بهترین استراتژی در بورس {هوشمندانه}

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
بهترین استراتژی در بورس

بهترین استراتژی در بورس از نظر شما کدام است؟ اگر بخواهید بهترین استراتژی معاملاتی در بورس ایران را بشناسید، باید در ابتدا با انواع استراتژی معاملاتی در بورس آشنایی پیدا کنید و در ادامه بهترین استراتژی در بورس را با توجه به شخصیت سرمایه گذاری، میزان ریسک پذیری، میزان سرمایه ای که در اختیار دارید، انتظار سودی که از معاملات دارید و … برای خود انتخاب کنید. پس اگر دوست دارید هوشمندانه سود به دست بیاورید و بهترین استراتژی در بورس را برای خود انتخاب کنید، این مطلب به شما کمک می کند تا همین الان بهترین استراتژی در بورس ایران را انتخاب کنید.

بهترین استراتژی در بورس

بهترین استراتژی معاملاتی در واقع تمامی عملیاتی است که یک سرمایه گذار برای معاملات خود در بازار استفاده می کند؛ تحلیل هایی که برای ارزیابی سود و زیان صورت می پذیرد نیز می تواند در پیش برد استراتژی معاملاتی مان ما را یاری کند. یکی از حائز اهمیت ترین کاری که به منظور داشتن یک استراتژی خوب می بایست در دستور کار قرار دهیم، دور بودن و از عواطف و احساسات است. به صورت کلی استراتژی های گوناگونی وجود دارد که سرمایه داران به منظور یافتن بهترین زمان خرید و فروش سهام آن همچنین حجم معامله و سایر عناصرها استفاده می شود.


در صورتی که تمایل دارید در ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، اتریوم و … سرمایه گذاری امن کنید و از امتیاز 10 درصد تخفیف کارمزد در معاملات رمزارزها بهره مند شوید، میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید؛

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال


تریدرها می بایست به منظور کسب موفقیت در حوزه سرمایه گذاری، برای خود یک استراتژی و سیستم معاملاتی انتخاب کنند و آن را می بایست برای مدت زمانی بر روی سرمایه گذاری خود در نظر گرفت تا بتوان نتیجه بسیار خوبی از سرمایه گذاری گرفت و سود خوبی به دست آورد. پس از این که استراتژی مناسبی را برای خود پیدا کردید، بایستی به دنبال روش هایی باشید که بتوانید سوددهی سهام های خود و به صورت کلی پرتفوی خود را افزایش دهید. زمانی که یک استراتژی معاملاتی را بر می گزینید، بایستی در نظر داشته باشید که هر لحظه امکان دارد سهام بازار تغییر کند و این امکان وجود دارد که شما نیز مجبور شوید استراتژی خود را عوض کنید.

بهترین استراتژی می تواند استراتژیی باشد که در بهترین زمان در دستور کار قرار گرفته باشد؛ البته معیارهای مهمی نیز به منظور ایجاد یک استراتژی موفق وجود دارد. ما به صورت کلی 3 استراتژی کلی برای سرمایه گذاری در بورس و سایر بازارهای مالی داریم که به ترتیب؛ بلندمدت، میان مدت و کوتاه مدت می باشد؛ لذا بهتر است قبل از این که به معرفی انواع استراتژی معاملاتی در بورس بپردازیم، ابتدا این سه حالت کلی سرمایه گذاری در بازار سرمایه را بیشتر درک کنیم؛

استراتژی صبر (بلند مدت)

یکی از اصلی ترین انواع استراتژی ها در بورس بدون شک استراتژی بلند مدت یا همان صبر به حساب می آید که در آن، سرمایه گذار در ابتدای امر می بایست سهم مهم و مناسب برای این نمونه از استراتژی را انتخاب کرده و با توجه به بودجه خود سهم را خریداری کند. البته یافتن سهام های مناسب در این استراتژی بسیار حائز اهمیت است، لذا به منظور انتخاب سهم مناسب با این استراتژی، تریدر می بایست در ابتدای امر شرکت مورد نظر را کاملا شناسایی کرده و گزارشات مالی آن شرکت را در بازه های 3 ماهه و یک ساله مورد بررسی قرار دهد و چنانچه شرکت از نظر بنیاد و قدرت مالی مناسب ارزیابی شد، امکان سرمایه گذاری روی آن سهم فراهم خواهد شد.

حداقل زمان برای این استراتژی در بورس یک سال می باشد و این بدین معنی است که سهامدار پس از حداقل 1 سال به سهم باز می گردد و بازدهی سهم را مورد بررسی قرار می دهد و در ادامه مجددا به بررسی مواردی مثل ارزندگی، صورت های مالیاتی و مالی، سودآوری شرکت و دارایی های شرکت خواهد پرداخت. چنانچه سهامدار این طور نتیجه گیری کند که همچنان این سهم می تواند برای نگهداری و سرمایه گذاری بلندمدت مناسب باشد، میتواند آن را در پرتفوی بورسی خود نگهداری کنید و چنانچه این طور نتیجه گیری کرده این سهم دیگر نمی تواند بهترین گزینه برای سرمایه گذاری باشد، می تواند سهام مناسب دیگری را جایگزین سهام قبلی کند.

به صورت کلی به منظور تحلیل صورت های مالی شرکت ها، سایت هایی هستند که می توانید جست و جو کنید و از آن ها استفاده نمایید. در نظر داشته باشید که علم مورد نیاز در این استراتژی تحلیل بنیادی و یا همان فاندامنتال به حساب می آید که معامله گر باید برای تشخیص ارزندگی سهم، از این نوع تحلیل استفاده کند. جالب است بدانید که این استراتژی در بورس یکی از پرسودترین و در عین حال کم ریسک ترین استراتژی ها به حساب می آید، چرا که بیشتر اواقت دارایی سهامداران ذی نفع شرکت هایی با بنیاد قوی افزایش پیدا می کند.

استراتژی میان مدت ( تکنیکال)

دیدگاه میان مدت از دیگر انواع استراتژی در بورس به حساب می آید که در آن سهامدار با توجه به نمودار و سابقه معاملاتی آن سهم را انتخاب می کند؛ در این استراتژی باید حتما به علم تکنیکال که در آن به مطالعه نمودارها و سابقه معاملاتی نمودار سهم ها پرداخته می شود و بر پایه آن تصمیم گیری می شود، تسلط داشته باشد تا بتواند نقطه ورود و خروج به سهم را به بهترین شکل انتخاب کند.


حتما برایتان جالب است : استراتژی های معاملاتی پرایس اکشن


سهامدار پیش از ورود به سهم هدف قیمتی خود را تعیین می کند که این هدف قسمتی است که احتمال میرود سهم در این ناحیه روندش از صعودی به نزولی تغیییر کند؛ در ادامه او پس از تعیین هدف حوالی همین رنج بعد از رسیدن به این ناحیه با سود از این معامله خارج می شود و به دنبال سهم هایی با پتانسیل رشد بالا خواهد گشت.

چنانچه بعد از خرید، سهم در روند نزولی قرار بگیرد، آیا برای رسیدن به سود باید همچنان صبر کنیم؟ با توجه به استراتژی میان مدتی سهم، نباید از یک حد بیشتر نزول کند، بنابراین این استراتژی در بورس نیازمند تعیین حد ضرر خواهد بود و پس از فعال شدن حد ضرر باید از آن خارج گردد.

استراتژی کوتاه مدت (نوسان گیری)

این استراتژی در بورس به مهارت بالایی علاوه بر تسلط به علم تکنیکال نیاز دارد! منظور ما علم تابلو خوانی است که در آن سهامدار حد سودهای خود را بسیار کم (بین 2 الی 20 درصد) در نظر می گیرد و مدت زمان تقریبی 1 تا 5 روز در نظر گرفته می شود. در این استراتژی سهامدار بعد از مطالعه دقیق تابلو سهم و مشاهده ورود پول هوشمند یا وجود قدرت خریداران به صورت قوی، در خواهد یافت که زمان خرید فرا رسیده است.

او خرید خود را انجام می دهد و زمانی که سود مورد نظر خود را به دست آورد که از پیش تعیین کرده بود، با سود اندک از معامله خارج خواهد شد. در این استراتژی، سهامدار می بایست هر روز معاملاتی برای به دست آوردن سود معاملات زیادی را انجام دهد تا بتواند سود مناسبی را در پایان دوره مالی کسب کند. این را هم باید در نظر داشته باشید که این استراتژی در بورس به صرف زمان بیشتری نسبت به استراتژی های پیشین احتیاج دارد و مطمئنا ریسک استفاده از این استراتژی نیز به مراتب بالاتر خواهد بود ولی از طرف دیگر این را هم باید گفت که با استفاده از این استراتژی می توانید به سود در زمان خیلی کم (حتی 1 ساعت) دست پیدا کنید، ولی همان طور که گفتیم، این استراتژی دانش بالاتر و همچنین تجربه به مراتب بیشتری را برای کسب موفقیت نسبت به سایر استراتژی ها نیاز دارد.

انواع استراتژی معاملاتی در بورس

انواع استراتژی معاملاتی در بورس

اگر قصد معامله سهام در بازار بورس را دارید، می توانید از بین 9 استراتژی برتری که در این بخش به شما معرفی کرده ایم، بهترین استراتژی در بورس را برای خودتان انتخاب کنید. البته روش انتخاب بهترین استراتژی در بورس را نیز در بخش بعدی همین مقاله برای شما توضیح داده ایم؛

1. استراتژی خرید و نگهداری بلندمدت

احتمالا این به گوشتان خورده است که هر چیزی در بلند مدت گران خواهد شد! این جمله با توجه به تورم موجود، به یک حقیقت تبدیل شده است. بعضی از سرمایه گذاران بدون این که بخواهند نوسان‌ گیری کنند و یا به فروش دارایی خود فکر کنند، فقط خریداری می کنند و نگه می‌ دارند! حتی شاید ندانند تا چه زمانی قرار است این دارایی را نگهداری کنند!


حتما برایتان جالب است : استراتژی معاملاتی گن به زبان ساده و عامیانه


بیشتر این افراد به دنبال پیدا کردن چیزی برای سرمایه گذاری هستند که ارزشمند باشد اما قیمت بازار آن پایین‌ تر از ارزش ذاتی باشد. آن ها می‌ دانند که در گذر زمان، سایرین به دنبال به ارزش کالا یا سهام سرمایه‌ گذاری شده آن‌ ها خواهند برد. بعضی از ملاکان و مجموعه داران هم بدین صورت عمل می کنند.

2. استراتژی تقلیدی یا گله ای

در بیشتر مواقع انسان ها مثل سایر موجودات نوعی رفتار تقلیدی یا گله ای دارند. برای مثال این امکان وجود دارد که یکی از اعضای داخل گله، غذای مناسبی بیابد و در همان حال گله شروع به حرکت و جابجایی می‌‌ کند. سایر اعضای گله با این که نمی‌ دانند چرا گله دارد جابجا می‌ شود، غذای خود را رها می‌ کنند و به دنبال بقیه گله حرکت می‌ کنند! این مثال شباهت بسیاری به رفتار بعضی از سرمایه گذاران دارد! سرمایه گذاران ناآگاهی که حتی پیش از خرید و فروش سهام، اطلاعاتی راجع به آن نمی‌ دانند!

در حقیقت آن‌ ها تنها به دنبال رفتار سایرین، تصمیم می‌ گیرند. این سرمایه گذاران همواره در کنار سایرین در صف می‌ ایستند و یا قصد خرید دارند و یا قصد دارند هر چه دیروز در صف خریده‌ اند را امروز به فروش برسانند. این افراد به صورت معمول استراتژی معاملاتی مشخصی در سرمایه‌ گذاری اتخاذ می کنند و این امکان وجود دارد که تصادفی سود خوبی نیز به دست آورند و یا با ضرر و زیان روبرو شوند؛ ریسکی ترین اتفاقی که می تواند برای یک سرمایه گذار تازه کار اتفاق بیفتد، تصادفی سود کردن یا گله ای سود کردن می باشد. تریدرهای تازه کار به صورت تصادفی خرید می کنند و چنانچه در نخستین معاملات خود سود خوبی به دست آورند، مغرور می شوند و با حجم پول بیشتری برای ورود به بازار اقدام می کنند و این امکان وجود دارد که تمام پس انداز خود را متوجه یک ضرر بزرگ کنند.

3. استراتژی پیش فروش و پیش خرید

در این خصوص بهتر است با یک مثال شروع کنیم؛ برای مثال این طور فرض کنید که یک کشاورز محصول بادام دارد. از آن جایی که چغاله بادام قیمت بالاتری نسبت به بادام تازه دارد و بادام تازه نیز، بهای بالاتری نسبت به بادام مانده دارد. روز به روز از ارزش محصول این کشاورز کاهش می یابد و او آزرده خاطر است، چرا که نتوانسته است تا محصولات خود را برداشت نماید.

از طرف دیگر او می خواهد برنج خریداری کند. بهای برنج بر خلاف بادام، روز به روز اضافه خواهد شد. در این موقعیت او استراتژی خاصی را در پیش می گیرد؛ بدین صورت که برنج را به صورت نسیه برای یک تاریخ مشخص پیش خرید می‌ کند. از طرفی بادام را هم در همان سررسید پرداخت نسیه، پیش فروش می‌ کند. لذا با گران شدن برنج، او سود خود را به دست آورده است و با ارزان شدن بادام هم، با زیان روبرو نخواهد شد، چرا که پیش از این آن را به بهای بیشتری به فروش رسانده است. اکثر سرمایه‌ گذاران کوتاه مدتی این استراتژی را مورد استفاده قرار می دهند.

4. استراتژی متنوع سازی

به جای خرید یک سهم در حجم زیاد، بهتر است سهم‌ های متنوعی بخرید و ریسک معاملاتی خود را تا حدود بسیار زیادی کاهش دهید. هرچند قادرید متنوع سازی خود را به شکل افقی و عمودی هم انجام دهید، اما می بایست به هزینه‌ های معامله هم توجه کنید.


حتما برایتان جالب است : استراتژی های معاملاتی ارز دیجیتال برای ایرانی ها


در استراتژی متنوع سازی افقی، همه سهام‌ خریداری شده شما از یک صنعت خاص می باشد و در استراتژی متنوع سازی عمودی هم، صنایع مربوط به سهام‌ خریداری شده به نوعی با یکدیگر ارتباط عمودی دارند و به یکدیگر وابستگی دارند. در استراتژی متنوع سازی هسته‌ ای هم، بزرگ‌ ترین سهم سبد سرمایه گذاری، مربوط به یک صندوق مشترک شاخص است و سایر سهم‌ ها هم، بقیه سبد سرمایه گذاری را به خود اختصاص خواهند داد.

5. استراتژی سود تقسیمی

استراتژی های پیشین تنها قیمت‌ سهام شرکت ها را مورد بررسی قرار می دهند و به سود ساخته شده به وسیله آن ها توجه خاصی نمی کنند؛ لذا در این استراتژی‌ ها فقط با افزایش بهای کالا و یا سهام شما می توانید سود به دست آورید. در بازار بورس، در کنار قیمت سهام، سود تقسیمی هم بسیار مهم است.

جالب است بدانید که حتی بعضی از سرمایه گذاران با پیش‌ بینی ميزان سود یک شرکت، برای سرمایه گذاری و یا عدم سرمایه گذاری در آن سهم تصمیم گیری می کنند. اين افراد برای خود یک بازه و بهره مورد انتظار تعیین می کنند.

6. استراتژی لشکر

اين اصطلاح در بورس بسیار مشهور است. شخصی را تصور كنيد كه با پول حاصل از فروش گندم، قطعه‌ ای زمين خريداری می كند. بدین وسیله، چنانچه قيمت زمين افزایش یابد، سود به دست خواهد آورد. همچنين چنانچه قیمت زمین کاهش پیدا کند، زمين بیشتری را می خرد. او در خصوص با نوسان قيمت زمين، هيچ ضرر و زیانی را متحمل نخواهد شد.

7. استراتژی معاملاتی روزانه

پیش از هر اقدامی در سيستم معاملاتی، یک تحليل روند انجام دهيد. تايم فريم را بر روی یک ساعت تنظيم كنيد و چارت را بزرگ کنید. با اطلاع از روند، تايم فريم را کوچک كنيد. با بررسی سهام گوناگون مشاهده خواهید کرد که آيا می توانید الگوی مشخصی را برای خرید پيدا كنيد یا نه.

برای مثال باید صبر کنیم تا در جهت مخالف روند یک پولبک پيدا كنيم. البته این را هم باید در نظر داشت که به منظور كاهش ريسك و يا افزايش نسبت سود به ریسک، به ابزاری احتیاج پیدا خواهید کدر تا به بررسی حركت‌ های گوناگون روند، بپردازید. این را در نظر داشته باشید که وقتی که روند، پولبک گرفت و متوقف شد، سریعا برای ورود به بازار اقدام کنید.

8. استراتژی تکانه‌ ای

برای مثال این طور فرض کنید که قصد دارید برای یک تیم فوتبال بازیکن خریداری کنید. به احتمال زیاد تلاش کنید تا بهترین بازیکنان فوتبال دنیا را بخرید و ضعیف‌ ترین بازیکنان خودتان را به فروش برسانید، ولی چنانچه شما به این روند ادامه دهید، خیلی سریع ورشکست می شوید. ولی شما می بایست برای ساختن ثروت بهترین بازیکنان خود را به فروش برسانید و بازیکنان جوان و آینده دار و رو به رشد را بخرید. یک استراتژی سرمایه‌ گذاری دیگر شامل گران خریدن و گران‌ تر فروختن است. البته باید این را در نظر داشت که تعدادی از این افراد معتقدند که که ارزان‌ خریدن و گران‌ فروختن سود خوبی به همراه نخواهد داشت.


حتما برایتان جالب است : بهترین استراتژی خرید و فروش سهام چیست؟


شما در فاصله زمانی بین خرید و فروش، بایستی هزینه کنید؛ مثل دستمزد بازیکن جوان، هزینه اقامت، تمرین، سفر، آموزش و … یک استراتژی سرمایه‌ گذاری دیگر شامل گران خریدن و گران‌تر فروختن است. مثل تیمی که امباپه را با قیمت بالایی جذب می کند و او را گران‌ تر از قیمت خرید به باشگاهی دیگر می فروشد. یک تیم می تواند که این کار را در مدت یک فصل انجام بدهد تا این که صبر کند تا دنیا به ارزش‌ های استعدادی آن بازیکن جوان پی ببرد، که شاید هیچ وقت این اتفاق نیوفتد و یا حداقل خیلی دیر شاهد این اتفاق باشیم.

9. استراتژی خرید پلکانی

برای مثال این طور فرض کنید می خواهید با ۱۰ میلیون تومان وارد بازار طلا شوید. برای مثال در حال حاضر قیمت طلا 100 هزار تومان برای هر گرم است؛ بنابراین شما می توانید ۱۰۰ گرم طلا بخرید. لذا چنانچه بعد از 10 روز قیمت طلا به ۱۰۲ هزار تومان برسد، ۲۰۰ هزار سود به دست خواهید آورد ولی چنانچه قیمت به ۹۸ هزار تومان برسد، ۲۰۰ تومان ضرر می کنید.

حالا در این مثال استراتژی خرید پلکانی بدین شکل است که بجای خرید ۱۰۰ گرم طلا، هر روز ۱ میلیون تومان طلا خریداری نمایید. چنانچه قیمت هر روز اندکی افزایش یابد تا به ۱۰۲ هزار تومان برسد، شما نهایتا سود به دست آورده اید، ولی چنانچه پس از ۱۰ روز قیمت طلا به ۹۸ هزار تومان نیز برسد، شما بیشتر از ۱۰۰ گرم طلا در اختیار خواهید داشت. درست است که در صورت رشد قیمت سود به مراتب پایین تری برای شما به ارمغان می آید ولی به همیان اندازه ریسک شما برای سرمایه گذاری کاهش پیدا خواهد کرد.

بین انواع استراتژی معاملاتی در بورس کدام را انتخاب کنیم؟

به منظور مشخص کردن استراتژی مناسب حتما باید روحیات خود، زمانی که میخواهید برای سرمایه گذاری صرف کنید، ریسک پذیری خود، میزان سرمایه خود را مورد بررسی قرار دهید و سپس تصمیم نهایی ار اتخاذ کنید، چرا که هر یک از انواع استراتژی ها در بورس سووده بوده و هریک طرفدارانی در بازار بورس دارد، ولی توصیه می کنیم که با توجه به سطح دانش خود از بازار، هرچه دانش کم تری دارید، استراتژی‌ های بلند‌مدت‌ تر را در دستور کار خود قرار دهید.

نکته حائز اهمیت در مورد ترید و سرمایه گذاری اینجاست که هر فردی می بایست استراتژی خودش را انتخاب کند، لذا این یک حقیقت است که امکان دارد روش شخصی برای شخص دیگر مناسب نباشد، بنابراین به منظور یافتن استراتژی مناسب خودتان می بایست اندکی با تجربه‌ تر هم شوید. ما در این مطلب تمام سعی خود را کردیم تا شما هرچه سریع‌ تر به این استراتژی دست یابید. حال شاید این سوال را در ذهن خود داشته باشید که چطور می توانم برای خودم بهترین استراتژی را شناسایی و انتخاب کنم؟

در پاسخ باید گفت که اولا ‌‌انواع استراتژی در بورس که در بانک‌ ها و موسسات و یا کارگزاری‌ ها مورد استفاده قرار می گیرد، چنانچه به صورت معاملات الگریتمی باشند، به هیچ عنوان قابل پیاده‌ سازی با امکانات ما نخواهند بود؛ لذا چنانچه این استراتژی‌ ها به صورت یک سری دستورالعمل باشند، اطمینان داشته باشید که با این قیمت‌‌ های موجود همچین چیزی محال است و آن چیزی که موسوم به استراتژی به سرمایه گذاران نااگاه به فروش می رسد، منسوخ شده است و یا برای بازار امروز کارایی های لازم را نخواهد داشت، پس از فکر خرید استراتژی سرمایه گذاری صرف نظر کنید و در ادامه همراه مای مانی باشید تا به شما بگوییم که چطور یک سیستم معاملاتی خوب و کارا برای خود ایجاد کنید؛

چطور یک استراتژی و سیستم معاملاتی برای خود تعیین کنیم؟

به منظور پایه گذاری بهترین و کاراترین استراتژی بورسی، طراحی و ساخت یک سیستم معاملاتی مدون، مکتوب و شخصی احتیاج است که مراحل ساخت آن را در این بخش از مقاله آورده ایم و به شرح زیر می باشد:

1) انتخاب بازه زمانی مورد نظر برای سرمایه گذاری : در نرم افزارهای تحلیل تکنیکال، می بایست بازه زمانی خاصی را برای انجام معاملات خود انتخاب کنید. بازه های پیشنهاد شده، کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت هستند که از 1 دقیقه تا 1 ماه را شامل می شوند. نکته جالبی که در این خصوص باید در نظر داشته باشید اینجاست که اگر شما بازه بلند مدت را انتخاب کرده اید؛ دیگر توانایی این را نخواهید داشت که در بازه کوتاه مدت فعالیتی داشته باشید.


حتما برایتان جالب است : طراحی استراتژی معاملاتی در بورس چگونه است؟


بنابراین می توان این طور گفت که انتخاب این بازه به تجربه و نوع معامله سرمایه گذار وابسته است. برای مثال با انتخاب بازه کوتاه مدت، سرمایه گذار می بایست روزانه سایت های بورسی و نمودارهای مختلف را مورد بررسی قرار دهد تا با ارزیابی قیمت سهام، بهترین تصمیم را برای انجام معاملات خود اتخاذ کند.

2) شناسایی روند و گرفتن تایید از آن : شناسایی روند به صورت اصولی، یکی از ارکان اصلی ساخت استراتژی سرمایه گذاری در بازار بورس ایران به حساب می آید که صرفا با ابزارهای موجود در نرم افزارهای تحلیل تکنیکال امکان پذیر است. برای مثال می توان در بحث امواج الیوت، انتهای موج شماره 5 را همراه با مشاهده واگرایی، به عنوان شروع یک روند در نظر گرفت.

البته این را هم باید گفت که این روش خیلی مطمئن نیست و ریسک مخصوص به خود را خواهد داشت. بنابراین توصیه ما این است که با همان شرایط مرسوم، شروع روند را شناسایی کنید؛ به صورتی که در روند صعودی شاهد سقف و کف های بالا و در روند نزولی شاهد قعر و کف های پایین هستیم. به صورت کلی و از دیدگاه تریدرها، وجود یک روند غالب در بازار، ایجاد نظم در انجام معاملات را به همراه خواهد داشت.

در نظر داشته باشید که در آغاز یک روند، این امکان وجود دارد که با افزایش قیمت سهام روبرو شویم، در حالی که با تایید روند، سرمایه گذار قادر است با خیالی آسوده برای خرید سهام اقدام ناید و حاشیه امن خرید به نوعی تامین می شود. ضمنا در مورد آینده قیمت سهام، اطمینان به مراتب بیش تری به دست خواهد آمد.

3) تعیین نسبت ریسک به ریوارد : گام سوم ساخت سیستم معاملاتی کارامد برای کسب سود حداکثری در بازار بورس تهران، تعیین نسبت ریسک به ریوارد است. در حقیقت در این مرحله، سرمایه گذار مشخص می کند که چه مقدار ریسک را در بازار معاملاتی می پذیرد و از پذیرش چه مقدار ریسکی در ازای سودی بیشتر صرف نظر می کند.

این میزان یا بر حسب درصدی از حجم کل سرمایه گذاری است یا مطابق با تحلیل تکنیکال و تعیین نسبت R/R امکان پذیر است. به بیان دیگر با تعیین درصد ریسک، سرمایه گذار با رسیدن به حد ضرر، بایستی تصمیم خوبی را اتخاذ کند که آن را از پیش مکتوب کرده باشد. بدین شکل از ضرر کردن تا حدود زیادی جلویگری خواهد شد و در صورتی که هوشمندانه عمل شود، به سودآوری هم می رسد.

4) مشخص کردن مقدار سرمایه برای خرید سهام : در این گام می بایست میزان سرمایه را برای خرید سهام مشخص کنید. همین طور می بایست تصمیم گیری کنید که خرید را به صورت یکجا انجام می دهید یا قصد دارید خرید پله ای را در دستور کار خود قرار دهید. در مورد خرید پله ای باید گفت که در نظر گرفتن پتانسیل های هر سهم در این خرید اهمیت بسیاری دارد. در حقیقت حس زیان گریزی و کاهش ریسک سرمایه گذار موجب می شود تا از سیستم خرید پله ای استفاده نماید.

در این صورت با مشاهده رسیدن به حد ضرر یک سهم، سرمایه گذار برای خریدن مقدار بیشتری از سهم اقدام می کند تا میانگین قیمت خرید را کاهش دهد، این در حالی است که امکان دارد حساسیت سهامدار بیهوده بوده باشد، از همین روی تحلیل و پیش بینی درست می تواند بسیار کمک کننده باشد و از سردرگمی های بی مورد سرمایه گذار جلوگیری به عمل آورد.

5) تعیین نقاط ورود و خروج هر سهم : با ابزارهای تکنیکال و تحلیل رفتار دیگر خریداران و فروشندگان، قادریم نقطه بهینه ورود به سهم را مشخص کنیم. با استفاده از مقاومت استاتیک و دینامیک موجود در نمودار، قیمت فروش تعیین خواهد شد. باید این را در نظر داشت که وقتی که سهم به محدوده مقاومتی می رسد؛ شرایط عرضه به چه صورت خواهد بود.


حتما برایتان جالب است : سوشال تریدینگ چیست و چطور کار میکند؟


در این خصوص این سوال مطرح می شود که آیا یک فروش قوی سهم و یا یک خرید قوی سهم را پیش رو داریم؟ با توجه به این موارد می توان بهترین تصمیم را گرفت. بعضی از سرمایه گذاران با کاهش درصد ریسک و افزایش شانس موفقیتشان از خرید پله ای استفاده می کنند که پیش تر در مورد آن صحبت کردیم؛ اما عده ای دیگر از سرمایه گذاران و فعالان بورس از تکنیک تریل کردن بهره می گیرند.

6) افزایش کارایی سیستم با روش آزمون و خطا : در انتها تلاش می کنیم اصول مدون را اجرا کرده و با استفاده از داده های ماه های اخیر، سیستم معاملاتی را هر طور که می توانیم بهبود ببخشیم.


نتیجه گیری و کلام پایانی

بدین منظور که بتوانید به معامله گری حرفه ای و موفق تبدیل شوید، بایستی در بورس استراتژی معاملاتی مناسبی را در دستور کار قرار دهید. البته که بازار سرمایه ایران از ظرفیت هایی بسیاری برخوردار است و امکان دارد بعضی مواقع شما در آن متضرر شوید، ولی همچنین می تواند سود منطقی و پیوسته ای را برای شما به همراه داشته باشد. لذا به منظور داشتن یک استراتژی موفق، می باسیت در گام نخست از عواطف و احساسات راجی در بازارهای مالی مثل ترس، طمع، فومو، ضررگریزی، اعتماد به نفس کاذب و … دوری کنید.

این عقاید می توانند بر روی روند معاملاتی شما اثراتی بگذارند که واقعا تاثیرات ناشی از آن چشم گیر باشد. همچنین باید بتوانید بازه زمانی درست را برای سرمایه گذاری خود انتخاب کنید. تعداد زیادی از معامله گران بورسی دوست دارند در بازه های زمانی کوتاه یا میان مدت روی سرمایه گذاری در بورس و کسب سود حساب کنند و از طرف دیگر افرادی نیز هستند که دید بلندمدت به سرمایه گذاری در بازارهای مالی و به خصوص بازار بورس دارند.

لذا بر اساس انتخاب بازه زمانی مورد نظر، قادرید بهترین استراتژی را برای انجام معاملات سودده خود در بورس اتخاذ کنید و مطابق با آن سرمایه گذاری خود را انجام دهید. می توان گفت که اهمیت انتخاب بازه زمانی به این خاطر است که استراتژی های اتخاذ شده در بازه های زمانی گوناگون بر روی سهام تاثیرات گوناگونی خواهند داشت و باید این نکته را مد نظر قرار دهید.

همان طور که در ابتدای مقاله قول دادیم، در این مطلب انواع بهترین استراتژی های بورسی را برای شما معرفی کردیم تا بتوانید بهترین استراتژی در بورس را برای خودتان انتخاب کنید.

همچنین اگر دوست دارید نحوه ثبت نام و ورود به بازار فارکس را نیز به زبان ساده و کاملا یاد بگیرید، این مطلب می تواند شما را کمک کند؛

از نظر شما بهترین استراتژی در بورس برای شخص شما کدام است؟ چرا؟)

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *