آموزش تحلیل تکنیکال بورس به زبان ساده

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
آموزش تحلیل تکنیکال بورس به زبان ساده

آموزش تحلیل تکنیکال بورس به زبان ساده به چه صورت است؟ تحلیل تکنیکال یکی از ارکان اصلی بازارهای مالی مثل بورس، ارزهای دیجیتال، طلا و سکه و بورس های جهانی به حساب می آید که یادگیری آن می تواند روند درآمدزایی و سرمایه گذاری افراد را با تحول بسیار بزرگی روبرو کند. در آموزش تحلیل تکنیکال بورس به زبان ساده آمده است که تحلیل تکنیکال علم بررسی نمودار و قیمت، الگوشناسی و رفتارشناسی دارایی است و در کنار تحلیل فاندامنتال یا همان تحلیل بنیادی، از ارکان اصلی بازار سرمایه ایران و بازارهای مالی ایران و دنیا به حساب می آید و در این مطلب آموزشی رایگان قصد داریم تا به آموزش تحلیل تکنیکال بورس به زبان ساده بپردازیم و تحلیل تکنیکال در بورس را مورد بررسی دقیق تر قرار دهیم.

آموزش تحلیل تکنیکال بورس به زبان ساده

تحلیل تکنیکال در بازار های مالی روشی برای پیش بینی رفتار احتمالی نمودار از طریق داده های گذشته مانند؛ قیمت و تغییرات آن، حجم معاملات و … است. این روش در تمام بازار هایی که طبق عرضه و تقاضا فعالیت می کنند، کاربرد دارد، بازار هایی مانند؛ ارزهای خارجی، بورس اوراق بهادار و بازار طلا، فلزات گران بها و مسکن را با استفاده از این روش می توان تحلیل کرد. تحلیلگران تکنیکال بر خلاف تحلیلگران بنیادی ارزش ذاتی اوراق بهادار را مبنا قرار نمی دهند و در واقع آن ها از روی تحلیل و بررسی نمودارها رفتار آتی قیمت را پیش بینی می نمایند.

پیشنهاد مطالعه : آموزش تابلوخوانی در بورس | راهکارهای جادویی و طلایی تابلوخوانی

به علم بررسی نمودارهای قیمتی و پیش بینی رشد یا نزول بازارها به وسیله نمودارها را علم تکنیکال گفته می شود. به شکل کلی می ‌توان آن را به ۳ روش روبرو توضیح داد؛ تحلیل نوسان‌ های گذشته قیمت با انگیزه پیش بینی تغییرات آینده قیمت تحلیل مبتنی بر رفتارهای بازار از طریق مطالعه نمودار قیمت، میانگین متحرک قیمت‌ ها، حجم معاملات، حجم معاملات باز، شکل گیری الگوها و سایر شاخص ‌های تکنیکال، روشی برای پیش بینی قیمت کالاها طبق الگوی تغییرات قیمت و تغییرات حجم معاملات بدون در نظر گرفتن عوامل بنیادین بازار را می گویند.

تحلیل تکنیکال چیست؟

در جواب به این سوال که تحلیل تکنیکال چیست باید گفت که در حقیقت در تحلیل تکنیکال یا همان یا فنی، بر این باوریم که قیمت سهام را عرضه و تقاضا تعیین مشخص می کند. تحلیل‌ گران فنی اعتقاد دارند که با وجود نوسانات روزانه،‌ قیمت سهام از الگوهای خاصی پیروی می‌ کند که برای مدت طولانی تغییری نخواهند کرد. یکی از ابزارهای اساسی تحلیلگران تکنیکال،‌ نمودارها به شمار می روند. تحلیل ‌گران تکنیکال، وضعیت سهم را در کوتاه‌ مدت و بلند مدت تخمین می زنند و روند کلی و جزئی قیمتی را پیش بینی می کنند.

آن‌ ها در واقع رفتار بازار را با روش ‌های محاسباتی تخمین می زنند و زمان مناسب برای خرید و فروش یک سهم را تشخیص می دهند، اما تحلیلگران فاندامنتال یا بنیادی که بررسی سهام ها و شرکت ها به صورت بنیادین می پردازند و تعیین می کنند که سهام شرکت A سهام بنیادین محسوب می شود و ارزش هر سهام شرکت چقدر است و آیا ارزش خرید در بازه بلند مدت را دارد یا خیر.

بنابراین الان می دانیم که تحلیل تکنیکال به زبان ساده چیست و با چه قراره در این مطلب آموزشی آشنا بشیم. ابزار اصلی در تحلیل تکنیکال همانطور که پیش تر اشاره هایی داشتیم، نمودارها خواهند بود. تحلیلگران تکنیکال بر این باورند که روند نمودارهای مختلف بر اساس عوامل اقتصادی، سیاسی، پولی، روان شناسی و … اتفاق می افتد و می‌ توان به این موارد استناد کرد. بر همین اساس، اطلاعات مالی در قالب نمودارها بیان می ‌شود و به منظور یافتن الگوهای تکراری بررسی و تحلیل می شوند.

اصول مهم تحلیل تکنیکال

  • خط های روند یا همان Trend lines :

    خط های روند با وصل کردن قیمت های پایین در بازار صعودی و قیمت های بالا در بازار نزولی به یک دیگر به سادگی قابل مشخص شدن هستند که جهت بازار را به ما نشان می دهند. میان تحلیل گران اختلاف است که خط های روند باید از قیمت های بالا و پایین رسم شوند و یا قیمت های شروع و پایان یا به عبارتی شروع و پایان بدنه شمع ها. با هر روشی که تصمیم گرفتید با آن خط های روند رسم کنید. همیشه همان را استفاده کنید و نکته مهم این است که هر دو روش را به هیچ وجه با هم ترکیب نکنید.

  • حجم معاملات یا همان Trading Volumes :

    در حالی که تمام بحث هایی که در این مقاله مطرح کردیم حول محور قیمت ها بود. یک اندیکاتور بسیار مهم وجود دارد که حول حجم معاملات می چرخد. اندیکاتور Volume بسیار مهم است، به خاطر این که تغییرات قیمت با حجم های زیاد خرید یا فروش اتفاق می افتد و شما همیشه باید به حجم ها نگاه و دقت داشته باشید.

  • میانگین متحرک یا همان Moving Averages :

    میانگین متحرک به معنی میانگین قیمت در یک دوره زمانی خاص است به عنوان مثال اگر نمودار شما یک روزه باشد. میانگین متحرک ۲۰ به شما میانگین قیمت در ۲۰ روز گذشته و میانگین متحرک ۵۰ به شما میانگین قیمت در ۵۰ روز گذشته وابسته است. پس بازه زمانی آن به عدد میانگین متحرک و بازه زمانی نمودارتان بستگی دارد. میانگین متحرک ساده که با MA یا SMA نمایش داده می شود و میانگین متحرک نمایی که با EMA نمایش داده می شود. این نکته را در خاطر داشته باشید که میانگین متحرک نمایی وزن بیشتری به تغییرات قیمتی اخیر تر می دهد.

  • سطح های مقاوت و حمایت یا همان Support and Resistance Levels :

    سطح های مقاومت و حمایت ناحیه هایی هستند که معمولا قیمت ها بین این ناحیه ها نوسان دارد و میتوان آنها را به سد هایی برای افزایش و کاهش بیشتر قیمت تشبیه کرد. مقاومت ناحیه است که قیمت هنگام رسیدن به آن کاهش می یابد و حمایت ناحیه است که قیمت هنگام رسیدن به آن افزایش می یابد. بین خط های روند و سطح های مقاومت و حمایت یک سو تفاهم ایجاد می شود. چون در واقع ناحیه های مقاومت و حمایت در واقع همان خط های روند بالا و پایین هستند و در این مقاله سطح های مقاومت و حمایت را فقط محور های افقی در نظر میگیریم و نه خط های روند.

    ناحیه حمایت ناحیه ای است که در واقع قیمت را حمایت میکند و نمیگذارد پایین تر برود و به بالا هل می دهد و فلسفه این است که تعداد قابل توجهی از خریداران منتظر کاهش قیمت تا این ناحیه بوده اند و به نظرشان این سطح قیمت منصفانه است و پایینترین قیمتی است که میتوانند بخرند پس اقدام به خرید میکنند به عبارت دیگر تقاضا زیاد می شود و به تبع قیمت افزایش می یابد و از طرف دیگر ناحیه مقاومت دقیقا برعکس است و تعداد قابل توجهی از فروشندگان سود خود را کرده اند و حس میکنند این بالاترین قیمتی است که میتوانند بفروشند به عبارت دیگر عرضه زیاد می شود و به تبع قیمت کاهش می یابد.

تحلیل تکنیکال

انواع نمودارها در تحلیل تکنیکال

حائز اهمیت ترین اجزای تحلیل تکنیکال نمودارها به شمار می روند و نقش آن بسیار تعیین کننده است. نمودار های زمان-قیمت از رایج ترین نمودارهایی هستند که تحلیل گران آن ها را مورد استفاده قرار می دهند. نمودارهای تحلیل به شکل کلی به 3 گروه نمودارهای خطی، میله ای و شمعی تقسیم می شوند. این را در نظر داشته باشید که نمودارهای شمعی بیشترین کاربرد را در تحلیل تکنیکال دارند و ترجیح بسیاری بر این است که از این مدل از نمودار استفاده کنند، اما به صورت کلی ماهییت این سه نوع نمودار با یک دیگر متفاوت نیست.

  • نمودار خطی : آن ها در حقیقت نمایش گرافیکی از عملکرد قیمتی به نمایش می گذارند که مجموعه ای از نقاط گوناگون را به هم وصل کرده و خطی را به عنوان خط قیمتی به کاربر نمایش می دهند. استفاده از این نمودارها اغلب رایج نیست، اما برای تغییرات قیمت روزانه سهم کاربرد خوبی از خود نشان داده اند.
  • نمودار میله ای : این نوع نمودارها با استفاده از میله های مستطیلی یا ستون ها، سعی در ترسیم روند قیمتی دارند. این نمودارها بیشتر در تجزیه و تحلیلات مالی و برای نمایش داده های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند و نمودار های حجم معاملات بهتر است به شکل نمودارهای میله ای باشد.
  • نمودار شمعی : این نمودار ها که به آن ها کندل هم گفته می شود در واقع روند قیمتی و اطلاعات دیگر اعم از قیمت بازگشایی، قیمت بسته شدن سهم، کم ترین قیمت، بیش ترین قیمت را با رنگ های مختلفی که بیشتر سبز و قرمز است نشان می دهند. این شمع ها در کنار هم قرار می گیرند و در تایم فریم های مختلف، روند های منظمی را تشکیل خواهد داد که تحلیل گران می توانند به صورت روزانه، هفتگی، ماهانه، سالانه و … از آن ها استفاده کنند.

اصطلاحات بسیار مهم در آموزش تحلیل تکنیکال بورس به زبان ساده

  • ** حجم : حجم معاملات خرید و فروش در یک بازه زمانی.
  • ** بازار گاوی : وقتی که بازار روند افزایش قیمتی دارد، در حقیقت تقاضا زیاد است.
  • ** بازار خرسی : وقتی که بازار روند کاهش قیمتی دارد، در حقیقت عرضه زیاد است.
  • ** قیمت پایانی : قیمت در پایان بازه زمانی (به عنوان مثال در پایان روز یا هفته یا ساعت)
  • ** شمع گاوی : شمعی که در پایان آن افزایش قیمت را شاهد بوده ایم و به رنگ سبز است.
  • ** قیمت شروع : قیمت در آغاز بازه زمانی (به عنوان مثال در آغاز روز یا هفته یا ساعت)
  • ** شمع خرسی : شمعی که در پایان آن کاهش قیمت را شاهده بوده ایم و رنگ آن قرمز است.
  • ** گاو ها : همان خریدارانی هستند که اگر قدرت دستشان باشد، قیمت ها با افزایش روبرو می کنند.
  • ** خرس ها : همان فروشندگانی هستند که اگر قدرت دستشان باشد، قیمت ها را با کاهش روبرو می کنند.
  • ** قیمت بالا یا سقفبالاترین قیمت در بازه زمانی (به عنوان مثال بالاترین قیمت در روز یا هفته یا ساعت)
  • ** قیمت پایین یا کف : پایینترین قیمت در بازه زمانی (به عنوان مثال پایینترین قیمت در روز یا هفته یا ساعت)
  • ** حمایت : ناحیه ای که قیمت در مقابل پایین رفتن بیشتر امتناع میکند. در حقیقت گاو ها شروع به خریدن می کنند و قیمت افرایش پیدا می کند.
  • ** مقاوت : ناحیه ای که قیمت از در مقابل بالا رفتن بیشتر از خود مقاومت نشان می دهد. در حقیقت خرس ها شروع به فروش میکنند و قیمت کاهش خواهد یافت.
  • ** سایه یا شادو شمع : نشان دهنده نوسان قیمت بالاتر و یا پایینتر از قیمت باز و بسته شدن شمع است که دو نوع دارد. در ضمن در ایران بیشتر به آن سایه گفته می شود.
  • ** شمع : یک روش برای تحلیل قیمت به حساب می آید که شمع ها به صورت مسطیل های عمودی در نمودار در نظر گرفته می شوند و هر شمع نمایانگر یک واحد زمانی (روز، ساعت، هفته و …) است که تمام ۴ مورد قبل در هر شمع قابل تشخیص می باشد.

نتیجه گیری و کلام پایانی

در واقع تحلیل تکنیکال دانشی است که به شما کمک خواهد کرد تا در زمان مناسب وارد شوید و در زمان مناسب هم خارج شوید و به کمک آن متحمل ضرر های سنگین نشوید و بیشترین مقدار سود را از هر گونه موج صعودی و نزولی و در تایم فریم های گوناگون به دست آورید.

پیشنهاد می کنم که به دنبال نرم افزار تحلیل تکنیکال اتوماتیک نروید و خودتان سعی کنید هرچند کم و هرچند با ضرر، فرآیند تحلیل کردن یک سهم در بازار سرمایه را یاد بگیرید و مطمئن باشید که بعد از چند تحلیل ابتدایی که امکان دارد سخت باشد و متحمل ضرر شوید، دستتان راه می افتد و دیگر به هیچ فرد و یا کانال و پیجی برای سیگنال دادن نیاز نخواهید داشت و به راحتی می توانید بهترین سهم های بازار را تشخیص داده و بیشترین سودها را از آن ها به دست آورید.

پیشنهاد مطالعه : آموزش نوسان گیری در بورس | نحوه نوسان گیری در بورس

به صورت قطع، خرید کتاب تحلیل تکنیکال جان مورفی می تواند در حوزه کسب دانش تحلیل تکنیکی به شما عزیزان کمک کند.

هر گونه سوال و یا موردی در خصوص تحلیل تکنیکال داشتید، از طریق بخش ارسال نظرات و دیدگاه ها، با ما و کارشناسان ما در سایت مای مانی در ارتباط باشید و با نظراتتون ما رو برای بهتر کردن مقالات آموزشی سایت یاری دهید.

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *