انواع سرمایه گذاری مخاطره پذیر

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
انواع سرمایه گذاری مخاطره پذیر

انواع سرمایه گذاری مخاطره پذیر را میشناسید؟ اگر شخص ریسک پذیری هستید و دوست دارید به سودهای بسیار بالایی دست پیدا کنید، می توانید در بازارهای ریسکی که نوسانات زیادی دارند و همواره با عدم قطعیت همراه اند سرمایه گذاری کنید؛ اما در ابتدا باید انواع سرمایه گذاری مخاطره پذیر را بشناسید تا بتوانید با توجه به سطح ریسک پذیری، مهارت معامله گری و انتظارات کسب سودی که دارید، بهترین بازار برای سرمایه گذاری متناسب با روحیه خود را پیدا کنید؛ به همین خاطر در این مطلب تلاش می کنیم تا انواع سرمایه گذاری مخاطره پذیر را به شما معرفی کنیم تا اگر شخصیت ریسک پذیری دارید و احتمال ضرر کردن را برای دستیابی به سرمایه ای بسیار زیادی می پذیرید، بهترین تصمیم را برای خود و سرمایه تان اتخاذ کنید.

انواع سرمایه گذاری مخاطره پذیر

سرمایه‌ گذاری خطرپذیر به معنای سرمایه‌ گذاری در اموری است که با مخاطرات و پرداخت هزینه‌ های بالاتر در صورت شکست همراه است. این نوع سرمایه‌ گذاری به منظور کسب بازدهی بیشتر و سود بالاتر از سرمایه‌ گذاری‌ های کم‌ خطر مورد استفاده قرار می‌ گیرد. معمولا سرمایه‌ گذاری خطرپذیر در بورس، سرمایه‌ گذاری در استارتاپ‌ ها و سایر فعالیت‌ هایی که با ریسک بالا همراه هستند انجام می‌ شود. این نوع سرمایه‌ گذاری ممکن است با خطر بیشتری همراه باشد، اما در صورت موفقیت، با بازدهی بسیار بالاتری همراه است.


حتما برایتان جالب است : سرمایه گذاری کم ریسک و پرسود


سرمایه‌ گذاری خطرپذیر به عنوان یکی از انواع سرمایه‌ گذاری، با مخاطرات و پرداخت هزینه‌ های بالاتر در صورت شکست همراه است. این نوع سرمایه‌ گذاری عمدتا برای کسب بازدهی بیشتر از سرمایه‌ گذاری‌ های کم‌ خطر مورد استفاده قرار می‌ گیرد. در این نوع سرمایه‌ گذاری، می‌ توان به عنوان یک سرمایه‌ گذار، در شرایطی قرار گرفت که ریسک بیشتری را برای خود به همراه دارد ولی با بازدهی بسیار بالاتری همراه است. سرمایه‌ گذاری خطرپذیر ممکن است در بورس، سرمایه‌ گذاری در استارتاپ‌ ها، سرمایه‌ گذاری در املاک و مستغلات و سایر فعالیت‌ هایی که با ریسک بالا همراه هستند، انجام شود.

برای مثال، در بورس، سرمایه‌ گذاری در سهام شرکت‌ های کوچک و نوپا، سرمایه‌ گذاری در بورس ارزهای دیجیتال و خرید سرمایه‌ گذاری‌ هایی که با نوسانات بازار سرمایه همراه هستند، می‌ تواند به عنوان سرمایه‌ گذاری خطرپذیر در نظر گرفته شود. اما در نظر گرفتن سرمایه‌ گذاری خطرپذیر، به معنای قبول کردن ریسک بیشتری نسبت به سایر نوع سرمایه‌ گذاری است. بنابراین، قبل از انجام هر نوع سرمایه‌ گذاری خطرپذیر، بهتر است با مشاوران و کارشناسان مالی مشورت کنید تا درک کاملی از ریسک‌ ها و مزایای آن نسبت به سایر نوع سرمایه‌ گذاری داشته باشید و تصمیم درستی بگیرید. در ادامه انواع سرمایه گذاری مخاطره پذیر را به تفصیل توضیح داده ایم؛

1. سرمایه گذاری جسورانه در بورس

یکی از انواع سرمایه گذاری مخاطره پذیر بدون شک سرمایه گذاری جسورانه در بازار سهام ایران است که شامل سرمایه گذاری در شرکت‌ های کوچک و کم تجربه، شرکت‌ های جدید، شرکت‌ هایی که در حال توسعه هستند و شرکت‌ های دارای مشکلات مالی می باشند، می شود. در مورد ریسک سرمایه گذاری در بورس ایران در این مطلب توضیحات کافی را به شما داده ایم؛

جالب است بدانید که این نوع سرمایه گذاری اغلب مربوط به بازار سهام در دوران رشد و رونق است که در آن سرمایه گذاران با عقب نشینی از فرصت هایی بزرگ مواجه می‌ شوند. بعضی از انواع سرمایه گذاری جسورانه در بازار سهام ایران عبارتند از:

  • سرمایه گذاری در شرکت‌ های دارای مشکلات مالی : این نوع سرمایه گذاری شامل سرمایه گذاری در شرکت‌ هایی است که در حال مواجهه با مشکلات مالی، سودآوری پایین و یا کاهش قیمت سهام هستند. این نوع سرمایه گذاری بسیار جسورانه است و باید با مطالعه دقیق و شناخت کامل شرکت، انجام شود.
  • سرمایه گذاری در شرکت‌ های جدید و کم تجربه : سرمایه گذاری در شرکت‌ هایی که تازه وارد بازار شده و از تجربه کمی برخوردار هستند، نوعی سرمایه گذاری جسورانه است. در این نوع سرمایه گذاری باید بازده سرمایه گذاری در دوران قبلی شرکت، پتانسیل رشد و پیشرفت و ارزش واقعی شرکت به دقت بررسی شود.
  • سرمایه گذاری در شرکت‌ های کوچک : سرمایه گذاری در شرکت‌ های کوچک و ناشناخته، معمولاً دارای مخاطرات بسیار زیادی است. بسیاری از این شرکت‌ ها پس از چندین سال فعالیت، به دلیل نداشتن سرمایه کافی، از بازار خارج می شوند ولی اگر کار این شرکت ها در بازار بورس اصطلاحا بگیرد، می توانند سود بسیار خوبی را برای سرمایه گذاران صبور خود به ارمغان بیاورند.
  • شرکت های در حال توسعه : شرکت‌ های در حال توسعه نیز یکی از دسته‌ هایی هستند که ممکن است برای سرمایه‌ گذاران جسور جذاب باشند. این شرکت‌ ها معمولا در بخش‌ هایی از اقتصاد که رشد و توسعه دارند، فعالیت می‌ کنند و در نتیجه، قابلیت رشد بالایی دارند. با این حال، به دلیل اینکه در حال توسعه هستند، ممکن است مشکلات مالی و مدیریتی داشته باشند و در نتیجه، برای سرمایه‌ گذارانی که ریسک پذیری بالایی دارند، می توانند گزینه خوبی به حساب آیند.

2. سرمایه گذاری جسورانه در ارزهای دیجیتال

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال، به خاطر ویژگی‌ های خاص آن ها از جمله عدم وابستگی به بانک‌ ها و دولت‌ ها، شفافیت بالا و ناشناخته بودن وضعیت آینده، یکی از انواع سرمایه گذاری مخاطره پذیر به حساب می آید که بعضی سرمایه گذاران علاقه بسیار زیادی به سرمایه گذاری های این چنینی دارند. با این حال، این نوع سرمایه‌ گذاری دارای مخاطرات زیادی نیز هستند. از آنجایی که بازار رمزارزها نوسانات بسیار شدیدی را تجربه می کند، نمی تواند بازار مناسبی برای معامله گران عادی که سطح ریسک پذیری معمولی دارند، باشد؛ چرا که بسیار دیده شده است که یک ارز دیجیتال معتبر، 80 درصد ارزش خود را از دست داده است!


در صورتی که تمایل دارید در ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، اتریوم و … سرمایه گذاری امن کنید و از امتیاز 10 درصد تخفیف کارمزد در معاملات رمزارزها بهره مند شوید، میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید؛

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال


در واقع این بدین معنی است که سرمایه گذارانی که در آن بازه زمانی روی آن سرمایه گذاری کرده اند، 80 درصد دارایی های خود را از دست داده اند و این اصلا برای یک معامله گر و سرمایه گذار عادی با سطح ریسک پذیری معمولی قابل هضم نخواهد بود ولی یک سرمایه گذار ریسک پذیر که از شرایط و ریسک های مربوط به بازار رمزارزها مطلع است، می تواند این 80 درصد ضرر را برای دستیابی به سودهای 1000 درصدی تحمل کند!

به بیان ساده تر، ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین و اتریوم، به عنوان ارزهایی مستقل از دولت‌ ها و بانک‌ های مرکزی، در این سرمایه گذاری ها مورد استفاده قرار می‌ گیرند، اما به دلیل نوسانات بسیار زیاد در قیمت ارزهای دیجیتال، سرمایه گذاری در این بازار مخاطره‌ ای است و برای سرمایه‌ گذاران حرفه‌ ای مناسب می‌ باشد. در این نوع سرمایه گذاری، عواملی مانند فعالیت های ناشناس و قابل ردیابی، قراردادهای هوشمند، برنامه های تحت وب و ایمنی و امنیتی پیچیده، تأثیر قابل توجهی در بازار دارند.

همچنین، با توجه به عدم پشتوانه فیزیکی ارزهای دیجیتال، ممکن است سرمایه‌ گذاران ناشناس در این بازار، بتوانند با استفاده از ترکیبی از تحلیل فنی و تحلیل اخبار، باعث تغییر قیمت بازار شوند و سبب افزایش یا کاهش قیمت ارزهای دیجیتال شوند. به همین دلیل، سرمایه گذاران باید از مخاطرات بالقوه این بازار آگاهی داشته باشند و با انجام تحلیل های دقیق و پیش بینی های صحیح، به دنبال کسب سود باشند.

به صورت کلی در نظر داشته باشید که سرمایه گذاری در آلت کوین ها و بعضا شت کوین ها به مراتب از سرمایه گذاری در بیت کوین و اتریوم ریسک بالاتری را به سرمایه تان تحمیل می کند و به همین دلیل هم در زمان سودآوری و روند صعودی بازار، می تواند سودی به مراتب بالاتر برای سرمایه گذاران مخاطره پذیر به همراه داشته باشد. پس اگر تحمیل ریسک بالایی دارید، وارد بازار کریپتوکارنسی شوید، وگرنه با ضرر و ناامیدی این بازار را ترک خواهید کرد!

3. سرمایه گذاری جسورانه در استارتاپ ها

سرمایه گذاری جسورانه در استارتاپ ها، به دلیل ظرفیت بالای رشد و سودآوری این شرکت ها جذابیت زیادی دارد. در این نوع سرمایه گذاری، سرمایه گذاران به شرکت های نوپا و در مراحل زودبازده آن ها سرمایه گذاری می کنند و در صورت موفقیت شرکت، سود خود را افزایش می دهند. استارتاپ هایی که به موضوعاتی مانند تکنولوژی، ارتباطات، بهداشت و درمان، حمل و نقل و یا خدمات دیجیتالی مرتبط باشند، جزو اهداف سرمایه گذاران جسورانه محسوب می شوند.


حتما برایتان جالب است : استارتاپ های مورد نیاز ایران الآن کدامند؟


این شرکت ها علاوه بر توانایی بالای رشد و سودآوری، باید به توانایی تغییر و پیشبینی شرایط بازار و نیز مدیریت موفقیت آمیز تیم های خود نیز دقت شود. هرچند که سرمایه گذاری در استارتاپ ها به دلیل خطر بالا به نوعی جسورانه است، اما در صورت انتخاب صحیح استارتاپ ها و تیم های موفق، سود سرشاری برای سرمایه گذار خواهد داشت.

به زبان ساده تر، سرمایه گذاری در استارتاپ ها ممکن است به دلیل داشتن پتانسیل بالقوه برای رشد سریع و سودآوری بالا، به عنوان یک سرمایه گذاری جسورانه در نظر گرفته شود. استارتاپ ها با ایده های نوین و ابتکاری و با استفاده از فناوری های پیشرفته به دنبال تغییر صنایع مختلف و حل مشکلات موجود هستند. این شرکت ها ممکن است در حال حاضر در حال توسعه یا آغاز فعالیت باشند، اما با توجه به امکانات و ایده های آن ها می توانند در آینده بزرگ شوند. روش های سرمایه گذاری در استارتاپ را اینجا کامل توضیح داده ایم.

انواع سرمایه گذاری جسورانه

هرچند که سرمایه گذاری در استارتاپ ها با امکانات بالایی همراه است، اما به دلیل عدم وجود تاریخچه کافی و ریسک های بالایی که در پیش بینی سودآوری وجود دارد، به عنوان یک سرمایه گذاری جسورانه در نظر گرفته می شود. از دیگر ریسک هایی که ممکن است در سرمایه گذاری در استارتاپ ها وجود داشته باشد، می توان به نبود اطلاعات کافی درباره بازار، نبود تجربه و استفاده از فناوری های جدید و عدم پایبندی به استانداردهای بین المللی و محدودیت در بودجه اشاره کرد. در کل، سرمایه گذاری در استارتاپ ها به دلیل پتانسیل بالای سودآوری، امکانات پیشرفته و ابتکاری و همچنین خلاقیت و نوآوری که مدیریت استارتاپ می تواند برای کسب و کار تازه خود متصور شود، در صورت موفقیت سود بسیار بالایی به همراه خواهد داشت.

اهمیت سرمایه گذاری خطر پذیر در استارتاپ ها

همان طور که مشخص است، استارتاپ‌ ها و کسب‌ و کارها با یک ایده شروع می‌ شوند؛ لذا هر کسب‌ و کار برای جذب نیروی انسانی توانمند، تبدیل ایده به محصول، معرفی محصول به بازار هدف و تسخیر آن بازار، رشد و افزایش مقیاس و دستیابی به برتری در صنعت خود به منابع مالی نیازمند است. بدون وجود سرمایه‌ گذاران خطرپذیر این موارد امکان پذیر نیستند.


حتما برایتان جالب است : سرمایه گذاری در استارتاپ


استارتاپ‌ ها به سرمایه گذاران خطرپذیر برای فراهم کردن سرمایه پولی خود و سرمایه‌ هایی از جنس اعتبار، روابط، مشاوره‌ های عملیاتی و استراتژیک و تجربه و مهارت‌ های مدیریتی نیاز دارند. به همین دلیل ارزش سرمایه‌ ای که صندوق سرمایه گذاری ریسک پذیر خبره برای استارتاپ‌ ها فراهم می‌ کند بیشتر از مبلغ مالی تزریق شده است.

سرمایه‌ گذار خطرپذیر خبره در رشد و افزایش مقیاس استارتاپ، ایجاد همکاری با دیگر بازیگران صنعت، جذب مشتری و تامین‌ کننده، جذب سرمایه گذاران دیگر، ارائه خدمات حقوقی، افزایش کانال‌ های فروش، جذب مدیران کلیدی برای استارتاپ و … بسیار موثر است. به صورت کلی سرمایه‌ گذاران خطرپذیر با تامین سرمایه لازم استارتاپ‌ ها در مراحل مختلف رشد، آینده را تأمین مالی می‌ کنند. جالب است بدانید که شرکت‌ های موفقی مثل اینتل، سیسکو، اوراکل، آمازون، مایکروسافت، فیسبوک، اپل و گوگل در مراحلی از رشد خود از سرمایه‌ گذاری خطرپذیر تامین مالی شده‌ اند. استارتاپ های موفق خارجی را اینجا بشناسید؛

4. سرمایه گذاری جسورانه در فارکس

سرمایه گذاری جسورانه در بازار فارکس، به معنی قرار دادن سرمایه بدون در نظر گرفتن ریسک و احتمالات افت شدید قیمت ارز است. این رویکرد به دلیل پیچیدگی و تغییر پذیری بازار فارکس و همچنین وجود عوامل زیادی مانند تحریم ها، تغییر قوانین و حتی نوسانات سیاسی، بسیار خطرناک است. اگرچه این رویکرد در برخی موارد می‌ تواند به سوددهی بالا منجر شود، اما معمولاً بسیاری از سرمایه‌ گذاران این کار را انجام نمی‌ دهند.

به عنوان جایگزین، سرمایه گذاران معمولاً از روش های متعددی مانند تحلیل بنیادی و فنی برای پیش‌ بینی نوسانات بازار فارکس استفاده می‌ کنند و سعی می‌ کنند درکی دقیق از ریسک و مزایای هر تصمیم خود داشته باشند. بنابراین، بهترین رویکرد برای سرمایه‌ گذاری در بازار فارکس، استفاده از یک رویکرد مدیریت سرمایه موفق است که بر اساس تحلیل و پیش‌ بینی بازار فارکس و درک کامل از ریسک‌ های موجود، تعیین شده است. این رویکرد ممکن است برای برخی افراد کمتر جذاب باشد، اما باعث می‌ شود تا سرمایه‌ گذاران کمتر دچار خسارت شوند و در طولانی مدت به سود بیشتری دست یابند.

به بیان ساده تر، سرمایه گذاری جسورانه در فارکس به معنای برداشتن ریسک بالا در بازار ارز است. این نوع سرمایه‌ گذاری به دلیل معاملات بزرگ و سریع در بازار فارکس، با خطر بالایی همراه است. در این نوع سرمایه‌ گذاری، سرمایه‌ گذاران به دنبال کسب سود بیشتر هستند و در نتیجه به سود بالا ولی خسارت بالایی نیز دست می‌ یابند. به صورت معمول سرمایه‌ گذارانی که به سرمایه‌ گذاری جسورانه در فارکس علاقه‌ مند هستند، به دنبال فرصت‌ های معاملاتی با ریسک بالا هستند. به عنوان مثال، آن‌ ها ممکن است با استفاده از دستور توقفی خاموش برای معاملات خود، ریسک را افزایش داده و برای کسب سود بیشتر به صورت جسورانه عمل کنند.


حتما برایتان جالب است : نحوه ثبت نام و ورود به بازار فارکس


اما سرمایه‌ گذاری جسورانه در فارکس به دلیل خطرات بالا، برای سرمایه‌ گذاران تجربه‌ کافی، دانش و تحلیل بازار فارکس و مدیریت سرمایه کاملا واجد شرایط است. برای این کار، سرمایه‌ گذاران باید به یک استراتژی سرمایه‌ گذاری مناسب پایبند باشند، برنامه ریزی و مدیریت مناسبی از سرمایه خود داشته باشند و در صورت لزوم با کمک مشاوران مالی یا متخصصان حوزه فارکس همکاری کنند.


خلاصه مطلب و کلام پایانی

سرمایه‌ گذاری مخاطره‌ پذیر به سرمایه‌ گذاری گفته می‌ شود که همراه با خطرات و عدم قطعیت‌ های بیشتری نسبت به سایر انواع سرمایه‌ گذاری است. این نوع سرمایه‌ گذاری به دلیل پتانسیل بازدهی بالاتر و امکان کسب سود بیشتر مورد توجه سرمایه‌ گذارانی قرار می‌ گیرد که می‌ توانند خطرات و ریسک‌ های آن را تحمل کنند. به‌ عنوان مثال، انواع سرمایه‌ گذاری مخاطره‌ پذیر عبارتند از :

  1. بازار سهام : سرمایه‌ گذاری در بازار سهام به دلیل پویایی بالا و خطرات بیشتر، به عنوان یکی از مهم‌ ترین انواع سرمایه‌ گذاری مخاطره‌ پذیر شناخته می‌ شود. در بازار سهام، ممکن است شاهد تغییرات ناگهانی و نوسانات شدیدی باشید که ممکن است باعث سود یا زیان شدن سرمایه شما شود.
  2. ارزهای دیجیتال : ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین و اتریوم، به دلیل ماهیت خود به عنوان سرمایه‌ گذاری مخاطره‌ پذیر شناخته می‌ شوند. در این نوع سرمایه‌ گذاری، ارزش سرمایه شما ممکن است به شدت به دلیل تغییرات بازار نوسان پیدا کند.
  3. سرمایه‌ گذاری در استارتاپ‌ ها : سرمایه‌ گذاری در شرکت‌ هایی که در مراحل اولیه رشد هستند و هنوز درآمد خود را پایدار نکرده‌ اند، سرمایه‌ گذاری مخاطره‌ پذیری است. این نوع سرمایه‌ گذاری ممکن است با مشکلات مالی و ریسک‌ های دیگری همراه باشد، اما در صورت موفقیت، سود بزرگی برای سرمایه گذاران به همراه خواهد داشت.
  4. سرمایه گذاری در محصولات مشتقه : سرمایه گذاری در انواع محصولات مشتقه مانند آتی، گزینه ها، سواپ و فیوچر، به دلیل نوسانات زیاد در بازار مخاطره‌ پذیر است.
  5. فارکس : در این نوع سرمایه‌ گذاری، سرمایه‌ گذاران به خرید و فروش ارزهای مختلف می‌ پردازند؛ در نظر داشته باشید که این نوع سرمایه‌ گذاری نیز برای کسانی که می‌ خواهند در بازار جهانی سرمایه‌ گذاری کنند و مخاطراتی را در پذیرفتند که با آن همراه است، مناسب است.
  6. سرمایه‌ گذاری در محصولات فرآوری شده : سرمایه‌ گذاری در محصولات فرآوری شده، مانند نفت و طلا، به صورت معمول به دلیل ارتباط بسیار زیاد با بازار جهانی و شرایط بین‌ المللی بسیار پرمخاطره است. این نوع سرمایه‌ گذاری تحت تاثیر شرایط جهانی مثل تحریم‌ ها، تقاضا و عرضه و شرایط سیاسی و اقتصادی دیگر، قرار می‌ گیرد.

نکته مهم : همچنین باید توجه داشت که هر نوع سرمایه گذاری مخاطره پذیر دارای مزیت‌ های خود و البته برای کسب سود بیشتر نیاز به شناخت عمیق در مورد انواع سرمایه گذاری ها و شخصیت سرمایه گذاری خود در کنار درک میزان ریسک پذیریتان خواهید داشت؛ به همین دلیل، پیش از هرگونه سرمایه‌ گذاری مخاطره‌ پذیر، نیاز است تحلیل دقیقی از شرایط بازار و ریسک‌ های مرتبط با آن صورت گیرد. لذا قبل از سرمایه‌ گذاری خطرپذیر، بهتر است با مشاوران و کارشناسان مالی مشورت کنید تا درک کاملی از ریسک‌ ها و مزایای آن نسبت به سایر نوع سرمایه‌ گذاری داشته باشید و تصمیم درستی بگیرید.

همان طور که در ابتدای مقاله قول دادیم، در این مطلب در مورد انواع سرمایه گذاری مخاطره پذیر با شما صحبت کردیم تا دید شما در این خصوص بازتر شود.

همچنین اگر دوست دارید پیش بینی نرخ تورم سال 1402 را نیز مطالعه کنید، توصیه می کنم همین الان این مطلب را مطالعه کنید؛

بین انواع سرمایه گذاری مخاطره پذیر که باهم مرور کردیم، فکر می کنید با توجه به روحیه سرمایه گذاری و سطح ریسک پذیری شما، کدامیک می تواند برای شما گزینه مناسب باشد؟

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *