نحوه تشخیص کف قیمت سهام در بورس

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
نحوه تشخیص کف قیمت سهام

اگر بخواهید در قیمت های مناسبی یک سهم را بخرید و سود خوبی کسب کنید، باید زمان مناسب برای خرید سهام در بورس را تشخیص دهید و کف قیمتی هر سهم، می تواند جای خوب برای خرید پله ای سهم یک شرکت باشد ولی آیا می دانید نحوه تشخیص کف قیمت سهام چگونه است؟ جالب است بدانید که نحوه تشخیص کف قیمت سهام بسیار ساده است و تنها باید چند مورد را مد نظر داشته باشید و با دید بازتری به نمودار نگاه کنید. البته به همان اندازه که نحوه تشخیص کف قیمت سهام میتواند ساده باشد، به همان اندازه هم دور از دسترس است، چرا که اگر همه می توانند کف های قیمتی را تشخیص دهند، در اسم این بازار، بازار مالی و بورس نمی شد ولی من در این مطلب سعی می کنم شما را به صورتی راهنمایی کنم که سعی کنید با تمرین، کف های قیمتی سهم های مختلف را به درستی تشخیص دهید.

نحوه تشخیص کف قیمت سهام

مطمئنا اصطلاح کف‌ سازی در بورس و به ویژه در تحلیل تکنیکال به گوشتان خورده است. احتمالا شنیده اید که می‌ گویند سهم فلان در کف قیمتی قرار دارد و یا سهمی کف‌ سازی خوبی انجام داده و آمادگی لازم برای صعود را دارد، ولی آیا می‌ دانید که منظور از این اصطلاحات دقیقا چیست و چطور می توانید از آن ها برای انجام معاملات سودده در بورس استفاده کنید؟ چطور می‌ توان دریافت که سهمی بعد از اصلاح زمانی و یا قیمتی، کف‌ سازی لازم را انجام داده است و می‌ توان انتظار رشد از آن داشت؟ به صورت کلی منظور از سهم‌ هایی که در کف قیمتی قرار دارند به اصطلاح بورسی ها، خشک شده اند، آن دسته از سهم هایی هستند که قیمتشان برای مدتی در یک کانال خاص درجا می زند. سهام‌ های خشک‌ شده با حرکات خنثی و کسل‌ کننده، بارها در یک کف قیمتی نوسان می نمایند تا سهامداران را کلافه کنند.


در صورتی که تمایل دارید در ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، اتریوم و … سرمایه گذاری امن کنید و از امتیاز 10 درصد تخفیف کارمزد در معاملات رمزارزها بهره مند شوید، میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید؛

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال


در این صورت، نه خریدار سودی به دست می آورد و نه فروشنده قادر است سهام خود را در قیمت های مناسبی به فروش برساند. هر زمان سهم از نوسان‌ گیرها و سهامداران دستپاچه و بی‌ طاقت خالی شود و دیگر کسی در آن قیمت فروشنده نباشد، گفته می شود که سهم در کف قیمتی قرار دارد. در این حالت، سهم توانایی رشد نخواهد کرد. به منظور تشخیص این امر می بایست به حجم معاملات در انتهای روند نزولی نگاه کنیم، چرا که حجم معاملات بالا در انتهای روند نزولی حاکی از خروج فروشنده‌ ها و ورود سهامداران جديد است. زمانی که در قیمت فعلی سهامداران به سهامداری و حفظ سهام تمایلی نداشته باشند، یعنی سهم کف سازی خوبی انجام داده است و می توان انتظار صعود قیمتی را برای آن سهم داشت.

برای یافتن سهم خشک که در کف قیمتی قرار دارد باید به دنبال سهام هایی بگردید که در طول 1 الی 3 ماه گذشته روند صعودی نداشته باشد. با استفاده از فیلتر مخصوص به سهام‌ های خشک شده می‌ توانید این سهم‌ ها را بیابید. در روش دیگر قادرید در پی سهامی باشید که در 3 ماه گذشته حداکثر 10 درصد رشد داشته است. در واقع این‌ گونه سهم‌ ها را مد نظر داشته باشید. نهایتا وقتی که قیمت سهم حدود 10 درصد بالاتر از کف قیمت شناسایی شده در حال خرید و فروش بود، ورود کرده و تا حدود 50 درصد افزایش قیمت با سهم باشید.

در شرایط متعادل بازار بهترین زمان برای ورود به یک سهم، وقتی است که سهم خشک شده و کف سازی در بورس صورت گرفته باشد. در این موقعیت بعد از خرید به همراه پول هوشمند، صبر کنید و عجله نداشته باشید تا سود کافی را به دست آورید و با خارج شدن پول هوشمند شما هم از سهم خارج شوید که ضرری متحمل سرمایه شما نشود. در ادامه بیشتر در مورد نحوه تشخیص کف قیمت سهام صحبت خواهیم کرد؛

چگونه کف سازی در بورس را تشخیص دهیم؟

در حقیقت حجم بالای معاملات در انتهای روند نزولی نشان دهنده این است که سهامداران جدید وارد شدند و فروشنده های سهم نیز از سهم خارج شده اند و سهم پتانسیل خوبی برای افزایش قیمت دارد. برای مثال سهمی که معاملات روزانه‌ آن به صورت متوسط یک میلیون و دویست سهم است و در انتهای روند نزولی شاهد آنیم که چیزی بیشتر از 6 هزار سهم معامله نشده است، یعنی این که احتمال ریزش و یا وارد شدن به فاز خنثی وجود دارد!

در واقع در این حالت چنانچه رشدی را هم شاهد باشیم، در پی آن ریزش را تجربه خواهیم کرد و احتمال بازگشت به روند نزولی کم نخواهد بود، پس حجم بالای معاملات در پایین‌ ترین قیمت، یکی از معیارهای حائز اهمیتی است که به عنوان سیگنال ورود به حساب می آید. این امکان وجود دارد که این اتفاق بعد از یک اصلاح زمانی صورت پذیرد. البته در فرآیند کف سازی در بورس باید بازی حقوقی‌ ها را هم مد نظر قرار داد و این بدین معنی است که باید بررسی نمایید تا این حجم معاملات بر اثر جابجایی سهام میان سهامداران حقوقی نباشد. با توجه به موارد گفته شده، هر موقع و در هر سهمی که دیدید درجا زدن سهام شما را خسته‌ کرده است، نباید ناامید شوید.


حتما برایتان جالب است : آموزش رسم خطوط روند به زبان ساده


به این خاطر که بازیگر قصد دارد حوصله‌ شما را سر ببرد و سهام شما را در قیمت های بسیار مناسبی از چنگتان درآورد! لذا در مقابل شما کافی است لبخندی بزنید و دو دستی سهامتان را در پرتفوی خود حفظ کنید، وگرنه در آینده‌ ای نزدیک شاهد از دست رفتن سودی که حق شماست، خواهید بود. همچنین باید در نظر داشت که در هیچ کجای علم بورس و بازار سرمایه و در هیچ جای دنیا واژه‌ “سقف‌ سازی” وجود ندارد، بنابراین طبیعتاً کف سازی در بورس مفهوم مثبتی دارد و می توان با شناسایی به موقع آن، سود بسیار خوبی از سهم های گوناگون به دست آورد.

خرید در کف قیمت چگونه است؟

این استراتژی برای استفاده در بازار صعودی یا بدون روند مورد استفاده قرار می گیرد. فردی که در کف قیمت برای خرید اقدام می کند، یک یا چند مورد از کارهای زیر را انجام می دهد :

  • ** انتظار تا ثابت شدن قیمت : این کار قادر است وقتی که نشانه‌ های معکوس شدن قیمت مشاهده شد هم صورت پذیرد.
  • ** قرار دادن سفارش خرید محدود در قیمت‌ های پایین‌ تر : گذاشتن سفارش خرید در محدوده‌ های حمایتی، دیوارهای خرید و سطوح روانی، بسیار حائز اهمیت است، چرا که احتمال واکنش قیمت به این سطوح بسیار بالاست.
  • ** خرید پله‌ ای در روند نزولی : این کار موجب می شود تا میانگین خرید شما متعادل شود و هنگامی که قیمت پایین‌ تر است، فرد می‌ تواند دارایی های به مراتب بیشتری را خریداری نماید.

نکته مهم : نکته حائز اهمیت این است که خرید در کف قیمت موجب خواهد شد تا در دام فومو یا همان خرید در قله و یا فروش در کف قیمت نیافتیم.

تشخیص کف قیمت یک سهم

فیلتر شناسایی کف قیمتی

استفاده از فیلترها به منظور شناسایی روند بازار می تواند بسیار مفید باشد و تعداد زیادی از فعالان و معامله گران بازار بورس به دنیال فیلترهای مفید هستند که در این مطلب یکی از مهم ترین فیلترهای بورس که فیلتر شناسایی کف قیمتی سهم در بازار بورس است را در اختیارتان قرار داده ایم تا بتوانید با کپی کردن این کد و قرار دادن آن در بخش فیلتر سایت سازمان بورس، به سهام هایی که در کف قیمتی قرار دارند، دسترسی پیدا کنید و به سادگی بتوانید انواع آن ها را بشناسید.


حتما برایتان جالب است : چگونه در بازار نزولی سود کنیم؟


به منظور شناسایی سهام هایی که در کف قیمتی 60 روزه قرار دارند، این فیلتر قابل استفاده است. در واقع اجباری به استفاده از این فیلتر برای طول مدت 60 روز نیست! شما می‌ توانید به دلخواه خود عدد 60 را در فرمول این فیلتر تغییر داده و در بازه زمانی مورد نظرتان، کف قیمتی را محاسبه کنید.

true==function()
{
var MinPrice=function(){

var min=[ih][0].PriceMin;
var ipos;

for(ipos=0;ipos<60;ipos++) if(min>[ih][ipos].PriceMin)
min=[ih][ipos].PriceMin;

return min;
};

if((pl)<MinPrice())
{
return true;
}
else
{
return false;
}
}()

نکات مهم برای خرید در کف قیمتی

  • بررسی روند کلی بازار : معامله در جهت روند بسیار هوشمندانه می باشد، لذا در روند صعودی، می بایست در قیمت پایین خریداری کنیم و در قیمت بالا برای فروش اقدام کنیم تا سود خوبی به دست آوریم. در روند نزولی هم بایستی در قیمت بالا بخریم و در قیمت پایین فروشنده باشیم.
  • بررسی کنید که چرا روند نزولی است : در این راستا باید پاسخ چندین سوال را بدهید؛ آیا این کف قیمت بر اثر شایعاتی که اثر آن ها موقتی ایست، ایجاد شده است؟ آیا سهام مورد نظر حباب قیمتی دارد و اصلاح قیمتی را برای آن متصوریم؟ آیا در عبور از بالاترین قیمت خود موفق نبوده و در حال حاضر در اصلاح بلندمدت قرار گرفته است؟ چنانچه پاسخ این سوال را داشته باشید، در خواهید یافت که آیا زمان مناسب برای خرید است یا نه. البته که توجه به اخبار هم می تواند کمک کننده باشد ولی به تنهایی نباید مبنای خرید و فروش شما قرار گیرد و همچنین باید قدرت تشخیص اخبار واقعی و فیک را نیز داشته باشید تا درگیر شایعات نشوید.
  • حرکات شدید قیمت را بررسی کنید : چنانچه قصد خرید دارید، ولی قیمت در نوسان شدید قرار دارد، به علت ایجاد تفاوت میان قیمت مورد انتظار معامله مورد نظر و قیمت انجام معامله، قادر نیستید در قیمت دقیق برای خرید اقدام کنید.
  • خرید پله ای را مد نظر قرار دهید : استراتژی مناسب این است که در زمان اصلاح یا ریزش بازار، برای خرید اقدام کنید و چنانچه قیمت پایین‌ تر از قیمت خرید قبلی شما رسید، مجددا برای خرید اقدام کنید، چرا که با این کار شما قادرید میانگین خرید خود را متعادل کنید.
  • بررسی روند قیمت در تایم فریم‌ های گوناگون : بعد از بررسی، قادرید سفارشات خود را در کف ایجاد شده در تایم فریم های بلندمدت قرار دهید. برای سهام هایی که قیمت آن ها نسبتا ثابت می باشد، این روش می‌ تواند فرصت‌ های معاملات در کوتاه مدت را نشان دهد و نکته جالب تر این که این روش را می‌ توان با سطوح فیبوناچی اصلاحی ادغام کرد، ولی در مجموع نیاز با دانش فنی خاصی نخواهد داشت.
  • تعیین حد ضرر : معامله گران می بایست همواره ریسک خود را مدیریت نمایند، لذا قرار دادن حد ضرر برای معاملات الزامی است. همچنین جنانچه سودی در این بین به دست آوردید، می توانید سیو سود کنید.

نتیجه گیری و کلام پایانی

کل سرمایه‌ گذاران بازار بورس به خوبی می دانند که بعد از خرید سهام می بایست با روش‌ های تحلیل آن را مورد بررسی قرار دهند. آن ها می بایست بتوانند با استفاده از تحلیل تکنیکال، خطوط حمایت و مقاومت سهام را تشخیص دهند. نیاز به بررسی این امر است که آيا افرادی كه قصد فروش و خروج در محدوده‌ حمايتی داشتند، موفق به فروش و خروج از سهم شده‌اند و یا هنوز فروشنده‌ های بسیاری در آن قیمت ها وجود دارند.

هر زمان فروشنده‌ هایی برای فروش تصمیم خود را گرفته باشند ولی موفق به فروش و خروج از سهم نشوند، بدین معنی است که آن سهم توانایی افزایش قیمت را ندارد. در این مقاله آموزشی توضیح دادیم که چطور پس از اصلاح زمانی و یا قیمتی کف سازی در بورس انجام شده است و سهم آماده‌ روند صعودی است و امیدواریم که استفاده های لازم را برده باشید.

همان طور که ابتدای مقاله به شما قول دادیم، در این مطلب نحوه تشخیص کف قیمت سهام در بورس را توضیح دادیم.

همچنین اگر دوست دارید در مورد سهام بنیادی بورس ایران که باید حتما بخریم بیشتر بدانید، این مطلب را حتما مطالعه کنید.

شما تا به حال از فیلتر شناسایی کف قیمتی استفاده کرده اید؟

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *