پوزیشن لانگ و شورت چیست؟

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
پوزیشن لانگ و شورت

از پوزیشن لانگ و شورت چه می دانید؟ آیا می دانید موقعیت های long و short در چه بازارها و چه زمان هایی کاربرد دارند؟ در واقع پوزیشن لانگ و شورت موقعیت هایی برای خرید و فروش یک دارایی مانند ارزهای دیجیتال به حساب می آیند که با توجه به روند و جهت حرکتی بازار، معامله گران سعی می کنند معاملات خرید یا فروش خود را در زمان مناسب ارسال کنند تا بیشترین سود و کمترین ضرر متوجه سرمایه های آن ها شود. اما اگر دوست دارید دقیقا بدانید که پوزیشن لانگ و شورت چیست و چطور باید از آن در بازار ارزهای دیجیتال استفاده کنید، تا انتها همراه ما بمانید تا به زبان ساده آموزش های کاربردی را خدمت شما عرض کنیم.

پوزیشن لانگ و شورت

تریدرهای ارز دیجیتال، به صورت معمول اصطلاحات خاصی را در این حوزه به کار می برند که برای بسیاری از مبتدی ها قابل درک نیست. اصطلاح های long و Short از کلمات پرکاربرد در بازار رمزارزها به حساب می آیند که نشان دهنده دید و اعتقاد یک تریدر کریپتوها هستند. تریدرها با استفاده از این دو اصطلاح، پیش‌ بینی خود را در خصوص با کاهش یا افزایش قیمت رمزارزها بیان می‌ کنند. استراتژی‌ های لانگ و شورت، برای هدف‌ گذاری ایجاد سود مورد استفاده قرار می گیرند. به صورت کلی در استراتژی Long، معامله گر امیدوار است که قیمت از یک نقطه مشخص، روند صعودی را طی کند، لذا در این حالت گفته می شود که معامله گر پوزشین لانگ گرفته است.


در صورتی که تمایل دارید در ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، اتریوم و … سرمایه گذاری امن کنید و از امتیاز 10 درصد تخفیف کارمزد در معاملات رمزارزها بهره مند شوید، میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید؛

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال


در استراتژی Short، تریدر انتظار دارد که قیمت از یک نقطه مشخص کاهش پیدا کند. با این دو استراتژی، تریدرها در تلاشند تا سودهای بسیاری را چه در بازارهای نزولی و چه در بازارهای صعودی کسب نمایند. در این حالت گفته می شود که تریدر پوزیشن شورت گرفته است. شما عزیزان قادرید رمزارزها را با هدف پوزیشن لانگ یا شورت خریداری کنید. این نوع از پوزیشن ها در صرافی‌ های دیجیتالی که امکان سفارش محدود دارند، در دسترس می باشد.

هنگامی که روند بازار منفی است، به سادگی می توانید با ورود به پوزیشن های شورت و در زمانی که بازار روند صعودی دارد، با ورود به پوزیشن های بای، به کسب سود از بازار بپردازید. معامله گران رمزارزها و سرمایه‌ گذاران حرفه‌ ای، معمولا در زمان کاهش قیمت رمزارزها، آن را خریداری می کنند و با افزایش قیمت، آن رمزارز را به فروش می رسانند. یعنی هنگامی که قیمت روند صعودی خود را آغاز می کند، پوزیشن لانگ می گیرند و زمانی که قیمت از سطح مقاومت خود باز می گردد، از استراتژی شورت استفاده می نمایند.

پوزیشن لانگ و شورت چیست؟

همان طور که گفتیم پوزیشن لانگ و شورت پیش‌ بینی معامله‌ گران از روند قیمتی یک رمزارز است. این که آیا قیمت آن ارز صعودی می شود و یا این که روند قیمت ارز در آینده نزولی خواهد بود.  به صورت خلاصه پوزیشن‌ های لانگ و شورت دو جهت احتمالی قیمت ارز مورد نظر را برای کسب سود در نظر می گیرند. در یک پوزیشن لانگ، تریدر امیدوار است که قیمت از یک نقطه مشخص برای افزایش اقدام کند. در این حالت، ما خواهیم گفت که معامله گر وارد “پوزیشن لانگ” شده است.


حتما برایتان جالب است : نحوه خرید ارز دیجیتال از کوینکس برای ایرانیان


در یک پوزیشن شورت ولی معامله گران رمزارزها انتظار دارند که قیمت از یک نقطه مشخص ریزشی شود که در این صورت گفته می شود که معامله‌ گر وارد “پوزیشن شورت” شده است. شما قادرید یک رمزارز را به صورت پوزیشن لانگ یا شورت مورد معامله قرار دهید. این نوع از پوزیشن‌ ها در صرافی‌ هایی که خدمات معاملاتی مثل مارجین تریدینگ، فیوچرز و پرپچوال ارائه می دهند، می تواند مورد استفاده قرار گیرد. به همان صورت که گفتیم در بازارهای صعودی پوزیشن‌ های لانگ و در بازارهای نزولی، پوزیشن‌ های شورت بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند.

آیا میتوان از کاهش قیمت رمزارزها هم سود به دست آورد؟

با کمک ویژگی سفارش محدود یا به‌ اصطلاح قرارداد محدود، معامله گران رمزارزها می توانند وقتی که قیمت یک ارز دیجیتال روند کاهشی دارد، در پنل صرافی آنلاین رمزارز خود، تنظیم کنند که چنانچه قیمت رمزارز مورد نظر، به رقم x کاهش پیدا کرد، پاداش دریافت نمایند.

به عبارتی پوزیشن Short به معنی پیش‌ بینی کاهش قیمت و دریافت جایزه در ازای درست از آب درآمدن تحلیل و پیش‌ بینی می باشد. معامله گر ارز دیجیتال در استراتژی‌ های شورت امیدوار دارد که قیمت کاهش پیدا کند تا دارایی به فروش رفته را در قیمت کم تری بخرد و در زمان صعود قیمت رمزارز، آن را بفروشد تا از اختلاف قیمتی به کسب سود بپردازد.

در بازار کریپتوکارنسی می‌ توانید ابتدا خرید کنید و در ادامه به فروش بپردازید و یا برعکس، ابتدا به فروش برسانید و در ادامه همان رمزارز را با قیمت پایین تر خریداری کنید. میان معامله گران ارز دیجیتال، شورت و فروختن مفهوم یکسانی دارند و معمولا از این دو عبارت به‌ جای هم نیز استفاده می گردد.

چه موقع وارد یک پوزیشن Long شویم؟

در جواب باید گفت در واقع زمانی وارد پوزیشن لانگ شوید که این احتمال را می دهید، قیمت رمزارز مورد نظر در آینده افزایش پیدا می کند. به عنوان مثال فرض کنید در یک روز بهاری در حال تحلیل رمزارز بیت کوین در تایم فریم روزانه هستید و پس از تحلیل‌ های خود در خواهید یافت که قیمت این ارز به احتمال زیاد در روزهای آتی افزایش خواهد یافت و امکان دارد تا 14 روز آینده 100 درصد سود به دست آورید.


حتما برایتان جالب است : ارز دیجیتال آوالانچ چیست و چه آینده ای دارد؟


در این صورت، شما طبیعتا می توانید از پوزیشن لانگ یا همان بای استفاده کنید. برای این کار از طریق صرافی‌ هایی که از قراردادهای معاملاتی آتی یا دیگر قراردادهای مشتقه پشتیبانی می‌ کنند، استفاده نمایید. بدیهی است که این تصمیم شما برای ورود به معامله، بهتر است مطابق با تحلیل‌ بنیادی و تکنیکال گرفته شده باشد. به صورت کلی شما می بایست در شبکه‌ های اجتماعی فعالیت زیادی داشته باشید و اخبار را به شکل پیوسته دنبال کنید تا بازار و روندهای آن را به درستی درک کنید.

اهمیتی ندارد که با چه نوع تحلیلی برای خرید و فروش های خود تصمیم می گیرید، بلکه این حائز اهمیت است که باید اطمینان حاصل کنید که پوزیشن لانگ شما سودآوری لازم را خواهد داشت. رمزارزهایی مثل سهام شرکت‌ های سنتی مورد معامله قرار می گیرند، به این معنی که به صورت معمول با ارزهای فیات، به خصوص تتر، خرید و فروش می شوند و همواره در حال تقلا برای افزایش قیمت هستند.

آموزش کاهش ریسک در زمان گرفتن پوزیشن لانگ

یکی از روش‌ های کمینه کردن ریسک در زمان لانگ کردن یا خرید بیت کوین و دیگر رمزارزها، خرید پله‌ ای می باشد. بدین ترتیب که معامله‌ گر در فواصل زمانی برای خرید مقادیر کمی از ارز دیجیتال اقدام می کند. این رویکرد که میانگین‌ گیری هزینه دلاری هم نام دارد، به کاهش ضررهای ناشی از نوسانات رمزارزها کمک شایانی می کند و به رشد مستمر سبد دارایی‌ ها در طول زمان منتهی خواهد شد.


حتما برایتان جالب است : سبد هولد ارز دیجیتال | بهترین ارزها برای سال 2030


هرچند کیف پول‌ های آنلاین صرافی‌ ها بیمه هستند، ولی کیف‌ های سخت افزاری یا سرد امنیت به مراتب بیشتری خواهند داشت، به همین خاطر امکان دسترسی به محتویات آ نها از طریق شبکه امکان پذیر نخواهد بود. در زمان سرمایه‌ گذاری بلند مدت در رمزارزها بهتر است دارایی‌ های خود را به صورت امن ذخیره فرمایید.

چه موقع وارد یک پوزیشن Short شویم؟

عوام بر این باورند که وقتی که قیمت یک رمزارز کاهش می یابد، باید از بازار و یا حداقل ارز مورد نظر خارج شوند و این در حالی است که این تصور مرسوم بسیار اشتباه است! شما می‌ توانید از سقوط قیمت یک رمزارز هم برای کسب سود خود استفاده کنید. لذا تعداد زیادی از تریدرها در زمان بازارهای نزولی هم برای انجام معاملات خود اقدام می کنند. بدین شکل که وارد پوزیشن‌ های شورت مانند پوزیشن سل یا همان پوزیشن فروش می‌ شوند.

موقعیت های long و short

این طور فرض کنید که شما یک رمزارز را به قیمت 4 هزار دلار به فروش می رسانید. حالا قیمت رمزارز مورد نظر به 3800 دلار می رسد، اما شما همچنان 4 هزار دلار پول نقد در حساب خود دارید. حالا می‌ توانید آن یک واحد از آن ارز را با قیمتی معادل 3800 دلار مجددا خریداری کنید. نهایتا شما 1.052 ارز دیجیتال در اختیار خواهید داشت یا به عبارتی از ضرر 200 دلاری خود جلوگیری کرده اید.

اینجاست که پوزیشن شورت می توانند به شما کمک کنند. در این مثال شما تنها جلوی ضرر را گرتفه اید ولی سودی هم به‌ صورت دلاری به دست نیاورده اید. با استفاده از پوزیشن شورت، شما قادرید وارد قراردادی شوید که با فروش ارزهای دیجیتالتان، به‌ صورت دلاری نیز، نه تنها متحمل ضرر نشوید، بلکه سود هم به دست آورید.

بازار در زمان پوزیشن لانگ و شورت، چه وضعیتی دارد؟

شما می توانید در بسیاری از صرافی‌ های دیجیتال وارد پوریشن شورت یا لانگ شوید. تریدرها به صورت معمول صرافی‌ هایی مثل صرافی کوکوین، صرافی کوینکس یا بایننس را برای استفاده از این قراردادها انتخاب می کنند. برای مثال صرافی کوین‌ بیس بزرگ‌ ترین صرافی دیجیتالی در آمریکا به حساب می آید و جالب است بدانید که میان صرافی های جهانی، بایننس سریعترین رشد را به خود اختصاص داده است. لذا این صرافی‌ ها طیف وسیعی از خدمات را شامل می‌ شوند. خدماتی مثل معاملات فیوچرز، معاملات مارجین، معاملات اسپات و … که همگی می توانند توسط کاربران ایرانی نیز مورد استفاده قرار گیرند.

چنانچه اخیرا برای ورود به این بازار اقدام کرده اید و می خواهید پوزیشن‌ های شورت و لانگ را هم تجربه کنید، شاید صرافی کوکوین بتواند گزینه مناسب تری برای شما باشد. صرافی dYdX هم به عنوان یک صرافی غیرمتمرکز با حجم نقدینگی بالا، گزینه مناسبی محسوب می شود. معامله رمزارزها در صرافی کوینکس هم به علت رابط کاربری ساده و زیبایی بصری شاید بتواند گزینه خوبی باشد.


حتما برایتان جالب است : ارز dy dx چیست و چرا آینده آن رویایی است؟


معاملات لانگ و شورت نوعی معامله ریسکی محسوب می شوند. پوزیشن شورت یا همان پوزیشن سل می‌ تواند حتی خطرات و ریسک‌ های به مراتب بیشتری را به همراه داشته باشد، به این خاطر که این احتمال وجود دارد که بررسی و تحلیل‌ های شما اشتباه شود و سرمایه خود را بدین وسیله از دست بدهید. چنانچه نکات مدیریت سرمایه را رعایت نفرمایید و یا این که کار با سرویس‌ های معاملات مشتقه را کامل بلد نباشید، این امکان وجود دارد که حتی سرمایه خود را به شکل کامل از دست بدهید، پس باید حتما در این نوع بازارها، جوانب احتیاط را همواره رعایت فرمایید.

مزیت موقعیت long و short

موقعیت long و short دو موقعیت کاملا متضاد به حساب می آیند. در تعریف علمی شاید توضیح موقعیت لانگ را بهتر و راحت تر از موقعیت شورت متوجه شوید، ولی باید در نظر داشته باشید که موقعیت شورت هم سازوکار ساده ای دارد و اگر یک بار در بازار آن را تجربه کنید، به سادگی سازوکار آن را درک خواهید کرد.

البته هر دو این موقعیت ها در بازار مارجین ریسک به همراه دارند، چرا که در آنجا بحث اهرم هم مطرح است و سود و ضررمان بیشتر از اصل سرمایه مان می شود، ولی به صورت کلی موقعیت لانگ داشتن بالقوه برای سرمایه گذاران در طول زمان بهتر است. چیزی که در مبحث موقعیت لانگ و شورت مهم تر است، ریسک معاملاتی آن ها نیست، بلکه امکان پوشش ریسک یا همان hedging آن ها می باشد.

در حقیقت به این خاطر که این دو موقعیت در مقابل یکدیگر قرار دارند، برای دارندگان این موقعیت ها این امکان را فراهم می سازد تا با ایجاد یک ارزش کلی، ریسک کلی معامله را کاهش دهند و تا حدی خنثی نمایند. در حقیقت آن ها با این کار نوسانات کلی سهام را به صورت قابل توجهی کاهش می دهند و ریسک بازار را کاهش خواهند داد.


نتیجه گیری و کلام پایانی

لانگ یا شورت کردن یک ارز دیجیتال به میزان ریسکی که می‌ توانید متحمل شوید و استراتژی و ترجیح معاملاتی شما وابسته است. امکان دارد زمانی که بر روی یک ارز دیجیتال پوزیشن لانگ گرفته اید، بر روی ارز دیجیتال دیگری پوزیشن شورت باز کرده باشید و حتی امکان دارد فرصتی پیدا کنید تا یک ارز دیجیتال را شورت و در ادامه لانگ کنید. این امکان نیز وجود دارد که بعضی از تریدرها در طول روز بارها بر روی یک ارز دیجیتال پوزیشن شورت و لانگ باز کنند که کاملا به استراتژی معاملاتی، میزان سرمایه و سطح مهارت شما در استفاده از این نوع بازارها بستگی دارد.

همان طور که ابتدای مقاله به شما قول دادیم، در این مطلب در مورد پوزیشن لانگ و شورت توضیحات کاملی خدمت شما ارائه کردیم.

همچنین اگر دوست دارید بهترین زمان خرید ارز دیجیتال را هم یاد بگیرید، این مطلب به شما کمک می کند.

به نظر شما بهترین استراتژی برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال چیست؟

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *