همه چیز درباره معاملات فیوچرز

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
همه چیز درباره معاملات فیوچرز

دوست دارید همه چیز درباره معاملات فیوچرز را رایگان یاد بگیرید؟ اگر بخواهید معاملات فیوچرز را در دستور کار خود قرار دهید، مطمئنا باید همه چیز درباره معاملات فیوچرز را بلد باشید تا بتوانید در این معاملات موفقیت لازم را کسب کنید، ولی برای یادگیری نحوه ورود و انجام معامله فیوچرز، ابتدا باید مقدمه ای در مورد بازار آتی یاد بگیرید و اصطلاحات این بازار را بشناسید و سپس نحوه ورود و انجام معامله فیوچرز را یاد بگیرید، بنابراین در این مطلب ما تصمیم گرفتیم که همه چیز درباره معاملات فیوچرز را در قالب یک مقاله و به زبان ساده در اختیار تمامی علاقه مندان قرار دهیم تا همگی بتوانیم در این بازار کنار یکدیگر سود کنیم؛

همه چیز درباره معاملات فیوچرز

مطمئنا چنانچه به بازارهای مالی مختلف علاقه داشته باشید، تا به امروز نام معاملات فیوچرز را شنیده اید و یا کسانی را دیده اید که در این بازارها فعالیت می کنند و بعضا سود خوبی به دست می آورند، ولی آیا هیچ وقت خواسته اید که خودتان در مورد معاملات فیوچرز بیشتر تحقیق کنید تا ببینید برای شما هم می تواند مناسب باشد یا خیر؟ البته این را هم باید گفت که معاملات فیوچرز برای عده زیادی ابهام برانگیز است و تا به امروز نتوانسته اند اطلاعات جامع و کاربردی در مورد آن ها به دست آورند، بنابراین ما در این مطلب مای مانی تصمیم گرفتیم تا به معرفی و چگونگی انجام معاملات فیوچرز و همچنین مزایای آن بپردازیم تا کاربران بتوانند اطلاعات مفیدی در مورد معاملات فیوچرز پیدا کنند.


در صورتی که تمایل دارید در ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، اتریوم و … سرمایه گذاری امن کنید و از امتیاز 10 درصد تخفیف کارمزد در معاملات رمزارزها بهره مند شوید، میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید؛

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال


در معاملات فیوچرز یا معاملات آتی، یک دارایی مشخص که امکان دارد رمزارز، فلزات گران‌ بها یا مثل آن ها باشد، در تاریخی تعیین شده و با توافق طرفین معامله، خرید و فروش می شود. به عنوان مثال این طور فرض کنید که شما یک شرکت خودروسازی هستید و قرار است ظرف 6 ماه دیگر 100 خودرو را آماده تحویل نمایید. می‌ دانید که برای تولید این تعداد خودرو به 400 حلقه لاستیک احتیاج خواهید داشت. برای مدیریت هزینه‌ ها، قسمتی از بودجه خود را برای تهیه لاستیک کنار گذاشته‌ اید، اما چه تضمینی وجود دارد که تا پایان ساخت خودروها و تا وقتی که خودروها به لاستیک احتیاج پیدا کنند، قیمت لاستیک عوض نشود؟!

لذا به منظور در امان ماندن از نوسانات قیمت‌ ها، معاملات فیوچرز می تواند بسیار مناسب به حساب آید. لذا شما قادرید با کارخانه تایر سازی یک قرارداد آتی جهت خرید لاستیک با قیمتی مشخص امضا کنید و در آن قرارداد، تاریخ تحویل لاستیک‌ ها را تعیین نمایید. به فرض که هر حلقه لاستیک 400 هزار تومان است و شما هم می خواهید در 6 ماه آینده، به عنوان مثال با همان قیمت 400 هزار تومان بخرید؛ در این صورت دو حالت می تواند اتفاق افتد:

  • حالت 1 : بنا به دلایل سیاسی یا اقتصادی قیمت لاستیک کاهش یابد. به عنوان مثال هر حلقه لاستیک 350 هزار تومان قیمت پیدا کند که در این صورت شما متضرر می شوید و کارخانه تایر سازی سود بسیار خوبی به دست می آورد.
  • حالت 2 : قیمت لاستیک بیشتر شود، به عنوان مثال به 450 هزار تومان برسد که آن وقت شما معامله سوددهی را تجربه خواهید کرد.

مزیت دیگر این نوع از معاملات اینجاست که شما به عنوان خریدار، در زمان عقد قرارداد به کارخانه، نقدینگی وارد می کنید و در چرخه تولید سهمی پیدا می کنید. به همین خاطر قراردادهای آتی به ویژه برای کارخانه‌ هایی که سرمایه کافی ندارند و از کار افتاده‌ اند، بهترین گزینه می باشد، به این خاطر که مبلغ معامله، همان ابتدا به وسیله خریدار به فروشنده پرداخت می گردد.

هدف از انجام معاملات آتی چیست؟

معاملات فیوچرز معمولا با 2 هدف پوشش ریسک و سفته بازی میان طرفین قرارداد تنظیم می شوند. با توجه به مثالی که پیش تر ارائه کردیم، متوجه شدیم که معاملات فیوچرز قادرند ما را از نوسانات بازار حفظ کنند. طبق این معاملات فرد قادر است کالایی را که در آینده به آن احتیاج پیدا می‌ کند را از قبل خریداری کند و در زمان تعیین شده در قرارداد بدون نگرانی از نوسانات بازار آن را تحویل بگیرد.

معاملات فیوچرز چه ویژگی هایی دارند؟

معمولا قراردادهای آتی در بازارهای معاملات مالی، قابلیت های خاص خود را دارند که آن ها را از سایر معاملات متمایز می ­کند؛ بعضی از این خصوصیات عبارت اند از؛

مدیریت خطر یا ریسک؛ معاملات فیوچرز می‌ توانند به عنوان حفاظی در برابر ریسک‌ های احتمالی معاملات مورد استفاده قرار گیرند. این نوع معامله برای بعضی از معامله گران مثل کشاورزان بسیار خوب است، چرا که آن ها محصولات خود را پیش فروش می­ کنند، برای آن که اطمینان یابند که بعد از برداشت محصول از ریسک پایین آمدن قیمت در امان خواهند بود. این نوع معامله همان قرارداد آتی است که ریسک بالا در پایین رفتن قیمت را از بین خواهد برد.


حتما برایتان جالب است : نحوه ورود به بازار آتی در بورس ایران


استفاده از اهرم؛ اهرم یا همان Leverage، امکانی است که در قراردادهای آتی مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان مثال این طور فرض کنید که یک معامله‌ گر با اهرم 1:2، می‌ تواند تا دو برابر اعتبار خود سهام یا اوراق قرضه را با قرارداد آتی مورد معامله قرار دهد. بنابراین در این شرایط تا دو برابر هم سود به دست خواهد آورد، اما این را هم باید در نظر داشته باشید که در محاسبات اشتباه، ضرر او هم به همین صورت دو برابر خواهد شد.

آیا معاملات فیوچرز تنها برای خریداران سود‌آور است؟

مزایای معاملات فیوچرز فقط برای خریدار نیست و فروشنده هم امکان سودآوری از این نوع از قراردادها را دارد. به عنوان مثال در شرایطی که یک کارخانه اطمینان داشته باشد که مقادیر معینی از کالای تولیدی خود را در زمانی معین به مشتری می فروشد، از نوسانات پیش بینی نشده بازار دور خواهد ماند. جالب و در عین حال لازم است بدانید که در سفته بازی پای هیچ کالایی به میان نمی آید و این نوسانات قیمت‌ ها است که سود را مشخص خواهد کرد.

مزایای استفاده از معاملات فیوچرز

مزایای بسیاری در این نوع معامله برای خریداران و فروشندگان وجود دارد، ولی به شرطی که بتوانند پیش بینی و تحلیل درستی از آن داشته باشند. موارد زیر مهم ترین مزایای استفاده از معاملات فیوچرز به حساب می آیند؛

مدیریت ریسک در معاملات فیوچرز : برای مثال یکی از مهم ترین مزایای این نوع از معاملات، مدیریت ریسک می باشد و این بدین معنی است که چنانجه یک نفر مقداری مواد غذایی مثل برنج در اختیار دارد و از بابت کاهش قیمت آن در آینده نگرانی دارد، می تواند برنج خود را بر اساس قرارداد های آتی یا فیوچرز مورد معامله قرار دهد و بدین صورت ریسک کاهش ارزش کالای خود را کم کند و یا از بین ببرد.

معامله کالاهای غیر فیزیکی : همچنین این نوع از معاملات این شرایط را ایجاد کرده اند که کالا ها یا چیزهایی که قابلیت معامله آن به طور فیزیکی وجود ندارد یا بسیار سخت است، قابلیت خرید و فروش پیدا کنند.

جذب سرمایه : جذب سرمایه های بزرگ برای شرکت ها و کارخانجات از دیگر مزایای این نوع از معاملات به شمار می رود. برای مثال چنانچه کارخانه به سرمایه احتیاج داشته باشد، می تواند محصولات خود را از طریق قراردادهای فیوچرز بفروشد که نوعی پیش فروش به حساب آمده و از این طریق سرمایه لازم خود را از طریق پول سرگردان معامله گران بازار تامین نماید.

معایب استفاده از معاملات فیوچرز

  • ریسک این روش سرمایه گذاری می تواند به نسبت دیگر روش ها بالاتر باشد.
  • کاربران و معامله گران بایستی از حرفه ای ترین تکنیک ها برای این روش سرمایه گذاری بهره بگیرند.
  • امکان دارد سرمایه گذاری در معاملات فیوچرز از حرکت قیمت به سوی قیمت های مطلوب جلوگیری نماید.
  • برای این روش سرمایه گذاری به وقت زیادی در بازار احتیاج خواهید داشت. دائما بایستی نمودارها را مورد تحلیل و بررسی قرار دهید.
  • این خطر برای سرمایه گذاران وجود دارد که به علت استفاده از اهرم های آتی، می ­توانند بیش از مبلغ سرمایه اولیه را ضرر کنند.
  • این معاملات به تسلط کامل به تحلیل تکنیکال نیاز دارد که کاربران و معامله گران در این روش سرمایه گذاری با آن مواجه هستند و باید این موضوع را بسیار جدی بگیرند.
  • معاملات مارجین یا حاشیه ای می­ تواند یک شمشیر دو لبه به حساب آید، یعنی این که میزان سود برای معامله گران تقویت می ­شود، ولی ممکن است زیان های بسیاری هم به همراه داشته باشد.
  • این روش سرمایه گذاری در بازار رمزارزها به شدت به روانشناسی در این بازار ارتباط دارد. کاربران می بایست تسلط کافی به روانشناسی کریپتوکارنسی و معاملات در این بازار داشته باشند، بنابراین تمرین بسیار هم از چالش های دیگر این روش سرمایه گذاری به حساب می آید.

برای انجام معامله فیوچرز در بایننس چه کار کنیم؟

انجام معاملات فیوچرز در صرافی بایننس بسیار راحت می باشد، لذا چنانچه از کاربران صرافی بزرگ و معتبر بایننس هستید، در عرض چند دقیقه قادرید معاملات آتی را آغاز نمایید، ولی در ابتدا و برای شروع باید:

  1. یک حساب معاملات آتی در بایننس افتتاح نمایید. این را در نظر داشته باشید که پیش از آغاز معامله در Binance Futures، بایستی تأییدیه دو عاملی یا 2FA را جهت تامین مالی حساب آتی خود فعال کرده باشید.
  2. وجه خود را به تتر یا ارزهای رمزپایه پشتیبانی شده به وسیله Binance Futures تبدیل نمایید. Binance Futures طیف وسیعی از دارایی‌ های دیجیتال را تحت عنوان وثیقه پشتیبانی می کند.
  3. قرارداد آتی مورد نظر خود را انتخاب نمایید؛ بدین منظور دو نوع قرارداد آتی در بایننس وجود دارد که می توان به آتی USDⓈ-M و آتی COIN-M اشاره کرد. به عنوان مثال چنانچه قصد دارید قراردادهای دائمی BTCUSDT را مورد معامله قرار دهید، قراردادهای آتی USDⓈ-M را انتخاب نمایید و برای قراردادهای با حاشیه سکه می توانید از BTCUSD، COIN-M Futures استفاده کنید.
  4. اهرم مناسب برای قرارداد آتی خود را انتخاب فرمایید.
  5. سفارشات را با توجه به انواع سفارشات موجود در Binance Futures انجام دهید. به منظور آغاز کار می‌ توانید برای نخستین قرارداد آتی خود، یک سفارش خرید با محدودیت خرید یا خرید در بازار را در دستور کار خود قرار دهید.

انجام معامله فیوچرز ارز دیجیتال برای چه افرادی مناسب است؟

تمام افرادی که در بازار رمزارزها فعالیت دارند و همچنین به معامله قرارداد آتی نیز علاقه دارند می توانند این نوع معاملات را هم در دستور کار خود قرار دهند. این ابزار مالی مناسبی برای افرادی است که خواهان درگیری بیشتر با کریپتوها هستند، ولی دیگر نگرانی‌ های نگهداری ارز دیجتیال در والت و تامین امنیت آن را به همراه ندارد. فیوچرز ارزهای دیجیتال همچنین قابلیت اعمال استراتژی‌ های گوناگونی را فعال می‌ کند که پیاده‌ سازی آن در بازار اسپات با همان میزان موفقیت قابل انجام نخواهد بود. شایان ذکر است که این استراتژی‌ ها شامل شورت کردن و اسکالپینگ می شوند.

بهترین استراتژی فیوچرز ارز دیجیتال

معامله فیوچرز چیست

یکی از حائز اهمیت ترین موضوعات در آموزش فیوچرز رمزارزها بدون شک، معرفی بهترین استراتژی برای انجام معاملات در این بازار می باشد. واقعیت امر این است که هیچ استراتژی واحدی وجود ندارد که با استفاده از آن شما بتوانیم میلیون ها دلار سوددهی کسب نمایید. البته نکات و مواردی وجود دارد که دانستن آن ها می تواند ریسک سرمایه گذاری شما را کاهش داده و همچنین سودآوری شما را نیز افزایش دهد.


حتما برایتان جالب است : پوزیشن لانگ و شورت چیست؟


به همین خاطر چنانچه با چالش در معاملات خود مواجه اید و یا به دنبال خرید اندیکاتورها و استراتژی های فوق العاده سنگین برای موفقیت در این بازار هستید، این مسیر درستی برای طی کردن نیست! چرا که بهترین اندیکاتور نوسان گیری ارز دیجیتال و بهترین استراتژی فیوچرز کریپتوکارنسی هم نمی توانند موفقیت شما را تضمین کنند.

جالب است بدانید که از روش‌ ها و تکنیک‌ های گوناگونی برای تبیین بهترین استراتژی فیوچرز ارز دیجیتال مورد استفاده قرار می گیرد. البته همان طور که پیش تر هم اشاره کردیم، نکاتی وجود دارد که می تواند به مدیریت سرمایه بهتر شما در انجام این نوع معاملات کمک شایانی کند که به شرح زیر می باشند:

  • به منظور موفقیت در این بازار قادرید از استراتژی پرایس اکشن بهره بگیرید.
  • استراتژی نوسان گیری مکدی هم می تواند یک روش مناسب برای استفاده در این نوع از معاملات باشد.
  • به منظور انجام معاملات فیوچرز رمزارزها می توانید از استراتژی نوسان گیری باند بولینگر نیز بهره بگیرید.
  • استراتژی نوسان گیری فیبوناچی هم از جمله استراتژی های قوی برای این بازار به شمار می ورد که می توانید از آن استفاده نمایید.
  • استراتژی نوسان گیری RSI تبدیل به ماشین سیگنال دهی شما در این بازار می شود و می‌ تواند روند بسیار خوبی برای شما در معاملات فیوچرز کریپتوکارنسی ها به همراه داشته باشد.

نتیجه گیری و کلام پایانی

معاملات فیوچرز که در بازار معاملات مالی به آن ها معاملات آتی یا Trading Futures نیز گفته می شود، قرارداد یا موافقت نامه قانونی می باشد که این امکان را در اختیار معامله گران قرار می دهد تا در زمان امضای قرارداد، برای معامله یک کالا، مقدار مشخصی از یک محصولِ تولیدی یا آیتم مالی را با قیمتی توافقی بپذیرند.

معامله گران می بایست در تاریخ مشخصی در آینده یا پیش از آن معامله خود را تسویه کنند. از قابلیت های معاملات آینده می­توان به مواردی مانند مدیریت خطر یا ریسک، به کاربردن اهرم برای افزایش توان سودآوری معاملات، جذب نقدینگی و پوزیشن های فروش اشاره داشت.

به این خاطر که معاملات بیت کوین در بعضی از کشورها با محدودیت های قانونی مواجه است، تریدرها قادرند با استفاده از معاملات آتی بدون درگیری با موانع قانونی موجود، در بازار معاملات ارز وارد گردند. صرافی آنلاین بایننس، اخیرا قراردادهای آتی برای معامله رمزارزها را ارائه کرده است. بایننس اعلام کرده، معاملات فیوچرز در این صرافی موجب شده نمودار بازار رمزارزها رشد بسیار خوبی را تجربه کند.

همان طور که قول داده بودیم، در این مطلب همه چیز درباره معاملات فیوچرز را مورد بررسی قرار دادیم.

همچنین می توانید استراتژی های معاملاتی پرایس اکشن را نیز در این مطلب به زبان ساده و کاملا رایگان یاد بگیرید.

حال که دیگر همه چیز درباره معاملات فیوچرز را تقریبا یاد گرفته اید و دیدتان نسبت به بازار فیوچرز بازتر شده است، فکر می کنید این بازار برای سرمایه گذاری شما مناسب است یا خیر؟ دلیلتان را هم بفرمایید؛

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *