بهترین صندوق های قابل معامله در بورس

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
بهترین صندوق های قابل معامله در بورس

بهترین صندوق های قابل معامله در بورس را میشناسید؟ اگر دوست دارید بهترین صندوق های قابل معامله در بورس را به صورت لیست شده مشاهده کنید و با شرایط و وضعیت سوددهی هر کدام از آن آشنا شوید، به شما توصیه می کنم این مقاله را تا انتها با دقت مطالعه کنید تا در ابتدا بهترین etf های ایران را بشناسید و در ادامه بتوانید بهترین صندوق قابل معامله در بورس ایران را برای سرمایه گذاری خود انتخاب کنید، پس حتما تا انتها با مای مانی همراه بمانید.

بهترین صندوق های قابل معامله در بورس

صندوق‌ های قابل معامله یا همان ETF ابزاری هستند که برای سرمایه‌ گذاری در بورس استفاده می‌ شوند و به صورت معمول شامل پورتفویی از اوراق بهادار هستند که به صورت مستقیم در بورس مورد معامله قرار می گیرند. انتخاب بهترین صندوق‌ های قابل معامله در بورس بستگی به سلیقه و نیاز هر سرمایه‌ گذار دارد، اما به صورت معمول صندوق‌ های قابل معامله محبوب به دلیل هزینه‌ های کم تر، پوشش گسترده در بازارهای مختلف، نوسانات کم تر و نگهداری آسان هستند.


در صورتی که تمایل دارید در ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، اتریوم و … سرمایه گذاری امن کنید و از امتیاز 10 درصد تخفیف کارمزد در معاملات رمزارزها بهره مند شوید، میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید؛

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال


به زبان ساده تر، در بورس ایران، صندوق های قابل معامله (ETF) به عنوان یک ابزار سرمایه گذاری جدید و مدرن مطرح شده‌ اند که به سرمایه‌ گذاران اجازه می‌ دهند تا با سرمایه گذاری در این صندوق‌ ها، به صورت مستقیم در بازار سرمایه حضور داشته باشند. صندوق های قابل معامله در بورس ایران به صورت متنوعی عرضه شده اند که در ادامه به برخی از صندوق های قابل معامله معروف در بورس ایران اشاره خواهیم داشت؛

1. صندوق اهرمی کاریزما (اهرم)

صندوق اهرمی کاریزما یکی از صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری در بورس اوراق بهادار تهران است که به صورت اهرمی سرمایه‌ گذاری می‌ کند. در واقع، این صندوق با استفاده از ابزارهایی مانند سوآپ، سوآپ وارانت و همچنین از طریق استفاده از وام‌ های بانکی به دنبال کسب سود بیشتر از نوسانات بازار سهام است. جالب است بدانید که صندوق اهرمی کاریزما در تاریخ ۱۳۹۲/۰۶/۲۵ با مبلغ ۱۰۰ میلیارد ریال سرمایه‌ گذاری خود را آغاز کرده است، اما در ادامه و در سال ۱۳۹۷، مدیریت صندوق را شرکت مدیریت سرمایه‌ گذاری کاریزما به عهده گرفت و نام صندوق را به “صندوق اهرمی کاریزما” تغییر داد.

در حال حاضر، سرمایه‌ گذاران می‌ توانند از طریق خرید و فروش واحدهای این صندوق در بورس اوراق بهادار تهران، برای سرمایه گذاری در بازار سرمایه با لوریج شرکت کنند. شایان ذکر است که معاملات واحدهای صندوق اهرمی کاریزما در بورس اوراق بهادار تهران با نماد “اهرم” انجام می‌ شود. لازم به ذکر است که به دلیل اهرمی بودن این صندوق، سرمایه‌ گذاران باید مراقب باشند و از این که ممکن است در صورت رخ دادن نوسانات بازار سرمایه، سود یا زیان بیشتری از سرمایه اولیه خود را تجربه کنند، آگاه باشند.

به همین دلیل، به صورت معمول توصیه نمی‌ شود سرمایه‌ گذارانی که تازه کار هستند، واحدهای این صندوق را خریداری کنند و یا بخش بزرگی از سرمایه اولیه خود را به این صندوق و یا صندوق های ریسکی مثل آن اختصاص دهند.

2. صندوق درآمد ثابت همای آگاه (همای)

صندوق سرمایه‌ گذاری همای آگاه از نوع صندوق سرمایه گذاری درآمد ثابت به حساب می آید که فعالیت خود را تحت نظر سازمان بورس و اوراق بهادار و طبق مقررات، اساسنامه و امیدنامه شروع کرده است و در حال حاضر در بوس ایران حضوری فعال دارد. سود سرمایه‌ گذاری در این صندوق به صورت ماهانه به حساب سرمایه‌ گذاران واریز می گردد.


حتما برایتان جالب است : صندوق های طلا در بورس


این صندوق قابل معامله در بورس یا ETF است و واحدهای آن مانند سهام عادی، از طریق سامانه‌ های معاملاتی کارگزاری‌ ها، مورد معامله قرار می گیرد. صندوق همای آگاه به این علت که بیش ترین درصد دارایی‌ های خود را به اوراق بهادار با درآمد ثابت و سپرده‌ های بانکی اختصاص می‌ دهد، ریسک سرمایه‌ گذاری اندکی دارد و انتظار می‌ رود نسبت به سپرده‌ گذاری در بانک، سود به مراتب بیشتری را برای سرمایه گذاران خود به همراه داشته باشد.

جالب است بدانید که صندوق سرمایه‌ گذاری همای آگاه بخش بزرگی از دارایی‌ های خود را در اوراق بهادار با درآمد ثابت و سپرده‌ های بانکی سرمایه‌ گذاری کرده است؛ لذا بر اساس الزام سازمان بورس و مطابق با امیدنامه صندوق، حداقل ۹۰ درصد از کل دارایی‌ های این صندوق بایستی در اوراق با درآمد ثابت سرمایه‌ گذاری شود و حداکثر ۵ درصد دارایی‌ های صندوق نیز به خرید سهام و حق تقدم شرکت‌ های بورسی اختصاص یابد.

3. صندوق پتروشیمی آگاه (پتروآگاه) 

صندوق بخشی پتروشیمی آگاه با نماد پترو آگاه یکی دیگر از بهترین صندوق های قابل معامله در بورس است که عمده دارایی خود را در گروه محصولات شیمیایی سرمایه‌ گذاری می کند. جالب است بدانید که صنعت شیمیایی، با اختصاص 25 درصد ارزش بازار به خود، بزرگ ترین سهم از بورس را در قیاس با گروه‌ های گوناگون به خود اختصاص داده اند. این صنعت با رشد 2 هزار درصدی در 5 سال گذشته نسبت به شاخص با 1500 درصد و ارز با 750 درصد بازدهی، عملکرد بهتری از خود به نمایش گذاشته است.

طبق امیدنامه و اساسنامه این صندوق، حداقل 70 درصد از دارایی آن به سهام صنعت شیمیایی و حداکثر تا 10 درصد از منابع به سایر صنایع اختصاص داده خواهد شد. این را هم در نظر داشته باشید که صندوق بخشی پتروشیمی آگاه، پرداخت سود ماهانه ندارد و شما از افزایش قیمت واحد‌های این صندوق سود به دست می آورید.

با توجه به این که صندوق بخشی آگاه از نوع صندوق‌ های قابل معامله در بورس می باشد، هر وقت که معاملات بازار بورس انجام می‌ شود، سرمایه‌ گذاران این صندوق نیز قادرند واحدهای آن را مورد معامله قرار دهند. لذا به صورت کلی، صندوق بخشی آگاه برای سرمایه‌ گذاران حرفه‌ ای در شرایط بازار رشدی، سرمایه‌ گذاران نیمه حرفه‌ ای با انگیزه پوشش ریسک‌ و تنوع پرتفوی و سرمایه‌ گذاران خرد که دوست ندارند درگیر خرید سهام پتروشیمی شوند، از بهترین گزینه‌ های سرمایه‌ گذاری در بازار سرمایه ایران به شمار می رود.

4. صندوق شاخصی هم وزن کیان (هم وزن)

صندوق شاخصی هم‌ وزن کیان به عنوان نخستین صندوق شاخصی هم‌ وزن بورس ایران، با هدف ارائه‌ عملکردی مشابه شاخص هم‌ وزن در بازار سرمایه راه اندازی شده است. با توجه به مشکل بودن خرید مستقیم تمام سهم‌‌‌ های موجود در بازار بورس با وزن‌ های مساوی به وسیله افراد، سرمایه‌ گذار بدین وسیله می تواند با سرمایه‌ گذاری در صندوق شاخصی هم‌ وزن کیان، بازدهی متناسب با شاخص هم‌ وزن به دست آورد و همزمان در کارمزد معاملات نیز صرفه جویی نماید.


حتما برایتان جالب است : تعداد مناسب سهام در سبد بورسی


جالب است بدانید که تفاوت صندوق‌ های شاخصی با صندوق‌ های سهامی در ترکیب دارایی‌ ها و انتخاب سهام شرکت‌ هاست. لذا صندوق شاخصی همواره در تلاشند تا سبد دارایی خود را همگام با سهام شاخص‌ ساز تشکیل دهند. با توجه به سخت بودن خرید کل سهم‌‌‌ های موجود در بازار سرمایه با وزن‌ های مساوی، سرمایه‌ گذار می‌ تواند با خرید واحد‌های صندوق شاخصی هم‌ وزن، بازدهی متناسب با شاخص کل (هم‌ وزن) به دست آورد.

در نظر داشته باشید که صندوق شاخصی کیان حداقل 85 درصد از دارایی‌ های خود را به خرید سهام و حداکثر 15 درصد را به سپرده‌ های بانکی و اوراق بهادار با درآمد ثابت اختصاص می‌ دهد که این امر، موجب ریسک بالاتر/بازدهی بالاتر نسبت به صندوق‌ های سهامی می شود.

5. صندوق در صندوق تمشک ترنج (تمشک)

صندوق در صندوق تمشک با هدف کسب بازدهی از همه بازارها پرتفوی خود را بر اساس انتخاب بهترین صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری تشکیل می دهد. در نظر داشته باشید که صندوق تمشک تقسیم سود ندارد و سرمایه‌ گذاران از طریق افزایش ارزش واحدهای سرمایه‌ گذاری خود سود به دست می آورند.

مدیر صندوق، مسئول اجرایی صندوق به حساب می اید که متخصص در بورس و دارای دانش کافی در امر مدیریت سبدهای سرمایه‌ گذاری صندوق است. بر اساس اساسنامه صندوق، مدیر صندوق موظف است گزارش پیش‌ بینی شده و اطلاعات قابل ارائه را تهیه و تنظیم کرده، در اختیار متولی صندوق، حسابرس و سازمان بورس قرار دهد. مدیریت صندوق تمشک را ترنج عهده دار شده است.


حتما برایتان جالب است : سهام ارزان بخریم یا گران قیمت؟


می توان گفت اصلی ترین مزیت صندوق قابل معامله تمشک نسبت به صندوق های سهامی انعطاف پذیری در جابجایی میان بازارهای گوناگون می باشد. صندوق ‌های سهامی بر اساس امیدنامه وظیفه دارند حداقل ۷۰ درصد از سبد سرمایه گذاری خود را در سهام سرمایه‌ گذاری کنند، لذا در بازار رکودی شانس خوبی برای کسب سود نخواهند داشت، ولی صندوق در صندوق تمشک در صورت پیش بینی رکود در بازار سرمایه، می تواند بر اساس امیدنامه بخش سهامی پورتفوی خود را به حداقل رسانده و دیگر بخش های بازار از جمله کالایی و درآمد ثابت را هدف قرار دهد.

6. صندوق امین یکم فردا (امین یکم)

صندوق سرمایه گذاری امین یکم یکی از صندوق‌ های قابل معامله در بورس اوراق بهادار تهران است که به صورت بسته بوده و محدودیتی در تعداد سهام آن وجود ندارد. این صندوق در سال 1395 با هدف سرمایه گذاری در سهام شرکت‌ های دارای حق انتخاب و اعتبار بالا و با بهره‌ گیری از تحلیل دقیق بنیادی و فنی تشکیل شده است.

مدیریت این صندوق توسط شرکت سرمایه گذاری امین انجام می‌ شود و از مزایای این صندوق می‌ توان به داشتن سابقه عملکرد خوب در سال‌ های گذشته و همچنین داشتن سبد سرمایه گذاری مناسب و گسترده اشاره کرد. این صندوق با شماره 11367 نزد سازمان بورس و اوراق بهادار به ثبت رسیده است.

عملکرد صندوق امین یکم بر اساس مفاد اساسنامه و امیدنامه و در چارچوب قوانین و مقررات مربوطه است. فعالیت این صندوق تحت نظارت سبا انجام شده و متولی صندوق نیز به صورت مستمر فعالیت آن را زیر نظر دارد. مدیریت دارایی های صندوق که به صورت معمول شامل اوراق با درآمد ثابت می شود، به وسیله مدیر سرمایه گذاری صندوق انجام می شود. مدیر صندوق شرکت تامین سرمایه امین است که وظیفه بازارگردانی صندوق را هم عهده دار است.

7. صندوق توان مفید (توان)

فرقی ندارد که چقدر ریسک پذیر هستید، صندوق توان هم برای افراد ریسک‌ پذیر و هم کسانی که به دنبال سرمایه‌ گذاری کم‌ ریسک هستند، بهترین گزینه است. صندوق توان محصول جدید سبدگردان مفید می باشد که سازوکار اهرمی دارد. این صندوق با دارا بودن ۲ نوع واحد پرریسک و کم‌ ریسک، هم سرمایه‌ گذاران ریسک‌ پذیر و هم سرمایه‌ گذارانی که حفظ اصل سرمایه برای آن ها در اولویت است را در بر می گیرد.


حتما برایتان جالب است : همه چیز درباره صندوق های درآمد ثابت


لذا به منظور سرمایه‌ گذاری در واحدهای ممتاز یا همان اهرمی این صندوق کافی است نماد توان را در سامانه معاملات آنلاین کارگزاری خود جستوجو نمایید و برای خرید اقدام کنید. جالب است بدانید که معامله واحدهای ممتاز صندوق توان، به جز کارمزدی که به وسیله بورس تعیین شده، هیچ کارمزد و هزینه دیگری مثل جریمه ابطال به همراه نخواهد داشت.

بنابراین هیچ کارمزدی برای صدور و ابطال واحدهای عادی صندوق توان دریافت نخواهد شد و جریمه‌ ای هم برای ابطال واحدهای عادی در نظر گرفته نشده است. این نکته را هم باید در نظر داشته باشید که هیچ یک از واحدهای عادی و واحدهای ممتاز صندو‌ق توان پرداخت سود دوره‌ای ندارند و سود واحدهای عادی و سود یا زیان واحدهای ممتاز در NAV آن‌ ها لحاظ خواهد شد.

8. صندوق سرمایه گذاری آرمان سپهر آشنا (آسام)

صندوق سرمایه گذاری آسام یکی از صندوق های مختلط و قابل معامله در بازار بورس ایران است که سال 1392 فعالیت خود را در بازار سرمایه آغاز کرده است تا به امروز عملکرد خوب و با ثباتی را از خود نشان داده است. مشاور سرمایه گذاری آرمان آتی به عنوان مدیر این صندوق فعالیت می کند و 95.61 میلیارد تومان خالص ارزش دارایی های این صندوق ارزیابی می شود.

جالب است بدانید که این صندوق از ضامن نقدشوندگی و رکن بازارگردان برخوردار است و این تضمین می کند که شما در زمان فروش واحدهای این صندوق در بازار بورس، راحت باشید. اگر نمودار ترکیب دارایی های این صندوق را مشاهده کنید، متوجه خواهید شد که بیشتر دارایی های این صندوق به اوراق بهادار اختصاص یافته است.

همچنین 5 سهم با بیشترین وزن در رتبه دوم قرار دارد و بعد از آن، بیشتر دارایی های این صندوق به بازار سهام اختصاص یافته است و تنها 7 الی 10 درصد از دارایی های صندوق به دارایی های دیگر اختصاص پیدا کرده است که همگی یک صندوق مختلط و قابل معامله را تشکیل داده اند.

9. صندوق س انار نماد ارزش در سهام (انار)

صندوق سهامی و یکی از بهترین صندوق های قابل معامله در بورس بدون شک صندوق انار می باشد که از محصولات مشاور سرمایه‌‌ گذاری ترنج است که آذر سال ۱۴۰۰ پذیره‌ نویسی شد. این صندوق سهامی در عملکرد 1 ساله همواره بازدهی بالاتر یا آلفای مثبت نسبت به شاخص بورس داشته است. جالب است بدانید که عملکرد صندوق سهامی انار در روزهای صعودی بازار نیز قابل توجه بوده و به صورت معمول بیش ترین بازدهی را بین صندوق‌ های سهامی داشته است.

نکته شایان ذکر دیگر این که صندوق سهامی انار ۶۲۴ میلیارد ریال دارایی تحت مدیریت دارد که این حجم انعطاف پذیری بالایی برای این صندوق به همراه می آورد و می‌ تواند به سرعت ترکیب دارایی خود را با توجه به شرایط بازار عوض کند. همچنین صندوق انار با یک تیم حرفه‌ ای تمامی صنایع موجود در بازار را مورد بررسی قرار می دهد و ترکیب بهینه‌ ای از سهم‌ های بنیادی بازار را انتخاب می کند. می توان گفت که تمرکز اصلی پرتفوی انار بر سهم‌ های شاخص‌ ساز و بنیادی بازار است که به صورت معمول بهترین انتخاب سرمایه گذاری در بلندمدت به حساب می آیند.


حتما برایتان جالب است : نحوه خرید واحد صندوق سرمایه گذاری


یکی از اصلی ترین ویژگی های سبد سرمایه گذاری صندوق انار، استقرار سیستم فعال مدیریت ریسک بر روی سبد دارایی های انار است که همیشه ریسک پرتفو را در کنترل مدیر سرمایه گذاری قرار می دهد. صندوق‌ های سهامی ریسک و بازدهی بالایی برای سرمایه‌ گذاری دارند، در شرایط صعودی بازار صندوق‌ های سهامی بالاترین بازدهی را به دست می آورند، البته در شرایط نزولی نیز این صندوق‌ ها بیشتر کاهش پیدا خواهند کرد. در طولانی مدت به صورت معمول بادزهی صندوق‌ های سهامی بالاتر از بازدهی بین دیگر صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری و حتی بازارهایی مثل ارز، طلا، مسکن و … است.

10. صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت افران (افران)

صندوق سرمایه‌ گذاری با درآمد ثابت افرا نماد پایدار با نماد افران یک صندوق قابل معامله در بورس به حساب می آید که همواره در اوراق با درآمد ثابت منتشر شده به وسیله دولت، نهادهای عمومی غيردولتی و سپرده‌ های بانکی سرمایه‌ گذاری می نماید. این صندوق یک صندوق بدون تقسیم سود می باشد و سرمایه‌ گذاران از رشد ارزش دارایی‌ های صندوق سود به دست می آورند.

بهترین صندوق های سرمایه گذاری بورسی (etf)

سود هموار و روزشمار، قابلیت نقدشوندگی بالا، ترکیب متنوع سرمایه‌گذاری، بدون نرخ شکست و قابل معامله بودن واحدهای این صندوق در بورس از مزایای این صندوق سرمایه گذاری به حساب می آید که با سرمایه گذاری در آن ها می توانید از آن بهره مند شوید.

لذا می توان این طور گفت که سرمایه‌ گذاری در صندوق‌ هایی مانند صندوق درآمد ثابت افران در کنار این که با سود تقریبی 25 درصدی می‌ تواند عملکرد بهتری از سپرده های بانکی برای شما به همراه داشته باشد، با داشتن شرایطی مانند عدم محدودیت در برداشت پول و نقدشونگی بالا، نسبت به سپرده بانکی و همچنین اوراق گواهی سپرده در اولویت برای سرمایه‌ گذاری قرار دارند.

11. صندوق سرمایه گذاری هستی بخش آگاه (آگاس)

چنانچه علاقه مند به معامله سهام در بازار بورس هستید ولی وقت و دانش کافی برای این کار را ندارید، صندوق هستی بخش آگاه با نماد آگاس، می‌ تواند گزینه خوبی برای شما به حساب آید. تنوع سبد دارایی‌ ها و کاهش میزان ریسک از مهم ترین قابلیت های این صندوق سهامی به حساب می آید. آگاس از نوع صندوق های سهامی بورس می باشد و بخش عمده ای از دارایی‌ های آن در سهام شرکت‌ های پذیرفته‌ شده در بورس سرمایه‌ گذاری می‌ شود‌، لذا با ریسک بیشتر ولی به تبع آن بازدهی بیشتری همراه خواهد بود؛ لذا سرمایه‌ گذاری در این صندوق به افراد ریسک‌ پذیر با افق سرمایه‌ گذاری بلند مدت توصیه می شود.

جالب است بدانید که صندوق هستی بخش آگاه در طول چند سال فعالیت در بورس، بیش از 3 هزار درصد بازدهی برای سرمایه گذاران خود به همراه داشته است و عملکرد آن تا به حال از شاخص بورس بهتر بوده است! این صندوق از نظر بازدهی و مدیریت ریسک، به عنوان صندوق قابل معامله برتر بازار شناخته می‌ شود. به علت مدیریت حرفه‌ ای، آگاس حتی در شرایط نوسانی و رکود توانسته ارزش دارایی سرمایه‌ گذاران خود را افزایش دهد.


حتما برایتان جالب است : چگونه صندوق سرمایه گذاری بخریم؟


با توجه به این که صندوق هستی بخش آگاه از نوع صندوق سهامی به حساب می آید، بنابراین بر اساس امیدنامه و اساسنامه صندوق، ۷۰ تا ۹۰ درصد از پورتفوی آن از سهام شرکت‌ های بورسی تشکیل شده است. بنا به تشخیص مدیر صندوق، مابقی دارایی‌ ها در سپرده‌ های بانکی، اوراق درآمد ثابت، وجه نقد و دیگر دارایی ها سرمایه‌ گذاری می گردد.

12. صندوق واسطه گری مالی یکم (دارا یکم)

دارا یکم نماد صندوق سرمایه‌ گذاری دولتی است که شامل سهم دولت از ۳ بانک و ۲ شرکت بیمه است. این مجموعه از سهام که نامش صندوق واسطه‌ گری یکم است و با نماد دارا یکم شناخته می‌ شود، با هدف جذب بیشتر مردم به بازار سرمایه روانه بازار بورس شد!

به صورت خلاصه صندوق واسطه گری مالی یکم، سهام های باقی مانده دولت در بانک های تجارت، ملت، صادرات و بیمه‌ های البرز و اتکایی است که وزارت اقتصاد به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی مطابق با شرایط و قوانینی اقدام به واگذاری آن با ۲۰ درصد تخفیف نموده است.

صندوق واسطه گری مالی یکم که با نماد دارا یکم در بورس معامله می شود و یک نوع صندوق سرمایه گذاری در سهام با مدیریت غیر فعال به حساب می آید که پس از حداقل 1 سال فعالیت با توجه به درخواست اکثریت افرادی که حق رای در مجمع صندوق را دارند، با ارائه تأییدیه به هیئت واگذاری به سازمان، درخواست تغییر صندوق به دیگر انواع صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری امکان پذیر می باشد.

13. صندوق گروه زعفران سحرخیز (سحرخیز)

نخستین صندوق زعفران در ایران با نام صندوق سرمایه گذاری گروه زعفران سحرخیز از دی ماه سال 1399 کار خود را شروع کرده است. این صندوق اولین صندوق از گروه صندوق‌ کالاهای کشاورزی به حساب می آید که با نماد سحرخیز روانه بورس کالای ایران شد.

هدف از تشکیل صندوق زعفران سحرخیز، جمع‌ آوری سرمایه از سرمایه‌ گذاران و تشکیل سبدی از اوراق بهادار مبتنی بر کالا با دارایی پایه محصولات کشاورزی و مدیریت این سبد می باشد. این صندوق 100 میلیون واحد با ارزش اسمی 10 هزار ریال عرضه کرده است.

جالب است بدانید که حداقل 70 درصد از دارایی این صندوق در گواهی سپرده کالایی با دارایی پایه محصولات کشاورزی، حداکثر 20 درصد آن در اوراق مشتقه مبتنی بر کالا و مابقی در قراردادهای اختیار خرید و مشتقه سرمایه‌ گذاری می‌ شود. سحرخیز به شکل ETF در بورس قابلیت خرید و فروش توسط تمامی معامله گران و سرمایه گذاران بورسی را داراست.

14. صندوق درآمد ثابت اعتماد آفرین پارسیان (اعتماد)

صندوق سرمایه‌ گذاری اعتماد آفرین پارسیان، نخستین صندوق قابل معامله با درآمد ثابت کشور بود که به ابتکار تامین سرمایه لوتوس پارسیان راه اندازی و در فرابورس ایران پذیره‌ نویسی شد. این صندوق امکان کسب سـود حتی در روزهای منفی بازار را فراهم می آورد و با نماد اعتماد در بازار بورس مورد معامله قرار می گیرد.

حفظ سـرمایه و سوددهی طی نوسانات منفی بازار، دو رکن اساسی برای سـرمایه‌ گذاران به حساب می آید. کمتر گزینه‌ سرمایه‌ گذاری در بازار بورس وجود دارد که در شرایط منفی همچنان با قدرت بتواند سرمایه شما را در مقابل نوسانات حفظ کند. این صندوق همیشه سبزپوش و سودده است.

سودآوری همیشگی صندوق به دلیل سرمایه‌ گذای‌ در منابع با درآمد ثابت، در عملکرد صندوق مشخص است. مطابق با امیدنامه، ۱۰۰ درصد از دارایی‌ های صندوق اعتماد آفرین پارسیان در اوراق مشارکت، گواهی سپرده بانکی و دیگر اوراق بهادار با درآمد ثابت سرمایه‌ گذاری می‌ شود. این صندوق از ابتدای راه اندازی تا به امروز، موفق شده است بیش از ۴۰۰ درصد بازدهی برای سرمایه گذاران خود به همراه آورد که برای یک صندوق درآمد ثابت، عدد قابل توجهی است.


حتما برایتان جالب است : نحوه پذیره نویسی در صندوق etf بورس


ریسک بسیار کم به علت سرمایه‌ گذاری در منابع با درآمد ثابت و امکان معامله آنلاین واحدهای سرمایه‌ گذاری از مزیت های اصلی این صندوق به حساب می آید که فرصت کسب سودی پیوسته و بدون ریسک را چه برای افراد مبتدی و همچنین حرفه ای فراهم آورده است. مزیت این صندوق در کنار ریسک اندک، نقدشوندگی بالا به علت وجود رکن بازارگردان است. توان بازخرید روزانه بازارگردان در صندوق اعتماد تحت هر شرایطی و حتی در مبالغ بالا از جمله نکات مهم در عملکرد این صندوق به حساب می آید که نقدشوندگی بالایی برای سرمایه‌ گذاران به همراه آورده است و در کنار بازدهی مطلوب و بدون ریسک، افزایش جذابیت سرمایه‌ گذاری را به همراه داشته است.

15. صندوق در صندوق صنم (صنم)

گروه خدمات مالی کاریزما در راستا گسترش خدمات به تمام سرمایه گذاران محترم، صندوقی جدید به نام صندوق در صندوق صنم را عرضه کرد. پذیره نویسی این صندوق با نماد “صنم” از در سال 1400 انجام شد.

صندوق در صندوق  که در کتب مالی به آن Fund Of Funds نیز گفته می شود، یک صندوق سرمایه گذاری تلفیقی می باشد که در انواع دیگر صندوق ها سرمایه گذاری می نماید. به عبارتی، سبد سرمایه گذاری آن شامل پرتفوی های گوناگون دیگر صندوق هاست. این صندوق ها جایگزین هر گونه سرمایه گذاری مستقیم در اوراق قرضه، سهام و دیگر انواع اوراق بهادار می شوند. مدیریت این صندوق ها می بایست تلاش کند که بهترین صندوق های بازار را شناسایی نماید و برای سرمایه گذاری در آن ها اقدام کند. در بورس ایران صندوق های سرمایه گذاری در صندوق زیادی وجود ندارد!


حتما برایتان جالب است : انواع سرمایه گذاری مخاطره پذیر


نکته مهم در مورد صندوق صنم، آزادی عمل مدیر صندوق برای انتخاب نوع صندوق برای سرمایه گذاری است. صندوق صنم بر اساس اساسنامه اجازه دارد در هر کدام از انواع صندوق های بورسی، سرمایه گذاری نماید. همچنین صنم می تواند حداکثر تا 50 درصد از دارایی های صندوق را در صندوق های با درآمد ثابت و حداکثر تا 15 درصد از دارایی ها را به سپرده های بانکی اختصاص دهد. لذا صندوق در صندوق صنم یکی از انعطاف پذیرترین صندوق های موجود در بورس است که با توجه به شرایط می تواند هم در صندوق های سهامی و هم در صندوق های  درآمد ثابت سرمایه گذاری نماید.


نتیجه گیری و کلام پایانی

ما در این مطلب بهترین صندوق های قابل معامله در بورس را خدمت شما معرفی کردیم ولی نکته مهمی که باید در نظر داشته باشید، اینجاست که انتخاب بهترین صندوق های قابل معامله در بورس همواره باید بر اساس میزان ریسک پذیری، افق سرمایه گذاری که در نظر دارید، میزان سرمایه ای که دارید، انتظار سودی که از بازار دارید و … انجام پذیرد؛ بنابراین اگر فرضا شما ریسک پذیری بالایی دارید، قصد سرمایه گذاری بلندمدت در بازار بورس را دارید و سرمایه نسبتا خوبی هم در اختیار دارید و انتظار کسب سود بالایی هم دارید، صندوق های اهرمی می توانند برای شما بهترین گزینه باشند ولی اگر ریسک پذیر نیستید، سود زیادی نمی خواهید ولی میخواهید سود ثابت ماهیانه دریافت کنید و ریسک زیادی را هم نپذیرید و هر زمان که دوست داشتید نیز واحدهای خود را بفروشید و از بازار خارج شوید، صندوق های درآمد ثابت می توانند بهترین گزینه برای شما باشند؛ پس نمی توان گفت که بهترین صندوق های قابل معامله در بورس برای همه سرمایه گذاران یکسان است؛ لذا کمی شخصیت سرمایه گذاری خود را بشناسید تا دقیقا به این برسید که به دنبال چه چیزی هستید و قصد دارید چطور در این مسیر حرکت کنید.

همان طور که در ابتدای مقاله قول دادیم، در این مطلب 15 مورد از بهترین صندوق های قابل معامله در بورس را خدمت شما عزیزان معرفی کردیم و کمی در مورد هرکدام توضیح دادیم.

همچنین اگر دوست دارید از خطرات سرمایه گذاری در بورس ایران اطلاعات خوبی به دست آورید، همین الان روی لینک مورد نظر کلیک کنید؛

بهترین صندوق های قابل معامله در بورس از نظر شما کدام صندوق بورسی است؟

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *