صندوق های طلا در بورس چیست؟

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
صندوق های طلا در بورس

آیا می دانید صندوق های طلا در بورس چیست و کدام صندوق طلا بهتر است ؟ اگر بخواهید روی طلا سرمایه گذاری کنید ولی ریسک نگهداری طلایی فیزیکی در منزل و محل کار را نداشته باشید، خرید صندوق های طلا در بورس بهترین گزینه برای شماست. حال این که صندوق های طلا در بورس چیست، بهترین صندوق سرمایه گذاری طلا کدام است، زمان معامله صندوق طلا در بورس از چه قرار است و کدام صندوق طلا ضامن نقد شوندگی دارد را در این مقاله برای شما شفاف سازی کردیم؛

صندوق های طلا در بورس

در حال حاضر، پس انداز کردن پولی که همواره در حال کاهش ارزش و اعبتار خود است، راه حل منطقی نمی باشد. سود سپرده گذاری در بانک هم به اندازه ای پایین است که تورم آن را درهم خواهد شکست! بنابراین به منظور رشد و افزایش ثروت بهترین گزینه موجود سرمایه گذاری به حساب می آید. سرمایه گذاری در طلا و بورس، یکی از روش های سرمایه گذاری پیش روی ایرانیان به شمار می رود که قصد داریم در این مقاله مای مانی آن را مورد بررسی قرار دهیم.


در صورتی که تمایل دارید در ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، اتریوم و … سرمایه گذاری امن کنید و از امتیاز 10 درصد تخفیف کارمزد در معاملات رمزارزها بهره مند شوید، میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید؛

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال


چنانچه این روش به درستی و با مهارت در دستور کار سرمایه گذاران قرار گیرد، می تواند سود مناسبی را برای سرمایه گذاران به همراه آورد. موضوع اینجاست که همه افراد مهارت، اطلاعات یا زمان کافی برای اداره درست این سرمایه گذاری را ندارند، بنابراین استفاده از صندوق‌ های سرمایه گذاری مثل صندوق سرمایه گذاری طلا و … گزینه خوبی برای کسب درآمد منفعل از بازارهای مالی است.

اکثر مردم به منظور حفظ و افزایش سرمایه خود، برای ورود به بازار طلا و سکه اقدام می کنند، چرا که از نرخ رشد بیشتری برخوردار است و معمولا ریسک پایین تری را هم برای سرمایه گذاران به همراه می آورد. صندوق سرمایه گذاری طلا روشی نوین برای سرمایه گذاری در این بازار به حساب می آید، بدون آنکه مجبور به خرید فیزیکی این فلز گرانبها باشید! صندوق سرمایه گذاری طلا یک صندوق معامله‌ ای در بورس به حساب می آید که با استفاده از سرمایه‌ های جمع‌ آوری شده از مشتریان، برای معامله سپرده سکه و انواع اوراق بهادار مبتنی بر طلا در بورس اقدام می کند.

جالب است بدانید که در این صندوق‌ ها، حداقل ۷۰ درصد کل دارایی در خرید سکه طلا سرمایه گذاری خواهد شد و مابقی دارایی نیز صرف سرمایه گذاری در اروراق با درآمد ثابت می گردد. سرمایه ‌گذاری در این صندوق ها از طریق یک سبدگردان حرفه‌‌ ای قابل انجام است تا از نوسانات ناگهانی سرمایه‌ گذاری، تا حد امکان در امان باشد. مدیر صندوق، سکه‌‌ های مورد نیاز را از بازار یا بانک کارگشایی خریداری می کند و در بانک سپرده‌ گذاری می کند و در ادامه تلاش می‌ کند سود مناسبی را از سرمایه ‌گذاری در بازار طلا و سکه به دست آورد.


حتما برایتان جالب است : همه چیز درباره صندوق های درآمد ثابت


اشخاص نیز با هدف استفاده از مدیریت حرفه‌ ای صندوق و دریافت سودی به مراتب بهتر از بازار پر نوسان طلا و سکه، برای خرید واحدهای صندوق های سرمایه گذاری طلا در بورس اقدام می کنند. در واقع آن ها ترجیح می‌ دهند کم تر با مشکلات معامله فیزیکی طلا و سکه روبرو شوند. بسیاری از سرمایه‌ گذاری این صندوق‌‌ ها روی گواهی‌‌ های سکه طلاست و قیمت گذاری طلا به دو پارامتر نرخ دلار و قیمت اونس جهانی بستگی دارد. در حقیقت سرمایه ‌گذاری در این صندوق‌‌ ها، یک سرمایه‌ گذاری غیرمستقیم روی نرخ ارز و طلای جهانی به حساب می آید، بنابراین سود صندوق‌‌ های طلا به این دو عامل وابستگی شدید و مستقیم دارد.

انواع صندوق های طلا در بورس

در حال حاضر چندین صندوق سرمایه ‌گذاری با پشتوانه طلا در بورس فعالیت دارند که واحد‌‌های سرمایه ‌گذاری آن ها را می‌ توان هم به شکل حضوری از طریق مراجعه به دفاتر این صندوق‌ ها و هم به شکل غیرحضوری به وسیله بازار بورس خرید و فروش کرد. شایان ذکر است که این صندوق‌ ها همگی در بورس کالا فعالیت دارند و سرمایه گذاران قادرند با کد بورسی عادی برای معامله آن ها از طریق بورس اقدام نمایند. در این بخش 4 مورد از قدیمی ترین و با سابقه ترین صندوق های طلای بورس را خدمت شما معرفی کرده ایم؛

1. صندوق پشتوانه طلای لوتوس با نماد “طلا”

نماد صندوق سرمایه ‌گذاری پشتوانه طلای لوتوس “طلا” است و جالب است بدانید که این صندوق، نخستین صندوقی بود که فعالیت خود را به شکل رسمی در بورس آغاز کرد. بازدهی این صندوق همواره مناسب بوده و کاملا منطبق بر قیمت طلای ۱۸ عیار می باشد. هر واحد سرمایه ‌گذاری این صندوق از طریق سایت رسمی سازمان بورس و یا سیستم‌ های کارگزاری‌ های بورسی قابل بررسی و معامله است.

2. صندوق زر افشان امید ایرانیان با نماد “زر”

نماد صندوق سرمایه‌ گذاری پشتوانه سکه طلای زر افشان “زر”  است و بازدهی آن نیز تقریبا مشابه صندوق قبلی می باشد و تا حد زیادی نزدیک به بازدهی هر گرم طلای ۱۸ عیار در بازار معمولی است. هر واحد سرمایه‌ گذاری در این صندوق از طریق سایت رسمی سازمان بورس و یا پنل های کارگزاری های معامله گران قابل بررسی و معامله می باشد.

3. صندوق پشتوانه طلای مفید با نماد “عیار”

نماد صندوق سرمایه ‌گذاری پشتوانه طلای مفید “عیار” است و معمولا بازدهی به مراتب کمتری از صندوق های قبلی به ارمغان می آورد البته این همواره صدق نمی کند؛ عیار کم ترین سود را در بین ۴ صندوق اصلی طلا برای مشتریان خود به همراه می آورد و هر واحد سرمایه ‌گذاری آن را قادرید از سایت رسمی سازمان بورس و یا کارگزاری های خود مورد بررسی قرار داده و مورد معامله قرار دهید.

4. صندوق طلای کیان “گوهر”

نماد صندوق سکه طلای کیان “گوهر” می باشد و معمولا رشدی بیشتر از صندوق عیار و کمتر از دو صندوق اول برای سرمایه گذاران خود به ارمغان می آورد. جالب است بدانید که دلیل بازدهی پایین این صندوق می‌‌ تواند سبد دارایی‌‌ های آن باشد.


حتما برایتان جالب است : نحوه خرید واحد صندوق سرمایه گذاری


این صندوق در کنار طلای ۱۸ عیار، بخشی از دارایی‌‌ های خود را در سکه طلا سرمایه ‌گذاری می کند، لذا تغییرات آن صرفا منطبق بر نوسان قیمت طلا نیست و مثل سه صندوق قبلی، هر واحد سرمایه‌ گذاری آن را می توانید با توجه به نرخ بروز آن در پنل های کارگزاری خود مورد بررسی و معامله قرار دهید.

نکته مهم : با توجه به سابقه فعالیت، اعتبار و … این 4 صندوق می توانند گزینه های مناسب تری برای سرمایه گذاری به حساب آیند ولی صندوق های طلای دیگری نیز در بورس فعالیت می کنند که با توجه به بررسی ها و صلاحدید سرمایه گذاران مختلف، می توانند در این خصوص خدمات مناسبی را در اختیار کاربران قرار دهند که در این بین می توان به صندوق های طلای مثقال، زرفام و کهربا در بورس اشاره کرد که همگی در این حوزه فعالیت می کنند.

نحوه ترکیب دارایی ها در صندوق های طلا

چنانچه حداقل ۷۰ درصد دارایی صندوق سرمایه‌ گذاری، طلا و سکه باشد، می‌ توان آن را صندوق سرمایه‌ گذاری طلا نام نهاد. البته این را هم باید در نظر داشت که میزان دارایی سکه و طلا در این صندوق‌ ها تا ۹۰ درصد هم می‌ تواند باشد. ضمنا صندوق‌ های طلا در راستای مدیریت ریسک به صورت معمول باقیمانده دارایی خود را به شکل سپرده بانکی و اوراق مشارکت نگه می دارند.

زمان معامله صندوق طلا در بورس

برای معامله صندوق های طلا در بورس شما می توانید در روزهای کاری بورس و از ساعت ۱۱:۳۰ الی ۱۲ برای حراج پیوسته و از ساعت ۱۲ الی ۱۵ برای انجام معاملات خود در نمادهای صندوق های طلای مورد نظر خود اقدام کنید.

معیارهای مهم برای انتخاب بهترین صندوق سرمایه گذاری طلا

  1. کل خالص ارزش دارایی : بیانگر میزان بزرگی صندوق می باشد.
  2. قیمت ابطال هر واحد : مبلغی که سرمایه‌ گذاران قادرند هر واحد خود را به آن قیمت بفروشند.
  3. قیمت صدور هر واحد : مبلغی که به منظور خرید هر واحد صندوق به وسیله سرمایه‌ گذاران به آن‌ ها اعلام می‌ گردد.
  4. تاریخ آغاز فعالیت : نشان دهنده عمر صندوق است که مثل هر کسب‌ و کاری، ایجاد سابقه خوب باعث شناخت مثبت و اعتبار بیشتر صندوق می شود.
  5. ضامن نقد شوندگی : هرچند امکان دارد این گزینه را در صندوق‌ های کمی ببینید، اما بدیهی است که وجود ضامن همیشه تاثیر مثبتی در اعتبار و روند جذب سرمایه‌ گذار دارد.
  6. تاریخ بروزرسانی : بهتر است صندوقی را برای سرمایه‌ گذاری انتخاب کنید که تاریخ آن بروز می باشد، چرا که در صورت عدم بروز بودن قیمت‌ ها، این امکان وجود دارد که معامله شما با ضرر همراه شود.
  7. تعداد کل واحدهای سرمایه ‌گذاری شده : هر چقدر تعداد واحدهای واگذارشده به سرمایه ‌گذاران بیشتر باشد، اعتبار آن صندوق افزایش پیدا خواهد کرد و بیانگر گستردگی فعالیت آن صندوق خواهد بود.
  8. میزان بازدهی روزانه/ هفتگی/ ماهانه/ شش‌ ماهه و سالیانه : بررسی بازده از مواردی است که در همه معاملات بورسی حائز اهمیت است. در این صندوق‌ ها هم میزان ثبات و رشد صندوق در بازه‌ های زمانی گوناگون نشان از عملکرد مثبت آن در بازار خواهد داشت.

چطور واحدهای صندوق طلا را در بورس خریداری کنیم؟

در بخش های قبلی در مورد این که صندوق های طلا در بورس صحبت کردیم و در این بخش قصد داریم در مورد نحوه سرمایه گذاری در این صندوق مالی، به شما عزیزان توضیحاتی ارائه دهیم؛

آموزش خرید طلا در بورس

به منظور سرمایه گذاری در صندوق طلا، با توجه به نوع صندوق، افراد متقاضی باید در ابتدای امر مثل همه فعالان بازار بورس، کد سجام دریافت کنند و در ادامه در یکی از کارگزاری های رسمی بورس برای ثبت نام و احراز هویت اقدام کنند تا در انتها کد بورسی (کد معاملاتی/کد سهامداری) برایتان صادر شود. لذا پس از این معامله گران می توانند صندوق های ETF طلا، یا همان صندوق سرمایه گذاری طلا که قابل معامله در بورس هستند را مثل سایر سهام های موجود در بورس به وسیله پنل کارگزاری خود مورد معامله قرار دهید.


حتما برایتان جالب است : چگونه صندوق سرمایه گذاری بخریم؟


البته این را هم باید در نظر داشت که سرمایه گذاری در انواع صندوق طلا در بورس، با یک دیگر متفاوت است و این امکان وجود دارد که، صندوق مورد نظر افراد سرمایه گذار، دارای سامانه ای اختصاصی باشد که لازم است سرمایه گذاران، از طریق پلتفرم مخصوص آن صندوق، به منظور سرمایه گذاری اقدام نمایند و یا به شعب این صندوق، به شکل حضوری مراجعه کنند.

نکته مهم : کسانی که قصد معامله در بورس را دارند، باید در ابتدای امر کد معاملاتی یا همان کد بورسی بگیرند. برای راهنمایی بیشتر در خصوص با نحوه دریافت کد بورسی رایگان، همین الان به لینک چگونه کد بورس بگیریم مراجعه فرمایید.

مزایای صندوق سرمایه گذاری طلا

صندوق سرمایه گذاری طلا یک گزینه‌ مناسب برای حفظ ارزش پول شما در طولانی مدت به حساب می آید و قبل از سرمایه گذاری روی آن ها بهتر است با مزایای آن ها آشنا شوید؛

جلوگیری از سرقت طلا : اگر بخواهید به صورت مستقیم و فیزیکی طلا خریداری کنید، همواره می بایست مراقب سرمایه طلایی خود باشید تا به سرقت نرود و این در حالی است که واحدهای صندوق طلا از سرقت مصون اند. با این روش سرمایه گذاری مطمئن‌ تر و امن‌ تری دارید.

حذف هزینه مالیات و کارمزد ساخت : خرید طلا نیاز به پرداخت اجرت ساخت و مالیات دارد. بعضی اوقات قیمت طلای خریداری شده برای شما گران تر از قیمت طلای روز تمام خواهد شد. اما در خرید صندوق سرمایه گذاری طلا بدین شکل نیست و شما با خرید این صندوق اول این که هزینه کارمزد ساخت پرداخت نمی کنید، دوم این که معاملات صندوق‌ های طلا از مالیات معاف هستند و تنها کارمزد خیلی پایین ۰.۱۵ درصدی را برای شما به همراه خواهند داشت.

نقدشوندگی بهتر : فروش سکه و طلا بعضی اوقات خیلی سخت می شود. قیمت‌ های گوناگونی که طلافروشی‌ ها برای خرید طلای دست‌ دوم ارائه می دهند یا نرخی که برای خرید سکه می‌ دهند، موجب می شود تا یافتن بهترین قیمت در بازار شما را کلافه کند، ولی معاملات صندوق سرمایه گذاری طلا هر روز جریان دارد و در همه روزهای معاملاتی، به سرمایه خودتان دسترسی دارید. به عبارتی هر زمان که بخواهید می توانید برای فروش دارایی های خود در این صندوق ها اقدام نمایید.

سادگی خرید و سرعت معامله : خرید صندوق طلا به صورت معمول به شکل آنلاین است و بسیار راحت تر از خرید طلا و سکه به شکل فیزیکی است. به منظور خرید طلا و سکه به مراجعه حضوری به بازار طلا فروشان احتیاج خواهید داشت و به صورت معمول نرخ‌ های متفاوت هر مغازه شما را گیج می کند، ولی در بورس می‌ توانید به سادگی صندوق‌ های طلا را مورد معامله قرار دهید.

معایب صندوق سرمایه گذاری طلا

تمامی روش‌ های سرمایه‌ گذاری، علاوه بر مزایا و سودی که می توانند به همراه آورند، ریسک ها و ضررهایی را نیز می توانند به دنبال داشته باشند، پس نمی‌ توان گفت بازاری وجود دارد که همواره در سود باشد. لذا صندوق‌ های طلا از نوع قابل معامله هستند و فقط تفاوت‌ آن ها با صندوق‌ های دیگر اینجاست که صندوق سرمایه‌ گذاری طلا در بورس کالا فعال است و دیگر صندوق‌ ها، در بازار اوراق بهادار فعالیت می کنند.


حتما برایتان جالب است : صندوق های سرمایه گذاری چیست و نحوه خرید آن چگونه است؟


البته این را هم باید در نظر داشت که صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری طلا، به نسبت قدیم رشد بسیار زیادی را تجربه کرده اند، ولی معایبی نیز دارند که در این بین می توان به میزان نقدشوندگی پایین نسبت به سایر صندوق‌ ها و کارمزد پرداختی آن‌ ها اشاره داشت.

البته ریسک مربوط به نقدشوندگی در قیاس با دیگر ریسک‌ های روش‌ های سرمایه‌ گذاری دیگر خیلی زیاد نیست، چرا که بر خلاف سایر روش های سرمایه‌ گذاری، ریسک کلاهبرداری و تقلبی بودن در مورد این صندوق‌ ها مطرح نیست، همچنین ضامن صندوق طلا بانک مرکزی می باشد.


نتیجه گیری و کلام پایانی

بازار طلا مثل دیگر بازارهای مالی ریسک و سود مخصوص به خود را به همراه می آورد. لذا بهم نظور کسب موفقیت در این بازار بایستی میزان ریسک پذیری خود را مورد بررسی قرار داد. از صندوق سرمایه‌ گذاری طلا به‌ عنوان محیطی مناسب برای ثروتمندان محتاط یاد می شود که اشاره به بازدهی با ریسک پایین دارد.

همان طور که در ابتدای مقاله قول دادیم، در این مطلب در مورد صندوق های طلا در بورس و نحوه خرید و سرمایه گذاری روی آن ها صحبت کردیم.

همچنین اگر دوست دارید نحوه پذیره نویسی در صندوق etf بورس را به زبان ساده یاد بگیرید، این مطلب می تواند شما را کمک کند؛

حال که دیگر درباره صندوق های طلا در بورس اطلاعات کامل دارید، فکر می کنید این صندوق ها برای سرمایه گذاری شخص شما مناسب هستند یا خیر؟

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *