نحوه خرید واحد صندوق سرمایه گذاری

خرید واحدهای صندوق های سرمایه گذاری

نحوه خرید واحد صندوق سرمایه گذاری در انواع صندوق ها را بلد هستید؟ سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری بسیار جذاب است و همین باعث شده است که در وضعیت ناامن اقتصادی، بسیاری از افراد بخواهند برای سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری اقدام کنند، پس باید نحوه خرید واحد صندوق سرمایه گذاری را یاد بگیرند. بنابراین تصمیم گرفتیم در این مطلب به زبان ساده نحوه خرید واحد صندوق سرمایه گذاری را به شما عزیزان آموزش دهیم، پس حتما تا انتها همراه ما بمانید.

نحوه خرید واحد صندوق سرمایه گذاری

برخی از صندوق‌ ها، فقط از طریق مراجعه حضوری قابلیت معامله دارند یا همان صدور و ابطال هستند؛ البته در مواردی هم امکان خرید از طریق پنل سایت صندوق هم در نظر گرفته شده است. برای آن دسته از صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری که معاملات آن به شکل حضوری صورت می پذیرد، نیاز است که سرمایه‌ گذار با مدارک لازم به شعب صندوق رفته و به صورت حضوری برای این کار اقدام کند.

اگر قصد دارید به روشی مطمئن در بازار بورس سرمایه‌ گذاری کنید، لازم است در ابتدای امر اهداف و نیازهای خود را تعیین فرمایید. افرادی که قادر نیستند در مورد سرمایه خود ریسکی را قبول کنند، بهتر است صندوق‌ های درآمد ثابت را برای سرمایه گذاری انتخاب نمایند و افرادی که به سود پرداختی صندوق نیاز دارند، بایستی صندوقی را انتخاب کند که به شکل دوره‌ ای سود می پردازند. چنانچه سرعت نقدشوندگی برای شما حائز اهمیت است، بهتر است صندوق‌ های ETF را انتخاب نمایید و چنانچه ریسک پذیری شما به مراتب بالاتر است، صندوق‌ های سرمایه گذاری در سهام گزینه مناسب تری برای شخص شما به حساب می آید.


حتما برایتان جالب است : چگونه صندوق سرمایه گذاری بخریم؟


زمانی که نوع صندوق متناسب با نیاز های خود را انتخاب کردید، بایستی مجموعه های را پیدا کنید که بر اساس مدل موردنظر شما کار می کنند. در نظر داشته باشید که مرجع اصلی برای این کار، سایت سازمان بورس و اوراق بهادار ایران است که اطلاعات کاملی را در خصوص تمامی صندوق های فعال در اختیار شما قرار می دهد. پیش از انتخاب صندوق، می بایست اساسنامه و امیدنامه و سابقه و تاریخچه فعالیت آن را مورد بررسی قرار دهید. همچنین لازم است گزارشات مربوط به میزان بازدهی فعلی و بازدهی پیش‌ بینی‌ شده را نیز بررسی نمایید تا قادر شوید دیدی کلی از نحوه عملکرد صندوق ها به دست آورید.

نکته حائز اهمیت دیگر این که ضرورت سرمایه‌ گذاری در چند نوع صندوق معمولا احساس می شود؛ کاری که در اصطلاح به آن تشکیل پرتفوی نیز می گویند. صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری، دارایی‌ های گوناگون دارند، لذا میزان ریسک‌ سرمایه گذاری در آن ها نیز متفاوت می باشد. به این منظور که در میزان ریسک و سود دریافتی به تعادل برسیم، بهتر است یک پرتفوی یا سبد سرمایه‌ گذاری تشکیل دهیم که از واحدهای انواع صندوق‌ های گوناگون تشکیل می‌ شود.

این کار از طرف دیگر ریسک سرمایه‌ گذاری افراد را پوشش می‌ دهد و از طرفی شامل سود ماهانه نیز می‌ شود. در ادامه و پیش از این که نحوه خرید صندوق های سرمایه گذاری را توضیح دهیم، انواع صندوق های سرمایه گذاری را باید به شما معرفی کنیم تا سپس بتوانیم روش خرید هر کدام را توضیح دهیم، پس همچنان با مای مانی همراه بمانید؛

انواع صندوق های سرمایه گذاری

اصلی ترین صندوق های سرمایه گذاری در ایران به 5 نوع مختلف تقسیم بندی می شوند که شامل موارد زیر است؛

1) صندوق سرمایه گذاری سهامی

صندوق های سرمایه گذاری سهامی به صورت معمول حداقل ۷۰ درصد از دارایی‌ های خود را در سهام سرمایه گذاری می کنند و ۳۰ درصد باقی‌ مانده هم به انتخاب مدیر صندوق در سهام، اوراق مشارکت، سپرده بانکی یا دیگر اوراق بهادار با درآمد ثابت سرمایه گذاری خواهد شد. جالب است بدانید که این کار موجب خواهد شد تا ریسک این نوع صندوق‌ ها به نسبت صندوق‌ های با درآمد ثابت بیشتر باشد، چرا که بخش عمده ای  از دارایی‌ های این نوع صندوق در بورس سرمایه گذاری می گردد، بنابراین برای این نوع از صندوق‌ ها حداقل سود تضمین شده تعریف نمی شود.


حتما برایتان جالب است : راهنمای انتخاب بهترین صندوق سرمایه گذاری سال 1401


این صندوق‌ ها بیشتر برای افرادی مناسب اند که دوست دارند در بازار بورس سرمایه گذاری کنند، ولی فرصت یا اطلاعات کافی برای این کار را در اختیار ندارند. در واقع با سرمایه گذاری در این نوع صندوق‌ ها سرمایه شما به وسیله یک تیم تحلیلی با مدیریت حرفه‌ ای و آشنا به مسائل مالی و سرمایه گذاری، برای سرمایه گذاری در بورس اقدام می کنید.

از همین روی ریسک به مراتب بالاتری برایتان به همراه خواهد داشت، ولی از طرفی این قابلیت را دارند که نسبت به صندوق‌ های سرمایه گذاری با درآمد ثابت، سود بیشتری برایتان به ارمغان بیاورد؛ به عنوان مثال زمانی که شرایط بازار سرمایه ایران مساعد است، میزان بازدهی و سوددهی این صندوق‌ ها نسبت به صندوق‌ های با درآمد ثابت قابل مقایسه نیست. نکته شایان ذکر دیگر این که بسیاری از این صندوق‌ ها از ضامن نقد شوندگی نیز برخوردارند و از این بابت خیال شما آسوده است.

2) صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت

صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت حداقل بین ۷۰ تا ۹۰ درصد از دارایی‌ های خود را در اوراق مشارکت، سپرده بانکی، گواهی سپرده بانکی و دیگر اوراق بهادار با درآمد ثابت سرمایه گذاری می کنند. باقی‌ مانده دارایی‌ های صندوق هم به انتخاب مدیر صندوق در بورس سرمایه گذاری خواهد شد. این صندوق‌ ها برای افرادی مناسب است که ریسک گریز هستند، به این خاطر که در کنار ریسک پایین، از یک حداقل سود تضمین شده نیز برخوردارند.

نکته دیگر این که این صندوق‌ ها در دوره‌ های از پیش تعیین شده به سرمایه گذاران خود سود می پردازند. قابلیت نقدشوندگی آن ها هم بالاست و این بدین معنی است که شما به سادگی قادرید واحدهای صندوق خود را هر زمان که اراده کردید، به پول نقد تبدیل کنید. همچنین اکثر این صندوق‌ ها یک رکن به نام ضامن نقدشوندگی نیز دارند که به صورت معمول یک نهاد مالی معتبر می باشد.

در واقع این ضامن موجب آسودگی خاطر بیشتر سرمایه گذاران خواهد شد. نهایتا این که این صندوق‌ ها به صورت معمول سود بالاتری نسبت به بانک دارند. بنابراین برای افراد کم ریسک که پول خود را در اختیار بانک گذاشته اند، گزینه جذابی برای سرمایه گذاری به حساب می آید.

3) صندوق سرمایه گذاری مختلط

صندوق های سرمایه گذاری مختلطط حداکثر ۶۰ درصد از دارایی خود را در سهام سرمایه گذاری می نمایند و حداقل ۴۰ درصد از دارایی صندوق هم در اوراق با درآمد ثابت مثل اوراق مشارکت و سپرده‌ های بانکی سرمایه گذاری می شود. به شکل کلی این نوع از صندوق‌ های سرمایه گذاری از لحاظ سطح ریسک بین صندوق با درآمد ثابت و صندوق سرمایه گذاری در سهام قرار دارند.


حتما برایتان جالب است : صندوق های سرمایه گذاری چیست و نحوه خرید آن چگونه است؟


سرمایه گذاری در این نوع از صندوق‌ ها به کسانی که نه خیلی ریسک پذیر هستند و نه خیلی ریسک گریز توصیه می شود، به این خاطر که بیش از نیمی از دارایی‌ های آن در سهام سرمایه گذاری می گردد و همچنین برای تعدیل این ریسک حداقل ۴۰ درصد از دارایی‌ های صندوق در اوراقی درآمد ثابتی سرمایه گذاری می شود.

این صندوق‌ ها هم پتانسیل بازدهی بیشتری نسبت به صندوق‌ های درآمد ثابت دارند، اما به علت سرمایه گذاری قسمتی از دارایی‌ ها در سهام، حداقل سود تضمین شده ندارند. تعداد زیادی از این صندوق‌ ها ضامن نقد شوندگی نیز دارند تا هر زمان که خواستید، بتوانید دارایی های خود را به پول نقد تبدیل کنید.

4) صندوق‌ های سرمایه گذاری در طلا

بعضی از افراد نیز دوست دارند با خرید طلا و سکه، ارزش پول خود را حفظ نمایند، ولی اتفاقاتی مثل گم‌ یا ربوده شدن، همواره سرمایه گذاران و خریداران طلا را تهدید کرده است. صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری طلا با معامله سپرده سکه و انواع اوراق بهادار مبتنی بر طلا که به صورت معمول در بورس پذیرفته ‌شده اند، سود خوبی برای سرمایه گذاران به همراه دارند و سرمایه گذاری بلندمدت در آن ها می تواند گزینه خوبی برای این دسته از افراد به حساب آید.

بنابراین سرمایه‌گذاران علاوه بر رهایی از مشکلاتی که پیش تر عنوان کردیم، قادرند با ارقام خرد در طلا سرمایه‌ گذاری نمایند. البته این صندوق‌ ها قادرند مازاد دارایی‌ های خود را در اوراق بهادار با درآمد ثابت، سپرده‌ ها و گواهی سپرده بانکی سرمایه‌ گذاری نمایند.

5) صندوق سرمایه گذاری قابل معامله

فعالیت اصلی صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس یا همان ETF، سرمایه گذاری در اوراق بهادار یا دارایی‌ های فیزیکی می باشد که به عنوان دارایی پایه صندوق در نظر گرفته می‌ شود. عملکرد این نوع از صندوق‌ ها به عملکرد دارایی پشتوانه آن ها وابسته است. نکته مهمی که باید در نظر داشته باشید این است که اصلی ترین ویژگی این صندوق‌ ها معامله پذیری واحدهای سرمایه گذاری آن ها در بورس می باشد؛ بدین شکل که معامله واحدهای این نوع از صندوق‌ ها به شیوه معاملات سهام عادی، در سامانه معاملاتی بازار فرابورس ایران انجام می شود.


حتما برایتان جالب است : بهترین سرمایه گذاری در زمان رکود چیست؟


صندوق‌ های قابل معامله قادرند هر کدام از انواع صندوق سرمایه گذاری که گفتیم باشند. ریسک متفاوتی که این نوع از صندوق‌ ها نسبت به دیگر صندوق‌ های گفته شده دارند، این است که واحدهای سرمایه گذاری آن ها در بورس مورد معامله قرار می گیرند. بنابراین عرضه و تقاضای بازار و شرایط بورس هم می تواند بر قیمت آن ها موثر باشد. همچنین معامله این صندوق‌ ها از طریق بورس می‌ تواند به نقدشوندگی هرچه بیشتر آن ها کمک نماید.

انواع صندوق های سرمایه گذاری از نظر روش خرید و فروش

صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری از نظر روش انجام معاملات به دو گروه اصلی تقسیم می شوند که به شکل زیر می باشد :

صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری مبتنی بر صدور و ابطال : به منظور معامله واحدهای این نوع از صندوق‌ ها لازم است افراد به منظور کسب اطلاعات در خصوص نحوه معامله آن ها به وب‌ سایت رسمی صندوق مورد نظر خود مراجعه نمایند، چرا که این نوع از صندوق‌ ها را یا می‌ توان با مراجعه حضوری به نمایندگی‌ ها و شعب صندوق معامله کرد و بعد از یک‌ بار احراز هویت می‌ توانند با ثبت‌ نام در سایت صندوق به شکل اینترنتی برای صدور یا ابطال واحدهای خود اقدام نمایند.

صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری قابل معامله در بورس یا همان ETF : واحدهای صندوق های قابل معامله در بورس را می توان مثل سهام شرکت‌ ها در بازار بورس خرید و فروش نمود. سرمایه گذاران برای خرید این واحدها می بایست کد بورسی فعال داشته باشند تا بتوانند برای خرید واحدهای صندوق سرمایه گذاری اقدام نمایند.

نحوه تعیین قیمت معامله واحدهای صندوق سرمایه‌ گذاری

خرید واحدهای صندوق های سرمایه گذاری

قیمت صدور واحد سرمایه‌ گذاری در پایان هر روز از طریق تابلو اعلانات در شعب یا در تارنمای هر صندوق به صورت روزانه اعلام می گردد. به منظور صدور هر واحد، سرمایه‌ گذار می بایست علاوه بر قیمت صدور، کارمزد صدور واحد سرمایه‌ گذاری را که در امیدنامه صندوق قید شده است، بپردازد. درخواست صدور واحد بسته به امیدنامه و اساس‌ نامه هر صندوق‌ متفاوت می باشد ولی به صورت کلی این درخواست به دو شکل زیر می تواند باشد :

  1. اینترنتی : چنانچه پرداخت به شکل اینترنتی باشد، صدور بعد از دو روز کاری پس از درخواست به قیمت صدور فردای روز درخواست صورت می پذیرد.
  2. نقد : چنانچه پرداخت به شکل حضوری و از طریق ارائه فیش بانکی صورت پذیرفته باشد، صدور واحد فردای روز کاری درخواست و به قیمت صدور فردای کاری روز درخواست صورت می پذیرد. پیشنهاد می کنیم افراد مبلغی بیش مبلغی که از محاسبه تعداد واحد و قیمت هر واحد به دست آورده‌ اند، واریز نمایند.

در حقیقت اگر درخواست صدور واحد سرمایه‌ گذاری به وسیله مدیر صندوق تائید شده باشد و واحدها به نام فرد ثبت گردند، مدیر ثبت ظرف مهلت مقرر در امیدنامه صندوق، گواهی صدور را برای سرمایه‌ گذار صادر خواهد کرد. سرمایه‌ گذار می‌ تواند گواهی صدور را در صورتی که به‌ صورت حضوری به شعبه صندوق مراجعه کرده، دریافت نماید.

گواهی سرمایه­ گذاری چاپی و از شماره مسلسل و تاریخ برخوردار است و با مهر صندوق و امضای نماینده مجاز مدیر ثبت مطابق نمونه‌ های انتهای این رویه صادر می گردد. همه ارکان صندوق مسئولیت­ های خود مندرج در اساسنامه و امیدنامه صندوق را در قبال دارندگان گواهی‌ های سرمایه ­گذاری که مطابق این رویه صادر می­ شوند، عهده دار هستند.

نوع واحدهای سرمایه‌ گذاری اعم از عادی و ممتاز و قابل ابطال یا انتقال بودن گواهی، باید در گواهی سرمایه‌ گذاری قید شود. گواهی سرمایه‌ گذاری واحدهای سرمایه‌ گذاری عادی و ممتاز به شکل جداگانه صادر می شود. قیمت ابطال واحدهای سرمایه‌ گذاری در پایان هر روز از طریق تابلو اعلانات مستقر در شعب و همین طور تارنمای صندوق به صورت روزانه اعلام می شود.


حتما برایتان جالب است : چگونه سرمایه گذاری را شروع کنیم


نحوه درخواست ابطال واحد صندوق مطابق با امیدنامه و اساسنامه هر صندوق گوناگون خواهد بود ولی به صورت کلی در صورت درخواست ابطال، قیمت طبق قیمت روز کاری بعد محاسبه خواهد شد. مدیر صندوق وظیفه دارد وجه نقد حاصل از ابطال سرمایه‌ گذار را بعد از کسر کارمزد ابطال یا هزینه‌ های مربوطه، ظرف مهلت مقرر مطابق با امیدنامه صندوق، به حساب بانکی سرمایه‌ گذار یا نماینده قانونی او واریز نماید.

کدام صندوق سرمایه‌ گذاری مناسب است؟

همان طور که پیش تر هم اشاره کردیم، صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری را با توجه به نوع فعالیت و میزان ریسک‌ پذیری آن ها می‌ توان به شکل کلی به سه دسته درآمد ثابت، سهامی و مختلط تقسیم بندی نماییم. البته در کنار آن صندوق های طلا، زمین و ساختمان، صندوق های جسورانه، پروژه، کالایی و … هم برای سرمایه گذاری در دسترس اند. به منظور انتخاب یک صندوق مناسب جهت سرمایه‌ گذاری بایستی نکاتی در مورد خودمان و صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری را بلد باشیم.

نخستین معیاری که در زمان انتخاب و خرید واحدهای صندوق سرمایه گذاری می بایست در نظر داشته باشید، بدون شک میزان ریسک‌ پذیری خودتان می باشد. توان ریسک‌ پذیری در افراد گوناگون به صورت کامل متفاوت است. به عنوان مثال کسی که می‌ تواند روی سرمایه خود ریسک بالا را قبول کند و این اتفاق زندگی روزمره او را مختل نمی کند، با شخص دیگری که با کوچکترین نوسان در بازار، دچار اضطراب شود، روحیات متفاوتی دارد و باید در راستای ویژگی های شخصیتی خود برای سرمایه گذاری اقدام کند.

بنابراین به منظور سرمایه گذاری در هر بازار مالی به خصوص بورس و صندوق های سرمایه گذاری، شناخت روحیات خودمان و میزان توقعی که از بازار داریم بسیار حائز اهمیت است. صندوق های در سهام با توجه به دارایی های خود که اکثرا سهام شرکت ها را در اختیار دارند، بیشترین ریسک را دارند و صندوق های درآمد ثابت هم با توجه به این که اکثرا گواهی سپرده بانکی و اوراق مشارکت را در دل خود را دارند، ریسک زیادی به همراه نخواهند داشت. در این میان صندوق سرمایه گذاری مختلط می توانند بهترین گزینه برای افرادی باشند که از لحاظ ریسک پذیری افرادی خنثی به حساب می آیند.

در انتخاب بهترین صندوق سرمایه گذاری نکته مهمی که باید در نظر داشته باشید این است که بررسی کارنامه صندوق‌ های سرمایه گذاری و میزان بازدهی دوره‌ ای آن‌ هاست. هر کدام از صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری با توجه به کارنامه خود و نوع سرمایه‌ گذاری در بازارهای مالی، مزایا و معایب مخصوص به خود را دارا می باشند. پیش از اقدام به سرمایه‌ گذاری در این صندوق‌ ها می بایست با دقت در مورد آن ها اطلاعات کسب کنیم تا از تمام جزئیات و شرایط آن‌ ها اطلاعات کافی داشته باشیم.

همان طور که در ابتدای مقاله قول دادیم، در این مطلب نحوه خرید واحد صندوق سرمایه گذاری را به زبان ساده خدمت شما توضیح دادیم.

همچنین اگر دوست دارید مطمئن ترین راه های سرمایه گذاری در ایران را هم بشناسید، این مطلب را به شما توصیه می کنیم.

حال که دیگر چگونگی خرید صندوق های سرمایه گذاری را یاد گرفته اید، فکر می کنید خرید واحدهای صندوق های سرمایه گذاری برای شما مناسب است؟

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *