صندوق سرمایه گذاری پروژه چیست

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
صندوق سرمایه گذاری پروژه چیست

آیا می دانید صندوق سرمایه گذاری پروژه چیست و چطور کار می کند؟ صندوق های سرمایه گذاری پروژه نوعی از صندوق های سرمایه گذاری هستند که اتفاقا خیلی از سرمایه داران ایرانی از آن ها استفاده می کنند اما استفاده از آن ها بین سرمایه گذاران خرد و تازه کار بورسی مرسوم نیست و این در حالی است که سرمایه گذاری درست در صندوق های پروژه محور می تواند سود بسیار خوبی به همراه داشته باشد، پس در این مطلب مای مانی با ما همراه شوید تا در کنار هم یاد بگیریم که صندوق سرمایه گذاری پروژه چیست و سازوکار و میزان سوددهی آن ها چقدر است؛

صندوق سرمایه گذاری پروژه چیست

صندوق سرمایه‌ گذاری پروژه در واقع ابزاری برای تامین مالی از طریق سرمایه یا حقوق صاحبان سهام می باشد که با دریافت مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار راه اندازی شده و به جمع‌ آوری سرمایه از عموم و تخصیص آن به سرمایه‌ گذاری در ساخت و تکمیل پروژه مشخص اشاره شده در امیدنامه و طرح توجیهی صندوق، اقدام می کند. در این صندوق ها، سرمایه‌ گذاران به صورت مستقیم در منافع حاصل از اجرای پروژه شراکت دارند و موضوع صندوق ساخت و تکمیل پروژه ای خاص و سپس پایان یافتن فعالیت صندوق و تقسیم عواید حاصل از اجرای پروژه با توجه به ساختار پیش‌ بینی شده در طرح توجیهی صندوق است.


حتما برایتان جالب است : بهترین صندوق های قابل معامله در بورس


افزایش سرمایه راحت تر و سریع تر، عدم لغو پروژه به علت کمبود منابع مالی، امکان تامین مالی بلند مدت، معافیت مالیاتی در معامله واحدها تا زمان بهره‌ برداری، وجود بازارگردان و نقدشوندگی واحدها، اطمینان از خرج‌ کرد آورده نقدی سرمایه‌ گذاران در ساخت پروژه و اطلاع‌ رسانی دقیق و به موقع از وضعیت مالی و فیزیکی پروژه دلایلی است که موجب می شود صاحبان پروژه‌ ها از صندوق پروژه بهره بگیرند و سرمایه‌ گذاران ترغیب شوند تا در سبد سرمایه‌ گذاری خود، واحدهای سرمایه‌ گذاری این صندوق‌ ها را نیز قرار دهند. به بیانی ساده تر یکی از ابزارهای تامین مالی برای مالکان پروژه ها، راه اندازی صندوق سرمایه گذاری پروژه است.

لذا مالکان انواع پروژه ها قادرند با دریافت مجوز از سازمان بورس و راه اندازی صندوق سرمایه گذاری پروژه، منابع لازم پروژه را به وسیله جمع آوری سرمایه از عموم تامین کرده و در قبال آن، واحدهای سرمایه گذاری به سرمایه گذاران واگذار نمایند. صندوق پروژه یکی از انواع صندوق‌ های تامین مالی به حساب می آید که تامین مالی پروژه‌ ای مشخص را فراهم می آورد.

در حقیقت صندوق پروژه با کسب مجوز از سازمان بورس اوراق بهادار راه اندازی می شود و بستری برای جمع آوری سرمایه های خرد از عموم و تخصیص آن به پروژه تعریف شده در اساسنامه صندوق است. این صندوق‌ ها بعد از بررسی علمی پروژه‌ ها و طرح‌ های اقتصادی گوناگون پروژه‌ ای خاص را انتخاب کرده و پروسه تامین مالی را در دستور کار قرار می دهند. صندوق های پروژه وجوه سرمایه گذاران را جمع آوری کرده و به ساخت و بهره برداری پروژه‌ های تولیدی گوناگون اختصاص می دهند. سازوکار این صندوق ها را در بخش بعدی بررسی کرده ایم؛

سازوکار صندوق پروژه چگونه است؟

صندوق های پروژه بر اساس اساسنامه در ابتدای امر به صورت یک شرکت سهامی خاص با نام شرکت پروژه کار خود را شروع می کنند و بعد از تکمیل پروژه به شکل یک شرکت سهامی عام در بورس یا خارج از بورس ارائه می‌ شوند. پس از عرضه سهام این شرکت فعالیت صندوق تمام خواهد شد و سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی که منابع مالی پروژه را تامین کرده اند، به نسبت میزان سرمایه گذاری خود در سهام شرکت مورد نظر شریک خواهند بود.

به منظور آغاز فعالیت صندوق پروژه‌ ای، در ابتدای امر می بایست طرح توجیهی پروژه و ارکان آن تعیین گردد و در گام بعدی برای کسب مجوز راه اندازی از سازمان بورس اقدام کرد و در ادامه بایستی شرکت نزد مرجع ثبت شرکت‌ ها ثبت گردد. سپس دریافت مجوز فعالیت از سازمان بورس باید در دستور کار قرار گیرد و پس از این مرحله، صندوق راه اندازی خواهد شد. پس از تاسیس صندوق فرآیند تامین مالی شروع می شود که این کار به وسیله فروش واحدهای سرمایه‌ گذاری قابل انجام است و در ادامه شرکت پروژه تاسیس شده و مراحل اجرای پروژه مشخص خواهد شد.


حتما برایتان جالب است : صندوق سرمایه گذاری اهرمی چیست


پس از تکمیل پروژه شرکت پروژه به شرکت سهامی عام تبدیل شده و در مرحله آخر سهام شرکت به سرمایه گذاران ابتدایی به نسبت میزان سرمایه گذاری واگذار خواهد شد. در این صندوق، یک شرکت سهامی خاص به نام شرکت پروژه ایجاد و عملیات اجرایی پروژه را مطابق با طرح توجیهی به عهده خواهد گرفت. تامین مالی شرکت پروژه به وسیله صندوق پروژه و از طریق عرضه عمومی واحدهای صندوق به عموم صورت می پذیرد.

تا پیش از پایان پروژه، مالکیت شرکت پروژه با صندوق است و با اتمام پروژه،‌ شرکت پروژه از سهامی خاص به سهامی عام تبدیل شده و واحدهای سرمایه گذاری صندوق تبدیل به سهام شرکت پروژه می شود و صندوق سرمایه گذاری که واسطه بین سرمایه­ گذاران و شرکت پروژه بوده است، حذف می­ شود. دارندگان سهام شرکت می ­توانند به نسبت نگهداری و یا فروش سهام خود تصمیم­ گیری کنند. هر صندوق پروژه تارنمای رسمی مخصوص به خود را داراست که اطلاعات مربوط به صندوق از طریق آن انتشار پیدا می کند و سرمایه گذاران به وسیله این تارنما می توانند به اطلاعات زیر دسترسی داشته باشند؛

  1. طرح توجیهی پروژه
  2. تصمیمات هیئت مدیره
  3. برنامه های افزایش سرمایه و نتایج مربوط به اجرای هر مرحله از آن
  4. متن اساسنامه و امیدنامه صندوق و تغییرات اعمال شده بر روی آن ها
  5. گزارش پیشرفت پروژه،‌ گزارش عملکرد و صورت های مالی دوره ای صندوق

مهم ترین هدف صندوق های پروژه چیست؟

صندوق های پروژه با اهداف مختلفی تاسیس می شوند ولی تقویت بازار اولیه هدف اصلی از ایجاد صندوق های پروژه به حساب می آید.

از طرفی هدایت نقدینگی به سمت پروژه هایی با توجیه اقتصادی و استفاده از ظرفیت موسسات رتبه‌ بندی اعتباری هم در رتبه‌ بندی پروژه‌ ها و هم در ارزیابی ریسک اعتباری را می توان از دیگر اهداف راه اندازی صندوق های پروژه محور به شمار آورد.

نقاط قوت صندوق پروژه

به صورت معمول دستگاه‌ های اجرایی اوراق مشارکت را به شکل عام منتشر می‌ کنند و نحوه تخصیص این منابع به پروژه‌ ها مثل تخصیص بودجه‌ های دولتی کماکان به شکل ناکارآمد بوده و قابلیت اندازه‌ گیری ندارد، ولی در صندوق سرمایه‌ گذاری پروژه، منابع تجهیز شده تنها به یک پروژه خاص اختصاص داده می شود که قابل ارزیابی است و نهایتا سود واقعی به سهامداران این صندوق پرداخت خواهد شد. در این صورت امکان برنامه‌ ریزی طولانی مدت بر روی این منابع هم برای پیمانکاران فراهم خواهد شد.

صندوق هاي سرمايه گذاري پروژه

همچنین در صندوق سرمایه‌ گذاری پروژه، جذب سرمایه به معنی خرید سهام پروژه در بستر بورس می باشد که در آن ارزش روز این سهام تابعی از آخرین وضعیت پروژه است و نقل و انتقال آن نیز در بورس صورت می پذیرد. لذا وضعیت اجرای پروژه به شکل مستمر و شفاف در بورس به مردم اطلاع‌ رسانی خواهد شد و مردم از سود واقعی مشارکت در اجرای پروژه به صورت دقیق اطلاع پیدا خواهند کرد. مزیت دیگر این صندوق داشتن سیستمی نظام مند و بدون ساختار شکنی و تحت نظارت سازمان بورس می باشد.


حتما برایتان جالب است : صندوق های طلا در بورس چیست؟


در حقیقت شخص سرمایه گذار کمک به تامین مالی صنایع و رشد اقتصادی کشور کرده است. صندوق‌ های پروژه ساختار چابکی دارند و این بدین معنی است که در زمان افزایش سرمایه برای انتشار واحدهای جدید هزینه‌ ها رفته رفته از افراد اخذ و به سرعت اجرا می‌ شود و این در حالی است که افزایش سرمایه شرکت‌ ها به صورت عادی 10 الی 11 ماه زمان نیاز خواهد داشت.

شما با سرمایه گذاری در این صندوق‌ ها در کنار مشارکت در پروژه‌ ای اقتصادی ارزش اصل سرمایه خود را در برابر تورم حفظ می کنید و بعد از پایان پروژه به عنوان یکی از سهامداران شرکت پروژه قادرید از توسعه آن سود به دست آورید. همچنین این صندوق‌ ها راهکاری کم ریسک تری نسبت به سرمایه‌ گذاری در اوراق مشارکت به حساب می آید و با مدیریتی حرفه‌ ای و نقدشوندگی خوب می‌ تواند گزینه‌ خوبی برای سرمایه‌ گذاری‌ های بلند مدت به حساب آیند.

نقاط ضعف صندوق پروژه

صندوق‌ های پروژه به علاوه نقاط قوت بسیاری که دارند، نقاط ضعفی را نیز به همراه دارند که در این بین می توان به انتقال دارایی شرکت پروژه به صورت معمول باید به صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری انجام شود و بعد از ابطال، مالیات بر فروش دارند، اشاره کرد و این بدین معنی است که هم در زمان ابطال پروژه و هم زمان انتقال دارایی‌ های شرکت به پروژه این مالیات دریافت می شود.

همچنین قیمت بهای تمام شده تامین مالی، به علت وجود این نرخ مالیات بر فروش، افزایش پیدا می کند. از دیگر نقاط ضعف این صندوق طولانی بودن پروسه دریافت مجوز از سازمان بورس و دیگر نهادهای ذیربط است که نیاز است این فرآیند ساده سازی گردد؛ لذا در پروژه های گوناگون، اثری از صندوق های پروژه به چشم نمی خورد.

نحوه خرید صندوق هاي سرمايه گذاري پروژه

نخست به منظور سرمایه گذاری در صندوق پروژه می بایست از سن قانونی برخوردار باشیم و در ادامه به منظور آغاز سرمایه گذاری به دریافت کد معاملاتی بورسی احتیاج خواهیم داشت و همچنین عضویت در یکی از کارگزاری‌ های مجاز نیز از الزامات است. در انتها نیز می توان فعالیت خود را با خرید واحدهای سرمایه گذاری این صندوق شروع کرد.

سرمایه گذاری در صندوق پروژه برای چه کسانی مناسب است؟

چنانچه شما به مشارکت در پروژه‌ های کلان اقتصادی با ساختاری نظام‌ مند و مطمئن علاقه دارید و تا به امروز نتوانسته‌ اید برای این کار اقدام کنید، صندوق پروژه می تواند گزینه مناسبی برای شما به حساب می آید.


حتما برایتان جالب است : همه چیز درباره صندوق های درآمد ثابت


در نظر داشته باشید که شما با سرمایه گذاری در این صندوق‌ ها، در کنار مشارکت در پروژه‌ های اقتصادی، ارزش اصل سرمایه خود را در مقابل تورم حفظ می کنید و بعد از پایان پروژه به عنوان یکی از سهامداران شرکت پروژه، قادرید از توسعه آن منفعت به دست آورید؛ در کنار این مورد، با مدیریتی حرفه‌ ای و نقدشوندگی خوب می‌ توانند گزینه‌ های خوبی برای سرمایه‌ گذاری‌ باشند.

صندوق سرمایه گذاری پروژه یا اوراق مشارکت؟

یکی از فرق های صندوق‌ های پروژه‌ ای با اوراق مشارکت اینجاست که ارزش واقعی سهام خریداری شده به وسیله عموم مردم با وجود تورم و نوسانات قیمتی بروز شده و این در حالی است که در فروش اوراق مشارکت به این دلیل که دولت در حال فروش بدهی به مردم است و پشتوانه محکم و معلومی ندارد چرا که از ابزارهای سرمایه‌ گذاری مستقیم است و در صورت وقوع تورم، سود تضمین‌ شده‌ ای دریافت نخواهند کرد و این عملا به معنای ضرر کردن عموم است و از ارزش اصلی پول آن‌ ها کسر خواهد شد، چرا که اوراق مشارکت سود علی‌ الحساب دارند و به زبانی ساده سقف نرخ سود اوراق مشارکت در حد نرخ سود بانکی است و نمی‌ توان از آن بیشتر باشد.

در فروش اوراق مشارکت سرمایه‌ گذاران اطلاعی از محل هزینه‌ ها ندارند و این امکان وجود دارد که سرمایه‌ های مورد نظر به‌ جای صرف در پروژه‌ های زیرساختی به هزینه‌ های جاری غیر برگشت‌ پذیر اختصاص پیدا کند؛ به زبانی ساده تر سرمایه‌ گذار قادر نیست بر محل و نحوه هزینه‌ ها نظارت کند؛ از دیگر تفاوت‌ های صندوق پروژه با اوراق مشارکت میزان ریسک آنهاست، صندوق‌ های پروژه‌ ای ریسک پایین تری دارند. اصلی ترین روش برای شناخت صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری بررسی عملکرد و آگاه شدن ما نسبت به مقدار سودآوری صندوق‌ هاست.

چطور صندوق پروژه ای راه اندازی کنیم؟

به منظور آغاز فعالیت صندوق، در ابتدای امر می بایست طرح پروژه را مطرح و همچنین ارکان صندوق را هم پیش از تشکیل صندوق، معرفی کرد. در ادامه می‌ توان برای دریافت مجوز تاسیس از سازمان بورس اقدام کرد و در مرجع ثبت شرکت‌ ها، می توان شرکت را ثبت کرد.


حتما برایتان جالب است  نحوه خرید واحد صندوق سرمایه گذاری


در ادامه و بعد از این که مجوز فعالیت از سازمان بورس اخذ شد، می توان صندوق را راه اندازی نمود. سپس این صندوق به منظور راه اندازی می بایست برای فروش واحدهای سرمایه گذاری اقدام کرد. روند و الزامات تشکیل این صندوق را در ادامه به صورت فهرست وار و به ترتیب ارائه کردیم:

  1. ارائه طرح توجیهی و ارکان پروژه
  2. دریافت مجوز راه اندزای از سازمان بورس و اوراق بهادار
  3. ثبت شرکت نزد مرجع ثبت شرکت‌ ها
  4. اخذ مجوز فعالیت از سازمان بورس
  5. راه اندازی صندوق
  6. فروش واحدهای سرمایه گذاری
  7. راه اندازی شرکت پروژه
  8. اجرای پروژه
  9. به اتمام رساند پروژه و تبدیل شرکت به سهامی عام
  10. تخصیص سهام به سرمایه گذاران

نتیجه گیری و کلام پایانی

صندوق های پروژه به عنوان یکی از صندوق های تامین مالی با هدف جمع آوری سرمایه از سطح خرد جامعه در راستای اختصاص دادن به ساخت و بهره برداری پروژه های تولیدی راه اندازی می شوند. در صندوق های پروژه، سرمایه گذاری ها به صورت معمول در پروژه های بزرگی از جمله پتروشیمی، گاز، نفت و حتی پروژه های ریلی انجام می شوند.

سرمایه گذاری در صندوق پروژه برای کسانی مناسب است که می خواهند در پروژه های بزرگ شرکت کنند و رضایت کاملی از حضور در ساختاری نظام مند دارند. این افراد می توانند از سود توسعه پروژه در پایان پروژه منتفع شوند.

همان طور که در ابتدای مقاله قول دادیم، در این مطلب به این پرداختیم که صندوق سرمایه گذاری پروژه چیست و چطور کار می کند.

همچنین اگر دوست دارید صفر تا 100 صندوق سرمایه گذاری املاک و مستغلات را یاد بگیرید، همین الان روی لینک مورد نظر کلیک فرمایید؛

حال که دیگر می دانید صندوق سرمایه گذاری پروژه چیست و نحوه سرمایه گذاری روی آن چگونه است، فکر می کنید سرمایه گذاری روی آن ها برای شما جذابیت لازم را دارد یا خیر؟

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *