آموزش تابلوخوانی در بورس | راهکارهای جادویی و طلایی تابلوخوانی

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
آموزش تابلوخوانی در بورس

تابلوخوانی بازار و تکنیک های معاملاتی در سایت tse یکی از آن مواردی است که هر سهامدار و معامله گری در بورس باید با آن آشنایی های لازم رو داشته باشد. برای این مقاله با عنوان آموزش تابلوخوانی در بورس قصد داریم تا تمامی مواردی که یک معامله گر باید در تابلوی معاملات و سایت بورس مشاهده کند و در روند معاملات و تصمیمات خود در نظر داشته باشد را بررسی کنیم تا موضوع اموزش تابلوخوانی در بورس که یکی از ارکان آموزش مبانی بورس است را یاد بگیرید و دیگر به هیچ سایت تابلوخوانی نیاز نداشته باشید، چرا که آموزش تابلوخوانی در بورس بسیار ساده است و هر فردی می تواند با کمی دقت و توجه آن را یاد بگیرد. پس همراه مای مانی باشید تا این تکنیک های ساده ولی سودآور را یاد بگیرید.

آموزش تابلوخوانی در بورس

تابلو خوانی در بورس یکی از تکنیک‌ های میان تحلیلی است که علاوه بر تحلیل بنیادی و تکنیکال، به بعد سوم بورس شهرت دارد. به دلیل پیچید‌گی ظاهری تابلوی معاملاتی یک سهم، آموزش تابلوخوانی بورس به کمک تصاویر گویا یکی از دغدغه‌ های افراد تازه وارد بورس محسوب می شود. اگر شما با جستجوی عبارت “آموزش تابلو خوانی در بورس” به این صفحه راهنمایی شده‌ اید، دقیقا جای درستی آمدید. در ابتدا باید گفت که تابلوخوانی در بورس به معنی دریافت اطلاعات مختلف درباره یک سهم بورسی با بررسی تابلوی معاملاتی آن سهم است. این اطلاعات میتواند شامل طیف گسترده‌ای از اطلاعات باشد.

حتما بخوانید : خرید اتوماتیک عرضه اولیه چگونه انجام میشود؟

قیمت روز سهم شامل قیمت پایانی و آخرین معامله، میزان رشد قیمت سهم نسبت به دیروز، دامنه مجاز و بازه قیمتی روز سهم، حجم معاملات روز سهم، تعداد کل سهام یک شرکت و شناوری سهم، سود سالانه سهم، اطلاعاتی مربوط به شرکت‌های همگروه سهم، اطلاعات مربوط به معامله‌گران حقیقی و حقوقی، نمودار روزانه سهم، تابلوی سفارشات خرید و فروش، اطلاعیه‌های جدید شرکت در کدال و … را می توانید با یک نگاه جزئی به تابلوی معاملاتی سهم در سایت بورس مشاهده کنید.

همچنین اگر در تابلوخوانی بازار بورس کمی حرفه ای تر شوید، در واقع می توانید در خصوص هر نماد، میزان خرید و فروش، انواع کندل های قیمتی، قیمت پایانی و قیمت آخرین معامله، سهام شناور سهم و نسبت های EPS و P/E سهم و گروه، ورود و خروج پول هوشند، ارزش معاملات، تحرکات حقوقی و حقیقی، نوسان‌ های قیمت، میزان عرضه و تقاضای موجود روی هر سهم و مواردی از این دست را هم تجزیه و تحلیل کنید که میتوانند در تصمیم گیری شما برای خرید، فروش یا نگهداری سهم بسیار مفید باشد.

اجزای مهم در تابلو خوانی بورس

وضعیت بازار : این مورد برای روزهای کاری بورس یعنی شنبه تا چهارشنبه به غیر از روزهای تعطیل باز و برای دیگر زمان‌‌ ها بسته است. بازار از ساعت ۹ تا ۱۲:۳۰ باز است و معاملات در این ساعات انجام می شود. ساعت ۸:۳۰ الی ۹ را زمان سفارش گذاری می ‌‌نامند، بدین معنی که در این زمان تنها سفارش خرید یا فروش گذاشته می‌‌ شود و معاملات از راس ساعت ۹ شروع می شود. البته با توجه به شلوغی سیستم و افزایش تقاضا روی سهام بعضی از شرکتها، بازار بورس معاملات برخی از نمادها را به ساعات دیگری در روز انتقال داده است تا هسته معاملاتی بورس کشش تقاضا و عرضه میلیونی و بعضا میلیاردی برخی از سهام ها را داشته باشد.

شاخص کل : شاخص کل بورس میانگین تغییرات قیمتی تمامی سهام بازار بورس با در نظر گرفتن وزن هر سهم است که در سال ۱۳۶۹ مبنای شاخص کل ۱۰۰ واحد تعیین شده‌‌ است.

شاخص کل هم وزن : شاخص کل هم وزن بورس همان میانگین تغییرات کلیه‌‌ سهام بازار بورس بدون در نظر گرفتن بزرگی یا کوچکی شرکت است.

ارزش بازار : برابر با مجموع ارزش هر کدام از نماد‌‌ها است و ارزش هر نماد از حاصل ضرب تعداد سهام آن شرکت در قیمت به دست می آید.

اطلاعات قیمت : تعیین می کند داده ‌‌های قیمتی که ازآن برای محاسبه‌‌ ارزش بازار و دیگر موارد استفاده می ‌‌شود، مربوط به چه زمانی است.

تعداد معاملات : نشان دهنده تعداد معاملات انجام شده در یک روز مشخص است.

ارزش معاملات : نشان دهنده این مفهوم است که معاملات انجام شده در این روز چه ارزشی از لحاظ ریالی دارند.

حجم معاملات : تعداد سهام معامله شده در یک روز معین را مشخص می‌‌‌‌ کند. این نکته را در نظر داشته باشید که حرف B نشان دهنده میلیارد سهم و حرف M بیانگر میلیون سهم است.

شاخص آزاد شناور : به میزان سهامی که اغلب در شرکت‌‌ های بورسی در اختیار سهامداران حقیقی قرار‌‌ دارد و مرتبا در بازار مورد معامله قرار می گیرد، سهام شناور آزاد یا به اختصار سهام شناور می گویند، پس در شاخص آزاد شناور تغییرات قیمتی آن بخشی از سهام سنجیده می ‌‌شود که اغلب به وسیله سهامداران حقیقی و سهامداران حقوقی کوچک مورد معامله قرار می گیرد. شایان ذکر است که نحوه محاسبه شاخص آزاد شناور دقیقا مشابه شاخص کل می باشد، تنها آن قسمت از سهام که در اختیار سهامدار عمده است در نظر گرفته نخواهد شد.

قیمت پایانی : قیمت پایانی همان میانگین قیمت ‌‌های معامله شده سهم در طول روز طبق حجم معاملات است. قیمت پایانی سهم، قیمتی است که معامله سهم در ابتدای روز بعد، طبق آن قیمت شروع خواهد شد. اصطلاحا قیمت پایانی صفر تابلوی فرداست. قیمت دیروز نشان دهنده قیمت پایانی دیروز است.

حتما بخوانید : سرمایه گذاری در بورس – از صفر تا صد بورس

بازه‌‌‌ روز : این بازه تعیین می کند که معاملات انجام شده برای این نماد در طول روز در چه محدوده قیمتی انجام شده است.

قیمت مجاز : این قیمت نشان­ دهنده­­ محدوده قیمتی است که سهم به صورت قانونی مجاز به نوسان در آن محدوده قیمتی است.

بازه‌‌‌ هفته و بازه‌‌ سال : محدوده قیمتی است که این نماد در هفته و سال گذشته معامله شده است را نشان می‌‌ دهد.

تعداد معاملات : این عدد نشان دهنده تعداد معاملاتی است که انجام شده است و در این خصوص توجه به این موضوع الزامیست که تعداد معاملات با تعداد افرادی که معامله می ‌‌کنند، متفاوت است به این دلیل که ممکن است یک فرد ۲ معامله روی یک نماد انجام دهد.

حجم معاملات : حجم معاملاتی سهم نشان دهنده این است که معاملات انجام شده بین سهامداران در طول روز شامل چه تعداد سهم‌‌ است.

ارزش معاملات : ارزش معاملات است که تعیین می کند در یک روز، معاملاتی که انجام شده است چه ارزشی از نظر ریالی داشته است.

ارزش بازار : این عدد برای هر نماد، از حاصل ضرب کل سهام شرکت در قیمت پایانی حاصل می شود.

تعداد سهام : نشان دهنده تعداد کل سهام شرکت سهامی است.

حجم مبنا : نشان دهنده حداقل تعداد سهام یک شرکت است که باید در طول روز معامله شود تا قیمت پایانی سهم بتواند طبق حداکثر دامنه نوسان روزانه بورس، افزایش یا کاهش داشته باشد. حجم مبنا برای هر ‌‌شرکت سهامی عددی متفاوت است و با توجه به تعداد سهام شرکت تعیین خواهد شد.

صف خرید و صف فروش : زمانی که حجم عرضه یک سهم بیشتر از تقاضای آن باشد صف فروش و وقتی حجم تقاضای آن نسبت به عرضه ‌اش بیشتر باشد، صف خرید برای آن تشکیل می شود. یکی از علت های تشکیل صف خرید یک سهم، اقبال مردم به آن سهم و از دلایل تشکیل صف فروش عدم استقبال سهام‌ داران نسبت به سهم است.

P/E : حاصل قیمت سهم بر قیمت سود است. وقتی P/E سهمی از میانگین P/E گروهی که در آن قرار دارد بیشتر باشد، نشانه خوبی نخواهد بود. هر چقدر نسبت P/E بیشتر باشد، ارزندگی بنیادی سهم کم تر است. البته استثنائاتی نیز وجود دارد.

EPS : این عدد در حقیقت همان سود پیش‌ بینی شده سهم در طول یک سال مالی سهم است، ولی در نظر داشته باشید که سودی که تقسیم می ‌شود DPS نام دارد که اغلب کم تر از EPS است.

آموزش تابلوخوانی بورس

نکات جادویی و طلایی آموزش تابلوخوانی در بورس

  • ** رنج های مثبت و منفی در طول روز نشان دهنده نیت و تحرکات سهامدار عمده است.
  • ** صف خرید و صف فروش سهم به هیچ عنوان بیانگر ارزشمندی و یا عدم ارزشمندی سهم نیست.
  • ** نوسان های منفی در روزهای صعودی بازار، بیانگر جم گردن سهم به وسیله بازیگر اصلی سهم است.
  • ** به قیمت آخرین معامله و قیمت پایانی سهم توجه داشته باشید، لذا معمولا می تواند بیانگر ورود و یا خروج حقوقی باشد.
  • ** جریان ورود پول را در نظر بگیرید و بدانید که ورود و خروج پول هوشمند یک روزه اتفاق نمی افتد و بعضا ماه ها به طول می انجامد.
  • ** تحرکات بازار گردانان سهم را زیر نظر بگیرید، زیرا آن ها صبر زیادی دارند و تلاش دارند تا جای ممکن سهامداران را خسته کرده و اصطلاحا از آن ها نوسان بگیرند.
  • ** معیار ارزشمندی و به صورت کلی تصمیم خودتان را در روز بازگشایی سهام های مختلف قرار ندهید، لذا در روز بازگشایی قیمت سهم تحت تاثیر هیجانات روز آن سهم است.
  • ** کد به کد ها را تحت نظر داشته باشید، ولی فکر نکنید که رکن بسیار مهمی برای تصمیم شما هستند، به این دلیل که بسیاری از کد به کد ها برای گمراهی شما سهامداران طراحی می شود.
  • ** حجم معاملات یکی از مهم ترین مولفه های موجود برای شناسایی سهام مستعد رشد است. در واقع هیچ کاهش و یا افزایشی بدون تغییر در روند حجم معاملاتی آن سهم رخ نخواهد داد. در واقع این بدین معنی است که اگر سهام شما صد درصد هم رشد کرده باشد، اما حجم معاملاتی در آن پایین باشد، به معنی نقدشوندگی پایین آن سهم است و ای امکان وجود دارد که در زمان فروش آن به مشکل بخورید. به عنوان آخرین نکته در خصوص با حجم معاملات در خاطر داشته باشید که همیشه تغییرات ناگهانی حجمی را باید زیر نظر خود داشته باشید.
  • ** در انتها هم این نکته را در خاطر داشته باشید که در تابلو خوانی بورس، در صورتی که تعداد خریدار سهم به نسبت فروشنده های ان کم تر باشد، اما روند قیمتی خنثی یا صعودی باشد، بیانگر قدرت خریدار خواهد بود، ولی این مورد هم شرط کافی برای خرید و یا فروش یک سهم نیست.

نتیجه گیری و کلام آخر

در پایان میتوان گفت که هر خرید و فروشی هرچند خاص و به اصطلاح محرمانه باشد باید از فیلتر عرضه و تقاضا بگذرد و بر روی تابلو بازار بورس درج شود و دقیقا اینجاست که هر فردی می ‌تواند حرکات خریدار و فروشنده را تا حدی مورد بررسی قرار دهد و به نتیجه‌‌ درستی دست پیدا کند و فرصتی پیدا ‌‌شود که سهامدار خرد در لحظات طلایی، به جمع احتمالی بازیگردان ‌‌های بزرگ بپیوندد.

ارزش و اهمیت آموزش تابلو خوانی در بورس به اندازه ای است که اگر فردی به مهارت بسیاری در تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال رسیده باشد، اما توانایی استفاده از سایت Tsetmc و تابلو خوانی را نداشته باشد، توانایی لازم برای انجام معامله را نخواهد داشت. پس این ابزار به عنوان مکمل تحلیل‌‌ تکنیکال، تحلیل‌‌ بنیادی، مدیریت سرمایه در بورس و روانشناسی بازار می ‌تواند ما را به سوی موفقیت در بازار بورس سوق دهند.

اکثر مواقع به کمک تابلوی بورس است که ما قادریم اتفاقاتی مانند کد به کد حقوقی به حقیقی، معاملات بلوکی، اردر های ترس و مواردی از این دست را متوجه شویم که تمامی آن ها تنها با استفاده از مفهومی با نام تابلو خوانی بازار و رفتارشناسی سرمایه‌ گذاران ممکن می شود. همچنین در نظر داشته باشید که بهترین سایت تابلوخوانی بورس متعلق به خود سازمان بورس است و شما عزیزان هم همیشه می توانید از آن استفاده کنید.

در این مقاله سعی کردیمم تا به صورت جامع به موضوع تابلو خوانی در بورس بپردازیم، امیدوارم که مفهوم تابلوخوانی در بورس را تا حدود زیادی متوجه شده باشید. هر گونه سوال و یا ابهامی هم بود، از بخش نظرات از کارشاناسان سایت مای مانی سوال فرمایید تا با زبانی ساده پاسخ شما را بدهند. هر گونه تجربه ای هم در تابلوخوانی بورس دارید، حتما در بخش دیدگاه ها بنویسید.

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *