عوامل موثر در بازار بورس کدامند؟

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
عوامل موثر در بازار بورس

از نظر شمه مهم ترین عوامل موثر در بازار بورس کدامند؟ اگر بخواهید در بازار بورس سرمایه گذاری کنید و به خصوص اگر دید بلندمدت به سرمایه گذاری داشته باشید، اطلاع از عوامل موثر در بازار بورس برای سرمایه گذاری در بورس، می تواند دید خیلی خوبی نسبت به وضعیت فعلی و چشم انداز بازار سرمایه به شما بدهد و همین امر به شما کمک می کند که با بررسی عوامل موثر در بازار بورس که در این مطلب یاد می گیرید، چشم انداز دقیقی را از روند حرکتی بازار بورس در آینده پیش بینی کنید و یاد بگیرید که در بهترین زمان، سرمایه خود را وارد بهترین صنایع و بهترین سهم ها کنید و سود بسیار خوبی را کسب کنید با وجود این که ریسک بسیار پایینی را متحمل شوید؛ پس حتما تا انتها با مای مانی همراه بمانید تا در کنار هم، عوامل موثر در بازار بورس را بررسی کنیم.

عوامل موثر در بازار بورس

عوامل مؤثر بر رفتار بازار بورس یکی از اصلی ترین المان هایی به حساب می آید که فعالان بازار بورس علاقه‌ مند هستند درباره آن‌ ها اطلاعات دقیق و کاملی به دست آورند. در حقیقت آینده بورس و رفتارهای احتمالی آن، اهمیت زیادی برای سرمایه‌ گذاران دارد. مناسبات اقتصاد بین‌ الملل و مناقشات سیاسی منطقه‌ ای، قیمت نفت و کالاهای جهانی، عوامل موثر بر اقتصاد کلان مثل نرخ ارز، سود بانکی و تعرفه بازرگانی، تحولات صنایع و اقتصاد شرکت‌ ها از جمله موارد مؤثر بر رفتار بازار سرمایه هستند.


حتما برایتان جالب است : چرا در بورس ضرر می کنیم ؟


با تمام این تفاسیر این موارد آنچنان گسترده و متغیر هستند که هرکسی نمی‌ تواند به تفسیری دقیق درباره آن ها دست پیدا کند. تنها تحلیل گران خبره آن‌ هم با استفاده از ابزارهایی مثل تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال در کنار توجه به رویکرد مالی-رفتاری، می توانند به تفسیری قابل استناد در مورد عوامل موثر بر رفتار بازار بورس دست پیدا کنند. در ادامه عوامل موثر در بازار بورس را بررسی کرده ایم؛

1) رشد نقدینگی و افزایش قیمت ارز و تورم

یکی از عوامل موثر بر وضعیت بازار سرمایه، رشد نقدینگی و افزایش قیمت ارز و به دنبال آن، افزایش میزان تورم در جامعه است. دلیل ایجاد تورم های سنگین در ایران چیست؟ در واقع می توان این طور گفت که تورم در همه جا و در همه زمان ها یک پدیده پولی است و این بدین معنی است که چنانچه شما به دنبال سرچشمه تورم ایجاد شده در جامعه هستید، می بایست رد پول و رشد پایه پولی و نقدینگی تورم زا در جامعه را دنبال نمایید.

این امکان وجود دارد که سوالی دیگر برای شما پیش آمده باشد، سوالی مبنی بر این که چرا دولت ها نقدینگی را در جامعه افزایش می دهند؛ با این که می دانند این رشد پایه پولی و نقدینگی باعث تورم می شود؟ پاسخ به این سوال مربوط به کسری بودجه است. در ایران به دلیل عواملی مثل تحریم و … درآمدهای دولت به شدت کاهش پیدا کرده است و اصطلاحا دخل و خرج دولت با یکدیگر همخوانی ندارد. (البته زمانی که تحریم نبودیم هم همین طور بود!!)

از همین روی دولت ها به منظور جبران کسری بودجه ناشی از کاهش درآمدها، اقدام به افزایش نقدینگی در جامعه می کنند که این عامل موجب به وجود آمدن تورم های سنگین در اقتصاد ایران خواهد شد. مطمئنا تورم ایجاد شده در جامعه به عنوان یکی از عوامل موثر بر وضعیت بورس، اثرات خود را بر روی کالاها، خدمات، صنایع و تولیدات و هر آنچه که با اقتصاد ایران در ارتباط است، می گذارد.

بورس هم بدین شکل است و مطمئنا از این افزایش تورم در جامعه اثر می گیرد و قیمت سهام شرکت ها و شاخص کل بورس هم بیشتر می شود. زمانی که نقدینگی در جامعه بیشتر می شود، قیمت هم با افزایش مواجه می شود و این افزایش قیمت ارز، باعث افزایش قیمت ها در تمامی بازارهای مالی، کالا، خدمات و … خواهد شد. بورس ایران هم تحت تاثیر قیمت دلار و تورم است. از دو دیدگاه می توان به تاثیر تورم و نرخ ارز بر افزایش قیمت سهام صنایع بورسی ایران نگاه کرد که به شرح زیر می باشد:

الف) دارایی های بسیار زیاد شرکت های فعال در بورس ایران : در این خصوص می توان به تجهیزات و ماشین آلات خطوط تولید تا ساختمان ها و زمین های ارزشمند اشاره کرد. تورم ایجاد شده در جامعه، بر روی کالاها و دارایی های گوناگون اثرگذار است، لذا به دنبال افزایش قیمت و ارزش دارایی های یک شرکت، سهام شرکت مذکور هم از این افزایش قیمت دارایی های زیر مجموعه، اثر گرفته و رشد می کند.


حتما برایتان جالب است : نحوه خرید خودرو از بورس کالا


برای مثال این طور فرض کنید که یک شرکت تولید فولاد در بورس ایران، یکی از ماشین آلات خطوط تولید خود را در سال 1385 به قیمت 1 میلیون دلار خریده است؛ با توجه به نقدینگی و تورم موجود در سال 1385، قیمت دلار در آن زمان 1000 تومان بوده است و در حال حاضر و به دلیل رشد نقدینگی و تورم ایجاد شده ناشی از آن و با توجه به قیمت روز دلار، این رقم تقریبا 50 برابر رشد کرده است!

لذا قیمت ماشین آلات خطوط تولید فولادسازی مذکور، بدون در نظر گرفتن مستهلک شدن این تجهیزات، حدود 50 برابر شده است. به بیان دیگر دارایی های زیرمجموعه این فولادسازی هم، همگام با تورم، 50 برابر شده و به دنبال آن با یک حساب سرانگشتی، می توان این طور نتیجه گرفت که قیمت سهام این شرکت هم می بایست 50 برابر شود. البته در نظر داشته باشید که محاسبات حدودی است و هزینه استهلاک این تجهیزات لحاظ نشده است.

ب) افزایش سودآوری شرکت ها به دلیل تورم : از دیگر دلایلی که تاثیر تورم را بر افزایش ارزش سهام موجود در بورس نشان می دهد، افزایش سوددهی شرکت هاست. برای مثال یک شرکت در 10 سال پیش به ازای هر سهم 100 تومان سود داشته است و با P/E معقول حدود 6، سهام مذکور، 600 تومان ارزش داشته است اما در حال حاضر با افزایش تورم و به تبع آن با افزایش سوددهی شرکت مذکور، سود هر سهم به 500 تومان رسیده است و با P/E حدود 6 واحدی، هر سهم باید 3000 تومان قیمت داشته باشد.

2) انتظار تورمی

یکی دیگر از عوامل موثر در بازار بورس بدون شک مربوط به انتظارات تورمی در جامعه است. تحلیل گران و سرمایه گذاران بورسی، قبل از آن که به وضعیت فعلی سهام مورد نظر و یا کلیت اقتصاد نگاه کنند، آینده سهام و پیش بینی ها را مد نظر قرار می دهند. لذا انتظارات جامعه از آینده اقتصاد و به ویژه انتظارات مردم از تورم در آینده نقشی مهمی در رونق و یا رکود بازار سرمایه خواهد داشت. برای مثال در زمانی که تحلیلگران و سرمایه گذاران، کسری بودجه دولت را مشاهده می کنند، به سادگی قادرند پیش بینی کنند که در آینده نزدیک، این کسری بودجه با افزایش نقدینگی در جامعه جبران خواهد شد و به تبع آن تورم افزایش پیدا خواهد کرد.


حتما برایتان جالب است : پیش بینی نرخ تورم سال 1402


لذا سرمایه گذاران در تلاشند از همین الان برای خرید سهام اقدام نمایند تا سرمایه خود را در برابر طوفان تورم حفظ کنند که این خرید سهام باعث رونق بورس نیز خواهد شد یا وقتی که به دلیل تحریم ها، آینده ای روشن برای افزایش درآمدهای کشور پیش بینی نمی شود، مطمئنا انتظارات تورمی ایجاد خواهد شد و این انتظارات تورمی خود را در افزایش قیمت کالاها، خدمات و یا دارایی های گوناگون به خصوص بازار بورس کشور نشان خواهد داد.

3) سیاست های اقتصادی دولت

از دیگر عوامل موثر در بازار بورس ایران، سیاست های اقتصادی دولت های گوناگون می باشد. تجربه سالیان گذشته بورس نشان داده است که دست دولت های گوناگون برای دخالت ها و یا تشویق به سرمایه گذاری در بورس بسیار باز است و این که رفتار تصمیم گیران دولتی با بازار سرمایه به چه صورت است، می تواند در رونق و یا افت بورس نقش مهمی را ایفا کند. دولت و زیرمجموعه های آن، با استفاده از ابزارهای گوناگونی که در دست دارند، قادرند به عنوان یکی از عوامل موثر بر وضعیت بورس، نقش خود را ایفا نمایند. در ادامه به برخی از ابزارهای دولت برای تاثیر گذاری بر این بازار اشاره می کنیم؛

الف) نرخ بهره بین بانکی : شاید اسم بهره بین بانکی به گوشتان خورده باشد و برایتان سوال باشد که این نرخ چگونه می تواند بر روی بورس اثر بگذارد؟ در حقیقت بهره بین بانکی که خود به عنوان زیر مجموعه ای از عوامل موثر بر وضعیت بورس شناخته می شود، یک بازار کوتاه مدتی است و یک تراکنش بین بانک های گوناگون به حساب می آید؛ بدین شکل که بانک ها منابعی که نیاز ندارند و مازاد هستند را به صورت روزانه به بانک هایی که کسری نقدینگی دارند، قرض می دهند و این منابع را با یکدیگر تبادل می کنند. این قرض گرفتن از یک دیگر، همیشه با یک نرخ مشخص، صورت می پذیرد که اصطلاحا به آن نرخ بهره بین بانکی گفته می شود و مسئول اصلی تعیین این نرخ نیز، بانک مرکزی خواهد بود.

تجربه ها نشان داده است که میزان نرخ بهره بین بانکی اثر معکوسی با بورس دارد؛ بدین شکل که با افزایش نرخ بهره بین بانکی، بازار سهام نزولی می شود و در طرف مقابل هم، با کاهش نرخ بهره بین بانکی، بورس رونق گرفته و رشد می کند. دلیل نزولی شدن بورس با افزایش نرخ بهره بین بانکی، این است که افزایش نرخ بهره بین بانکی الزاما در بلند مدت موجبات افزایش نرخ سود سپرده های بانکی را فراهم می کند، به این خاطر که با افزایش نرخ بهره بین بانکی، بهای تمام شده پول بین بانک ها افزایش پیدا خواهد کرد و به دنبال آن در همچین شرایطی، بانک ها باید نرخ سود سپرده خود را برای جذب نقدینگی افزایش دهند.

بهترین صنعت بورس

لذا بعد از افزایش نرخ بهره بین بانکی و به دنبال آن، افزایش نرخ سود سپرده های بانک ها، بورس جذابیت های خود را برای سرمایه گذاری از دست خواهد داد، چرا که بیشتر سرمایه گذاران همیشه به دنبال کسب سودهایی هستند که ریسک به مراتب پایین تری دارند؛ برای مثال زمانی که بانک ها سود سپرده 25 درصدی به مشتریان خود می دهند، بدیهی است که سرمایه گذاران، اقبال کم تری به بورس نشان خواهند داد و ترجیح می دهند که پول خود را در سپرده های بدون ریسک بانکی سرمایه گذاری کنند. بدین صورت که نرخ بهره بین بانکی همیشه خود را به عنوان یکی از اصلی ترین عوامل موثر بر وضعیت بورس، معرفی کرده است.

ب) قیمت گذاری دستوری : قیمت گذاری دستوری همواره یکی از اصلی ترین عوامل موثر بر وضعیت بازار سرمایه بوده است که تاثیر منفی بر این بازار دارد؛ بدین شکل که دولت با هدف حمایت از مصرف کننده و با توجیه این که قشر ضعیف و متوسط می بایست توان خرید کالاهای تولید شده را داشته باشند، برای قیمت گذاری دستوری بر روی بعضی از کالاها و خدمات اقدام می کنند و این در حالی است که نه تنها قیمت نهایی برای مصرف کننده کنترل نخواهد شد، بلکه باعث رانت و فساد گسترده در چرخه عرضه و تقاضا نیز خواهد شد.


حتما برایتان جالب است : نحوه خرید دلار دولتی با کارت ملی


برای مثال، اثرات قیمت گذاری دستوری بر روی خودرو سازان بزرگ ایران که در بورس فعالیت می کنند، کاملا واضح است؛ به شکلی که نه تنها این کارخانه ها توان ایجاد سود را ندارند، بلکه در سالیان گذشته و به دلیل قیمت گذاری دستوری، با مشاهده صورت های مالی آن ها متوجه زیان های بزرگ در این صنعت می شویم. لذا تصمیم های دولت درباره قیمت گذاری دستوری به عنوان یک عامل موثر در بورس، می تواند آسیب های جدی بر صنایع گوناگون فعال در بورس وارد آورد.

ج) فروش سهام و دارایی های دولت : فروش سهام و دارایی های دولت از مهم ترین عوامل تاثیر گذار بر بورس است. چرا که دولت ها به دلیل هزینه های زیادی که دارند، هر ساله در قانون بودجه کشور، قسمتی از هزینه های خود را از طریق فروش سهام و دارایی های خود در بازار سرمایه جبران می کنند. شایان ذکر است که ساختار بورس ایران در طول سال ها به این سمت رفته است که همیشه بخش بزرگی از سهام شرکت های فعال در بورس، به ویژه سهم های بزرگ در اختیار خود دولت است. لذا دولت بخشی از سهام در اختیار خود را در طی سال برای تامین مالی و جبران هزینه های جاری خود، در بورس به فروش می رساند! توجه به این نکته الزامی است که از دو دیدگاه می توان به موضوع فروش سهام به وسیله دولت به عنوان یکی از عوامل تاثیر گذار بر وضعیت بورس نگاه کرد:

  • دیدگاه نخست؛ به این خاطر که دولت جمهوری اسلامی ایران، به صورت معمول به عنوان سهامدار عمده و درصدی در شرکت های بزرگ به شمار می رود، فروش سهام در این حجم بسیار زیاد به وسیله دولت، فشار فروش و همچنی ترس سهامدارن خرد را به همراه خواهد داشت و بازار بدین وسیله روند نزولی به خود خواهد گرفت.
  • دیدگاه دوم؛ همان طور که می دانید، فروش سهام در ابعاد گسترده به وسیله هر شخص یا هر سازمانی، در بازاری که رونق کافی ندارد و حجم معاملات آن پایین است، قابل انجام نیست، لذا دولت به منظور فروش سهام مد نظر خود می بایست در بورس رونق ایجاد کند تا بتواند سهام در اختیار خود را به سادگی به فروش برساند.

د) فروش اوراق بدهی : دولت ها به صورت معمول به منظور جبران کسری بودجه خود، برای فروش اوراق بدهی (اخزا و …) اقدام می کنند. شایان ذکر است که فروش این اوراق از طریق بورس انجام می شود؛ لذا سیاست های اقتصادی دولت برای فروش اوراق بدهی، می تواند یکی از اصلی ترین عوامل موثر بر بورس به حساب آید.

4) احساسات و هیجانات ناشی از اخبار

موضوع احساسات و هیجانات ناشی از اخبار یکی دیگر از عوامل موثر بر بورس است که ممکن است ناشی از اتفاقات مختلفی باشد که در ادامه، به تک تک آن ها اشاره کرده ایم. نه تنها بورس ایران، بلکه تمامی بورس های جهان نسبت به اخبار گوناگون واکنش لحظه‌ ای نشان می‌ دهند و بدین وسیله می توان گفت که بورس در تمام دنیا، هوشمندترین بازار مالی در هر کشور به شمار می رود. درباره تاثیر اخبار بر بازار سهام فرضیه ای وجود دارد به عنوان فرضیه بازار کارا؛ به این صورت که فرضیه بازار کارا بیانگر آن است که بازارهای مالی از نظر اخبار و اطلاعات کارا هستند.


حتما برایتان جالب است : کنترل احساسات در بازار بورس چگونه است؟


بر اساس این فرضیه قیمت های سهام تمامی اطلاعات و اخبار شناخته شده را منعکس می کنند. در خصوص با فرضیه بازارهای کارای نیمه قوی که مقبولیت بیشتری دارد، گفته می شود که قیمت های سهام فورا منعکس کننده تمامی اطلاعات و اخباری هستند که در دسترس عموم قرار دارند. این تحت تاثیر قرار گرفتن هم از لحاظ اخبار منفی و هم از لحاظ اخبار مثبت است.

برای مثال در زمانی که اخبار بد مثل احتمال وقوع جنگ، ابهامات و تنش های سیاسی و … در بورس منعکس می شود، این بازار واکنش منفی از خود نشان خواهد داد و سهامداران آن دچار هیجان و احساسات خواهند شد. از طرفی هم زمانی که اخبار مثبت مثل برداشته شدن قیمت گذاری دستوری و یا اعلام حمایت دولت از بورس و … در این بازار منعکس می شود، معاملات جهتی مثبت به خود خواهد گرفت و سهامداران تمایل بیشتری برای خرید در این بازار از خود نشان خواهند داد (البته موضوع وعده و وعید های مبهم و غیر عملی دولت برای تشویق مردم به سرمایه گذاری در بورس با این مورد در تناقض است!).

5) قیمت های جهانی

قیمت های جهانی از مهم ترین عوامل تاثیرگذار در بازار سرمایه است. زمانی که با دیدگاهی کلی و همه جانبه به بورس ایران نگاه می کنیم، این بازار تحت تاثیر دو عامل اصلی می باشد؛ اول نرخ دلار و دوم قیمت های جهانی. شایان ذکر است که شرکت های فعال در بورس ایران از نظر نرخ های فروش، به دو گروه تقسیم می شوند که به دسته اول سهم های ریالی می گویند به این خاطر که این سهم ها نرخ گذاری متناسب با دلار و قیمت های جهانی ندارند و محصولات آن ها متناسب با شرایط افزایش نرخ می گیرند که در این بین می توان به سهام گروه های خودرو سازی، غذایی، قندی و … اشاره داشت.

شایان ذکر است که قیمت های جهانی به عنوان یکی از عوامل موثر بر وضعیت بورس، بر دسته دوم سهم ها در بورس اثر می گذارد؛ دسته دوم را به اصطلاح سهام دلاری می گویند، به این صورت که نرخ های این سهام تحت تاثیر قیمت دلار و قیمت های جهانی است و با نوسانات قیمت ارز و بازارهای جهانی، میزان فروش و درآمد این سهم ها هم تغییر خواهد داد که در این بین می توان به صنایع دلاری بورس مثل شرکت های فولادی، پتروشیمی و … اشاره داشت.


حتما برایتان جالب است : عوامل موثر در قیمت بیت کوین


موضوع قیمت جهانی به این خاطر در وضعیت بورس اثرگذار است که بخش بزرگی از صنایع فعال در بازار سرمایه ایران، مرتبط با کامودیتی ها هستند و بیشتر شرکت های بزرگ فعال در بورس ایران در حوزه های سنگ آهن، فلزی، پتروشیمی، پالایشی و … که متاثر از قیمت های جهانی هستند، قرار می گیرند و به صورت کلی افت و خیز قیمت ها در بازارهای جهانی، می تواند تاثیر زیادی بر بورس ایران داشته باشد؛ لذا قیمت های جهانی از مهم ترین عوامل موثر بر وضعیت بورس به حساب می آیند.

6) عوامل مرتبط با صنعت

شرکت‌ هایی که در بورس فعال هستند، از صنایع بسیار گسترده‌ ای هستند. صنایع پتروشیمی، پالایشگاهی، فلزات اساسی، خودروسازی، سیمان، انبوه‌ سازی و … تنها تعدادی از آن‌ ها هستند. هرکدام از این صنایع عوامل و اثرات خاص خودشان را می‌ پذیرند که باید آن‌ ها را به شکل جداگانه در صنعت بررسی کرد به همین خاطر آن را یک به یک در ادامه بررسی کرده ایم؛

الف) نحوه قیمت‌ گذاری محصولات : قیمت‌ گذاری محصولات در شرکت‌ های بورسی به روش‌ های گوناگونی صورت می پذیرد. به منظور سرمایه‌ گذاری در سهام مناسب توجه به این امر الزامی است. برای مثال قیمت برخی از محصولات صادراتی مانند فلز روی یا متانول شرکت‌ های پتروشیمی، به وسیله نرخ‌ های جهانی تعیین می شود. بنابراین رصد قیمت‌ های جهانی در این صنایع بسیار حائز اهمیت است یا در صنعت خودروسازی قیمت‌ گذاری امروزه به وسیله شورای رقابت صورت می پذیرد. همچنین تعداد زیادی از شرکت‌ های فلزی و پتروشیمی محصولات خود را مطابق با مکانیزم عرضه و تقاضا در بورس کالا می فروشند. بعضی دیگر از محصولات مانند مواد دارویی و غذایی نیز نرخ‌ های مصوب دارند. بنابراین رصد نحوه قیمت‌ گذاری و تغییرات این قیمت‌ ها بسیار حائز اهمیت است و می‌ تواند قیمت سهام شرکت مورد نظر را تحت تاثیر قرار دهد.

ب) میزان عرضه و تقاضا برای محصولات : در سال های اخیر، صنعت مسکن و ساخت و ساز رونق بسیار خوبی داشت. در این شرایط صنایع مرتبط با حوزه مسکن مانند صنعت سیمان و یا کاشی و سرامیک به علت تقاضای بالا برای محصولاتشان، سوددهی مناسبی داشتند. در بازه‌ های زمانی گوناگون هم، با توجه به شرایط، امکان دارد تقاضا برای محصولات صنعت خاصی افزایش پیدا کند که این امر می تواند به افزایش فروش بعضی شرکت ها منتهی شده و در نهایت قیمت سهام آن‌ ها هم افزایش پیدا خواهد کرد.

ج) رقابتی یا انحصاری بودن صنعت : در حقیقت نوع محصول یا خدماتی که به وسیله شرکت ها ارائه می‌ شود نیز در سوددهی شرکت بسیار موثر است. بعضی از شرکت ها محصولات انحصاری تولید می‌ کنند و بازار تضمین شده‌ ای دارند، ولی بعضی دیگر به منظور فروش محصولات و خدمات خود در بازار رقابت می کنند. شرکت‌ های دارای بازار انحصاری به صورت معمول برای فروش محصولات خود مشکلی ندارند و روند سودسازی آن ها نیز بسیار مناسب است. دیگر شرکت ها هم با توجه به تبلیغات و رقابتی که دارند، قادرند سود خوبی بسازند، بنابراین بررسی نوع رقابت برای فروش محصولات در زمان حال و آینده از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

د) حجم سرمایه‌ گذاری در صنعت : میزان سرمایه‌ گذاری بخش‌ های خصوصی و دولتی در یک صنعت خاص احتمالا خبر از چشم‌ انداز مناسب آن صنعت در آینده دارد. در حقیقت هر اندازه حجم سرمایه‌ گذاری در یک صنعت بیشتر باشد، بیانگر انتظار سودآوری مناسب آن در آینده می باشد. به دست آوردن اطلاعات درباره ورود سرمایه‌ های کلان به صنایع گوناگون می‌ تواند به سرمایه‌ گذاری بهتر در سهام شرکت‌ ها کمک شایانی نماید.

س) تحولات فناوری : در سال‌ های گذشته، سرعت بالای پیشرفت و تحول فناوری بسیار مشهود بوده است. صنایعی که بتوانند از این تحولات بیشتر استفاده نمایند، مطمئنا در بلندمدت رشد بسیار خوبی را تجربه خواهند کرد. چنانچه بخواهیم مقایسه‌ ای انجام دهیم، دو صنعت فناوری اطلاعات و سیمان را در نظر بگیرید؛


حتما برایتان جالب است : تشخیص صنعت برتر در بورس


واضح است که سرعت پیشرفت تکنولوژی در صنایع مرتبط با فناوری اطلاعات بالاتر است. بنابراین به صورت کلی آینده روشنی برای صنایع مرتبط با این حوزه پیش بینی می شود. همچنین توجه به انطباق‌ پذیری شرکت‌ ها با پیشرفت تکنولوژی هم بسیار حائز اهمیت است؛ لذا شرکت‌ های پیشرو، همیشه از شرکت‌ های دنباله رو وضعیت به مراتب بهتری خواهند داشت!

ه) وضعیت صنایع مرتبط : بررسی وضعیت صنایع مرتبط با صنعت مورد نظر از دیگر عوامل موثر بر قیمت سهام یک شرکت است. برای مثال صنعت خودرو سازی مستقیما با صنایعی مثل فولادسازی و تولید قطعات خودرو ارتباط دارد؛ بنابراین چنانچه خودروسازها رونق مناسبی را تجربه کنند، این امر به صنایع مذکور هم سرایت می کند. با رونق فولادسازی صنایع و معادن سنگ آهن که تولیدکننده ماده اولیه فولاد هستند نیز با افزایش سودآوری مواجه خواهند شد. بنابراین رونق یا رکود یک صنعت می‌ توانند بر روی صنایع مرتبط دیگر هم موثر واقع شود.


نتیجه گیری و کلام پایانی

در انتها باید گفت که هر یک از ما برای سرمایه‌ گذاری در بورس  می بایست تمامی عوامل موثر بر قیمت سهام شرکت‌ های موجود در بازار سرمایه را به خوبی بشناسیم و با در نظر گرفتن این عوامل و تکیه بر تحلیل‌ های بنیادی و تکنیکال، برای خرید و فروش سهام های ارزشمند اقدام نماییم.

از طرفی هرچند اکثر سهامداران در معاملات بورسی با تکیه بر عوامل خرد و درون شرکتی، برای خرید و فروش سهام در بورس اقدام می کنند، ولی به منظور به دست آوردن سود مناسب در بورس بایستی به عوامل کلان و صنعتی هم بسیار توجه کنیم و با در نظر گرفتن معیارهای تأثیر‌گذار کلان و کلی اقدام به سرمایه‌ گذاری در بورس کنیم تا بدین وسیله سبد سهام ما سوددهی به مراتب بیشتری داشته باشد.

به همان صورت که شما هم در زمان خرید منزل یا اتومبیل برای بررسی همه جوانب اقدام می کنید، بررسی جزئی عوامل موثر بر قیمت سهام و تاثیرات مثبت و منفی آن‌ ها هم از الزامات یک سرمایه‌ گذاری خوب می باشد. در این مطلب اشاره کردیم که تمامی این عوامل اعم از عوامل محیطی سیاسی و اقتصادی، قیمت‌ گذاری‌ ها، صنایع مرتبط و عوامل داخلی شرکت، تاثیر خود را ابتدا در میزان سوددهی شرکت و در ادامه بر روی قیمت سهام آن نشان می دهد و بدین وسیله تحلیل تکنیکال نیز می تواند بسیار کارآمد باشد.

همان طور که در ابتدای مقاله قول دادیم، در این مطلب عوامل موثر در بازار بورس را به زبان ساده مورد بررسی قرار دادیم.

همچنین اگر دوست دارید از کاربرد تحلیل تکنیکال در بورس اطلاعات خوبی کسب کنید، همین الان روی لینک مورد نظر کلیک کنید؛

مهم ترین عوامل موثر در بازار بورس از نظر شما کدام است؟ (تجربیات سرمایه گذاری خود در صنایع مختلف بورسی را لطفا با ما و سایر مخاطبان مای مانی به اشتراک بگذارید)

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *