کم ریسک ترین سرمایه گذاری بورس چیست؟

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
کم ریسک ترین سرمایه گذاری بورس

اگر شخص ریسک پذیری نباشید و در عین حال دوست داشته باشید در بازار بورس سرمایه گذاری کنید، باید کم ریسک ترین سرمایه گذاری بورس را شناسایی کنید تا بتوانید با توجه به میزان ریسک پذیری خود، سهام های بنیادی و قوی را برای بلندمدت انتخاب کنید تا هم کم ریسک ترین سرمایه گذاری بورس را تجربه کنید، هم متحل ضررهای احتمای نشوید و همچنین نیاز به رصد بازار به صورت پیوسته نداشته باشید. اگر شما هم خیلی شخص ریسک پذیری نیستید، اصلا جای نگرانی نیست چرا که در این مطلب بهترین و کم ریسک ترین سرمایه گذاری بورس را معرفی کرده ایم تا شما بتوانید از آن ها استفاده کنید.

کم ریسک ترین سرمایه گذاری در بورس

همواره ریسک بخشی جدا نشدنی از بازارهای مالی و به خصوص بازار بورس به حساب می آید و شما هیچگاه توانایی حذف آن را نخواهید داشت ولی با در نظر داشتن نکات خاصی می توانید میزان آن را مدیریت نمایید و ریسک سرمایه گذاری خود را به کمترین حد برسانید. افراد ریسک گریز معمولا سرمایه گذاری در بانک های و دریافت ماهیانه سود ناچیز را به سرمایه گذاری در سایر بازار های را ترجیح می دهند ولی در نظر نمی گیرند که با روش هایی مثل سرمایه گذاری در انواع صندوق های سرمایه گذاری البته با دید بلندمدت و سایر روش ها که در ادامه خواهیم گفت، توانایی کسب سودهای به مراتب بالاتر را نیز دارا خواهند بود.

حتما برایتان جالب است : سرمایه گذاری کم ریسک و پرسود | بهترین جا برای سرمایه گذاری

از طرفی شما با سپرده گذاری در بانک شما قادر نخواهید بود از کاهش ارزش پول خود جلوگیری کنید و بر اثر تورم ارزش پول و سرمایه شما کم خواهد شد و این در حالی است که با سرمایه گذاری آگاهانه در بازار سرمایه قادرید ارزش پول و سرمایه خود را تا حدود زیادی حفظ کنید. بازار بورس شرایط سرمایه گذاری و بهره مندی از سود سهام را برای افراد ریسک گریز هم فراهم کرده است و شما می توانید با خرید اوراق قرضه، سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری و یا سرمایه گذاری در بازار بورس به شکل غیر مستقیم و به وسیله شرکت های سبدگردان در بازار بورس سرمایه گذاری های کم ریسکی را تجربه کنید و در عین حال از سودهای جذابی که در این بازار وجود دارد نیز بهره مند شوید. 

منظور از سرمایه گذاری کم ریسک چیست؟

پیش از شناسایی کم ریسک ترین سرمایه گذاری در بورس، ابتدا لازم است اندکی بیشتر با مفهوم ریسک آشنا شویم. تعداد زیادی از سرمایه‌ گذاران ریسک‌ پذیری بالایی ندارند. با نگاهی به آمار بالای سرمایه‌ گذاری در بازار مسکن می‌ توان این ریسک‌ گریزی را در ایرانیان به خوبی درک کرد، چرا که بازار مسکن یکی از کم ریسک‌ ترین بازارها محسوب می شود و مردم با سرمایه‌ گذاری در آن، هم تقاضای مصرفی و هم تقاضای سرمایه‌ گذاری خود را برآورده خواهند کرد. با این حال که می‌ دانیم هر چه ریسک بیشتر شود، بازدهی نیز به مراتب بالاتر خواهد بود، ولی بسیاری ریسک کم و خیال آسوده را ترجیح می‌ دهند و علت آن را ترس از دست رفتن سرمایه می دانند. در واقع می توان این طور گفت که ریسک، امکان شکست در سرمایه‌ گذاری است.

شایان ذکر است که روش‌ های سرمایه‌ گذاری بدون ریسک نیز وجود دارند، مثل سپرده‌ گذاری در بانک، ولی بهتر است بدانیم که این روش‌ ها بیشتر پس‌ انداز به حساب می آیند تا سرمایه‌ گذاری، همچنین با گذاشتن پول در بانک و دریافت سود بسیار اندک، ارزش پول با گذشت زمان و بر اثر تورم از بین خواهد رفت. حتی افراد ریسک‌ پذیر هم به دنبال سرمایه‌ گذاری سودمند با حداقل ریسک می باشند، از همین روی در بازارهای مالی به خصوص بازار سرمایه، روش‌ هایی برای همه افراد وجود دارد تا بتوانند از سود این بازار نسبت به روش‌ های رایج دیگر بهره ببرند و به عبارت دیگر سود راحت‌ تر و بیشتر کسب کنند.

1) سرمایه گذاری غیر مستقیم در بازار بورس

همان طور که می دانید سرمایه گذاری در بازار سرمایه از طریق دو روش مستقیم و غیر مستقیم یا همان استفاده از شرکت های سبدگردان امکان پذیر است. سرمایه گذاری مستقیم بدین معنی است که افراد با تجربه و آگاه خود به انجام معاملات بورسی اقدام می کنند و ولی در روش غیر مستقیم، افراد، مدیریت سبد دارایی خود را به دست شرکت های معتبر سبدگردان و کارشناسان حرفه ای آن ها واگذار می کنند که همین موضوع ریسک سرمایه گذاری در بورس را کمینه می کند.

حتما برایتان جالب است : بهترین سرمایه گذاری در زمان رکود چیست؟

شرکت های سبدگردان زیر نظر سازمان بورس و با دریافت مجوز رسمی از آن سازمان فعالیت دارند. لذا این سوال پیش می آید که آیا سرمایه گذاری از طریق سبدگردان بهتر است و یا خودم؟ جواب بسیار ساده است، اگر آگاهی کافی ندارید و به روش های تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال تسلطی ندارید، شاید سبدگردان گزینه مناسبی برای شما به حساب آید. البته در انتخاب سبدگردان و مقایسه شرکت های سبدگردان باید مواردی را در نظر بگیرید.

بنابراین سبدگردانی اختصاصی را نیز می‌ توان به عنوان یکی دیگر از روش های کم ریسک سرمایه گذاری در بورس به حساب آورد. با سپردن سبد دارایی خود به افراد آگاه و با تجربه در بازار بورس، به نوعی میزان ریسک خود را کاهش خواهید داد. این افراد توانایی زیادی در تحلیل بازار و سهام دارند و می‌ توانند طرز رفتار سهم‌ ها در این بازار را مورد بررسی قرار دهند، از همین روی می‌ توانید انتخاب کنید که پرتفوی سرمایه‌ گذاری شما از چه نوع سهم هایی تشکیل شود؛ سهام پر ریسک یا کم ریسک.

در حقیقت شرکت‌ های سبدگردان پیش از شروع سرمایه گذاری، در طول جلساتی اهداف و میزان ریسک‌ پذیری شما را مورد بررسی قرار می دهند و مطابق با اطلاعات حاصل شده، سبد سرمایه‌ گذاری شما را تشکیل خواهند کرد. نکته ای که باید در نظر داشته باشید اینجاست که همه صندوق‌ هایی که با عنوان سرمایه‌ گذاری کم ریسک نام بردیم، تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار هستند، لذا از شفافیت اطلاعاتی بالایی برخوردارند و تمامی اطلاعات مربوط به آن ها در سایت آن‌ ها قابل دسترسی است و تغییرات آن بروزرسانی خواهد شد.

2) خرید اوراق مشارکت در بورس

خرید اوراق مشارکت در بورس نیز یکی دیگر از روش های استفاده از بازار بورس در راستای سودآوری و در عین حال متحمل شدن ریسک بسیار پایین است. اوراق مشارکت در واقع اوراق بهادار با نام و بی نامی به حساب می آیند که در راستای تامین بودجه واحدهای تولیدی، توسط شرکت‌ های دولتی و پروژه های عمرانی و … بر اساس قانون و یا مجوز بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با قیمت اسمی معین برای زمان مشخص از طریق عرضه عمومی منتشر می شوند.

حتما برایتان جالب است : بهترین سرمایه گذاری با ۱۵۰ میلیون تومان

حال این سوال مطرح می شود که نحوه پرداخت سود اوراق مشارکت چگونه است؟ در جواب باید گفت که مقدار سود تضمین شده اوراق مشارکت به دارندگان آن به صورت علی الحساب پرداخت می شود و ناشر اوراق سود قطعی پروژه را در زمان سررسید و در پایان پروژه را محاسبه کرده و سود علی الحساب را از آن کسر خواهد کرد و باقی مانده را به دارندگان اوراق می پردازد.

از آنجایی که سرمایه گذاری در اوراق مشارکت سود ثابت برای شما خواهد داشت، از کم ریسک ترین سرمایه گذاری ها محسوب می شود ولی می توان گفت سود آن در برابر سرمایه گذاری های دیگر بسیار کم تر است و باید دید با وجود تورمی که در حال حاضر در سطح جامعه وجود دارد، این که اوراق درآمد ثابت خریداری کنیم، منطقی است یا خیر!. نکات قابل تامل در خرید اوراق مشارکت را در ادامه برایتان آورده ایم؛

  • ** با وجود این که اوراق مشارکت بازدهی تضمین شده دارند، اما ریسکی را برای سرمایه گذاران خود به همراه نخواهند داشت.
  • ** برخی مواقع و به علت کمبود نقدینگی و رقابت برای جذب منابع با بانک‌ ها، بعضی از ناشران اوراق به علاوه برسود اعلامی، سود 3 درصدی برای یک سال را بر روی تابلو معاملاتی تضمین می نمایند.
  • ** سود حاصل از اوراق مشارکت، برای سرمایه‌ گذار معاف از پرداخت مالیات است و این مورد یکی دیگر از جذابیت های سرمایه گذاری و خرید این اوراق به شمار می رود.
  • ** سررسید پرداخت سود 1 ماهه یا 3 ماهه است. در واقع هر چقدر دوره‌ های پرداخت سود کوتاه‌ تر باشد، برای سرمایه‌ گذار بیشتر جذاب خواهد بود.
  • ** سود اعلامی اوراق مشارکت برای دوره 1 ساله به صورت معمول بین 20 الی 22 درصد خواهد بود. هر اندازه درصد سود بیشتر باشد، خرید اوراق آن جذاب‌ تر خواهد بود.

در نظر داشته باشید که به منظور معامله اوراق مشارکت خارج از بورس، احتیاج است سرمایه‌ گذار با مدارک شناسایی به یکی از شعب بانک‌ های عامل مراجعه کند و برای به خرید یا فروش اوراق مورد نظر اقدام کند. در مورد معامله اوراق مشارکت بورسی باید گفت که هر شخصی که کد بورسی داشته باشد، می‌ تواند از طریق سامانه معاملاتی آنلاین یا ثبت سفارش اینترنتی برای خرید نماد اوراق مشارکت اقدام نماید. لازم به ذکر است که این اوراق بسته به بازاری که در آن منتشر می‌ شوند امکان دارد در سامانه آنلاین قابل معامله باشد. اگر اوراق در بازار پایه فرابورس عرضه شود، معامله آن از طریق ثبت سفارش اینترنتی امکان پذیر است.

کم ریسک ترین نوع سرمایه گذاری در بورس

تحت شرایطی که شخصی کد سهامداری و کاربر غیر آنلاین باشد، به شکل حضوری درخواست خرید یا فروش خود را به کارگزاری اعلام کند. بعد از دریافت کد بورسی این توانایی را دارید که با مشخصاتی که به وسیله کارگزاری برای شما فرستاده می شود، وارد سایت کارگزاری شوید و سفارش خرید را ثبت نمایید.

3) خرید اوراق قرضه

یکی دیگر از انواع اوراق بهادار، اوراق قرضه است که آن هم یک سرمایه گذاری کم ریسک برای سرمایه گذاران بورسی به حساب می آید. جالب است بدانید که شرکت منتشر کننده این اوراق موظف است که مبالغ مشخصی را در زمان‌ هایی خاص به دارنده آن بپردازد و اصل مبلغ را در زمان سررسید پرداخت کند. دارندگان اوراق قرضه هیچ گونه مالکیتی در شرکت نخواهند داشت، ولی قادرند به عنوان بستانکار حق دریافت اصل و بهره آن را طلب کنند.

4) خرید واحدهای صندوق سرمایه گذاری

شاید بتوان بهترین سرمایه گذاری کم ریسک در بورس را خرید صندوق های سرمایه گذاری در بورس دانست. اما قبل از این که بخواهید در این صندوق های سرمایه گذاری کنید، باید انواع مختلف آن را بشناسید. از جمله صندوق های سرمایه گذاری عبارت اند از:

  • ** صندوق‌ های تامین مالی
  • ** صندوق‌ سرمایه‌ گذاری مختلط
  • ** صندوق‌ سرمایه‌ گذاری در سهام
  • ** صندوق‌ سرمایه‌ گذاری شاخصی
  • ** صندوق قابل معامله‌ یا همان ETF
  • ** صندوق‌ های اختصاصی بازارگردان
  • ** صندوق‌ سرمایه‌ گذاری با درآمد ثابت

در نظر داشته باشید که صندوق های سرمایه گذاری هم ریسک به همراه خواهند داشت، ولی =از آنجایی که تنوع بالایی دارند، می توانید کم ریسک ترین آن ها را برای سرمایه گذاری انتخاب کنید که به عنوان مثال صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت، کم ریسک ترین آن ها به شمار می رود. به صورت کلی می توان گفت که سرمایه شما در این صندوق ها برای خرید اوراق کم ریسک مثل اوراق بهادار با درآمد ثابت که این اوراق شامل اوراق اجاره، اوراق مشارکت، اوراق قرضه دولتی، اوراق بهادار رهنی و … سرمایه‌ گذاری خواهد شد. سود صندوق ها سرمایه گذاری با سود ثابت، به حساب سرمایه گذار واریز می شود و امکان دارد بعضی مواقع سودی نیز نداشته باشد ولی به شکل کلی می توان این طور گفت که سود سرمایه گذار از افزایش قیمت واحدهای سرمایه گذاری حاصل می شود.

حتما برایتان جالب است : بهترین اوراق قرضه برای سرمایه گذاری در ایران

نکته جالب توجه اینجاست که همه صندوق های سرمایه گذاری زیر نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار فعالیت دارند و از قابلیت های سرمایه صندوق های سرمایه می توان به شفافیت آن ها اشاره کرد، چرا که آن ها موظف هستند که همه اطلاعات با اهمیت مانند میزان دارایی‌ های خود را در سایت صندوق به اطلاع عموم مردم برسانند. صندوق های سرمایه گذاری ETF و یا همان صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس نیز در گروه سرمایه گذاری های با ریسک کم جای می گیرند. به منظور خرید واحد های صندوق های سرمایه گذاری  که می توانید با کد بورسی و از طریق سامانه معاملاتی کارگزاری‌ ها و یا حضوری با دفاتر صندوق ها برای ثبت سفارش خود اقدام کنید و با ارائه مدارک هویتی و مبلغ مورد نظر در این نوع صندوق ها سرمایه گذاری کنید.


همان طور که ابتدای مقاله به شما قول دادیم، در این مطلب کم ریسک ترین سرمایه گذاری بورس را به شما معرفی کردیم.

اگر دوست دارید در مورد ریسک سرمایه گذاری در بورس ایران اطلاعات بیشتری کسب کنید، این مقاله را مطالعه کنید.

به نظر شما کم ریسک ترین نوع سرمایه گذاری در بورس چیست؟

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *