صنایع فعال در بورس ایران کدامند؟

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
صنایع فعال در بورس ایران

اگر در بازار بورس ایران فعالیت داشته باشید و یا علاقه مند به سرمایه گذاری در بورس باشید، مطمئنا باید در مورد صنایع فعال در بورس ایران چیزهایی شنیده باشد. البته شاید دقیقا ندانید چند صنعت در بازار بورس وجود دارد ولی به صورت کلی می دانید شرکت های بورسی زیرمجموعه های صنایع فعال در بورس ایران هستند و هر شرکت در یک صنعت بزرگ فعالیت دارد. به عنوان مثال وقتی صنایع فعال در بورس ایران را بلد باشید، با گران تر شدن سیمان می دانید که صنایع سیمانی را بخرید، سود خوبی به دست خواهید آورد یا مثال هایی از این دست، پس یادگیری صنایع بورسی ایران بسیار حائز اهمیت است.

معرفی صنایع فعال در بورس ایران

در بازار سرمایه ایران صنایع گوناگونی وجود دارد و همه شرکت‌ های پذیرفته‌ شده در صنعت مربوط به خود دسته بندی می‌ شوند. لذا هر شرکت از نماد اختصاصی خود برخوردار است؛ به عنوان مثال شرکت سایپا با نماد خساپا شناخته می‌ شود و در صنعت خودرو و ساخت قطعات فعالیت دارد.

حتما برایتان جالب است : سهام بنیادی بورس ایران که باید حتما بخریم

نکته ای که در این خصوص باید در نظر بگیرید این است که بزرگ‌ ترین و اصلی ترین صنایع در بورس ایران عبارت‌ اند از؛ سرمایه‌ گذاری‌ ها،‌ صنایع پتروشیمی و پالایشگاهی، صنعت فلزات اساسی آهن و فولاد، کانی‌ های فلزی، بانک‌ ها و موسسات اعتباری، مخابرات، فلزات گرانبهای غیرآهن، خودرو و ساخت قطعات، صنعت سیمان آهک و گچ و … که در ادامه بیشتر به آن ها اشاره خواهیم داشت.

اگر بخواهیم بزرگ‌ ترین و مطرح‌ ترین شرکت‌ های حاضر در بورس ایران را نام ببریم، می توانیم از سرمایه گذاری تامین اجتماعی، هلدینگ خلیج‌ فارس، فولاد مبارکه اصفهان، معدنی گلگهر، ملی مس ایران، پتروشیمی مارون، شرکت ارتباطات سیار، پتروشیمی پارس، سرمایه‌ گذاری نفت‌ و‌ گاز پتروشیمی تامین، پتروشیمی جم، سرمایه‌ گذاری توسعه معادن فلزات، چادرملو، پالایشگاه نفت بندعباس، بانک ملت، ایران‌ خودرو، سرمایه‌ گذاری غدیر، خدمات انفورماتیک، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و … نام ببریم که هر کدام ارزش بازار و حجم معاملات بسیار بالایی را در بورس ایران دارند و به نوعی شرکت های شاخص ساز بازار سرمایه به حساب می آیند.

ارزش بازار صنایع بورس ایران

همواره یکی از معیارهای حائز اهمیت در بررسی صنایع بورسی، ارزش بازار هر کدام از آن ها می باشد، به این خاطر که امکان دارد یک صنعت از تعداد کمی شرکت تشکیل شده باشد، ولی از نظر ارزش بازار سهم بزرگ تری را دارا باشد که نشان دهنده اهمیت بیشتر آن نیز می باشد. بنابراین صنعت فرآورده های نفتی و پالایشگاه ها بالاترین نسبت ارزش به تعداد را دارند به این دلیل که با وجود تعداد 14 شرکت در رده چهارم بیشترین ارزش بازار قرار دارند که این موضوع نشان دهنده اهمیت بالای این صنعت در اشتغال زایی کشور است. با توجه به ارزش بازار هر کدام از صنایع میزان اثرگذاری آن ها روی شاخص کل بازار بورس تعیین خواهد شد.

حتما برایتان جالب است : تاثیر افزایش قیمت دلار بر بورس چگونه است؟ + نکات طلایی

به صورتی که صنایع با ارزش بازار بیشتر به عنوان صنایع شاخص ساز شناخته شده اند و نوسانات سهام های آن ها تاثیر به مراتب بالاتری بر شاخص کل بورس خواهد گذاشت. جالب است بدانید که نوسانات قیمتی نمادهای بورسی الزاما مثل یک دیگر نیست و با توجه به نوع فعالیت و نوع عملکرد میزان بازدهی سرمایه گذاری در شرکت ها فرق دارد و مقایسه هر شرکت در گروه صنعت، بررسی و مقایسه های پارامترهای تحلیل بنیادی، می تواند چشم اندازی روشن از عملکرد شرکت های بورسی را در اختیار سهامداران قرار دهد و کمک بسیاری به تصمیم گیران فعالان بازار بورس بدهد.

گروه‌ های صنعت
۱ آهن و فولاد
۲ مواد شیمیایی-متنوع
۳ سرمایه گذاری
۴ فراورده‌ های نفتی
۵ کانی‌ های فلزی
۶ بانک‌ ها و مؤسسات اعتباری
۷ مخابرات
۸ تولید فلزات گرانبهای غیر آهن
۹ نرم‌ افزار و خدمات
۱۰ تولید کود و ترکیبات نیتروژن
۱۱ خدمات رفاهی متنوع
۱۲ بیمه
۱۳ دارویی
۱۴ فعالیت مهندسی
۱۵ خودرو
۱۶ سیمان، آهک و گچ
۱۷ خدمات رفاهی-برق
۱۸ محصولات پاک‌ کننده
۱۹ ماشین‌ آلات الکتریکی
۲۰ قطعات خودرو
۲۱ انبوه‌ سازی، املاک و مستغلات
۲۲ شکر
۲۳ محصولات کشاورزی
۲۴ دیگر محصولات کانی غیرفلزی
۲۵ لیزینگ
۲۶ فعالیت‌ های مرتبط با اوراق بهادار
۲۷ محصولات فلزی
۲۸ لاستیک و پلاستیک
۲۹ حفاری
۳۰ سایر محصولات غذایی
۳۱ بنادر و کشتیرانی
۳۲ محصولات لبنی
۳۳ ماشین‌آلات
۳۴ محصولات کاغذی
۳۵ حمل‌ و نقل از طریق خطوط راه‌آهن
۳۶ وسایل اندازه‌ گیری غیر از کنترل صنعتی
۳۷ وسایل خانگی
۳۸ زغال‌ سنگ
۳۹ کاشی و سرامیک
۴۰ شیرینیجات
۴۱ سخت‌ افزار و تجهیزات
۴۲ حمل‌ و نقل بار زمینی
۴۳ خرده‌ فروشی، به‌ استثنای وسایل نقلیه موتوری
۴۴ چاپ و نشر
۴۵ نوشیدنی
۴۶ تجهیزات صنعتی
۴۷ نساجی
۴۸ تجهیزات مخابراتی
۴۹ چوب
۵۰ پیمان کاری صنعتی
۵۱ سایر مواد معدنی
۵۲ هتل و رستوران

سهام ارزنده صنایع مختلف را چگونه شناسایی کنیم؟

بعد از بررسی صنایع گوناگون بازار بورس، از جنبه‌ های مختلف و تعیین صنعت مناسب سرمایه‌ گذاری، نوبت به انتخاب شرکت خواهد رسید. به منظور انتخاب سهام ارزنده هر صنعت نیز می‌ توانید از تحلیل بنیادی، تحلیل تکنیکال یا آموزش تابلوخوانی در بورس استفاده فرمایید.

5 عامل مرتبط و تاثیرگذار در صنایع بورسی

آشنایی با صنایع بورسی

1) حجم سرمایه‌ گذاری در صنعت : میزان سرمایه‌ گذاری‌ ها و جهت‌ گیری‌ های دولت و بخش خصوصی در یک صنعت‌‌‌‌‌ می‌ تواند بیانگر چشم‌ انداز آینده یک صنعت نیز باشد. هر چقدر میزان سرمایه‌ گذاری‌ های انجام شده در یک صنعت بیشتر باشد، می‌ توان انتظار سود بالاتری از آن صنعت خاص داشت.

2) میزان عرضه و تقاضای محصولات آن صنعت : وضعیت هر صنعت از نظر قرار داشتن آن صنعت در دوران رونق یا رکود، میزان تقاضای محصولات آن صنعت را تعیین خواهد کرد. چنانچه یک صنعت در دوران رونق خود باشد، تقاضای محصولات آن صنعت افزایش پیدا می کند و در نتیجه سوددهی شرکت‌ های فعال در آن صنعت به مراتب بالاتر خواهد رفت و برعکس این موضوع هم صادق است.

3) رقابتی یا انحصاری بودن آن صنعت : هر چقدر یک صنعت و در حقیقت یک محصول انحصاری‌ تر باشد، تولید کننده به علت عدم وجود رقیب، در قیمت‌ گذاری محصول خود آزادی عمل به مراتب بیش تری خواهد داشت و به سادگی می‌ تواند قیمت را افزایش دهد.

حتما برایتان جالب است : ارز دیجیتال بهتره یا بورس ایران؟

واضح است که چنانچه افزایش نرخ محصول قابل‌ فروش بیشتر از افزایش نرخ نهاده‌ های تولید باشد، سود بالاتری نصیب تولیدکننده می شود.

4) نحوه قیمت‌ گذاری محصولات آن صنعت : همیشه نحوه قیمت‌ گذاری محصولات یک صنعت، تاثیر زیادی در قیمت سهام شرکت‌ های فعال در آن صنعت دارد. به صورت معمول انتظار سرمایه‌ گذاران از میزان درآمد و سوددهی صنایعی که محصولات آن‌ ها به وسیله دولت قیمت‌ گذاری می‌ شود نسبت به صنایعی که عرضه و تقاضا قیمت محصولات را تعیین می‌ کند، متفاوت می باشد.

5) تغییر و تحولات فناوری در صنعت : همیشه سرعت تغییرات تکنولوژی در صنایع گوناگون بورسی، متفاوت است و از طرف دیگر هر چقدر سرعت تغییر فناوری در یک صنعت بیشتر باشد، میزان تغییرات قیمت سهام شرکت‌ های فعال در آن صنعت هم به مراتب بالاتر است.


نتیجه گیری و کلام پایانی

همان طور که گفتیم، در بازار بورس شرکت‌ های بسیاری وجود دارند که هر یک از آن‌ ها به حوزه و صنعت خاصی مرتبط هستند که این حوزه‌ ها را در بازار بورس ایران به نام صنایع بورسی می شناسیم. امروزه در بازار سرمایه ایران، بیش از 50 صنعت وجود دارد که در مجموع بیش از 640 شرکت در آن پذیرفته شده‌ اند. در این بین بیش از 330 شرکت در بورس فعالیت دارند و بیش از 140 شرکت نیز در بازار فرابورس حضور دارند و مابقی شرکت ها نیز فعالیت خود را در تابلوهای مختلف بازار پایه فرابورس دنبال می‌ کنند.

به صورت کلی باید گفت که محصولات شیمیایی از نظر نسبت ارزش بازار به تعداد شرکت‌ های پذیرفته‌ شده در بورس، لقب بزرگ‌ ترین صنعت را بین صنایع بورس ایران در اختیار دارد. این صنعت بیش از 55 شرکت دارد که ارزش آن‌ ها در بیش از 450 هزار میلیارد تومان است که عدد قابل توجهی است.

در واقع این عدد نشان می‌ دهد که بیش از 20 درصد از ارزش کل بازار، تنها به این صنعت اختصاص دارد. به علاوه از نظر اشتغال‌ زایی و ارزآوری نیز این صنعت حرف های بسیاری در کشور دارد. شرکت‌ های فعال در صنعت شیمیایی در کنار تامین احتیاجات مختلف داخل کشور، بسیاری از تولیدات خود را به دیگر کشورهای جهان نیز صادر می‌ نمایند.

همان طور که ابتدای مقاله به شما قول دادیم، در این مطلب به بررسی صنایع فعال در بورس ایران پرداختیم.

چنانچه دوست دارید بدانید اصول تشکیل سبد سهام بهینه و سودده در بورس میتواند این لینک رو باز بفرمایید.

اگر هر گونه سوال، ابهام یا نقطه نظری در مورد انواع صنایع در بورس ایران داشتید، حتما در بخش دیدگاه ها بنویسید تا همگی استفاده کنیم.

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *