بهترین عرضه اولیه سال ۹۹ | استراتژی های معامله عرضه های اولیه

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
بهترین عرضه اولیه سال ۹۹

بهترین عرضه اولیه سال ۹۹ رو میشناسی؟ با توجه به روند صعودی بورس به ویژه در شش ماه نخست سال 99 بسیاری از افراد سعی کردند با تمامی کد های بورسی ممکن، برای خرید عرضه های اولیه در بورس اقدام کنند تا سود خوبی از این طریق کسب کنند که اتفاقا سود خوبی هم به دست آورده اند؛ به ویژه اگر زمان مناسب برای فروش عرضه اولیه را می دانستند تا در بهترین زمان خرید و در بهترین زمان فروش عرضه اولیه را در دستور کار می داشتند و سود خوبی هم کسب می کردند. از بهترین عرضه اولیه سال ۹۹ می توان به عرضه اولیه سازمان تامین اجتماعی با نماد شستا اشاره داشت که به هر کد تقریبا 3 میلیون و 100 هزار تومان اختصاص یافت و در سقف قیمتی خود به 24 میلیون تومان هم رسید و سود بسیار خوبی را برای سهامدارانش به همراه داشت. در این مطلب قصد دارم بهترین عرضه اولیه سال ۹۹ و استراتژی های معامله عرضه های اولیه را مورد بررسی قرار دهم، پس همراه من باشید.

بهترین عرضه اولیه سال ۹۹

همان طور که احتمالا مستحضر هستید، بورس در 6 ماه نخست سال 99 عملکرد قابل قبول و بسیار مناسبی داشت، اگرچه که شهریور به بعد کام بسیاری را تلخ کرد و عملکرد 5 ماه قبل از آن را به شدت تحت تاثیر قرار داد. اما نکته جالب توجه اینجاست که عرضه های اولیه هم مثل سهام های عادی بازار افت 40 تا 70 درصدی را تجربه کردند یا این افت کمی کمتر بود و نوسانات و فرصت های خروج زیادی در سهام های عرضه اولیه شده وجود داشت؟

در پاسخ باید گفت که عرضه های اولیه قبلی هم تحت تاثیر بازار قرار گرفتند ولی به مراتب ضررهای کم تری را متحمل سرمایه سهامداران خود کردند. سوال بعدی اینجاست که بهترین عرضه اولیه در شش ماه اول سال 99 چه بوده است؟ در ادامه این متن عملکرد عرضه اولیه‌ های امسال را با دو استراتژی گوناگون مورد بررسی قرار خواهیم داد. در استراتژی اول فرض کردیم که شما بلافاصله بعد از عرضه صف خرید، سهم خود را به فروش رسانده اید. در استراتژی دوم فرض را بر این گذاشته ایم که شما این سهام را با دید بلندمدت نگهداری کردید و هنوز مالک آن ‌ها هستید و سود و زیانی که سهم دیده است، کاملا متوجه سرمایه شما در آن سهام بوده است.

پیشنهاد مطالعه : عرضه اولیه شرکت چیست و چطور از آن باخبر شویم؟

عرضه اولیه‌ های سال 99 به لطف رونق بازار بورس، معافیت ‌های مالیاتی ‌که برای شرکت‌ های تازه وارد به این بازار در نظر گرفته شد، حمایت‌ های دولت و سیاست ‌های برخی از سازمان ‌ها و نهادهای بزرگ مانند سازمان تامین اجتماعی و امثال آن، خیلی پر تب و تاب بود و در شش ماه نخست سال تعداد زیادی عرضه اولیه داشتیم. در مجموع طی شش ماه گذشته 19 شرکت عرضه اولیه داشتند که 8 شرکت از طریق بورس و 11 شرکت از طریق فرابورس عرضه شدند. جالب است بدانید که بیشترین تراکم عرضه اولیه در مرداد ماه سال 99 رخ داده است و به نوعی مرداد را میتوان ماه عرضه های اولیه دانست که در هر هفته تقریبا یک یا دو عرضه اولیه را شاهد بودیم. در ادامه استراتژی های مختلف را اعمال خواهیم کرد :

استراتژی اول

این استراتژی برای تمامی افرادی که هیچ علاقه ‌ای به ریسک کردن ندارند، از بهترین گزینه های ممکن است. افرادی که این روش را مورد استفاده خود قرار می دهند؛ در اولین روز و پس از شکسته شدن صف خرید و تشکیل نشدن مجدد یا ضعیف بودن آن، سهم خود را به فروش خواهند رساند. البته این را هم باید در نظر داشت که بعضی مواقع یک یا دو روز بعد، مجددا شاهد صف خرید شدن سهم و رشد سهم هستیم و در نتیجه این افراد بخشی از سودی که قادر بودند کسب نمایند را از دست خواهند داد.

لذا این روش تنها برای افرادی که دنبال هیچ ریسکی نیستند، پیشنهاد می ‌شود. در صورتی که شما هم جزو این دسته از افراد هستید، در 6 ماه اول امسال، احتمالا در تاریخ‌ های ذکر شده در جدول زیر سهام خودتان را به فروش رسانده اید، که در نتیجه سود نهایی شما از این معاملات حدودا 5 میلیون و 918 هزار تومان بوده است.

استراتژی دوم

افرادی که در عرضه ‌اولیه‌ ها با دید بلند مدت شرکت می ‌کنند، گاهی سهام خود را برای مدت‌ های طولانی مثلا چند ماه می خرند و نگهداری کرده و حتی اضافه می کنند. این افراد در اولین روزهایی که صف خرید سهم از بین می ‌رود، اغلب قسمتی از سود خود را از دست می ‌دهند، ولی با این تفکر که در آینده با رشد مجدد قیمت بخشی یا همه آنرا مجددا کسب خواهند کرد و حتی ممکن است که سود آن‌ ها بیشتر از مرحله قبل شود سهام خود را به فروش نمی رسانند. در صورتی که شما هم جزو این دسته هستید، سود 6 ماه اول امسال، حاصل از نگهداری همه عرضه اولیه‌ ها حدود 13 میلیون و 687 هزار تومان بوده است که در محاسبه سود، سود سالیانه شرکت ها در نظر گرفته نشده است.

نکته مهم : در مقایسه روش‌ های فوق باید به این موضوع مهم توجه داشته باشید که قسمت عمده ‌ای از سود روش دوم، مربوط به سهام شستا است و در صورت حذف اثر این سهم بر نتایج؛ روش دوم منجر به کاهش 74 هزار تومانی سود نسبت به روش اول شده است. در صورت استفاده از روش دوم شما به حدود 6 میلیون و 132هزار تومان نقدینگی نیاز داشته‌ اید که این به معنای سود 223.2 درصدی سرمایه ‌گذاری بوده است. در این راستا قصد داریم برای بررسی بهتر عملکرد این بخش از بازار سهام، آن را با عملکرد کل بازار یعنی شاخص کل بورس مقایسه کنیم :

مقایسه سهام عرضه اولیه ها و شاخص کل بورس

در بررسی عملکرد بورس اغلب به علت تنوع صنایع و تعداد زیاد سهام، از شاخص‌ های اصلی مورد استفاده قرار می گیرد. این شاخص ‌ها که با اسم هایی مانند شاخص کل، شاخص کل هم وزن، شاخص قیمت، شاخص آزاد شناور و … شناخته شده اند، هر کدام به نوعی عملکرد کل یا قسمتی از بازار را طبق یک معیار از پیش تعیین شده مشخص می ‌نمایند. این را در نظر داشته باشید که در این بین سه مورد از مهم ‌ترین شاخص ‌ها در زمینه بررسی عملکرد بازار برای عموم مردم، شاخص کل، شاخص کل هم وزن و شاخص کل فرابورس به حساب می آیند.

پیشنهاد مطالعه : خرید عرضه اولیه در روز دوم و سوم چگونه است؟

شاخص کل بورس توانسته بود تا قبل از شروع روند اصلاحی اخیر به رشد 313 درصدی نسبت به شروع سال 99 برسد، ولی این اصلاح های اخیر موجب شد تا رشد این شاخص در این محدوده زمانی، تا 213 درصد کاهش پیدا کند. در همین حین شاخص کل هم وزن در 6 ماه نخست امسال به رشد 134 درصدی و شاخص کل فرابورس به رشد 166 درصدی رسیده است.

گفتنی است که عملکرد عرضه اولیه‌ ها در این بازه با وجود نگهداری آن ‌ها و از دست رفتن قسمتی از سود مربوط به این سهام، در حد عملکرد کل بازار بوده است. البته این نکته مهم را هم نباید از یاد برد که در صورت استفاده از روش اول؛ به پول کمتری برا خرید عرضه اولیه ها نیاز داشته ‌اید و در نتیجه درصد بازدهی شما نسبت به این روش بیشتر بوده است! که این اتفاق معمولا در بازارهای راکد و نزولی اتفاق می افتد، ولی در بازارهای صعودی قطعا سهامداری کردن بهتر از فروش سهام خواهد بود.

نحوه اطلاع از عرضه اولیه های بورسی

به منظور اطلاع از آخرین اخبار عرضه اولیه ها و بررسی وضعیت نمادهای عرضه اولیه کافی است به صفحه رسمی سایت کدال به نشانی codal.ir مراجعه کنید. همچنین برای اطلاع از زمان دقیق عرضه اولیه ها می‌توانید صفحات و پیج های اینستاگرامی، تلگرامی و سایت های معتبر استفاده کنید که امروزه اخبار مربوط به عرضه اولیه های بورسی را خیلی سریع و با کوچک ترین جزئیات آن در اختیار کاربران قرار می دهند.

بزرگترین و کوچکترین عرضه اولیه های سال 99

با مروری به عرضه‌ های اولیه امسال خواهید فهمید که در مجموع 14 شرکت امسال وارد بازار سهام شده‌ اند که اولین آنها نماد صبا بوده است. هر کدام از این شرکت ‌ها بین 5 تا 15 درصد از سهام خود را به صورت عرضه اولیه وارد بورس کرده ‌اند که البته قسمتی از آن نیز در اختیار صندوق ‌های سرمایه گذاری قرار گرفته است. در مجموع 12 میلیارد و 282 میلیون و 553 هزار و 600 سهم در 145 روز اول سال به عموم عرضه شده که مجموع ارزش این سهام در روز عرضه اولیه حدود 14 هزار میلیارد تومان بوده است.

از آنجایی که اغلب سهامداران خرد پول عرضه اولیه را جدا از سرمایه ‌گذاری خود وارد بورس می ‌کنند، می ‌توان گفت که این عرضه‌ ها حدود 14 هزار میلیارد تومان سرمایه خرد را وارد بورس کرده است، رقمی که بیش از میانگین ارزش روزانه معاملات سال 99 بوده است. البته با در نظر گرفتن عرضه به صندوق‌ های سرمایه ‌گذاری ارزش کل عرضه اولیه‌ های سال 99 به حدود 17 هزار میلیارد تومان نیز می رسد.

پیشنهاد مطالعه : همه چیز راجب عرضه اولیه سهام در بورس

در این بین همانطور که میتوان حدس زد، نماد شستا با ارزش عرضه اولیه‌ ای معادل 5 هزار و 762 میلیارد تومان، بزرگ ترین عرضه اولیه سال 99 بوده است که بیش از 41 درصد از کل ارزش عرضه ‌های اولیه امسال را به خود اختصاص داده است. جالب است بدانید که پس از شستا، سیتا، و صبا به ترتیب با 2 هزار و 79 و یکهزار و 800 میلیارد تومان با ارزش ‌ترین عرضه‌ اولیه‌ های سال 99 به حساب می آمدند. از طرفی هم سهام های عرضه شده غگیلا، شاروم و رافزا نیز به ترتیب با 42.5، 52.9 و 65 میلیارد تومان، کوچک ترین عرضه اولیه ‌های سال 99 به شمار می روند.

با توجه به این که چند وقتی است از عرضه های اولیه در بورس خبری نیست و بازدهی کلی بازار منفی است، روند عرضه شرکتها و سوددهی آن ها در بورس به چه سمتی کشیده خواهد شد. عرضه اولیه شرکت هایی مانند شستا، سیتا، وسپهر و صبا که ارزش بالای سرمایه شرکت در آن ها دیده می شود، قطعا میتواند به عمیق تر شده بورس و جذب سرمایه های خرد و سرگردان به بورس کمک شایانی کند، اما عرضه های اولیه کوچک مثل شاروم، غگیلا و … بیشتر روند معاملات را کند تر می کند و موجب می شود در روز عرضه، سیستم معاملاتی کارگزاری ها با مشکل مواجه شود و با توجه به این که بیشتر عرضه های کوچک، قادر به پر کردن حجم مبنای خود نیستند، خیلی نمیتوان انتظاری از آن ها برای حال این روزهای بورس داشت.

نتیجه گیری و کلام پایانی

بررسی عملکرد عرضه اولیه ‌ها در شش ماه گذشته به خوبی نشان داد که این سهام، در دوره ‌های رشد بازار به خوبی مطابق با روند اصلی حرکت می ‌کنند و با توجه به ریسک کمتر این سهام، عدم نیاز به دانش تحلیلگری برای پیدا کردن آن‌ ها و قیمت کمتر نسبت به قیمت ‌های کارشناسی در روز عرضه، گزینه‌ هایی بسیار خوبی برای خرید، نه تنها به وسیله تازه واردان به بازار سرمایه که برای کل فعالان آن محسوب می شوند. البته ذکر این نکته هم الزامیست که همبستگی این سهام با روند کلی بازار، تعیین کننده استراتژی شما برای نگهداری یا فروش سهام است و حتما تحقیق و آموزش در این زمینه را مد نظر خود قرار دهید.

امیدوارم از این مقاله که به بررسی بهترین عرضه اولیه سال ۹۹ پرداخت نهایت استفاده را برده باشید.

در پایان اگر سوال یا ابهام یا هر موردی هست که نیاز می بینید عنوان کنید، حتما از بخش ارسال دیدگاه ها با من در ارتباط باشید.

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *