نحوه تشخیص روند بازار به زبان ساده

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
نحوه تشخیص روند بازار

اگر در بازارهای مالی فعالیت کنید، باید قادر باشید روند بازار را شناسایی کنید تا بتوانید در راستای روند بازار معاملات خود را انجام دهید؛ به همین خاطر باید نحوه تشخیص روند بازار را بلد باشید تا بتوانید روند غالب بازار را شناسایی و از آن برای کسب سود بیشتر استفاده کنید. در این مطلب به شما کمک می کنیم تا نحوه تشخیص روند بازار را به زبان ساده و کاملا کاربردی برای بازارهای بورس، ارز دیجیتال، فارکس، بورس جهانی و … یاد بگیرید، پس به هیچ عنوان این پست رو از دست ندهید؛

نحوه تشخیص روند بازار

به منظور تشخیص روند بازار و حرکت قیمت، هیچ ابزار جادویی، اندیکاتور یا قوانین ویژه ای وجود ندارد؛ تریدرها با وجود تلاش‌ هایی که برای تحلیل نمودارها و تعیین تمایل حرکت قیمت و در نهایت ترید در آن جهت دارند، ولی جهت حرکت بازار ممکن است در هر لحظه به سرعت تغییر نماید. لذا چنانچه قیمت طبق تخمین های ما حرکت نکرد، بایستی مجددا نمودار را مورد بررسی قرار دهیم و ببینیم چه مواردی را در تحلیل اولیه نادیده گرفتیم و چه اشتباهاتی را مرتکب شدیم. البته باید در نظر داشت که تحلیل نمودارها با ابزار مهمی به اسم چشم معامله گر انجام می شود و بعضی مواقع علیرغم تمام تلاش‌ هایی که برای درک چگونگی حرکت نمودار قیمت داریم، امکان دارد بازار بر خلاف جهت انتظار ما حرکت ‌کند، بنابراین همیشه می بایست انعطاف لازم را در تحلیل اولیه داشته باشیم.

ترید با روند در تحلیل تکنیکال، اين است كه در راستای روند بازار خرید وف روش نمایید، به این خاطر كه روند غالب صعودی است شما به دنبال معاملات فروش هستيد و این در حالی است كه معاملات خريد بسیار ساده است، بسیاری از تریدرهای مبتدی حتی زمانی كه با روند های لانگ كه ماه هاست ادامه دارد، روبرو می شوند، قادر نیستند دست از پيش بینی بازگشت روند بردارند، در صورتی که مي توانند به راحتی با ملحق شدن به روند پول خیلی بیشتری به دست آورند.


در صورتی که تمایل دارید در ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، اتریوم و … سرمایه گذاری امن کنید و از امتیاز 10 درصد تخفیف کارمزد در معاملات رمزارزها بهره مند شوید، میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید؛

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال


حتی اگر شما يه تریدر در جهت روند نيستيد، قادرید مفاهيم ترید روندهای تايم فريم های بالا تر را با رويكرد جاری خودتان تركيب نمایید. شما با تايم فريم روزانه شروع می كنيد و می بينيد كه آيا روند صعودی يا نزولی يا خنثی است و از اطلاعات حاصله در تايم فريم پايين تر بهره می گیرد تا بتوانيد حركات قيمت، روند ها و جهت روندها را به درستی تشخیص دهید، حالا ما قصد داریم موثرترين روش برای تحليل یک چارت را معرفی نماییم.

پیش از این که شروع کنیم برای فهمیدن این که چطور می توان روندها را با تحلیل تکنیکال تشخیص داد، در ابتدای امر می بایست به شکل واضح بدانیم که به دنبال چه چیزی هستیم. بازار مي تواند یکی از سه حالت صعودی، نزولی يا خنثی را داشته باشد و موضوع اصلی پيدا كردن اين حركت هاست، درست وقتی كه در حال اتفاق افتادن هستند، زمانی كه بازار در شرايط لايو و واقعی است و حركت می کند و فضای سمت راست چارت خالی است، آنجا جایی است كه اين مطلب برای شما کاربرد دارد. در واقع این مقاله قصد ندارد به شما نشان دهد كه چطور وارد نقاط ورود به معامله را تشخیص دهید، بلكه می خواهد کاری کند تا قيمت و روند را به شكل بهتری درک كنيد.

انواع روند در بازارهای مالی

روند صعوی : روند صعودی با اتصال حداقل دو نقطه نقطه کف قیمتی با شیب مثبت ایجاد می شود که به عنوان سطح حمایت هم کاربرد دارد و در اطراف آن قیمت با افزایش تقاضا مواجه می شود. همچنین هر کاهش قیمت در روند صعودی بازار یه فرصت خرید و ورود به بازار به حساب می آید و می توانیم در این فرصت ها برای ورود به بازار اقدام کنیم و دارایی های مورد نظر خود را خریداری کنیم.

روند خنثی : یکی دیگه از انواع روند در بازارهای مالی، روند خنثی می باشد. در روند خنثی قیمت ها نه تمایل به افزایش دارند و نه کاهش. به عبارتی قیمت ها در یه کانال افقی و بین دو سطح حمایت و مقاوت افقی حرکت می کنند.

روند نزولی : روند نزولی با اتصال حداقل دو نقطه سقف قیمتی خطی با شیب منفی ایجاد می شود که به عنوان خطوط مقاومت هم کاربرد دارند و در اطراف آن ها قیمت با کاهش قیمت و افزایش عرضه مواجه می شود.

آموزش تشخیص روند بازار

تحلیل روند فقط یکی از بخش های استراتژی معاملاتی برای باز و بسته کردن معاملات به شمار می رود. لذا این اصلا خوب نیست که تنها برای یک دلیل وارد معامله شوید، از همین روی بهتر است همیشه به دنبال این باشید که تا جایی که امکان دارد تائیدیه‌ های زیادی برای ورود به معاملات پیدا کنید. در حقیقت بهتر است از ترکیبی از تکنیک‌ های گوناگون مثل تحلیل روند، تحلیل سطوح حمایتی و مقاومتی و تحلیل سیگنال با اندیکاتور بهره گیرید تا ریسک معاملات شما تا حدود زیادی به صفر نزدیک شود.


حتما برایتان جالب است : آموزش رسم خطوط روند


امکان دارد بعضی مواقع این طور به نظر آید که بازار به یک سمت حرکت می‌ کند و این در حالی است که در حقیقت در خلاف آن جهتی که شما شناسایی کرده اید، در حال حرکت است! چرا که بسیاری از بازارها اصلاحات کوتاه‌ مدتی را تجربه می‌ کنند و همین ممکن است بسیاری از تریدرها را با اشتباه مواجه کند.

لذا همواره زوم نمودارها را کم کنید و تصویر بزرگتر نمودارها را مشاهده کنید و در ادامه با در نظر داشتن یک تصویر جامع و بزرگ از نحوه حرکت قیمت، زوم نمودار را افزایش دهید و آن را با جزئیات بیشتری بررسی نمایید. بدین وسیله پس از مدتی می توانید به زوم شخصی خود دست یابید.

1) دقیق مشاهده کنید

نخستین چیزی که درباره نحوه تشخیص روند بازار باید در نظر داشته باشید اینجاست که یک علم کاملا دقیق نیست. لذا باید همواره سعی کنید تا حد ممکن نمودارها را ساده ببینید، از همین روی در ابتدا تنها پرایس اکشن برای شما کافی خواهد بود و شما به هیچ اندیکاتوری برای این کار نیاز نخواهید داشت. چنانچه از چند تریدر در مورد روند حال حاضر بازار بپرسید، مطمئنا پاسخ های مختلفی از هریک می شنوید.

برخی نوع روند کوتاه‌ مدت بازار را به شما می‌ گویند، بعضی دیگر نوع روند بلندمدت را توضیح می‌ دهند و بعضی هم نوع روند میان‌ مدت را بیان می‌ کنند. لذا ما می توانیم با استفاده از تحلیل‌ های کوتاه‌ مدت و بلندمدتی، که همگی با مشاهده ساده بازار شروع می‌ شوند، نوع روند غالب بازار را شناسایی کنیم. از خودتان سوال کنید که نمودار قیمت در طول یکی دو سال، ۶ ماه و ۳ ماه گذشته چطور بوده است؟ جواب دادن به این سوال، تصویری از چگونگی حرکت قیمت را به ترتیب در بلندمدت، میان‌ مدت و کوتاه‌ مدت به شما نشان خواهد داد.

این کار موجب می شود ایده کاملا شفافی از جهت حرکت نمودار قیمت کسب کنید. چنانچه هیچ‌ کدام این‌ ها پاسخگو نبود، در تایم‌ فریم روزانه یا هفتگی زوم نمودار را کم کنید و خیلی ساده از خودتان سوال کنید؛ الان قیمت در حال کاهش است یا افزایش؟ اصلا نیاز نیست کار را سخت کنید! زمانی که جهت کلی پرایس اکشن در بازار را مشاهده کنید، می توانید به سادگی تشخیص دهید که قیمت روند خاصی دارد و یا با روندی خنثی حرکت می کند.

2) شناسایی سقف و کف‌ های واضح در نمودار

وقتی قیمت در یک روند حرکت کند، سقف و کف‌ هایی را ایجاد می کند که چنانچه به این سقف و کف‌ ها توجه کنید، می‌ توانید سریعا تشخیص دهید که قیمت به چه سمتی در حرکت است.

آموزش تشخیص روند بازار

به شکل کلی نواحی کف‌ در روند صعودی، به نوعی پله‌ هایی را به وجود می آورند که با پیشروی قیمت در جهت روند صعودی، این پله‌ ها هم بالاتر و بالاتر می‌ روند. توجه کنید که در یک روند نزولی، شما قاعدتا می بایست به سقف‌ ها بیشتر توجه کنید و مشاهده کنید که آیا این سقف‌ ها یک الگوی پله‌ ای به سمت پایین را ایجاد می کنند یا نه.

3) سقف‌ های بالاتر، کف‌ های بالاتر، سقف‌ های پایین‌تر و کف‌ های پایین‌ تر

زمانی که سقف‌ و کف‌ های واضح بازار را شناسایی کردید، حال قادرید تعیین کنید که آیا بازار در حال ایجاد سقف‌ های بالاتر و کف‌ های بالاتر است یا سقف‌ های پایین‌ تر و کف‌ های پایین‌ تر.


حتما برایتان جالب است : سهامداری یا نوسان گیری بهتر است؟


به صورت کلی در یک روند صعودی می‌ توانید الگوی واضحی متشکل از HHها و HLها را مشاهده کنید و در یک روند نزولی هم قادرید الگوی مشخصی متشکل از LHها و LLها را ببینید.

4) توجه به واکنش بازار در برابر سطوح مهم قیمتی

رفتار قیمت را بعد از اصلاحات مورد بررسی قرار دهید و ببینید زمانی که به میانگین متحرک بلندمدتی مانند مووینگ ۲۱ روز یا یک مقاومت مهم می‌ رسد، چه واکنشی از خود نشان می دهد. آیا پرایس اکشن بعد از این که در یک روند نزولی یا صعودی به سطح قیمتی مهمی می‌ رسد، عقب‌ نشینی می‌ کند یا حرکت خود را ادامه خواهد داد؟ این نوع رفتار قیمت سرنخ خوبی می باشد که تمایل یا روند کلی بازار را تایید می کند.

یک میانگین متحرک نمایی با دوره ۲۰۰ و یک EMA با دوره ۵۰ روی نمودار خود بندازید و شیب بلندمدت این دو میانگین متحرک را مورد بررسی قرار دهید. این یک روش سریع برای شناسایی روند کلی قیمت در بازار به حساب می آید. همچنین باید ببینید که قیمت در مواجهه با این مووینگ اورج‌ ها چه واکنشی از خود نشان داده است. چنانچه قیمت در چندین مورد به این مووینگ اورج‌ ها احترام گذاشته است و از آن‌ ها عقب‌ نشینی کرده است، این می تواند نشانه خوبی باشد که بازار همچنان قصد دارد در روند قبلی خود به حرکت خود ادامه دهد.

5) توجه کنید که آیا سیگنالی در حال ایجاد است یا خیر

چنانچه مشاهده می کنید سیگنال‌ های پرایس اکشنی هم‌ راستا با روند کلی بازار در حال ایجاد هستند، خود این تاییدیه دیگری برای تمایل حرکت بازار به سمت روند به حساب می آید. ضمنا این را هم باید در نظر داشته باشید که وقتی سیگنال‌ های پرایس اکشنی برای چند مرتبه با شکست مواجه می شود یا اصطلاحا fail می‌ شوند، امکان دارد نشان دهنده این باشد که روند بازار در آینده نزدیک تغییر می کند.

6) تغییر جهت روند

چنانچه بازار در یک روند نزولی قرار داشته باشد، بایستی به سقف‌ های اخیر تشکیل شده توجهمان بیشتر شود و همین طور اگر روند بازار صعودی باشد، بایستی روی کف‌ های اخیر بازار متمرکز شوید. چرا که این کار نه تنها روند کلی قیمت را به ما می گوید، بلکه همچنین به ما نشان می‌ دهد که آیا پرایس اکشن روند بازار همچنان منظم پیش می‌ رود یا این که تغییراتی در آن ایجاد شده است.

به عنوان مثال، چنانچه دنباله‌ ای از سقف‌ های بالاتر و کف‌ های بالاتر در یک روند صعودی داشته باشیم، زمانی که مشاهده می کنید که قیمت از آخرین کف عبور می‌ کند و پایین‌ تر می‌ رود، این نشانه قدرتمندی است از این که روند صعودی امکان دارد به پایان خود نزدیک شده باشد. از طرفی، در یک روند نزولی شاهد کف‌ های پایین‌ تر و سقف‌ های پایین‌ تر هستیم، در این صورت چنانچه قیمت از آخرین سقف تشکیل شده عبور کند و بالاتر برود، این نشانه قوی است از این که امکان دارد روند نزولی به پایان خود نزدیک باشد.

نکات مهم درباره تشخیص روندها در بازار

  1. بایستی روند ها به وسیله حجم معاملات مورد تایید قرار بگیرند. نظریه داو بر این باور است که حجم معاملات یکی از معیارهای اصلی در بررسی روندهای بازارهای مالی است؛ لذا می بایست حجم معاملات دارایی مورد نظر (سهام، رمزارز، جفت ارز و …) را در زمان شناسایی روند بازار مورد بررسی خود قرار دهید.
  2. باید بازار به یه سمت حرکت داشته باشد. وقتی که شما یک کانال یا خطوط روندی بر روی نمودار قیمت رسم می کنید، می بایست قیمت در داخل این کانال باشد، مگر این که کانال شکسته شود و شاهد تغییر روند باشیم.
  3. باید در زمان شناسایی روند بازار، اخبار مربوط به بازار مورد نظر را دنبال نمایید؛ چرا که بازار از تمامی اخبار تاثیر می پذیرد. به عبارتی می بایست در کنار تحلیل تکنیکال، از تحلیل بنیادی هم استفاده نمایید تا قادر باشید بهترین و کم ریسک ترین تصمیم را برای خرید و فروش اتخاذ کنید.
  4. در زمان تشخیص روند در بازارهای مالی، از اندیکاتورهای گوناگونی می توانید استفاده کنید تا تایید ورود و خروج را به شما بدهند. در بخش بعدی بعضی از اندیکاتورها و نمودارهای تشخیص روند را به شما معرفی می کنیم تا بدانید در صورت نیاز بایستی از چه اندیکاتورهایی استفاده نمایید.
  5. به منظور یادگیری بیشتر نحوه تشخیص روند بازار ، می بایست همه عوامل تاثیر گذار بر قیمت دارایی را در نظر بگیرید تا در صورت شکست کانال مورد نظر، از اتفاقی که قرار است رخ دهد باخبر شوید و بدین وسیله بتوانید تصمیم گیری های به موقع و به دور از هیجانی را داشته باشید.

بهترین اندیکاتور تشخیص روند بازار

تریدرهای روندگرا همواره در این فکرند تا سود را از روند بازار تفکیک کنند. رویکرد معاملاتی مبتنی بر تشخیص روند بازار، تلاش دارد تا از طریق تحلیل تکنیکال، حرکت یک دارایی یا شاخص را در یک راستای خاص شناسایی و از آن سود به دست آورد. روش‌ های بسیاری برای این هدف وجود دارد.


حتما برایتان جالب است : سهام عدالت جاماندگان از صفر تا 100


اندیکاتورهای مختلفی به منظور شناسایی روند بازار به وسیله تحلیل‌ گران استفاده می شود که مرسوم ترین آن ها در تشخیص روند که به‌ صورتی گسترده به وسیله تحلیل‌ گران بازارهای مالی، فارکس و ارزهای دیجیتال استفاده می شود، به شرح زیر می باشند:

  • اندیکاتور CCI
  • میانگین متحرک – MA
  • اندیکاتور قدرت نسبی – RSI
  • اندیکاتور حجم موجود – OBV
  • اندیکاتور فیبوناچی – Fibonacci
  • اندیکاتور باند بولینگر – Bollinger Bands
  • اندیکاتور میانگین حرکت جهت‌ دار – ADX
  • اندیکاتور انحراف معیار – Standard Deviation
  • اندیکاتور پارابولیک سار – Parabolic SAR indicator
  • اندیکاتور همگرایی/واگرایی میانگین متحرک – MACD

نتیجه گیری و کلام پایانی

زمانی که بتوانید با اطمینان روند بازار را شناسایی کنید، قادر خواهید بود به دنبال ناحیه یا سطح مناسبی در قیمت برای ورود به معامله باشید. البته امکان دارد شناسایی روند بازار خیلی ساده نباشد، به خصوص برای تریدرهای تازه کار. اینکه ستاپ‌ ها و سیگنال‌ های معاملاتی گوناگون را بدانید ایرادی ندارد، ولی چنانچه در خلاف جهت روند کلی بازار معاملات خود را انجام دهید، ریسک معامله شما به شدت افزایش پیدا خواهد کرد. این را هم باید در نظر داشته باشید که بازار همواره به یک سمت متمایل است، لذا چنانچه تنها در راستای روند و تمایل اصلی بازار خرید و فروش نمایید، مطمئنا خیلی بیشتر سود کسب خواهید کرد.

می توان این طور گفت که بخش کلیدی تریدری در بازارهای مالی، تجزیه و تحلیل بازار و شناسایی روند بازار در آینده است. لذا به منظور تشخیص روند بازار هر فردی باید عدم تقارن اطلاعاتی خود درباره پارامترهای موثر بر روندهای بازار به حداقل برساند. به صورت کلی بازارها از انواع گوناگونی از روندها تشکیل شده‌ اند و شناسایی صحیح این روندها، موفقیت یا شکست سرمایه‌ گذاری بلندمدت، میان‌ مدت یا کوتاه‌ مدت فرد را مشخص خواهد کرد.

داشتن یک سیستم معاملاتی موفق، مستلزم شناخت این روندها با کمک اندیکاتورهای مربوط است تا بتوانید ضمن تشخیص صحیح روندها، از فرصت‌ های کسب سود در بازار نیز استفاده کنید. بررسی رویکردها و روش‌ های شناسایی روند بازار نشان ‌می‌ دهد که روش‌ های گوناگونی برای این امر وجود دارد. درباره این که کدام روش یا روش‌ ها جهت تشخیص روند استفاده شود، تا حدی زیادی به سیستم معاملاتی شما بستگی خواهد داشت.

تریدر در طول زمان و با آزمودن روش‌ های گوناگون، می تواند یک الگو، کندل، اندیکاتور یا ترکیبی از این عوامل را انتخاب نامید و برنامه معاملاتی مخصوص به خود را طراحی کند. همچنین بازار ارزهای دیجیتال، فارکس و بورس هم هرچند در اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال مشابه اند، ولی از نظر بنیادی تفاوت‌ های بسیاری بین آن ها دیده می شود که باید در نظر گرفته شود. به صورت کلی می توان گفت که ورود به بازار فارکس و کریپتوکارنسی مستلزم مطالعه بیشتری در بخش بنیادی در کنار تحلیل تکنیکال است تا با بیشتر کردن اطلاعات، با دقت بالاتری بتوان روندهای صعودی و نزولی و روند بازار را شناسایی کرد و در راستای کسب سود حداکثری حرکت کرد.

همان طور که در ابتدای مقاله قول دادیم، نحوه تشخیص روند بازار به زبان ساده خدمت شما توضیح دادیم.

همچنین اگر دوست دارید مطلب مربوط به رفتارشناسی بازیگر سهم در بازار بورس را نیز مطالعه کنید، توصیه می کنم همین الان این مطلب را مطالعه کنید؛

حال که دیگر نحوه تشخیص روند بازار را یاد گرفتید، مطمئنا می توانید روند بازارهای مالی مختلف مثل بورس، ارز دیجیتال، فارکس و … را به سادگی پیش بینی کنید و در نقاط خوبی برای ورود و خروج به معاملات اقدام کنید.

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *