تاثیر افزایش قیمت دلار بر بورس چگونه است؟ + نکات طلایی

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
تاثیر افزایش قیمت دلار بر بورس

تاثیر افزایش قیمت دلار بر بورس چگونه است؟ در این مطلب بررسی خواهیم کرد که در زمان افت قیمت دلار، بازار بورس چگونه به این موضوع واکنش نشان می دهد و همچنین زمانی که قیمت دلار در مدار صعودی قرار دارد، بازار بورس به این موضوع چگونه واکنش نشان می دهد و وضعیت قیمت سهام ها با توجه به افزایش قیمت دلار در ایران چگونه خواهد بود. آگاهی از تاثیر افزایش قیمت دلار بر بورس قطعا می تواند کمک فراوانی به روند سودآوری معاملات ما در بازار بورس و بعضا بازار دلار داشته باشد، چرا که اگر بدانیم صنایع بورسی وابسته دلار کدامند، در زمان افزایش دلار و یا به صورت کلی وقتی که احساس می کنیم قیمت دلار در ایران با افزایش روبرو می شود، برای خرید سهام های دلاری بورس اقدام می کنیم و از تاثیر افزایش قیمت دلار بر بورس نهایت استفاده را می بریم.

تاثیر افزایش قیمت دلار بر بورس

شناخت عوامل موثر بر تغییرات قیمت سهام و همچنین بررسی قیمت سهم در مقابل این عوامل کمک بسیاری به شناخت بازار بورس می کند و در ارزیابی بهتر بازار بورس قطعا موثر خواهد بود، ما در این مقاله تلاش می کنیم تا به یکی از عوامل موثر بر بر بازار بورس ایران یعنی قیمت دلار بپردازیم و تاثیر قیمت دلار بر بورس ایران را مورد تحلیل و ارزیابی قرار دهیم، چرا که با افزایش یا کاهش قیمت دلار عده ای نگران سهام خود در بورس می شوند، حال ببینیم تا چه اندازه این نگرانی به جا و درست است و سرمایه گذاران و فعالان بورسی در زمان تغییر عمده قیمت دلار، چطور باید برای معاملات و سرمایه خود در بورس تصمیم گیری نمایند و چطور می توانند از روند افزایشی و یا کاهشی دلار کسب سود نمایند.

حتما برایتان جالب است : سرمایه گذاری در بازار دلار – از صفر تا صد ارز و دلار

بیش از نیمی از شرکت های حاضر در بازار بورس ایران با اقتصاد بین الملل و به ویژه قیمت کامودیتی ها یا همان کالاهای جهانی در ارتباط می باشند. همین طور بسیاری از شرکت های حاضر در بورس ایران به صورت سرمایه گذاری و هلدینگی فعالیت دارند که به صورت غیر مستقیم با قیمت های جهانی محصولات ارتباط دارند. صنایعی مانند صنایع شیمیایی و پتروشیمی با سهم بیش از ۲۰ درصد ارزش بازار و فولاد و سنگ آهن با سهم بیش از ۱۸ درصد بازار و … از قیمت های جهانی محصولات تبعیت می کنند. در حقیقت دو شاخص دلار و بورس ایران همبستگی نزدیکی با یکدیگر دارند که این امر می تواند به صورت مستقیم و غیرمستقیم ارزش سهام شرکت‌ های بورسی را تحت تاثیر قرار دهد.

تأثیر قیمت دلار بر ارزش سهام در بورس بصورت مستقیم

صنایع صادرت محور: با افزایش قیمت دلار در ایران، شرکت های صادراتی که در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران پذیرفته شده اند مثل صنایع پالایشگاهی، پتروشیمی، فلزی و معدنی، این شرکت ها که با نرخ های جهانی قیمت گذاری می شوند سودآوری به مراتب بهتری خواهند داشت و پس از افزایش قیمت دلار از جهت افزایش نرخ های احتمالی، تعدیلات مثبت بسیار خوبی خواهند داد، ولی بالا و پایین شدن شدید قیمت دلار علاوه بر این که می تواند عامل مثبتی برای شرکت های صادرات محور باشد، می تواند تأثیرات منفی نیز بر روی بعضی از این شرکت ها بگذارد.

صنایع واردات محور: شرکت هایی که مواد اولیه آن ها از خارج از کشور تامین می شود، سهامشان با رشد دلار تأثیر منفی می گیرد مانند بیشتر شرکت های دارویی، در این صورت با افزایش قیمت دلار مواد اولیه آن ها گران می شود و هزینه تمام شده محصولات در این حوزه افزایش پیدا خواهد کرد. تحت شرایطی که شاید محصولات آن ها افزایش چندانی پیدا نکرده باشد.

با افزایش نرخ ارز علاوه بر قیمت کالاهای وارداتی قیمت کالاهای تولید داخل هم افزایش می یابد، این اتفاق به معنای پایین آمدن ارزش پول ملی در مقابل ارزهای خارجی است که این موضوع تورم را در کشور به دنبال دارد. همچنین از دیگر حالاتی که می ‌تواند تاثیر منفی بر ارزش سهام بگذارد، وقتی است که یک شرکت دارای بدهی ارزی باشد، در این حالت با افزایش نرخ ارز بدهی شرکت زیاد می ‌شود و هزینه ‌های مالی شرکت را افزایش خواهد داد.

تاثیر افزایش قیمت دلار بر بورس

تأثیر قیمت دلار بر ارزش سهام در بورس بصورت غیر مستقیم

همان طور که پیش تر هم اشاره کردیم، بیشتر از نیمی از شرکت های بازار بورس ایران به صورت مستقیم با اقتصاد بین الملل در ارتباط اند و بسیاری از شرکت های دیگر بازار سرمایه ایران به صورت سرمایه گذاری و هلدینگی فعالیت می کنند که به صورت غیر مستقیم با قیمت جهانی محصولات ارتباط دارند. با تغییرات واحد ارزی فروش نفت، وضعیت کلان اقتصادی تغییر و موجب تغییر بازدهی بازر سهام می شود، به خاطر این که اقتصاد و بورس ایران وابستگی به قیمت نفت دارد و واحد فروش آن به صورت ارزی است. افزایش نرخ دلار، هزینه تولید را در شرکت ها افزایش می دهد و ازین جهت برای بنگاه های تولیدی قابل توجه است.

تأثیر قیمت دلار بر بورس و تورم

به صورت کلی وقتی که قیمت دلار افزایش می یابد، اقتصاد کشور تورمی خواهد شد که در این صورت دارایی های شرکت هایی که در داخل بورس هستند مثل کارخانه، ماشین آلات یا حتی محصول تولید شده و انبار شده تحت تأثیر این تورم قرار گرفته و قیمت آن ها افزایش می یابد، حال چنانچه سهام این شرکت را خریداری کنیم با این تورم به وجود آمده می توانیم دارایی ارزشمندی داشته باشیم و ارزش پول خود را حفظ کنیم. ولی باید گفت صنعت خودرو رابطه مستقیم با افزایش یا کاهش قیمت دلار ندارد، ولی با افزایش قیمت دلار، قیمت دارایی های آن نیز افزایش می یابد که همین تأثیرات مثبت را برای این صنعت به همراه دارد.

سهام دلاری

صنایع صادرات محور که مواد اولیه داخلی هم دارند، سهام دلاری محسوب می شوند. افزایش نرخ دلار موجب افزایش سودآوری این سهام می ­‌شود. صنایع پتروشیمی، معادن و فلزات، پالایشگاه ­ها و صنایعی از این دست که مثل صنایع پتروشیمی مواد اولیه‌ شان از داخل کشور تامین می ‌شود و فروش آن ها صادراتی و به خارج از کشور است از جمله سهام دلاری به شمار می روند.

حتما برایتان جالب است : بهترین روش سرمایه گذاری در سال 2021

شرکت ­‌های دلاری فروش ­خود را با ارز و دلار انجام می ‌دهند، از همین روی افزایش نرخ ارز موجب افزایش سودآوری این صنایع خواهد شد. این نکته را در نظر داشته باشید که در برهه‌ هایی که در داخل کشور افزایش نرخ ارز را داریم، سودآوری این شرکت‌­ ها، هم ‌­جهت با افزایش نرخ ارز، افزایش پیدا خواهد کرد. از طرف دیگر در صنایعی مثل معادن و فلزات که کشور ما از آن غنی است و به صورت خام فروشی عمل می‌­کنیم، هرچه نرخ ارز بالاتر باشد، وجه ناشی از فروش این مواد نیز به مراتب بالاتر خواهد بود.

سهام غیر دلاری

این سهام شامل سهام دو دسته از شرکت ­‌ها می شود. یکی از آن‌­ ها شامل شرکت‌­ هایی است که فروش داخلی دارند و این بدین معنی است که تمام فروش محصولات یا خدمات شرکت در داخل کشور صورت می پذیرد و فروش آن ‌­ها طبق واحد ریال محاسبه می شود. همچنین صنایعی نیز وجود دارند که مواد اولیه آن ‌­ها از خارج از کشور وارد می ‌­شود و به منظور تامین ارز لازم برای خریداری مواد اولیه، این شرکت‌­ ها باید ارز را از بازار آزاد بخرند و یا ارز مورد نیاز را از دولت خریداری نمایند، از همین روی افزایش نرخ ارز باعث افزایش هزینه این شرکت ‌ها و یا کاهش سودآوری آن­‌ ها خواهد شد.

افزایش نرخ ارز یا نرخ دلار می ­‌تواند بر صنایعی که به صنایع غیردلاری معروف هستند، تاثیر منفی بگذارد. فقط در شرایطی این تاثیر منفی می ‌­تواند برطرف و جبران شود که این شرکت­‌ ها با افزایش نرخ فروش محصولات شرکت در داخل کشور همراه باشند. معمولا در شرایط رکودی که تقاضا محدود است، در عمل افزایش نرخ هم از جانب دولت ‌­ها محقق نخواهد شد و از همین روی شرکت ‌ها با محدویت روبرو می شوند، لذا افزایش نرخ ارز بر این صنایع تاثیر مثبتی ندارد. چند نمونه از صنایعی که در کشور ما با افزایش نرخ دلار با افزایش هزینه و کاهش سودآوری مواجه خواهند شد به شرح زیر می باشند :

  • ** خودروسازی
  • ** شرکت ­‌های دوده صنعتی که مواد اولیه را از خارج از کشور  وارد می ­‌کنند و خروجی آن­‌ ها در اختیار شرکت­‌ های لاستیک ­‌سازی قرار می ­‌گیرد.
  • ** صنعت مواد غذایی مثل شرکت ­‌های روغن ­‌کشی که ماده اولیه ‌خود را از کشورهای خارجی مانند عربستان می خرند و فروششان در داخل کشور صورت می پذیرد.

بهترین استراتژی چیست؟

در وهله اول، بهترین استراتژی شاید این باشد که ما این نوسانات و روند نرخ ارز در بازار را به شدت زیر نظر داشته باشیم و در بازه های زمانی مختلف با توجه به عواملی مانند رونق اقتصادی، رکود اقتصادی، میزان تورم و اقتصاد کلان استراتژی خودمان را تعیین کنیم، از طرفیی به علت  خام فروشی ‌­­هایی که در صنایع بزرگ بورسی داریم، این نوسانات می ‌توانند تاثیر مستقیمی بر نرخ ­های جهانی و سودی که این صنایع در طول سال می‌سازند، داشته باشند.

حتما برایتان جالب است : بهترین استراتژی خرید و فروش سهام چیست؟

از همین روی می بایست حتما به نوسانات قیمت ­‌های جهانی نیز توجه داشته باشیم. تلاش کنید پورتفوی خود را با ترکیب سهام دلاری و غیر دلاری تشکیل دهید که در نوسانات نرخ ارز و یا در زمان‌­هایی که شاهد کاهش نرخ ارز در داخل کشور هستیم، بتوانید ریسک معاملات خود را کاهش دهید.


نتیجه گیری و کلام پایانی

به طور کلی می ‌توان گفت که ارز نقشی اهرمی در بازار سهام دارد و تغییرات قیمت ارز بر روند سودآوری شرکت‌ های حاضر در بورس، به خصوص شرکت‌ های صادرکننده از جمله شرکت ‌های پالایشی، معدنی و فلزی اثرات بسیار زیادی دارد و همچنین افزایش قیمت ارز باعث افزایش بهای تمام شده کالاهای تولیدی نیز خواهد شد. در مجموع هر چه صادرات بدون ریسک و مطمئن شرکت ها افزایش یابد و به علاوه بازار این شرکت ‌ها نیز کمتر متاثر از سیاست‌ ها باشد، اهرم دلاری نیز از تاثیر فوری و شدیدتری برخوردار خواهد بود، ولی در مقابل  هر چه فروش داخلی شرکت ‌ها افزایش یابد، نقش اهرم دلار، ضعیف ‌تر خواهد شد.

البته این نکته را هم نباید فراموش کرد که افزایش نرخ ارز و برجسته شدن این نوسانات در چشم عموم جامعه، تهدیدی علیه بازار سهام، به عنوان بازاری موازی و رقیب بازار ارز، محسوب می شود. سرمایه‌ گذاران در بورس اوراق بهادار باید به اثرات کوتاه ‌مدت و طولانی مدت تغییرات قیمتی و ارزی توجه داشته باشند و تغییرات یکباره شاخص قیمت را ملاک ارزیابی سودآوری و انتخاب سهام جدید قرار ندهند و با اطلاعات و آگاهی کامل در سهام کم ریسک و بنیادی و با نگاه بلند مدت وارد شوند و درگیر هیجان‌ های زودگذر و شایعات و حاشیه ‌های بازار نشوند.

امیدوارم از این مقاله با عنوان تاثیر افزایش قیمت دلار بر بورس نهایت استفاده رو کرده باشید.

هر گونه سوال و یا ابهامی در خصوص تاثیر کاهش یا افزایش قیمت دلار بر بورس داشتید، از طریق بخش ارسال نظرات و دیدگاه ها در انتهای صفحه، با ما در ارتباط باشید.

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *