بهترین سبدگردان در بورس را چطور تشخیص دهیم؟

بهترین سبدگردان در بورس

افراد یا شرکت هایی که قصد سرمایه گذاری در بورس به صورت غیر مستقیم را دارند، باید بهترین سبدگردان در بورس را شناسایی کرده و کار را به آن بسپارند. سبدگردان ها هم با توجه به تجربه ای که از انجام معاملات و سبدگردانی در بورس دارند و همچنین رانت و اخباری که از آن مطلع هستند، سعی می کنند تا سرمایه ای که افراد و یا سازمان های مختلف به آن ها واگذار کرده اند را به سوددهی برسانند و درصدی را به عنوان کارمزد خود محاسبه کرده و دریافت خواهند کرد. البته همه اینها زمانی عملی و ارزشمند است که در ابتدا بهترین سبدگردان در بورس را شناسایی کرده باشید، پس اگر دوست دارید روش های تشخیص بهترین سبدگردان در بورس را یاد بگیرید، این مطلب به زبان ساده و کاملا رایگان این مبحث را مورد بررسی قرار داده است.

بهترین سبدگردان در بورس

سبدگردانی اسمش ساده است اما معنای آن در بازار بورس به سادگی سبد و گرداندن نیست! بهترین سبدگردان های بورس پول شما را می‌ گیرند و در ادامه با هماهنگی شما و اطلاع از میزان ریسک‌ پذیری‌ شما آن را در بازارها و یا سهام های سودده سرمایه‌ گذاری می‌ کنند و خودشان هم در ازای این کار، در سود سرمایه شما شریک می‌ شوند. حالا میزان این شراکت، شرایط و مبلغ موردنیاز برای سبدگردانی، شرایط تشخیص اعتبار سبدگردان و مواردی از این دست را می‌ توانید در این مطلب یاد بگیرید و بعد از بررسی و مقایسه، سبدگردان موردنظرتان را انتخاب نمایید.

حتما برایتان جالب است : سرمایه گذاری کم ریسک و پرسود | بهترین جا برای سرمایه گذاری

همانطور که پیش تر گفتیم، شخصی که قصد سرمایه گذاری غیرمستقیم در بورس را دارد، می بایست برای انتخاب بهترین سبدگردان بورس به عوامل زیادی توجه کند؛ عواملی مثل انتخاب سبدگردانی که تیم تحلیلگر متخصص دارد و توجه به میزان کارمزدی که شرکت سبدگردان دریافت می‌ کند و … ما در این مقاله آموزشی می خواهیم به بررسی شاخصه های بهترین سبدگردان بورس بپردازیم و 6 معیار اصلی که در انتخاب بهترین سبدگردان در بورس باید در نظر داشته باشید را بیان کنیم و در انتها نیز به سوالات پرتکرار شما در خصوص سبدگردانی و شرایط انجام آن پاسخ دهیم.

در اوایل سال ۹۹ شاهد استقبال خوب دولت و مردم از بازار بورس بودیم، بسیاری با یادگیری روش های تحلیل مثل تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی خودشان مدیریت پرتفوی و سبد دارایی خود را بر عهده گرفتند و کسانی که فرصت یادگیری و کسب اطلاعات در این زمینه را نداشتند و مایل به کسب سود بازار بورس بودند روش غیر مستقیم سرمایه گذاری از طریق شرکت های سبدگردان را انتخاب کردند.

مزایای استفاده از خدمات سبدگردانی

  • 1) مدیریت تخصصی سبد سهام
  • 2) کاهش ریسک پذیری معاملات
  • 3) افزایش بازدهی سبد سرمایه‌ گذاری

1) استعلام مجوز آنها از سازمان بورس اوراق بهادار

همه شرکت های سبدگردان بعد از دریافت مجوز رسمی از سازمان بورس اوراق بهادار شروع به فعالیت می کنند، به همین خاطر به منظور انتخاب یک شرکت سبدگردان مطمئن از مجوز رسمی آن اطمینان یابید.

2) بررسی عملکرد ۵ سال آخر سبدگردان

به منظور انتخاب بهترین سبدگردان در سال جدید باید عملکرد 5 سال اخیر سبدگردان های بورسی را مورد بررسی قرار دهید که سایت ها و مجلات خبری هستند این کار را برای شما انجام داده اند و عملکرد سبدگردان های مختلف در سالیان اخیرا را به صورت آماری بررسی کرده اند و با یک جستجوی ساده در اینترنت می توانید به سادگی از آن ها استفاده نمایید.

از آنجایی که بازار بورس ایران بسیار پر تلاطم و تاثیر پذیر بوده، نمی توان به نرخ سوددهی و چند ماه و حتی ۱ سال گذشته کارگزاری ها بسنده کرد، به همین دلیل برای انتخاب بهترین سبدگردان بورس حتما عملکرد و نرخ بازدهی ۵ سال آخر آن را مورد بررسی قرار دهید.

3) تیم حرفه ای و کارشناسان با تجربه بازار بورس

به این خاطر که با توجه به عملکرد 5 سال اخر شرکت های سبدگردان می توان پی برد که آیا این سبدگردان تیم حرفه ای تحلیل بازار دارد یا خیر. از آنجایی که در سرمایه گذاری غیر مستقیم، مدیریت سبد دارایی، سبدگردانی و مسئولیت انجام معاملات بر عهده کارشناسان حرفه ای و با تجربه سبدگردان است، بایستی قبل از انتخاب سبدگردان از داشتن تیم حرفه ای و با تجربه اطمینان یابید و در ادامه شرایط دیگر را برای عقد قرارداد با سبدگردان بررسی کنید.

4) بررسی خدمات قابل ارائه توسط سبدگردان

یکی از معیار های تشخیص بهترین شرکت سبدگردانی، بررسی خدمات قابل ارائه به وسیله سبدگردان ها و مقایسه با دیگر شرکت های است. از جمله این خدمات می توان به عقد قرارداد رسمی، گزارش ماهیانه سرمایه گذاری، پشتیبانی و سامانه معاملاتی آن است که در ادامه هر یک را شرح داده ایم؛

  • ** عقد قرارداد رسمی : یکی از خدماتی که شرکت های سبدگردان به ازای سرمایه ای که از افراد می گیرند، عقد قرارداد رسمی است که مواردی مثل تعهدات سبدگردان، میزان کارمزد و شیوه گزارش‌ دهی سبدگردان به سرمایه گذار از مفاد اصلی آن به حساب می آید. شرکت های سبدگردان بعد از عقد قرارداد رسمی و تعیین میزان کارمزد، میزان ریسک پذیری افراد را بررسی کرده و سبد سرمایه گذاری متناسب با ریسک سرمایه گذار تشکیل می دهد.
  • ** ارائه گزارش ماهیانه : ارائه گزارش ماهیانه از دیگر خدماتی است که به وسیله شرکت های سبدگردان در اختیار سرمایه گذار قرار می گیرد. شایان ذکر است که در این گزارش باید خلاصه ای از روند بازار های موازی در یک سال گذشته، معرفی صنایع منتخب بازار سرمایه و برآیندی از دیدگاه خود را در مورد سرمایه گذاری در بازار پول، سرمایه، سکه و طلا ارائه ‌کند.
  • ** نحوه پشتیبانی : به صورت کلی می توان گفت شیوه پشتیبانی سبدگردان ها جزو حائز اهمیت ترین مواردی است که بایستی قبل از انتخاب آن بررسی نمایید. این پشتیبانی می تواند شامل شرکت در مجامع، ایجاد دسترسی به سامانه معاملات سبدگردان، سرمایه گذار، شرکت در مجامع، ایجاد دسترسی به سامانه معاملات سبدگردان و ارائه مشاوره به سرمایه گذار می شود.

بهترین سبدگردان بورسی

5) بررسی کارمزد دریافتی توسط شرکت سبدگردان

مطمئنا هیچ جا به طور رایگان برای شما سرمایه گذاری نمی کنند و در قبال ارائه خدمات مبلغی را به ازای کارمزد از شما خواهند گرفت. سبدگردانی هم از قائله مستثنی نیست و این نهاد مالی در ازای خدماتی که در اختیار سرمایه گذاران قرار می دهد، از سرمایه‌ گذار کارمزد دریافت می کنند. امکان دارد که میزان کارمزد در سبدگردانی های گوناگون کمی متفاوت باشد و می بایست هنگام انتخاب سبدگردان مناسب به این موضوع هم توجه نمایید. به صورت کلی در سبدگردانی دو نوع کارمزد وجود دارد که به شرح زیر است :

  • 1) کارمزد ثابت : کارمزد ثابت به صورت سالانه است و در پایان قرارداد و به صورت درصدی از سرمایه نهایی دریافت می‌ شود.
  • 2) کارمزد مبتنی بر عملکرد : کارمزد مبتنی بر عملکرد بر اساس میزان درصد بازدهی کل سبد در دوران یکساله، محاسبه و دریافت می شود.

6) در نظر گرفتن درصد سود سبدگردانی

چنانچه به دنبال یک سود مشخص و معین از سبدگردانی هستید، باید گفت که به صورت کلی بورس جای مناسبی برای شما نیست، به این خاطر که حتی چنانچه خودتان هم به سرمایه گذاری در بورس بپردازید، قادر نیستید هر ماه یک مقدار مشخص سود به دست آورید. در حقیقت درصد سود سبدگردانی هم ثابت نیست و در زمان های گوناگون سودهای متفاوتی را نصیب سرمایه گذارانش می کند و دلیل آن هم نوسانات غیرقابل پیش بینی بورس است.

حتما برایتان جالب است : صندوق های سرمایه گذاری چیست و نحوه خرید آن چگونه است؟

این امکان وجود دارد که سود شما در یک ماه خیلی زیاد و در یک ماه در حد سود بانکی باشد، ولی چنانچه سبدگردانی سود کمی برای شما به همراه داشته باشد، کارمزدش چه خواهد شد؟ در جواب به این سوال باید گفت که سبدگردان در صورتی از شما کارمزد می گیرد که بتواند سودی بیش از سود بانکی برای شما حاصل کند. منطقی است که با توجهبه مطالب گفته شده سبدگردان بیشترین تلاش خود را به کار می گیرد تا سودی بیشتر از سود بانکی برای شما کسب کند تا خودش هم بتواند کارمزدی را دریافت کند.

آیا سبدگردان در زیان سهیم است؟

خیر؛ فرض بر این است که سرمایه‌ گذار از ریسک کلی بازار سرمایه اطلاع دارد و با این آگاهی سبدگردان مناسبی را انتخاب می نماید.

تضمینی برای سبدگردانی از سمت سازمان بورس وجود دارد؟

خیر؛ سازمان بورس به هیچ شرکت سبدگردانی و هیچ شخصی اجازه تضمین سود را نمی‌ دهد. اگرچه یک سری استثنا در بحث صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری که سود آن‌ ها در محدوده سود بانکی است، وجود دارد ولی در نظر داشته باشید که سبدگردان انتخابی شما عملکرد خوبی در گذشته و یک تیم تحلیل حرفه‌ ای داشته باشد.

آیا امکان کلاه برداری در سبدگردانی بورس وجود دارد؟

همه شرکت‌ های سبدگردانی مجوز فعالیت دو ساله از سازمان بورس دارند و پس از این مدت در صورت عدم تخلف تمدید می شود، همچنین زمانی که شما یک شرکت سبدگردانی را انتخاب و نسبت به عقد قرارداد با آن اقدام می‌ کنید، ابتدا 3 نسخه از قرارداد سبدگردانی به وسیله شرکت سبدگردانی به سازمان بورس فرستاده می شود و در ادامه سازمان بورس با بررسی و تایید قرارداد، یک نسخه از قرارداد را به منظور ارزیابی و نظارت بر فعالیت سبدگردان نزد خود نگه می دارد و دو نسخه دیگر به شرکت سبدگردان و سرمایه‌ گذار تحویل خواهد شد.

پس از آن یک کد سبدگردانی بنام به وسیله سازمان بورس برای شخص صادر می‌ شود تا همه معاملات سهام و سایر اوراق بهادار جهت سرمایه‌ گذار تحت آن کد سبدگردانی انجام شود که شرکت سبدگردان موظف به ارائه شناسه کاربری ویژه به شخص سرمایه‌ گذار است تا مشتری بتواند به صورت لحظه ای نسبت به مشاهده سبد سرمایه‌ گذاری خود اقدام نماید. همین طور در قرارداد سبدگردانی باید یک شماره حساب و شماره شبا بانکی به نام شخص سرمایه‌ گذار قید شود، لذا واریز وجه فقط به شماره حساب بانکی بنام شخص سرمایه‌ گذار امکان‌ پذیر خواهد بود.

حتما برایتان جالب است : سقوط بورس ایران | دلایل سقوط بورس در سال 99

نهایتا یک حسابرس معتمد از طرف سازمان بورس بر فعالیت شرکت سبدگردان نظارت دارد و گزارشی از عملکرد شرکت سبدگردان به صورت ماهانه به سرمایه‌ گذار ارسال می‌ کند، لذا با توجه به توضیحات بالا، امکان کلاه‌ برداری سبدگردانی در بورس نزدیک به صفر است، از این روی با خیالی راحت می توانید از خدمات شرکت‌ های سبدگردان معتبر با مجوز رسمی سازمان بورس استفاده کنید.


نتیجه گیری و کلام پایانی

به منظور انتخاب بهترین شرکت سبدگردان باید بازدهی آن در بازه‌ های زمانی مختلف بررسی کنید و در نظر داشته باشید که بازدهی مطلوب یک شرکت سبدگردانی در یک بازه کوتاه، دلیلی بر اعتبار آن شرکت سبدگردانی نخواهد بود و برای انتخاب بهترین شرکت سبدگردانی در بورس باید به بررسی بازدهی شرکت‌ های سبدگردانی در بازه‌ های بلندمدت مثلا 5 ساله بپردازید تا عیار واقعی آن شرکت سبدگردان دقیقا مشخص شود.

همان طور که گفته شد چنانچه سبد سهام شما ضرر کرده باشد یا سودی کمتر از 20 درصد کسب کرده باشد، هیچ گونه کارمزدی از شما دریافت نخواهد شد، ولی برای سودهای بالاتر از 20 درصدی از سود به سبدگردان تعلق خواهد گرفت، پس هیچ سقف کارمزدی برای سبدگردان وجود ندارد! در حقیقت یک بازی برد-برد است و هر چقدر سبد شما بیشتر سود کند، کارمزد سبدگردان هم افزایش خواهد یافت، از همین روی سبدگردان تمام تلاش خود برای تحقق سود بالاتر و بازدهی بیشتر انجام می دهد.

در نظر داشته باشید که سبدگردان در زیان سبد سرمایه‌ گذاری سهیم نیست، لذا شاید بتوان یکی از معایب سبدگردانی را این دانست که در صورت استفاده از سبدگردان‌ های غیر حرفه‌ ای احتمال ضرر برای شما دور از ذهن نخواهدبود. توجه داشته باشید که کارمزد سبدگردانی به اصل پول شما و 20 درصد سود اولیه شما تعلق نمی گیرد! در حقیقت اصل پول + 20 درصد سود ابتدایی را کنار می‌ گذارید و درصدی از مبلغ باقی مانده به سبدگردان تعلق می گیرد.

همان طور که قول دادیم، راهکارهای طلایی تشخیص بهترین سبدگردان در بورس را بیان کردیم.

همین طور اگر دوست دارید بدانید بهترین زمان خرید سهام بورسی چه موقعی است این مطلب را به هیچ عنوان از دست ندهید.

اگر هر گونه سوال یا ابهامی در خصوص سبدگردانی در بورس داشتید، از بخش ارسال دیدگاه ها برای ما بنویسید؛

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *