سهامداری یا نوسان گیری بهتر است؟

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
سهامداری یا نوسان گیری

سهامداری یا نوسان گیری برای شما مناسب تر است؟ به صورت کلی اگر دید بلندمدت به سرمایه گذاری دارید و نمی خواهید زمان زیادی به بازار بورس اختصاص دهید، سرمایه گذاری بلندمدت بهترین گزینه است ولی اگر دید تحلیل تکنیکال دارید و دوست دارید با بازار بورس بیشتر درگیر شوید، نوسان گیری در بورس برایتان گزینه مناسب تری است؛ ولی در این مطلب خیلی ساده بررسی می کنیم که سهامداری یا نوسان گیری برای شما بهترین گزینه ممکن است؛

سهامداری یا نوسان گیری

وقتی که فردی تصمیم به سرمایه‌ گذاری می‌ گیرد، گزینه‌ های زیادی پیش روی خود دارد. سرمایه‌ گذاری در بورس، ملک، زمین، ارز، طلا، سکه و صندوق‌ ها سرمایه‌ گذاری از جمله انتخاب‌ های اصلی سرمایه‌ گذاران در ایران به حساب می آید.


حتما برایتان جالب است : بهترین صندوق های قابل معامله در بورس


ضمن این‌ که برای انتخاب روش مناسب، معیارهای گوناگونی مانند میزان دارایی، ریسک‌ پذیری و بازده مورد انتظار هم می بایست در نظر بگیرید. بین تمامی معیارها، افق زمانی موضوعی متفاوت است. سرمایه‌ گذاری می‌ تواند با دو استراتژی بلندمدت و کوتاه‌مدت انجام شود که هر یک از آن‌ ها ویژگی‌ های مخصوص به خود را دارد و می‌ تواند نتیجه متفاوتی را برای فرد به همراه آورد.

به صورت کلی شما برای سرمایه گذاری در بورس دو گزینه سهامداری بلندمدت و نوسان گیری های کوتاه مدت و یا میان مدت را پیش روی خود دارید که با توجه به شخصیت سرمایه گذاری، میزان ریسک پذیری، مقدار سرمایه ای که دارید، میزان زمانی که می توانید به بازار اختصاص دهید، دانش و آگاهی که در مورد بورس دارید و افق زمانی مورد نظرتان برای سرمایه گذاری می توانید بهترین گزینه را برای خود انتخاب کنید.

در نظر داشته باشید که بهترین استراتژی سرمایه گذاری در بورس برای تمامی افراد یکسان نیست و ممکن است با توجه به معیارهایی که پیش تر گفتیم، نوسان گیری برای فردی بهترین گزینه باشد که سود بسیار خوبی برای وی به همراه می آورد ولی اگر دقیقا همان روش را شما به کار بگیرید، متحمل ضررهای فراوان شوید! پس در نظر داشته باشید که با توجه به شرایط خود باید بهترین استراتژی را برای سرمایه گذاری در بورس انتخاب کنید؛ در ادامه به شما کمک می کنیم که بین سهامداری یا نوسان گیری بهترین تصمیم را اتخاذ کنید.

1. سهامداری بلند مدت در بورس

در بازار سرمایه، شما کمتر تریدر حرفه ای را پیدا می کنید که تنها با استراتژی بلندمدت یا کوتاه‌ مدت سرمایه‌ گذاری کند. به صورت معمول افراد سبد سهام خود را به صورتی می چینند که از هر دو مورد سود کوتاه‌ مدت و بلندمدت پشتیبانی نماید، ولی چرا از این استراتژی استفاده می کنند؟ اصلا چرا یک تریدر حرفه ای باید سرمایه گذای بلندمدت در بورس انجام دهد؟ افرادی که به سرمایه‌ گذاری کوتاه‌ مدت در بورس می‌ پردازند، تریدری را به عنوان شغل انتخاب کرده اند. این افراد به نقدینگی احتیاج دارند و این بدین معنی است که چنانچه اصل و سود پول به سرعت بازنگردد، نمی‌ توانند مجددا برای انجام خرید و فروش های خود اقدام کنند.

از طرف دیگر سرمایه‌ گذاری‌ های کوتاه‌ مدت یا نوسان‌ گیری، بعضا سود خوبی به همراه دارد و گاها می‌ تواند زیان‌ بار باشد یا سود کمی به همراه داشته باشد. بنابراین همین افراد هم که تریدرهای ماهر هستند، بخشی از دارایی خود را در سهام بنیادی سرمایه‌ گذاری می‌ کنند. برای آن بخش از دارایی افق دید چند ساله دارند، نمی‌ خواهند ریسک زیادی متوجه آن باشد و از همه مهم‌ تر نقدینگی آن بخش برایشان اهمیت ندارد. لذا یک تریدر خبره که روزانه دارایی‌ اش را مدیریت می‌ کند و افق دید کوتاه‌ مدت دارد، باز هم برای سرمایه گذاری بلندمدت در بورس اقدام می کند.


حتما برایتان جالب است : سهام های مناسب برای نوسان گیری


حال برعکس این حالت را فرض کنید؛ آیا همه سرمایه گذارانی که به شکل بلندمدت در بورس سرمایه گذاری می‌ کنند، معاملات روزانه را نیز در دستور کار قرار می دهند؟ خیر؛ بسیار از افراد فرصت انجام معاملات روزانه را ندارند و تنها سرمایه گذاری بلندمدت در بورس را با اهداف توضیح داده شده در قبل انجام می‌ دهند. بعضی از این افراد، در کنار نداشتن فرصت کافی، دانش بورسی هم ندارند و نمی‌ توانند سهام بنیادی را شناسایی کنند. بعضی دیگر دارایی اندکی دارند و با آن میزان از دارایی قادر نیستند سهام مناسب را به تعداد مناسب تهیه کنند و نهایتا سود زیادی به دست نمی آورند.

مزایای سرمایه گذاری بلندمدت

به صورت معمول افراد بعد از سرمایه گذاری بلندمدت، احساسات مختلفی را تجربه می کنند. برای مثال در ابتدا دچار وسواس برای انتخاب بهترین روش می‌ شوند و در ادامه اندکی نگرانی و استرس را تجربه می‌ کنند و نهایتا یاد می گیرند که با جریان پیش بروند و افق دید عمیق‌ تری داشته باشند. بعضی از مهم ترین مزایای سرمایه گذاری بلندمدت را در این بخش آورده ایم؛

  1. زمانی که شما با استراتژی بلندمدت برای سرمایه گذاری در بورس اقدام می کنید، تصمیمات هیجانی و لحظه‌ ای معنایی ندارند. چنانچه قیمت ها به علت رخدادهای سیاسی و اجتماعی خاص نوسانی شود، تاثیری در تغییر تصمیم شما نخواهد داشت. این رخدادها گذرا هستند و احتمالا بعد از مدتی، شرایط به حالت قبل باز خواهد گشت و سرمایه شما رشد خود را می کند.
  2. تاریخ تکرار می‌ شود؛ زمانی که ما بازارهایی مانند مسکن، طلا و بورس را در چند سال متوالی بررسی می‌ کنیم، کاهش قیمت قابل توجه و زیان برای سرمایه گذاران در آن مشاهده نمی کنیم. تاریخ ثابت کرده است که رشد قیمت همیشه وجود دارد و داشتن استراتژی بلندمدت در سرمایه گذاری همیشه بهره خوبی را برای فرد به همراه دارد.
  3. بهره مرکب یکی از اصلی ترین موارد در سرمایه گذاری بلندمدت به حساب می آید. لذا زمانی که شما قصد دارید از بهره مرکب استفاده کنید، بایستی به فاکتور زمان بیشتر از قبل اهمیت دهید. اصلا سرمایه گذاری بلندمدت بدون بهره مرکب، بی معنا خواهد بود! به ویژه در بورس و صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری که سود دوره‌ ای می پردازند، بهره مرکب یک فاکتور اصلی به شمار می رود.
  4. امنیت از دیگر مزیت های سرمایه گذاری بلندمدت در بازار بورس می باشد. فردی که به صورت مستقیم در بورس سرمایه گذاری می‌ کند، سهام بنیادی و مطمئن‌ تری را برای سهامداری در نظر می‌ گیرد. البته اگر سرمایه گذار قصد سرمایه گذاری غیرمستقیم در بازار بورس را هم داشته باشد، بازهم گزینه های مختلفی پیش رویش قرار دارد و می تواند بهترین انتخاب را برای خود داشته باشد.
  5. استفاده از استراتژی بلندمدت در سرمایه گذاری، امکان خرج‌ های اضافه و هدررفت پول را از شما خواهد گرفت. بعضی از افراد هر مقدار پولی که کسب می کنند را باید خرج کنند! سرمایه‌ گذاری بلندمدت که امکان برداشت پول را به افراد نمی‌ دهد، انتخاب مناسبی برای این افراد می باشد.

2. نوسان گیری در بورس

نوسانگیری در بورس یک نوع استراتژی معاملاتی محسوب می شود و واژه های «نوسان گیر» یا «سفته باز» به معامله‌ گرانی گفته می شود که با هدف کسب سود ناشی از تغییرات قیمت سهم، وارد مبادلات با ریسک زیاد می‌ شوند. حال این کسب سود می‌ تواند مستقیما از نوسانات قیمتی سهم یا به صورت غیر مستقیم و ناشی از سود تقسیمی شرکت‌ ها باشد.


حتما برایتان جالب است : روش نوسان گیری در بورس


تنها عامل موثر در نوسانگیری، روند قیمتی سهم است، لذا آشنایی با روش تحلیل تکنیکال و شناسایی نقاط حمایت‌ و مقاومت بسیار حائز اهمیت است، چرا که به خرید سهم در کف و فروش آن در سقف منتهی خواهد شد. نوسان‌ گیران به صورت معمول هدف قیمتی مشخصی برای معامله سهم ندارند و این امکان وجود دارد که با مثبت شدن روند قیمتی یک سهم آن را بخرند و در روند منفی برای فروش اقدام نمایند.

فردی که با نوسانات بازار همراهی می کند، قیمت‌ های لحظه‌ ای و صف‌ های خرید و فروش را دنبال و تصمیمات خود را بدین صورت اتخاذ می کند، ولی به این خاطر که ‌تغییرات قیمتی در واحد زمان سرعت‌ های گوناگونی دارد، برخی از نوسان‌ گیرها در مدت زمان بلندتری نوسان گیری می‌ کنند و برخی در کوتاه‌ مدت برای انجام معاملات مد نظر خود اقدام می کنند. نوسان‌ گیران را مطابق با نحوه نوسان گیری در بورس، می‌ توان به چند گروه اصلی تقسیم‌ بندی کرد که به شرح زیر می باشند:

  • گروه اول در بلندمدت و طی چند ماه با تمرکز بر اطلاعات مالی و تحلیل بنیادی سهام نوسان گیری می‌ کنند.
  •  گروه دوم با استفاده از تحلیل تکنیکال نوسان گیری می‌ کنند؛ در این روش سرمایه‌ گذاران با استفاده از نمودارها در بازه‌ های زمانی کوتاه‌ مدت سهمی را می خرند و پس از چند درصد رشد قیمتی، برای فروش آن در قیمت های بالاتر اقدام می کنند.
  •  گروه سوم با استفاده از جو حاکم بر بازار، نوسان گیری روزانه را در دستور کار خود قرار می دهند. بعضا مشاهده شده است که انتشار یک خبر موجب رشد سهام گروهی خاص شده است.

البته متاسفانه بعضی از افراد هم وجود دارند که به علت دسترسی به رانت و اطلاعات شرکت‌ ها، زودتر از اهالی بازار از آن چه قرار است در سهمی رخ دهد، باخبر می شوند و با استفاده از این اطلاعات، برای نوسان گیری اقدام می کنند.

نوسان گیری بهتر است یا سهامداری

گروه خاصی از فعالان بازار هم با داشتن منابع مالی زیاد، نوسانگیری لحظه‌ ای می کنند؛ به بیان دیگر این افراد قادرند در زمان اندکی مبلغ زیادی از یک سهم را خرید و فروش نمایند. البته باید در نظر داشت که این مفهوم مخصوص بازار بورس نیست و نوسان گیری ارز دیجیتال نیز رواج زیادی پیدا کرده است و سرمایه گذاران بسیاری در این مسیر به کسب سود می پردازند.

مزایای نوسان گیری در بورس

در کشور ما بیشتر فعالان بازار بورس، سفته‌ بازان را افرادی خطرناک با اخبار رانتی خاص می‌ شناسند ولی می توان گفت که بورس بدون نوسان‌ گیران با کمبود یک رکن حائز اهمیت مواجه می شود و البته در صورت افزایش سفته‌ بازان هم تعادل بازار برهم خواهد خورد.


حتما برایتان جالب است : اشتباهات رایج در بورس ایران


کمیته قراردادهای آتی آمریکا، سفته‌ باز را تریدری تعریف می کند که ریسک معاملات را در نظر نمی گیرد یا آن را کم‌ اهمیت می داند و با هدف کسب سود از پیش‌ بینی‌ های درست حرکات قیمتی، خرید و فروش می نماید. ‌همچنین ویکتور نیدهوفر، سفته‌باز مشهور در کتاب ‌«‌سفته‌ باز به‌ عنوان قهرمان‌»‌ نوشته است که لازم است در کنار اصولی که منجر به کسری و مازاد می‌ شوند، نقش سفته‌ بازان را هم در نظر بگیرید. زمانی که محصول به قدری کوچک است که در حد نرمال، مصرف آن منجر به رضایت نمی‌ شود؛ سفته‌ بازان با هدف کسب سود از خرید محصول کمیاب، اقدامات لازم را انجام می دهند.

در واقع خرید آنهاست که موجب می شود قیمت افزایش یابد؛ به بیان دیگر مصرف از عرضه پیشی می‌ گیرد. تولیدکنندگان با مشاهده قیمت بالا، ترغیب می‌ شوند تولید را بیشتر کنند تا بتوانند کمبود و کسری را جبران کنند و در این صورت بازار از حالت رکود خارج خواهد شد. از طرفی زمانی که قیمت بیش از تصورات سفته‌ بازان است، اشتیاق مصرف و صادرات کاهش پیدا می کند و در این زمان نوسانگیران برای فروش اقدام می کنند. این فروش موجبات ایجاد جو منفی و کاهش قیمت را فراهم می کند و عده ای در این کاهش قیمت، برای خرید ترغیب می شوند و بازار مجددا حرکت خواهد کرد.

در روند سفته‌ بازی، مقادیر زیادی از حجم معاملات روزانه می‌ تواند به نقدشوندگی بازار کمک کند، لذا ریسک نقدشوندگی کمتر از حالت عادی خواهد شد و نهایتا، شکاف قیمتی بین عرضه و تقاضا هم پر می شود. در نظر بگیرید که فعالان بازار همیشه به‌ دنبال به دست آوردن بیش‌ ترین سود در کمترین زمان ممکن هستند و نوسان گیری، به شرطی که با مهارت بالا انجام شود، می‌ تواند در دستیابی به این هدف شما را یاری دهد. در واقع این سوددهی در بازه زمانی کوتاه موجب شده است که بسیاری از افراد به دنبال مقالات یا دوره‌ های آموزش نوسان گیری در بورس باشند و استراتژی معاملاتی خود را بر این اساس تنظیم نمایند.

نوسان گیری برای چه افرادی مناسب است؟

به صورت کلی نوسانگیرها افراد ریسک‌ پذیری به حساب می آیند. نوسان گیری به تمرکز بالا، تجربه کافی در معاملات و بررسی مداوم بازار نیاز دارد. لذا این کار مناسب آن دسته از کسانی است که روحیه ریسک‌ پذیری بالایی دارند و زمان کافی برای حضور مستمر در بازار و رصد کردن بازار را نیز در اختیار دارند.

در واقع نوسانگیری موجب کسب ثروت نمی شود، به این خاطر که هم ریسک آن بالاست و هم احتمال خطای تشخیص در آن زیاد است. در نوسان گیری در کنار این که فرد استرس زیادی را تحمل می‌ کند، به صورت معمول در صف‌ های فروش هم گیر می‌ افتد. همچنین ریسک از دست دادن دارایی در مدت زمان کوتاه نیز وجود دارد و همین موجب می شود که افراد کمی بخواهند برای نوسان گیری در بازار بورس و به صورت کلی بازارهای مالی اقدام کنند.


حتما برایتان جالب است : ارزهای دیجیتال جدید برای سرمایه گذاری


همان طور که احتمالا می دانید، کارمزد کارگزاران بورسی ۱.۲۵ درصد است، لذا برای این که ضرر نکنید، بایستی سهم را حداقل یک و نیم درصد بالاتر به فروش برسانید و چنانچه سهمی را در صفر تابلو خریداری کند و در مثبت پنج هم به فروش برسانید، تنها سه و نیم درصد سود به دست می آورید. به صورت کلی ما در تیم مای مانی توصیه می کنیم که برای معامله در بازار سهام بهتر است صبور بود و نگاه بلندمدت داشته باشید و برای معاملات خود، حد ضرر تعیین کرده و به آن پایبند بمانید.


نتیجه گیری و کلام پایانی

زمانی که قصد دارید راه و روش خاصی را برای انجام یک کار پیش بگیرید، بایستی دلیل انتخاب آن راه و روش برایتان روش شود. به عنوان مثال چنانچه ندانید چرا باید بلندمدت سرمایه گذاری کنید، دیگر چه تفاوتی می کند استراتژی بلندمدت را انتخاب کنید یا کوتاه‌ مدت؟!

حتی امکان دارد پس از مدتی از انتخاب استراتژی، سردرگم شوید و تصمیم گیری کنید روش های دیگر را امتحان کنید. بنابراین دانستن این که چرا باید بلندمدت سرمایه‌ گذاری کنید، نحوه انجام سرمایه گذاری بلندمدت به شکل مستقیم و غیر مستقیم در بورس و ویژگی‌ های هر کدام می‌ تواند ما را انتخاب بهترین روش کمک کند.

به صورت کلی سرمایه گذاری بلندمدت زمان بسیار کمتری نیاز دارد و دانش خیلی بالایی هم نیاز ندارد و با هر میزان سرمایه ای می توان برای آن اقدام کرد و اگر فرد ریسک پذیری نیستید نیز می توانید از این روش استفاده کنید و این را هم در نظر داشته باشید که سودهای کلان بورس در سرمایه گذاری بلندمدت نهفته است و اگر سهام مناسبی را برای سرمایه گذاری بلندمدت در بورس انتخاب کرده باشید، مطمئنا سهام های شما روند قیمتی خوبی را پشت سر گذاشته و سود خوبی را در طولانی مدت برای شما به ارمغان می آورند.

همان طور که در ابتدای مقاله قول دادیم، در این مطلب درباره انتخاب بین سهامداری یا نوسان گیری صحبت کردیم.

همچنین اگر دوست دارید نوسان گیری در بازار ارز دیجیتال را بشناسید، همین الان روی لینک مورد نظر کلیک کنید؛

به نظر شما سهامداری یا نوسان گیری برای شخص شما مناسب تر است؟

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *