صندوق سرمایه گذاری اهرمی چیست

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
صندوق سرمایه گذاری اهرمی چیست

آیا می دانید صندوق سرمایه گذاری اهرمی چیست و چطور کار می کند؟ در ایران صندوق اهرمی داریم؟ چطور می توانیم واحدهای صندوق های اهرمی را خریداری کنیم؟ اگر بخواهید بدانید صندوق سرمایه گذاری اهرمی چیست و چطور می توانید روی آن سرمایه گذاری کنید، تنها کافی است این مطلب مختصر را تا انتها بخوانید تا در پایان دریابید که صندوق سرمایه گذاری اهرمی چیست و چطور قادرید در آن سرمایه گذاری کنید و این نوع سرمایه گذاری، چه میزان ریسکی را می طلبد؛ پس حتما تا انتها با مای مانی همراه بمانید.

صندوق سرمایه گذاری اهرمی چیست

صندوق سرمایه گذاری اهرمی یا Leveraged Fund، یک نوع صندوق سرمایه گذاری است که با استفاده از اهرم مالی یا همان Leverage، سعی در افزایش بازدهی سرمایه گذاری های خود دارد. اهرم مالی به معنای استفاده از بدهی برای خرید دارایی هاست. به عنوان مثال، یک صندوق سرمایه گذاری اهرمی ممکن است با استفاده از بدهی، ۵۰۰ میلیارد تومان به عنوان سرمایه گذاری در بازار سهام بخرد، در حالی که فقط ۱۰۰ میلیارد تومان از مالکان آن به عنوان سرمایه گذاری واقعی در صندوق قرار دارد. با این کار، صندوق می‌ تواند با استفاده از سرمایه گذاری های بیشتری، به بازدهی بالاتری دست یابد. البته استفاده از امکانات اهرم مالی همراه با ریسک بالایی نیز همراه است و ممکن است به معنای افزایش بازدهی همراه با افزایش ریسک باشد.


در صورتی که تمایل دارید در ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، اتریوم و … سرمایه گذاری امن کنید و از امتیاز 10 درصد تخفیف کارمزد در معاملات رمزارزها بهره مند شوید، میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید؛

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال


برای فهم بهتر مفهوم صندوق سرمایه گذاری اهرمی، می‌ توانیم به یک مثال ساده اشاره کنیم؛ فرض کنید یک شخص 10 میلیون تومان سرمایه گذاری دارد و می‌ خواهد با آن سرمایه خود در بازار سرمایه فعالیت کند. اگر این شخص تصمیم بگیرد که از امکانات اهرم مالی استفاده کند، می‌ تواند با استفاده از بدهی، مثلاً 10 میلیون تومان دیگر از بانک قرض بگیرد و در کنار 10 میلیون تومان خود، با مجموع 20 میلیون تومان به بازار سرمایه برود.

حال در صورتی که قیمت دارایی‌ های خریداری شده توسط این شخص افزایش یابد، به دلیل این که او با استفاده از امکانات اهرم مالی به سرمایه گذاری بیشتری دست یافته، سود او بیشتر خواهد بود. اما اگر این شخص در شرایطی قرار گیرد که قیمت دارایی‌ های خریداری شده توسط او کاهش یابد، به دلیل این که او از بدهی برای سرمایه گذاری استفاده کرده، خسارت او بیشتر از حالتی خواهد بود که فقط با سرمایه خود به بازار سرمایه برود.

در صورتی که به صورت کلی بخواهیم درباره صندوق سرمایه گذاری اهرمی صحبت کنیم، باید بگوییم که این نوع صندوق با استفاده از امکانات اهرم مالی، به سرمایه گذاری در دارایی‌ های مختلفی مانند سهام، اوراق قرضه، ارز و … می‌ پردازد. هدف این نوع صندوق افزایش بازدهی سرمایه گذاری‌ های خود است. البته در این روش ریسک‌ های بالایی نیز موجود است که باید توسط افرادی که برای سرمایه گذاری های این چنینی اقدام می کنند، پذیرفته شود. البته در ادامه بیشتر در مورد این که صندوق سرمایه گذاری اهرمی چیست صحبت خواهیم کرد؛

صندوق اهرمی چیست؟

صندوق های اهرمی از نوع صندوق های سهامی به حساب می آید؛ با این فرق که از دو نوع واحد برای سرمایه گذاری ایجاد می شود. صندوق‌ های اهرمی کسانی که می خواهند با پذیرش ریسک بیشتر وارد بازار سهام شوند را قادر می سازد که با استفاده از بسیاری از مزایای صندوق های سرمایه گذاری اعم مدیریت حرفه ای پورتفوی و نقدشوندگی بالا، از ابزار اهرم نیز برخوردار شوند. صندوق های اهرمی دو نوع واحد برای سرمایه گذاری دارند که برای دو گروه از سرمایه گذاران با دو هدف و رویکرد متفاوت است. یک دسته واحد های عادی و یک دسته واحد های ممتاز هستند.


حتما برایتان جالب است : انواع سرمایه گذاری مخاطره پذیر


صندوق‌ های اهرمی، مشابه صندوق‌ های سهامی هستند و نسل جدیدی از این صندوق‌ ها به حساب می آیند، ولی در صندوق‌ های اهرمی، با استفاده از تکنیک اهرم و با خرید هر واحد از آن به وسیله سرمایه گذاران، مدیر صندوق می تواند علاوه بر سرمایه سرمایه‌ گذاران، از تسهیلات بانکی نیز بهره برده و با مبلغی بیش از دارایی صندوق، برای خرید سهام و ایجاد سبد سرمایه‌ گذاری اقدام نماید و همین فرق است که مفهوم اهرم در این صندوق‌ ها را مشخص خواهد کرد.

صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری، بسته به نوع فعالیت، میزان ریسک و بازدهی خود، در سبدی از دارایی‌ های گوناگون سرمایه گذاری می‌ کنند و صندوق‌ های اهرمی نیز از این قاعده مستثنی نیستند و بخش عمده‌ ای از پرتفوی آن ها از سهام بورسی و حق تقدم این سهام تشکیل می‌ شود.

صندوق های اهرمی چگونه کار می کنند؟

این صندوق‌ ها از دو سازوکار صدور و ابطالی (بدون ریسک) و قابل معامله (پرریسک) بهره می گیرند؛ واحد‌های صدور و ابطالی صندوق اهرمی محدوده کف و سقف سود مشخص شده دارند. برای مثال صندوق اهرمی X را با کف بازدهی ۲۰ درصد و سقف بازدهی ۲۵ درصد در نظر بگیرید. با وجود این کف و سقف بازدهی، سرمایه‌ گذاری در واحدهای صدور و ابطالی صندوق‌ اهرمی هیچ گونه ریسکی برای شما به همراه نخواهد داشت.

به این معنی که چنانچه حتی بازدهی صندوق منفی باشد، سرمایه‌ گذارانی که واحدهای بدون ریسک را خریده اند، به اندازه کف بازدهی سود به دست می آورند. از طرفی چنانچه بازدهی صندوق بیش از سقف بازدهی واحدهای بدون ریسک باشد، همان ۲۵ درصد سود در نظر گرفته شده به آن ها خواهد رسید. از طرف دیگر عملکرد واحدهای قابل معامله یا همان واحدهای پررسیک صندوق‌ اهرمی متفاوت است و نرخ بازدهی مشخص و ثابتی برای آن ها تعریف نشده است.

بدین شکل که واحدهای پرریسک صندوق اهرمی به علت وجود اهرم، امکان نوسانات بالایی دارند. برای مثال چنانچه بازدهی واحدهای بدون ریسک صندوق اهرمی از کف بازدهی باشد، کمبود بازدهی از محل واحدهای پرریسک جبران خواهد شد؛ در حقیقت می توان این طور گفت که وقت هایی که روند کلی بازار منفی است، واحدهای پرریسک به عنوان پشتیبان واحدهای بدون ریسک عمل می کنند و سودآوری آن‌ ها را تضمین می‌ کنند.


حتما برایتان جالب است : صندوق های طلا در بورس


از طرفی چنانچه بازدهی واحدهای بدون ریسک بیشتر از سقف بازدهی آن باشد، مازاد بازدهی به سرمایه‌ گذاران واحدهای پرریسک تعلق خواهد گرفت. جالب است بدانید که حداقل زمان کسب سود ‌در صورت خرید واحدهای بدون ریسک ۳۰ روز در نظر گرفته می شود و در صورت ابطال پیش از این زمان، فقط اصل سرمایه به شما تعلق خواهد گرفت و خبری از سود نخواهد بود.

نکته مهم : لازم به ذکر است که صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری اهرمی، به دلیل داشتن ریسک بالا و متوسط بازدهی، برای سرمایه‌ گذاران حرفه‌ ای مناسب می‌ باشند و برای سرمایه‌ گذاران عادی که قصد سرمایه‌ گذاری کوتاه مدت و با کم ترین ریسک را دارند، به هیچ عنوان توصیه نمی‌ شوند. همچنین باید توجه داشت که فعالیت صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری اهرمی در ایران تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار و سازمان بانکی صورت می‌ گیرد و سرمایه‌ گذاران باید قبل از سرمایه‌ گذاری، شرایط و قوانین مربوط به هر صندوق را به دقت بررسی کنند.

صندوق های اهرمی با سایر صندوق ها چه تفاوتی دارند؟

در بورس، صندوق‌ های سرمایه گذاری گوناگونی داریم که در مطلب بهترین صندوق های قابل معامله در بورس به آن ها اشاره کردیم، ولی با این وجود بسیاری از صندوق‌ های سرمایه گذاری در سه گروه صندوق‌ های با درآمد ثابت، صندوق‌ های مختلط و صندوق‌ های سهامی قرار می گیرند؛ صندوق‌ های با درآمد ثابت را می‌ توان جزو صندوق‌ های بدون ریسک محسوب کرد که حداقل 75 درصد از دارایی‌ های خود را در اوراق درآمد ثابت سرمایه گذاری می‌ کنند و درصد خیلی کمی را به خرید سهام اختصاص می دهند.

به صورت کلی می توان گفت که این صندوق‌ ها برای سرمایه گذاران ریسک گریز می تواند بهترین گزینه به حساب آید. صندوق های مختلط اما 40 تا 60 درصد از سرمایه خود را به سهام اختصاص می دهند، بنابراین ریسک آن ها از صندوق های سهامی کم تر و از صندوق های درآمد ثابت به مراتب بیشتر است و به همان اندازه می توانند سودآوری بیشتری هم داشته باشند. این نوع از صندوق‌ ها نیز مناسب افراد با ریسک‌ پذیری متوسط می باشد. نوع دیگری از صندوق‌ ها نیز در بورس وجود دارد که با عنوان صندوق‌ های سهامی فعالیت می کنند و می بایست ۹۰ درصد از منابع خود را به خرید سهم اختصاص دهند.

این نوع سوم از صندوق‌ ها، صندوق‌ های نسبتا پررسیک به حساب می آیند و بهتر است با دید بلندمدت در آن ها سرمایه گذاری نمایید. البته هیچ‌ کدام از این صندوق‌ ها امکان سرمایه گذاری به صورت اهرمی را ندارند و این بدین معنی است که نمی توانند فراتر از بازدهی صندوق، به سهامدار سود بدهند و می بایست مطابق با همان منابعی که از سرمایه‌ گذاران می گیرند، سهام خریداری یا سرمایه‌ گذاری نمایند. در حقیقت مهم ترین فرق میان صندوق‌ های اهرمی با سایر صندوق های فعال بورسی در اهرمی بودن بازدهی سهامداران ممتاز این صندوق است.


حتما برایتان جالب است : پیش بینی نرخ تورم سال 1402


این صندوق‌ هایی که در حال حاضر با عنوان صندوق‌ های اهرمی راه اندازی شده اند، در راستای همان صندوق‌ های سهامی ایجاد شده اند ولی سازوکاری متفاوت دارند که پیش تر خدمت شما نحوه کار این نوع از صندوق ها را توضیح دادیم. در واقع صندوق‌ های سهامی این مشکل را داشتند که نمی‌ توانستند منابعی از سیستم بانکی تامین نمایند ولی این مشکل در صندوق‌ های اهرمی دیده نمی شود. برخی افراد حاضرند ریسک بیشتری را در سرمایه‌ گذاری اهرمی بپذیرند و در صورتی که صندوق با کاهش قیمت مواجه شود،‌ سرمایه‌ گذار زیان بیشتری را متحمل می شود ولی در مقابل چنانچه روند مثبت شود و سود خوبی حاصل شود، سود سرمایه گذار نیز چندین برابر خواهد شد.

نقاط قوت صندوق های سرمایه‌ گذاری اهرمی

1. وجود واحدهای بدون ریسک و پرریسک، به طور همزمان در صندوق اهرمی : صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری اهرمی برای اولین بار، به طور همزمان از دو نوع واحد عادی و ممتاز با دو سازوکار صدور و ابطال و همچنین، قابل‌ معامله در بازار سرمایه برای انجام سرمایه‌ گذاری و نقل و انتقال مالکیت واحدهای صندوق استفاده کردند.

2. محاسبه سود به شکل روزشمار : در صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری اهرمی، خالص ارزش دارایی‌ های صندوق و بازدهی صندوق، به صورت روزانه ارزیابی می شود و سود محاسبه‌ شده‌ متعلق به واحدهای عادی و واحدهای ممتاز، به صورت جداگانه به اطلاع سرمایه‌ گذاران خواهد رسید.

3. بازدهی بالاتر برای سرمایه‌ گذاران ریسک‌ پذیر : صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری اهرمی، با ایجاد واحدهای سرمایه‌ گذاری ممتاز، امکان دریافت سود بیشتر را برای دارندگان این واحدها به همراه داشته است.

4. کسب سودی معین و تضمینی، برای سرمایه‌ گذاران ریسک‌ گریز : یکی از قابلیت های این دسته از صندوق ها این است که کاری می کنند تا در کنار سرمایه‌ گذاران ریسک‌ پذیر، سرمایه‌ گذاران ریسک‌ گریز که به دنبال دریافت سود مشخص و تضمین شده هستند نیز بتوانند با خرید واحدهای عادی صندوق که بدون ریسک به حساب می آید، در این صندوق، سرمایه‌ گذاری کنند و سود مورد نظر خود را به دست آورند.

5. کسب سود غیرمستقیم بدون صرف زمان و کسب مهارت : کسانی که تخصصی در زمینه معامله‌ گری و فعالیت در بازارهای مالی ندارند و فرصتی هم برای یادگیری این تخصص ندارند ولی قصد سرمایه‌ گذاری در بازارهای مالی و به دست آوردن سود از آن دارند، قادرند با استفاده از دانش صندوق‌ ها و مدیریت خبره آن ها، از ریسک‌ های ناشی از سرمایه‌ گذاری غیراصولی و غیرحرفه‌ ای در بازار در امان بمانند.

نقاط ضعف صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری اهرمی

1. ضرر احتمالی بالاتر، برای دارندگان سهام ممتاز در زمان رکود یا نزول بازار : به همان صورت که در زمان صعود بازار، امکان دریافت سود بیشتر برای دارندگان واحدهای ممتاز صندوق‌ های اهرمی فراهم می شود، در زمان رکود یا نزول بازار نیز به دارندگان واحدهای ممتاز، ضرر بیشتری خواهد خورد ولی سرمایه گذاران واحدهای عادی در هر زمان مقدار سود مشخص خودشان را دریافت می کنند و تفاوتی ندارد که روند بازار به چه صورتی باشد.

2. عدم وجود بازارگردان و رکن ضامن نقدشوندگی : یکی از معایب بزرگ صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری اهرمی، عدم وجود بازارگردان و رکن ضامن نقدشوندگی در آنهاست که امکان دارد در شرایط خاص، منجر به کاهش میزان نقدشوندگی واحدهای صندوق شده و این امر می تواند روی این که سرمایه گذاران در شرایط خاص بتوانند در زمان و قیمت دلخواه برای فروش دارایی های خود اقدام کنند، تاثیر بگذارد و سرمایه گذاران را با مشکل مواجه کند.

لیست صندوق های اهرمی

صندوق سرمایه گذاری اهرمی

صندوق های اهرمی بورس در حال حاضر زیاد نیستند ولی در این بین می توان به صندوق اهرمی کاریزما با نماد اهرم و صندوق اهرمی کارگزاری مفید با نماد توان اشاره کرد که هر دو واحدهای ممتاز (ریسکی) خود را از طریق بورس معامله می کنند و شما می توانید با جستوجوی نمادهایی که معرفی کردیم در پنل کارگزاری خود، مثل سهام عادی، واحدهای این صندوق های اهرمی را مورد معامله قرار دهید.


حتما برایتان جالب است : همه چیز درباره صندوق های درآمد ثابت


ولی بازهم تاکید می کنم که بدانید ریسک این صندوق ها بالاست و بهتر است اگر تازه کار هستید و یا برای کوتاه مدت و یا حتی میان مدت قصد سرمایه گذاری در بورس را دارید، در این نوع از صندوق ها سرمایه گذاری نکنید، چرا که این صندوق ها با توجه به میزان ریسکی/سودی که به همراه دارند، برای سرمایه گذاران حرفه ای با دید سرمایه گذاری بلندمدت بهترین گزینه به حساب می آیند.

صندوق سرمایه گذاری اهرمی کاریزما با نماد “اهرم”

صندوق سرمایه گذاری سهامی اهرمی کاریزما در تاریخ 1400/09/30 با دریافت مجوز از سازمان بورس به عنوان صندوق سرمایه گذاری موضوع بند ٢٠ ماده ١ قانون بازار اوراق بهادار مصوب آذر ماه سال 1384، کار خود را آغاز کرد. این صندوق با شماره 11912 نزد سازمان بورس ثبت شده است. لذا می توان این طور گفت که عملکرد این صندوق مطابق با مفاد اساسنامه و امیدنامه و در چارچوب قوانین و مقررات مربوطه است.

فعالیت این صندوق تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار انجام شده و متولی صندوق نیز همواره فعالیت آن را تحت نظر دارد. مدیریت دارایی های صندوق که به صورت معمول شامل سرمایه‌ گذاری در انواع اوراق بهادار از جمله سهام و حق تقدم سهام پذیرفته شده در بورس تهران و فرابورس ایران، گواهی سپرده کالایی، اوراق بهادار با درآمد ثابت، سپرده‌ ها و گواهی های سپرده بانکی همچنین مشارکت در تعهد پذیره‌ نویسی یا تعهد خرید اوراق بهادار با درآمد ثابت می شود، به وسیله مدیر سرمایه گذاری صندوق در دستور کار قرار می گیرد.

سرمایه گذاران در ازای سرمایه گذاری در واحدهای عادی این صندوق گواهی سرمایه گذاری دریافت می نمایند. صدور واحد عادی سرمایه گذاری و ابطال آن ها طبق ارزش خالص دارایی های روز بعد از ارائه درخواست انجام می شود. علاقمندان به منظور دریافت اطلاعات بیشتر در مورد الزامات فعالیت صندوق قادرند اساسنامه و امیدنامه صندوق را مطالعه نمایند. برای دریافت اطلاعات مربوط به عملکرد گذشته صندوق هم قادرید به قسمت بازدهی خالص ارزش دارایی ها و نمودارهای این تارنما مراجعه فرمایید.

همچنین علاقمندان برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد الزامات فعالیت صندوق نیز قادرند اساسنامه و امیدنامه صندوق را مطالعه نمایند. لذا به منظور دریافت اطلاعات مربوط به عملکرد گذشته صندوق هم قادرید به قسمت بازدهی خالص ارزش دارایی‌ ها و نمودارهای این تارنما مراجعه نمایید.

نکته جالب توجه اینجاست که در حال حاضر بیشترین وزن سهام های موجود در پرتفوی صندوق اهرم به سهام های فملی، فولاد، رمپنا، وغدیر، وصندوق، وبملت، جم، شستا، شپنا، خودرو، شبندر و … اختصاص یافته است و این طور که مشخص است، پرتفوی این صندوق را شرکت های بنیادی و آینده دار بورس ایران تشکیل داده اند و به همین دلیل می توان به مدیریت مناسب این صندوق در آینده نیز امیدوار بود.


حتما برایتان جالب است : چگونه صندوق سرمایه گذاری بخریم؟


ویژگی اهرمی صندوق اهرم باعث شده است تا سرمایه‌ گذارانی که پیش‌ بینی بازدهی مثبت در شاخص کل و سهام شاخص‌ ساز را دارند تمایل بیشتری به خرید این صندوق نشان دهند به این خاطر که بازدهی 2 تا 3 درصدی در سهامی که پرتفوی این صندوق را تشکیل می‌ دهند می‌ تواند بازدهی بیشتری در کلیت صندوق داشته باشد. از طرفی مدیریت و پرتفوی چینی تخصصی صندوق اهرم و کارمزد معاملاتی کم آن موجب شده تا این صندوق سهامی به نمادی ارزنده در بازار سهام تبدیل شود و در شرایط صعودی بازار سهام، بازدهی بیشتری به نسبت شاخص کل را برای سهامداران به ارمغان آورد.

صندوق سرمایه گذاری اهرمی مفید با نماد “توان”

صندوق سرمایه گذاری سهامی اهرمی مفید در آبان ماه سال 1401 در بورس بازگشایی شد ولی دریافت مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار (سبا) به عنوان صندوق سرمایه گذاری موضوع بند 20 ماده 1 قانون بازار اوراق بهادار مصوب آذر ماه سال 1384، پیش از این تاریخ انجام شده بود. همان طور که پیش تر هم عرضه کردیم، عملکرد این صندوق نیز بر اساس مفاد اساسنامه و امیدنامه و در چارچوب قوانین و مقررات مربوطه است.

مدیر صندوق ملزم به پرداخت وجوه سرمایه گذران حداکثر ٧ روز کاری پس از ارایه درخواست ابطال است. علاقمندان برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد الزامات فعالیت صندوق می توانند اساسنامه و امیدنامه صندوق را مطالعه نمایند. برای دریافت اطلاعات مربوط به عملکرد گذشته صندوق نیز می توانید به قسمت بازدهی, خالص ارزش دارایی ها و نمودارهای این تارنما مراجعه فرمایید.

جالب است بدانید که هدف از تشکیل صندوق، جمع‌ آوری سرمایه از سرمایه‌ گذاران و تشکیل سبدی از دارایی‌ ها و مدیریت این سبد می باشد. با توجه به پذیرش ریسک مورد قبول، تلاش می‌ شود، بیش ترین سود ممکن برای سرمایه‌ گذاران به ارمغان آید. انباشته‌ شدن سرمایه در صندوق، مزایای بسیاری نسبت به سرمایه‌ گذاری انفرادی سرمایه‌ گذاران خواهد داشت؛ اولا هزینه بکارگیری نیروهای متخصص، گردآوری و تحلیل اطلاعات و گزینش سبد بهینه اوراق بهادار بین تمامی سرمایه‌ گذاران تقسیم خواهد شد و سرانه هزینه هر سرمایه‌ گذ‌ار کاهش پیدا خواهد کرد.


حتما برایتان جالب است : نحوه پذیره نویسی در صندوق etf بورس


در ثانی صندوق از جانب سرمایه‌ گذاران، کلیه حقوق اجرایی مربوط به صندوق از قبیل دریافت سود سهام و کوپن اوراق بهادار را انجام می‌ دهد، لذا سرانه هزینه هر سرمایه‌ گذ‌ار برای انجام سرمایه‌گذاری کاهش خواهد یافت. از طرفی امکان سرمایه‌ گذاری مناسب و متنوع‌ تر دارایی‌ ها فراهم شده، بنابراین ریسک سرمایه‌ گذ‌اری کاهش پیدا خواهد کرد.


نتیجه گیری و کلام پایانی

صندوق سرمایه گذاری اهرمی یک نوع جدید از صندوق های بورسی به حساب می آید که قرار است خدمات خود را همزمان در اختیار سرمایه گذاران ریسک پذیر و ریسک گریز قرار دهد. در این مقاله از مای مانی به بیان این که صندوق سرمایه گذاری اهرمی چیست و چطور کار می کند پرداختیم و صندوق های اهرمی حال حاضر بورس خودمان را نیز به شما معرفی کردیم. با ظهور صندوق های اهرمی می‌ توان امید داشت که این اتفاق قدم مثبتی به سمت بهبود یکی از بزرگ‌ ترین مشکلات بازار سرمایه کشورمان باشد و با ایجاد نقدینگی لازم، وضعیت بازار را بهبود دهد.

سرمایه‌ گذاری اهرمی یعنی اعتباری در اختیار فرد قرار گیرد که از طریق آن بتواند با مبلغی بیشتر از دارایی خود، سرمایه‌ گذاری کند. چنانچه وضعیت بازار مثبت و تصمیمات سرمایه‌ گذاری این فرد هوشمندانه باشد، سود سرمایه‌ گذاری چند برابر و در شرایط منفی، زیان سرمایه‌ گذاری افزایش پیدا خواهد کرد. جالب است بدانید که بسیاری از سرمایه‌ گذاران حاضرند این ریسک را متقبل شوند تا سود به مراتب بیشتری به دست آورند. صندوق‌ های اهرمی راه اندازی شده اند تا نیاز این گونه افراد را برطرف سازند. با سرمایه‌ گذاری در این صندوق‌ ها، فرد هم از عنصر اهرم در سرمایه‌ گذاری بهره می گیرد و هم از مزایای مدیریت حرفه‌ ای و کادر متخصص صندوق‌ ها بهره‌ مند می‌ شود.

صندوق های اهرمی می‌ توانند جوابگوی نیاز بسیاری از سرمایه‌ گذاران بازار بورس باشند. در این نوع صندوق‌ ها به علت وجود واحدهای دارای ریسک و بدون ریسک، هر میزان ریسک پذیری و استراتژی سودآوری که دارد می تواند برای سرمایه گذاری در آن ها اقدام کند. همان طور که پیش تر هم گفتیم، برای واحدهای معمولی کف و سقف سود تعیین می شود و ساز و کاری شبیه صندوق درآمد ثابت دارند. برای واحدهای ممتاز اما کف و سقف در نظر گرفته نخواهد شد، به همین خاطر ریسک و سود احتمالی آن‌ ها به مراتب بسیار بالاست و شما به عنوان سرمایه گذار، پیش از اقدام به سرمایه گذاری باید از میزان ریسکی که این نوع از سرمایه گذاری به شما تحمیل می کند، آگاهی کامل را داشته باشید و دانسته قدم در این بازی بگذارید.

همان طور که در ابتدای مقاله قول دادیم، در این مطلب درباره این که صندوق سرمایه گذاری اهرمی چیست توضیحاتی خدمت شما ارائه دادیم.

همچنین اگر دوست دارید از خطرات سرمایه گذاری در بورس ایران اطلاعات خوبی به دست آورید، همین الان روی لینک مورد نظر کلیک کنید؛

حال که دیگر می دانید صندوق سرمایه گذاری اهرمی چیست و چطور کار می کند، به نظر شما این نوع از صندوق ها می توانند برای شما گزینه مناسبی جهت سرمایه گذاری باشند یا خیر؟

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *