سهام بنیادی بورس ایران که باید حتما بخریم

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
سهام بنیادی بورس ایران

سهام بنیادی بورس ایران را میشناسید؟ تا به حال به فکر سرمایه گذاری بلندمدت در بورس ایران بوده اید؟ اگر بخواهید به صورت بلندمدت در بازار بورس سرمایه گذاری کنید و سود مناسب به همراه ریسک بسیار پایین را برای سرمایه گذاری خود در نظر بگیرید، باید برای خرید سهام بنیادی بورس ایران اقدام کنید تا شرکت های معتبر و مناسب را برای خرید خود انتخاب کنید. در این مطلب در ابتدا به این خواهیم پرداخت که سهام بنیادی در بورس چیست و چطور شناسایی می شود و در انتها هم به معرفی چندین سهم از سهام های بنیادی بورس ایران خواهیم پرداخت که قطعا برای شما جذاب است، پس تا انتها همراه ما بمانید.

سهام بنیادی در بورس ایران

به منظور پیدا کردن و انتخاب یک سهم مناسب بایستی موارد حائز اهمیتی را مورد ارزیابی قرار دهید. سرمایه‌ گذارانی که در بازار بورس فعالیت دارند، باید سهام های مختلف را از دو جنبه تکنیکالی و بنیادی مورد بررسی قرار دهند تا بتوانند نتیجه گیری کنند که بر روی آن سهم سرمایه‌ گذاری کنند یا خیر. به زبان ساده سهامی که با تحلیل بنیادی برای سرمایه‌ گذاری انتخاب گردد را سهام بنیادی خواهیم گفت.

حتما برایتان جالب است : نحوه خرید سهام در صف خرید سنگین

در این مطلب قصد داریم تا به نحوه تشخیص سهام بنیادی بپردازیم که در شرایط فعلی بازار بورس ایران می تواند برای کاربران بسیار کاربردی باشد. به صورت معمول افرادی که جهت سرمایه‌ گذاری خود دید بلندمدت دارند، سهام بنیادی انتخاب می‌ کنند به این خاطر که این سهام ها در بلندمدت سوددهی قابل توجهی دارند و در عین حال ریسک زیادی نیز برای ما به همراه نخواهند داشت. جالب است بدانید که در انتخاب و تشخیص سهام بنیادی، این ارزش ذاتی سهم است که باید مورد ارزیابی قرار گیرد.

هر متغیری که بر ارزش ذاتی سهم موثر واقع شود را در تحلیل بنیادی بررسی می کنند. وضعیت صورت مالی شرکت، نوع مدیریت آن، میزان سوددهی، چشم‌ انداز، وضعیت صنعت و شرایط اقتصاد کشور از موارد مهم بر ارزش ذاتی یک سهم که در تشخیص سهام بنیادی به حساب می آیند که باید حتما آن ها را مد نظر قرار دهیم. در تحلیل سهم به روش بنیادی تلاش می کنیم که یک ارزش و قیمت ذاتی برای سهم کشف کنیم و در ادامه آن را با قیمت فعلی مورد قیاس قرار دهیم.

چنانچه قیمتی که برای یک سهم به دست می آید، از ارزش فعلی آن بیشتر بود، آن را به چشم یک فرصت نگاه کرده و برای خرید آن سهم اقدام خواهیم کرد، ولی چنانچه مطابق با اصول تحلیل بنیادی به قیمتی کم تر از قیمت فعلی دست یابید، بدین معنی است که این سهم بالاتر از ارزش واقعی در حال خرید و فروش است و ارزش ذاتی آن کم تر ارزش روز سهم می باشد.

لذا می بایست برای فروش آن سهم اقدام نمایید. تحلیلگران بنیادی حرفه ای بر این باورند که هر افرایش یا کاهش قیمت سهم به دلیل تغییر در وضعیت سوددهی آن شرکت است. تحلیل فاندامنتال تنها مطالعه و بررسی رقم‌ های ترازنامه یک شرکت را شامل نمی شود، بلکه یک تحلیلگر حرفه‌ ای می بایست فراتر از آن را در نظر بگیرد. در ادامه بیشتر در خصوص این که سهام بنیادی چیست و چه ویژگی هایی دارد صحبت خواهیم کرد و در انتها نیز سهام بنیادی بورس ایران را معرفی خواهیم کرد تا دید خوبی نسبت به سهم های بنیادی حال حاضر بورس پیدا کنید، پس تا پایان همراه ما بمانید.

چارچوب تحلیل و شناسایی سهم بصورت بنیادی

در راستای انتخاب سهمی که از لحاظ بنیادی شرایط مناسبی دارد، سرمایه گذار در ابتدای امر باید اقتصاد کشور و اقتصاد جهانی را مورد بررسی قرار دهد تا بتواند زمان مناسب ورود را شناسایی کند و در ادامه به تحلیل صنایع مختلی که در بورس ایران حضور دارند بپردازد تا متوجه شود که در آن زمان، کدام بخش از چشم اندازهای مناسبی برای سرمایه گذاری برخوردار است و در مرحله پایانی چنانچه شخص به این نتیجه دست پیدا کند که زمان ورود مناسب است و صنایع مناسبی در اقتصاد فعالیت دارند، به تحلیل شرکت های مربوط خواهد پرداخت.

حتما برایتان جالب است : مجامع شرکت های بورسی | همه چیز درباره مجمع و مجامع شرکت های بورسی

تحلیل اساسی در راستای انتخاب سهم فاندامنتالی مناسب در سطح یک شرکت شامل تحلیل عوامل اصلی مالی مثل سوددهی شرکت برای تعیین ارزش ذاتی است. این متغیرها شامل فروش، استهلاک، حاشیه سود، منابع مالی، نرخ مالیات، گردش دارایی ها می باشد. مرحله بعدی برای انتخاب سهم فاندامنتال می تواند شامل سنجش جایگاه رقابتی شرکت در صنعت مربوطه، سطح تکنولوژی، کیفیت مدیریت، رقابت خارجی و موارد این چنینی باشد. تعدادی از این عوامل تحت کنترل خود شرکت است که بایستی در انتخاب سهم بنیادی به آن ها توجه کنید رو در ادامه برای شما معرفی کرده ایم و یک به یک توضیح داده ایم تا دید بسیار خوبی به دست آورید؛

سودآوری شرکت : چه فاکتوری را می توان برای شناسایی سهام های بنیادی و مناسب برای خرید پیدا کرد که مهم تر از سوددآوری سهم در بورس باشد؟ سوددهی شرکت از نظر درآمد، بر اساس فروش، بر اساس دارایی و بر اساس حقوق صاحبان سهام از فاکتورهای حائز اهمیتی است که در خصوص سوددهی شرکت و سهم باید حتما آن ها را مد نظر قرار دهید. در واقع هر اندازه سوددهی یک شرکت بیشتر باشد، مطمئنا می تواند گزینه به مراتب مناسب تری برای خرید سهامداران به حساب آید.

ثبات سوددهی شرکت : توجه به سود شرکت در یک سال، الزاما تنها عامل تاثیرگذار و حائز اهمتین نیست، به این خاطر که امکان دارد سود ادامه دار نباشد، لذا باید در انتخاب سهام بنیادی به معیار ثبات سوددهی شرکت در طول سالیان متمادی توجه بسیاری نمایید.

نسبت سود تقسیمی به ازای هر سهم : باید در نظر داشته باشید که این نسبت نباید در کوتاه مدت فقط بررسی شود و بهتر است در بلندمدت مورد بررسی قرار گیرد و روند بلندمدت آن آیتم حائز اهمیتی در انتخاب سهام بنیادی خواهد بود.

قدرت نقدشوندگی سهم : یکی از دیگر معیارهای حائز اهمیت در راستای شناسایی سهام بنیادی این است که سهم از قدرت نقدشوندگی بالایی برخوردار باشد و بتوان در کوتاه‌ ترین زمان آن را در بازار بورس نقد کرد. در واقع هر چقدر نقدشوندگی یک سهم بیشتر باشد، آن سهم را با سرعت بیشتری می توانید هر زمان که قصد داشتید به فروش برسانید و در صف های فروش سهم گیر نخواهید کرد. قدرت نقدشوندگی به صورت معمول در مواقع ریزش بازار بسیار مهم تر خواهند شد، بدین شکل که چنانچه نقدشوندگی یک سهم بالا باشد، با ریزش بازار و رسیدن سهم‌ ها به حد ضررشان خیلی راحت و سریع بتوان آن را به فروش رساند.

میزان تخصیص سود سالیانه به سهامدار :می توان این طور گفت سود تقسیمی بین سهامداران یکی از مهم ترین معیار های انتخاب یک سهم بنیادی محسوب می شود. در حقیقت شرکت ها با توجه به میزان سهم عرضه شده و درآمد پیشین خود یک عددی را به عنوان سود سهام سالیانه ارائه خواهند کرد که هر چی این عدد به نسبت قیمت بالاتر باشد، برای سرمایه گذاران گزینه به مراتب مناسب تری خواهد بود.

حتما برایتان جالب است : آموزش تحلیل بنیادی بورس به زبان ساده

ارزش ویژه هر سهم : ارزش ویژه هر سهم به نسبت ارزش اسمی مورد ارزیابی قرار می گیرد و هر چقدر ارزش ویژه از ارزش اسمی بیشتر باشد، سهام آن شرکت از وضعیت بهتری برخوردار خواهد بود، لذا تفاوت ارزش ویژه نسبت به اسمی بالاتر امتیاز مثبت در انتخاب سهام بنیادی می باشد.

ساختار تامین مالی شرکت : باید در نظر داشت که ساختار تامین مالی شرکت که شامل بدهی ها، حقوق صاحبان سهام است تاثیر زیادی در عملکرد و روند سودآوری شرکت دارد، بنابراین باید به ساختار تامین مالی و ترکیب بندی آن در انتخاب سهام بنیادی توجه کافی داشته باشید.

بهترین سهام های بنیادی بورس

درصد سهام شناور آزاد : سهام شناور آزاد به میزان سهامی می گویند که در اختیار سهامداران خرد قرار دارد و در بازار مورد معامله قرار می گیرد و مطمئنا هرچقدر سهام شناور آزاد سهمی کم تر باشد، ترکیب سهامداران عمده و اعضای هیئت مدیره بیشتر اهمیت خواهد یافت.

تاریخ پرداخت سود سهام :هر چقدر سود نقدی هر سهم با سرعت بیشتری پرداخت شود، برای سهامداران آن سهم مفید تر خواهد بود، بنابراین سهمی با بازه پرداخت سود کوتاه تر، همواره باید در اولویت خرید سهامداران بازار بورس قرار بگیرد.

انتشار مستمر اطلاعات و اخبار :هرچقد شرکت از اطلاعات شفاف تری برخوردار باشد، افراد با داشتن اطلاعات کافی قادر خواهند بود به سادگی تصمیم بگیرند، لذا شرکت های شفاف تر از سهام بنیادی تری برخوردار است.

حداقل زمان برای پرداخت سود سالیانه : ذکر این نکته الزامی است که شرکت ها تا 8 ماه زمان در اختیار دارند تا نسبت به پرداخت سود سهام به سهامداران خود اقدام نمایند و هر چقدر سود نقدی هر سهم سریع تر پرداخت شود، برای سهامداران بهتر است و در نهایت سهمی که زودتر این سود را بین سهامداران خود تقسیم کند، در نظر معامله گران به عنوان یک نکته خوب برای تحلیل بنیادی آن شرکت محسوب می شود.

حتما برایتان جالب است : سهام بلند مدت یا کوتاه مدت بخریم؟

عمر شرکت و میزان استهلاک : هر چقدر استهلاک ماشین آلات بیشتر باشد، مطمئنا سوددهی شرکت کاهش خواهد یافت، لذا از امتیاز سهام بنیادی شرکت نیز کسر خواهد شد. باید این نکته را در خاطر داشته باشید که در روش­ های تحلیلی 80 درصد اقتصاد بازار مبتنی بر حالات روانی افراد و 20  درصد بر پایه منطق است و این در حالی است که تحلیل فاندامنتال وزن منطق را بالاتر در نظر خواهد گرفت، اما از اهمیت حالات روانی نمی توان صرف نظر کرد و همواره باید این را در نظر داشت که تحلیل سهم بیش از آنکه یک علم باشد یک هنر است و لازم است به صورت تخصصی برای یادگیری آن اقدام کنید.

نسبت E/P و P/E به ازای هر سهم :در واقع این نسبت ها مبلغ سود به ازای ارزش اسمی سهام را به نمایش می گذارد که برای مقایسه شرکت ها با یکدیگر رقم سود نسبت به قیمت بازار قابل بررسی است و میزان پایین تر به عنوان یک امتیاز برای انتخاب سهام بنیادی در نظر گرفته خواهد شد.

معرفی سهام بنیادی بورس ایران

در بورس ایران سهام های بنیادی کم نیست ولی در این بخش قصد داریم 10 مورد از معروف ترین و مهم ترین سهام های بنیادی بورس ایران در حال حاضر را به شما معرفی کنیم و این معرفی به هیچ عنوان به معنی سیگنال خرید و فروش نیست، بلکه قرار است شما این 10 سهام را با توجه به فاکتورهایی که پیش تر گفتیم مورد بررسی قرار دهید و بهترین آن ها را برای سرمایه گذاری بلندمدت خود انتخاب کنید، بنابراین این لیست 10 تایی تنها قصد دارد دید مناسبی برای بررسی سهامی های بنیادی بورس به شما بدهد؛

  1. 1) شستا : شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی
  2. 2) فولاد : شرکت فولاد مبارکه اصفهان
  3. 3) فملی : شرکت ملی صنایع مس ایران
  4. 4) شپنا : شرکت پالایش نفت اصفهان
  5. 5) شبندر : شرکت پالایش نفت بندر عباس
  6. 6) اخابر : شرکت مخابرات ایران
  7. 7) وغدیر : شرکت سرمایه گذاری غدیر
  8. 8) پارس : شرکت پتروشیمی پارس
  9. 9) فارس : شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس
  10. 10) رمپنا : شرکت گروه مپنا

نکته : البته سهام هایی مثل شپنا، شبریز، کگل، وبصادر، وبملت، وتجارت، ومعادل، پارسان، تاپیکو، حکشتی، کچاد و … نیز می توانند در این لیست قرار داشته باشند ولی 10 سهم بالا از لحاظ بنیادی بسیار قدرتمند هستند.


نتیجه گیری و کلام پایانی

خرید سهام سودده و مناسب الزاما با بررسی عوامل تکنیکالی قابل انجام نیست و باید عوامل بنیادی که در این مطلب بیان کردیم را نیز در این خصوص مورد بررسی قرار دهید تا سهم مناسب تری را با ریسک پایین تری خریداری کنید. این عوامل بنیادی تعیین کننده ارزش ذاتی یک شرکت سهامی است و سهامداران با توجه به وضعیت شرکت ارزش آن را تعیین خواهند کرد.

می توان امیدوار بود که در شرایط بد بازار سهام هم قیمت آن سهم از ارزش ذاتی آن کمتر نشود و اگرهم بازار سهام وضعیت مناسبی داشته  باشد، حتما آن شرکت هایی که بنیاد قوی تری دارند، درصد سود به مراتب بیشتری برای سهامداران به ارمغان می آورند و اگر این طور هم نباشد، سود منطقی و با ثباتی برای سهامداران خود به همراه خواهند داشت.

همان طور که ابتدای مقاله به شما قول دادیم، در این مطلب به اینکه سهام بنیادی چیست و چه ویژگی هایی دارد و معرفی سهام بنیادی بورس ایران پرداختیم.

اگر به بازار بورس و سرمایه گذاری در آن علاقه مندید، مطلب سهام های مناسب برای نوسان گیری نیز حتما برای شما جذاب است.

اگر باز هم سوالی در مورد تحلیل بنیادی و سهام های بنیادی بورس دارید، در بخش دیدگاه ها بنویسید تا پاسخ دهیم.

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *