سرمایه گذاری در بازار مسکن – از صفر تا صد خرید و فروش مسکن

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
سرمایه گذاری در بازار مسکن

بسیاری از افراد ترجیح می دهند به جای سرمایه گذاری در بورس، ارزهای خارجی، ارز دیجیتال، بازار خودرو و حتی سرمایه گذاری در بانک، سرمایه گذاری در بازار مسکن را در دستور کار خود داشته باشند. سرمایه گذاری در بازار مسکن مخصوصا در بازه زمانی بلند مدت و به ویژه در مکانهایی که رشد خوبی را در بلند مدت دارند، به شدت سودده است و به تمامی افراد توصیه می شود. در فرآیند سرمایه گذاری در بازار مسکن نکات و مواردی وجود دارد که افراد باید به آن توجه داشته باشند و نکاتی را هم رعایت کنند تا بیشترین سود را برده و کم ترین ضرر را متحمل شوند. در ادامه قصد داریم از صفر تا صد سرمایه گذاری در مسکن را خدمت شما عنوان کنیم و مطمئن باشید برای خرید و فروش مسکن و سرمایه گذاری در حوزه ملک و مستغلات، تنها همین مطلب آموزشی جامع و رایگان برای شما کافیست.

سرمایه گذاری در بانک بهتر است یا مسکن ؟ چرا در ملک سرمایه گذاری کنیم ؟ چه خانه و یا زمینی خریداری کنیم؟ در چه زمانی خریداری کنیم؟ بهترین زمان برای فروش آن کی است؟ نکات مهم انجام معاملات مسکن  کدام است؟ بهترین سرمایه گذاری بازار مسکن در سال 99 چیست و چگونه میتوان موقعیت های مناسب خرید و فروش مسکن در شهر های مختلف را پیش بینی کرد و آینده بازار مسکن با توجه به رکودی که در آن دیده می شود، چیست و آیا امسال سال تورمی برای حوزه مسکن خواهد بود و با افزایش قیمت ها در این حوزه مواجه می شویم؟ در ادامه قصد داریم به این گونه از سوالات پاسخ دهیم و تمامی نکاتی که در خصوص با بازار مسکن باید یک فرد بداند را برای شما عزیزان با زبانی ساده بیان کنیم، پس اگر به سرمایه گذاری در حوزه مسکن علاقه داری و خانه یا زمینی داری که دوست داری شرایط فروش و خرید مجدد آن را بدانید، این مطلب میتونه بهترین و جامع ترین راهنما برای شما باشه.

سرمایه گذاری در بازار مسکن

چه باور کنیم و چه نکنیم، به صورت میانگین بیش از 75 درصد دارایی ایرانی ها در حوزه مسکن قرار دارد! همین جمله کافیست تا به اهمیت صحبت در خصوص حوزه مسکن و سرمایه گذاری در این حوزه پی ببرید. وقتی به صورت متوسط 75 درصد دارایی یک فرد ایرانی در حوزه مسکن فعال است، نشان از اهمیت استراتژی مناسب در خصوص سرمایه گذاری در این حوزه دارد.

البته این را هم در نظر داشته باشید که بیشتر افرادی که در این آمار اعلام شده اند، در خانه ای که دارایی آن ها به حساب می آید زندگی می کنند و قصد خرید و فروش آن را ندارند، ولی به صورت کلی آن خانه هم دارایی محسوب می شود و در هنگام نیاز می توان آن را به پول نقد تبدیل کرد، بنابراین سرمایه گذاری روی خانه، ملک، زمین و … از مواردی است که از گذشته تا به امروز مورد توجه ایرانیان و حتی جهانیان بوده است.

جالب است بدانید که بازار مسکن و سرمایه گذاری روی آن به صورت است که مخصوصا در بلند مدت ریسک بسیار پایینی دارد و من تا به امروز کسی را ندیده ام که بگوید فلان خانه و یا زمین را در سال های گذشته خریداری کرده ام و الان با ضرر مواجه شده ام! این یعنی اگر یک خانه را خریداری کنید و 5 سال از خرید آن بگذرد، با توجه به این موضوع که قیمت ملک هم با توجه به تورم و به صورت سالیانه با رشد همراه است، سرمایه ای که شما روی ملک قرار داده اید هم به همان اندازه افزایش خواهد یافت و این را مطمئن باشید که با خرید ملک و مستغلات در بازه زمانی بلند مدت، هیچ موقع با ضرر مواجه نخواهید شد، مخصوصا اگر در زمان مناسب، با قیمت مناسب و در جای مناسب اقدام به سرمایه گذاری روی مسکن کرده باشید.

 

سرمایه گذاری در بازار مسکن

با توجه به مواردی که گفته شد، سرمایه گذاری در بازار مسکن برای افرادی مناسب است که ریسک پذیری به مراتب کم تری دارند و از سود های نامناسب بانک هم خسته شده اند و به دنبال یک سرمایه گذاری مطمئن با رشد قیمتی بالا در میان مدت و بلند مدت هستند، پس اگر فردی هستید که دانش و حصوله ورود و سرمایه گذاری به بازار بورس، نوسانات بازار طلا و ارز و خطرات ناشی از خریداری طلا، سکه و ارز تقلبی و موضوع نگهداری آن ها را ندارید و به دیگر حوزه های سرمایه گذاری هم خیلی مطمئن نیستید، خرید خانه ، ویلا ، زمین و … میتواند بهترین گزینه ممکن برای شما با توجه به روحیه ای که دارید به حساب آید.

نکات مهمی که پیش از سرمایه گذاری در بازار مسکن باید بدانید

در ابتدا باید گفت که به دلیل افزایش تورم و همین طور کاهش ارزش پول کشور در سال های اخیر شاهد موج بزرگی از پول های سرگردان به سمت بازار مسکن کشور بوده ایم. طبقات متوسط جامعه به دلیل ترس از دست رفتن ارزش پول و قدرت خریدشان و طبقات مرفه برای سرمایه گذاری و کسب سودهای کلان از بازار مسکن، وارد بازی سرمایه گذاری در مسکن شده اند.

بازی که بیشتر برای قشر پولدار، سودده و برای قشر متوسط، لازم و برای قشر ضعیف، کابوس بوده است. در واقع قبل از ورود به این بازار باید بدانید که در آینده چه اتفاقاتی امکان دارد در این حوزه رخ بدهد، اتفاقاتی مانند قیمت ارز (دلار)، قیمت طلا، شاخص های جهانی و افزایش تورم می تواند در این حوزه تاثیرات بسیار زیادی را بگذارد.

پس همان طور که گفتیم از دید بسیاری از مردم، برای حفظ ارزش ریالی پول خود باید در زمینه‌ ای مطمئن سرمایه‌ گذاری کرد و چه بازاری پر سودتر و مطمئن ‌تر از بازار املاک ایران، ولی آیا با شرایط فعلی رکود و تورم و مسائلی که در بازار مسکن وجود دارد، باز هم این سرمایه ‌گذاری مطمئن و پرسود خواهد بود؟ در سال های اخیر بیشتر مردم برای افزایش سرمایه خود و به صورت کوتاه مدت در بازارهای مانند بورس، طلا و سکه فعالیت داشند ولی در بازار مسکن و با وجود ریسک کمتری که به همراه داشت، سرمایه گذاری های کوتاه مدت و سودده امکان پذیر نبود و بعضا موضوع خواب سرمایه برای چند سال موضوعی بود که پیش روی سرمایه گذاران حوزه مسکن قرار داشت. 

اگر در یاد داشته باشید، سال 97 یکی از سال های بسیار تورمی در بازار مسکن بود و قیمت املاک به صورت متوسط با رشدی معادل 80 درصد روبرو شده بود و با این آمار می توان نتیجه گرفت که این بازار با توجه به رشد شارپی که داشته است، تا یک مدت زمانی دیگر با افزایش و یا کاهش های هیجانی و تورمی روبرو نخواهد بود و به دلیل قدرت خرید پایین سرمایه گذاران، این حوزه با رکود مواجه خواهد شد که همین طور هم شد و در سال 98 و بعضا 99 شاهد ثبات قیمتی در بازار مسکن بودیم و دیگر مثل قبل از سفته بازان و افراد سودجو در این بازار خبری نبود، ولی اخیرا و با توجه به استراحت بیش تر از یک سال این بازار و همین طور افزایش تورم واقعی حاکم بر کشور و همچنین افزایش قیمت دلار، طلا و مصالح ساختمانی در سالی که در آن قرار داریم، اخیرا شاهد رشد هایی در زمینه قیمت ملک و مستغلات هستیم و این می تواند سرمایه گذاری های میان مدت و کوتاه مدت را در این بازار تقویت کرده و باعث خروج این بازار از رکود و یا رکودی عمیق تر گردد.

سرمایه گذاری در بازار مسکن

نگرانی از بابت سرمایه گذاری و ریسک و بازدهی ای که این حوزه برای فعالان خود دارد به ویژه برای افرادی که سرمایه دار نیستند و از بنیه مالی ضعیف تری برخوردارند، کاملا طبیعی است ولی باید در نظر داشت که از خرید خانه در چه بازه زمانی و چه انتظار تورمی دارید؟ اگر برای نیاز شخصی و زندگی قصد خرید خانه را دارید که هیچ زمانی نه دیر است و نه پر ریسک و هر زمان خواستید می توانید برای خرید آن اقدام کنید، ولی اگر برای سرمایه گذاری است و نه نیاز شخصی کمی قضیه متفاوت است و موضوع خواب سرمایه، دید زمانی سرمایه گذاری، پیش بینی تورم و قیمت ها در آینده و تخمین تقاضا برای سال های آتی می تواند موضوعاتی باشد که شما پیش از سرمایه گذاری در بخش مسکن باید آن ها را در نظر داشته باشید. به صورت کلی پیش از اقدام به سرمایه گذاری در حوزه مسکن، موارد زیر را مد نظر قرار دهید :

  • طول دوره رکود در بازار مسکن خیلی بیشتر از طول دوره رونق در این بازار است.
  • رونق و رکود مسکن بیشتر تابعی از تقاضاست و این رکن مهم ترین رکن در تعیین قیمت و روند قیمتی این بازار محسوب می شود.
  • هرچه حجم ساخت و ساز در طول دوره رونق، بیشتر باشد، رکود آینده نیز به مراتب عمیق ‌تر خواهد بود.
  • متوسط دوره ساخت مسکن در ایران حدود 2 الی 2.5 سال است.
  • روند حرکت سینوسی بازار مسکن ادامه دارد، ولی نوسان قیمت کمتر از دوره‌ های قبلی خواهد بود و این موضوع نشان از مطمئن بودن و سودده بودن این حوزه برای سرمایه گذاری های بلند مدت دارد.
  • یک خریدار می تواند این استراتژی ساده را پیش بگیرد که در اوایل رونق، وارد بازار مسکن و در اواخر رونق از این بازار خارج گردد تا بیشترین سود و کمترین ضرر را متوجه سرمایه خود ببیند.
  • این را در خاطر داشته باشید که ورود به بازار مسکن ساده ولی خروج از آن به ویژه در دوران رکود بسیار سخت است.
  • وجود مراکز درمانی، مراکز آموزشی مناسب، محیط زیبا، مراکز فرهنگی تفریحی و تجاری مناسب، امنیت محل در شب و قابلیت های فرهنگی از دیگر شاخص ‌های یک محل خوب و مناسب که جای پیشرفت دارد برای سرمایه ‌گذاری مسکن است.
  • اگرچه که میزان سرمایه، نقش بسیاری در قدرت مانور سرمایه گذاران مسکن دارد، ولی با این وجود میزان دانش از بازار به مراتب مهم ‌تر از میزان سرمایه در این بازار است.
  • به منظور سرمایه ‌گذاری در حوزه مسکن نیاز به بررسی تمام و کمال اقتصادی، سیاست‌ های پولی دولت، بررسی تحلیل ‌های این بازار و بسیاری فاکتورهای ریز و درشت دیگر دارید و نباید ندانسته و در زمان نامناسب وارد این بازار شوید.
  • بهتر است بدانید زیبایی مسکن می ‌تواند اهرم بزرگی برای به راحتی اجاره دادن آن محسوب شود.
  • به سهولت اجاره یا فروش ملک در آینده توجه کنید.
  • از خریدن آپارتمان‌ ها موقوفی و سندهای مشکل ‌دار به شدت بپرهیزید.
  • راهنمایی و مشورت دیگران و یک کارشناس ملک را مورد استفاده خود قرار دهید.
  • اجاره و فروش آپارتمان ‌هایی که امکانات رفاهی بیشتری مثل؛ پارکینگ، آسانسور و انباری دارند، ساده تر است، پس به همین خاطر سرمایه‌ گذاری ملک در ملک هایی که امکانات رفاهی بهترین دارند، مناسب تر است.
  • قیمت ‌های روز اجاره‌ بها، رهن و ساخت ‌و ساز در مناطق مختلف را بسنجید و سپس برای خرید اقدام کنید.

نکات مهم برای سرمایه گذاری در بازار مسکن

اگرچه بازار مسکن بازاری است که همواره حداقل پا به پای تورم پیشرفت قیمتی را تجربه کرده است و برای مالکان این املاک ارزش افزوده ‌ای حداقل به نسبت افزایش حجم نقدینگی، به وجود آورده است، ولی فاکتورهای خاصی در خصوص با سرمایه ‌گذاری بهتر در بازار املاک و مستغلات وجود دارد که توجه به آنها برای افرادی که اخیرا قصد دارند این نوع سرمایه ‌گذاری را انجام دهند، به شدت توصیه می ‌شود و برای افرادی که در این زمینه فعال هستند هم مفید خواهد بود.

سرمایه گذاری در بازار مسکن

در حقیقت تعداد زیادی از افرادی که برای اولین و یا دومین بار قصد خرید ملک را کرده اند، مطلع نیستند که در چه زمانی باید برای خرید و فروش اقدام کنند! با توجه به نوسانات قیمتی بزرگ در این بازار به عنوان مثال اگر 10 روز برای خرید یک خانه زود اقدام کرده باشید و روند قیمتی نزولی باشد، امکان دارد که شما آن خانه را بالاتر از ارزش ذاتی آن خریداری کرده باشید و همین طور اگر دیر برای فروش خانه خود اقدام کنید، امکان دارد قیمت کاهش یافته و حتی دیگر قادر به فروش آن در کوتاه مدت و حتی با قیمت های پایین تر نباشید و این موضوعات است که اهمیت خرید و فروش به موقع و با تحلیلی مناسب را برای همگان آشکار می سازد تا بتوانند بهترین انتخاب را در این زمینه داشته باشند. موارد زیر در این خصوص می توان کمک حال شما در انتخاب های درست در بازار مسکن باشد :

  1. موضوع تقاضا برای خرید مسکن : این طور فرض کنید که سرمایه مشخصی دارید که قصد دارید آن را در بازار ملک سرمایه گذاری کنید. برای این سرمایه‌ گذاری گزینه ‌های گوناگونی برای شما وجود دارد، به عنوان مثال این که آپارتمان بخرید یا زمین یا ویلا؟ در این زمینه بهترین گزینه پیشنهادی شما خرید آپارتمان و بعد زمین خواهد بود. البته زمین را در صورتی بخرید که بنا دارید آن را بسازید و بودجه کافی هم برای این امر در اختیار دارید یا این که قصدتان از خرید زمین سرمایه گذاری های بلند مدت برای حداقل 20 تا 30 سال آینده باشد. از طرفی آپارتمان به این دلیل نسبت به دیگر گزینه ‌های ملکی گزینه مناسب تری به حساب می آید که همیشه تقاضا برای آن وجود دارد و از طرفی بازار آن نسبت به بازار زمین یا ویلا و دیگر مستغلات، بازار محبوب تری است. همچنین جالب است بدانید که امروزه تقاضا در بازار مسکن بیشتر از عرضه واقعی آن است و اگر شما حتی قصد داشته باشید آپارتمان خود را اجاره بدهید، قادرید ارزش افزوده چشم گیری در سرمایه خود مشاهده کنید. تعدادی هم بر سرمايه گذاری روی زمين تاکید بیش تری دارند و دلیل آن ها این است که زمين، هميشه گران ترين کالا در بازار مسکن به حساب می آید و سرمايه گذاران خبره اين را خوب می دانند و بيش ترين دارايی غيرنقدی آن ها زمين هايی است که در زمان مناسب به دید میان مدت و بلند مدت خریداری کرده اند.
  2. موضوع آرامش در بازار مسکن : زمان مناسب برای خرید ملک، معیار حائز اهمیت دیگری است که در موفقیت سرمایه‌ گذاری در این زمینه بسیار موثر خواهد بود. این یعنی بهترین زمان سرمایه‌ گذاری در بازار ملک وقتی است که بازار در آرامش است و یا هنوز به رونق کامل یا سقف قیمتی نرسیده است. البته این را هم در نظر داشته باشید که تشخیص این امر با توجه به این که بازار مسکن از الگوی ثابتی برای رکود و رونق برخوردار نیست و اساسا پیش‌ بینی بازار مسکن کار ساده ای نیست، نیاز به مطالعه و بررسی و نتیجه‌ گیری دقیق و صحیح دارد، ولی به صورت کلی افزایش میزان تقاضا در بازار خرید ملک می‌ تواند نشانه خوبی برای مناسب بودن زمان خرید باشد، اگرچه باید توجه داشته باشید که زمانی وارد این بازار نشوید که تقاضا برای خرید به حدی زیاد شده باشد که به دلیل پیشی گرفتن تقاضا نسبت به عرضه، قیمت ملک سیر افزایشی کاذب به خود گرفته باشد و فروشندگان قیمت های دلبخواهی خود را برای فروش ارائه دهند.
  3. موضوع موقعیت ملکی : بررسی کامل موقعیت ملکی که می خواهید آن را خریداری کنید هم یکی دیگر از فاکتورهایی است که یک سرمایه‌ گذاری موفق در این زمینه باید مد نظر داشته باشد. تلاش کنید سرمایه خود را برای خرید ملکی هزینه کنید که به اصطلاح عموم، جای پیشرفت دارند، این یعنی کيفيت منطقه ای که شما در آن ملک يا زمينی را خریده اید، در موفقيت يا عدم موفقيت سرمايه گذاری و پيش بينی استقبال افراد و شرکت ها نسبت به اجاره يا خريد ملک شما تاثير مستقيم خواهد داشت. برای مثال، چنانچه شما در يک محله در نزديکی يکی از دانشگاه های کشور سرمايه گذاری نمایید، اين شانس را دارید که بعد از ساخت، واحدهای خالی خود را به دانشجويان و اساتیدی که محل زندگی آن ها از دانشگاه فاصله دارد، اجاره و رهن دهید. برای خرید ملک هایی که در مرکز شهر قرار دارند هم تردید نکنید، به این دلیل که تقاضا برای اجاره، رهن و خرید و فروش این خانه ها بسیار زیاد و همیشگی است. شایان ذکر است که موقعیت انفرادی ملک هم به علاوه موقعیت محله ‌ای آن از عوامل مهم به حساب می آید که باید در زمان خرید به آن توجه داشته باشید. مواردی مانند؛ واقع شدن ملک در مسیرهای اصلی رفت و آمد مثل کنار خیابان یا دو نبش بودن ملک و دیگر امکانات این چنینی موجب خواهد شد تا ارزش افزوده ملک شما نسبت به دیگر املاک اطراف که از این امکانات برخوردار نیستند، بیشتر گردد.
  4. موضوع قیمت مسکن : در راستای سرمایه‌ گذاری در بازار ملک صبر و حوصله زیادی داشته باشید و از طرفی خوب بگردید و تحقیق کنید و به هیچ عنوان عجله نداشته باشید. چنانچه وقت خوبی را به این امر اختصاص دهید و عجولانه خرید نکنید، قادرید املاک قیمت مناسب یا زیر قیمتی را بیابید که به دلایلی مثل؛ نیاز مالی فروشنده و عدم وجود خریداران بسیار (رکود)، می‌ توانید آن را به صورت یک فایل اکازیون خریداری کنید. البته همین طور نباید در انتخاب ملک وسواس بیش از اندازه به خرج داد.
  5. هیچ کس جز خودتان دلسوز پولتان نیست : هرچند امکان دارد که بخواهيد يک آژانس معاملات ملکی در راستای خريد و يا چگونگی سرمايه گذاری شما را یاری دهد، ولی شما بايد به هر حال برای سرمایه خود با کمی تحقيق و آگاهی قبلی خودتان برای خرید و فروش اقدام کنید. این را در نظر داشته باشید که مشاورین املاک برای به اصطلاح جوش خوردن معامله همه کاری انجام می دهند، چون نفع آن ها نه در نفع خریدار است و در نفع فروشند و در واقع تنها از طریق انجام معامله آن ها به درصد معاملاتی خود دست می یابند و همین ممکن است کمی خطرناک باشد، پس خودتان سبک و سنگین کنید و سعی کنید همیشه خودتان با در نظر داشتن شرایط واقعی ملک و بدون تعصب و طرف گیری برای خرید و فروش آن اقدام کنید.
  6. قیمت مصالح ساختمانی : همیشه این طور بوده است که در ابتدا و مخصوصا در سال های تورمی (مانند سال 97)، در ابتدا قیمت مصالح ساختمانی گران می شود و در ادامه قیمت ملک و املاک افزایش خواهد یافت و جالب است بدانید که افزایش نرخ مصالح ساختمانی هم معمولا متاثر از قیمت دلار و ارزهای خارجی، میزان تقاضا برای خرید و فروش و استراتژی های دولت برای صادرات و واردات است. پس مطمئن باشید که پس از گران شدن مصالح ساختمانی مانند؛ سیمان، میلگرد و آهن آلات و مواردی از این دست، قطعا قیمت خانه و به صورت کلی مسکن هم افزایش خواهد یافت.

چه مسکنی و در کجای شهر خریداری کنیم؟

در سال های اخیر و با توجه به رکود در بازار مسکن، کمتر کسی حاضر به سرمایه‌ گذاری در حوزه مسکن است، به خاطر این که هیچ کسی از آینده این بازار خبر ندارد، ولی با این وجود اخیرا امیدهایی به منظور سروسامان گرفتن این بازار زنده شده است، به همین خاطر افرادی که میل به سرمایه ‌گذاری در حوزه مسکن دارند، می خواهند بدانند چه مسکن‌ هایی خریداری کنند تا برد کنند؟ مسکن‌ های کوچک یا بزرگ؟ کلنگی یا آپارتمانی؟ شرق، غرب، شمال یا جنوب تهران و یا اطراف تهران؟ در ادامه تجربیات خودم رو باهاتون به اشتراک میگذارم و فکر می کنم پاسخ بسیاری از سوالاتون رو دریافت کنید.

سرمایه گذاری در بازار مسکن

در واقع برای افرادی که سرمایه قابل توجهی در اختیار دارند، خانه کلنگی بهترین گزینه خواهد بود، به این دلیل که خریداران این ملک ها سود بیشتری در طولانی مدت و یا حتی با ساخت آن ها به دست می آورند، ولی افرادی که پول زیادی در اختیار ندارند، از نظر من بهتر است آپارتمانی کوچک و چند سال ساخت در شرق تهران بخرند، به این دلیل که شرق تهران از لحاظ فرهنگی و موقعیتی بسیار بهتر از جنوب تهران است، همچنین در مقایسه با شمال و برخی از نقاط غرب تهران از قیمت به مراتب مناسب تری برخوردار است.

همچنین از دیدی دیگر می توان گفت که خرید آپارتمان برای سرمایه ‌گذاری اصلا کار عقلانی نیست، به خاطر این که واحدهای آپارتمانی هر چه از سن‌ شان بگذرد از ارزش ‌شان کم می شود، به عنوان مثال چنانچه کسی خانه ‌ای نوساز خریداری کند، چند روز بعد چنانچه بخواهد برای فروش آن ملک اقدام کند، از قیمت آن کم می شود و این موضوع برای خانه های چند سال ساخت بیشتر نمود دارد. میتوان به افرادی که قصد سرمایه ‌گذاری در قسمت مسکن را دارند، خرید خانه‌ های ویلایی و زمین را پیشنهاد کرد، به این دلیل که زمین همیشه بیشترین سود را به همراه خواهد داشت. از دیدگاه دیگر می توان گفت که غرب تهران برای خرید مناسب تر است، به این دلیل که بافت جدیدتری دارد و گزینه بهترین برای سرمایه گذاری به حساب می آید.

اگر بخواهیم از دید دیگری به موضوع نگاه کنیم، خانه نوساز به دلیل افت قیمت برای سرمایه‌ گذاری اصلا مناسب نمی آید، ولی همیشه ماده مصرفی که همان ملک کلنگی است برای سرمایه ‌گذاری بهترین است، ولی کسی که ملک کلنگی می خرد نباید الان بسازد و باید فعلا به این ملک دست نزند. در حقیقت کسی که ملکی کلنگی می خرد، اگر بعد از 2 سال 60 درصد سود نکند، در واقع ضرر کرده است، به خاطر این که ارزش پول او تا دو سال دیگر کم شده و از طرفی گرفتن جواز و خرید مصالح ساختمانی و … آنقدر سخت و گران شده است که اگر 60 درصد سود نکند، نمی صرفد، ولی با شرایط حال حاضر تنها 2 سال طول می ‌کشد که کسی ملکی که ساخته است را به فروش برساند و یکی دو سال هم طول می‌ کشد که آن را بسازد و در نهایت 50 درصد سود خواهد کرد، پس در حال حاضر زمانی مناسبی برای ساخت و ساز نیست و اگر بخواهیم این طور حساب کنیم شاید بانک جای بهتری برای پول های بزرگ باشد نسبت به خرید خانه کلنگی و ساخت آن!

تجزیه و تحلیل موقعیت مکانی ملک 

تجزیه و تحلیل موقعیت مکانی ملک 

همان طور که پیش تر هم اشاره هایی داشتیم، منظور از موقعیت مکانی ملک شرایط قرارگیری آن در محله و خیابان مورد نظر است. لازم به ذکر است که این مورد که از اهمیت بالایی برخوردار است و می تواند نقش مهمی را در قیمت و همچنین شیوه خرید و فروش ملک بازی کند، به صورتی که موقعیت ملک می تواند شرایطی از جمله دسترسی ملک به راه های ارتباطی، مراکز خرید، مراکز درمانی را بهتر و یا بدتر کند که هر یک روی قیمت و آینده سرمایه گذاری روی یک ملک تاثیرگذار است. علاوه بر این موارد دیگری نیز باید مورد بررسی قرار گیرد تا از تمامی جوانب گزینه مناسب انتخاب شده باشد. در ادامه به مزایا و معایب موقعیت مکانی ملک اشاره خواهیم داشت تا دید خوبی در این خصوص کسب کنید :

مزایای موقعیت مکانی ملک

  • داشتن چشم انداز زیبا به سبب موقعیت مکانی مناسب
  • داشتن مدرسه های معتبر در محله مورد نظر
  • داشتن دسترسی مناسب
  • نزدیکی به مراکز دانشگاهی، به خاطر اجاره و فروش بهتر ملک
  • نزدیکی به مراکز تره بار
  • نزدیکی به مراکز رفاهی و تفریحی مانند درمانگاه ها و بوستان ها

معایب موقعیت مکانی ملک

  • نزدیکی به ادرات و شلوغ بودن محله
  • نزدیکی بیش از حد به مراکز مذهبی
  • دوری از مراکز رفاهی و تفریحی
  • دوری از ایستگاه های مترو و اتوبوس
  • قرارگیری ملک در راسته خیابان های اصلی و پرتردد
  • قرارگیری ملک در کوچه های بن بست و یا کوچه های تنگ

سرمایه گذاری روی زمین، خانه نوساز یا ملک کلنگی؟

گفتنی است که خریداران ملک و سرمایه گذاران در بازار مسکن همواره با این پرسش روبرو هستند که چه نوع ملکی سوددهی بیشتری به همراه خواهد داشت؟ در راستای پاسخگویی به این سوال باید گفت که چنانچه تنها با هدف سرمایه گذاری می خواهید برای خرید و فروش اقدام کنید، خرید زمین همیشه گزینه مناسبی محسوب می شود، به این خاطر که خرید زمین مخصوصا در بازه های زمانی بلند مدت و در مکان های در حال رشد همیشه با سود همراه بوده و بر خلاف واحد های نوساز با گذشت زمان کاهش قیمت را تجربه نخواهد کرد، ولی خب مثل آپارتمان امکان دریافت اجاره و رهن آن هم وجود نخواهد داشت.

چنانچه خرید زمین در مناطقی مثل جنوب تهران که قیمت پایین تری را در حال حاضر دارند، انجام شود با طی گذشت مدت زمانی نه چندان زیاد می توان ساخت و ساز لازم و مناسب را انجام داده و در زمان رونق بازار و همچنین رونق منطقه آنرا برای فروش آماده کرد و سود خوبی از این طریق به دست آورد. جهت خرید خانه هم باید به نکاتی اینچنینی توجه بسیاری داشته باشید، به این دلیل که اگر سرمایه کافی در اختیار داشته باشید خرید خانه های کلنگی می تواند ارزش افزوده بالاتری را برای شما به همراه داشته باشد.

سرمایه گذاری روی زمین، خانه نوساز یا ملک کلنگی؟

در حقیقت با خرید خانه های کلنگی و بازسازی آن ها و یا ساخت مجدد آن می توان به سود نسبتا بالایی رسید که اگر همین روند در زمان مناسب از نظر شرایط بازار، خریداری و در زمان رونق آن ارائه شود، این سودهی آن را چند برابر کرده و می تواند گزینه بسیار مناسب برای سرمایه گذاری در ایران و مخصوصا تهران به شمار بیاید، ولی با این وجود سرمایه گذاری روی خانه های کوچک و متراژ پایین می تواند گزینه ای مناسب تر برای افرادی باشد که سرمایه به مراتب کم تری دارند و قصد ورود به این بازار را در سر می پرورانند.

در نظر داشته باشید که خانه های متراژ پایین به خاطر هزینه کمتر و قدرت خرید بالاتر مردم، همواره مورد استقبال متقاضیان خرید ملک بوده و است. این مدل خانه ها به سادگی خرید و فروش شده و رکود بازار تاثیر کم تری بر روند فروش آن ها خواهد داشت. این مورد برای زمان فروش ملک از اهمیت بالایی برخوردار است و به سادگی امکان کسب سرمایه را برای مالک ایجاد خواهد کرد.

تجزیه و تحلیل مناطق مختلف برای سرمایه گذاری در بازار مسکن

بسته به دیدگاه افراد برای سرمایه گذاری و تصمیم آنها برای خرید ملک و یا ساخت و ساز مناطق مختلف شرایط گوناگونی می تواند وجود داشته باشد، این بدین معنی است که چنانچه قصد خرید مسکن را دارید، باید مناطقی خاص و با شرایط مناسب تصمیم خود را برای خرید انتخاب نمایید. در صورتی که تصمیم برای ساخت و ساز دارید، باید در مناطقی اقدام به خرید کنید که پیشرفت کاملی را تجربه نکرده اند و قابلیت رشد در آینده را دارا می باشند. 

برای مثال جهت خرید خانه بعد از بررسی معیار ها و اولویت های فردی و خانوادگی می توان مناطق 4، 5، 7 و 8 پایتخت را مناسب برای خرید خانه و سرمایه گذاری به حساب آورد. این مناطق به خصوص منطقه 4 و 5 به خاطر وجود آپارتمان های نوساز و قیمت مناسب شرایط خوبی برای خرید مسکن دارند که می تواند در صورت امکان مورد بررسی شما عزیزان قرار گیرد.

منطقه 4 که در شرق تهران واقع شده است از لحاظ فرهنگی و همچنین قیمت املاک، شرایط بسیار مناسبی دارد و در صورت کمبود بودجه و به منظور سرمایه گذاری در املاک تهران بهترین گزینه به حساب می آیند. این منطقه در قیاس با منطقه 5 نیز قیمت های مناسب تری را دارد و می تواند در صورت تایید بودن دیگر شرایط گزینه خوبی برای خرید و سرمایه گذاری باشد. منطقه 5 پایتخت هم به خاطر شرایط آب و هوایی، سن ساختمان ها و نوساز بودن آن ها، دارا بودن امکانات رفاهی و تفریحی، دور بودن از مناطق شلوغ و اداری شرایط مناسبی برای خرید و سرمایه گذاری دارد و به عنوان پر فروش ترین منطقه پایتخت مورد استقبال بسیاری از خریداران و سرمایه گذاران قرار گرفته است. 

اگر با هدف ساخت و ساز، مناطق مختلف تهران را مورد بررسی قرار دهیم، می توان مناطق فرسوده را برای ساخت و ساز مناسب بدانیم و با این قصد اقدام به خرید و سرمایه گذاری نماییم، همچنین غرب تهران و منطقه 22 به عنوان محدوده ای وسیع و رو به رشد شاهد ساخت و سازهای بسیاری است و توجه سرمایه گذاران و انبوه سازان زیادی را به خود جلب کرده است که می تواند برای سرمایه گذاری مناسب به حساب آید. این بخش از پایتخت که دریاچه چیتگر را به عنوان بزرگترین و پرطرفدارترین جاذبه منطقه در خود جای داده است، فرصت رشد بیش تری را نیز داراست و می تواند برای سرمایه گذاری در بازار مسکن تهران یکی از بهترین گزینه ها باشد. سرمایه گذاری در منطقه 22 و خرید خانه یا زمین در این منطقه، برای گروه های گوناگون شامل انبوه سازان و یا مردم عادی مناسب است و بی شک شرایط قیمتی رو به رشدی را تجربه خواهد کرد.

در کنار مناطقی که برای شما عزیزان عنوان شد، به طور کلی می توان غرب پایتخت را که منطقه ای رو به رشد است را برای خرید و همچنین سرمایه گذاری مناسب دانست. این قسمت از پایتخت از آپارتمان های نوساز بسیاری برخوردار است که از نظر قیمت نیز در حدود میانگین قیمت قرار دارد و گزینه ای مناسب برای خرید محسوب می شوند و در عین حال در برخی مناطق این محدوده از پایتخت از نظر آب و هوایی نیز شرایط مساعدی دیده می شود که می تواند خرید خانه با هدف سکونت را نیز پاسخگو باشد.

زمان مناسب برای خرید و سرمایه گذاری در بازار مسکن

زمان مناسب برای خرید و سرمایه گذاری در بازار مسکن

همان طور که می دانید، بازار مسکن تحت تاثیر عوامل بسیاری قرار دارد که باعث رکود و یا رونق بازار آن می شود. بسته به این عوامل، اوضاع بازار و زمانی که شما قصد اقدام کردن به خرید و یا فروش ملک را دارید، تاثیر مستقیمی بر ارزش افزوده ملک دارد و در نتیجه باید مورد توجه قرار گیرد. شایان ذکر است که رونق و یا رکود بازار با توجه به تصمیم شما و این که قصد خرید و یا فروش دارید می تواند شرایط گوناگونی را به همراه داشته باشد، به صورتی که اقدام برای فروش در زمان رکود بازار به خاطر کمبود خریدار، می تواند به ضرر شما تمام شود و تاثیری منفی بر ملک و سرمایه شما داشته باشد و این در حالی است که در همین زمان اقدام برای خرید ملک گزینه ای معقول و مناسب تلقی می شود. در زمان رکود بازار به خاطر کمبود خریدار و در نتیجه زیاد بودن گزینه های مناسب برای شما، توصیه ما اقدام برای خرید ملک است که نتیجه آن، تصمیم بهتر و خرید مناسب تری خواهد بود.

سرمایه گذاری در بازار مسکنِ شهرهای اطراف تهران

بعضی از متقاضیان مسکن شهر تهران عمدتا جایگزینی مقصد معاملات ملکی خود را به شهرهای اطراف تهران مثل سه شهر پردیس، پرند و ورامین انجام داده ‌اند. متقاضیان مصرفی و غیرمصرفی به دلیل جهش قیمت ملک در پایتخت مقصد خرید مسکن خود را عوض کرده اند و با توجه به تحقیقات در شرایط فعلی متقاضیان سرمایه‌ گذاری در این سه شهر نام برده شده، قادرند با توجه به میزان بودجه و سلیقه خود، سه نوع امکان متفاوت مانند انواع آپارتمان ‌های مسکونی مسکن مهر، غیر مسکن مهر و واحدهای مسکونی ویلایی یک یا دو طبقه را برای خرید و حتی سرمایه گذاری انتخاب نمایند. به ویژه از سمت متقاضیان تهرانی تقاضا برای خرید این واحدهای مسکونی در این شهرها افزایش پیدا کرده است که خود به افزایش قیمتی این املاک افزوده است.

همان طور که در ابتدای مقاله اشاره داشتیم، امروزه مردم به دنبال سرمایه ‌گذاری پو ل‌های خود می گردند که ارزش پول خود را حفظ کنند. یکی از سرمایه‌ گذاری‌ های بلند مدت و سود ده که مورد توجه افراد قرار گرفته است، سرمایه ‌گذاری ملک است که پس از چندین سال از حالت یکنواختی درآمد و رشد چندین برابر داشت، ولی سرمایه ‌گذاری مسکن کار خیلی آسانی نیست و نیاز به اطلاعات کافی دارد. سرمایه‌ گذاری مسکن در تهران به عنوان پایتخت و کلان ‌شهر نیاز به توجه به عواملی مثل؛ زمان سرمایه‌ گذاری، موقعیت و منطقه ملک و مواردی از این دست دارد که در این مقاله به بررسی آن‌ ها پرداختیم تا بهترین مناطق تهران برای سرمایه ‌گذاری مسکن را بشناسیم.

سرمایه گذاری در بازار مسکنِ شهرهای اطراف تهران

نکته ای که در خصوص با املاک شهرهای اطراف تهران باید در نظر داشت این است که این مناطق به دلیل نزدیک بودن به شهر تهران برای رفت آمد بهترین گزینه هستند و به این دلیل که قیمت به مراتب مناسب تری از کلان شهر تهران دارند، متقاضیان بسیاری برای آن ها وجود دارد. بیشتر افرادی که میل خرید خانه در شهرهایی مانند پردیس و پرند را دارند، اغلب محل کارشان تهران است و همچنین از بنیه مالی مناسبی برای خرید و یا حتی اجاره خانه در تهران برخوردار نیستند و برای این افراد، شهرهای اطراف تهران بهترین گزینه خواهد بود.

جالب است بدانید که خبرهای استارت زدن پروژه خط متروی پردیس – تهران هم به گوش می رسد و این موضوع می تواند برای املاک و مستغلات این شهر بسیار تاثیر گذار و مهم باشد و املاک آن را با افزایش قیمت های بسیاری روبرو کند. همچنین خبر هایی حاکی از آن است که متروی شهر پرند هم به زودی افتتاح خواهد شد و همین موضوع هم می تواند نکته بسیار مثبتی برای املاک و مستغلات این شهر به حساب آید و همچنین می تواند فرصت های بسیار مناسبی را برای سرمایه گذاری های میان مدت افراد در آن فراهم آورد.

پر معامله ‌ترین مناطق پایتخت

طبق گزارش‌ های مرکز آمار ایران در سال های اخیر، منطقه 5 تهران به عنوان پرمعامله ‌ترین و جذاب ‌ترین منطقه پایتخت شناخته شده است. پس از منطقه 5 هم مناطق 4، 2 ، 14 و 15 هر کدام در فصول مختلف مناطق پر فروش مسکن به حساب می آیند.

عوامل تاثیرگذار در قیمت مسکن

عوامل تاثیرگذار در قیمت مسکن

حائز اهمیت ترین عامل افزایش قیمت مسکن “بی‌ ثباتی اقتصادی” است. همچنین رشد قیمت زمین، افزایش دستمزدها و نهاده‌ های تولید به بی ‌ثباتی اقتصادی بر می گردد و ارتباط مستقیم با سیاست‌ گذاری حوزه مسکن و غبارآلود بودن فضای کسب و کار دارد، بنابراین در نظر داشته باشید که این سه عامل اساسی موجب دامن زدن به افزایش قیمت زمین، افزایش هزینه ‌ها و حتی مصالح ساختمانی شده است. در کنار این موارد می توان نرخ رشد جمعیت، نرخ متوسط ازدواج زوجین را هم در نظر داشت که روی تقاضای بخش مسکن به صورت مستقیم اثرگذار می باشند.

طرح مسکن ملی چیست؟

طرح اقدام مسکن ملی که برای تکمیل کردن طرح ‌های ناتمام مسکن مهر مطرح شد، قرار است در طی چند مرحله به اجرا درآید. زمین ‌های مورد نیاز این طرح از سوی دولت تامین خواهد شد و تلاش بر آن است که تا حدودی بتواند ایرادات وارد شده بر طرح مسکن مهر حل شود. در مجموع قرار است با پایان این طرح تقریبا 400 هزار واحد مسکونی به متقاضیان طرح مسکن ملی تحویل داده شود.

مراحل ثبت نام طرح مسکن ملی 

  1. ثبت ‌نام در سامانه طرح ملی مسکن
  2. ارسال مدارک مورد نیاز از جمله اطلاعات شخصی و مدارک مربوط به سکونت در شهر مورد نظر
  3. مراجعه به بانک مسکن و ارائه مدارک برای دریافت وام
  4. استعلام بانک در مورد متقاضی بابت نداشتن هرگونه چک برگشتی و تسهیلات معوقه
  5. انتخاب طرح مورد نظر
  6. پرداخت پیش ‌پرداخت 30 درصدی مشخص شده از سوی وزارت مسکن و شهرسازی
  7. شروع ساخت واحد مسکونی
  8. تحویل واحد مسکونی

نکات مهم برای سرمایه گذاری روی زمین

نکات مهم برای سرمایه گذاری روی زمین

  • برخی از زمین ‌ها در محدوده‌ طرح تفصیلی قرار دارند که در اصطلاح می گویند درون طرح قرار دارند، پس پیش از خرید زمین باید از طرح تفصیلی شهر مربوطه آگاهی کسب کنید و در خصوص مشمول طرح نبودن ملک مربوطه اطمینان حاصل کنید.
  • به منظور خرید زمین از نهادها و اشخاص حقوقی همیشه وکالت فروش آن ها را به دقت مطالعه و بررسی کنید.
  • برخی از زمین ‌های کشاورزی از سند رسمی برخوردار نیستند و به صورت محلی و سنتی برای آن‌ ها سند تنظیم شده است. به منظور خرید زمین ‌هایی از این دست می بایست پیش از انعقاد هرگونه قرارداد، از مراجع مربوطه و دفاتر اسناد رسمی استعلام ‌هایی را کسب کنید و از صحت این دسته از اسناد اطمینان حاصل کنید.

نکات مهم برای خرید زمین برای پیشگیری از کلاه‌ برداری

  1. نخستین مرحله در هنگام خرید زمین و املاک، این است که یک مشاور املاک مورد اعتماد انتخاب کنیم. هر مشاور املاک باید دارای یک مجوز از اتحادیه‌ مشاورین املاک باشد که صحت عملکرد آن را تایید می کند. پیشنهاد می کنیم به بنگاه ‌هایی مراجعه کنید که مدت زمان زیادی از فعالیت آن ‌ها می ‌گذرد و نزد اهالی محل شناخته شده و مورد اعتماد همگان هستند.
  2. برای خرید زمین از هویت فروشنده اطمینان حاصل کنید. کارت ملی و شناسنامه او را با دقت مشاهده کنید و با مشخصات سند زمین یا ملک و بقیه مدارک چک کنید، پس به هیچ عنوان رودربایستی نداشته باشید به خاطر این که دارید برای خرید آن هزینه می کنید.
  3. اگر فروشنده مدعی است که وکالت بلاعزل فرد دیگری را برای فروش دارد، پیش از هر چیز از دفترخانه ‌ای که وکالت بلاعزل در آن ثبت شده است، استعلام بگیرید.
  4. هر ملک یا زمین یک کد پستی 10 رقمی منحصر به فرد دارد که در سند درج شده است. از فروشنده بخواهید تاییدیه کد پستی 10 رقمی را از اداره پست بگیرد. این کد پستی مبنای تنظیم مبایعه‌ نامه خواهد بود.
  5. هیچ وقت قولنامه یا مبایعه ‌نامه ای را که در هنگام خرید زمین در بنگاه به صورت دستی تکمیل می ‌شود، به عنوان مستندات معامله قبول نکنید. بنگاه موظف است مبایعه ‌نامه را در برگه‌ های مخصوص اتحادیه املاک پرینت گرفته و به شما کد رهگیری بدهد. مبایعه نامه پرینت شده باید هولوگرام اتحادیه داشته باشد و مشخصات بنگاه نیز در آن ذکر شده باشد.
  6. این را در نظر داشته باشید که صدور کد رهگیری هزینه ‌ای ندارد و بنگاه حق ندارد هزینه اضافه‌ ای بابت ارائه کد رهگیری از شما دریافت کند.
  7. کد رهگیری طبق کد پستی ده‌ رقمی و آدرس زمین یا ملک صادر می‌ گردد. در هنگام خرید زمین کد رهگیری صادر شده را از طریق “سامانه ثبت معاملات و املاک ایران” چک نمایید.

نکته : چنانچه کد پستی شما درست ثبت شده باشد، بنگاه یا فروشنده نمی ‌توانند زمین یا ملک را به فرد دیگری به فروش برساند، پس به هیچ عنوان به حرف­ های مشاور املاک یا افراد دیگر مبنی بر این که کد رهگیری کاربردی ندارد، توجه نداشته باشید.

نتیجه گیری نهایی و کلام آخر

همین طور که ملاحظه کردید مواردی مانند؛ آگاهی از زمان مناسب برای سرمایه‌گذاری ملک ، آگاهی از شرایط مناطق مختلف برای خرید خانه ، تصمیم برای خرید خانه نوساز، کلنگی و یا زمین ، تصمیم برای خرید خانه های کوچک یا بزرگ ، بررسی موقعیت مکانی ملک و … از جمله معیارهای اصلی برای انتخاب و خرید مسکن به حساب می آیند که باید به آن ها توجه داشته باشید.

در این مقاله همچنین در خصوص با موضوعاتی مانند؛ نکات مهم برای سرمایه گذاری در بازار مسکن ، چه مسکنی و در کجای شهر خریداری کنیم ، تجزیه و تحلیل موقعیت مکانی ملک به چه صورت است ، سرمایه گذاری روی زمین، خانه نوساز و یا ملک کلنگی مناسب است ، زمان مناسب برای سرمایه گذاری در بازار مسکن چه زمانی است ، طرح مسکن ملی چیست و مواردی از این دست که سعی کردیم به تمامی موارد در خصوص با سرمایه گذاری در بازار مسکن اشاره داشته باشیم.

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *