چگونگی سرمایه گذاری در فارکس برای ایرانیان

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
چگونگی سرمایه گذاری در فارکس

اگر چگونگی سرمایه گذاری در فارکس را بدانید، دیگر ورود به بازار فارکس و شروع سرمایه گذاری در بازار فارکس برای شما کار ساده ای خواهد بود. حالا این که ورود به فارکس چگونه است و چگونگی سرمایه گذاری در فارکس در ایران به چه صورت است را در این مطلب مورد بررسی قرار داده ایم ولی به صورت کلی باید در نظر داشته باشید که بازار فارکس بازاری تخصصی است و بدون دانش و آگاهی از نحوه سرمایه گذاری در فارکس به هیچ عنوان نباید اقدامی برای سرمایه گذاری در فارکس داشته باشید، چرا که سریعا متضرر خواهید شد، بنابراین در این مطلب با ما همراه باشید تا چگونگی سرمایه گذاری در فارکس را به زبان ساده برای شما آموزش دهیم.

چگونگی سرمایه گذاری در فارکس

امکان دارد تا به امروز چندین بار کلمه فارکس به گوشتان خورده باشد و این سوال را در ذهن خود داشته باشید که منظور از فارکس دقیقا چیست؟ فارکس مخفف کلمه Foreign Exchange به معنای مبادلات خارجی می باشد. در واقع زمانی که شما ارز یک کشور به عنوان مثال کشور خود را به ارز کشور دیگری تبدیل می کنید، به این کار مبادله خارجی گفته می شود. مبادلات خارجی به علت های مختلفی مانند گردشگری و تجارت صورت می پذیرند. لذا شما می توانید این خرید و فروش ها را از طریق اینترنت، بانک های تجاری و سرمایه گذاری انجام دهید.

حتما برایتان جالب است : بهترين زمان خريد ارز ديجيتال + نکات طلایی خرید رمزارز

چنانچه قصد دارید معاملات فارکس را در دستور کار خود داشته باشید، باید مشخص کنید که چه زمانی برای انجام آن مناسب است و دانستن این امر می تواند مهم ترین عامل برای دستیابی به یک سرمایه گذاری موفق باشد. اگر شخصی هستید که طبق احساسات تصمیم گیری می کنید، ورود به این بازار به شما عزیزان پیشنهاد نمی شود و یا حداقل از شما می خواهیم که تا حدود زیادی احساسات خود را کنترل کنید، به خاطر این که تنها با دلیل و منطق قادرید در مسیر سرمایه گذاری سودده در فارکس و یا بیشتر بازارهای مالی موفقیت کسب کنید. چنانچه سرمایه شما برای انجام معامله فارکس زیاد نیست، اصلا جای نگرانی نیست به این دلیل که می توانید با معامله های روزانه ای که انجام می دهید، سرمایه خود را چندین برابر کنید.

سرمایه گذاری در فارکس چگونه است؟

بازار فارکس مکان خاصی ندارد، به این دلیل که معاملات از طریق شبکه های الکترونیکی صورت می پذیرند، ولی به صورت کلی توکیو، نیویورک و لندن به عنوان مرکز اصلی این معاملات در دنیا شناخته شده اند. در خاورمیانه هم امارات و قبرس مرکز اصلی معاملات فارکس به شمار می روند و چنانچه قصد دارید به صورت قانونی در این معاملات حضور یابید، بایستی از طریق این مکان ها اقدام نمایید.

جالب است بدانید که قاره اروپا بیشترین کارگزاران بازار فارکس را دارد، لذا باید در نظر داشته باشید که برخی عوامل سیاسی مانند جنگ و انتخابات می توانند روی معاملات فارکس بسیار اثرگذار باشند. بنابراین چنانچه می خواهید سرمایه گذاری موفقی را تجربه کنید، باید تمامی جوانب این کار را در نظر بگیرید؛ به عنوان مثال همیشه اخبار سیاسی کشوری که قصد دارید با استفاده از ارز آن معامله انجام دهید را دنبال فرمایید تا از اخبار مهم و اتفاقات آن کشور مطلع باشید و در زمان های مختلف، توانایی و انعطاف پذیری لازم برای انجام معاملات را داشته باشید.

سرمایه گذاری در ایران

البته سرمایه گذاری در فارکس در ایران قانونی نیست، بنابراین مبادله در ارزهای خارجی را تنها می بایست صرافی ها انجام دهند. دلیل نامشروعی آن را می توان ضرری که فرد سرمایه گذار امکان دارد متحمل شود به حساب آورد، به این خاطر که امکان دارد دچار وسوسه شوند و همه پول خود را سرمایه گذاری کنند و آن را از دست بدهند که این فرآیند شباهت زیادی به قمار دارد و در آن فرد با کسب سود و به اصطلاح نخستین برد وسوسه می شود و امکان دارد همه مال خود را از این طریق از دست دهد. دلیل دیگر غیر قانونی بودن آن می تواند این باشد که افراد با این معاملات پول خود را از کشور خارج می کنند و موجب بروز مشکلات بسیاری برای کشور می شوند!

حتما برایتان جالب است : سرمایه گذاری در بورس جهانی – از صفر تا صد بورس جهانی

معاملات فارکس قوانین خاص خود را دارد که هر شخصی که قصد سرمایه گذاری دارد باید ابتدا آن ها را یاد بگیرید، لذا برای جلوگیری از بروز هر گونه مشکل، انجام این کار در ایران با محدودیت همراه است. در کشورهای دیگر قوانین زیادی برای معاملات در نظر گرفته شده است تا علاقمندان این معاملات بتوانند با روش های درست و حداقل ضرر سرمایه گذاری های خود را داشته باشند. از آنجایی که بیشتر ایرانیان با منطق و تحلیل در بازارهای مختلف سرمایه گذاری نمی کنند و بدون اطلاعات قبلی سرمایه گذاری های مختلف را انجام می دهند و دچار ضرر می شوند، انجام معاملات فارکس در کارگزاری ها و صرافی های ایرانی امکانپذیر نمی باشد!

نحوه سرمایه گذاری در فارکس

با توضیحاتی که تا به اینجای کار خدمت شما عزیزان عرض کردیم، در این خصوص شاید سوالی در ذهنتان آمده باشد که نحوه این سرمایه گذاری چگونه است؟ در جواب باید گفت که ابتدا باید یک کارگزار یا بروکر کاملا قابل اعتماد برای خود انتخاب نمایید. بروکر انتخابی شما باید ایرانی باشد و سابقه درخشانی در این زمینه داشته باشد.

البته فعالیت بروکرهای ایران کنترل نمی شود، به خاطر این ک سرمایه گذاری در فارکس در ایران ممنوع است. بنابراین از انتخاب بروکر مورد نظر می بایست با او قرارداد ببندید و در ادامه سرمایه خود را به حساب انتقال دهید. شما با این کار در فارکس سرمایه گذاری کرده اید. البته بهتر است پیش از انجام این کار با مراحل و دنیای فراکس آشنا شده باشید تا ریسک سرمایه گذاری شما تا حدود زیادی کاهش پیدا کند.

طریقه ورود به فارکس

به منظور آشنایی با فارکس و آموزش در آن  به شرکت در کلاس هایی که هزینه هایی بالایی هم دارند نیاز نیست و با یک سرچ ساده می توانید همه چیز را در مورد آن یاد بگیرید، ولی نمی توانید مطمئنا بگویید که چه زمانی سودآوری شما تضمین خواهد شد و چه زمانی ضرر می کنید، چرا که شما هنوز تجربه کافی را به دست نیاورده اید. حتی امکان دارد بروکر شما فرد معتمدی نباشد و از سرمایه شما سوء استفاده نماید و یا بخشی از سود به دست آمده شما را به شما پرداخت کند و به صورت کامل سود حاصل از سرمایه گذاری را در اختیارتان قرار ندهد.

حتما برایتان جالب است : نحوه ورود به بورس بین الملل + راهنمایی کامل ثبت نام

بنابراین حائز اهمیت ترین موضوع انتخاب بروکر قابل اعتماد است. تعداد زیادی از بروکرها با تبلیغات فراوان افراد بسیاری را جذب می کنند و امکان دارد از سرمایه آن ها سوء استفاده کنند، بنابراین بهترین شیوه برای انتخاب بروکر مشورت با افرادی است که از بروکر خود راضی هستند و به کمک آن به سود مناسبی کسب کرده اند.

شروع سرمایه گذاری در فارکس

چنانچه قصد دارید در این مسیر قدم بگذارید، در ابتدا باید به یک معامله گر فعال تبدیل شوید تا بتوانید سود مورد نظر خود را از طریق سرمایه گذاری محقق کنید. در این معاملات بانک یا کارگزاری، اعتباری به شما می دهد و شما با آن اعتبار می توانید سرمایه گذاری و خرید و فروش نمایید.

به صورت کلی در نظر داشته باشید که معاملات ارزی، ریسک معامله سهام را کاهش خواهند داد؛ به عنوان مثال چنانچه شما در کشوری هستید که ممکن است ارزش پول آن کاهش پیدا کند و ارزش سهام آن افزایش یابد، می توانید سهام خریداری کنید و سود بالایی از این طریق کسب کنید.

حداقل مبلغ برای سرمایه گذاری در بازار فارکس

به منظور سرمایه گذاری در بازار فارکس بر خلاف سایر بازارها مثل سهام حداقل قانونی و مشخصی برای آن در نظر گرفته نشده است و با حداقل مبلغ می توان در آن سرمایه گذاری را آغاز کرد. شما می توانید با حداقل مبلغ 500 دلار معامله در فارکس را آغاز نمایید ولی این نکته را در گوشه ذهن خود داشته باشید که اولین مبلغی که به عنوان سرمایه قرار می دهید، بر روی درآمد شما موثر خواهد بود و همین طور بدانید که هرچه سرمایه کم تر باشد، در حقیقت موجب اتلاف وقت و انرژی خواهد شد.

سرمایه گذاری کوتاه مدت در فارکس

افرادی که سرمایه گذاری های کوتاه مدت انجام می دهند قصد دارند که در زمان کوتاهی به سرمایه مورد نظر خود برسند. اگر می خواهید خیلی سریع به پول مورد نظر خود دست یابید سرمایه گذاری کوتاه مدت پیشنهاد خوبی برای شما است. برخی از حساب ها به شما اجازه می دهند که از سرمایه گذاری خود هر چقدر سود برده اید را برداشت کنید و نیازی نیست که به میزان خاصی برسد. تورم در این نوع سرمایه گذاری ممکن است سرمایه شما را درگیر کند.

سرمایه گذاری بلند مدت در فارکس

سرمایه گذاری بلند مدت وقتی برای شما مناسب است که قصد دارید زمان زیادی سرمایه خود را حفظ نمایید و به پول حاصل از آن برای مدت زمان زیادی احتیاج ندارید. چنانچه سنتان زیاد نیست، این نوع سرمایه گذاری برای شما مناسب است، چرا که زمان زیادی برای افزایش سرمایه در اختیار خواهید داشت و چنانچه در این بازار متضرر شوید، با رعایت اصول سرمایه گذاری مجددا می توانید این ضررها را جبران کرده و به سود مورد نظر خود دست یابید.

حتما برایتان جالب است : سرمایه گذاری در بازار دلار – از صفر تا صد ارز و دلار

چنانچه جزو افرادی هستید که برنامه شما برای سرمایه گذاری 10 ساله است، می توانید با یک برنامه درست در فارکس سرمایه گذاری را آغاز کنید و پس از زمان برنامه ریزی شده تان سرمایه خود را برداشت کنید. سرمایه گذاری بلند مدت موجب خواهد شد تا  سرمایه شما درگیر تورم نشود.

مزایای سرمایه گذاری در بازار فارکس

  • ** به منظور معامله در فارکس، الزامی به پرداخت مالیات نیست.
  • ** معامله در این بازار به صورت 24 ساعته در 5 روز هفته قابل انجام است.
  • ** برای سرمایه گذاری در بازار فارکس، محدودیت مکانی ندارید و در هر جای دنیا تنها به یک اینترنت نیاز خواهید داشت.
  • ** کمیسیون و هزینه معامله یا همان کارمزد در بازار فارکس به نسبت سایر بازارهای مالی بسیار کم تر در نظر گرفته شده است.
  • ** شما می‌ توانید به کمک اعتبار اولیه‌ ای که بروکرها برای شما در نظر می گیرند، تا چند برابر سرمایه خود خرید و فروش داشته باشید.
  • ** بازار فارکس نقدینگی بالایی دارد و شما همین که بخواهید ارزی را خریداری کنید و یا به فروش برسانید، خریدار و فروشنده برای ارز شما در هر زمان وجود دارد، لذا می توان گفت نقدشوندگی این بازار بسیار بالاست.
  • ** اغلب بروکرهای فارکس، حساب دموی رایگان را در اختیارتان قرار می دهند تا افراد به صورت رایگان در این زمینه آموزش و تجربه به دست آورند و به اصطلاح آزمون و خطاهای خود را در دموی بازار انجام دهند و مهارت خود در معامله گری فارکس را افزایش دهند.

معایب سرمایه گذاری در بازار فارکس

  • ** عدم شفافیت و پیچیده بودن معاملات فارکس بزرگ ترین عیب این بازار جهانی به حساب می آید.
  • ** ریسک بالای معامله هم موردی است که سرمایه‌ گذاران مبتدی را شدیدا از این بازار فراری می دهد.
  • ** چنانچه بخواهید به عنوان یک فرد تازه کار در فارکس به فعالیت بپردازید و به صورت خودآموز پیش بروید، امکان دارد متضرر شوید، ولی با دریافت مشاوره از متخصصین سرمایه گذاری فارکس، احتمال موفقیت شما چندین برابر خواهد شد.
  • ** معامله در فارکس به دانش و مهارت زیادی نیاز دارد، لذا افرادی که بدون دانش برای ورود به این بازار اقدام می کنند، بدون استثنا ضررهای زیادی را تجربه خواهند کرد. بنابراین میتوان گفت که همین نیاز به دانش زیاد یکی دیگر از محدودیت‌ های این بازار تخصصی به شمار می رود.
  • ** خطر کلاهبرداری هم در تمام بازارهای مالی از جمله فارکس وجود دارد، ولی چنانچه دقت کافی را به خرج دهیم، می‌ توانیم به این نتیجه برسیم که تمام معایب فارکس برای افراد مبتدی هستند و به سادگی می توانید با حرفه ای شدن در این بازار، تمامی معایب و محدودیت های این بازار را برای خود به حداقل برسانید.

نتیجه گیری و کلام پایانی

در حال حاضر سرمایه گذاری در فارکس یک موضوع داغ به حساب می آید که میان تمام مردم جهان مطرح شده و جا افتاده است. در حقیقت می توان این طور گفت که بازار فارکس یکی از بهترین بازارهای موجود برای سرمایه‌ گذاری‌ در جهان است ولی باید با دانش و مهارت های کافی برای ورود به آن اقدام کرد.

بنابراین هر فرد بعد از یادگیری آموزش‌ های اختصاصی فارکس، کسب تجربه کافی و تسلط بر احساسات لحظه‌ ای خود، با استفاده از پتانسیل های موجود در این بازار می تواند سرمایه های خود را چندین برابر کند. پتانسیل ثروت‌ سازی در فارکس بالاتر از تمام بازارهای مالی دنیا و برابر با بازار ارزهای دیجیتالی می باشد.

این پتانسیل رشد سرمایه بالا برای این بازار موجب می شود تا ریسک سرمایه ‌گذاری در فارکس افزایش یابد. ریسک در هر بازاری بیشتر باشد، در صورت آگاهانه عمل کردن، سود هم به مراتب بسیار بالاتر خواهد بود. به صورت کلی به دلیل جهانی بودن و بیش از حد بزرگ بودن این بازار، بیشتر سرمایه‌ گذاران هراس دارند که پول‌ های خود را یک‌ جا وارد فارکس کنند.

از همین روی پیشنهاد ما این است که افراد مبتدی فرآیند سرمایه گذاری خود در فارکس را از سرمایه‌ های اندک شروع کنند تا در مسیر کسب تجربه، رفته رفته سرمایه بیشتری را به حساب فارکس خود انتقال دهند و ریسک سرمایه گذاری آن ها با توجه به تجربه ای که به دست می آورند، کم کم کاهش پیدا کند.

همان طور که ابتدای مقاله به شما قول دادیم، در این مطلب به بررسی چگونگی سرمایه گذاری در فارکس پرداختیم.

چنانچه دوست دارید بدانید روش های کسب درآمد دلاری در ایران | 100% واقعی میتواند این لینک رو باز بفرمایید.

اگر همچنان سوال، ابهام یا نقطه نظری در مورد نحوه ی ورود به فارکس دارید، حتما در بخش دیدگاه ها بنویسید تا پاسخ بدم.

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *