بهترین زمان خرید سهام قبل از مجمع

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
بهترین زمان خرید سهام قبل از مجمع

بسیاری از معامله گران بورسی یکی از استراتژی های معاملاتی خود را به این صورت تعریف کرده اند که در بهترین زمان خرید سهام قبل از مجمع برای خرید سهام هایی که سود بالایی در مجمع سالیانه تقسیم می کنند، اقدام کنند. حال سوال اینجاست که بهترین زمان خرید سهام قبل از مجمع چه زمانی است و چه سهام هایی با چه ویژگی هایی می توانند گزینه های مناسبی برای خرید سهم قبل از مجمع باشند. بنابراین اگر دوست دارید بدانید بهترین زمان خرید سهام قبل از مجمع کدام است، این مطلب را به هیچ عنوان از دست ندهید.

بهترین زمان خرید سهام قبل از مجمع

خرید سهام پیش از مجمع شرایطی دارد که در ابتدای امر همه خریدان سهام در بازار می بایست آن ها را در نظر بگیرند و در ادامه برای خرید سهام اقدام نمایند. این که در کجا این اطلاعات را باید کسب کرد و چطور می‌ شود از شرایط سهامی که در مجمع قرار دارد، اطلاعاتی به دست آورد، همه و همه مواردی هستند که قصد داریم در این مطلب به صورت جامع و کامل آن ها را مورد بررسی قرار دهیم. تفاوتی نمی کند که بخواهید سهام را یک روز یا یک ماه پیش از این که به مجمع برود خریداری کنید، هر وقتی که سهام را خریداری کنید و سهم به مجمع برود، چنانچه سودی برای سهم تحقق یافته بود، شما نیز از آن سود به اندازه تعداد سهمی که دارید، منتفع خواهید شد.


در صورتی که تمایل دارید در ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، اتریوم و … سرمایه گذاری امن کنید و از امتیاز 10 درصد تخفیف کارمزد در معاملات رمزارزها بهره مند شوید، میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید؛

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال


بنابراین حتما یک سری از عوامل حائز اهمیت را در این خصوص مد نظر قرار دهید که در ادامه آن ها را بررسی کردیم و از سامانه کدال نیز اطلاعات مربوط به مجمع سهام های مختلف را می توان به درستی دریافت کرد. این اصل را در نظر بگیرید که نماد سهام به صورت معمول دو روز قبل از این که سهام بخواهد به مجمع بورس برود، بسته می شود و چنانچه به هر علتی دوست ندارید در مجمع سهامی که دارید شرکت کنید، بایستی تا قبل از توقف نماد آن را به فروش برسانید. به علاوه باید در نظر داشته باشید که تاریخ بازگشایی سهام نیز به صورت معمول 2 روز پس از تشکیل مجمع خواهد بود. 

در این خصوص که اطلاعات مربوط به برگزاری مجمع سهام را کجا باید مطالعه کنیم هم باید گفت که همه این اطلاعات در سامانه کدال انتشار پیدا می کند و سهامداران قادرند اطلاعات مربوط به سهام خود را به صورت رسمی در این سامانه مشاهده نمایند. اطلاعاتی مانند تاریخ مجمع، روز و ساعت، آدرس و … که می توانید به صورت یکجا آن ها را در کدال مشاهده کنید. همچنین در نظر داشته باشید که شرکت در این مجامع برای همه افراد آزاد است، بنابراین شما می‌ توانید در مجمع شرکتی که سهامدارش هستید، شرکت کنید. به علاوه با استناد بر این اطلاعات قادرید به سادگی برای خرید یا فروش سهامتان اقدام کنید.

چرا در مجامع بورسی سود نقدی تقسیم میکنند؟

پیش از توضیح موارد دیگر، ابتدا باید به این سوال پاسخ دهیم که سود نقدی چیست و چرا در مجامع سود نقدی بین سرمایه گذاران تقسیم می کنند. تمامی شرکت ها در طول یک سال مالی که فعالیت می کنند، به علاوه تولید و فروش محصولات خود، سود و یا زیانی را شناسایی خواهند کرد که در صورت سودآور بودن فعالیت های سالانه شرکت، بخشی یا کل سود را میان سرمایه گذاران تقسیم بندی می نمایند. به این سودی که میان سرمایه گذارن تقسیم می شود سود نقدی گفته می شود.

مقدار سود نقدی هم در مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام که نهایتا 4 ماه پس از پایان سال مالی شرکت ها تشکیل خواهد شد؛ به وسیله هیئت مدیره شرکت پیشنهاد و در مجمع تصویب خواهد شد. بر اساس قانون تجارت شرکت ها موظف به پرداخت سود نقدی حداقل به میزان 10 درصد هستند و باز هم بر اساس قانون می بایست نهایتا 8 ماه پس از مجمع سود نقدی تصويب شده را میان سهامداران خود توزیع نمایند و این بدین معنی است که چنانچه سال مالی شرکتی 1400/12/29 باشد، اين شركت موظف است حداكثر تا تيرماه مجمع خود را برگزار نماید و حداكثر تا پايان اسفند سال 1404 سود نقدی را میان سهامداران خود تقسیم بندی کرده باشد.

نکات مهم درباره خرید سهم در زمان مجمع

مجمع عمومی سالیانه به همان صورت که از نامش پیداست، هر سال یکبار اتفاق می افتد و به صورت معمول هم چهار ماه بعد از سال مالی شرکت برگزار خواهد شد. اغلب شرکت‌ هایی که در بازار سرمایه حضور دارند، سال مالی آن ها اسفند ماه است، از همین روی بیشتر آن‌ ها مجمع های خود را در خرداد یا تیر ماه تشکیل می دهند. در مجمع عمومی سالیانه مسائلی مانند گزارشات مدیران شرکت، تقسیم سود نقدی شرکت میان سهامداران، رسیدگی به صورت حساب‌ های مالی و موارد اینچنینی مورد بررسی قرار می گیرد.

در نظر داشته باشید که نباید مجمع عمومی فوق العاده را با مجمع سالیانه یک بدانید، چرا که موضوعات مورد بررسی در مجمع عمومی فوق‌ العاده کمی با مجمع سالیانه متفاوت است. به عنوان مثال در این شرکت مواردی مانند انحلال شرکت، تغییر اساسنامه شرکت، کاهش یا افزایش شرکت و … بررسی نهایی می شود. شیوه بازگشایی سهم پس از مجمع بدین صورت است که سهام دو روز پس از این که مجمع به اتمام رسید، به صورت رسمی بازگشایی خواهد شد.

این که پس از به مجمع رفتن سهام، قیمت سهام کاهش یابد، معمولا جزو سؤالاتی است که بسیاری از افراد در ذهن دارند. در اصل هنگامی که سهام پس از رفتن به مجمع بازگشایی خواهد شد، قیمت سود نقدی از نرخ سهم پیش از این که به مجمع رود، کسر خواهد شد و سهام در حقیقت با قیمت جدیدی که دارد بازگشایی خواهد شد.


حتما برایتان جالب است : سهام بنیادی بورس ایران که باید حتما بخریم


به صورت مثال پیش از مجمع رفتن سهام چنانچه قیمت پایانی سهم 300 تومان باشد، مقدار سود نقدی که میان سهامداران تقسیم بندی می شود، 30 تومان است. نهایتا وقتی که سهم باز می‌ شود و مجمع به اتمام می رسد، سهام با نرخ 270 تومان بازگشایی خواهد شد. چنانچه به هر دلیلی بخواهید سهامتان را پس از بازگشایی به فروش برسانید، سودی که برای شما در نظر گرفته شده است، در تاریخی که شرکت تعیین کرده، یعنی حداکثر 8 ماه پس از برگزاری مجمع به شما تعلق می گیرد. این اطلاعات پیش از این که سهامتان به مجمع برود و همچنین تصمیم درباره خرید سهام پیش از مجمع بسیار کاربردی است.

سود سالانه سهام به چه کسانی تعلق میگیرد؟

در نظر داشته باشید که سود نقدی سهام برای تقسیم در مجامع شرکت ها به سرمایه گذارانی تعلق خواهد گرفت که در زمان برگزاری مجمع سهامدار شرکت باشند، لذا تفاوتی نمی کند که شما یک روز پیش از بسته شدن سهم برای برگزاری مجمع آن را خریداری کرده باشید و یا از یک سال پیش سهام شرکت را داشته باشید، بنابراین به هر حال سود نقدی تقسیم شده در مجمع برای شماست، به این خاطر كه در زمان تشكيل مجمع سهامدار شركت محسوب می شدید. 

دلایل خرید سهام شرکت ها قبل از مجامع

حال سوال اینجاست که علت خرید سهام شرکت ها پیش  از مجامع چیست؟ به صورت کلی شرکت ها به دو گروه رشدی و ارزشی در بازار سرمایه تقسیم بندی می شوند. شرکت های رشدی آن دسته از شرکت هایی هستند که درآمدهای آن ها به نسبت گذشته با نرخ بالاتری در حال افزایش است و بنابراین انتظار سوددهی آن در آینده بالاست. این شرکت ها به صورت معمول سودهای سالیانه خود را تقسیم نخواهند کرد و در پروژه های جدید سرمایه گذاری انجام خواهند داد.

خرید سهام قبل از مجمع

لذا خرید سهام شرکت هایی که سود آن ها در حال افزایش است اما تقسیمی ندارند، از نظر سرمایه گذاری جذابیتی ندارد. از طرف دیگر شرکت های ارزشی آن دسته از شرکت هایی هستند که سوددهی آن ها مناسب است و بنابراین درصد تقسیم سود نقدی آن ها در مجامع هم برای سهامداران بسیار جذاب است. شرکت های ارزشی برای سرمایه گذاری میان مدت و بلند مدت نیز می توانند گزینه های مناسب تری به حساب آیند.

در مجامع شرکت های بورسی شرکت کنیم؟

همواره میان سرمایه گذاران بورسی این ابهام دیده می شود که آیا در مجامع شرکت های بورسی شرکت کنیم یا نه؟ البته باید گفت که شرکت در مجامع بورسی به استراتژی سرمایه گذار وابسته است. برای مثال آن دسته از سرمایه گذارانی که در فکر انجام معاملات کوتاه مدتی و یا نوسان گیری هستند، به صورت معمول در مجامع شرکت نخواهند کرد، ولی دسته دیگری از سرمایه گذاران که دیدگاه میان مدت و بلند مدتی دارند، در مجامع شرکت ها حظور می یابند و همواره سودهای جذاب نقدی شرکت ها را دریافت می کنند، ولی یک سری از عوامل که هر سرمایه گذاری می بایست آن را برای شرکت در مجامع مد نظر قرار دهد، شامل موارد زیر است؛

نسبت سود نقدی به سود هر سهم : به صورت کلی هر اندازه نسبت سود نقدی تقسیمی در مجمع نسبت به سود محقق شده آن سال بیشتر باشد، سهام آن شرکت برای خرید قبل از مجمع جذابیت بیشتری خواهد داشت. برای مثال این طور فرض کنید که سود محقق شده هر سهم برای سال 1400 حدود 100 تومان باشد و در مجمع تصمیم گرفته شود که بالای 80 درصد از سود محقق شده را در مجمع میان سرمایه گذاران تقسیم نمایند و این بدین معنی است که شرکت از سود تقسیمی مناسبی برخوردار است.

مدت زمان واریز سود بعد از مجمع : بر اساس قانون، شرکت ها وظیفه دارند حداکثر 8 ماه پس از برگزاری مجمع سود نقدی را بین سرمایه گذاران تقسیم نمایند و نکته حائز اهمیت اینجاست که هر چه مدت زمان ذکر شده کم تر باشد، سهام این شرکت برای خرید قبل از مجمع جذاب تر است. این طور فرض کنید که شما مالک 100 هزار سهم از شرکتی هستید و با فرض تصویب سود 100 تومانی در مجمع، شرکت باید 10 میلیون تومان سود به حساب شما واریز کند.


حتما برایتان جالب است : نحوه چیدن سبد سهام بصورت اصولی


لذا تا وقتی که این سود به حساب شما واریز نشود، این پول بلوکه خواهد بود، پس هر چقدر زمان واریز سود نقدی کم تر باشد، جذابیت سهم برای خرید بیشتر خواهد بود، بنابراین چنانچه قصد خرید سهام شرکت ها پیش از مجامع را دارید، حتما باید این موارد را مد نظر قرار دهید تا معاملات بهتری را تجربه کنید.

نسبت p/e پایین بعد از تقسیم سود نقدی : هر چقدر P/E سهم پس از تقسیم سود در مجمع مناسب تر باشد، می تواند گپ قیمیت ایجاد شده ناشی از تقسیم سود را کاهش دهد. برای مثال این طور فرض کنید که سود تحلیلی سهام شرکت 100 تومان و قیمت سهم نیز 500 تومان است و سهم با P/E=5 در بازار مورد معامله قرار می گیرد.

از طرف دیگر شرکت قرار است مجمع خود را در چند روز آینده برگزار نماید و شما قرار است تصمیم گیری کنید که آیا در مجمع حظور پیدا کنید یا پیش از بسته شدن سهم، سهام خود را به فروش برسانید. با فرض تقسیم سود 100 تومانی، قیمت تئوریک سهم پس از برگزاری مجمع 400 تومان خواهد شد که با فرض سود تحلیلی برای سال آینده P/E=4 می شود و باید گفت که انتظار رشد قیمت سهم بعد از مجمع تا P/E=5 در بازار در میان مدت وجود خواهد داشت.

کدام شرکتها برای خرید سهام قبل از مجمع مناسب است؟

نکته ای که باید در نظر داشته باشید اینجاست که سود پیش‌ بینی‌ شده و سود تحقق یافته شرکت دقیقا همان سودی نیست که در انتهای سال مالی به شما پرداخت می شود. لذا شرکت می‌ تواند تا 90  درصد این سود را تحت عنوان سود انباشته در شرکت نگهداری نماید و از آن برای کارهای توسعه ای گوناگون بهره بگیرد، بنابراین این نکته را حتما در نظر داشته باشید که eps با dps متفاوت است.

نکته دیگر این که شما پیش از تشکیل مجمع و تصمیم آن قادر نخواهید بود دقیقا بفهمید که شرکت قرار است چند درصد سود را تقسیم و مابقی را حفظ نماید. لذا تنها راه شما جهت کشف این موضوع نگاه به تاریخچه شرکت در سایت کدال و سودهای تقسیمی نقدی نوشته‌ شده در سایت tse است. مطمئنا هر چقدر سود تقسیمی یک شرکت بیشتر باشد، جذابیت بیشتری برای سهامداران خواهد داشت. 


حتما برایتان جالب است : اردر ترس در بورس چیست و چطور آنرا تشخیص دهیم؟


مورد دیگر آن که هر شرکت پس از اتمام سال مالی فرصت 4 ماهه برای برگزاری مجمع  و فرصت 8 ماهه به منظور پرداخت سود نقدی به سهامداران دارد، به همین خاطر شرکت‌ هایی برای سرمایه‌ گذاری و خرید سهام پیش از مجمع جذابیت بیشتری دارند که در مدت‌ زمان کوتاه‌ تری این سود را می پردازند. در این خصوص هم تنها اطلاعیه‌ های موجود در سامانه کدال می‌ تواند راه گشا باشد و تنها حدس و گمان‌ هاست که تعیین کننده است که این شرکت امکان دارد در چه زمانی سود حاصله را بپردازد ولی سابقه پرداخت سود نقدی شرکت در سال های گذشته نیز می تواند گویای بسیاری از موارد باشد.

فروش سهام بعد از برگزاری مجمع خوب است یا بد؟

بر اساس روالی که پیش تر هم به آن اشاره هایی داشتیم، بعد از برگزاری مجمع، نماد شرکت بورسی بازگشایی خواهد شد و تمامی سهامدارانی که در زمان برگزاری مجمع، سهام آن شرکت را در پرتفوی بورسی خود داشته اند، در تصمیمات حاصل از آن شریک هستند. بدین ترتیب چنانچه شما در زمان برگزاری مجمع عمومی سالیانه، آن سهم را داشته باشید، سود شما نزد شرکت محفوظ است، حتی اگر به دلایلی بعد از بازگشایی سهم، آن را به فروش برسانید.

البته این بدین معنی نیست که حتما فروش سهام پس از برگزاری مجمع مناسب است و می بایست بعد از برگزار شدن این جلسه، نسبت به فروش سهام اقدام نمود، بلکه همچنان به تحلیل بازار نیازمند خواهید بود و باید با توجه به تصمیمات اتخاذ شده در مجمع و دنبال کردن وضعیت رشد مثبت یا منفی آن، برای فروش  یا نگهداری سهام های خود تصمیم گیری نمایید.


حتما برایتان جالب است : فوت و فن خرید سهام در بورس ایران


به  منظور دریافت سود نقدی شرکت نیز در حال حاضر سامانه سجام سعی دارد تا تمامی شرکت ها را مجاب به پرداخت سود نقدی از طریق این سامانه به حساب های افراد نماید و تا حدود زیادی موفق هم بوده است و در حال حاضر بسیاری از شرکت های سود نقدی خود را از طریق سامانه سجام به همان حساب بانکی که در سامانه سجام به نام فرد سهامدار ثبت شده است، واریز می نماید.

به این ترتیب اگر سود شما کم هم باشد، به راحتی امکان دریافت آن را خواهید داشت ولی در حالت قبلی که باید برای دریافت سود نقدی شرکت، به بانکی که شرکت اعلام کرده بود مراجعه می کردید، بسیاری از سودها ارزش مراجعه نداشت و از این طریق بانک به صورت کلی بسیاری از سودها را عملا پرداخت نمی کرد ولی امروزه این سیستم در حال اصلاح است و سود مستقیم به حسابتان منتقل خواهد شد.

همان طور که ابتدای مقاله به شما قول دادیم، در این مطلب به این پرداختیم که بهترین زمان خرید سهام قبل از مجمع را چگونه می توان شناسایی کرد.

همچنین اگر دوست دارید بدانید سهام های دلاری و غیردلاری بازار بورس کدامند، این مطلب را حتما مطالعه فرمایید.

به نظر شما خرید سهام قبل از مجمع کار منطقی به حساب می آید؟

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *