ارز دیجیتال بهتره یا بورس ایران؟

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
ارز دیجیتال بهتره یا بورس

تا به حال به این فکر کردید که ارز دیجیتال بهتره یا بورس و برای سرمایه گذاری بهتر است کدامیک را انتخاب کنید؟ سرمایه گذاری دنیای بسیار بزرگ و بعضا پیچیده ای است که افراد باید با توجه به شناختی که از خود دارند، برای انتخاب بازار مناسب و سودده برای سرمایه گذاری اقدام کنند. به صورت کلی این که ارز دیجیتال بهتره یا بورس را نمیتوان در یک نسخه کلی پیچید و پاسخ این سوال که ارز دیجیتال بهتره یا بورس را باید در موارد متعددی بررسی کرد و دید که کدامیک از این دو بازار برای شخص شما و شخصیتتان مناسب تر است و با توجه به میزان سرمایه، سطح ریسک پذیری، شخصیتتان در معامله گری و … در کدام بازار سرمایه گذاری کنید.

ارز دیجیتال بهتره یا بورس

در تعداد زیادی از کشور‌های جهان، اقبال سرمایه گذاری در بورس با توجه به شرایط اقتصادی آن کشور‌ها مشخص خواهد شد. همه کشور‌های جهان در تلاشند تا سیاستگذاری‌ ها به شکلی باشد تا اقتصاد و رفاه عمومی ‌در اولویت قرار گیرد. به صورت معمول سرمایه گذاری در بورس با اتکا به آمار اقتصادی شفاف و اطمینان به سیاست‌ های کلی اقتصادی قابل انجام است.

حتما برایتان جالب است : سرمایه گذاری در بورس – از صفر تا صد بورس

اما در ایران و از سال 97 تا اواسط 99، پس از یک دوره کاهش ارزش ریال و در نتیجه افزایش قیمت زمین، مسکن، کالا و خدمات، موجب شد به یکباره سهام شرکت‌ های بورسی با شیب تندی روند افزایشی به خود بگیرند. افزایش قیمت شرکت ها و ارزش سهام هایشان موجبات ایجاد هیجان و اقبال عمومی ‌مردم به این بازار به ظاهر سودآور را فراهم کرد.

نکته قابل توجه این بود که در کم تر از چند ماه سرمایه‌ های زیادی به صورت هیجانی وارد بازار سرمایه شد و به افزایش حجم آن دامن زد. واقعیت این است که نوسانات زیاد در بازار بورس سهام کشور‌هایی که با افت شدید ارزش پول ملی روبرو هستند، اتفاق جدیدی به حساب نمی آید، ولی در ایران فقدان تجربه در این زمینه، موجب ضرر کردن افراد بسیار زیادی که دانش کافی برای سرمایه گذاری در بورس را نداشتند شد.

در حال حاضر نیز بسیاری از افرادی که در بورس ایران سرمایه های خود را از دست داده اند و یا ضررهای بسیار زیادی کرده اند، بازار ارزهای دیجیتالی را به عنوان یک بازار جایگزین برای کسب سود و جبران ضررهای گذشته و کسب سودهای بیشتر در آینده انتخاب کرده اند و در حال حاضر در حال فعالیت در این بازار پرریسک و جذاب هستند.

به ویژه آنکه بازار ارزهای دیجیتال چند سالی است که روند صعودی بلندمدت خود را دنبال می کند و یک دنیا هیجان بین المللی در پشت آن به وضوح قابل دیدن است. معامله بر اساس نرخ دلار، غیر متمرکز بودن معاملات، آسانی روند ترید و پیش بینی‌ های مثبت از آینده این بازار، همه و همه باعث ایجاد جو مثبت در این بازار شده است و به این طور به نظر می آید که با یک اقبال عمومی ‌به سرمایه گذاری در این بازار روبرو هستیم.  

ولی باید در نظر داشت که سرمایه گذاری در بازار رمزارزها به نسبت بازار بورس، از بسیاری جهات متفاوت می باشد. اول این که هنوز هیچ تصمیم قطعی برای حمایت از این بازار و ساختار سازی ارکان‌ های اساسی آن، مثل صرافی های ارز دیجیتال معتبر از طرف دولت دیده نمی شود. هرچند تصمیم گیران در بانک های مرکزی همه‌ کشور‌ها، به دنبال قانونمند سازی این حوزه هستند، ولی ذات ارزهای دیجیتال، بر پایه فرار از چهارچوب‌ های بانکی متداول بنا شده است.

حتما برایتان جالب است : سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال – از صفر تا صد معامله ارزهای دیجیتال در ایران

این که هر شخصی با داشتن یک کیف پول الکترونیک مجانی، در یک سایت و یا یک App و اندکی سرمایه می‌ تواند برای ورود به این بازار اقدام کند، حتی به عنوان یک صراف و معامله کننده به عنوان واسطه قرار گیرد و بدون احتیاج به ثبت اطلاعات هویتی، هر نوع ارزی را مورد معامله قرار دهد و همه این مراحل را بدون استفاده از عناصر متداول بانکی انجام دهد، چرخه ای است که به سادگی نمی توان برای آن ساختار سازی کرد، به این خاطر که این چرخه برای ادامه حیات خود به هیچ عنوان احتیاجی به ساختار رسمی ندارد.

از نظر فعالان این حوزه، این نقطه قوت این بازار به حساب می آید و از نظر دولت‌ ها، چنین بازاری یک چالش بزرگ برای بانک ها خواهد بود. در ادامه بیشتر به شباهت ها و تفاوت های بازار ارزهای دیجیتال و بورس خواهیم پرداخت تا در انتها شما بتوانید یک برآیند کلی از این مطلب بگیرید و با در نظر گرفتن روحیات خودتان، بهترین بازار حال حاضر را برای سرمایه گذاری های خود انتخاب کنید؛

شباهت های بازار ارزهای دیجیتال و بورس

قیمت گذاری بر اساس ارز های فیات : در ابتدا باید بدانیم که ارزهای فیات یعنی پول های رسمی رایج مثل دلار، یورو و … امروزه هر دو بازار بر مبنای ارزهای فیات مانند دلار و یورو قیمت گذاری می شوند. بیشتر سرمایه گذاران ارزش سهم یا ارزدیجیتال مورد نظر خود را طبق ارز های فیات اندازه می گیرند. 

قانون عرضه و تقاضا : عملکرد هر دو بازار بر اساس عرضه و تقاضا مشخص می شود. این موضوع به صورت مستقیم به تعداد خریدارانی که یک ارز یا یک سهم را خریداری می کنند بستگی دارد. افزایش قیمت زمانی رخ خواهد داد که هر خریدار در بازه‌ زمانی گوناگون حاضر باشد بیشتر از خریداران پیشین برای خرید یک سهم یا ارز پول پرداخت کند.

ارزش دارایی : شباهت دیگر گریزناپذیر میان بازارهای ارزهای دیجیتال و سهام این است که ارزش آنها براین اساس تعیین می‌شود که طرف مقابل معامله چقدر حاضر است در ازای آن پول پرداخت کند.

حتما برایتان جالب است : بهترين زمان خريد ارز ديجيتال + نکات طلایی خرید رمزارز

به عنوان مثال چنانچه قیمت یک سهم یا ارز دیجیتال در بازار 1 دلار باشد، اما فروشنده‌ ای قصد داشته باشد آن را با قیمت 10 دلار به فروش برساند، چنانچه شخصی حاضر شود در ازای آن دارایی، 10 دلار پرداخت کند، قیمت دارایی موردنظر همان 10 دلار در نظر گرفته می شود، لذا به صورت کلی تنها مشتریان و فروشندگان هستند که حائز اهمیت اند و باید دید آن ها مایل به خرید یا فروش در یک قیمت مشخص هستند یا نه.

ارزش گذاری مبتنی بر ایده : ارز دیجیتال طبق ایده ای که در وایت پیپر مربوط به آن نوشته شده ارزش گذاری می شود. همین طور ارزش یک سهم بر مبنای کسب و کار متعلق به آن و ایده و میزان کاربرد پذیری آن در صنایع گوناگون باز خواهد گشت.

تفاوت های بازار ارزهای دیجیتال و بورس

شرایط ثبت نام و احراز هویت : در بورس شما به منظور دریافت کد بورسی خود باید حداقل سن 18 سال را دارا باشید و همچنین از حداقل مدرک دیپلم نیز برخوردار باشید. حال آنکه برای عضویت در صرافی های مشهوری مانند صرافی معتبر بایننس تنها به یک ایمیل احتیاج خواهید داشت ولی به صورت کلی در گوشه ذهن خود داشته باشید که ثبت نام و احراز هویت کاربران ایرانی در صرافی های خارجی کمی دشوار است و سختی های مخصوص به خودش را دارد.

ساعت کار بازار : بورس کشورهای گوناگون ساعات کاری مشخصی دارد. بورس ایران راس ساعت 9 صبح تا 12:30 ظهر خواهد بود و پنجشنبه‌ ها و تعطیل های رسمی نیز تعطیل خواهد بود، ولی در دنیای ارزهای دیجیتال از این خبرهای نیست و ساعت کاری خاصی وجود ندارد و صرافی ها به صورت 24 ساعت در 7 روز هفته قابلیت خرید و فروش را دارند.

دامنه نوسان : در بورس دامنه نوسان به صورت معمول 5 درصد است، ولی در بازار رمزارزها چیزی به نام دامنه نوسان دیده نمی شود. بازار رمزارزها تقریبا 10 برابر سریع تر از بازار بورس است و همه چیز را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد. قیمت ها با سرعت بیشتری نوسان را تجربه خواهند کرد و میزان نوسان آن ها به نسبت بازار های دیگر بسیار بیشتر خواهد بود.

ریسک سرمایه گذاری : بازار رمزارزها به همان اندازه که امکان دارد سود بالایی را برای سرمایه گذاران خود به همراه داشته باشد، از ریسک به مراتب بالاتری نیز برخوردار است و به خاطر این که معاملات رمزارزها به صورت شبانه روزی صورت می پذیرد، این امکان وجود دارد که دربازه کوتاهی نوسان های شدیدی را شاهد باشیم.

حتما برایتان جالب است : سرمایه گذاری کم ریسک و پرسود | بهترین جا برای سرمایه گذاری

به عنوان مثال چند سال پیش و در سال 2017 قیمت بیت کوین از 20 هزار دلار فراتر رفت، ولی در سال 2018 به 8 هزار دلار سقوط کرد! لذا با توجه به این که نرخ مصوبی برای رمزارزها در نظر گرفته نمی شود، ریسک سرمایه گذاری در این بازار به مراتب از بازار بورس ایران بالاتر است. البته برای کاهش ریسک معاملات شما این توانایی را دارید که با روش های مدیریت سرمایه، سرمایه گذاری امن تری را در دستور کار خود انجام دهید ولی باید ماهیت نوسانی این بازار را همواره در نظر داشته باشید.

تاثیر اخبار و تحلیل ها : در بازار سرمایه ایران بیش از هر چیز اخبار و حواشی آن شرکت در قیمت سهامش تاثیرگذار خواهند بود. شما در بورس باید اخبار را مدوام دنبال کنید، در شبکه های اجتماعی به دنبال سهام شرکت مورد نظر و اخبار و حاشیه های حول آن سهم و شرکت باشید و با سایر سرمایه گذاران آن شرکت و به صورت کلی بازار بورس همواره مشورت کنید. ولی در بازار رمزارزهای می بایست علم تحلیل تکنیکال را را بلد باشید و آینده قیمت یک سهم را مورد پیش بینی قرار دهید.

نقدپذیری بالا : در بورس ایران شاهد پدیده ای به نام صف خرید و فروش برای سهم های مختلف هستیم که موجب خواهند شد یک سهم در یک قیمت خریدار یا فروشنده نداشته باشد، ولی در بازار رمزارزها هیچوقت چیزی به نام صف صد راه شما و معاملاتتان نخواهد شد و شما قادرید در هر ساعت شبانه روز که خواستید، برای انجام معاملات مورد نظر خود اقدام نمایید.

معاملات دو طرفه : در بورس ایران شما قادرید سهامی را با قیمت کم بخرید و پس از گذشت مدتی با قیمتی بالاتر به فروش برسانید و از مابه التفاوت قیمت فروش از خرید، سود به دست آورید. ولی در بازار رمزارزها شما علاوه بر این روش، می توانید در بعضی از صرافی ها مانند بایننس روی پایین رفتن قیمت نیز سرمایه گذاری کرده و به کسب سود بپردازید. در این روش چنانچه قیمت کاهش پیدا کرد، شما سود به دست خواهید آورد، لذا عملا افزایش و کاهش قیمت در ارز های دیجیتال هیچ تفاوتی نخواهد داشت و شما می توانید از بالارفتن و یا پایین آمدن قیمت یک ارز سود به دست آورید.

سرمایه گذاری در بورس بهتر است یا ارز دیجیتال

البته باید در نظر داشته باشید که این قابلیت معامله دوطرفه در بازارهای بورس جهانی معمولا دیده می شود ولی در حال حاضر همچنین قابلیتی در بورس ایران در نظر گرفته نشده است و معامله گران تنها می توانند از صعود قیمت یک سهم سود به دست آورند. در واقع چنانچه این امکان برای بورس ایران فراهم بود، تعداد زیادی از افراد با قرارداد بستن بر سر کاهش قیمت موجب خروج نقدینگی و درنهایت ورشکستگی آن شرکت می شدند! اگرچه مثلا این قابلیت به بورس ایران اضافه شده ولی هنوز هم به صورت عملی برای معامله گران در دسترس نیست.

سود مرکب : در بازار رمزارزها به علت استفاده از دلار که در واقع همان تتر محسوب می شود، می توانید در کنار نوسان گیری، از افزایش قیمت دلار هم سود به دست آورید، اما در بورس ایران انواع سهام را با ریال خرید و فروش می کنید و افزایش قیمت دلار تاثیر زیادی بر آن نخواهد داشت.

قانونی بودن : باید در نظر داشته باشید که بازار رمزارزها هنوز هم با مشکلات قانون گذاری درگیر است! به عنوان مثال هر زمان که تعدادی از دولت‌ ها معامله رمزارزها را در کشور خود ممنوع اعلام می‌ کنند، قیمت‌ ها کاهش پیدا خواهند کرد، یا همچنین هنگامی که فیسبوک و گوگل تبلیغات مربوط به رمزارزها را ممنوع اعلام کردند، نقدینگی در بازار کاهش پیدا کرده و بازار از نظر حجم معاملات به صورت چشمگیری کوچک‌ تر شد.

حتما برایتان جالب است : نحوه ورود به بورس بین الملل + راهنمایی کامل ثبت نام

می توان گفت که هنوز وضعیت قانونی رمزارزها در ایران مشخص نشده است، ولی چیزی که واضح است این است که معامله رمزارزها به صورت کلی غیر قانونی نمی باشد. از طرفی بورس کاملا قانونی است و تخلفات انجام شده در آن ظاهرا قابلیت پیگرد را داراست!

در نهایت گفتنی است که با وجود جدید بودن دنیای کریپتوکارنسی رویکرد دولت در این مورد شفاف و قطعی نیست، اگرچه که اخیرا واکنش های نسبتا خوبی از مسئولین را دیده ایم. واضح است که چنانچه از این تکنولوژی در راستای اهداف مفید مورد استفاده قرار گیرد، هیچ مشکل شرعی و قانونی نخواهد داشت و میتواند یکی از بهترین روش های رفع تحریم به حساب آید و کارایی بسیار زیادی داشته باشد.

کارمزد معاملات : به‌ صورت کلی هزینه‌ ها در بازار بورس چندین برابر دنیای رمزارزهاست. در بازار ارزهای دیجیتال فقط می بایست مقادر بسیار کمی برای کارمزد معاملات پرداخت کنید. در بازار رمزارزها ولی هزینه هایی برای واریز و برداشت وجود دارد که با نام Transaction Fee از مبالغ ارسالی و دریافتی به پلتفرم‌ های معاملاتی کسر خواهد شد. شایان ذکر است که این مقدار کارمزد به ارز موردنظر شما بستگی خواهد داشت. در بعضی از رمزارزها حتی چنین کارمزدی نیز در نظر گرفته نشده است و یا بسیار کم است.

از طرفی بعضی از پلتفرم‌ های معاملاتی رمزارز مثل Cobinhood، حتی امکان معاملات با کارمزد صفر درصد را نیز در اختیار کاربران خود قرار داده است که جالب توجه است. آخرین فرقی که قصد داریم میان بازار رمزارزها و بورس عنوان کنیم، در این است که بسیاری از صرافی‌ ها و پلتفرم‌ های معاملاتی رمزارزها، کارمزدی برای برداشت مبالغ از صرافی در نظر گرفته اند و این در حالی است که چنین کارمزدی در کارگزاری‌ های بازار سهام به چشم نمی خورد.


نتیجه گیری و کلام پایانی

نمی شود یک نتیجه گیری کلی کرد و پاسخ این سوال که ارز دیجیتال بهتره یا بورس را قطعی گفت! ولی به صورت کلی گفتنی است که بازارهای بورس مثل یک نوع محل بازی می باشد که هر کدام از آن‌ ها قابلیت ها و قوانین خودشان را دارا می باشند. شما قادر نیستید بدون پذیرش این قوانین در آن‌ ها بازی خوبی را تجربه کنید. بنابراین در انتخاب بورس یا ارز دیجیتال، بایستی قوانین بازی در آن‌ ها را نیز رعایت نمایید.

عده‌ ای همیشه در بورس ایران این طور می گویند که بازار دستوری است و مواردی از این دست، این هر چه که باشد، مثبت یا منفی جزئی از نقشه بازی است و شما باید یا آن را بلد باشید و یا در مسیر آن حرکت کنید تا سود خوبی کسب کنید. لذا چنانچه می توانید با این نقشه بازی کنید، وارد میدان شوید و چنانچه حس کردید این قوانین کار را برای شما دشوار می کند، در میان دوراهی بورس یا ارز دیجیتال، بیت کوین و ارزهای معتبر دیجیتالی را برای معامله و حتی سرمایه گذاری های بلندمدت انتخاب کنید.

ولی همیشه این را در خاطر داشته باشید که باید تلاش کنید در تمامی بازارها حضور فعال داشته باشید و این بدین معنی نیست که بدون دانش و تجربه کافی در همه بازارهای مالی مثل ارز دیجیتال یا بورس حضور یابید، بلکه باید با دانش و مهارت وارد این بازارها شوید تا در گام نخست سرمایه خود را حفظ کنید و در گام بعدی به سوددهی برسید.

معمولا این طور گفته می شود که 1 سال رصد و کسب اطلاعات برای حضور در بازارهای بیت کوین و حتی بورس ضروری است. بنابراین این طور فکر نکنید که اگر امروز در این بازارها سرمایه فعال ندارید، قافیه را باخته‌ اید و سودهای بسیار زیادی را از دست داده اید، بلکه باید طرز فکرتان به این صورت باشد که روزی بادانش و تجربه کافی قادرید از یک بازار مرده برای خود سوددهی خوبی را رقم بزنید و این ویژگی یک تریدر حرفه ای در تمام بازارهای مالی خواهد بود.

همان طور که ابتدای مقاله به شما قول دادیم، به ذکر شباهت ها و تفاوت های بازار ارزهای دیجیتال و بورس پرداختیم تا متوجه شوید که ارز دیجیتال بهتره یا بورس.

اگر دوست دارید بهترین بازار برای سرمایه گذاری را پیدا کنید، مطلب بهترین سرمایه گذاری در سال 1400 چیست؟ میتواند در این خصوص به شما کمک کند.

اگر در مورد سرمایه گذاری در بازار بورس و ارزهای دیجیتال سوال یا ابهامی داشتید، در بخش دیدگاه ها از کارشناسان ما سوال فرمایید.

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *