همه چیز درباره صندوق های درآمد ثابت

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
همه چیز درباره صندوق های درآمد ثابت

صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت یکی از انواع صندوق های سرمایه گذاری است که در ایران فعالیت آن ها بسیار زیاد است، ولی آیا شما همه چیز درباره صندوق های درآمد ثابت را میدانید؟ اگر بخواهید در این نوع از صندوق های سرمایه گذاری کنید، باید نسبت به انواع صندوق های درآمد ثابت، میزان ریسکی که با این سرمایه گذاری می پذیرید، مقدار سودی که باید انتظار آن را داشته باشید، شرایط سرمایه گذاری، مدت زمان سرمایه گذاری، بهترین صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت در بورس ، بالاترین سود صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت و … دید داشته باشید، پس ما در این مطلب سعی داریم تا همه چیز درباره صندوق های درآمد ثابت را به زبان ساده و کاملا عامیانه به شما آموزش دهیم تا شما را از تمامی مراجع آموزشی دیگر بی نیاز سازیم؛

همه چیز درباره صندوق های درآمد ثابت

صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری آنقدری متنوع هستند که افراد بتوانند با توجه به نیاز خود در یک یا انواعی از این صندوق‌ ها اقدام به سرمایه گذاری نمایند. در این بین یکی از انواع صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری، صندوق درآمد ثابت می باشد که برای افرادی که ریسک پذیر نیستند، می تواند بهترین گزینه باشد. در حقیقت میزان ریسک‌ پذیری این صندوق‌ ها مثل ریسک‌ پذیری در سپرده‌ های بانکی می باشد، با این فرق که سود پرداختی آن ها به نسبت سپرده‌ های بانکی تا حدودی بالاتر و قابل دسترس تر است.


حتما برایتان جالب است : چگونه صندوق سرمایه گذاری بخریم؟


جالب است بدانید که قیمت هر واحد صندوق به صورت روزانه طبق ارزش خالص روز دارایی‌ های صندوق قابل ارزیابی است. از طرقی نحوه پرداخت سود صندوق‌ درآمد ثابت، با توجه به مندرجات امیدنامه آن‌ ها انجام می پذیرد. شایان ذکر است که از وقتی که واحدهای سرمایه‌ گذاری صندوق برای سرمایه‌ گذار صادر می‌ شود، سود محاسبه خواهد شد و در صورت ابطال واحدها اصل و سود باقیمانده به سرمایه‌ گذار  پرداخت خواهد شد. صندوق‌ ها برای سرمایه گذاران خود این امکان را فراهم آورده اند تا به جای دریافت سود نقدی، آن را دوباره در صندوق سرمایه‌ گذاری نمایند و از اثر سود مرکب در آن استفاده کنند.

امکان دارد شناخت بهترین صندوق سرمایه ‌گذاری با درآمد ثابت طبق عوامل تاثیرگذار از نظر افراد گوناگون، متفاوت باشد. برای مثال یکی از معیارهای مؤثر در انتخاب صندوق سرمایه‌ گذاری با درآمد ثابت، نحوه پرداخت سود است؛ برخی از صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری، سودهای خود را به شکل دوره ای میان سرمایه‌ گذاران تقسیم و به حساب‌ های آن ها واریز می‌ کنند، ولی برخی از صندوق‌ ها هم بدون پرداخت سود دوره‌ ای تعبیه شده اند که در این صورت، سود سرمایه‌ گذاران از طریق افزایش قیمت واحدهای صندوق به دست می آید. همچنین از دیگر عوامل حائز اهمیت برای انتخاب صندوق سرمایه گذاری از نظر بعضی افراد می‌ توان به وجود ضامن نقدشوندگی برای بعضی از صندوق‌ ها اشاره نمود.

صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت چیست؟

در دو دهه اخیر، صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری طرفداران بسیار زیادی بین سرمایه گذاران پیدا کردند و در حال حاضر بسیاری از افراد به علت های گوناگون مانند کمبود وقت، نداشتن اطلاعات کافی در مورد فرصت‌ های سرمایه‌ گذاری موجود، مشغله زیاد و موارد این چنینی، به صورت معمول ترجیح می‌ دهند پول و سرمایه خود را در بانک و در قابل حساب پس‌ انداز نگهداری نمایند. این تصمیم، از دست رفتن فرصت‌ های سرمایه‌ گذاری را به همراه خواهد داشت!

صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری می توانند در این خصوص شما را یاری دهند. چنانچه شما هم جزو کسانی هستید که به دنبال سرمایه گذاری کم ریسک می گردید، صندوق‌ های درآمد ثابت می توانند بهترین گزینه به حساب آیند. صندوق‌‌ های سرمایه‌‌ گذاری با درآمد ثابت یکی از کم ریسک‌ ترین انواع صندوق‌‌ های سرمایه‌‌ گذاری مشترک محسوب می شوند که کمی بیش از سود بانکی را برای سرمایه گذارن محقق می کنند.


پربازدیدترین : راهنمای انتخاب بهترین صندوق سرمایه گذاری سال 1401


لازم به ذکر است که واحدهای سرمایه‌ گذاری صندوق‌‌ های درآمد ثابت در اوراق کم ریسک مثل سپرده‌ های بانکی، اوراق مشارکت و دیگر اوراق بدون ریسک قابل معامله در بورس سرمایه‌‌ گذاری می‌ شوند. چنانچه می خواهید سودی قابل اطمینان و مطلوب با حداقل ریسک دریافت کنید، صندوق‌ های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت برای شما گزینه مناسبی به حساب می آیند.

دلیل اینکه صندوق با درآمد ثابت از بانک بهتر است، چیست؟

بازدهی صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری درآمد ثابت با توجه به این که قسمتی از سرمایه آن‌ ها در اوراق درآمد ثابت بورسی سرمایه‌ گذاری شده، به صورت معمول بیشتر از سود سپرده‌ های بانکی است. جالب است بدانید که سود صندوق درآمد ثابت، روزشمار است و این در حالی است که حتی در سپرده‌ های کوتاه مدت بانک، سود به شکل ماه‌ شمار محاسبه خواهد شد. در سپرده ماه‌ شمار، هر ماه به کم ترین مانده موجود در حساب، سود تعلق خواهد گرفت.

ولی در روش سود روزشمار، سرمایه‌ گذار در ازای هر روز می‌ تواند سود بگیرید، لذا چنانچه ۱۰۰ میلیون را در سومین روز ماه به‌ حساب بانکی دارای سود ماه‌ شمار واریز کنیم، به این دلیل که تا پیش از این کم ترین موجودی حساب 0 ریال بوده، هیچ سودی به سپرده تعلق نخواهد گرفت. ولی چنانچه همین مبلغ در صندوق درآمد ثابت با سود روزشمار سرمایه‌ گذاری شود، به ازای هر روز نگهداری پول در صندوق، سود شامل حال سرمایه گذاران خواهد شد.

صندوق‌ های درآمد ثابت کجا سرمایه گذاری می کنند؟

می توان گفت که هدف اصلی این صندوق‌ ها به دست آوردن بازدهی تقریبا ثابت و بدون ریسک است، لذا بیشتر سبد سرمایه گذاری این صندوق را سپرده‌ های بانکی و اوراق درآمد ثابت بورسی و فرابورسی مثل اوراق مشارکت، اوراق اجاره، اسناد خزانه اسلامی و … تشکیل می‌ دهد. قسمت کوچکی از سبد سرمایه گذاری این صندوق هم تشکیل شده از سهام شرکت‌ های بورسی است، از همین روی ریسک سرمایه‌ گذاری در این نوع صندوق تقریبا از بین خواهد رفت!

سود مرکب در صندوق‌ های درآمد ثابت

صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری درآمد ثابت به شکل دوره‌ ای به سرمایه‌ گذاران خود سود می پردازند. بیشتر این پرداخت‌ ها به شکل ماهیانه به حساب سرمایه‌ گذار واریز می گردد، لذا سرمایه‌ گذاری مجددا سود دریافتی را در صندوق سرمایه‌ گذاری نماید، به سود وی هم سود تعلق خواهد گرفت که در اصطلاح سود مرکب شامل حال سرمایه گذاران خواهد شد.

چگونه بهترین صندوق درآمد ثابت را انتخاب کنیم؟

  • کارنامه مالی و عملکرد صندوق : بازدهی صندوق در دوره‌ های گذشته و از زمان آغاز به‌ کار صندوق، معیار خوبی برای تصمیم‌ گیری درباره انتخاب بهترین صندوق با درآمد ثابت می باشد. میزان بازدهی دوره‌ های گذشته صندوق را می‌ توان از طریق سایت هر صندوق مورد بررسی قرار داد. بدین ترتیب، امکان مقایسه هر صندوق با دیگر صندوق‌ های آن موسسه و همچنین صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری سایر موسسات فراهم خواهد شد.
  • نوسان سود : وجود تفاوت در ترکیب دارایی‌ های صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری به تفاوت در ریسک و به تبع آن بازدهی و سود صندوق منتهی خواهد شد. بنابراین به منظور انتخاب با اطمینان کامل، بهتر است نوسانات سود صندوق در بازه‌ زمانی بلند مدت مورد بررسی قرار گیرد. این را در نظر داشته باشید صندوقی که بیشترین بازدهی در یک دوره کوتاه مدت را دارد، الزاما بهترین گزینه برای سرمایه گذاری نیست، به این خاطر که امکان دارد با سرمایه‌ گذاری در این صندوق، ریسک بالایی را متحمل شوید. با بررسی صندوق در بازه‌ی زمانی بلندمدت، نوسان سود در هر دوره مشخص شده و هر چه میزان نوسانات کم تر باشد، صندوق با درآمد ثابت گزینه‌ بهتری برای سرمایه‌ گذاری است.
  • مطالعه اساسنامه و امیدنامه صندوق : در اساسنامه و امیدنامه هر صندوق سرمایه‌ گذاری، مواد قانونی که به تصویب و تایید سازمان بورس رسیده است، آورده شده است؛ لذا مطالعه اساسنامه و امیدنامه هر صندوق در راستای کسب آگاهی از حوزه اختیارات مدیر صندوق، ترکیب دارایی‌ ها، استراتژی و خط مشی صندوق بسیار مهم است.
  • اندازه صندوق : حجم بالای وجوه صندوق، بیانگر موفقیت و محبوبیت صندوق در جذب سرمایه اشخاص است. می‌ توان از بالا بودن حجم وجوه موجود در صندوق، میزان اعتماد سرمایه‌ گذاران به صندوق را دریافت.

چطور در  صندوق‌ های درآمد ثابت سرمایه گذاری کنیم؟

صندوق‌ های صدور و ابطال، صندوق‌ های غیر قابل معامله در بورس می باشند که سرمایه گذار مستقیما در آن سرمایه گذاری می‌ کند و در دوره‌ های مشخص 1 ‌ماهه، 6 ‌ماهه یا 1 ‌ساله، سود صندوق میان همه سرمایه گذاران تقسیم خواهد شد. زمانی‌ هم که سرمایه‌ گذار قصد داشته باشد پول خود را از صندوق خارج کند، تقریبا همان مبلغی را که واریز کرده بود، بعد از ابطال واحدها دریافت می کند. نکته حائز اهمیت دیگر این که به منظور سرمایه گذاری در صندوق‌ درآمد ثابت به دریافت کد بورسی احتیاج نخواهد بود.


پیشنهاد مطالعه : صندوق های سرمایه گذاری چیست و نحوه خرید آن چگونه است؟


بلکه بایستی از طریق یکی از شرکت‌ هایی که این صندوق‌ ها را ارائه می‌ دهند اقدام نمایید. لذا باید در سایت صندوق درآمد ثابت مورد نظر خود ثبت نام و احراز هویت نمایید؛ ولی در صندوق‌ های قابل‌ معامله در بورس، سرمایه گذار مستقیما در صندوق سرمایه گذاری نمی‌ کنند و در اصل، مثل معامله سهام، با معامله واحدهای این صندوق‌ ها سود به دست می آورند.

این صندوق‌ ها از نمادی در بورس برخوردارند و سرمایه گذار با معامله این نمادها به سود دست پیدا می کند. هر لحظه هم که سرمایه گذار بخواهد صندوق خود را به فروش برساند، به نسبت رشد قیمت نماد آن سود می برد. به عنوان مثال چنانچه قرار باشد که یک صندوق در سال حدود 20 درصد سود بدهد و سرمایه‌ گذار 6 ماه صندوق را نگه دارد، تقریبا 10 درصد سود محقق خواهد شد.

چه زمانی در این صندوق ها سرمایه گذاری کنیم؟

همه چیز درباره صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت

با توجه به این که صندوق‌ های درآمد ثابت ریسکی ندارند و با این وجود عایدی معقولی هم به همراه دارند، می‌ توان آن‌ ها را در گروه محطاتانه‌ ترین گزینه های سرمایه گذاری دانست. در شرایط عدم اطمینان که ریسک افت قیمت دلار وجود دارد، صندوق‌ های با درآمد ثابت بهترین گزینه هستند، به این خاطر که وقتی قیمت دلار کاهش پیدا کند، بازارهای سکه، طلا و سهام هم تحت تاثیر قرار می گیرند و در مسیر نزولی قرار می گیرند و این امر سوددهی دیگر ابزارهای مالی مانند صندوق‌ های سهامی را تحت تاثیر قرار خواهد داد. به صورت کلی در شرایطی مانند کسادی بازار و رکود اقتصادی که انتخاب‌ های محطاتانه اولویت دارند، صندوق‌ های با درآمد ثابت بهترین گزینه ممکن برای سرمایه گذاری به حساب می آیند.

مزیت های صندوق‌ سرمایه‌ گذاری درآمد ثابت

1) نقدشوندگی بالا : معامله آسان واحدهای صندوق‌ درآمد ثابت یکی از مهم ترین مزایای این نوع از صندوق ها به حساب می آید. بنابراین شما در هر روزی از ماه می‌ توانید واحدهای خود را مورد معامله قرار دهید و پول خود را به صورت کلی برداشت کنید.

2) زمان بندی مشخص و مطمئن پرداخت سود : صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری با درآمد ثابت، سود نقدی محاسبه شده را به صورت معمول به شکل ماهانه و یا طبق زمان‌ بندی از پیش تعیین شده به حساب ارائه شده توسط شما می پردازند.

3) شفافیت اطلاعات : صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری درآمد ثابت در بازه های زمانی تعیین شده ای توسط 3 نهاد سازمان بورس، متولی و حسابرس بازرسی می کنند و کل فعالیت های آن‌‌ ها به صورت شفاف اطلاعرسانی می شود. متولی صندوق هم به شکل مستمر بر عملکرد صندوق نظارت می کند.

4) ریسک پایین : صندوق درآمد ثابت کم ریسک‌ ترین و مطمئن‌ ترین سرمایه گذاری موجود است. صندوق‌ درآمد ثابت بخش عمده ای از دارایی خود را به اوراق درآمد ثابت که معمولا به وسیله ارگان‌ های دولتی منتشر می‌ شوند اختصاص می‌ دهد، لذا بزرگ‌ ترین ریسکی که صندوق‌ دارد، ریسک ورشکستگی دولت و عدم نقد کردن اوراق خود در سررسید مشخص است که در این صورت بانک‌ ها هم ورشکسته می شوند.

5) مدیریت حرفه‌ ای دارایی‌ : مدیریت حرفه‌ ای پول شما یکی از مهم ترین مزیت های صندوق های درآمد ثابت است. یکی از مهم ترین علت های اقبال سرمایه‌ گذاران به صندوق‌ های درآمد ثابت نداشتن دانش و تخصص، وقت کافی و نپذیرفتن ریسک است. صندوق سرمایه‌ گذاری ابزاری برای سرمایه‌ گذاران خرد است تا بتوانند از توانایی‌ ها و مهارت‌ های افراد حرفه ای برای سرمایه‌ گذاری و نظارت بر دارایی‌ هایشان استفاده کنند، به این خاطر که این صندوق‌ ها از تحلیلگران و مدیران سرمایه‌ گذاری خوبی برخوردارند که به طور حرفه‌ ای در تلاشند تا با پیدا کردن گزینه‌‎ های مناسب و معامله به موقع آن ها، عملکرد خوبی برای سرمایه‌ گذاران خود فراهم نمایند.

معایب صندوق‌ سرمایه‌ گذاری درآمد ثابت

با توجه به مزایای بیان شده برای صندوق درآمد ثابت می‌ توان گفت که این روش سرمایه گذاری کم ریسک و مطمئن است، اما تنها موضوعی که می‌ توان به عنوان نکته منفی در مورد این نوع صندوق در نظر گرفت، سودآوری نسبتا پایین آن در قیاس با بازارهای مالی ریسک تر و پربازده مثل بورس و ارز دیجیتال می باشد.

صندوق‌ های درآمد ثابت برای چه افرادی مناسب است؟

قرار دادن سپرده و سرمایه‌ گذاری در صندوق‌ های با درآمد ثابت به تمامی افراد توصیه می‌ شود، چرا که با استفاده از این صندوق‌ ها سبد سرمایه‌ گذاری برای سرمایه‌ گذاران متنوع تر می شود و همچنین روش خوبی برای مدیریت ریسک آن‌ ها می باشد.


توصیه سردبیر : نحوه خرید واحد صندوق سرمایه گذاری


ولی این نوع از سرمایه گذاری به بعضی از افراد بیشتر توصیه می گردد، مثل کسانی که با تکنیک‌ ها و روش های سرمایه گذاری در بورس آشنا نیستند، بازنشسته‌ ها و افرادی که به دنبال کسب سود ثابت ماهیانه هستند و یا افرادی که قصد دارند برای سپرده‌ گذاری در بانک‌ ها اقدام نمایند، چرا که صندوق‌ های با درآمد ثابت به صورت معمول بازدهی بیشتری نسبت به بانک‌ ها دارند.

صندوق‌ های درآمد ثابت برای چه افرادی مناسب نیست؟

کسانی که تمایل به معامله مستقیم دارند و از عدم کنترل شخصی بر سبد سرمایه گذاری خود، راضی نباشند و همچنین افرادی که می خواهند سودهای خیلی بالایی به دست آورند و در عین حال ریسک بالای آن را قبول می کنند.

نکات مهم درباره صندوق های درآمد ثابت

  • امکان این که بتوانید برای 1 ماه آینده ارزش سبد را به صورت دقیق تخمین بزنید، نیست ولی چنانچه بازار در شرایط عادی باشد، سودی که صندوق‌ ها در انتها کسب می کنند، به عدد پیش‌ بینی شده نزدیک تر خواهد بود.
  • پیش بینی سود صندوق ها به صورت معمول به کارگزاری ها و یا به شعبه بانک اطلاع رسانی خواهد شد ولی سود قطعی صندوق به صورت معمول با اختلاف همراه است و دلیل آن هم این است که ارزش سبد صندوق‌ ها مدام تحت تاثیر عوامل گوناگون بازار قرار خواهد گرفت و تغییر خواهد کرد.
  • زمان و نحوه پرداخت سود برای صندوق‌ ها می‌ تواند گوناگون باشد و به صورت معمول در اساس‌ نامه و امیدنامه صندوق ها بیان شود.
  • هر صندوق یک ضامن نقدشوندگی که معمولا بانک است، دارد که تضمین کننده نقدینگی صندوق است و در هر لحظه آمادگی دارد تا چنانچه سرمایه‌ گذاران تمایل به خروج از صندوق داشتند، به علت کم بودن نقدینگی، آن را به صورت کامل تامین کند.
  • وجود ضامن در صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری، یکی از حائز اهمیت ترین و بهترین امتیازات و مزایای صندوق ها در ایران به حساب می آید، چرا که با پذیرش این ریسک بسیار مهم، هر سرمایه‌ گذار در هر زمانی می‌ تواند سرمایه خود را به ارزش روز به صورت وجه نقد دریافت کند.
  • بر اساس مصوبه مدیریت نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار، امکان تضمین نرخ سود به وسیله صندوق‌ های سرمایه گذاری وجود ندارد و صندوق‌ ها تنها قادرند پیش‌ بینی سود را اعلام کنند!

نتیجه گیری و کلام پایانی

صندوق های سرمایه‌ گذاری با درآمد ثابت یکی از انواع صندوق های سرمایه گذاری در ایران به حساب می آیند که بازدهی معقول با حداقل ریسک ممکن را برای سرمایه گذاران خود به همراه دارند. مدیران صندوق های سرمایه‌گذاری منابع مالی حاصل از فروش واحدهای این صندوق ها را به صورت معمول به خرید اوراق بهادار کم‌ ریسک مانند اوراق مشارکت، اوراق اجاره و اوراق خزانه و … تخصیص می دهند تا بتوانند سود خوبی برای سرمایه‌ گذاران به ارمغان آورند.

آیا شما فردی ریسک گریز هستید؟ اگر این‌ گونه است، سرمایه‌ گذاری در صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت می تواند بهترین گزینه برای شما به حساب آید، ولی چنانچه همیشه به دنبال ریسک و تجربه‌ های جدید هستید، صندوق های سرمایه گذاری سهامی می توانند بین انواع صندوق ها در ایران، برای شما مناسب تر باشد.

همان طور که در ابتدای مقاله قول دادیم، در این مطلب سعی کردیم همه چیز درباره صندوق های درآمد ثابت را پوشش دهیم.

همچنین اگر دوست دارید کم ریسک ترین سرمایه گذاری بورس را بشناسید، توصیه می کنم این مقاله را همین الان بخوانید.

حال که دیگر همه چیز درباره صندوق های درآمد ثابت را می دانید، فکر می کنید این نوع از صندوق های سرمایه گذاری برای شما مناسب است یا خیر؟ {دلیلتان را هم بنویسید}

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *