نحوه پذیره نویسی در صندوق etf بورس

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
نحوه پذیره نویسی در صندوق etf

آغاز پذیره نویسی دارا دوم برای تاریخ 5 شهریور ماه قطعی شده است و قرار است که سهام دولت در چهار شرکت پالایشی با نمادهای شتران، شبندر، شبریز و شپنا در اولین چهارشنبه شهریور ماه به مدت 2 هفته و تا حداکثر 5 میلیون تومان به متقاضیان واگذار گردد. تاریخ عرضه دارا دوم چند باری جابجا شد ولی تاریخ اعلامی 5 شهریور قطعی است. نحوه پذیره نویسی در صندوق etf به صورتی است که میتوانید برای خرید دارا دوم مثل صندوق دارا یکم از طریق کارگزاری بورس و بانک اقدام کنید. نحوه پذیره نویسی در صندوق etf را بعضی از افراد با عرضه اولیه اشتباه می گیرند و باید در نظر داشته باشید که پذیره نویسی متفاوت از عرضه اولیه در بورس است. در این مطلب بررسی خواهیم کرد که نحوه پذیره نویسی در صندوق etf به چه صورت است و شرایط دقیق پذیره نویسی دارا دوم به چه صورت است.

نحوه پذیره نویسی در صندوق etf

بعد از اجرایی شدن طرح فروش صندوق دارا یکم و استقبال چشمگیر افراد از این صندوق، دولت برای بار دوم قصد ارائه سهام خود در قالب صندوق دارا دوم در بازار سرمایه را دارد. صندوق دارا دوم در حقیقت دومین صندوق سرمایه گذاری ETF دولتی به حساب می آید که هدف از عرضه آن، ایجاد شرایطی برای دسترسی همه افراد به بازار بورس و بهبود وضعیت اقتصادی خانوار ها اعلام شده است و این در حالی است که صندوق سرمایه گذاری دارا یکم شامل سهام بانک ها و شرکت های بیمه بود، ولی صندوق دارا دوم از سهام شرکت های پالایشی و پتروشیمی (تمادهای شتران ، شپنا ، شبندر و شبریز) تشکیل شده است.

در پذیره نویسی دارا دوم حداکثر 200 سهم تا سقف قیمتی 5 میلیون تومان در اختیار متقاضیان پذیره نویسی صندوق etf قرار خواهد گرفت. در ادامه به ذکر ویژگی های صندوق دارا دوم و شرایط خرید آن اشاره خواهیم داشت، ولی قبل از آن باید در نظر داشته باشید که تا 1 ماه امکان فروش صندوق دارا دوم را نخواهید داشت. مهلت خرید دارا دوم همان طور که گفتیم، 2 هفته در نظر گرفته شده است و در طول این دو هفته میتوانید هر سهم دارا دوم را به قیمت اعلامی، خریداری کنید، با توجه به سقف خرید دارا دوم که 5 میلیون تومان است.

زمان پذیره نویسی دارا دوم

در خصوص زمان دقیق زمان پذیره نویسی دارا دوم گمانه زنی های بسیار زیادی صورت گرفت که در نتیجه آن موجب تاثیر گذاری های مستقیمی بر روند فعالیت بازار سرمایه شد، ولی بر اساس آخرین اظهارات وزیر محترم اقتصاد و دارایی زمان عرضه صندوق دارا دوم روز پنجم شهریور ماه 99 اعلام شده است. به محض اعلام زمان دقیق عرضه صندوق دارا دوم این مقاله بروزرسانی خواهد شد.

شرایط پذیره نویسی و خرید صندوق دارا دوم

*** مهلت پذیره نویسی با عرضه اولیه متفاوت است و بازه زمانی دو هفته ای برای صندوق دارا دوم در نظر گرفته شده است و افراد تنها در بازه  زمانی اعلام شده که دو هفته کاری است، توانایی ثبت سفارش و شرکت در پذیره نویسی سهام دارا دوم را دارا می باشند.

*** برای پذیره نویسی سهام صندوق دارا دوم شرایط سنی مطرح نمی باشد و افراد در هر رده سنی قادر به خرید این سهام می باشند.

*** زمان ثبت سفارش از ساعت 14 تا 16 است و خریداران خارج از بازه زمانی تعیین شده قادر به ویرایش سفارش خود و یا ثبت سفارش جدید نمی باشند.

*** توجه داشته باشید که با توجه به شرایط فعلی مبنی بر وجود بیماری کرونا و خطر ابتلا به این بیماری و همچنین لزوم مراجعه حضوری به بانک ها برای خرید صندوق دارا دوم ، توصیه می کتیم حتی الامکان با دریافت کد بورسی و از طریق سیستم معاملاتی کارگزاری یا با استفاده از اپلیکیشن آپ اقدام به خرید آنلاین سهام دارا دوم کنید.

*** پس از ثبت سفارش به وسیله متقاضیان سهام صندوق دارا دوم حداکثر تا 5 روز کاری پس از پذیره نویسی، مقدار سهام اختصاص یافته به هر شخص مشخص خواهد شد و در صورتی که مقدار سهام تقاضا شده بیشتر از مقدار سهام عرضه شده توسط نماد ها باشد ،در این شرایط مدیر صندوق اقدام به سهم بندی صندوق برای افراد متقاضی می کند.

*** این امکان برای سهام دارا دوم وجود دارد که به میزانی کمتر از حجم سفارش داده شده سهام به هر شخص تعلق گیرد که در این صورت مدیر صندوق موظف به بازگردانی مابه التفاوت مقدار پرداخت شده توسط خریدار و تعداد سهام دریافتی توسط او شود.

*** افراد حقوقی حق خرید سهام صندوق دارا دوم را نخواهند داشت.

به منظور ثبت سفارش و خرید سهام صندوق دارا دوم از سه طریق میتوان اقدام کرد که به شرح زیر هستند :

  1. چنانچه کد بورسی داشته باشید با مراجعه به سامانه معاملاتی خود، می توانید به صورت آنلاین اقدام به خرید سهام صندوق دارا دوم در بورس کنید.
  2. در صورت این که کد بورسی ندارید، میتوانید با مراجعه حضوری به بانک ها و ارائه کارت ملی خود، برای خرید دارا دوم از طریق بانک اقدام کنید.
  3. اگر هم به هر دلیلی دو مورد اولی مد نظرتان نیست، میتوانید از طریق اپلیکیشن آپ و وارد کردن کد ملی خود اقدام به خرید صندوق دارا دوم نمایید.

نحوه بازپرداخت مابه التفاوت مبلغ سفارش دارا دوم با توجه به روش خرید افراد متفاوت است و به دو شکل صورت می پذیرد :

  1. چنانچه شخص خریدار از طریق کد بورسی خود و سامانه معاملاتی اقدام به پذیره نویسی دارا دوم کرده باشد، آنگاه این مبلغ اضافی به حساب شخص صاحب کد بورسی واریز خواهد شد.
  2. چنانچه از طریق شعب بانکی و ارائه کارت ملی اقدام به ثبت سفارش صندوق دارا دوم کرده باشد، آنگاه مبلغ مابه التفاوت در زمان مشخصی به حساب بانکی شخص واریز خواهد شد.

نکات مهم در مورد صندوق دارا دوم

صندوق سرمایه گذاری دارا دوم نیز مانند صندوق دارا یکم ویژگی های خاص خود را دارد که سبب جذابیت این صندوق برای سرمایه گذاران و به صورت کلی مردم می شود از جمله این ویژگی ها می توان به موارد زیر اشاره داشت؛

*** حداکثر حجم سهام قابل خریداری از صندوق دارا دوم تعداد 200 سهم می باشد. 

*** افراد پس از خرید این سهام ها به مدت 1 ماه حق خرید و فروش آنها را ندارند.

*** سقف خرید سهام در صندوق دارا یکم 2 میلیون تومان بود بود، ولی در صندوق دارا دوم این مقدار به 5 میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.

*** مسئولیت نقد شوندگی این سهام ها بر عهده مدیر صندوق است و این افراد در تلاشند تا از نوسانات شدید قیمت این صندوق ها جلوگیری نمایند.

*** صندوق دارا دوم هم مثل صندوق دارا یکم شامل تخفیف است با این تفاوت که صندوق دارا یکم شامل 20 درصد تخفیف بوده است، در حالی که دارا دوم شامل 30 درصد تخفیف است.

*** شرایط خرید این نوع سهام با عرضه اولیه شرکت ها متفاوت بوده و در هنگام خرید لازم است که به مطالعه دقیق اعلامیه های مربوطه و رعایت نکات مربوط به پذیره نویسی این صندوق بپردازند.

دلایل جذابیت صندوق سرمایه گذاری دارا دوم

برخلاف سایر سهام ها و ETF ها ، صندوق دارا دوم از پرداخت مالیات معاف است و تنها هزینه پرداختی توسط خریدار کارمزد کارگزاری هاست.

بازار بورس نسبت به دیگر بازارهای مالی از قدرت نقد شوندگی بالایی برخوردار است و همچنین برای انجام معاملات در این بازار برخلاف سایر بازارهای مالی نیاز به صرف وقت انرژی بسیار کم تری می باشد که این خود باعث افزایش سرعت انجام معاملات در این بازار خواهد شد.

با توجه به تنوع سهمی که در صندوق دارا دوم موجود است، خرید این صندوق نسبت به خرید سهام یک شرکت خاص از ریسک به مراتب پایین تری برخوردار است، به خاطر این که سهام های موجود در صندوق دارا دوم نوسانات قیمتی یک دیگر را همپوشانی کرده و موجب کاهش ریسک سود دهی پایین و یا زیان ده بودن این صندوق ها می شود.

پیشنهاد مطالعه : صندوق دارا دوم چیست و خرید دارا دوم توصیه میشود یا خیر؟

برخلاف سایر ETF های موجود در بازار سرمایه و تاخیری که امکان دارد در زمان تسویه آنها وجود داشته باشد، صندوق دارا دوم از کمترین زمان تسویه و پرداخت سود به سهامداران برخوردار است.

به عنوان آخرین مورد میتوان گفت که با توجه به این که بر خلاف دیگر صندوق های موجود در بازار بورس که از سهام شرکت های با اندازه های متفاوت تشکیل شده اند،  تمامی سهام های موجود در صندوق دارا دوم متعلق به شرکت های دولتی بزرگ و معتبر است، در نتیجه میزان ریسک سرمایه گذاری در صندوق دارا دوم نسبت به سایر صندوق های موجود به مراتب پایین تر است.

راهنمای پذیره‌ نویسی دارا دوم با کد ملی در بانک

همان طور که پیش تر هم گفتیم، داشتن کد بورسی برای پذیره ‌نویسی سهام دولت الزامی نیست. آن‌ دسته از افرادی که کد بورسی ندارند، قادرند سهام دارا دوم را از طریق مراجعه به ۹ بانک منتخب پذیره ‌نویسی کنند. این بانک‌ ها علاوه بر مراجعه حضوری، امکان پذیره نویسی غیرحضوری را هم برای مشتریان خود در نظر گرفته اند. جالب است بدانید که بانک ملی پنج روش پذیره‌ نویسی غیرحضوری معرفی کرده است. سایت بانک، سامانه اینترنت بانک ملی (بام)، پیام ‌رسان بله، اپلیکیشن ایوا و نشان بانک از اپلیکیشن آپ روش ‌های غیرحضوری برای پذیره‌ نویسی سهام دارا دوم در بانک ملی است.

نحوه پذیره نویسی در صندوق etf

بانک تجارت علاوه بر مراجعه حضوری، امکان پذیره‌ نویسی سهام دولت از طریق مراجعه به سایت بانک، اینترنت بانک، همراه بانک، همراه پلاس و سامانه سکه را فراهم کرده است. بانک صادرات سایت بانک، اپلیکیشن صاپ و همراه بانک را برای پذیره‌نویسی سهام دولت در اختیار مشتریانش گذاشته است. بانک‌ های کشاورزی، رفاه کارگران، ملت و قرض‌ الحسنه مهر ایران از طریق سایت اصلی بانک و سامانه اینترنت بانک خدمات پذیره ‌نویسی صندوق دارا دوم را ارائه می‌ دهند. بانک سپه علاوه بر این موارد امکان پذیره ‌نویسی دارا دوم را از طریق همراه بانک  فراهم کرده است. علاوه بر بانک ‌ها برخی اپلیکیشن ‌ها مانند آپ هم امکان پذیره‌ نویسی صندوق etf را فراهم کرده‌ اند.

مراحل پذیره ‌نویسی دارا دوم بسیار آسان است. کد ملی، تاریخ تولد و شماره موبایل خود را وارد می‌ کنید تا سامانه استعلام کند آیا تا به حال در پذیره‌ نویسی شرکت کرده ‌اید یا نه. در مرحله بعد باید ضمن تأیید شماره موبایلتان از طریق کد یک ‌بار‌مصرف، اطلاعات دیگری مانند کد پستی و مبلغ مورد نظرتان برای سرمایه‌ گذاری در طرح پذیره‌ نویسی سهام دولت سرمایه‌ گذاری را وارد کنید، در ادامه و بعد از انتخاب مبلغ شما به درگاه پرداخت اینترنتی هدایت خواهید شد و با وارد ‌کردن اطلاعات کارت، پذیره‌ نویسی شما به اتمام خواهد رسید.

تفاوت صندوق etf با صندوق مشترک و سهام چیست؟

به صورت کلی etf ها نسبت به صندوق ‌های مشترک هزینه کم تری دارند و این قسمت بزرگی از جذابیت آن ‌ها است. صندوق‌ های ETF همچنین مزایایی از قبیل معافیت بالقوه مالیات را به سرمایه‌ گذاران ارائه می ‌دهند. اغلب در یک صندوق سرمایه‌ گذاری مشترک گردش مالی بیشتری نسبت به صندوق های دولتی وجود دارد و معاملات آن می ‌تواند به افزایش سرمایه منتهی گردد. به همین ترتیب وقتی که سرمایه‌ گذاران برای فروش صندوق مشترک اقدام می ‌کنند، مدیر با فروش اوراق بهادار نقدینگی جمع می ‌کند.

پیشنهاد مطالعه : ورود به بورس با کد بورسی چطور امکانپذیر است؟

در هر سناریو، افرادی که برای سرمایه گذاری اقدام می کنند با مالیات درگیرند که در etf به صورت بالقوه این مالیات دیده نمی شود. صندوق ‌های etf در حال حاضر رواج بیشتری پیدا کرده ‌اند، ولی هنوز هم تعداد صندوق ‌های مشترک موجود بیشتر است. این دو صندوق ساختارهای مدیریتی گوناگونی دارند. مانند سهام، etf ها در بورس معامله می ‌شوند و دارای نمادهای یکتایی هستند که این امکان را فراهم می کند تا سهامداران تغییر قیمت آن‌ ها را پیگیری کنند. شایان ذکر است که ETF بیانگر یک سبد دارایی است و این در حالی است که سهام تنها یک شرکت را نشان می ‌دهد.

کلام آخر

پس برای پذیره نویسی صندوق سرمایه گذاری دارا دوم میتوانید از سه طریق بانک و کارگزاری و اپلیکیشن اقدام کنید و سهام دارا دوم که از چهار شرکت پالایشگاهی تشکیل شده است را تا سقف پنج میلیون تومان پذیره نویسی کنید. مهلت دو هفته برای پذیره نویسی دارا دوم از پنجم شهریور آغاز خواهد شد و تمامی متقاضایان باید در این زمان مشخص شده و با استفاده از یکی از روش های اعلام شده، برای پذیره نویسی دارا دوم اقدام نمایند.

امیدوارم نهایت استفاده رو از این مقاله راهنمای بورسی تحت عنوان نحوه پذیره نویسی در صندوق etf دارا دوم برده باشید.

اگر سوال یا ابهامی داشتید در بخش دیدگاه ها بنویسید.

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *