بهترین نوع تحلیل تکنیکال در بازارهای مالی

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
بهترین نوع تحلیل تکنیکال

اگر در بازارهای مالی فعالیت می کنید، مطمئنا در مورد تحلیل تکنیکال اطلاعاتی دارید و می دانید که بدون آن نمی توان در بازارهای مالی به موفقیت رسید! حال که اهمیت تحلیل تکنیکال را درک کردید، باید بهترین نوع تحلیل تکنیکال را یاد بگیرید و مطابق با استراتژی معاملاتی خود از آن استفاده کنید؛ بنابراین در این مطلب تصمیم گرفتیم در مورد بهترین نوع تحلیل تکنیکال با شما صحبت کنیم و در این زمینه نکات و راهنمایی های لازم را در اختیارتان قرار دهیم، پس حتما تا انتها همراه مای مانی بمانید.

بهترین نوع تحلیل تکنیکال

در بازارهای مالی روش‌ های بسیاری برای کسب سود وجود دارد و تعداد زیاد از افراد معامله کردن با استفاده از تحلیل تکنیکال را بر می گزینند، ولی در همان ابتدا با سبک‌ های بی‌ شمار با اسم‌ های گوناگون مواجه می شوند که شاید در ابتدای مسیر افراد آغاز به تحقیق و مطالعه درباره سبک‌ های گوناگون کنند؛ ولی به صورت معمول در ابتدای راه دچار مشکل شده و نمی‌ دانند چه سبکی بهترین گزینه برای آنهاست.


در صورتی که تمایل دارید در ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، اتریوم و … سرمایه گذاری امن کنید و از امتیاز 10 درصد تخفیف کارمزد در معاملات رمزارزها بهره مند شوید، میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید؛

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال


در حال حاضر به منظور بررسی پیش بینی آینده قیمت و ترید در بازارهای مالی گونگون از بهترین و قدرتمندترین روش‌ های تحلیلی نمودار قیمت به نام تحلیل تکنیکال استفاده می شود. تحلیل تکنیکال نسبت به اندیکاتورها و سایر روش های تحلیلی دنیای وسیع تری دارد و سبک های گوناگونی را شامل می شود که هر یک از این سبک ها در بازارهای مالی شرایط و قدرت مخصوص به خود را دارند. در ادامه ابتدا توضیح مختصری از تحلیل تکنیکال آورده ایم و در ادامه بهترین نوع تحلیل تکنیکال را بررسی خواهیم کرد؛

تحلیل تکنیکال چیست؟

تحلیل تکنیکال یا همانTechnical Analysis روشی است که با استفاده از آن می توان رفتار نمودارها در آینده را با استفاده از اطلاعات گذشته پیش بینی نمود. شایان ذکر است که این تکنیک روی داده های پیشین و الگو نمودارها تمرکز می کند و تلاش می کند با استفاده از این اطلاعات یک روند منطقی و قابل اطمینان را برای آینده قیمتی یک سهم یا صنعت پیش بینی کند.

بهترین روش تحلیل تکنیکال

در بازارهای مالی گوناگون مثل طلا، بورس کالا، بورس اوراق بهادار، کریپتوکارنسی و سایر بازارها یکی از پرتقاضاترین روش های تحلیلی برای پیش بینی قیمت، تحلیل تکنیکال به حساب می آید. با استفاده از این تحلیل، سرمایه گذاران قادرند سوددهی بیشتری به دست آورند و همچنین ریسک سرمایه گذاری خود را با خرید در کف های قیمتی و حمایت های تکنیکالی کاهش دهند. بنابراین بدیهی است که بسیاری به دنبال یادگیری آن هستند و ما در این مطلب به آموزش آن پرداخته ایم.

بهترین روش تحلیل تکنیکال 

به شکل کلی روش های تحلیل تکنیکال گوناگون اند و هر معامله گر یا تحلیل گری می تواند بر اساس روش خود عمل نماید. البته با این حال که سبک های مختلفی برای تحلیل وجود دارند، از طرف دیگر دست ما برای انتخاب بهترین نوع تحلیل تکنیکال باز است و از طرفی انتخاب بهترین روش تحلیل تکنیکال شاید در نگاه اول کار ساده ای نباشد.


حتما برایتان جالب است : آموزش تحلیل تکنیکال بورس


اما در این بخش قصد داریم 8 مورد از کاربردی ترین و بهترین روش های تحلیل تکنیکال را به شما معرفی کرده و در مورد هریک توضیح دهیم تا به سادگی بتوانید با توجه به میزان ریسک پذیری، افق زمانی سرمایه گذاری، شخصیت و روحیه سرمایه گذاری و دانش و اطلاعاتی که دارید، بهترین نوع تحلیل تکنیکال را برای خود متناسب با بازار مالی مورد نظرتان انتخاب کنید؛

1. حمایت، مقاومت و روندها

امکان دارد در اصطلاحات مالی نام حمایت را شنیده باشید. حمایت در اصل همان محدوده قیمتی است که تقاضا بر عرضه غلبه می کند. خطوط حمایتی بر اساس نقاطی که در کف دره نمودار به چشم می خورد، به یکدیگر وصل می شوند. در محدوده هایی که حمایت وجود دارد، احتمال این که ریزش قیمت را شاهد باشیم بسیار کم است. عکس تمامی جملات بالا درباره حمایت می شود مقاومت. مقاومت یعنی افزایش قدرت عرضه. با اتصال سقف های قیمتی می توانیم محدوده مقاومت را محاسبه کنیم.

نهایتا در این سبک از تحلیل تکنیکال روندها هستند که آینده بازار را تعیین می کنند. چنانچه سقف ها و کف های بالاتری ثبت شوند، روند صعودی را شاهد خواهیم بود. چنانچه عکس این ماجرا رخ دهد بازار نزولی است. جهت روند با خطوط روند در نمودار مشخص می شوند. محدوده های مقاومتی و حمایتی در اصل خطوط روند هستند. این سبک چنانچه بهترین روش تحلیل تکنیکال نباشد، پایه ای ترین آن هاست و هر معامله گری می بایست آن را بشناسد.

2. فیبوناچی

برای نخستین بار لئوناردو فیبوناچی، ریاضیدان ایتالیایی توانست نسبت هایی را به دست آورد که بعدها نام خود را هم بر روی این نسبت گذاشت. خطوط تحلیل فیبوناچی طبق این نسبت رسم می شوند. مطابق با نظر تحلیلگران تکنیکال، محدوده های مهم برگشت در بازار به وسیله خطوط فیبوناچی مشخص می شوند. این سبک هم یکی از سبک های مورد علاقه در میان تحلیلگران است و بسیاری از فیبوناچی و الگوهای آن استفاده می کنند.

3. تحلیل اندیکاتوری

اندیکاتورها مثل فیلتر عمل می کنند، در حقیقت یک نوع فیلتر قدرتمندی برای جلوگیری از ورود به معاملات زیان آور و خروج به موقع از معاملات سودده است. اندیکاتورها متنوع اند و بعضی از آن‌ ها معتبر و معروف بوده که تریدرهای حرفه ای در دستور کار خود قرار می دهند تا شرایط معاملاتی خوبی را ایجاد کنند.


حتما برایتان جالب است : بهترین اندیکاتورها برای ارز دیجیتال


مرسوم ترین و معتبرترین اندیکاتورهایی که تریدرها برای تحلیل تکنیکال در بازارهای مالی از آن ها بهره مند می شوند، اندیکاتور میانگین متحرک مکدی RSI ایچیموکو باندهای بولینگر است. در گذشته معامله گران از تحلیل اندیکاتوری در بازارهای مالی برای معاملات خود استفاده می ‌کردند اما در حال حاضر با پیدایش سبک های جدید در تحلیل تکنیکال از این روش تحلیل کم تر استفاده می‌ شود. نقاط قوت و ضعف تحلیل اندیکاتوری به شرح زیر است:

نقاط قوت تحلیل اندیکاتوری
  • مناسب برای نوسان گیری
  • قابلیت استفاده در همه زمان ها
  • قابلیت تبدیل به معاملات اکسپرت
  • قابلیت استفاده در همه بازارهای مالی
  • قابلیت استفاده در معاملات طولانی مدت
  • قابلیت استفاده برای سیگنال های خیلی زیاد
  • استفاده در فریم های معاملاتی برای معاملات اسکالپ
  • قابلیت شخصی سازی در بازارهای مالی برای استراتژی های معاملاتی گوناگون
نقاط ضعف تحلیل اندیکاتوری
  • عدم امکان استفاده در شرایط بحرانی
  • ارائه سیگنال نادرست در خلاف جهت روند
  • درصد موفقیت پایین در سیگنال های باتاخیر
  • عدم امکان استفاده برای تعیین مرز ضرر در معاملات
  • ورود به نقاط غیر استاندارد و دور از محل رویش روندها
  • عدم امکان استفاده برای تعیین نقطه هدف برای معاملات

4. الگوهای قیمتی

یکی از پیش فرض های تحلیل تکنیکال، اصل تکرارشدن تاریخ است. لذا ما می توانیم الگوهای قیمتی که تکرار می شوند را پیدا کنیم و مطابق با آن ها روند بازار را پیش بینی کنیم. الگوهای بسیاری داریم و نیمی از آن ها صعودی و نیمی دیگر نزولی می باشند. این الگوها را می توان در یک کتابچه یا جزوه کوچک جمع آوری کرد. به صورت معمول بر اساس شکل الگو برای آن نام مشخص می کنند. به عنوان مثال می توان به الگوهای سر و شانه، پرچم، مثلث، فنجان و دسته اشاره داشت.

5. پرایس اکشن کلاسیک

یکی از مناسب ترین سبک های تحلیل تکنیکال، بدون شک سبک پرایس اکشن کلاسیک است که از گذشته با استقبال خوبی از تریدرها مواجه شده است. در سبک پرایس اکشن کلاسیک، تریدر می‌ تواند نحوه رفتار قیمت را در هر لحظه مورد ارزیابی قرار دهد و با توجه به الگوهای گوناگونی که از گذشته در دسترس بوده برای آینده قیمت تصمیم گیری نماید.

در حال حاضر در تحلیل تکنیکال سبک های جدیدتری ایجاد شده ولی سبک پرایس اکشن کلاسیک یکی از جذاب ترین سبک های تحلیلی در بازارهای مالی برای سودآوری است. در این سبک از الگوها و ابزارهایی که از گذشته در نمودار قیمت تشکیل شده به عنوان الگوها و ابزارهای مرسوم در بازار مالی برای معامله استفاده می ‌شود و تنوع الگوها بسیار زیاد است.


حتما برایتان جالب است : نکات ریز تحلیل تکنیکال که باید بدانید


به منظور استفاده از این سبک بهتر است از الگوهایی که قدرت زیادی در بازار مالی دارند و در بین اکثریت معامله گران استفاده از آن‌ ها مرسوم تر است استفاده نمایید. یکی از حائز اهمیت ترین و اصلی ترین ابزارها و الگوها در سبک پرایس اکشن کلاسیک الگوهای هندسی فیبوناچی کندل استیک چنگال واگرایی هاست.

نکته مهم درباره ابزارها و الگوهای پرایس اکشن کلاسیک این بوده که حتما بایستی با نحوه انجام معامله از طریق این الگوها آشنایی پیدا کنید و در اصول معامله گری به الگوها پایبند باشید. تنها آموزش استفاده از ابزارها و الگوهای سبک پرایس اکشن کلاسیک برای انجام معاملات در بازارهای مالی کافی نیست و حتما بایستی تسلط و تجربه کافی در نحوه اجرا و استفاده از این الگوها به منظور تشخیص سریع در نمودار لحظه ای قیمت برای انجام معاملات و تحلیل در بازارهای مالی داشته باشید. نقاط قوت و ضعف تحلیل پرایس اکشن کلاسیک به شرح زیر است:

نقاط قوت پرایس اکشن کلاسیک
  • ارائه سیگنال های لحظه ای و دقیق
  • قابلیت موفقیت زیاد و قدرت تحلیل گری بالا
  • قابلیت ورود مستقیم و ترید در بازارهای مالی
  • قابلیت استفاده در همه بازارهای مالی برای تحلیل سهام و قیمت کالا
  • به عنوان تاییدیه در انواع سبک های تحلیل تکنیکال برای سایر استراتژی های معاملاتی
  • قابلیت ورود سریع به معاملات و کسب فرصت های معاملاتی زیاد از طریق الگوهای متنوع
نقاط ضعف پرایس اکشن کلاسیک
  • احتمال بروز اشتباه در نحوه اجرا و تشکیل الگو
  • عدم تطابق دقیق بعضی از الگوها در شرایط واقعی بازار
  • از دست دادن کارکرد بعضی از این الگوها در بازار مدرن امروزی
  • احتمال ایجاد چالش های متنوع برای انجام معامله در بازار در صورت استفاده مستقیم

6. پرایس اکشن مدرن

در این سبک، تریدر با توجه به رفتار و نحوه انجام معاملات بازیگران اصلی در بازار، معامله انجام می‌ دهد. بازیگران فارکس در این بازار، شرکت های بزرگ و حقوقی ها در معاملات بازار بورس و نهنگ رمزارزها در نوسانات قیمت کریپتوها به عنوان بازیگران اصلی شناخته می ‌شوند.

در روش پرایس اکشن بر خلاف روش کپی تریدینگ، تریدر اختیار تام دارد با تحلیل قیمت ها از طریق الگو گرفتن از بازیگران اصلی در بازار تصمیم گیری کند در کدام معامله شرکت کند و از کدام معامله به موقع صرف‌ نظر کند. امروزه سبک پرایس اکشن مدرن از قدرتمندترین انواع سبک های تحلیل تکنیکال است. نقاط قوت و ضعف تحلیل پرایس اکشن مدرن به شرح زیر است:

نقاط قوت پرایس اکشن مدرن
  • قدرت بسیار بالای ترید
  • قابلیت ترید از طریق پول هوشمند
  • قابلیت ورود در هر شرایطی به بازار
  • قابلیت پیش بینی قیمت در بازارهای مالی
  • درصد موفقیت بسیار بالا نسبت به سایر سبک ها
  • قابلیت ورود به معاملات با کمترین میزان ضرر مالی
  • قابلیت دریافت معاملاتی به ریسک بسیار بالا با ریوارد
  • قابلیت استفاده برای معاملات کوتاه مدت روزانه و اسکالپ
  • قابلیت الگوبرداری از معاملات بازیگران اصلی بازارهای مالی
  • قابلیت استفاده برای ورود به معاملات طولانی مدت و پیش بینی دراز مدت قیمت
نقاط ضعف پرایس اکشن مدرن
  • تحلیل های پیچیده در این سبک
  • نیاز به آموزش حضوری و کاملا حرفه ای
  • نیاز به تسط کامل به سبک های معاملاتی و تجربه بالا

7. ایچیموکو

ایچیموکو یک سبک معاملاتی کارآمد به حساب می آید که در حقیقت خود ایچیموکو اندیکاتوری است که فقط در سطح یک اندیکاتور ساده نمانده و تبدیل به یک استراتژی معاملاتی شده است. سطوح حمایت، مقاومت و جهت روند با استفاده از اندیکاتور ایچیموکو در چارت تشخیص داده می شوند.


حتما برایتان جالب است : آموزش تحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال


میانگین های متحرک اعدادی هستند که ایچیموکو طبق آن رسم می شود. با استفاده از این روش ما در یک نمودار 3 اندیکاتور گوناگون را می بینیم که اطلاعات زیادی را در اختیارمان قرار می دهد. ایچیموکو به‌ تنهایی کافی نیست و نیاز است که برای استفاده از آن نسبت به روش های پایه ای مثل حمایت، مقاومت و روندها آگاهی داشته باشید.

8. امواج الیوت

از دیگر روش های تحلیل تکنیکال استفاده از امواج الیوت می باشد که نخستین بار به وسیله رالف نلسون الیوت ابداع شد. او بر این باور بود که بازارهای مالی از افراد تشکیل شده و احساسات و رفتار انسان‌ ها در شرایط مشابه، تکرار می‌ شود. او حرکات قیمت را به موج‌ هایی تشبیه کرد و این سبک را با نام امواج الیوت پایه‌ گذاری نمود. امواج الیوت از موج‌ های جنبشی و اصلاحی برای توجیه حرکات بازار استفاده می‌ کنند. تعداد زیادی از الگوهای پرایس اکشنی به وسیله امواج الیوت قابل توجیه هستند. شمارش امواج الیوت قوانین خاصی دارد که باید مدت‌ ها بر روی آن‌ ها مطالعه و تمرین شود.

در تئوری امواج الیوت، هر حرکت قیمت نام‌ گذاری و موج شماری می‌ شود و می‌ توان بر اساس آن‌ ها حرکت بعدی قیمت را پیش بینی کرد. امواج الیوت در طول زمان گسترش می یابد و افراد گوناگون سبک‌ های جدیدی را با استفاده از آن ابداع کردند. سبک رابرت ماینر و نئو ویو از جمله زیرمجموعه‌ های امواج الیوت به حساب می آیند.

وین ریت امواج الیوت در صورتی که در آن به تسلط برسیم، بسیار بالاست، ولی بعضی مواقع ریسک به ریوارد مطلوبی به ما نمی‌ دهد. از طرف دیگر تسلط بر روی قوانین آن سخت و زمان‌ بر است. بسیاری از تحلیل‌ گران هم بر این باورند که امواج الیوت تنها برای تحلیل کردن آینده بازار کاربرد دارد و نمی‌ توان با آن‌ ها معامله سو‌دده داشت، ولی هر سبکی باید شخصی سازی شده و از دل آن ستاپ‌ های مناسبی برای سود کردن طراحی نمود.


نتیجه گیری و کلام پایانی

در این مطلب درباره انواع سبک های تحلیل تکنیکال صحبت کردیم. روش های زیادی برای شروع این کار وجود دارند که بعضی مواقع حتی نام آن‌ ها را هم به ندرت شنیده‌ ایم. برخی از روش های تحلیل تکنیکال مثل استفاده از ابر ایچیموکو یا فیبوناچی و … نیز می‌ توانند در این دسته‌ بندی قرار گیرند.

ولی در اکثر اوقات در همین دسته‌ بندی‌ ها جای می‌ گیرند. انتخاب روش و سبک به هیچ عاملی به جز خودتان و روحیات خودتان بستگی ندارد. شما می‌ توانید با هر یک از روش های تحلیل تکنیکال، سوددهی داشته باشید و تنها تمرین و رعایت مدیریت سرمایه است که می‌ تواند بقای شما را در بازارهای مالی تضمین نماید.

همان طور که در ابتدای مقاله قول دادیم، در این مطلب شما را راهنمایی کردیم تا بهترین نوع تحلیل تکنیکال را با توجه به شرایط خود انتخاب کنید.

همچنین اگر دوست دارید با روش های سرمایه گذاری دلاری آشنا شوید، توصیه می کنم همین الان این مطلب را مطالعه فرمایید.

بهترین نوع تحلیل تکنیکال از نظر شما کدام است؟ در این خصوص تجربه ای داشته اید؟ (لطفا تجربه خود را با ما و سایر مخاطبان ما به اشتراک بگذارید)

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *