نحوه انتخاب سهام مستعد رشد در بازار بورس

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
نحوه انتخاب سهام مستعد رشد

چنانچه بخواهید در بازار بورس فعالیت کنید، باید نحوه انتخاب سهام مستعد رشد را بلد باشید، چرا که اگر نحوه انتخاب سهام مستعد رشد را بلد نباشید، نمی توانید در موقعیت های مختلف و شرایط گوناگون بازار، بهترین سهام برای خرید را تشخیص دهید و به جای خرید سهام ارزشمند در بورس، سهام های تورمی و نامناسب را خریداری خواهید کرد و بدین صورت متضرر خواهید شد، پس اگر حتی 1 ریال در بورس ایران سرمایه دارید، حتما همین الان نحوه انتخاب سهام مستعد رشد را به زبان ساده و کاملا رایگان اینجا یاد بگیرید.

نحوه انتخاب سهام مستعد رشد

یافتن سهام های مستعد رشد همیشه یک موضوع مهم برای سهامداران بورسی بوده است و همواره این سوال را دارند که چگونه سهام مناسب را پیدا کنیم و پیدا کردن سهام مناسب، تا چه اندازه می تواند در سودآوری ما از بازار بورس تاثیرگذار باشد؟ اگر بخواهیم یک سهام مناسب در بازار بورس را از بین چند صد سهام در صنایع مختلف و گروه های گوناگون بورسی انتخاب کنیم، باید چندین معیار را مورد بررسی قرار دهیم که در این مطلب قصد داریم یک به یک این موارد را بررسی کرده و بگوییم که هر کدام چه تاثیری در روند قیمتی و آینده سهم خواهند داشت، پس همچنان با مای مانی همراه بمانید.


حتما برایتان جالب است : نحوه انتخاب سهام برای خرید | فاکتور های مهم در خرید سهام


هر کسی که می خواهد برای ورود به بورس اقدام کند و سرمایه گذاری در بازار بورس را امتحان نماید، به دنبال یافتن سهم های مستعد رشد در بازار بورس است که به این واسطه سود بیشتر و مطمئن تری را به دست آورد. البته این را هم باید گفت که برای به دست آوردن سود بیشتر و یافتن سهم های پرپتانسیل در بورس می بایست از استراتژی هایی مطابق با میزان سرمایه، مدت زمان سرمایه‌گذاری، بازده مورد انتظار و ریسک‌ پذیری شخص سرمایه‌ گذار و مواردی از این دست بهره گرفت.

در گام های نخست، سرمایه گذار و سهامدار به منظور پیدا کردن سهم های پرپتانسیل در بورس بایستی بررسی ها و تحلیل هایی در سهام یا نماد مورد نظر انجام دهند که این بررسی و تجزیه تحلیل های سهام مواردی مانند بررسی وضعیت صنعت، سودآوری، وضعیت نقدینگی، میزان بدهی‌ ها، نسبت قیمت به سود هر سهم، درصد سهام شناور آزاد، نقدشوندگی، سیاست تقسیم سود و ترکیب سهامداران شرکت را شامل می شود و ما در این مطلب قصد داریم 10 تا از مهم ترین موارد تاثیرگذار را خدمت شما معرفی کرده و توضیح دهیم و در انتها هم فیلتر سهام مستعد رشد را برای استفاده شما در بازار بورس آورده ایم که مطمئنا به کارتان خواهد آمد.

1) ارزشگذاری منطقی سهام

مهم ترین گام در تحلیل بنیادی و در حقیقت حلقه گمشده این روز های بازار بورس، مبحث ارزش گذاری محسوب می شود. پس از بررسی تمامی اطلاعات و محاسبه سود سازی شرکت و مواردی از این دست، می بایست این سود سازی ها به ارزش تبدیل شود. به صورت کلی در نظر داشته باشید که ارزشگذاری مبحث بسیار حائز اهمیتی به حساب می آید که بایستی همیشه پیش از اقدام‌ به خرید سهام آن را مد نظر خود قرار دهید.

چرا که امکان دارد سهام شرکتی که برای خرید آن را در نظر گرفته اید، با تمام توانایی هایی که دارد، در حال حاضر در بازار بورس قیمت بالایی داشته باشد و در واقع این سهام ارزش خریدن نداشته باشد. بنابراین به خاطر داشته باشید که همواره در بورس تهران با اعداد و ارقام‌ جلو بروید و با استفاده از شایعات هیچ گونه خریدی انجام ندهید.

2) یافتن نقطه مناسب برای ورود به سهم

پس از بررسی عامل فاندامنتال اول که پیش تر گفتیم، حالا نوبت به استفاده از چارت تکنیکال سهم خواهد رسید. در این خصوص می بایست نقطه مناسب برای ورود را از طریق حمایت ها و مقاومت ها محاسبه کنید تا بتوانید بهترین نقطه قیمتی برای خرید را تشخیص دهید و به صورت پله ای در محدوده های قیمتی مناسب وارد سهم شوید تا ریسک خریدتان تا حدود زیادی کاهش پیدا کند و بتوانید امنیت سرمایه گذاری خود را بیشتر کنید.

3) بررسی روانشناختی بازار و عوامل موثر بر اقتصاد داخلی

حال و هوای کلی بازار بورس و وضعیت روانشناسی آن یکی دیگر از عواملی است که حتما باید مورد بررسی قرار دهید. بهتر است در روزهایی که بورس به شدت قرمز و شرایط آن کاملا احساسی است، هیچ گونه خریدی انجام ندهید و در نظر داشته باشید که همیشه وقت برای شکار سهام مستعد رشد و جذاب برای سرمایه گذاری خواهد بود و نباید در این خصوص هیچ گونه عجله ای به خرج دهید.


حتما برایتان جالب است : سهام های دلاری و غیردلاری بازار بورس


در ضمن می بایست همیشه و هر ساله به مبحث بودجه و برنامه های دولت برای شرکت های بورسی و قوانین که تصویب می شود نیز توجه داشته باشید. به این خاطر که هر تصمیم مهمی که بر سوددهی شرکت مورد نظر شما اثرگذار باشد، بسیار حائز اهمیت است و باید حتما اخبار و تمامی موارد مربوط به آن را به دقت بررسی کنید.

4) تابلوخوانی و بررسی رفتار سهامداران عمده

از نکات مهم دیگری که همواره می بایست در نظر داشته باشید، موضوع تابلوخوانی و به ویژه بررسی رفتارهای سهامداران عمده شرکت سهامی مورد نظر است. بایستی بدانید که قرار است در کسب و کار شرکت مورد نظر با چه افرادی شراکت کنید، به ویژه سهامداران عمده ای که بیشترین سهم را از شرکت مورد نظر در اختیار دارند و تصمیمات آن ها به نوعی می تواند در روند حرکت قیمتی سهم مورد نظر، اثرات بسیار زیادی داشته باشد.

بنابراین به آموزش تابلو خوانی بورس احتیاج خواهید داشت که به صورت رایگان با جست و جو در گوگل می توانید به آن ها دسترسی پیدا کنید و در همین سایت مای مانی نیز در مورد آن مقالات متعددی داریم که می توانید با سرچ به آن ها دسترسی پیدا کنید و مباحث مهم را کاملا رایگان آموزش ببینید.

5) تحلیل شرایط بنیادی و صورت های مالی شرکت ها

بعد از بررسی شرایط اقتصاد جهانی و پیدا کردن محصول هایی که در جهان طرفداران بسیاری دارند، می بایست شرکت تولید کننده مربوط به آن محصول را بین سهام‌ شرکت های بورسی بیابید و این را در نظر داشته باشید که امکان دارد برای یک محصول خاص چندین شرکت در بازار سهام وجود داشته باشد که در این صورت مهم ترین وظیفه شما، بررسی صورت های مالی آن ها و قیاس با یکدیگر بر روی سایت کدال می باشد تا بتوانید جزئیات بیشتری را مشاهده کرده و بهترین شرکت را برای سرمایه گذاری انتخاب کنید.

در واقع می بایست تمام جزئیات بنیادی شرکت ها را کاملا دقیق مورد بررسی قرار داده و از بند بند جزئیات شرکت اطلاع یابید. نکات حائز اهمیتی مانند میزان تولید و فروش شرکت، نحوه فرآیند تولید محصولات و مقصد کشورهای صادراتی و مواردی این چنینی، تمام از نکات حائز اهمیتی به حساب می آیند که بایستی به آن ها توجه خاصی داشته باشید.

6) در نظر داشتن افق آینده اقتصاد جهانی و قیمت کامودیتی ها

یکی دیگر از مواردی که یک معامله گر حرفه ای همواره آن را مد نظر دارد، بدون شک بررسی و آنالیز اقتصاد جهانی و حواشی پیرامون آن می باشد. جالب است بدانید که اقتصاد جهانی رابطه مستقیم با نرخ محصولات و کامودیتی ها دارد و نرخ کامودیتی ها به صورت مستقیم به نرخ فروش بسیاری از شرکت های بورسی صادرات محور ما مربوط می شود که در این بین می تواند به شرکت های حوزه پتروشیمی و نفت و یا شرکت های شیمیایی اشاره کرد.

7) در نظر گرفتن نسبت p/e سهام ها

نسبت p/e یا همان نسبت قیمت بر سود سهام در حقیقت ارزش نسبی سهام را نشان می دهد که به صورت کلی در مورد آن می توان گفت هک هر چقدر مقدار نسبت p/e بیشتر باشد، نسبت قیمت سهام به نسبت سود آن نیز افزایش پیدا خواهد کرد و چنانچه نسبت p/e پایین باشد، سودده بودن شرکت ثابت شده و این امیدواری می رود که شرکت بتواند در آینده افزایش قیمت را تجربه کند ولی نباید این فاکتور را به عنوان معیار اصلی انتخاب سهام مستعد رشد در بورس در نظر بگیرید و در واقع باید در کنار سایر موارد، به این نسبت در سهام های مختلف نیز نگاهی بی اندازید تا دیدتان نسبت به عملکرد شرکت بازتر شود و بتوانید آینده حدودی برای شرکت و سهام مورد نظر ترسیم کنید.

یافتن سهام های مستعد رشد

لذا عدد p/e یک سهم، هر چقدر پایین تر باشد، به معنی پایین بودن ارزش ذاتی سهم در مقابل سودآوری شرکت است و این نشان می دهد که در آینده قیمت سهام بیشتر خواهد شد و می توانید از این طریق سود خوبی را در بلندمدت از این شرکت ها کسب کنید. باز هم تاکید کنم که نسبت p/e  دید بسیار خوبی در مورد شرکت و سوددهی آن به ما می دهد ولی نباید به صورت تنها مورد، آن را مبنای انجام معاملات بورسی خود قرار دهید.

8) نقدشوندگی بالا سهم مورد نظر

همان طور که شاید قابل حدس باشد، هر چقدر نقدشوندگی یک سهم یا نماد بیشتر باشد، می توان به بنیادی بودن سهام مورد نظر بیشتر اطمینان کرد ولی به منظور یافتن سهم های مستعد رشد در بورس نیز می توان از نقدشوندگی بالای یک نماد یا سهام بهره گرفت تا راحت تر و سریع تر سهام مورد نظر خود را بیابیم. به صورت کلی هر اندازه تعداد معاملات روزانه یک سهم بیشتر باشد و در حقیقت سهم بیشتری از یک شرکت در طول روز مورد معامله افراد و شرکت ها قرار گیرد، نقدشوندگی سهم نیز بیشتر خواهد شد و می توانید بدین وسیله هر زمان که نیاز داشتید، سهام مورد نظر خود را به فروش برسانید و پول نقد در اختیار داشته باشید.

9) مقدار سود تقسیمی و تداوم سودآوری سهام

زمانی که یک شرکت وضعیت مالی و اقتصادی مناسبی داشته باشد، بنابراین میزان سود تقسیمی آن بالا خواهد بود و در کوتاه مدت نیز می تواند روند سودسازی بسیار خوبی داشته باشد و بررسی میزان سود تقسیمی یک سهم بیانگر ارزنده بودن آن سهم خواهد بود و می توان امیدوار بود که سهم مورد نظر، رشد خوبی در آینده تجربه کند و شما را به سود خوبی برساند.


حتما برایتان جالب است : ترفندهای استثنایی خرید و فروش سهام


سهام یک شرکت زمانی ارزشمند خواهد شد که آن شرکت سوددهی پیوست و رو به رشدی داشته باشد. لذا در زمان انتخاب سهم، روند فروش و سوددهی آن را در سالیان اخیر مورد بررسی قرار دهید تا متوجه شوید که آیا مقدار سود خالص شرکت در طول سال های گذشته رشد کرده است یا خیر و چنانچه در مقطعی روند سوددهی کاهش پیدا کرده است، چه دلیلی برای آن وجود داشته است. بنابراین می توان این طور نتیجه گرفت که تداوم سوددهی و افزایش سالانه مقدار سود خالص، یکی از حائز اهمیت ترین مواردی است که می‌ تواند به رشد قیمت سهام و ارزنده بودن آن برای خرید کمک کند.

10) بررسی دیدگاه های فعالان تجربی بازار

معامله گران بازار بورس می توانند در تالارهای کارگزاری ها، گروه های تلگرام، انجمن های بورسی، اتاق های گفتگو و وبلاگ های بورسی نظرات خود را ارائه دهند و یا از نظرات افرادی که تجربه و مهارت بیشتری در زمینه سرمایه گذاری در بورس دارند، استفاده کنند. به صورت کلی معامله گران می بایست در حد معمول از نظرات فعالان تجربی بازار در مورد بازار و آینده آن آگاهی یابند ولی نباید مبنای حرکت های خود را تنها به این صورت تعیین کنند.

بنابراین استفاده از مشاوره های سرمایه گذاری و اطلاع از ظرفیت پذیرش ریسک برای تخصیص بهینه دارایی ها بسیار کمک کننده است. نکته دیگری که در این خصوص می توان گفت این است که به منظور یافتن سهام ارزشمند، از شایعات و رسانه های بورسی استفاده نکنیم و معامله ای را با این شرایط باز نکنیم و حتما پیش از هر گونه اقدامی، جوانب مهمی که در این مقاله گفتیم و فکر می کنید باید رعایت کنید، مد نظر قرار دهید و سپس برای خرید اقدام نمایید.

فیلتر سهام مستعد رشد

true==function()
{
var MaxPriceOfMonth=function()
{var maximum=[ih][0].PriceMax; var n;
for(n=1; n<29; n++)if(maximum<[ih][n].PriceMax) maximum=[ih][n].PriceMax; return maximum;
};
var IncrementalVolume=function()
{ var V3D=[ih][1].QTotTran5J; var n;
for(n=1; n<4; n++) V3D=(V3D+[ih][n].QTotTran5J)/2; if ([ih][0].QTotTran5J>=3*V3D)
{return 1;
}
};
if(IncrementalVolume()==1 && (tvol)>= (bvol) && ((MaxPriceOfMonth()-(pl))/MaxPriceOfMonth()*100)>=6 && ((MaxPriceOfMonth()-(pl))/MaxPriceOfMonth()*100)<=12 && (py)<=[ih][1].PriceYesterday)
{
return true;
}
else
{
return false;
}
}()

نکات تکمیلی برای یافتن سهام های مستعد رشد

  • توجه به نقدشوندگی سهام
  • بررسی سابقه تاریخی سهم در صورت های مالی
  • بررسی موارد بنیادی موثر بر سوددهی آینده شرکت
  • رعایت تنوع کافی در انتخاب سهام برای سبد سرمایه گذاری
  • بررسی روند تاریخی قیمت سهم به کمک نمودارهای تکنیکالی
  • بررسی موارد موثر بر روند معاملات سهم بر روی تابلو مثل حجم معاملات، تعداد معاملات، جریان خرید حقیقی و حقوقی و مواردی از این دست

نتیجه گیری و کلام پایانی

مواردی که در این مطلب بیان کردیم، همگی عواملی بودند که به پیدا کردن سهم های مستعد رشد در بورس کمک شایانی می کنند. البته این را هم باید در نظر داشت که آن ها بیشتر عوامل فاندامنتال بودند، بنابراین شما قادرید برای یافتن سهام مستعد رشد در بورس از تحلیل تکنیکال نیز بهره بیشتری بگیرید ولی به صورت کلی سهام هایی که در بلندمدت می توانند عملکرد بهتری از خود نشان دهند و سود خوبی برای شما به همراه داشته باشند را با استفاده از تحلیل بنیادی یا همان فاندامنتال می تواند پیدا کرد و تحلیل تکنیکال بیشتر برای پیدا کردن نقاط ورود مناسب و یا نوسان گیری های کوتاه مدت و میان مدت به وسیله معامله گران مورد استفاده قرار می گیرد.

مواردی مانند تابلوخوانی، تجزیه و تحلیل صنعت، توسعه مهارت ‌های فردی و تجزیه و تحلیل نظرات فعالان تجربی بازار سرمایه به منظور انتخاب سهام مستعد رشد نیز بسیار کمک کننده است. سرمایه گذاران و سهامداران با انتخاب و خرید سهام ارزشمند در طولانی مدت و سهام سودده در کوتاه‌ مدت با استفاده از فرصت نوسان گیری و رشد بلندمدت به شکل همزمان، می توانند سودهای پیوسته و مناسبی را در بازار بورس به دست آورند.

همان طور که در ابتدای مقاله قول دادیم، در این مقاله آموزشی و رایگان، نحوه انتخاب سهام مستعد رشد را به زبان ساده به شما عزیزان آموزش دادیم.

همچنین اگر دوست دارید نحوه تشخیص کف قیمت سهام در بورس را نیز به صورت رایگان یاد بگیرید، این مقاله می تواند شما را به بهترین شکل راهنمایی کند.

حال که دیگر نحوه انتخاب سهام مناسب را یاد گرفته اید، فکر می کنید بهترین سهام ها برای خرید در حال حاضر کدام سهم ها هستند؟

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *