صندوق های سرمایه گذاری چیست و نحوه خرید آن چگونه است؟

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
صندوق های سرمایه گذاری

صندوق های سرمایه گذاری هم مثل سبدگردانی در بورس، سرمایه گذاری به صورت غیر مستقیم به حساب می آید و برای افرادی مناسب است که آشنایی کافی و تجربه مناسبی در زمینه معاملات و بورس ندارند و قصد دارند از سودها و موقعیت های مناسب بازار نیز بی بهره نماند. اگر بخواهیم حساب کنیم، با توجه به موج گسترده ای از تازه کارها در سال 99، بیش از 80 درصد افرادی که به بهانه های مختلف وارد بورس شدند، دانش و آگاهی لازم برای سرمایه گذاری در بورس را ندارند. این که صندوق های سرمایه گذاری چیست و انواع صندوق های سرمایه گذاری کدام است و یا این مورد که بهترین صندوق های سرمایه گذاری کدامند و نحوه سرمایه گذاری در آن ها به چه صورت است را قصد داریم در این مطلب آموزشی رایگان بررسی کنیم و نکات مهم را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

صندوق های سرمایه گذاری

برای افرادی که اخیرا به بازار بورس ورود پیدا کرده ‌اند، صندوق ‌های سرمایه‌ گذاری یکی از بهترین گزینه ‌ها برای فعالیت در بورس محسوب می شود، به خاطر این که ریسک آن ها نسبت به سرمایه‌ گذاری مستقیم بسیار پایین تر است. در واقع در کنار سبدگردانی اختصاصی‌، صندوق های سرمایه گذاری نیز یکی از روش های غیرمستقیم سرمایه گذاری در بورس هستند. صندوق سرمایه گذاری نهادی مالی است که برای مدیریت حرفه ‌ای وجوه سرمایه‌ گذاران، با مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار، تأسیس شده و تحت نظارت آن سازمان فعالیت می ‌کنند.


حتما برایتان جالب است : آیا در بورس سرمایه گذاری کنیم | سهامداری یا نوسان گیری؟


صندوق‌ های سرمایه گذاری با تجمیع وجوه سرمایه‌ گذاران و در اختیار داشتن منابع مالی گسترده و با استفاده از دانش و تخصص مدیریت سبد دارایی، تلاش می‌ کند این امکان را در اختیار سرمایه گذاران قرار می دهد تا با دارایی مورد نظر خود در سبدی متنوع از اوراق بهادار شامل سهام، اوراق مشارکت و دیگر دارایی‌ های مالی سرمایه‌ گذاری کرده و از مزایای آن استفاده نمایند. سرمایه‌ گذاران با خرید واحدهای صندوق ها قادر به سرمایه‌ گذاری در آن هستند. سرمایه ‌گذاری در صندوق‌ ها از انواع سرمایه ‌گذاری‌ های غیرمستقیم است. صندوق ‌های سرمایه گذاری، با وجوهی که از طرف سرمایه ‌گذاران در اختیار دارند، سبد‌های متنوعی را تشکیل داده و در ازای آن از سرمایه ‌گذاران کارمزد اخذ می نمایند.

ارزش خالص دارایی ‌ها یا همان NAV صندوق

ارزش خالص دارایی‌ها از طریق کسر بدهی ‌های صندوق از ارزش روز کل سبد دارایی‌ ها حاصل می شود.

بدهی های صندوق – ارزش روز کل پرتفوی = ارزش خالص دارایی ها

بر این اساس چنانچه بخواهیم ارزش خالص دارایی ‌ها را به ازای هر سهم حساب کنیم، کافی است ارزش خالص دارایی ‌ها را بر تعداد واحدهای صندوق تقسیم نماییم؛

تعداد واحد های صندوق/ارزش خالص دارایی ها

انواع صندوق های سرمایه گذاری

انواع صندوق های سرمايه ‌گذاری شامل موارد زير می شوند؛

1) صندوق قابل معامله در بورس یا همان ETF

اين صندوق ­‌ها مانند صندوق ‌­های معمولی هستند، اما مثل يک سهم در بازار سرمايه معامله و قيمت­ آن در نتيجه عرضه و تقاضا مشخص می‌­ شود. در حقیقت بر خلاف صندوق ‌­های سرمايه­‌گذاری مشترک که تنها در پايان روز و پس از محاسبه ارزش خالص دارایی ها، میتوان آن هاخريد و فروش کرد، اين صندو‌ق ­ها را می توان مانند سهام در طول روز خرید و فروش کرد.


حتما برایتان جالب است : نحوه پذیره نویسی در صندوق etf بورس


اين صندوق ها داراي سبدی از اوراق بهادار می باشند که طبق يکی از شاخص‌­ های معين بازار جمع‌­ آوری شده است. صندوق ‌های قابل معامله فرق هایی با دیگر صندوق ‌ها دارند.

  • 1) از تمام دفاتر کارگزاری ‌ها و سامانه برخط معاملات قابل معامله هستند.
  • 2) ارزش خالص دارايی ‌های آن به لحظه محاسبه و به اطلاع سرمايه‌ گذاران می ‌رسد.
  • 3) سرمايه ‌گذاری در ETF و خروج از آن ساده است.

در کنار دسترسی آسان به صندوق ‌های قابل معامله، وجود بازاگردان برای اطمينان از نقدشوندگی واحدهای صندوق، نظارت سازمان بورس، متولی و حسابرس برای صيانت از منافع سرمايه ‌گذاران و اعلام لحظه ‌ای NAV، مدت فعاليت نامحدود اين صندوق‌ ها نيز از مزيت ‌های اين صندوق است.

2) صندوق سرمايه گذاری مختلط

اين نوع از صندوق‌ ها حداکثر 60 درصد از دارايی خود را در سهام سرمايه ‌گذاری می ‌کنند. حداقل 40 درصد از دارايی صندوق نيز در اوراق با درآمد ثابت مثل اوراق مشارکت و سپرده های بانکی سرمايه ‌گذاری می ‌شود که اين درصد بين اوراق و سهام قابل تغيير است. به شکل کلی می‌ توان این طور گفت که اين نوع از صندوق های سرمايه‌ گذاری از منظر سطح ريسک بين نوع صندوق با درآمد ثابت و صندوق سرمايه ‌گذاری در سهام قرار می‌ گيرند. سرمايه‌ گذاری در اين نوع از صندوق ‌ها به افراد با سطح ريسک متوسط توصيه می شود. اين صندوق ها نيز پتانسيل سودآوری بيشتر نسبت به صندوق ‌های درآمد ثابت را دارند، اما به دليل سرمايه‌ گذاری قسمتی از دارايی‌ ها در سهام، حداقل سود تضمين شده برای آن ها در نظر گرفته نمی شود.

3) صندوق سرمايه ‌گذاری با درآمد ثابت

اين نوع صندوق ها حداقل 90 درصد از دارايی ‌های خود را در اوراق مشارکت، سپرده بانکی، گواهی سپرده بانکی و دیگر اوراق بهادار با درآمد ثابت سرمايه ‌گذاری می ‌کنند. باقی مانده دارايی های صندوق نيز به اختيار مدير صندوق تا سقف 10 درصد در بورس سرمايه‌ گذاری می شود. يک صندوق سرمايه‌ گذاری با درآمد ثابت مناسب برای کسانی است که ريسک پذيری پايينی دارند، به خاطر این که بيشتر سرمايه آن در دارايی ‌های با درآمد ثابت سرمايه‌ گذاری شده است.

اين صندوق ‌ها در دوره های از پیش معين شده به سرمايه ‌گذاران خود سود می پردازند. قابليت نقد شوندگی آن ‌ها نيز بالاست و این بدین معنی است که شما به سادگی می ‌توانيد واحدهای صندوق خود را به پول نقد تبديل نمایید. سرانجام اين که اين صندوق ‌ها اغلب بازدهی بيشتری نسبت به بانک دارند. بنابراین برای افراد کم ريسک که پول خود را در بانک نگهداری می ‌کنند يک گزينه جذاب محسوب می شوند.

4) صندوق سرمايه ‌گذاری در سهام

اين نوع از صندوق ها حداقل 70 درصد از دارايی ‌های خود را در سهام سرمايه ‌گذاری انجام می دهند. 30 درصد باقيمانده نيز به اختيار مدير صندوق در سهام، اوراق مشارکت، سپرده بانکی و يا دیگر اوراق بهادار با درآمد ثابت سرمايه ‌گذاری می شود. اين کار موجب می شود که ريسک اين نوع صندوق‌ ها نسبت به صندوق ‌های با درآمد ثابت بيشتر شود. به این دلیل که بخش عمده ای از دارايی ‌های اين نوع صندوق در بورس سرمايه ‌گذاری می شود، بنابراین برای اين نوع از صندوق ‌ها حداقل سود تضمين شده در نظر گرفته نمی شود. اين صندوق ها بيشتر مناسب افرادی هستند که قصد سرمايه‌ گذاری در بورس را دارند، ولی فرصت و يا دانش کافی برای اين کار را ندارند.

با سرمايه‌ گذاری در اين نوع صندوق ‌ها سرمايه شما به وسیله يک تيم تحليلی با مديريت حرفه ‌ای و آشنا به مسائل مالی و سرمايه‌ گذاری، در بورس سرمايه‌ گذاری می شود، ولی از طرفی اين قابليت را دارند که نسبت به صندوق‌ های سرمايه ‌گذاری با درآمد ثابت، بازدهی بيشتری را نصيب سرمايه ‌گذاران نمایند. به عنوان مثال در مواقعی که وضعيت بورس مناسب است، ميزان بازدهی و سودآوری اين صندوق ها نسبت به صندوق های با درآمد ثابت قابل قیاس نيست.

5) صندوق سرمايه‌ گذاری در اوراق بهادار

اين نوع از صندوق‌ ها حداکثر 60 درصد از دارايی‌ های خود را در گواهی سپرده و سپرده‌ های بانکی سرمايه ‌گذاری می کنند و باقيمانده وجوه خود را در انواع اوراق بهادار داراي مجوز انتشار از سازمان بورس، منتشره از طرف يک ناشر و يا تضمين شده به وسیله يک ضامن سرمايه‌ گذاری می کنند. ريسک و بازدهي اين صندوق ‌ها نيز مثل صندوق‌ های سرمايه ‌گذاری در اوراق بهادار است.

6) صندوق سرمايه ‌گذاری در اوراق بهادار مبتني بر طلا

صندوق سرمايه گذاری طلا نيز يکی از انواع صندوق های سرمايه گذاری قابلیت خرید و فروش در بورس را دارد که در بسياري از کشورهای دنيا وجود دارد. هدف از تشکيل و تاسیس صندوق های سرمايه گذاری طلا تشکيل يک پرتفوی از دارايی های مبتنی بر طلاست. مزايا و فوايد تشکيل صندوق های سرمايه گذاری طلا به این صورت است که؛

  • ** هدف از تشکيل و مزيت چنين پرتفوی کاهش ريسک مربوط به خريد و فروش طلاست که يک سرمايه گذار معمولی امکان دارد متحمل گردد.
  • ** مزيت دیگر این است که سرمايه گذاران خرد که شايد نتوانند يک شمش طلا خریداری کنند،‌ می توانند با مبلغ کمتری روی طلا سرمايه گذاری نمایند، در ضمن وجود پرتفوی در اين صندوق ها ريسک ضرر آنها را کم می کند.
  • ** یکی دیگر از مزایای صندوق های سرمايه گذاری طلا کاهش ريسک و خطرات نوسانات ناشی از بی ثباتی سياسی، اقتصادی و جغرافيايی نيز از ديگر مزايای اين صندوق های سرمايه گذاری مشترک طلاست.
  • ** آخرین مزيت صندوق های طلا عدم نياز به نگهداری فيزيکی طلا و جواهرات است. به خصوص چنانچه اين سرمايه گذاری ها روي طلا زياد باشد؛ به عنوان مثال این طور فرض کنيد که شما 1 ميليارد روی طلا سرمايه گذاری کرديد که نگهداری آن حداقل يک کيف کوچک نياز دارد، در ضمن مکانی امن نيز بايد برای نگهداری اين حجم از طلا فراهم نمایید.

نحوه سرمایه گذاری در صندوق‌ ها

برای این کار باید با در دست داشتن مدارک مورد نیاز به شعب منتخب آن صندوق مراجعه کنید، همچنین در حال حاضر و با توجه به همه گیری ویروس کرونا، بسیاری از کارگزاری ها و صندوق های مختلف، فرآیند ثبت نام و خرید و فروش واحد های صندوق را به صورت غیر حضوری انجام می دهند که باید با مراجعه به سایت صندوق از این موارد مطلع شوید.


حتما برایتان جالب است : آموزش ابتدایی بورس – آموزش سرمایه گذاری در بورس


این شعب از طریق خود صندوق معرفی می‌ شوند؛ مثلا بانک، شرکت کارگزاری یا یک شرکت تامین سرمایه می ‌توانند شعب منتخب صندوق باشند. این شعبه، مدارکی مانند شناسنامه، کارت ملی و شماره حسابتان را از شما درخواست خواهد کرد. همچنین باید به اندازه مبلغی که قصد دارید در صندوق سرمایه گذاری کنید، به شماره حسابی که از طرف صندوق معرفی می ‌شود پول واریز نمایید. پس از تکمیل فرم‌ های مورد نیاز و گذراندن تشریفات لازم، گواهی واحدهای سرمایه گذاری، برای شما صادر می شود و می توانید با توجه به قیمت صدور و ابطال واحد های صندوق، برای خرید و فروش آن اقدام کنید.

قیمت صدور و ابطال واحدهای صندوق

قیمت صدور یا فروش واحدهای سرمایه‌ گذاری، که بر مبنای خالص ارزش دارایی صدور مشخص می شود، همواره اندکی بیش از خالص ارزش روز دارایی‌ های صندوق به ازای هر واحد سرمایه‌ گذاری می باشد، به این خاطر که وجه نقد حاصل از فرایند صدور واحد سرمایه‌ گذاری باید به وسیله مدیر صندوق به خرید اوراق بهادار جدید اختصاص یابد که به صورت طبیعی مستلزم پرداخت کارمزد خرید است. برای پرهیز از تحمیل هزینه‌ معاملات و سایر هزینه ‌های احتمالی ورود سرمایه‌ گذار جدید به سرمایه‌ گذاران قبلی در واقع به میزان خالص آورده‌ سرمایه‌ گذار جدید، واحدهای سرمایه‌ گذاری در اختیار وی قرار خواهد گرفت.

همچنین در نظر داشته باشید که قیمت بازخرید یا ابطال واحدهای سرمایه گذاری بر پایه خالص ارزش دارایی ابطال و با فرض کسر هزینه‌ های مربوط به معاملات از بهای فروش دارایی‌ های سبد تعیین خواهد شد و مبنای خالص پرداخت به شخص قرار می ‌گیرد. در حقیقت در صورت تمایل سرمایه ‌گذار به خروج از صندوق، این اطمینان برای او وجود دارد که پول خود را با کسر هزینه‌ های متعارف معاملات دریافت می نماید.

صندوق های سرمایه گذاری چیست

مزایای صندوق های سرمایه گذاری

  • ** هر زمان بخواهید سرمایه گذاری تان قابل تبدیل به پول نقد خواهد بود
  • ** با کم ترین مبالغ می توانید قسمتی از یک سرمایه گذاری بزرگ باشید
  • ** لازم نیست درگیر کارهای اداری و مالی مربوط به توزیع سود و گزارش و محاسبه شوید
  • ** لازم نیست معامله گر حرفه ای باشید، به خاطر این که حرفه ای ها برای شما کار می کنند
  • ** خرید و فروش سهام یک فعالیت تمام وقت است، اما شما لازم نیست زمانی برای این کار در نظر بگیرید

معایب صندوق های سرمایه گذاری

  • ** نداشتن حق رای در مجامع شرکت ‌ها
  • ** هزینه اداره صندوق ‌ها کسر خواهد شد
  • ** افراد تسلط به مراتب کم تری بر مدیریت سرمایه خود دارند
  • ** سود به مراتب کمتر از روش مستقیم سرمایه گذاری در بورس دارند

نتیجه گیری و کلام آخر

به صورت خلاصه کار صندوق ها این است که مبالغ کوچک را جمع آوری می کنند و این سرمایه جمع شده را به شکل تخصصی در حوزه های مختلف تحت نظارت سازمان بورس سرمایه گذاری می کنند. هر سودی که از بابت این فعالیت حاصل شد به نسبت سهم هر سرمایه گذار تقسیم بندی می شود. مدیر صندوق هم بابت فعالیت حرفه ای کارمزد دریافت می کند. حوزه های فعالیت این صندوق ها می تواند اوراق بهادار، ارز، طلا و حتی ساختمان یا یک پروژه باشد.

این که بهتر است چقدر از سرمایه مان را به این صندوق ها اختصاص دهیم کاملا به شرایط شما در عرصه معامله ‌گری در بازار سرمایه وابسته است. اگر فردی هستید که تمایل زیادی به سرمایه گذاری در بازار بورس دارید ولی وقت، دانش و مهارت لازم را در این حوزه ندارید بدون شک، صندوق سرمایه گذاری سهامی و مختلط، گزینه ایدئالی برای شما به حساب می آیند. لذا با توجه به سابقه معاملاتی خود و ارزیابی صندوق ‌های گوناگون پیشنهاد می‌ شود تا قسمتی از سرمایه خود را به خرید واحدهای صندوق‌ های سرمایه گذاری اختصاص دهید.

در انتها امیدوارم از این مقاله که به آموزش صندوق های سرمایه گذاری پرداخت، نهایت استفاده را برده باشید.

نظر شما چیست و از نظر شما بهترین و سودآورترین صندوق های سرمایه گذاری کدامند؟

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *