شرکت سبدگردان چیست و چطور کار میکند؟

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
شرکت سبدگردان چیست

آیا می دانید شرکت سبدگردان چیست و در بازار بورس چطور می توان بهترین سبدگردان که بیشترین سود را میدهد، پیدا کرد؟ سبدگردانی هنر چیدن سهام های مناسب در زمان مناسب در پرتفوی سرمایه گذاری است و معمولا افرادی که پول نقد در دست دارند و به دنبال کسب سود از بازار سرمایه هستند اما به هر دلیلی نمی خواهند و یا نمی توانند شخصا بهترین سرمایه گذاری ممکن را انجام دهند، همواره به دنبال شناسایی بهترین سبدگردان بورسی برای سرمایه خود هستند؛ در این مطلب ابتدا این که شرکت سبدگردان چیست را بررسی می کنیم و در ادامه شما را با بهترین و معروف ترین سبدگردان های بورسی نیز آشنا می کنیم؛

شرکت سبدگردان چیست

سبدگردانی یکی از اصلی ترین مفاهیم سرمایه گذاری و بورس به حساب می آید که سرمایه‌گذاران را قادر می سازد تا از طریق تنوع و ترازبندی مناسب دارایی‌ ها، به بهترین شکل مدیریت ریسک کنند و حتی سود را نیز افزایش دهند. در حقیقت سبدگردانی به معنی انتخاب و ترکیب مناسب انواع دارایی‌ ها اعم از سهام، اوراق بهادار، ارزها و … در یک سبد سرمایه‌ گذاری است که به وسیله آن، ریسک‌ های مرتبط با سرمایه‌ گذاری کاهش پیدا کرده و سوددهی حداکثر می شود. زمانی که شما زمان و تخصص و تجربه لازم جهت سرمایه گذاری در بورس را در اختیار ندارید، اما قصد دارید از پتانسیل کسب سود از بازار بورس استفاده کنید، وجوه نقد یا سهمتان را در اختیار سبدگردان قرار می دهید که می تواند سرمایه شما را به بهترین شکل مدیریت کند.


حتما برایتان جالب است : بهترین سبدگردان در بورس را چطور تشخیص دهیم؟


در نظر داشته باشید که همه سبدگردان های رسمی، تحت نظر سازمان بورس و اوراق بهادار می باشند ولی برای افزایش اطمینان سرمایه گذاران به شرکت های سبدگردانی، سازمان بورس، امین را به عنوان نهاد ناظر بر شرکت های سبدگردانی قرار داده است. امین بر فعالیت‌ های سبدگردان نظارت می کند و پیش از صدور مجوز سبدگردانی، سبدگردان باید یک فرد حقوقی را به نام امین که از بین موسسات حسابرسی معتمد سازمان است، معرفی کند. 7 روز پس از این که قرارداد مشتریان با سبدگردان اجرایی شد، مشخصات و نسخه‌ های آن برای امین فرستاده خواهد شد. در بخش بعدی به این که سبدگردان کیست پرداخته ایم؛

سبدگردان کیست؟

سبدگردان، شخص حقوقی است که متولی سرمایه گذاری و مدیریت دارایی های اشخاص حقیقی و حقوقی در بازار سرمایه به حساب می آید و با بکارگیری تحلیل گران حرفه ای که دارای گواهینامه تحلیل گری از سازمان بورس هستند و معمولا تجربه بالایی در بازار بورس دارند و دارای کارنامه درخشانی در زمینه معامله گری در بازار سرمایه هستند، پیش بینی های درست و دقیقی از وضعیت موجود در بازار کسب می کند تا بهترین و بهینه ترین نتیجه را از معاملات خود به دست آورد.

سبدگردانی چیست؟

به زبان ساده، سبدگردانی چیدمان صحیح دارایی‌ ها در قالب یک سبد مشخص است که میزان و مقدار هریک از دارایی‌ ها و زمان معامله آن ها با دقت زیادی مشخص می شود. سبدگردانی فرآیندی است که در طول آن، افراد با اطلاعات کافی در این زمینه، برای سرمایه‌ گذاری بر اساس خصوصیات، سطح ریسک‌ پذیری و سرمایه هر فرد سرمایه‌ گذار، سبدی مناسب او تشکیل می دهد و به شکل پیوسته بر آن نظارت و مدیریت می کند.

انجام هر گونه سرمایه گذاری به وسیله سبدگردان مثل تصمیم به خرید، فروش یا نگهداری اوراق بهادار یا افتتاح سپرده های بانکی که به نام فرد سرمایه گذار، از سبد اختصاصی او برای کسب سود انجام می شود، سبدگردانی می گویند. سازمان بورس و اوراق بهادار برای افرادی که شرایط موفقیت در ورود مستقیم به بورس را ندارند، فکری کرده است تا بتوانند برای ورود به بازار بورس اقدام کنند. بدین ترتیب که با صدور مجوز برای شرکت هایی با نام سبدگردان شرایط سرمایه گذاری در بازار سرمایه را برای این افراد فراهم کرده است.


حتما برایتان جالب است : بهترین صندوق های قابل معامله در بورس


سبدگردان، تمامی عوامل حائز اهمیت و تاثیر گذار بر قیمت سهام را در نظر می گیرد تا به اهداف مورد نظر سبد و افزایش ارزش سهام دست پیدا کنید و بر اساس آن، تصمیمات لازم را می گیرد. سبد گردانی با استفاده از توان حرفه‌ ای مدیر سبد و مشاوره‌ های تیم مدیران سرمایه‌ گذاری، برتری محسوسی به نسبت دیگر تریدرها پیدا می کند.

استفاده از توان حرفه ای مدیر و مشاوره های تیم مدیران مسلط به روش و ابزارهای تحلیل بازار سرمایه مثل تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال موجب می شود هر تصمیمی که برای سبد هر فرد اتخاذ می شود، با تحلیل حرفه ای گزارشات مالی و اخبار بورس قابل انجام است. تمایز سبدگردانی نسبت به روش های دیگر بورس در همین موضوع است.

بهترین شرکت سبدگردانی چه ویژگی هایی دارد؟

سبدگردان در بورس چیست

1. کادر مجرب شرکت سبدگردانی : هیچ سرمایه‌ ای از نیروی انسانی ارزشمندتر نیست! نیروی انسانی خوب شرکت را به اوج می رساند و نیروی انسانی بد، کل دارایی های یک شرکت را نابود می کند. یک مجموعه‌ موفق، باید از کارکنان موفقی برخوردار باشد که می توانند شرکت را در مسیر دستیابی به اهداف خود یاری دهند. مجموعه‌ های سبدگردانی به صورت معمول از چندین مشاور و تحلیلگر در حوزه‌ های گوناگون برخوردار هستند که در جایگاه های تحلیلگر تکنیکال، تحلیلگر بنیادی، اقتصاد کلان، روان‌ شناس بازار، معامله‌ گر و … به شرکت سبدگردانی کمک می کنند.

2. قانونی بودن شرکت سبدگردان : سازمان بورس و اوراق بهادار، شرایط دشواری برای احراز شایستگی شرکت‌ های سبدگردانی در نظر گرفته است که موجب می شود تا سبدگردان ها از تخصص علمی و تجربی بالایی برخوردار باشند و تأییدیه‌ های رسمی سازمان بورس را الزاما کسب کنند. در صورت همکاری با فرد سبدگردان بدون مجوز، مشکلات بسیاری برای سرمایه گذار ایجاد خواهد شد. جدا از کسب بازده ناپایدار، در صورت بروز مشکل بین سرمایه‌ گذار و سبدگردان غیرقانونی، سرمایه‌ گذار قادر نیست به سادگی حق و حقوق خود را پیگیری کند، چرا که خود مرتکب کاری غیر قانونی شده است!

3. سابقه شرکت سبدگردانی : هر چقدر یک شرکت سبدگردانی از قدمت بیشتری برخوردار باشد و در عین حال کارنامه‌ شفاف و درخشانی از این سابقه‌ بلندش داشته باشد، بی تردید خیال سرمایه‌ گذاران به مراتب راحت تر است. تجربه ثابت کرده است که شرکت‌ های سبدگردانی قدیمی و معتبر، در قیاس با شرکت‌ های جدیدتر، به صورت معمول بازده مناسب و پایداری را قادرند برای سرمایه‌ گذاران به ارمغان بیاورند.

به هر روی بین شرکتی که سال‌ ها فعالیت کرده است، بازده مثبت ساخته و از مرحله‌ آزمون و خطا گذر کرده و شرکتی که اخیرا در این مسیر قرار گرفته است و در حال کسب تجربه است، تفاوت های معناداری وجود دارد. در واقع می توان این طور گفت که هیچ‌ کس دوست ندارد وسیله‌ کسب تجربه برای یک شرکت سبدگردانی باشد!

4. پشتیبانی مناسب : شرکت سبدگردانی جدا از این‌ که معمولا باید در کسب بازده برای سرمایه‌ گذار به بهترین شکل عمل کنند، در تعامل با سرمایه‌ گذار نی بایستی قوی باشد. سرمایه‌ گذار به سبدگردانی و قانون اعتماد کرده و دارایی‌ خود را در اختیار شرکت قرار داده است؛ لذا سبدگردان نیز در قبال او وظیفه دارد که ابهامات و سؤالات سرمایه‌ گذار را در اسرع وقت جوابگو باشد.

5. مقدار منابع در اختیار : یکی از روش هایی که می توان متوجه شد که یک سبدگردان، موفق بوده یا نه، دقت به حجم ریالی دارایی‌ های تحت مدیریت شرکت می باشد. تنوع در مدیریت انواع صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری مشترک با ضامن‌ های متنوع، نشان می‌ دهد که افراد حقوقی زیادی به واسطه عملکرد سبدگردان منابع خود را در اختیار ایشان قرار داده‌ اند. سبدگردانی که می‌ تواند برای مدیریت منابع متنوع و زیاد خود اقدام کند، مطمئنا قادر است جوابگوی کسب بازدهی برای سرمایه‌ گذاران جدید نیز باشد.


حتما برایتان جالب است : صندوق سرمایه گذاری پروژه چیست


در عوض سبدگردانی که منابع محدودی دارد، امکان دارد سرمایه‌ گذاری اشتباهی انجام دهد. برای مثال این طور فرض کنید که یک شرکت تنها صندوق سرمایه گذاری در سهام دارد؛ طبیعتا بدون توجه به ریسک‌ پذیری مشتری، همه مشتریان را ترغیب به سرمایه‌ گذاری در صندوق سرمایه‌ گذاری سهامی می کند و این در حالی است که امکان دارد سرمایه گذار ریسک‌ پذیری بالایی نداشته باشد و صندوق درآمد ثابت برای او گزینه مناسب تری به حساب آید.

سبدگردانی که مدیریت ابزارهای متنوعی را بر عهده دارد می‌ تواند ابزار متناسب با ریسک مشتری را توصیه کند. به عنوان مثال کارگزاری آگاه مدیریت صندوق‌ های متنوعی را اعم از صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری سهامی، با درآمد ثابت، صندوق اهرمی و همچنین صندوق های قابل معامله در بورس را عهده دار است که این تنوع سرمایه گذار را قادر می سازد تا با در نظر گرفتن میزان ریسک‌ پذیری خود و برنامه‌ ای که برای سرمایه‌ گذاری دارد، به بهترین شکل تصمیم گیری نماید.

حداقل سرمایه برای سبدگردانی

همه شرکت‌ های سبدگردانی مجاز، یک میزان مشخص شده برای حداقل میزان سرمایه‌ گذاری دارند. چرا که در توانایی مدیریت مفید تمامی سبدها اثرگذار است. مطمئنا مدیریت سبدهای با دارایی اندک، قدرت مانور سبدگردانی را کاهش می دهد و منفعتی را که سبدگردان از آن به دست می آورد نیز نسبت به زحمتی که می کشد، قابل توجه نیست. به صورت کلی حداقل سرمایه برای سبدگردانی از 100 میلیون تومان شروع می شود ولی شرکت های بزرگ تر و معتبرتر، حداقل سرمایه گذاری برای سبدگردانی را 1 الی 5 میلیارد تومان در نظر می گیرند.

مدت قرارداد سبدگردانی چقدر است؟

به صورت ممعول قراردادهای قانونی سبدگردانی، به مدت حداقل یک ‌سال منعقد می شود. لذا برای سپردن سرمایه به این شرکت‌ ها، بایستی این نکته را مد نظر داشت که پیش از تاریخ سررسید، فسخ قرارداد برای شما امکان پذیر است یا خیر؛ امکان دارد شرکت سبدگردانی شما به هر علتی نتواند بازده خوبی برای سرمایه‌ شما کسب کند یا حتی امکان دارد بازده شرکت مناسب باشد، ولی به هر دلیلی شما زودتر از موعد اتمام قرارداد به سرمایه‌ خود احتیاج پیدا کنید.

بنابراین بسیار حائز اهمیت است که شما این حق و قدرت را داشته باشید که سرمایه خود را هر زمان که نیاز داشتید، از قرارداد سبدگردانی خارج کنید. واقعیت امر اینجاست که این سرمایه برای شماست و تنها نزد سبدگردان امانت است، به منظور کسب سود و نه کسب استرس! اگر قراردادی منعقد کنید که مجموعه سبدگردانی به سرمایه‌ گذار قول دهد که این حق را به او می‌ دهد که هر وقتی که نیاز داشت، به هر دلیلی، بتواند توافق را فسخ کند و دارایی خود را خارج نماید، برای شخص سرمایه گذار گزینه خوبی خواهد بود.

سبدگردانها در زیان هم شریک هستند؟

سازمان بورس اجازه تضمین سود را به سبدگردان ها نمی دهد؛ چرا که ماهیت سرمایه گذاری در بازار بورس با ریسک همراه است و افراد میزان ریسک پذیری خود را تعیین می کنند و در ادامه برای ورود به بورس اقدام می کنند و هیچ تضمین برای سودآوری وجود ندارد و سبدگردان در زیان شما نیز شراکت نمی کنند. زمانی که شما قرارداد سبدگردانی را امضا می کنید، در کنار قرارداد، بیانیه ریسک را نیز امضا می کنید و آن بدین معنی است که شما از ریسک های سرمایه گذاری در بورس اطلاع کافی دارید. لذا چنانچه سبدگردانی به شما تضمین سود داد، در رسمی بودن آن سبدگردان و صداقت مجموعه شک کنید، چرا که سبدگردان ها نمی توانند در زیان شریک باشند.

کارمزد سبدگردانی چقدر است؟

کارمزد سبدگردانی طبق دو عامل شامل؛ قرارداد منعقد شده با مشتریان و مصوبات سازمان بورس اوراق بهادار محاسبه می شود. کارمزد سبدگردانی متفاوت است و برای افزایش منافع مشتری و با توافق طرفین قرارداد تعیین می شود. به عنوان مثال سرمایه‌ گذار و سبدگردان ‌با هم توافق می‌ کنند که تا وقتی که به بازده ۴۰ درصد، برسند سبدگردان تنها کارمزد مدیریت سبد دریافت کند که مقدار ناچیزی است اما چنانچه بازده بالاتر از ۴۰ درصد رسید، دیگر تنها کارمزد مدیریت دریافت نمی کند؛ بلکه به میزان بازدهی ایجاد شده بیش از ۴۰ درصد، از مازاد سود کسب‌ شده درصدی هم به سبدگردان به عنوان کارمزد عملکرد تخصیص داده خواهد شد.


حتما برایتان جالب است : روش های سرمایه گذاری دلاری از ایران


بنابراین باید گفت که سود سبدگردان در گرو سود سرمایه گذار است؛ پس هر چقدر سبدگردان عملکرد مناسب تری در زمینه مدیریت دارایی سرمایه گذاری از خود نشان دهد، سرمایه‌ گذار سود بیشتری کسب کرده و سبدگردان هم با توجه به سود حاصله از سرمایه سود خود را افزایش خواهد داد.

برای مثال چنانچه فردی یک میلیارد تومان نزد سبدگردان سرمایه‌ گذاری کند و سرمایه او پس از 1 سال با ۲۰ درصد رشد به مبلغ ۱.۲ میلیارد تومان رسیده باشد، سهم سبدگردان از کارمزد متغیر صفر است، چرا که تا ۲۰ درصد سود در سال را معاف از درآمد کرده است. حال چنانچه سرمایه فرد نزد سبدگردان سرمایه و دانش در یک سال رشد ۸۰ درصدی داشته باشد، آن زمان درآمد شرکت از کارمزد مبتنی بر عملکرد ۲۰ درصد ما به‌ تفاوت سود ۲۰ تا ۸۰ درصدی است که می‌ شود ۱۲۰ میلیون تومان. شایان ذکر است شرکت سبدگردان درآمدی از کارمزد معاملات کسب نمی کند.

نحوه اطلاع از عملکرد سبدگردان

پس از عقد قرارداد سبدگردان یک نام کاربری و رمز در اختیار شما قرار می گیرد تا بتوانید معاملات سبد خودتان را مشاهد کنید؛ از طرفی سبدگردان وظیفه دارد وضعیت سبد سرمایه گذاری و عملکرد خود را به شما اعلام نماید. سبدگردانها هر 3 ماه یکبار صورت حساب کارمزد خود را تهیه و برای سرمایه‌ گذاران می فرستند و چنانچه کارمزد سبدگردانی آن طی یک دوره مشخص پرداخت نشد، بر اساس مقررات سازمان بورس، سبدگردان می‌ تواند وجوهی را که طلب دارد، از وجوه نقدی و اوراق مشتری برداشت نماید و به سرمایه‌ گذار رسید دهد. در قرارداد سبدگردانی مواردی مثل کارمزد، تعهدات سبدگردان در قبال سرمایه گذار و نحوه گزارش دهی سبدگردان مشخص می شود.

در حقیقت درصد سود سبدگردانی مقدار مشخص شده ای ندارد، بلکه متفاوت است و در دوره های زمانی گوناگون، سودهای متفاوتی را می دهد، چرا که نوسانات بورس غیرقابل پیش‌ بینی است و سود تضمین شده ای را در سبدگردانی پیش‌ بینی نمی توان کرد. مهم این است که سبدگردان تنها در زمانی از شما کارمزد می گیرد که بتواند بیش از سود بانکی برای شما سود کسب کنید، پس سبدگردان بیشترین سعی خود را به کار می بندد تا سودی بیشتر از سود بانکی را برای شما به ارمغان آورد تا خود هم بتواند کارمزد خود را کسب کند.

امکان دارد نتوانیم سهم های سبدمان را نقد کنیم؟!

سبدگردان متخصص و باتجربه سعی می کند تا از سهم های نقد شونده با ریسک معقول در سبد سرمایه شما بهره گیرد تا شما هر زمان که به نقدینگی احتیاج داشتید، به سادگی برای فروش آن اقدام کنید. البته باید در نظر داشت که سبدگردان ها هم از سهم های بورس در سبد شما می خرند و چنانچه بازار بورس هیجانات منفی داشته باشد، برای مثال صف فروش باشد یا سهم شما بنا به دلایلی از جمله مجمع عمومی و … بسته باشد امکان دارد سبد گردان نتواند سبد شما را کامل نقد کند بنابراین همواره به یاد داشته باشید که امکان دارد برخی از سهم ها در یک دوره نقدشوندگی نداشته باشند!

نحوه مدیریت ریسک در سبدگردانی

مدیریت ریسک یکی از اصلی ترین اصول سبدگردانی موفق به حساب می آید که در مرحله اول به معنی شناخت و کسب آگاهی، سنجش و رتبه‌ بندی مخاطرات محتملی است که ممکن است به پورتفوی سرمایه‌گذار ضرر وارد کند.


حتما برایتان جالب است : سهامداری یا نوسان گیری بهتر است؟


در مرحله دوم از مدیریت ریسک، مدیر سبدگردانی با بهره‌گیری از امکاناتی که در دست دارد و مطابق با قوانین سازمان بورس و اوراق بهادار اقدام به حداقل رساندن اثر ریسک‌های موجود می‌کند. لازم به ذکر است هیچگاه نمی‌توان ریسک سرمایه‌گذاری را از بین برد، اما می‌توان آنرا مدیریت کرد. هرچه این مدیریت کارآمدتر باشد، آنگاه احتمال صدمه دیدن از این ریسک کمتر خواهد بود.

سبدگردانی در بورس همواره سودده است؟

بورس همیشه با ریسک‌ های سیستماتیک و غیر سیستماتیک همراه است و طبیعت این بازار این چنین است که سودی تضمین شده ندارد و سود و ضرر در کنار یک دیگر برای سرمایه گذار امکان پذیر است.

بنابراین آنچه که سبدگردان انجام می‌ دهد، تعهد به مدیریت ریسک‌ های غیر سیستماتیک است و این در حالی است که ریسک‌ های غیر قابل اجتناب از جمله تغییر در نرخ سود بانکی یا عدم امنیت سرمایه‌ گذاری، ریسک‌ های سیستماتیکی به حساب می آیند که نمی‌ توان آن ها را در نظر نگرفت.

بنابراین سبدگردانی را نمی‌ توان همیشه همراه با سوددهی دانست. شایان ذکر است که تضمین اصل سرمایه یا تضمین درصدی از سود به وسیله سبدگردانان دارای مجوز رسمی از سازمان بورس، خلاف قوانین بازار بورس اوراق بهادار ایران مصوب آذر سال ۸۴ است!

لیست شرکت های سبدگردان

  • آگاه
  • مفید
  • هدف
  • فارابی
  • الماس
  • آسمان
  • کاریزما
  • سهم آشنا
  • اقتصاد بیدار
  • آرمان اقتصاد
  • پاداش سرمایه
  • سرمایه ایرانیان

تفاوت سبدگردانی و صندوق سرمایه گذاری

سرمایه‌ گذاری در صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری و سبدگردانی اختصاصی روش‌ های غیر مستقیم برای ورود و فعالیت در بازار بورس به حساب می آیند. فرق اصلی بین مدیریت اختصاصی سبد سرمایه گذاری یا همان سبدگردانی و صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری در چینش سبد و میزان ریسک‌ پذیری سرمایه‌ گذار می باشد. سرمایه‌ گذار می‌ تواند با توجه به انتظاری که از سطح ریسک‌ پذیری خود دارد، برای سرمایه گذاری از این صندوق ها استفاده کند.

مهم ترین فرق بین صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری و سبدگردانی این است که سرمایه‌ گذار در صندوق‌ ها امکان اعمال نظر در چینش سبد سرمایه گذاری خود را ندارد، ولی در سبدگردانی، سرمایه‌ گذار قادر است با مدیر سرمایه‌ گذاری و مدیر سبد شرکت به صورت مستقیم صحبت کرده و در نحوه چینش سبد سرمایه گذاری نظر بدهد. لذا چنانچه سرمایه‌ گذار علاقه‌ مند به دخالت در روند سرمایه‌ گذاری است، سرمایه‌ گذاری سبدگردانی را انتخاب نماید. نکته دیگر این قوانین و مقرراتی هستند که سازمان بورس برای پورتفوهای صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری در نظر می‌ گیرد؛

صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری که مجوز لازم را دارند، ملزم به رعایت حدنصاب‌ های سرمایه‌ گذاری هستند، از این روی این صندوق‌ ها می بایست سبد سرمایه‌ گذاری خود را بر اساس این حدنصاب‌ ها مشخص نمایند. برای مثال، از هر صنعت می‌ توان حداکثر ۱۰ درصد سبد سرمایه گذاری صندوق را به آن اختصاص داد و در صورت ریزش بازار، حداکثر می‌ توان ۱۵ درصد پورتفوی صندوق را به سرمایه‌ گذاری در اوراق با درآمد ثابت اختصاص داد. ولی در سبدگردانی اختصاصی، این محدودیت ها وجود نخواهد داشت.

به عنوان مثالی دیگر، در زمان صعود شدید بازار، امکان سرمایه‌ گذاری صندوق‌ های با درآمد ثابت در سهام‌ هایی که رشد خوبی دارند وجود ندارد، چرا که به منظور کنترل ریسک سرمایه‌ گذاری، قانون‌ گذار این صندوق‌ ها را از سرمایه‌ گذاری بیش از ۱۵ درصد منع کرده است. حال آن که این محدودیت در سبدگردانی اختصاصی به چشم نمی خورد و سرمایه گذار بدون ابطال پورتفو سرمایه‌ گذاری خود، می‌ تواند از تغییر سریع سبد سرمایه گذاری بدون محدودیت بهره‌ مند شود.


حتما برایتان جالب است : بهترین استراتژی در بورس {هوشمندانه}


زمانی که بازار در مدار صعودی قرار می گیرد، پورتفوی سرمایه‌ گذار می‌ تواند تمام سهم باشد تا بیشترین عایدی برای وی به ارمغان آید و از طرفی چنانچه بازار روی خرسی یا نزولی خود را به سرمایه‌ گذار نشان دهد، به منظور جلوگیری از ضرر سرمایه‌ گذار بدون هیچ محدودیتی سهام وی به اوراق درآمد ثابت تبدیل خواهد شد تا مدیر سبد مترصد زمانی برای ورود به سهام باشد.

مزایای استفاده از شرکت های سبدگردان

1. مدیریت ریسک سرمایه‌ گذاری : سرمایه‌ گذاری مستقیم به دانش و تخصص بسیار بالایی احتیاج دارد. به علت شناخت سبدگردان از بازار و شرکت‌ های موجود، سرمایه‌ گذاری ایمن تری داشته و ریسک سرمایه گذاری خود را به بهترین شکل مدیریت نمایید.

2. امنیت سرمایه گذاری : با سبدگردانی سرمایه‌ گذار از امنیت سرمایه خود مطمئن است و در تمام روند معامله خیالی آسوده دارد. سبدگردان در این شرایط همه جوانب را برای انتخاب سبد مناسب خواهد سنجید.

3. مدیریت زمان : برای معامله در بازار سرمایه و در راستای کشف سهام مناسب برای خرید و یا درک نقطه مناسب برای فروش، به زمان زیادی برای رصد سهام و رفتار کل بازار احتیاج خواهید داشت. با کمک سبدگردان در زمان خود به میزان زیادی صرفه جویی نمایید.

4. مدیریت سبد سرمایه گذاری : انجام معاملات در بورس و انتخاب پرتفوی مناسب برای سرمایه‌ گذاری به تخصص و تجربه زیادی احتیاج دارد. با انتخاب سبدگردان مجرب، مدیریت سبد سرمایه شما به بهترین شکل انجام خواهد گرفت.

5. اختصاصی بودن سبد سهام : سبدگردان با بررسی شخصیت سرمایه گذار، سبدی را مختص به رفتار آن شخص تشکیل می‌ دهد. این کار با توجه به نوع ریسک پذیری و عجول یا صبور بودن فرد صورت می پذیرد.

معایب استفاده از شرکت های سبدگردان

1. امکان انتخاب سبدگردان غیر حرفه‌ ای : بزرگ ترین مشکلی که می‌ تواند در سبدگردانی سهام برای سرمایه‌ گذار به وجود آید، همکاری با سبدگردان غیرحرفه‌ ای است. شما به عنوان سرمایه‌ گذار حجم بزرگی از سرمایه خود را به امید دریافت سود مناسب وارد بورس می کند و جهت معامله در بازار، سبدگردان نامناسبی انتخاب می کنید.


حتما برایتان جالب است : خطرات سرمایه گذاری در بورس ایران


نتیجه این اتفاق خسارت سنگین و جبران‌ نشدنی به سرمایه شما خواهد بود، به این خاطر که سرمایه شما کاملا مستقیم زیر نظر سبدگردان مدیریت می‌ شود و به این خاطر که شرکت‌ های سبدگردان در ضررهای ایجاد شده شراکت ندارند با مدیریت اشتباه سبد سهام، سرمایه شما در معرض نابودی قرار خواهد گرفت.

2. بالا بودن سرمایه لازم برای همکاری با شرکت‌ های سبدگردان : هر شخصی قادر نیست با هر میزان از سرمایه، سبدگردان اختصاصی خود را داشته باشد، به این خاطر که حداقل میزان سرمایه برای همکاری از 100 میلیون تومان شروع شده و امروزه حتی تا 10 میلیارد تومان هم افزایش پیدا کرده است و شرکت‌ های سبدگردان با کسانی که این حداقل سرمایه را نداشته باشند، همکاری نمی‌ کنند.

3. محدودیت‌ ها و جریمه جهت پایان همکاری پیش از موعد : شرکت‌ های سبدگردان برای سرمایه‌ گذاران شرایط سخت و پیچیده‌ای برای فسخ قرارداد و اتمام همکاری قبل از موعد در نظر گرفته‌ اند که این باعث می‌شود شما اگر که قصد اتمام همکاری قبل از موعد را داشته باشید به مشکلات بسیاری دچار شوید.

4. عدم تضمین سود مشخص و سهیم نبودن در ضرر ایجاد شده : شرکت‌ های سبدگردان مطابق با قوانین بورس هیچ تضمینی برای سودده بودن همکاری به سرمایه‌ گذاران نمی‌ دهند و مهم تر از آن، این که هیچ کدام از شرکت‌ های سبدگردان در میزان ضرر ایجاد شده از سرمایه‌ گذاری شراکت نمی کنند و تنها وقتی که سبد تشکیل شده سوددهی لازم را داشته باشد میزان ۲۰ درصد از آن را به عنوان سود تملک می کنند.

5. محدود بودن مدت زمان همکاری و قرارداد : قراردادهای سبدگردانی معمولا 1 ساله است و حتی امکان فسخ آن قبل از موعد پایان یافتن قرارداد برای سرمایه‌ گذار امکان پذیر است، ولی این اتفاق یکی از نقاط ضعف این همکاری است؛ به این خاطر که شما سرمایه‌ گذار بورس هستید و به یک همکاری مستمر و کسب سود مستمر احتیاج دارید و کم بودن مدت قرارداد می‌ تواند لطمه های زیادی به سرمایه شما وارد کند.

نکات مهم در سبدگردانی

تا این جا تلاش کردیم همه نکات مهم و کاربردی درباره سبدگردانی را مورد بررسی قرار دهیم که چنانچه بخواهیم به صورت خلاصه به آن‌ ها اشاره کنیم، موارد زیر از مهم‌ ترین نکات است:

  • انتخاب سبدگردان بسیار مهم و سرنوشت‌ ساز است.
  • روش سبدگردانی ریسک و ضرر احتمالی را کمینه می کند.
  • در شرایط سخت و نوسانی بازار، سبدگردانی بهترین روش سرمایه‌ گذاری است.
  • سبدگردانی برای سپردن سرمایه به شخصی متخصص برای سرمایه‌ گذاری در قسمت های گوناگون است.
  • سود، کارمزد و حداقل سرمایه مقدار معینی نیست و هر شرکت می تواند شرایط خود را برای سرمایه گذاری داشته باشد.
  • این روش به دانش و علم خاصی احتیاج ندارد و با صرف کم‌ ترین زمان، بهترین سرمایه‌ گذاری را امکان پذیر می کند.
  • زمانی که بازار در روند صعودی قرار دارد، صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری با کارمزدی کم‌ تر، سوددهی به مراتب بیشتری دارند.
  • این روش شباهت‌ های بسیاری به روش سرمایه‌ گذاری در صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری دارد، ولی با این وجود تفاوت های آن ها نیز کم نیست.

سبدگردانی برای چه افرادی مناسب است؟

سبدگردانی نوعی سرمایه‌ گذاری غیرمستقیم در بورس به حساب می آید و با کد معاملاتی prx (کد prx کدی است که شرکت‌ های سبدگردان در اختیار سهامداران قرار می دهند) انجام می پذیرد و برای افرادی مناسب است که قصد ورود مستقیم به این بازار را ندارند. عدم ورود مستقیم می‌ تواند از موارد مختلفی ناشی شود که مهم ترین آن ها به شرح زیر می باشد:

  1. عدم داشتن زمان کافی و لازم جهت انجام معاملات
  2. عدم آگاهی از بازار بورس ایران و امکان ضرر رساندن به سرمایه خود
  3. علاقه‌ مندی به استفاده از تجربیات و دانش خبرگان بورس در روش سبدگردانی
  4. داشتن شغل غیرمرتبط با بورس به شکلی که زمان معاملات مشغول به فعالیت در شغل اصلی خود هستند.

نتیجه گیری و کلام پایانی

سبدگردانی یک شیوه سرمایه گذاری غیر مستقیم در بورس به حساب می آید که گروهی از افراد حرفه ای و متخصص در بازار سرمایه با توجه به تجربیات و علم خود، سرمایه شما را مدیریت می کنند و درصدی از سود حاصله را تحت عنوان کارمزد بر می دارند. شرکت ‎های بسیاری تحت عنوان سبدگردان فعالیت می کنند و شما به عنوان سرمایه‌ گذار می بایست در کنار دریافت بازده بالا در معاملات حتما در انتخاب بهترین سبدگردان نهایت دقت و توجه را به خرج دهید.

پس بازهم تاکید می کنیم که انتخاب سبدگردان چیزی نیست که با عجله انجام دهید. حتما برای بررسی و انتخاب بهترین سبدگردان وقت بگذارید و گزینه‌ ها را به دقت و با مطالعه مورد بررسی قرار دهید. تنها به تبلیغات و شنیده‌ ها اکتفا نکنید؛ خودتان دست به کار شده و مطالعه و بررسی را به دقت انجام دهید. حتی اگر فکر می کنید بهترین سبدگردان را انتخاب کرده اید، باز هم عجله نکنید و به بررسی و انتخاب دقیق بپردازید! در اینترنت جستجو کنید، با افراد بورسی شناخته شده مشورت کنید و کمک بگیرید و در آخر حتما موفق می شوید.

همان طور که در ابتدای مقاله قول دادیم، در این مطلب به این پرداختیم که شرکت سبدگردان چیست و چطور کار می کند.

همچنین اگر دوست دارید همه چیز درباره صندوق سرمایه گذاری املاک و مستغلات را به زبان ساده و کاملا رایگان آموزش ببینید، همین الان روی لینک مورد نظر کلیک کنید؛

حال که دیگر می دانید شرکت سبدگردان چیست و شرایط استفاده از خدمات سبدگردان ها به چه صورت است، فکر می کنید سرمایه گذاری روی آن ها برای شما جذابیت لازم را دارد یا خیر؟ (لطفا لطفا تجربه ها و نظرات ارزشمند خود را با ما و سایر مخاطبان مای مانی به اشتراک بگذارید)

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *