آموزش تحلیل بنیادی بورس به زبان ساده

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
آموزش تحلیل بنیادی بورس 

چنانچه اخیرا می خواهید در بورس سرمایه گذاری کنید و به دنبال آموزش تحلیل بنیادی بورس هستید، باید بگوییم که آینده درخشانی در انتظار شماست! بیشتر افراد مبتدی به خاطر تبلیغات زیاد افراد مختلف و کانال‌ ها و وبسایت‌ های گوناگون، در اولین گام به سمت آموزش تحلیل تکنیکال می روند، ولی کمی بعد متوجه این امر می شوند که برای موفقیت بیشتر و کسب بازدهی بیشتر از بورس، باید با آموزش تحلیل بنیادی بورس که به آن تحلیل فاندامنتال نیز گفته می شود، بپردازند. اگر شما تجربه فعالیت در بورس دارید، ولی به هر دلیل تاکنون برای یادگیری تحلیل بنیادی اقدام نکردید، باید بگوییم هیچ وقت برای اینکار دیر نیست. برای اولین قدم بهتر است با آموزش تحلیل بنیادی بورس برای مبتدیان در همین مقاله همراه باشید تا تحلیل بنیادی مقدماتی را یاد بگیرید. در این مقاله ما رایگان مسیر آموزش تحلیل فاندامنتال در بورس را به شما نشان می ‌دهیم و پیمودن آن با شماست.

آموزش تحلیل بنیادی بورس 

تحلیل فاندامنتال یا همان Fundamental Analysis به همراه تحلیل تکنیکال در بورس و بازارهای مالی از روش های بسیار مهم و پایه ای برای پیش بینی قیمت سهام و اوراق بهادار محسوب می شوند که برای استفاده سرمایه گذاران بازارهای مالی مثل بورس شکل گرفته اند. نکته مهمی که در مورد این نوع از تحلیل باید در نظر داشت  این است که مبانی تحلیل بنیادی چیست و در پاسخ به این سوال باید عنوان کرد که مبانی تحلیل بنیادی، گزارش سالانه حسابرسی شده شرکت ها می باشد که این گزارش سالانه شامل مواردی مانند؛ تزار نامه، موارد مربوط به مدیریت شرکت، میزان سود و زیان، رقبای شرکت، نگرشی که در خصوص با آینده شرکت وجود دارد، میزان رشدی که شرکت می تواند داشته باشد و در نهایت بررسی اهداف و راهکارهای تجاری شرکت که در آینده قرار است در دستور کار قرار بگیرد.

پیشنهاد مطالعه : آموزش تابلوخوانی در بورس | راهکارهای جادویی و طلایی تابلوخوانی

نکته دیگر این که تحلیل بنیادی یا همان تحلیل فاندامنتال طبق این مسئله تجزیه و تحلیل می شود که شرکت ها چه میزان ثبات و البته توانایی در درآمد زایی و به ویژه سودسازی برای سهامداران را دارند و این که قیمت سهام شرکت از میزان ترازنامه شرکت بیشتر و یا کم تر خواهد بود. در حقیقت شما می توانید با استفاده از آموزش تحلیل بنیادی بورس ، از ارزش واقعی سهام شرکت ها مطلع شوید و همین طور وضعیت شرکت را تجزیه و تحلیل نمایید که باید وضعیت شرکت را از جنبه های مختلفی بررسی کرد تا بتوانید به اصطلاح به زیر و بم شرکت دسترسی داشته باشید و طرح های توسعه ای آتی شرکت و روند سودسازی آن را پیش بینی کنید.

تحلیل بنیادی چیست؟

تحلیل بنیادی در حقیقت روشی برای ارزیابی سهام و حتی رمزارزهاست که شامل اندازه‌ گیری ارزش ذاتی با توجه به تمامی عوامل مربوط به اقتصاد، مالی و دیگر عوامل کمی و کیفی محاسبه می شود. یک تحلیل گر فاندامنتال سعی دارد تا هر عاملی را که می‌ تواند بر ارزش دارایی ها موثر باشد را بررسی کند؛ مواردی مثل نیروهای اقتصاد کلان و عوامل خاص شرکت‌ ها مثل وضعیت مالی و مدیریت شرکت. تحلیل بنیادی یعنی سرمایه‌ گذار سوددهی آینده‌ یک شرکت را طبق محیط کسب ‌و‌ کار و عملکرد مالی آن مورد تجزیه و تحلیل خود قرار دهد.

تحلیل بنیادی یا همان فاندامنتال همان طور که از نامش مشخص است، به بررسی عواملی که به صورت بنیادی بر قیمت آنچه که شما خرید و فروش یا به اصطلاح ترید می ‌کنید، اثر می گذارند، می پردازد. آنچه در بازار های مالی مثل بورس یا بازار ارزهای دیجیتال می ‌توان معامله کرد بسیار زیاد است و از نظر ماهیت با هم یکسان نیستند. درباره ارزهای دیجیتال، نمی توان عوامل بنیادی یا همان فاندامنتال تاثیر گذار بر قیمت آن ها را به سادگی و با یک روش یکسان مورد بررسی دقیق قرار داد. پس نتیجه این است که تحلیل فاندامنتال باید برای هر چیزی که قصد دارید ترید کنید به صورت خاص تحقیق و بررسی شود.

زمانی که تحلیل بنیادی در بازارهایی مانند فارکس استفاده می شود، تمرکز اصلی بر شرایط اقتصادی، نرخ بهره، تولید، سودآوری و مدیریت خواهد بود ولی با این که ماهیت کلی تحلیل فاندامنتال برای تمامی بازارهای مالی یکسان است، اما شاید شرایطی که برای تحلیل بازاری مانند فارکس ذکر کردیم با شرایطی که باید در سهام های بنیادی در نظر داشت متفاوت باشد. به عنوان مثال ما در بورس نسبت P/E را به عنوان یک عامل از 10 عامل موثر در نظر می گیریم، اما در بازار ارزهای دیجیتال این مورد را نخواهیم داشت اما حجم و ابعاد کلی معاملات در ارزهای دیجیتال اهمیت به مراتب بیش تری دارد.

چه عواملی در تحلیل بنیادی موثر است؟

1) میزان نقدینگی شرکت

2) میزان ارزش عملکرد شرکت

3) درآمد و میزان سرمایه شرکت

4) نسبت سود سهام به سرمایه کل

5) عملکرد صنعت شرکت مورد نظر

6) میزان بدهی و نسبت بدهی به دارایی

7) تجزیه و تحلیل وضعیت کلی اقتصاد کشور

8) میزان درآمدی که به ازای هر سهم حاصل شده

9) نسبت ارزش سهم به درآمد یا همان نسبت P به E

10) رشد سالانه سهام و میزان رشدی که سهام در طی 3 ماه اخیر داشته

آموزش گام به گام تحلیل بنیادی

مزیت های تحلیل بنیادی 

  • ** تحلیل بنیادی سهام مناسب برای استفاده در بلند مدت بهترین نوع تحلیل است.
  • ** ﺑﺰرگ ترین ویژگی مثبت آن اﻣﻨﯿﺖ در برابر اﻣﻮاج رواﻧﯽ ﺑﺎزار به حساب می آید.
  • ** خطا های تحلیل بنیادی از ضریب کم تری به نسبت خطا های تحلیل تکنیکال برخوردار است.
  • ** تحلیل‌ های بنیادی برای سرمایه‌ گذاری‌ های بلند مدت مناسب و بر روند های بلند ‌مدت تمرکز دارد.

معایب تحلیل بنیادی

  • ** فراگیری آن سخت و نیازمند صرف زمان بسیاری است.
  • ** در حالت تغییرات محیطی، تحلیل انجام شده با خطا روبرو می شود.
  • ** نیاز به تخصص بیشتری در زمینه‌ مسائل و بازار مالی خواهد داشت.
  • ** استفاده این تکنیک باید نسبت به مشخصه صنایع و شرکت ‌ها فرق کند، و لازمه‌ آن تحقیقات زمان ‌بر و با هزینه های بسیار بالاست.
  • ** نیاز به مدت زمان ﻃﻮﻻﻧﯽ به منظور ﺗﺤﻠﯿﻞ شرکت ‌ها دارد و ﻣﺤﺪودیت ‌های اﻃﻼع رﺳﺎﻧﯽ ﺷﺮکت ‌ها یکی از موانع آن به حساب می آید.

ویژگی های سهام های بنیادی چیست؟

قدمت و میزان استهلاک شرکت : هر اندازه استهلاک ماشین آلات بیشتر شود مطمئنا سودآوری شرکت پایین ‌تر می شود و بنابراین امتیاز سهام بنیادی شرکت کاهش پیدا خواهد کرد. به صورت کلی عوامل بیان شده کیفیت بنیادی یک سهم را تعیین می کنند و توسط تحلیل آن ‌ها میتوان یک سهم بنیادی ارزنده را شناسایی و انتخاب کرد. به این موضوع توجه داشته باشید که در روش­‌ های تحلیلی، هشتاد درصد اقتصاد بازار بر حالات روانی افراد و بیست درصد بر پایه منطق، مبتنی خواهد بود.

پیشنهاد مطالعه : آموزش اصطلاحات بورس | اصطلاحات بورس به زبان ساده

ثبات در سودسازی شرکت : توجه به سود در یک سال مالی سهم، الزاما مبنای درستی برای تصمیم ‌گیری نیست، زیرا این امکان وجود دارد که سود ادامه دار نباشد؛ بنابراین باید در انتخاب سهام بنیادی به معیار ثبات سودآوری توجه بسیاری داشته باشید.

میزان سود سالیانه به سهامداران : شاید بتوان سود تقسیمی میان سهامداران را به عنوان یکی از اساسی ترین معیار های انتخاب یک سهم بنیادی در بین معامله گران محسوب کرد، شرکت ها با توجه به میزان سهم عرضه شده و درآمد پیشین خود یک عددی را تحت عنوان سود سهام سالیانه به معامله گران تخصیص می دهند که هر چقدر این عدد نسبت به قیمت بالاتر باشد، برای سرمایه گذاران گزینه جذاب تری به شمار خواهد رفت.

سود آوری شرکت : سود آوری شرکت را می توان از دیدگاه های متفاوتی مورد بررسی قرار داد که از آن جمله می توان به ارزیابی سهام شرکت از حیث درآمد، بررسی سهام شرکت طبق فروش، بررسی سهام شرکت بر اساس دارایی و بررسی سهام شرکت طبق حقوق صاحبان سهام اشاره داشت.

نسبت P/E و E/P سهام : وقتی که وارد سایت رسمی بورس تهران شوید یک سری کلمات تخصصی میبینید که این نسبت‌ های مبلغ سود به ازای ارزش اسمی سهام را بیان می کند. به منظور مقایسه شرکت ‌ها با یکدیگر، رقم سود نسبت به قیمت بازار را محاسبه می کنیم و هر چه این اعداد کم تر باشد، به عنوان یک امتیاز برای انتخاب سهام بنیادی به حساب می آید.

سازوکار تامین مالی شرکت : ساختار تامین مالی شرکت که از جمله بدهی ‌ها، حقوق صاحبان سهام است، تاثیر بسیاری در عملکرد و سود آوری شرکت دارد، لذا توجه به ساختار تامین مالی و ترکیب ‌بندی آن در انتخاب سهام بنیادی یکی از فاکتور های مهم و اساسی محسوب می شود.

حداقل زمان جهت پرداخت سود سالیانه سهام : شرکت ها تا هشت ماه فرصت دارند تا نسبت به پرداخت سود سهام به سهامداران خود اقدام نمایند و هرچه سود نقدی هر سهم سریع ‌تر پرداخت شود، برای سهامداران بهتر خواهد بود و در نهایت سهمی که زودتر این سود را میان سهامداران خود تقسیم نماید، در نظر معامله گران به عنوان یک نکته خوب برای تحلیل بنیادی آن شرکت محسوب می شود.

انتشار اخبار شرکت : هر چقدر شرکت از اطلاعات شفاف ‌تری برخوردار باشد، افراد مختلف با در اختیار داشتن اطلاعات کافی، قادر خواهند بود به سادگی تصمیم‌ گیری لازم رو انجام دهند، بنابراین شرکت ‌های شفاف ‌تر از سهام بنیادی ‌تری برخوردارند.

تحلیل بنیادی برای چه کسانی مناسب است؟

بررسی های بنیادی بهترین عمل برای افرادی است که به دنبال سرمایه گذاری در تایم فریم بلند مدت می گردند، به این دلیل که ارزش پیش بینی شده و قیمت سهام در یک بازه زمانی طولانی مدت در نهایت یک توازن نسبی را به خود می بیند. معامله گران نوسان گیر با در نظر داشتن بازه زمانی و مکان دارایی خود سود دریافت می کنند، در حقیقت شایعه را می خرند و اخبار را می فروشند.

پیشنهاد مطالعه : آموزش تحلیل تکنیکال بورس به زبان ساده

اخبار، شایعات و رخدادهایی که باعث عدم برقراری ثبات قیمت یا تحرک حجم سهام می شود، معامله گران روزانه را تا حد بسیار زیادی تحت تاثیر قرار می دهد که اغلب به ایجاد شکاف قیمتی قبل یا بعد از ساعات معامله در بازار بورس منجر می شوند. افشای گزارشات مربوط به درآمد یک شرکت باعث می شود تا قیمت و حجم سهام به بیش ترین میزان خود برسد، بنابراین معامله گران معمولا منتظر انتشار این اطلاعات می مانند. برای مثال اطلاعات کارآزمایی بالینی در شرکت های بیوتکنولوژی بیش ترین میزان نوسان قیمت سهام را به دنبال خود خواهد داشت.

نحوه استفاده از تحلیل بنیادی در سرمایه گذاری

تحلیل بنیادی در رویکرد سرمایه گذاری ارزشی به کار برده می شود؛ یعنی وقتی که سرمایه گذار افق سرمایه گذاری بلندمدت دارد، بیشتر از این ابزار تحلیلی بهره می گیرد. در حقیقت شما در تحلیل بنیادی به دنبال پاسخ به یک سوال اساسی هستید؛ فرآیند جریان پول در شرکت چگونه است؟ همان طور که خون در بدن یک انسان زنده جریان دارد، جریان نقد نیز در فرایندهای عملیاتی یک شرکت در جریان است و یک تحلیلگر بنیادی باید بتواند با نظم هرچه بیشتر این فرآیند را در نرم افزار مدلسازی کند و در گام بعدی آن را تحلیل کند، خرید سهام یک شرکت در بورس با سهامدار خصوصی یک شرکت شدن خارج از بازار سرمایه در ذات فرقی نمی کند.

در نتیجه این که بدانید سهام شرکتی را خریداری می کنید که شناخت کافی به فرایندهای عملیاتی و جریانات نقدی و توانایی سودسازی آن دارید، بسیار حائز اهمیت است. این همان موضوعی است که وقتی رفتارهای گله ای در بازارهای مالی رخ می‌دهد در سرمایه گذاران کمرنگ تر و کمرنگ تر می‌شود. لذا تحلیل بنیادی قرار است به شما کمک کند که نسبت به شرکتی که خریداری می کنید، شناخت پیدا کنید و ارزش آن را بدانید. 


نتیجه گیری و کلام پایانی

تحلیل بنیادی یا تحلیل فاندامنتال  یک روش تحلیلی است که در آن تحلیلگر به مسائلی که می ‌تواند علت حرکت قیمت باشد، می پردازد و با بررسی شرایط بنیادی یک دارایی مثل سهام، ارز، سکه و … و عوامل موثر در ارزش ذاتی آن دارایی، روند حرکت آتی قیمت آن را پیش بینی میکند. به عبارت دیگر تحلیل بنیادی به نوعی از تحلیل گفته می شود که در آن مواردی مانند؛ صنعت، شرایط اقتصاد ملی و وضعیت شرکتی که فرد قصد دارد سهام آن را بخرد و موارد جزئی تر مورد بررسی قرار می گیرد که در آن عواملی که به شکل بنیادی و ذاتی بر ارزش آن چه که شما خرید و فروش می کنید، تاثیر می گذارد را مورد بررسی قرار می دهد.

وقتی که این معاملات در بازار فارکس و برای آینده مورد استفاده قرار می گیرد، با در نظر گرفتن سودآوری، نرخ بهره و تولید، احتیاج به تحلیل تخصصی و متمرکز دارد. در واقع تحلیل فاندامنتال با استفاده از وضعیت گذشته و اطلاعات فعلی به منظور تخمین وضعیت مالی آینده صورت می پذیرد. توصیه داریم افرادی که به دید بلندمدت قصد خرید یک دارایی مانند سهام را دارند، حتما از تحلیل بنیادی برای ارزش گذاری واقعی سهام شرکت مورد نظر خود استفاده کنند.

امیدوارم از این مقاله آموزشی رایگان با عنوان آموزش تحلیل بنیادی در بورس نهایت استفاده رو برده باشید.

هر گونه سوال و یا موردی در خصوص تحلیل بنیادی یا همان فاندامنتال داشتید، از طریق بخش ارسال نظرات و دیدگاه ها، با ما و کارشناسان ما در سایت مای مانی در ارتباط باشید و با نظراتتون ما رو برای بهتر کردن مقالات آموزشی سایت یاری دهید.

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *