افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی چگونه است؟

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی 

افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی یکی از جذاب ترین محل ها برای افزایش سرمایه شرکت های بورسی محسوب می شود که به آن افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها نیز می گویند. افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی هم مثل دیگر انواع افزایش سرمایه در بورس مزایا و معایب خاص خودش را دارد که در ادامه خواهیم گفت. سوال اینجاست که تجدید ارزیابی دارایی چیست و زمان بازگشایی سهم بعد از افزایش سرمایه به این روش چگونه خواهد بود و مزایا و معایب افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی به چه صورت است. آیا در افزایش سرمایه شرکت ها از محل تجدید ارزیابی شرکت کنیم یا نکنیم و سوالاتی از این دست که در این مقاله آموزشی رایگان با عنوان افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی به صورت کامل توضیح می دهیم.

افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی 

در کشورهای تورمی مثل ایران پس از چند سال از تاسیس شرکت، زمانی که تورم افزایش پیدا می کند، شاهد تغییرات نسبی در قیمت کالاها و خدمات هستیم. این موضوع موجب اختلاف شدید بین ارزش تاریخی دارایی های ثابت و سرمایه گذاری های بلند مدت با ارزش های جدید و جاری می شود.

لذا بعد از گذشت چند سال از تاسیس شرکت، این شرکت ها قادرند دارایی های ثابت مشهود خود را مثل زمین، ساختمان، ماشین آلات و تجهیزات، سرمایه گذاری ها و… مورد تجدید ارزیابی قرار دهند و با به روز کردن ارزش دارایی ها در ترازنامه موجب شفافیت بهتر صورت های مالی و تصمیم گیری بهتر سهامداران در خصوص ارزش ذاتی شرکت شوند.

افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها از بهترین انواع افزایش سرمایه به حساب می آید، این افزایش سرمایه در راستای تامین منابع مالی شرکت ‌ها و افزایش انگیزه در بین سهامداران برای سرمایه گذاری بلند مدت اجرا و عملیاتی می شود، البته باید در نظر داشت که اصلاح ساختار مالی شرکت هم نقش مهمی در این نوع از افزایش سرمایه ایفا می کند.

پیشنهاد مطالعه : مراحل افزایش سرمایه در بورس | نکات جادویی افزایش سرمایه

به عنوان مثال، یک شرکت سهامی دارای یک قطعه زمین می باشد که در سال 1375 به قیمت 100 میلیون ریال خریداری و با همین قیمت در دفاتر ثبت کرده است. این شرکت در سال 1398 همچنان مالک این زمین است، با توجه به تورم موجود در کشور، قیمت این زمین همان 100 میلیون ریال در دفاتر ثبت است. این در حالی است که ارزش روز آن 100 میلیارد است.

لذا شرکت با توجه به دلایلی که برای افزایش سرمایه از این روش دارد، باید ارزش دفتری ملک خود را افزایش دهد. بدین منظور می بایست یس از ارزیابی های کارشناسی و دریافت تمامی مجوزها در ترازنامه قیمت زمین را به 100 میلیارد ریال افزایش داده و مابه التفاوت 100 میلیارد ریال و 100 میلیون ریال را به حساب سرمایه منظور گردد.

به منظور بهبود نسبت کفایت سرمایه و افزایش قدرت وام دهی، برای خروج از شرایط ورشکستگی که همان مشمولیت ماده ۱۴۱ است و برای استفاده از ظرفیت بدهی خود و دریافت تسهیلات مالی بیشتر می توان اقدام به افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی  نمود.

قیمت سهم بعد از افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی

قیمت سهم بعد از افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی به صورتی است که اگر سرمایه شرکت پیش از تجدید ارزیابی n ریال بود. حالا شرکت P درصد افزایش سرمایه داده است. تعداد سهم‌ هایی که شما داشته‌ اید هم، P درصد زیاد خواهد شد. بنابراین منطقی است که قیمت بر P+1 تقسیم شود.

به عنوان مثال چنانچه قیمت سهم پیش از افزایش سرمایه ۲۷۸۱ ریال باشد، بعد از ۵۰ درصد افزایش از محل تجدید ارزیابی، قیمت بر ۱٫۵تقسیم شده و به عدد ۱۸۵۴ ریال می رسد و این قیمت روز بازگشایی سهم خواهد بود و میتوانید با ضرب عدد حاصل شده در تعداد سهامی که داشتید، ارزش دارایی خود در آن سهام را پس از افزایش سرمایه از این روش حساب کنید.

فرمول قیمت سهم پس از افزایش سرمایه از طریق تجدید ارزیابی دارایی ها از رابطه زیر محاسبه می شود: (P = S / (1 + A

A : درصد افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی
S : قیمت سهام قبل از افزایش سرمایه
P : قیمت سهام پس از افزایش سرمایه

مثال؛ قیمت سهام شرکتی 6000 ریال است. این شرکت 200 درصد افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی دارایی ها می دهد. قیمت جدید سهم بعد از افزایش سرمایه چقدر خواهد بود؟

P = 6000 / (200/100 + 1) = 2000

افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی خوب است یا بد؟

طبق آنچه از اولین تجربه اجرایی افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ ها تا به امروز مشاهده شده، هر سهمی که اقدام به این کار می‌ کند، با اقبال سهامداران مواجه می گردد و از وقتی که گزارش طرح توجیهی افزایش سرمایه در سامانه کدال انتشار داده می شود تا پیش از برگزاری مجمع با اقبال خوبی همراه می ‌شود و رشدهای بعضا چند 100 درصدی را نصیب سرمایه ‌گذاران کرده است که با توجه به نکات فوق و آنچه در ادامه می ‌آید به نظر می آید یک مسئله روانی بوده و شاید تنها دلیل بنیادی که بتوان برای آن ذکر کرد این است که با بزرگ‌ تر شدن دارایی‌ های شرکت و از طرفی ارزش دفتری آن انتظار سرمایه‌ گذاران بر این است که قیمت سهم رشد کند.

افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها

این در حالی است که در طول افزایش سرمایه قیمت سهم اختلاف فاحشی باارزش دفتری هر سهم پیدا می ‌کند و همین امر باعث خواهد شد تا پیش از برگزاری مجمع قیمت سهم طی معاملات رشد چشمگیری نماید. حال چنانچه شرکت مزبور بتواند طی معاملاتی زیان انباشته را صفر یا به سود انباشته تبدیل نماید، قیمت سهم رشد دوچندانی را تجربه می کند.

پیشنهاد مطالعه : افزایش سرمایه های جدید – کدام شرکتها در سال 99 افزایش سرمایه دارند

مزایای افزایش سرمایه از طریق تجدید ارزیابی

  1. ** امکان خروج از ماده ۱۴۱ قانون تجارت
  2. ** واقعی ‌تر شدن نسبت‌ های مالی به خاطر بازده حقوق صاحبان سهام و بازده دارایی ‌ها
  3. ** تقویت ظرفیت تامین مالی یا بهبود ظرفیت استقراض شرکت ‌ها به ویژه برای دریافت وام ‌های ارزی
  4. ** امکان مقایسه بهتر صورت ‌های مالی در دوره‌ های مالی مختلف برای خود شرکت و در مقایسه با سایر شرکت‌ ها
  5. ** هزینه‌ های سیاسی در همه جای دنیا برای شرکت‌ های بزرگ وجود دارد و آنان علاقه ‌مند هستند، نشان دهند که سودهای گزارش ‌شده زیاد نیستند. این امر با استفاده از تجدید ارزیابی دارایی ‌ها امکان ‌پذیر خواهد بود.
  6. ** افزایش کارآیی اطلاعاتی بازار سرمایه؛ نوشتن گزارش افزایش سرمایه، لیست کردن دارایی‌ ها و ارائه قیمت به روز، معتبر و صحیح برای آنها و کلا تایید سه گروه و نهاد مالی باعث شفافیت هر چه بیشتر دارایی ‌های یک شرکت و امکان قیمت‌ گذاری صحیح‌ تر آن به وسیله سرمایه‌ گذاران خواهد شد. پیش از انتشار گزارش افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی، قیمت‌ هایی برای دارایی ها به وسیله سرمایه‌ گذاران ارزیابی می ‌شود که الزاما صحیح و معتبر نخواهد بود.

معایب افزایش سرمایه از طریق تجدید ارزیابی

  1. ** کاهش قیمت سهام شرکت ‌های بورسی به زیر ارزش دفتری در صورتی که میزان تجدید ارزیابی دارایی‌ زیاد باشد.
  2. ** کاهش کیفیت اطلاعات مالی در بعضی شرکت‌ ها؛ در شرکت‌های سرمایه‌ گذاری که دارای شرکت‌های فرعی هستند در صورتی که یک یا چند شرکت اقدام به تجدید ارزیابی نمایند، تلفیق اطلاعات مبنی بر بهای تمام شده تاریخی و تجدید ارزیابی، قابلیت مقایسه اطلاعات حسابداری را کمتر کرده و این موضوع با هدف تجدید ارزیابی در تضاد است.
  3. ** افزایش هزینه‌ های شرکت؛ هزینه‌ های کارشناسان رسمی و افزایش هزینه حسابرسی در سال اول به‌ علت ارائه گزارش توجیهی افزایش سرمایه و در سال‌ های آتی به ‌علت افزایش حجم دارایی‌ های شرکت باید مد نظر قرار گرفته شود.
  4. ** سیستم انبار و بهای تمام‌ شده دارایی ‌ها می بایست قیمت دارایی‌ ها را طبق هر دو مورد، بهای تمام شده و قیمت بعد از تجدید ارزیابی دارایی‌ ها نگهداری کند تا امکان محاسبه استهلاک و مالیات در هنگام فروش وجود داشته باشد.
  5. ** تحت شرایطی که دارایی تجدید ارزیابی‌ شده به صورت کامل مستهلک شود، اما هنوز شرکت اقدام به فروش آن نکرده باشد، از آنجا که استهلاک شرکت بر مبنای سیستم بهای تمام ‌شده پیش می ‌رود و افزایش قیمت دارایی ‌ها به سرمایه بسته شده است، ارزیابی دوره‌ های گوناگون مدیریت شرکت با نارسایی روبرو می‌ شود، به خاطر این که زیان هر دوره باید در زمان وقوع آن به هزینه منظور شود که الان انجام نشده است. در زمان فروش دارایی‌ کاملا مستهلک ‌شده، به یکباره زیان بالایی شناسایی می شود.

نکات مهم درباره افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها

  • * شرکت هایی که برای افزایش سرمایه از این روش اقدام می کنند، بر اساس قانون باید 25 درصد از افزایش رخ داده در قیمت دارایی خود را به عنوان مالیات به اداره مالیات بپردازند.
  • * شرکت هایی که مشمول ماده 141 قانون تجارت شده اند و دلیل آن، زیان انباشته بیش از نصف سرمایه در ترازنامه است، باید با برگزاری مجمع فوق العاده درباره ابقا یا انحلال شرکت تصمیم گیری کنند. چنانچه در این مجمع تصمیم به ادامه فعالیت گرفته شد، باید اقدام به افزایش سرمایه نمایند تا از شمولیت این ماده خارج شوند.
  • * عموم شرکت ‌هایی که از این محل اقدام به افزایش سرمایه می ‌دهند به لحاظ عملیاتی با مشکلاتی دست ‌و پنجه نرم می ‌کنند، از همین روی باید این نکته را در خصوص سهامداری شرکت ‌ها در نظر داشته باشیم. البته تعدادی از شرکت ‌ها نیز با انجام یک سری اقدامات اصلاحی زیان انباشته خود را کاهش یا حذف می کنند.

خلاطه مطلب و کلام آخر

در پایان می توان این طور خلاصه کرد که در افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی، شرکت دارایی‌ های ثابت مشهود خود مثل؛ زمین، ساختمان، ماشین‌ آلات و تجهیزات و … را مورد تجدید ارزیابی قرار میدهند که این یعنی ارزش دارایی‌ های یک شرکت طبق نرخ تورم کشور ارزیابی شده و در ترازنامه بروزرسانی خواهد شد. با آپدیت ارزش دارایی‌ ها، امکان استفاده از تسهیلات مالی بیشتر نیز فرآهم خواهد شد. این موضوع مهم در شرکت‌ های زیان ده میتواند به‌ عنوان محرکی برای تجدید حیات شرکت‌ به حساب آید.

طبق قانون تجارت تحت شرایطی که مقدار زیان از نصف سرمایه ثبتی شرکت بیشتر باشد، شرکت مذکور مشمول ماده ۱۴۱ خواهد شد و نکته مهمی که در این خصوص باید در خاطر داشت این است که شرکت زیان‌ ده برای خروج از این ماده باید سرمایه خود را تا حدی زیاد کند تا میزان زیان از نصف سرمایه کم تر شود. شایان ذکر است که در افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی، درصد مالکیت سهامدار در شرکت عوض نمی شود و در واقع به همان نسبت که سرمایه شرکت افزایش می یابد، تعداد سهام فرد نیز افزایش می یابد.

پیشنهاد مطالعه : انواع افزایش سرمایه شرکت های بورسی کدام اند؟

امیدوارم از این مقاله راهنما با عنوان افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی نهایت استفاده رو برده باشید.

هر گونه سوال یا ابهامی درباره افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی ها داشتید، حتما در بخش دیدگاه ها بنویسید تا پاسخ شما عزیزان را بدهم.

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *