سهام ارزان بخریم یا گران قیمت؟

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
سهام ارزان بخریم یا گران

سوالی که ذهن بسیاری از افراد را به خودش درگیر کرده است این است که سهام ارزان بخریم یا گران قیمت؟ بین سهام ارزان و گران، کدامیک می تواند سود به مراتب بیشتری برای ما به همراه داشته باشد؟ در این مطلب از مای مانی قصد داریم در مورد این که سهام ارزان بخریم یا گران و این که کدامیک می تواند شرایط بهتری را برای ما رقم بزند، صحبت کنیم، پس حتما تا انتها همراه ما بمانید.

سهام ارزان بخریم یا گران

جالب است بدانید که بزرگ ترین اشتباهی که بیشتر سرمایه گذاران تازه وارد مرتکب آن می شوند، اینجاست که بجای توجه به ارزش ذاتی سهام، به قیمت لحظه ای آن در بورس توجه می کنند. در واقع بیشتر سرمایه‌ گذاران بی تجربه علاقه دارند که سهام ارزان خریداری کنند، چرا که بدین وسیله می توانند تعداد برگ سهام بیشتری را خریداری کنند که این کار از لحاظ روانی آن ها را در شرایط خوبی قرار می دهد. البته باید گفت که انجام این کار، عیب و اشکالی ندارد به شرطی که هدف سرمایه‌ گذار مذکور از ارزان بودن سهام، ارزان بودن سهام در برابر ارزش ذاتی آن باشد، نه الزاما پایین بودن قیمت سهام.

در واقع این بدین معنی است که سرمایه گذار در زمان تصمیم درباره یک خرید سهم، قیمت را کنار بگذارد و این را در نظر بگیرد که آیا این قیمتی که در بازار خرید و فروش می شود، بیشتر از ارزش ذاتی سهم است یا پایین تر؟ کم بودن یا بیشتر بودن قیمت سهم دلیل بر کم بودن یا بالا بودن ارزش ذاتی یک سهم نیست و برعکس. به صورت معمول این گروه از سرمایه گذاران دوست دارند که در یک دامنه قیمتی از سهام که برای آن ها از نظر منطق سرمایه‌ گذاری‌ شان توجیه پذیر است، برای سرمایه گذاری اقدام نمایند. در حقیقت متناسب با بازارهای متفاوت، این گونه سرمایه‌ گذاران همیشه می خواهند که با میزان سرمایه خود سهام با قیمت پایین اما تعداد زیاد بخرند، چرا که تجربه خاصی در حوزه سرمایه‌ گذاری ندارند و از سرمایه‌ گذاری در سهام با قیمت بالاتر ترس دارند.


در صورتی که تمایل دارید در ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، اتریوم و … سرمایه گذاری امن کنید و از امتیاز 10 درصد تخفیف کارمزد در معاملات رمزارزها بهره مند شوید، میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید؛

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال


در واقع این بدین معنی است که آن ها تمایلی ندارند سهام با قیمت بالاتر را خریداری کنند، چرا که احتمال می‌ دهند در صورت خریدن سهام گران قیمت و با تعداد کم، سرمایه آن ها بیشتر در معرض خطر قرار گیرد تا سهام ارزان، که این امر، هیچ گونه توجیه منطقی ندارد، چرا که ما نمونه بسیاری از سهام را طی چند سال اخیر دیده ایم که با این وجود که قیمت آن ها پایین بودن، اما بازدهی به مراتب پایین تری از سهام هایی داشته اند که بعضا قیمت لحظه معامله آن ها در بازار بورس بالاتر بوده است، بنابراین این موضوع را نمی توان مبنای تصمیم گیری خود دانست، چرا که هیچ پایه و اساس علمی و منطقی پشت آن نیست و تنها مسائل مربوط به روانشناسی معاملات مطرح می شود.

به سهم ارزان به چه چشمی باید نگاه کنیم؟

اگر بخواهیم از نظر حرفه ای به این موضوع نگاه کنیم، امکان دارد سهمی که قیمتی بیشتر از دامنه قیمت بازار داشته باشد، از سهمی که قیمت آن به مراتب پایین تر است، ارزان تر باشد! برای مثال چنانچه این طور فرض کنیم که دامنه قیمتی سهام های بازار 1000 تومان است، سرمایه گذاران حرفه ای این طور برداشت می کنند که سهامی با قیمت 2500 تومان در شرایط خاصی می توان بسیار ارزان تر از سهامی باشد که تنها 200 تومان ارزش دارد! در واقع سرمایه گذاران باید به دنبال سهامی برای سرمایه گذاری باشند که نسبت P/E آن به شکل غیرعادی پایین باشد و این بدین معنی باشد که ارزش ذاتی آن به مراتب بالاتر است ولی در حال حاضر به قیمتی به مراتب پایین تر از ارزش ذاتی اش در بازار مورد معامله قرار می گیرد.

این دسته از سرمایه‌ گذاران، برخلاف سرمایه‌ گذاران قبلی، معیار تصمیم گیری‌ خود را ارزش ذاتی سهام قرار می دهند نه قیمتی که در آن لحظه سهم در آن نقطه خرید و فروش می شود. نسبت p/e در بورس یکی از مرسوم ترین معیارهای ارزیابی ارزش سهام به حساب می آید ولی به تنهایی کافی نیست. نه تنها دربازار ایران، بلکه در بیشتر بورس های جهانی، سرمایه‌ گذاران معمولا مطابق با نسبت p/e برای خرید و فروش خود تصمیمات نهایی را می گیرند. سرمایه‌ گذاران به نسبت p/e به عنوان یک عامل تعیین کننده قیمت در آینده نگاه می کنند یا به زبانی دگیر بر این باورند که p/e منعکس کننده قیمت است و این شاخص است که سرمایه‌ گذاران فعال می بایست در نظر بگیرند و درک درستی از آن پیدا کنند.


حتما برایتان جالب است : نحوه انتخاب سهام مستعد رشد در بازار بورس


مفهوم نسبت p/e اینجاست که قیمت سهام را بر سود هر سهم آن سهام تقسیم می کنیم برای مثال قیمت سهمی 1000 تومان است و سود هر سهم آن 200 تومان می باشد، لذا p/e آن که از تقسیم قیمت بر سود هر سهم حاصل می شود که 5 می شود؛ یا در مثالی دیگر قیمت سهمی 600 تومان است و سود هر سهم آن 200 تومان است در نتیجه p/e آن 3 می باشد. از نظر مفهوم ارزشی سهم 600 تومانی با نسبت p/e 3 ارزان تر از سهم 1000 تومانی با سود هر سهم 200 تومانی است؛ بنابراین همان طور که مشاهده می کنید، ارزان‌ بودن قیمت دلیل بر ارزنده بودن سهم نخواهد بود.

لذا به صورت کلی باید در نظر داشت که هر چقدر نسبت p/e کم تر باشد، بهتر است. البته P/e که با تحلیل به دست آمده باشد، نه آن عددی که در سایت معاملات بورس وجود دارد و همه آن را مشاهده می کنند! بیشتر سهام های ارزشمند در بازارهای جهانی از p/e بین 15 تا 30 برخوردارند و سرمایه‌ گذاران ارزشی ترجیح می‌ دهند که در سهام هایی که p/e های 10 یا پایین‌ تر دارند سرمایه‌ گذاری کنند؛ لذا چنانچه شما تعداد زیادی سهام دارای p/e های گوناگون در اختیار داشته باشید و روش بالا را دنبال کنید، به صورت معمول سراغ سهامی می روید که p/e هایی به مراتب پایین تر دارند و ارزنده تر به حساب می آیند.

این بدین معنی است که چنانجه شما بتوانید سهم شرکتی که دارای قیمت 1000 تومان و سود هر سهم 250 تومان است (4=p/e) خریداری کنید، امکان دارد این طور به نظر آید که از نظر ارزش، خرید چنین سهامی از خرید سهامی که قیمت آن 600 تومان و سود هر سهم 100 تومان است، ارزشمند باشد. ولی موضوعی که مطرح است، اینجاست که چرا عده‌ ای برای خرید سهامی با پایین‌ ترین p/e ممکن اقدام می کنند؟ نخستین دلیل اینجاست که برخی از شرکت‌ ها واقعاً از برخی دیگر ارزشمندترند!

در واقع باید در نظر داشته باشید که شرکت‌ های بزرگ با رشد سود سریع، به صورت معمول یک صرف بیشتری را در قیاس با شرکت‌ هایی که دارای رشد آرامی در سود هستند، ارائه می‌ دهند. شرکت‌ هایی که هنوز به سوددهی بالایی دست پیدا نکرده اند، در صنایعی هستند که دارای چشم‌ انداز آتی خوبی هستند و از p/e به مراتب بالاتری نیز برخوردارند. سرمایه‌ گذاران به علت آینده مطلوب اینچنین شرکت هایی، حاضرند قیمت بالایی را برای چنین سهام مثل سهام شرکت‌ های با تکنولوژی بالا پرداخت کنند و به علت تقبل ریسک بالا انتظار بازدهی بالایی از چنین سهام را خواهند داشت.

آیا تمامی سهام های ارزان قیمت، آینده دارند؟

افرادی که در این بازار، تجربه بالایی دارند، سهامی را جهت خرید و سرمایه گذاری انتخاب می نمایند که نسبت P/E آن به شکل غیرعادی پایین است، اما زمانی که P/E سهم به صورت غیرعادی پایین باشد، این طور تفسیر می شود که آن سهام از ارزش ذاتی بالایی برخوردار است ولی به قیمتی پایین ‌تر از ارزش آن خرید و فروش می شود و در آینده و به زودی زود می تواند قیمت هایی به مراتب بالاتر را به خود ببیند.


حتما برایتان جالب است : انتقال سهام عدالت به پرتفوی


سرمایه گذاران حرفه ای بر خلاف سرمایه‌ گذاران مبتدی، معیار تصمیم گیری ‌را ارزش ذاتی سهام قرار می دهند نه قیمتی که در حال حاضر سهم روی آن معامله می شود. البته به صورت کلی اشکالی در سرمایه گذاری روی سهام هایی با قیمت پایین وجود ندارد، ولی باید در نظر داشته باشید که آیا سهام شرکتی که 100 تومان است و شما قصد خرید آن را دارید، 60 تومان ارزش ذاتی اش نباشد و برای مثال 150 تومان بی ارزد تا سرمایه گذاری مطلوبی به حساب آید و در واقع این امکان وجود دارد که سهمی که 16000 تومان قیمت دارد، 18500 تومان ارزش ذاتی اش باشد و شما با خرید تعداد کم تری از این سهم 16 هزار تومانی، می توانید سود به مرات بیشتری ببرید نسبت به زمانی که تعداد بیشتری سهام از سهم 100 تومانی خریداری می کنید!

سهم های زیر 500 تومان بورس

سهم های زیر 500 تومان بورس

با کپی کردن فرمول ساده زیر و پیست کردن آن در بخش فیلتر سایت tsetmc.com می توانید سهم های زیر 5000 ریال یا همان 500 تومانی حال حاضر بازار سرمایه را یکجا مشاهده کنید. این نکته را هم در نظر داشته باشید که اگر عدد 5000 ریال را در فرمول زیر تغییر دهید و برای مثال 10000 ریال را بگذارید، سهم های زیر 10000 ریال یا همان 1000 تومانی بازار بورس را به شما نمایش خواهد داد.

(pc)<5000

بر اساس فرمول بالا، برای سهم های زیر 500 تومان بورس ، نتایج زیر به دست می آید؛

  • شستا
  • های وب
  • رتاب
  • رکیش
  • تپسی
  • رانفور
  • ثتران
  • ثبهساز
  • ثامید
  • تملت
  • ثاخت
  • البرز
  • نوین
  • ملت
  • حریل
  • ولساپا
  • وپارس
  • وصنعت
  • وسبحان
  • گكوثر
  • دلقما
  • خساپا
  • خودرو
  • فاذر
  • ذوب
  • چکاپا
  • زقیام و …

نتیجه گیری و کلام پایانی

بنابراین می توان این طور نتیجه گیری کرد که ارزان بودن قیمت سهم نباید تنها ملاک افراد برای خرید سهم و سرمایه گذاری باشد؛ در حقیقت ارزان بودن با ارزشمند بودن متفاوت است. لذا سهامداران بایستی به دنبال سهام هایی بگردند که زیر ارزش ذاتی خود هستند که البته این اتفاق در سهم های گوناگون با قیمت های زیاد و کم می تواند رخ دهد، بنابراین صرفا به این علت که این سهم ها ارزان قیمت اند، برای خرید آن ها اقدام نکنید و سعی کنید مطابق با دلایل بنیادی و تکنیکال سهام های مناسب را برای سرمایه گذاری و خرید انتخاب نمایید.

بعضی از سرمایه گذاران با خرید سهم های ارزان با سرمایه کم صاحب تعداد بالایی سهم می شوند و با سرمایه کم تعداد سهام با قیمت پایین اما تعداد زیاد می خرند که از نظر روانی برای آن ها لذت بسیاری به همراه دارد، چرا که تجربه خاصی در حوزه سرمایه‌ گذاری ندارند و از سرمایه‌ گذاری در سهام با قیمت بالا می هراسند.

حال که دریافتید چرا نباید تنها به علت ارزان بودن یک سهام آن را خرید، فکر می کنید ارزان بودن با ارزشمند بودن متفاوت است؟ نکته این که در این خصوب باید در نظر داشته باشید اینجاست که شما در بازار سهام تنها نیستید، بلکه هزاران سرمایه‌ گذار دیگر در حال معامله سهام هستند؛ به نظر شما، چنانچه آنها سهام ارزان را می خریدند، قیمت سهام مزبور همچنان پایین می ماند و افزایش تقاضا تاثیری بر قیمت روز سهم نداشت؟ توصیه می کنم کمی در این خصوص تامل کنید.

همان طور که در ابتدای مقاله قول دادیم، در این مطلب به این سوال پاسخ دادیم که سهام ارزان بخریم یا گران و این که چطور باید قیمت سهم را مبنای تصمیم گیری خود برای سرمایه گذاری و خرید سهام در بورس قرار دهیم.

همچنین اگر می خواهید بدانید تعداد مناسب سهام در سبد بورسی چقدر است، همین الان روی لینک مورد نظر کلیک کنید؛

به نظر شما سهام ارزان بخریم یا گران قیمت؟

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *