عوامل تاثیرگذار بر قیمت سهام چیست؟

عوامل تاثیرگذار بر قیمت سهام

مطمئنا اگر عوامل تاثیرگذار بر قیمت سهام را بدانیم، در شرایط مختلف می توانیم تصمیمات به مراتب بهتر و پخته تری را در بورس اتخاذ کنیم. این که چه عواملی باعث افزایش قیمت سهام می شود قطعا یک سوال کلی است و به صورت کلی هم می توان گفت قیمت سهام در بازار بورس هم مثل دیگر بازارهای مالی با توجه به نظام عرضه و تقاضا مشخص می شود، ولی اگر بخواهیم عوامل تاثیرگذار بر قیمت سهام را به صورت جزئی تر بررسی کنیم، چندین و چند عوامل هستند که در روند قیمت سهم در بازار بورس تاثیرگذارند و شاید مهم ترین آن ها اخبار تاثیرگذار بر سهم، صنعت و بازار بورس ایران است که می تواند بازار بورس و قیمت سهام های مختلف را تعیین کند. حال اگر می خواهید یاد بگیرید که عوامل تاثیرگذار بر قیمت سهام در بورس کدامند، این مطلب به صورت کامل و به زبان ساده شما را راهنمایی خواهد کرد.

عوامل تاثیرگذار بر قیمت سهام

در پاسخ به این سوال که چه عواملی باعث افزایش قیمت سهام می شود می توان گفت عوامل تاثیرگذار بر قیمت سهام به سه دسته کلی تقسیم می شوند که شامل عوامل درونی موثر بر قیمت سهم، عواملی که مرتبط با صنعت سهم هستند و عوامل محیطی و خارجی تاثیرگذار بر قیمت سهم می شود. برای این که بتوانیم دید جامع و مناسبی در خصوص عوامل موثر بر قیمت سهام در بورس داشته باشیم، بهتر است این موارد را یک به یک و به نوبت بررسی کنیم تا درک درستی از دلایل تغییر قیمت سهام در شرایط و زمان های گوناگون داشته باشیم، پس در ادامه عوامل تعیین کننده قیمت سهام را در هر سه مورد بررسی خواهیم کرد.

حتما برایتان جالب است : شاخص کل بازار بورس چیست؟

سهام و بورس در ایران یکی از جمله بازار های پرطرفدار برای کسب یک تجربه تجاری بی نظیر و فوق العاده است که ایرانی های زیادی برای سرمایه گذاری در این بازار و شرکت های موجود در آن، اقدام می کنند، کسب سود در بورس و افزایش قیمت سهام که ارتباط زیادی با عوامل رشد قیمت سهام برای شرکت های گوناگون دارد، از جمله ماجرا های پیوسته در بازار بورس و کسب سود در بورس و اعضای این خانواده بزرگ در ایران است که هر کسی دوست دارد عوامل رشد قیمت سهام شرکت های گوناگون را بداند و با توجه به آن خود را به دریافت کسب سود در بورس دعوت کند. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر در خصوص عوامل تاثیر گذار بر قیمت سهام بیشتر صحبت کنیم.

عوامل درونی موثر بر قیمت سهم

1) میزان سودآوری شرکت و ثبات آن : بی شک اصلی ترین انگیزه یک سرمایه‌ گذار از خرید سهام شرکت، سودآوری است. برای یک سرمایه ‌گذار بسیار حائز اهمیت است که شرکتی که سهمش را خریده، بتواند عملکرد مناسبی را از خود نشان بدهد و سود مناسبی در پایان سال حاصل شود. البته، تداوم روند سودآوری نیز نکته بسیار مهمی است، به خاطر این که از دید سرمایه ‌گذاران، شرکتی که تنها در یک دوره سود خوبی به دست آورد، ولی نتواند به این روند ادامه دهد، گزینه مناسبی برای سرمایه ‌گذاری نیست. نکته دیگری که باید آن را در نظر داشته باشید این است که شرکت‌ ها، در سال ‌های آغازین فعالیت خود، سودآوری خیلی زیادی ندارند و به تدریج، روند سودآوری آنها بهبود خواهد یافت که لازم است سرمایه‌ گذاران به این موضوع توجه کنند و با دید بلندمدت، سودآوری شرکت را ارزیابی نمایند.

2) نسبت قیمت به درآمد سهم : نسبت قیمت به درآمد از تقسیم کردن قیمت سهم به سود سالیانه سهم حاصل می شود. به عنوان مثال، دو شرکت الف و ب را که هر دو در صنعت ساختمان فعالیت دارند و در بیشتر شرایط نیز با هم یکسان هستند، در نظر بگیرید؛ چنانچه سود سهام هر دو شرکت در پایان سال 100 تومان باشد، ولی قیمت سهام شرکت الف در بورس 500 تومان و قیمت سهام شرکت ب، 1000 تومان، شما چه نتیجه ای می گیرید؟ طبیعتا اول به این فکر می کنید که با فرض تداوم روند سودآوری، شرکت “الف” پس از 5 سال، می تواند اصل سرمایه سهامدارانش را از محل سود سهام، تامین کند و این در حالی است که این مدت در شرکت “ب”، 10 سال است، لذا احتمالا شرکت “الف” در مقایسه با شرکت “ب”، در وضعیت مناسب تری قرار خواهد داشت.

حتما برایتان جالب است : روش خرید و فروش پله ای سهام در بورس

به صورت معمول در شرایط یکسان، هر اندازه نسبت P به E یک شرکت در مقایسه با دیگر شرکت ‌های موجود در آن صنعت کم تر باشد، بیانگر ارزنده بودن سهم می باشد. همچنین با بررسی نسبت P به E یک شرکت و مقایسه آن با نسبت P به E دیگر شرکت‌ های فعال در آن صنعت، می‌ توان دریافت که آیا قیمتی که هم‌ اکنون برای سهم مذکور در بورس تعیین شده، قیمت مناسبی است یا نه؟ البته این نکته را نباید از یاد برد که نسبت P به E فقط یکی از معیارهای ارزیابی سهم است و نباید به تنهایی و بدون درنظر گرفتن دیگر معیارها، ملاک اصلی تصمیم‌ گیری قرار گیرد.

3) قابلیت نقدشوندگی سهام : همان طور که می دانید، یکی از ویژگی ‌های یک دارایی خوب، این است که سریع به پول نقد تبدیل شود. سهام نیز به عنوان یک دارایی، از این قائله مستثنی نیست و به صورت معمول سهامداران انتظار دارند هر زمان که خواستند، بتوانند سهام خود را فروخته و به پول نقد تبدیل کنند. هر اندازه حجم معاملات، دفعات معامله و تعداد سهام معامله شده یک شرکت در بورس بیشتر باشد، بیانگر قابلیت نقدشوندگی بالای این سهم خواهد بود.

4) وضعیت دارایی‌ ها و بدهی‌ های شرکت : با بررسی صورت ‌های مالی اساسی شرکت از جمله ترازنامه، می ‌توان شناخت خوبی نسبت به وضعیت مالی شرکت و به ویژه میزان دارایی‌ ها و بدهی‌ های آن کسب کرد. طبیعتا برای سهامدار، به عنوان فردی که به نسبت سهامش مالک شرکت به حساب می آید، این موضوع بسیار مهم است که شرکت، چه دارایی‌ هایی در اختیار دارد، به چه میزان بدهی دارد و آیا طبق این حجم دارایی و بدهی، سهام شرکت برای خرید مناسب است یا نه؟ با بررسی ترازنامه و دیگر صورت ‌های مالی شرکت، می ‌توان این اطلاعات را کسب کرد.

5) طرح‌ های توسعه شرکت : هر اندازه طرح ‌های توسعه‌ ای در یک شرکت بیشتر باشد، بیانگر رشد و پویایی آن شرکت است، لذا وجود طرح ‌های توسعه ‌ای، می‌ تواند یکی از نشانه‌ های ارزنده بودن سهام شرکت باشد. البته بایستی هدف از انجام طرح توسعه ‌ای در شرکت و میزان تأثیر آن در فروش و سودآوری شرکت، به صورت کامل بررسی شود، چرا که تمامی طرح های توسعه ‌ای به یک اندازه در شرکت موثر نخواهند بود، به عنوان مثال طرح ‌هایی که برای تعویض ماشین آلات فرسوده یک شرکت اجرا می شود، در مقایسه با طرح ‌هایی که با هدف تاسیس خطوط تولید جدید اجرا می شود، تأثیر به مراتب کم تری در میزان سودآوری شرکت خواهد داشت.

6) میزان سهام در دست مردم : می توان گفت به هر اندازه تعداد بیشتری از مردم، سهامدار یک شرکت باشند، وضعیت آن سهم مناسب ‌تر خواهد بود، به خاطر این که اولا همواره خریداران و فروشندگان زیادی برای سهم وجود داشته و بنابراین قابلیت نقدشوندگی سهم در بورس افزایش پیدا می کند و ثانیا امکان دستکاری قیمت سهم به وسیله گروهی خاص از سهامداران، کاهش پیدا می کند. به آن قسمت از سهام شرکت که در اختیار تعداد زیادی سرمایه ‌گذاران قرار دارد، سهام شناور آزاد می گویند.

7) ترکیب سهامداران شرکت : وجود برخی نهادها و سازمان ‌های بزرگ به عنوان سهامداران عمده یک شرکت، می ‌تواند به عنوان نقطه قوت برای سهام آن شرکت محسوب شود، به خاطر این که سهامداران عمده در شرایط خاص می ‌توانند با حمایت از سهم، مانع از افت قیمت سهام و در نتیجه، ضرر و زیان سهامداران شوند. البته وجود سازمان ‌ها و نهادها در ترکیب سهامداری یک شرکت، لزوما به معنای حمایت آنان از سهم نیست و باید عملکرد گذشته سهامداران عمده در این خصوص ارزیابی شود.

عوامل موثر در قیمت سهام بورس

عوامل مرتبط با صنعت و تاثیرگذار بر قیمت سهم

1) شیوه قیمت ‌گذاری محصولات : قیمت گذاری محصولات در شرکت ‌های بورسی به شیوه های گوناگونی صورت می پذیرد. به منظور سرمایه ‌گذاری در سهام مناسب توجه به این موضوع ضروری است. برای مثال در برخی از اوقات دولت در راستای قیمت ‌گذاری مناسب با هدف تنظیم بازار، به صورت مستقیم بر قیمت خودروهای تولید داخل، نظارت و قیمت آن ‌ها را تعیین می ‌کند. این موضوع موجب می ‌شود قیمت سهام شرکت‌ های بورسی در حوزه خودرو دست خوش تغییراتی قرار گیرد که هر سرمایه‌ گذار بایستی نسبت به این‌ گونه تصمیمات دولت آشنا بوده و در زمان مناسب تصمیم به خرید و یا فروش سهام این شرکت‌ ها نماید.

حتما برایتان جالب است : سهام جایزه بورس | چه زمانی سهام جایزه به پرتفوی اضافه میشود؟

بعضی دیگر از محصولات مانند مواد دارویی و غذایی نیز نرخ ‌های مصوب دارند. یا در مثالی دیگر قیمت بعضی از محصولات صادراتی مانند فلز روی یا متانول شرکت ‌های پتروشیمی، به وسیله نرخ‌ های جهانی مشخص می شود، بنابراین رصد قیمت ‌های جهانی در این صنایع حائز اهمیت است، بنابراین رصد نحوه قیمت ‌گذاری و تغییرات این قیمت‌ ها بسیار مهم بوده و می ‌تواند قیمت سهام شرکت مورد نظر را تحت تاثیر قرار دهد.

2) میزان عرضه و تقاضا برای محصولات : در بازه‌ های زمانی گوناگون نیز، بسته به شرایط این امکان وجود دارد که تقاضا برای محصولات صنعت خاصی افزایش پیدا کند. این امر می‌ تواند به افزایش فروش برخی شرکت ‌ها منتهی شده و سرانجام قیمت سهام آن‌ ها نیز با افزایش روبرو شود. به عنوان مثال همانطور که می دانید، در سال‌ های گذشته صنعت مسکن و ساخت و ساز بسیار پر رونق شده بود. در این شرایط صنایع مرتبط با بخش مسکن مانند صنعت سیمان و آجر و کاشی و سرامیک و … به علت تقاضای بالا برای محصولاتشان در ساخت و ساز سودآوری مناسبی را تجربه کردند.

3) رقابتی یا انحصاری بودن صنعت : در واقع نوع محصول یا خدماتی که به وسیله شرکت‌ ها ارائه می‌ شود هم، در سودآوری شرکت بسیار تاثیر دارد. این نکته را در نظر داشته باشید که شرکت ‌های از بازار انحصاری برخوردارند، اغلب برای فروش محصولات خود مشکلی ندارند و سودآوری مناسبی نیز خواهند داشت. دیگر شرکت‌ ها نیز بسته به تبلیغات و رقابتی که دارند می ‌توانند سودآوری مناسبی داشته باشند. این واقعیت وجود دارد که هر اندازه ای که یک محصول انحصاری‌ تر باشد، میزان سودآوری برای شرکت‌ های تولیدکننده آن محصولات نیز بیشتر است و رقبای کمتری در این بازار وجود دارند.

4) حجم سرمایه ‌گذاری در صنعت : یکی از عوامل تاثیر گذار در قیمت سهام حجم سرمایه‌ گذاری در صنعت است که هرچه حجم سرمایه ‌گذاری در یک صنعت بیشتر باشد، نشان دهنده انتظار سوددهی بیشتر و مناسب آن در آینده خواهد بود. دریافت اطلاعات در ورود سرمایه ‌های کلان به صنایع گوناگون می ‌تواند به سرمایه ‌گذاری بهتر در سهام شرکت ‌ها کمک کند.

5) وضعیت صنایع مرتبط : بررسی وضعیت صنایع مرتبط با صنعت مورد نظر از دیگر عوامل موثر بر قیمت سهام یک شرکت است. بعضی از صنایع در داخل کشور به صنایع دیگر وابستگی زیادی دارند و در صورت رکود یکی از صنایع، دیگر صنایع نیز با چالش ‌ها و مشکلات جدی روبرو می شوند. به عنوان مثال امروزه صنایع فولاد با صنایع استخراج سنگ‌ آهن و خودروسازی ارتباط تنگاتنگی دارد و رکود در صنایع فولاد، رکود در دیگر صنایع را به دنبال خواهد داشت. با توجه به این موضوع پیشنهاد می ‌شود پیش از خرید سهام شرکت‌ ها بورسی، تحلیل از آن صنعت و صنایع وابسته داشته باشیم تا در صورت تغییرات در یکی از صنایع، تغییرات در صنایع دیگر را به خوبی پیش‌ بینی کنیم زیرا رونق یا رکود یک صنعت می‌ توانند بر روی صنایع مرتبط دیگر هم موثر واقع شود.

6) تحولات فناوری : در حال حاضر سرعت پیشرفت و تحول فناوری بر هیچ کس پوشیده نیست. صنایعی که بتوانند از تحولات و پیشرفت فناوری، بیشتر استفاده کنند، مطمئنا در طولانی مدت رشد بیشتری را تجربه خواهند کرد. همچنین توجه به انطباق‌ پذیری شرکت ‌ها با پیشرفت تکنولوژی نیز اهمیت خاصی دارد. شرکت ‌های پیشرو همیشه از شرکت ‌های دنباله رو در وضعیت بهتری قرار خواهند داشت.

عوامل کلان یا محیطی موثر بر قیمت سهم

1) وضعیت اقتصادی و سیاسی : یکی از عوامل موثر بر قیمت سهام ، وضعیت سیاسی و اقتصادی است که منظور از آن ثبات یا عدم ثبات در اوضاع اقتصادی و سیاسی در عرصه داخلی و بین ‌المللی است. در واقع مطمئنا آرامش فضای اقتصادی و سیاسی کشورها، زمینه تداوم فعالیت مثبت و رو به رشد بنگاه‌ های اقتصادی را فراهم می کند که از این روی سرمایه‌ گذاران اطمینان پیدا می کنند که با خرید سهام این شرکت ‌ها، می ‌توانند به سود چشم گیری دست یابند اما وقتی که وضعیت کشوری در حال بحران یا جنگ‌ های داخلی است، سرمایه‌ گذاران در آن کشور مایل به سرمایه ‌گذاری در بازار بورس نمی ‌شوند و بر این اساس بازار سرمایه آن کشور را دچار رکود و حتی به ورشکستگی می کشاند.

حتما برایتان جالب است : بهترین استراتژی خرید و فروش سهام چیست؟

2) سیاست های کلان پولی، مالی و ارزی : سیاست‌ های کلی دولت در حوزه پولی، مالی و ارزی که از عوامل موثر بر قیمت سهام به حساب می آید، می ‌تواند بر روی وضعیت شرکت‌ و در نتیجه بر قیمت سهام آن ‌ها موثر واقع شود. به عنوان مثال در صورت افزایش نرخ ارز، شرکت های بورسی ای که بیشتر اوقات محصولات خود را به خارج از کشور صادر می ‌کنند، به دلیل این که درآمد حاصل از فروش آنها افزایش پیدا می کند، با افزایش سودآوری روبرو می شوند، ولی در مقابل، شرکت ‌هایی که بخش عمده مواد اولیه مورد نیاز خود را از خارج کشور تأمین می‌ کنند، با افزایش هزینه‌ ها روبرو شده و در نهایت میزان سودآوری آنها کاهش می یابد که به این صورت ارزش سهام آنها تحت تأثیر قرار خواهد گرفت. پس دنبال کردن نحوه مخارج و درآمدهای ارزی شرکت‌‌ ها یکی از حائز اهمیت ترین مباحث سرمایه‌ گذاری در بورس است.

3) بودجه سالیانه کشور : یکی از موارد حائز اهمیتی که اقتصاد کشور را تحت تاثیر قرار می دهد و از عوامل موثر بر قیمت سهام به شمار می رود بودجه سالیانه و جزییات آن است. در حقیقت ترکیب بودجه سالیانه کشور بیانگر مقدار و میزان توجه دولت به صنایع گوناگون موجود است. به عنوان مثال در صورتی که دولت از بودجه خود بخش‌ زیادی را صرف ارائه تسهیلات برای گسترش صنایع پتروشیمی و افزایش ظرفیت تولید پتروشیمی کشور کند، این موضوع موجب رونق این صنعت شده و طبیعتا سهام شرکت ‌های فعال در این زمینه را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

4) قوانین و مقررات : به صورت کلی تصمیم‌ گیری بهتر و دقیق ‌تر به وسیله سرمایه گذاران زمانی گرفته می شود که ثبات در قوانین و مقررات وجود داشته باشد. به عنوان مثال افزایش تعرفه واردات خودرو می ‌تواند، افزایش در میزان فروش شرکت‌ های خودروساز داخلی را در به دنبال داشته باشد و در نهایت موجب افزایش سودآوری آن‌ ها شود، ولی تحت شرایطی که تغییر پی ‌در پی این قوانین موجب سردرگمی شرکت ‌ها شود و موجب خلل در برنامه ‌ریزی طولانی مدت آن ها شود.

5) نرخ تورم : یکی از مهم ترین عوامل موثر بر قیمت سهام نرخ تورم است که می تواند بازار بورس را دست ‌خوش تغییراتی کند و بر روی قیمت سهام بسیار اثر بگذار، به خاطر این که تعدادی از شرکت ‌های بورسی توانایی این را دارند که قیمت محصولات خود را بیشتر از نرخ افزایش در هزینه ‌های عملیاتی و نرخ تورم افزایش دهند. در این صورت، نرخ رشد سود بیش از نرخ تورم خواهد بود و قیمت سهام این شرکت‌ ها در آینده افزایش پیدا می کند، ولی چنانچه برعکس این موضوع اتفاق افتد و در شرکت‌ هایی که نرخ افزایش قیمت محصولات آن‌ ها کم تر از نرخ افزایش در هزینه آن‌ ها باشد، نرخ رشد سود، کمتر از نرخ تورم است و موجب کاهش قیمت سهم این شرکت‌ ها را در بازار سرمایه می شود.


در پایان امیدوارم از این مطلب که در خصوص عوامل تاثیر گذار بر قیمت سهام بورس توضیحات خود را ارائه داد، نهایت استفاده رو برده باشید.

هر سوال یا ابهامی در مورد عوامل موثر بر افزایش قیمت سهام داشتید، حتما از طریق بخش ارسال نظرات برای ما بفرستید.

به نظر شما عوامل تعیین کننده قیمت سهام در بورس ایران چیست؟

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *