چگونه صندوق سرمایه گذاری بخریم؟

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
چگونه صندوق سرمایه گذاری بخریم

اگر بخواهید برای خرید واحدهای صندوق های سرمایه گذاری اقدام کنید، مطمئنا به این سوال برمیخورید که چگونه صندوق سرمایه گذاری بخریم و انواع صندوق های سرمایه گذاری کدامند؟ پاسخ این که چگونه صندوق سرمایه گذاری بخریم بسیار ساده است ولی با توجه به نوع صندوق سرمایه گذاری می تواند کمی تفاوت های جزئی داشته باشد. در این مطلب قصد داریم پاسخ این سوال که چگونه صندوق سرمایه گذاری بخریم را برای تمامی انواع صندوق های سرمایه گذاری بدهیم تا دیگر هیچ گونه سوالی در این خصوص در ذهن شما باقی نماند و پس از مطالعه این مطلب بتوانید برای خرید هر نوع صندوق سرمایه گذاری که قصد سرمایه گذاری در آن را دارید، اقدام کنید.

چگونه صندوق سرمایه گذاری بخریم؟

به منظور سرمایه گذاری در صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری بایستی به تعداد حداقل سرمایه‌ گذاری که در هر یک از صندوق‌ ها متفاوت است دقت کنید. واحد سرمایه‌ گذاری توسط متقاضی خریداری می شود که قیمت آن در زمان پذیره‌ نویسی ملاک است و پس از آن برابر با ارزش روز واحدهای سرمایه‌ گذاری خواهد بود. برای انجام امور احراز هویت شما می بایست همراه با مدارک شناسایی خود به دفاتر کارگزاری یا شعب منتخب صندوق مراجعه کنید و پس از تکمیل فرم‌ های لازم، به‌ صورت اینترنتی تعداد واحد لازم را با توجه به میزان مبلغی که برای سرمایه‌ گذاری در نظر گرفته‌ اید، بخرید.

حتما برایتان جالب است : راهنمای انتخاب بهترین صندوق سرمایه گذاری سال 1400

نکته حائز اهمیت اینجاست که قیمت صدور واحدهای سرمایه‌ گذاری شما بر اساس NAV نخستین روز کاری پس از ارائه درخواستتان محاسبه خواهد شد و مبلغ واریزی شما علی‌ الحساب خواهد بود. مطمئنا برای کسانی که قصد سرمایه‌ گذاری در صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری را دارند این سوال پیش‌ آمده که چطور می‌ توانند بهترین انتخاب را میان صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری داشته باشند، بی تردید بررسی عملکرد هفتگی، ماهانه، سه‌ ماهه و سالانه صندوق‌ ها می‌ تواند کمک شایانی برای مقایسه صندوق‌ ها باشد. بررسی روند نوسانات صندوق‌ ها از طریق نمودارهای NAV که در سایت بیشتر صندوق‌ ها قابل مشاهده است و همچنین مقایسه میزان ترکیب دارایی صندوق‌ ها نیز قادر است نقشه راه خوبی برای یک انتخاب خوب و کم ریسک تر باشد. 

نحوه خرید صندوق سرمایه گذاری

به منظور شروع خرید واحد و سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری نیاز است که با توجه به ساز و کار اداری صندوقی که انتخاب کرده‌ اید، به صورت حضوری یا مجازی برای ثبت نام اقدام کنید. اطلاعات مربوط به ثبت نام به صورت معمول در بخش “شرایط ثبت نام” سایت رسمی صندوق های سرمایه‌ گذاری قابل مشاهده است. به منظور ثبت نام در صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری به مراجعه حضوری به دفاتر صندوق‌ ها و ارائه مدارک شناسایی هویتی مثل کارت ملی و شناسنامه نیاز است.

البته باید این را هم گفت که امروزه بعضی از صندوق‌ های سرمایه گذاری، قابلیت ثبت نام و خرید اینترنتی را برای مشتریان خود در نظر گرفته اند، لذا چنانچه قصد ثبت نام اینترنتی در صندوق مورد نظرتان را دارید، بایستی اسکن مدارک شناسایی خود را داشته باشید. روال و نحوه ثبت نام بیشتر صندوق‌ ها به همین شکل است، جز صندوق‌ های قابل معامله بورسی ETF که برای خرید واحدهای سرمایه‌ گذاری آن‌ ها باید از طریق بازار بورس اقدام کنید و کد بورسی داشته باشید.

جهت خرید واحدهای صندوق های بورسی بایستی کد معاملاتی بورسی فعال داشته باشید و مثل سهام عادی بازار بورس واحدهای این صندوق ها را مورد معامله قرار دهید. این را در نظر داشته باشید که وقتی در عملیات خرید هر واحد در صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری مبلغی می پردازید، این امکان وجود دارد که قیمت آن با قیمت فروش در همان روز برابر نباشد. همچنین هر خرید و فروش، مبلغی بابت کارمزد صدور یا ابطال هزینه خواهد شد، بنابراین برای سود بردن در صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری بایستی حتما قیمت واحدهای سرمایه‌ گذاری تغییر مثبت داشته باشند.

ارزش خالص دارایی‌ ها یا همان NAV چیست؟

مبلغی که جهت خرید و فروش یا همان صدور و ابطال هر واحد صندوق لازم است، در اصطلاح NAV صندوق نام دارد که همان ارزش خالص دارایی‌ های صندوق به حساب می آید. NAV یا همان ارزش کل دارایی‌ های یک صندوق بعد از کسر بدهی‌ های آن بر تعداد واحدهای صندوق تقسیم خواهد شد.

حتما برایتان جالب است : صندوق های سرمایه گذاری چیست و نحوه خرید آن چگونه است؟

این بدین معنی است که چنانچه بدهی های صندوق را از کل دارایی‌ های آن کسر کنیم و عدد حاصل را بر تعداد واحدهای منتشرشده آن صندوق تقسیم نماییم، عددی که حاصل می شود، تعیین‌ کننده قیمت هر واحد صندوق خواهد بود. جالب است بدانید که ارزش خالص دارایی‌ های صندوق سرمایه‌ گذاری در پایان هرروز محاسبه و از تقسیم مابه‌ التفاوت دارایی‌ ها و بدهی‌ ها بر تعداد واحدهای منتشره، ارزش هر واحد سرمایه‌ گذاری تعیین می گردد که بر اساس این قیمت شخص می‌ تواند اوراق جدید خریداری و یا اوراق قبلی خود را ابطال نماید.

میانگین بازدهی صندوق چه چیزی را نشان میدهد؟

اطلاعات مفیدی که قبل از سرمایه‌ گذاری در هر صندوق می توانید در نظر داشته باشید، بی شک میانگین بازدهی صندوق در طول چند ماه گذشته است. امکان دارد دو صندوق دو بانک گوناگون، پیش‌ بینی سود یکسانی داشته باشند ولی با تحقیق در مورد عملکرد چند ماه گذشته آن‌ ها می‌ توانید مشاهده کنید که در کدام‌ یک سود بیشتری برای شما کسب خواهد شد. اطلاعات بروز مربوط به میانگین سود صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری بانک‌ ها و سایر آمار مربوط به آن‌ ها را قادرید با یک جست و جوی ساده در اینترنت پیدا کنید.

منظور از ضامن نقد شوندگی چیست؟

یکی از مزیت های هر سرمایه گذاری، میزان نقدشوندگی آن است. در صندوق های سرمایه گذاری نیز یک فاکتور به نام ضامن نقدشوندگی در نظر گرفته شده است تا شما هر زمان و به هر دلیلی قصد فروش واحد های سرمایه گذاری خود را کردید، بتوانید آن ها را به فروش برسانید و حتی اگر در زمان فروش شما، خریداری برای واحد های شما پیدا نشود، این ضامن نقد شوندگی به کارتان خواهد آمد و می توانید واحدهای خود را در کمترین زمان به فروش برسانید و پول نقد خود را دریافت کنید. در حقیقت در زمان فروش واحدهای سرمایه‌ گذاری خود، شما در جایگاه فروشنده و ضامن نقد شوندگی صندوق در جایگاه خریدار قرار خواهد گرفت و در زمان تعیین‌ شده در قرارداد سرمایه شما به پول نقد تبدیل خواهد شد.

ضمنا در بعضی صندوق‌ ها پرداخت حداقل سود تضمین‌ شده هم از ضمانت برخوردار است. امروزه در مورد این که بانک‌ ها می‌ توانند ضامن نقد شوندگی صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری باشند یا خیر، قوانین و مقررات اجرایی یکسانی به چشم نمی خورد و این در حالی است که بسیاری از صندوق‌ ها اعلام می‌ کنند که امکان ضمانت از طرف بانک‌ ها وجود ندارد، بعضی صندوق‌ ها همچنان ضامن نقد شوندگی خودشان را بانک‌ های عامل مربوطه اعلام خواهند کرد.

هزینه ابطال چیست؟

همان طور که گفتیم و میدانید، دارنده واحد هر زمان که قصد فروش کند، می تواند برای ابطال واحدها و نقد کردن سرمایه خود اقدام نماید. هزینه ابطال، نحوه پرداخت و بازه زمانی تعیین‌ شده برای پرداخت سرمایه شما بر مبنای اساسنامه و امیدنامه صندوق است که در ادامه به شما خواهیم گفت که این امیدنامه دقیقا چیست و چطور باید آن را مطالعه کنید. البته در برخی صندوق‌ ها ابطال واحدها هیچ هزینه‌ ای برای مشتری نخواهند داشت، ولی بعضی صندوق‌ ها هزینه‌ ای در ازای ابطال واحدها از مشتریان می گیرند که مبلغ ثابت آن 2000 تومان بابت هر گواهی سرمایه‌ گذاری است.

نحوه خرید صندوق سرمایه گذاری

البته باید در نظر داشت که هزینه متغیر ابطال هم مطابق با زمان‌ بندی ابطال تحت عنوان تعجیل در خروج در امید نامه صندوق‌ ها تعیین و دریافت خواهد شد. هزینه ابطال متغیر سرمایه‌ گذارانی که مدت سرمایه‌ گذاری آن‌ ها کمتر از 3 ماه است بین 1 تا 5 درصد نسبت به قیمت ابطال دریافت می شود.

امیدنامه صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری چیست؟

صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری با توجه به قابلیت ها و افراد متخصصی که دارند، سعی می کنند که سرمایه‌ گذاری بهتر و دقیق‌ تری در بازار انجام دهند تا ریسک کمتر و بازدهی بیشتری برای سرمایه گذاران خود به ارمغان بیاورند. لذا اختیارات این صندوق ها در اساسنامه و امیدنامه آن‌ ها تنظیم شده است و مدیران سرمایه گذاری مسئولند با توجه به موارد تعیین شده، مدیریت دارایی سرمایه‌ گذاران را پیش ببرند.

حتما برایتان جالب است : نحوه پذیره نویسی در صندوق etf بورس

در نظر داشته باشید که مطالعه دقیق اساسنامه و امیدنامه صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری کمک شایانی به انتخاب صندوق مناسب هر فرد خواهد کرد، چرا که همه شرایط فعالیت صندوق‌ ها در اساسنامه و امیدنامه آن‌ ها درج شده است. هدف وجود اساسنامه و امیدنامه، قانونمندی شیوه مدیریت صندوق ها است، به خاطر این که با تنظیم امیدنامه و اساسنامه خیال سرمایه‌ گذاران از نظر مدیریت اصولی دارایی‌ هایشان آسوده می شود. در اساسنامه اختیارات مدیران به منظور انتخاب حدود و نوع دارایی‌ ها و حداقل یا حداکثر قانونی هر دسته از دارایی‌ های صندوق تعیین خواهد شد.

دوره بازپرداخت سود چیست؟

دوره بازپرداخت سود هم از موارد دیگری است که حتما باید آن را هم در نظر داشته باشید. البته اکثر صندوق‌ ها به‌ صورت ماهانه سود می پردازند، ولی امکان دارد صندوقی سودش را مثلا هر 3 ماه بپردازد که به هر حال شما پیش از اقدام به سرمایه گذاری باید اطلاع دقیقی از این موضوع داشته باشید.

همچنین این امکان وجود دارد که بتوانید میان دوره‌ های گوناگون پرداخت سود هم انتخابی داشته باشید. طبیعی است که صورت وجود چنین شرایطی با انتخاب دوره‌ های طولانی‌ تر، سود بیشتری برای شما به همراه خواهد داشت. روز پرداخت سود هم الزاما اول ماه نیست، پس چنانچه این موضوع برای شما حائز اهمیت است این مورد را هم پیش از اقدام به سرمایه گذاری جویا شوید.

آیا امکان دارد در صندوق های سرمایه گذاری ضرر کنیم؟

با توجه به نوع صندوق این سوال می تواند جواب های مختلفی داشته باشد! به عنوان مثال چنانچه صندوق سهامی خریداری کرده باشید، بله امکان دارد با کاهش قیمت سهام قیمت ابطال صندوق نیز کاهش پیدا کند و نهایتا به ضرر سهامداران صندوق منتهی گردد. به صورت کلی باید در نظر داشت که کم ترین ریسک در صندوق های با درآمد ثابت است که به صورت معمول 90 درصد از پول این صندوق های در اوراق با درآمد ثابت سرمایه گذاری شده است.

نکات مهم برای خرید واحده های صندوق سرمایه گذاری

  • ** افراد گوناگون با توجه به مقدار سرمایه، میزان ریسک‌ پذیری و روحیات فردی، استراتژی‌ های سرمایه‌ گذاری گوناگونی را می توانند اتخاذ کنند، ولی به صورت معمول برای مدیریت ریسک سرمایه‌ گذاری، همواره در تلاشند به اصطلاح تمامی تخم مرغ های خود را داخل یک سبد قرار ندهند. بنابراین اگر شما هم قصد دارید ریسک سرمایه گذاری خود را کاهش دهید، سعی کنید یک بخش بزرگ و یا کل سرمایه خود را به سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری مختلف اختصاص دهید.
  • ** بهتر است مقدار سرمایه ای که قصد دارید در یک صندوق سهامی یا مختلط سرمایه گذاری کنید را به چند بخش تقسیم بندی کنید و در فواصل زمانی مختلف برای خرید واحد های صندوق اقدام نمایید. به این خاطر که در انتهای روند اصلاحی امکان دارد روند قیمت واحدهای صندوق نزولی باشد و چنانچه در چند مرحله خرید کنید، میانگین خرید به مراتب پایین تری خواهید داشت.
  • ** سرمایه‌ گذاری در انواع صندوقهای سرمایه گذاری بهتر است با دید بلندمدت، به عنوان مثال بیشتر از یک سال باشد تا به سود شیرینی برای شما منتهی شود، لذا بهتر است آن قسمت از سرمایه‌ خود را وارد این صندوق‌ ها کنید که در کوتاه‌ مدت، یعنی مثلا در سال جاری به آن احتیاجی نداشته باشید.
  • ** چنانچه فرد ریسک پذیری هستید و قصد دارید قسمتی از سرمایه خودتان را برای صندوق‌ های سهامی یا مختلط اختصاص دهید، بهتر است در بازه‌ هایی برای انجام این کار اقدام کنید که شاخص بورس در حال اتمام روند نزولی خود است. یعنی در واقع دوره‌ ای که قیمت سهام افت کرده باشد و احتمال بدهیم که دیگر کاهش قیمت شدیدی را در بازار شاهد نخواهیم بود.

نتیجه گیری و کلام پایانی

سرمایه‌ گذاری در صندوق های سرمایه گذاری یک روش غیرمستقیم سرمایه گذاری در بورس به حساب می آید که مناسب افرادی است که قصد سرمایه‌ گذاری در بورس را دارند ولی به دلیل نداشتن دانش، تجربه یا زمان کافی قادر نیستند به صورت مستقیم و مداوم برای خرید و فروش سهام در بازار بورس اقدام نمایند و دلشان می خواهد هم از مزایای سرمایه گذاری در بورس استفاده کنند و هم وقت و انرژی زیادی برای این بازار نزارند.

الان دیگر پاسخ این سوال که چگونه صندوق سرمایه گذاری بخریم را بلد هستید و می دانید که برای خرید واحدهای صندوق‌ های مبتنی بر صدور و ابطال می بایست به صورت حضوری یا از طریق وب سایت صندوق اقدام نمایید و خرید و فروش صندوق‌ های etf به‌ صورت غیرحضوری، از طریق سامانه معاملاتی و با استفاده از کد بورسی صورت می پذیرد.

همان طور که ابتدای مقاله به شما قول دادیم، در این مطلب پاسخ سوال چگونه صندوق سرمایه گذاری بخریم را مفصل دادیم.

اگر به دنبال بهترین روش های سرمایه گذاری می گردید و حدودا 150 میلیون تومان سرمایه دارید، مطلب بهترین سرمایه گذاری با ۱۵۰ میلیون تومان شما را برای یافتن بهترین بازار به منظور سرمایه گذاری مطمئن و سودده یاری می دهد.

همچنین اگر نحوه خرید صندوق سرمایه گذاری را در صندوق های سرمایه گذاری مختلف درک نکرده اید و یا هر گونه سوال یا ابهامی در مورد انواع صندوقهای سرمایه گذاری دارید، حتما در بخش دیدگاه ها بنویسید تا پاسخ دهیم.

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *