مراحل ثبت نام در بورس – چگونگی ثبت نام در بورس

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
مراحل ثبت نام در بورس

مراحل ثبت نام در بورس از چه قرار است؟ تمامی افراد برای ورود به بورس باید در ابتدا برای دریافت کد بورسی اقدام نمایند. آن ها باید ابتدا نسبت به ثبت نام در سامانه سجام اقدام کنند که سایت رسمی ثبت نام در بورس به حساب می آید و سپس مدارک لازم جهت ثبت نام در بورس را ارائه دهند تا بتوانند کارهای مربوط به ثبت نام در بورس و دریافت کد بورسی را انجام دهنده و وارد بازار سرمایه ایران شوند. افرادی که جزو مشمولان سهام عدالت هستند و روش مستقیم سهام عدالت را انتخاب کرده اند هم باید از همین روش ثبت نام در بورس استفاده نمایند و مراحل ثبت نام در بورس را طی نمایند. در نظر داشته باشید که مراحل ثبت نام در بورس اصلا سخت نیست و ثبت نام در بورس ایران و ثبت نام در کارگزاری بورس کم تر از یک روز کاری وقت شما عزیزان را خواهد گرفت و به آسانی انجام خواهد شد.

مراحل ثبت نام در بورس

همان طور که پیش تر هم گفته شد، اخیرا مشمولان سهام عدالت، افرادی که etf های دولتی را از بانک خریداری کرده اند و همین طور افرادی عادی که برای ورود به بورس و سرمایه گذاری در آن قصد دریافت کد بورسی را دارند، گروه افرادی هستند که برای دریافت کد معاملاتی بورس اقدام کرده اند و یا باید این کار را در اسرع وقت انجام دهند. برای ورود به بورس و دریافت کد معاملاتی از کارگزاری های بورس، باید برای احراز هویت و افتتاح حساب در بورس و کارگزاری اقدام کنید. فرآیند ثبت نام در بورس به این صورت است که شما در ابتدا به سامانه سجام مراجعه می کند و روی ثبت نام جدید کلیک می کنید، در ادامه چند فرم در اختیار شما عزیزان قرار می گیرد که باید آن ها را به دقت تکمیل کنید.

دریافت کد بورسی و ثبت نام در سامانه سجام

این فرم ها اطلاعات شخصی و بانکی شما را دریافت می نماید. پس از تکمیل تمامی فرم های سایت سجام ، اگر اطلاعاتی که وارد کردید به درستی وارد شده باشد، نهایتا بعد از گذشت 24 ساعت از تکمیل فرم ها در سایت سجام، کد ده رقمی سجام برای شما ارسال خواهد شد. در ادامه شما عزیزان با در دست داشتن این کد ده رقمی به همراه اصل شناسنامه و کارت ملی باید به کارگزاری بورس مراجعه نمایید، پس مدارک لازم جهت ثبت نام در بورس همین کد سجام ده رقمی به همراه اصل کارت ملی و شناسنامه شماست.

پیشنهاد مطالعه : کد بورسی برای سهام عدالت – ثبت نام سجام و دریافت کد بورسی

البته در نظر داشته باشید که با توجه به بیماری کرونا و موراد دیگر، تمامی امور ثبت نام سجام و حتی کارگزاری به دفاتر پیشخوان دولت واگذار شده است و شما باید پس از دریافت کد سجام به دفتر پیشخوان دولت مراجعه فرمایید تا ادامه مراحل ثبت نام در بورس را از سر بگیرید.

مراحل ثبت نام در بورس

 

ثبت نام در کارگزاری بورس

پس از دریافت کد ده رقمی و مراجعه به دفتر پیشخوان امور مربوط به دریافت کد بورسی از سامانه سجام به اتمام رسیده است و در گام بعدی از شما خواسته می شود که برای احراز هویت حضوری اقدام کنید که چند دقیقه ای بیشتر طول نخواهد کشید و در ادامه اگر احراز هویت شما مشکلی نداشت باید برای ثبت نام در کارگزاری مد نظرتون اقدام کنید. در این مرحله باید در سایت کارگزاری ثبت نام کنید که چند دقیقه بیشتر زمان نیاز ندارد و در ادامه باید فرم های مربوط به ثبت نام در کارگزاری مد نظر خود را تکمیل نمایید و برای دریافت کد معاملاتی آنلاین از آن کارگزاری اقدام کنید.

نحوه ورود به سیستم کارگزاری

پس از انجام امور مربوط به ثبت نام در کارگزاری و دریافت کد آنلاین رایگان ، نهایتا ظرف 48 ساعت آینده کد معاملاتی آنلاین شما برای شما ایمیل و یا اس ام اس می شود و با رمزی که از قبل انتخاب کرده اید و این کد آنلاین، می توانید برای ورود به سیستم کارگزاری ثبت نام کرده خود اقدام کنید. به این صورت که وارد سایت معاملاتی کارگزاری انتخابی خود می شود و روی گزینه ورود کلیک می نمایید و در ادامه کد معاملاتی آنلاین خود را که دریافت کرده اید، به همراه رمز عبوری که از قبل خودتان در ثبت نام اولیه در سیستم کارگزاری انتخاب کرده بودید وارد سیستم می کنید و به پنل معاملاتی کارگزاری انتخابی خود وارد می شود و می توانید برای فروش سهام عدالت و ETF های دولتی اقدام کنید و یا برای سرمایه گذاری و خرید و فروش سهام در بورس برنامه ریزی و اقدام کنید.

نکات مهم در خصوص مراحل ثبت نام در بورس

در نظر داشته باشید که تمامی موارد و فرآیند های ثبت نامی گفته شده در بورس و کارگزاری رایگان است و به غیر هزینه 10 هزار تومانی که به صورت اینترنتی برای ثبت نام اولیه در سامانه سجام پرداخت می کنید، نباید هیچ گونه هزینه دیگری از شما دریافت شود. همین طور در نظر داشته باشید که بعد از انجام مراحل ساده گفته شده برای دریافت کد بورسی ، شما کد بورسی در اختیار خواهید داشت که سه حرف اولی نام خانوادگی شما به همراه یک عدد 5 رقمی در کنارش است و برای دریافت سود مجامع بورسی از بانک ها و امور دیگر باید از این کد شناسایی بورسی خود استفاده نمایید.

اما کد معاملاتی آنلاین شما به نوعی باید تنها در اختیار شما باشد و هیچ جایی به غیر از سیستم کارگزاری خود آن را وارد نکنید و حتی نگویید، به این دلیل که با در اختیار داشتن کد معاملاتی شما به همراه رمز عبور، هر شخص دیگری قادر به ورود به حساب شما عزیزان خواهد بود. البته این نکته را هم باید در نظر داشته که هر شخص دیگری اگر به حساب کارگزاری شما وارد شود، نمی تواند پولی را برای خود برداشت کند، به این دلیل که حساب بورسی شما به حساب بانکی شخصی شما که از پیش انتخاب کرده اید متصل است و برای خروج پول از سیستم کارگزاری، پول تنها به این حساب وارد خواهد شد و اگر شخصی وارد حساب شما شود، تنها می تواند برای خرید و فروش با حساب شما اقدام کند و قادر به برداشت پول از حساب بورسی شما نیست و همین موضوع امنیت سیستم های کارگزاری را بسیار مناسب کرده است.

نتیجه گیری و کلام پایانی

پس این طور نتیجه می گیریم که برای ورود به بورس و ثبت نام در بورس باید در ابتدا در سایت سجام ثبت نام کنید و در ادامه کد ده رقمی را دریافت کرده و به همراه اصل شناسنامه و کارت ملی به دفاتر پیشخوان دولت ببرید و در آنجام ادامه مراحل ثبت نام در بورس را از سر بگیرید. در ادامه باید برای احراز هویت در همان پیشخوان دولت اقدام کنید و کد بورسی خود را دریافت کنید و سپس برای ثبت نام در کارگزاری اقدام کنید و کد معاملاتی آنلاین رایگان خود را بگیرید و سپس آن کد را به همراه رمز عبوری که از پیش خودتان تعیین کرده اید، در سایت معاملاتی کارگزاری انتخابی خود وارد کنید تا وارد پنل معاملاتی بوسی خودتان که روی کد بورسی شما تنظیم شده است، شوید.

پیشنهاد مطالعه : سرمایه گذاری در بورس – از صفر تا صد بورس

در این مقاله تلاش کردیم تا به صورت جامع به ذکر مراحل ثبت نام در بورس بپردازیم، امیدوارم که نحوه ی ثبت نام در بورس را به صورت کامل متوجه شده باشید. هر گونه سوال و یا ابهامی هم در خصوص چگونگی ثبت نام در بورس بود، از بخش ارسال نظرات و دیدگاه ها از من بپرسید تا پاسخ شما را در کم تر از چند ساعت بدهم.

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *