استارتاپ های مورد نیاز ایران الآن کدامند؟

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
استارتاپ های مورد نیاز ایران

استارتاپ های مورد نیاز ایران را میشناسید؟ اگر به دنبال ایده های ناب برای راه اندازی استارت آپ خود هستید، اولین و بهترین راه استفاده از بهترین ایده های استارتاپی خارجی است. با استفاده از این روش به راحتی می توانید استارتاپ های مورد نیاز ایران را شناسایی کنید و اگر سرمایه و نیروی کار لازم برای این کار را داشته باشید، می توانید استارت آپ سودآور خود را راه اندازی کنید و سود بسیار بالایی از این طریق کسب کنید. بنابراین اگر دوست دارید استارتاپ های مورد نیاز ایران را بشناسید، در این مطلب نمونه استارتاپ های خارجی جدید و موفقی که در ایران تا به حال به آن ها پرداخته نشده است را به صورت کاملا رایگان معرفی کرده ایم.

استارتاپ های مورد نیاز ایران

چنانچه پیگیر کسب و کارهای آنلاین و به روز باشید و به این فضا علاقه داشته باشید، مطمئنا چند سال اخیر واژه استارت آپ بسیار به گوشتان خورده است. در حال حاضر بسیاری از افراد بدون شناخت درست از استارت آپ های مورد نیاز ایران به فکر راه‌ اندازی آن می‌ افتند! این مدل افراد در ابتدا، کار استارت آپ را به دیده یک بیزنس بزرگ و سودآور نگاه می کنند و این در حالی است که این طرز تفکر اشتباه است و زمان زیادی طول خواهد کشید تا یک استارت آپ به رشد و بلوغ کامل و به دنبال آن به سوددهی دست یابد.

حتما برایتان جالب است : سرمایه گذاری در استارتاپ – از صفر تا صد راه اندازی کسب و کار استارتاپ

البته باید در نظر داشت افرادی که قصد دارند استارت آپ راه اندازی نمایند، استارت آپ‌ خود را با استارت آپ‌ های چندین ساله‌ ای مثل آمازون، دراپ باکس، اَم وِی و سایر استارت آپ های موفق دنیا مقایسه می‌ کنند و فکر می‌ کنند که این درآمد و شهرت توسط این استارتاپ ها از همان روز و یا سال اول به وجود آمده است، در حالی که اصلا این طور نیست. تمامی این استارتاپ ها ایده های نابی داشتند و شکست های بسیاری را تجربه کرده اند ولی به راه خود ادامه داده اند و رفته رفته گسترش پیدا کرده اند.

چگونگی راه اندازی استارت آپ در ایران

شاید الان این سوال در ذهنتان باشد که راه اندازی کسب و کار در ایران با سایر کشورها چه فرقی می کند، ولی باید در نظر داشت که هر کشور متناسب با شرایطی که دارد ارزیابی می شود. در زمان راه اندازی یک استارت آپ در کشور ایران می بایست تلاش کنید نسخه MVP یا همان نسخه ابتدایی، بسیار دقیق طراحی شود تا بتوانید با ارزیابی درست مشتریان، مدل درستی از کسب و کار را ارائه دهید. همچنین در ایران این امکان وجود دارد که در آغاز مسیر یک استارتاپ، درگیر کارهای اداری و دولتی شوید و از سرعت و انرژی شما در این مسیر کاسته شود.

از همین روی پیشنهاد می کنیم در آغاز مسیر یک استارتاپ به دنبال کارهای اداری نروید و تا وقتی که الزامی برای این کار نداشتید، مجوزها و دیگر کارهای اداری را به تعویق بیاندازید تا زمان به مراتب بیش‌ تری برای استارت آپ‌ خود صرف کنید و تمرکز کامل داشته باشید. جهت داشتن یک استارتاپ، به صورت معمول یک تیم 2 یا 3 نفره کافی است، ولی این نکته را نیز نباید از یاد برد که این تیم باید از تخصص‌ های گوناگونی برخوردار باشند. در آغاز یک استارت آپ بهتر است یک شخص کسب و کاری و یک شخص فنی در تیم حضور داشته باشد، ولی اصولی ترین کار برای استارت آپ های موفق ایرانی، این است که تیم متشکل 3 شخص با مهارت‌ های فنی، مارکتینگ و کسب‌ و‌ کاری باشد.

بنابراین در این تیم، شخص فنی در یک تیم استارتاپ امور مربوط به ساخت فروشگاه اینترنتی و کارهایی از این دست را انجام خواهد داد و فرد مارکتینگ وظیفه بازاریابی را بر عهده خواهد داشت و در آغاز مسیر به صورت معمول بازاریابی سنتی و دیجیتال، بر عهده این شخص خواهد بود. البته امکان دارد پس از توسعه کسب و کار بازاریابی دیجیتال و سنتی از هم تفکیک شود و هر کدام را یک نفر عهده دار شود ولی در آغاز مسیر به این کار احتیاجی نیست و با توجه به محدود بودن بودجه‌ های سازمان، بهتر است یک نفر تمام امور مربوط به بازاریابی را انجام دهد و در نهایت شخص کسب و کاری وظیفه مدیریت استارت آپ را برعهده دارد و بایستی هماهنگی مناسبی بین دیگر بخش های سازمان ایجاد نماید.

حتما برایتان جالب است : روش های سرمایه گذاری در استارتاپ + راهنمای گام به گام

در آغاز مسیر یک استارت آپ به صورت معمول بودجه زیادی در دست افراد نیست و صرف هزینه‌ های اولیه ساخت سایت و سایر کارهاست که این بودجه را مصرف می کند، بنابراین در چند سال اول نباید روی درآمد استارت آپ حسابی باز کنید. در نظر داشته باشید که در استارت آپ‌ ها یک نقطه سر به سر وجود دارد و این بدین معنی است که اگر یک استارت آپ به نقطه سر به سر برسد و هزینه‌ های آن با درآمد استارتاپ های برابر شود، از آن زمان به بعد است که سوددهی اتفاق خواهد افتاد. به صورت معمول زمان رسیدن به نقطه سر به سر یک استارتاپ با توجه به پارامترهای گوناگونی قابل پیش بینی است ولی به صورت کلی حداقل 1 الی 2 سال زمان نیاز خواهید داشت تا یک استارت آپ را به نقطه سر به سر برسانید.

1) سیستم وام دهی به جوانان حرفه ای

این استارت آپ برای نخستین بار در سال 2015 راه اندازی شد و با استفاده از الگوریتم هایی که داشت، میزان حرفه ای بودن افرادی که نیازمند وام برای راه اندازی کسب و کار بودند را مورد ارزیابی قرار می داد و در صورتی که این افراد این آزمون را به خوبی برگزار می کردند، به سرمایه گذاران ارجاع داده می شدند. جالب است بدانید که این استارت آپ توانست در طول دو سال رشد بسیار زیادی را تجربه کند و به عنوان یکی از استارت آپ های قوی در سالیان اخیر خود را معرفی کند که قطعا جای آن در ایران خالی می باشد.

2) کفش های هوشمند

این کفش ها نیز مثل دیگر وسایل تکنولوژیکی پوشیدنی از سنسور هایی برخوردارند که اطلاعاتی را به سایر کاربران ارسال می کند. این کفش ها گزینه های مناسبی برای کودکان و افراد سالمند محسوب می شوند و امکان گم شدن آن ها را تا حدود زیادی کاهش می دهند.

3) سیستم توصیه محصولات آنلاین و بررسی کالاهای دیجیتال

کلیت این استارت آپ بسیار ساده است، به این خاطر که کاربران سایت شما به دیگر بازدیدکنندگان برای خرید محصولات مختلف کمک می کنند. البته این نکته را هم باید در نظر داشته باشید که برای ترویج استفاده از چنین پلتفرمی، نیاز است زیر ساخت های مورد نیاز را فراهم کنید و از طرف دیگر با استفاده از تکنیک های بازاریابی دیجیتال تعداد زیادی مخاطب فعال را به طرف استفاده از سایت خود ترغیب کنید. 

4) تحلیل اطلاعات و داده های بزرگ

یک شرکت به نام Peelworks که در سال 2010 در هند راه اندازی شد، با در اختیار داشتن 3 هزار خرده فروش در کل کشور هند در دیگر استارت آپ ها مشارکت کرد تا بتوانند تجربیات خود را در مورد عملکرد و مهارت کارکنان، تبلیغات و مشوق های موجود برای مشتری را در اختیار کسب و کارهای گوناگون قرار دهد و اطلاعات مربوطه را مورد ارزیابی قرار دهد و راه حل های علمی و عملی مناسب به آن ها پیشنهاد دهد.

حتما برایتان جالب است : راه های آسان برای کسب درآمد + راهنمای رایگان

این استارت آپ توانسته تا به امروز 5 میلیون دلار سرمایه جذب کند و در ادامه نیز قصد دارد به درآمدی برابر سرمایه، یعنی 5 میلیون دلار دست پیدا کند. با توجه به این که کسب و کارهای نوپا در ایران رقابت بسیار شدید با یکدیگر دارند، این استارت آپ می تواند گزینه بسیار خوبی برای ما ایرانی ها باشد.

5) فروشگاه گوشت و ماهی آنلاین

همچین استارت آپ هایی در ایران راه اندازی شده ولی بعد از مدتی با شکست روبرو شده اند. ماهیت کلی این کار به توضیح بیشتری احتیاج ندارد، ولی نکته حائز اهمیتی که باید مد نظر قرار دهید این است که حتما بررسی کنید که دیگر استارت آپ هایی که در ایران بوده، چرا با شکست روبرو شده اند و سعی کنید از اشتباهات آن ها درس بگیرید.

استارت آپ های مورد نیاز ایران

6) مشاوره تخصصی در زمینه مصرف انرژی خورشیدی

به منظور انجام این کار احتیاج دارید آموزش های لازم را در این خصوص ببینید و برای دریافت مجوزهای مورد نیاز جهت انجام این کار اقدام نمایید. با استفاده از یک سایت و صفحات شبکه های اجتماعی این توانایی را دارید که مشتریان خود را رفته رفته شناسایی کنید و در زمینه مصرف انرژی خورشیدی برای بخش های گوناگون خانه یا مکان مورد نظرشان، مشاوره در اختیار آن ها قرار دهید. این را باید مد نظر قرار دهید که شما در کنار مشاوره می توانید در زمینه تهیه تجهیزات و نصب آن ها نیز فعالیت هایی داشته باشید.

7) آماده سازی نرم افزار مدیریت لجستیک

شما قادرید با این کار به همه کسب و کارها در راستای ساده سازی قسمتی از عملیات مربوط به کسب و کارشان کمک نمایید. برای مثال شما می توانید پرسنل فروش حرفه ای که پیش از این استخدام شده اند را به سایر شرکت ها معرفی کنید. این استارت آپ در سال 2014 با نام FarEye راه اندازی شده است و در مدت زمان کمی (2 سال) توانست توجه بسیاری از سرمایه گذاران را به خود جلب کند. امروزه این شرکت برای رشد و توسعه در کل جهان برنامه ریزی می کند و قصد دارد که خدمات خود را در کل دنیا ارائه دهد.

8) تعمیر موتورهای کوچک

همیشه تعمیر موتور وسایلی مثل ماشین چمن زنی، ژنراتورهای تولید برق، اره، تخته های برف نوردی و … برای دارندگان این وسایل مشکل و پیدا کردن یک تعمیر کار مناسب به منظور اخذ سرویس های مورد نیاز بسیار سخت و زمان بر بوده است.

حتما برایتان جالب است : بهترین سایت کسب درآمد اینترنتی ایرانی

لذا شما می توانید با دریافت آموزش های مورد نیاز و دریافت مجوزهای مربوط به این کار، یک سایت ساده و یا صفحاتی را در شبکه های اجتماعی گوناگون راه اندازی کنید تا مشتریان یک یا چند پل ارتباطی با شما و کسب و کارتان داشته باشند. البته در این زمینه باید از روش های بازاریابی فیزیکی هم استفاده نمایید.

9) نویسنده متن های بازاریابی

به منظور انجام این کار شما می بایست از اطلاعاتی در مورد برانگیختن مخاطب، ذوق و سلیقه، خلاقیت و استعداد در نوشتن برخوردار باشید. در صورتی که این اطلاعات را در اختیار دارید، می توانید در سایت های کاریابی به عنوان نویسنده ثبت نام فرمایید و پروژه های مختلفی را بپذیرید و انجام دهید. البته باید در نظر داشته باشید که شرط اولیه ورود به این عرصه بروز بودن و قدرت یادگیری بالا می باشد، به خاطر این که در بازار رقابتی حال حاضر، همواره شاهد ترفندهای جدیدی از طرف تولید کنندگان محتوای بازاریابی هستیم و نباید در این بازار بدون حرکت به فعالیت ادامه دهید.

10) مربی شخصی آنلاین

در صورتی که شما دانش و تخصص لازم جهت انجام مربیگری را دارید، قادرید با آماده کردن یک سایت و صفحات موجود در شبکه های اجتماعی، کسب و کار آنلاین خود را راه اندازی کرده و رفته رفته برای تبلیغ آن به روش های گوناگون اقدام کنید. البته برای این کار این نکته حائز اهمیت است که در گام نخست باید اعتماد مخاطب را به عنوان یک مربی خوب و مطمئن جلب کنید تا در ادامه مسیر کسب و کار شما هموارتر شود.


همان طور که ابتدای مقاله به شما قول دادیم، در این مطلب به بررسی استارتاپ های مورد نیاز ایران پرداختیم.

چنانچه دوست دارید بدانید بهترین سرمایه گذاری در سال 1400 چیست؟ میتواند این لینک رو باز بفرمایید.

اگر هر گونه سوال، ابهام یا نقطه نظری در مورد چگونگی راه اندازی استارت آپ داشتید، حتما در بخش دیدگاه ها بنویسید تا همگی استفاده کنیم.

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *