چرا در بورس ضرر می کنیم ؟

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
چرا در بورس ضرر می کنیم

به نظر شما چرا در بورس ضرر می کنیم و سرمایه خود را از دست می دهیم؟ بسیاری از افراد بدون دانش و اطلاعات کافی وارد بورس می شوند و سرمایه خود را از دست داده و به شکل نفرت باری بازار سرمایه ایران را ترک می کنند! به نظر شما دلیل این ضرر و زیان ها چیست؟ فقط سایر افراد، بازارگردان ها، سرمایه دارها و دولت ها مقصرند یا ما هم در این ضرر و زیان ها نقش داریم؟! در این مطلب قصد داریم به این سوال که چرا در بورس ضرر می کنیم پاسخ دهیم، پس به هیچ عنوان محتوای جذاب این مقاله را از دست ندهید.

چرا در بورس ضرر می کنیم

جواب این سوال مشخص است، چون سواد این کار را نداریم، طمع می کنیم، حد ضرر برای معاملات خود مشخص نمی کنیم و یا اگر مشخص می کنیم، رعایت نمی کنیم و … شاید تعجب کنید که اینقدر بی رحمانه و تند به این سوال جواب دادیم ولی نباید تعجب کنید، چنانچه افراد نتوانند با تندترین پاسخ‌ ها روبرو شوند، در آینده با ضررهای سنگینی روبرو خواهند شد. مطمئنا کسی دوست ندارد سرمایه‌ ای را که با زحمت کسب کرده اند را در بازارهای مالی مثل بورس از دست بدهد. لذا این پاسخ بی رحمانه که منطبق بر واقعیت است، بهتر از پاسخی نرمی است که نمی تواند شما را در مسیر درست قرار دهد.

امکان دارد نوسانات قیمت در بازار سهام هم به نفع ما باشد و هم به ضرر ما کار کند. یکی از روش هایی که قادریم سود به مراتب بالاتری در بازار کسب کنیم، این است که تنها در صعودهای بازار شریک باشیم و ضررهای بازار، سرمایه ما را تحت تاثیر قرار ندهد. ولی این موضوع در حرف آسان است و در واقعیت امکانپذیر نخواهد بود. لذا زمانی که وارد بازارهای مالی شوید، ریسک ضررهای بازار را نیز در کنار سود آن قبول کرده اید. در واقع هیچ‌ کسی در جهان نمی‌ تواند مدعی شود که من در بازار متضرر نشده ام. این را هم در نظر داشته باشید که تنها کسی ضرر نکرده که هنوز وارد بازار نشده است!


در صورتی که تمایل دارید در ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، اتریوم و … سرمایه گذاری امن کنید و از امتیاز 10 درصد تخفیف کارمزد در معاملات رمزارزها بهره مند شوید، میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید؛

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال


از همین روی مقدار ضرر در معاملات را با ابزاری به نام حدضرر کنترل می کنند و برای مثال این طور می گویند که در معاملات خود حدضرر را رعایت فرمایید و به آن پایبند بمانید. تمامی افرادی که برای ورود به بازارهای مالی اقدام کرده اند، مشکلی در زمان خرید سهم نخواهند داشت ولی تشخیص قیمت و زمان فروش، همیشه موضوع چالش برانگیزی برای معامله گران و سرمایه گذاران به حساب می آید. چنانچه قیمت سهم پس از خرید، بر خلاف انتظار ما در روند کاهشی قرار گرفت، بدین معنی است که ما در تحلیل و محاسبات خود اشتباه کرده ایم؛ لذا در این زمان اگر مقدار حرکت خلاف جهت معامله ما بیش از حد انتظار باشد، می گوییم که برای جلوگیری از ضرر بیشتر، می بایست از معامله با حدضرر خارج شویم. این تعریفی عمومی و جامع از حدضرر به حساب می آید که در ادامه بیشتر به آن خواهیم پرداختیم؛ این که چرا در بورس ضرر می کنیم را در ادامه بیشتر تشریح خواهیم کرد.

چند درصد از افراد در بورس ضرر می کنند؟

به صورت کلی هیچ آمار رسمی و بررسی علمی در این زمینه وجود ندارد، ولی آمارهای غیر رسمی می گویند بیش از 80 درصد افرادی که وارد بورس می شوند، با ضرر از آن خروج می کنند! البته این امر نه درباره بورس ایران، بلکه یک آمار جهانی به حساب می آید و حتی در بورس‌ های دنیا هم همین وضعیت را شاهد هستیم.

یک شوخی قدیمی ولی معروف درباره بازار بورس سهام در مارکت جهانی وجود دارد که می گوید اگر مقداری پول در بورس اوراق بهادار از دست داده اید و از این بابت احساس بدی دارید، نگران نباشید. از شخصی که ضرر بیشتری به نسبت شما متحمل شده است سوال کنید، احساس بهتری پیدا خواهید کرد! این در حالی است که این شوخی چندین سال است که بین سرمایه گذاران خارجی وجود دارد، ولی هنوز هم کاملا قابل لمس است، چرا که کسانی که هر روز در بازارهای سهام متضرر می شوند، اصلا کم نیستند.


حتما برایتان جالب است : سهام ارزان بخریم یا گران قیمت؟


بر اساس پیش بینی های رایج، تا حدود 90 درصد مردم پول خود را در بازارهای سهام از دست می‌ دهند و این بیشتر شامل سرمایه گذاران تازه وارد می باشد. این یک واقعیت تکان دهنده به حساب می آید. البته درباره بورس ایران وضعیت بهتری دارد و به تجربه عرض میکنم که حدود 80 درصد افراد در طی یکی دو سال اول با ضرر از بازار خارج می شوند و حدود 20 درصد از افراد در بازار باقی می‌ مانند. دلایل زیادی برای ضرر کردن سرمایه گذاران در بازارهای مالی و به خصوص بازار سهام کشورهای مختلف وجود دارد که در بخش بعدی قصد داریم به 10 مورد از مهم ترین آن ها اشاره کنیم؛

1. معامله در سقف یا کف بازار

اشتباه معامله گران تازه کار بیشتر همین مورد است؛ معامله در سقف یا کف بازار! بسیاری از تریدرهای مبتدی در بازار بورس می بینند و نقاط بازگشتی سهام را پیدا می کنند، در ادامه در آن نقاط معامله انجام می دهند و مدام به سرمایه اولیه خود را اضافه می کنند، به این خاطر که مطمئن هستند که می توانند سرمایه خود را حفظ کنند و حتی از آن سود به دست آورند که این تصوری اشتباه است و زمان این را به آن ها اثبات خواهد کرد. چنانچه به این صورت سرمایه گذاری می کنید، نباید این کار را انجام دهید، چرا که ریسک زیادی به سرمایه شما تحمیل خواهد شد.

بعضی مواقع امکان دارد که برای شما سخت باشد اشتباه خود را قبول کنید ولی باید این را یاد بگیرید که از اشتباه های خود درس بگیرید تا دیگر شاهد اتفاق افتادن آن ها نباشید. توصیه تیم مای مانی به شما این است که اگر فهمیدید اشتباه کرده اید، سریع آن معامله را رها کنید و سعی کنید روش دیگری برای کسب سود پیدا کنید؛ در واقع نباید در مسیر کسب سود روی سهم یا استراتژی خاصی تعصب داشته باشید؛ در نظر داشته باشید که بهترین استراتژی های معامله و سرمایه گذاری هم امکان دارد در بازه های زمانی خاصی از کار بیفتد و حتی شما را با ضرر زیادی روبرو کند، پس باید انعطاف پذیر باشید و همواره به روند بازار و صنایع مختلف بورسی و به صورت کلی بازارهای مالی موازی توجه کنید.

2. آفت تازه گرایی در بورس

به صورت کلی، افراد موفقیت را به یک یا دو معامله اولیه مرتبط می‌ دانند و با این تصور اشتباه، معاملات بیشتری را با حاشیه ریسک بیشتر در دستور کار خود قرار می دهند. در این فرآیند، آنچه آن ها نمی توانند بپذیرند این است که ضرر در یک معامله ناموفق می‌ تواند به صورت بالقوه تمام سودهای پیشین آن ها را از بین ببرد. کاری که اوضاع را بدتر می کند، حس انتقام از بازار می باشد که باید به آن توجه داشته باشید.


حتما برایتان جالب است : عرضه خودرو در بورس کالا چه شرایط و قوانینی دارد؟


سعی کنید تاریخ را یاد بگیرد، چرا که تاریخ همواره تکرار می شود. تازه گرایی یکی از سوء گیری‌ رفتاری در بازارهای مالی به حساب می آید که در آن افراد فقط به نتایج اخیر توجه می‌ کنند. تازه گرایی هم شامل تحلیل بازار و هم شامل تحلیل عملکرد شخصی است و این بدین معنی است که شخص تنها به روندها و اتفاقات اخیر توجه می کند، در تایم فریم‌ های پایین فعالیت می کند و تنها چند معامله گذشته خود را ملاک عملکرد خود قرار می دهد.

3. افراط در معاملات روزانه و کوتاه مدت

تعداد زیادی از افراد به ترید کوتاه مدت روی می آورند، چرا که این کار احساس هیجان، ماجراجویی و این احساس را ایجاد می کند که شخص می تواند سریعا به ثروت هنگفتی دست پیدا کند، ولی چنانچه هیجان نیاز دارید، به کار دیگری مثل سفر و ورزش بپردازید یا به شهر بازی بروید؛ بازارهای مالی و سرمایه ای که برای جمع آوری آن زحمت زیادی کشیده اید، جایی برای هیجانات و بروز آن ها نیست. نوسانگیری روزانه و کوتاه مدت یک کار بسیار حرفه‌ ای محسوب می شود که افراد اندکی می توانند تمامی اصول آن را رعایت کنند و سود خوبی نیز به دست خواهند آورد. پس چنانچه کم تر از سه سال در بورس سابقه دارید، به دنبال نوسانگیری نباشید و اگر مدت زمان بیشتری است که در بورس فعالیت می کنید، نیز باید جوانب احتیاط را رعایت فرمایید.

البته که در زمان ریزش بازار و دوره‌ های رکود این استراتژی می‌ تواند گزینه خوبی برای شما به حساب آید. چنانچه قصد نوسان گیری را دارید، این کار را با پول بسیار کم در زمان بازار نزولی در دستور کار قرار دهید. چنانچه موفقیت کسب کردید، سرمایه اولیه خود را افزایش دهید؛ تله‌ ای که افراد را در بازار غرق می کند، نوسانگیری در روندهای مثبت بازار می باشد، چرا که آن ها فکر می‌ کنند می توانند در این مسیر موفقیت کسب کنند، ولی همین که روند بازار نزولی ‌می شود در باتلاق ضرر گیر می‌ کنند. این را هم به عنوان یک نکته در نظر داشته باشید که روند میان مدت شاخص بورس به شما خواهد گفت که بازار روند صعودی به خود گرفته است یا نزولی.

4. معامله‌ بر اساس شایعات و شنیده‌ها

بیشتر افرادی که در بازار ضرر کرده اند، دلیل خرید سهام یک شرکت را توصیه‌ دوستان و البته اساتید نماها در فضای مجازی می دانند. در واقع این افراد از خودشان تحلیلی ندارند و یک فرد دیگری باید به آن ها سیگنال دهد و دلیل این موضوع هم نداشتن سواد تحلیلی و سرمایه گذاری است. طبیعتا یادگیری روش‌ های تحلیل سهام زمان زیادی نیاز دارد و به صورت معمول افراد می خواهند لقمه آماده باشد و نمی خواهند برای آموزش روش‌ های تحلیل سهام وقت اختصاص دهند و البته بعضا با سیگنال های همان افراد به سود کمی رسیده اند و دیگر نمی خواهند هزینه ای برای آموزش و درگیری با بازار در نظر بگیرند. نداشتن زمان، تنبلی، ساده انگاری و دلایل دیگری وجود دارد که یک شخص به دنبال یادگیری روش تحلیل نرود و همیشه نیازمند دریافت سیگنال باشد.

در حال حاضر در اینستاگرام پیج‌ هایی که سیگنال خرید سهام می‌ دهند بیشتر از همیشه اند و افراد ماهی را به ماهی‌ گیری ترجیح می دهند! باید در نظر داشته باشید که هیچ کس بدون آموزش روش های تحلیل سهام و تنها با دریافت سیگنال خرید نتوانسته است در بورس به موفقیت چندانی به دست آورد. پس از این که روش‌ های تحلیلی مثل تابلوخوانی، تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال را یاد گرفتید، تازه زمان انتخاب یک استراتژی معاملاتی و طراحی سیستم مدیریت ریسک و سرمایه فرا خواهد رسید. چنانچه واقعا قصد دارید در بورس به موفقیت دست پیدا کنید، می بایست از ریسک سرمایه گذاری در بورس ایران اطلاع پیدا کنید.

5) وارد کردن کل دارایی به بورس

بازار بورس بازار استاندارد و پرپتانسیلی است، ولی نباید برای تمام دارایی و سرمایه خود روی آن حساب کنید! بهترین استراتژی برای ورود به بورس، وارد کردن سرمایه‌های خرد به این بازار است که در واقع این مقدار سرمایه را می توانید از سرمایه‌ های کم باقی مانده در حساب‌ های بانکی و پس اندازهای ماهانه تامین کنید.


حتما برایتان جالب است : بهترین استراتژی در بورس {هوشمندانه}


با این وجود همواره می بینیم که جهش‌ های بازار بورس موجب شدند تا افراد مختلف و حتی حرفه‌ ای‌ ها طمع کنند و سرمایه‌ های کلان خود مانند ماشین و خانه را برای سرمایه گذاری در بورس به فروش برسانند که این کار از بیخ و بن اشتباه است. این رفتارهای هیجانی مناسب سرمایه گذاری در بورس نمی باشد و بهتر است همواره در بورس خونسردی خود را حفظ کنید و مراقب رفتارها و تصمیمات هیجانی خود باشید.

6. قرار دادن تخم مرغ ها در یک سبد

بهترین کاربرد ضرب المثل انگلیسی تخم مرغ‌ ها را در یک سبد نگذار، در دنیای بورس و به صورت کلی بازارهای مالی دیگر است. برای این که در بورس ضرر نکنید، می بایست سرمایه خودتان را تقسیم بندی کنید؛ یعنی تنها سهم یک شرکت را خریداری نکنید و همه دارایی خود را روی یک سهم نگذارید یا اینکه سایر روش های سرمایه گذاری در بورس را امتحان نمایید.

دلیل زیان در بورس

برای مثال قسمتی از سرمایه خود را در صندوق قرار دهید. تنوع سبدها موجب می شود تا در دوران متلاطم بازار بورس، شانس به مراتب بالاتری برای نجات یافتن و فرار از ضرر یا حتی کسب سود داشته باشید. در غیر این صورت امکان دارد معدود سهام‌ هایی که خریداری کرده اید، ضرر کنند و کل دارایی شما در بازار بورس نابود شود.

7) عدم بروزرسانی دانش خود در بورس

دنیای بورس دنیای افراد انعطاف پذیر و بروز می باشد و این بدین معنی است که شما باید اخبار اقتصادی را همیشه رصد کنید و گوش به زنگ عرضه‌ ها و تغییرات بازار باشید، ولی در کنار اطلاع از بازار، نحوه استفاده از اطلاعات و تفسیر آن‌ ها نیز بسیار حائز اهمیت است. به صورت کلی بروز بودن موجب خواهد شد تا از بازار جا نمانید و متضرر نشوید. از طرف دیگر می بایست روش‌ های جدید را یاد بگیرید و با افراد مطلع و آگاه ارتباط برقرار کنید.

همچنین اطلاع از شرایط بنیادی شرکت‌ ها، شرایط سیاسی و اقتصادی داخلی و خارجی می‌ تواند شما را یاری دهد تا در بورس پیشرفت کنید. از این موضوع اطمینان داشته باشید که با بالا بردن سطح دانش خود در زمینه بورس، حتی چنانچه متضرر شوید، خوب می دانید که چطور خودتان را از آن ضرر نجات دهید و بدین وسیله خطری کل سرمایه شما را تهدید نخواهد کرد.

8) نداشتن اهداف مالی مشخص

هرچند این درست است که هیچ کس قادر نیست روند بازار بورس را به صورت دقیق تخمین بزند و از روند بازار به شکل روشن و بی نقصی با استفاده از تحلیل تکنیکال ارائه دهد، ولی داشتن اهداف مالی از همان ابتدای ورود به بازار، کارساز است و بازدهی معاملات یا سرمایه گذاری شما را افزایش خواهد داد، ولی اکثر مردم بی آن که تصور کنند سرانجام به کجا می روند، سوار قایق بورس شده ­اند. طبیعتا بدون داشتن اهداف مالی روشن و استفاده از مباحث تحلیل تکنیکال برای پیش بینی روند بازار هم هر چند دقیق، خیلی مفید و کارآمد نیست.

9) عدم صبر کافی و نداشتن دید بلندمدت به بازار

چنانچه جوانب مختلفی را بررسی کرده اید و بر اساس مبانی تحلیل بنیادی و تکنیکال سهم ارشمندی را برای خرید انتخاب کرده اید، نباید نگران نوسان پیش‌ آمده و کم شدن ارزش آن باشید. دنیای بورس همواره با نوسانات زیادی همراه است، از همین روی امکان دارد حتی ارزش سهام خوب هم در روند نزولی قرار گیرد، ولی چنانچه از قیمت مناسب سهام خودتان اطمینان دارید، در این زمان ها باید خونسردی خود را حفظ کنید و کمی به بازار زمان دهید تا نوسانات کاذب آن از بین برود و سهام ارزشمند شما در مسیر صعود و دستیابی به اهداف قیمتی بالاتر حرکت کند.


حتما برایتان جالب است : تعداد مناسب سهام در سبد بورسی


همواره سهام‌ های خوش‌ قیمت نهایتا به ارزش واقعی خود نزدیک خواهند شد و ضرر شما را جبران خواهند کرد. البته این را هم همیشه باید در نظر داشته باشید، تنها زمانی که با دانش کافی و ارزیابی درست برای خرید سهامی اقدام کرده اید، می‌ توانید به افزایش قیمت آن و جبران ضرر امیدوار باشید. در حقیقت چنانچه انتخاب‌ درستی نکرده باشید، هر اندازه هم که صبر کنید، وضعیت به سمت اهداف شما تغییر پیدا نخواهد کرد.

10) خوش بینی مفرط

خوش‌ بینی مفرط به معنای انتظارات نامعقول از خود و رفتار سهامی است که برای خرید آن اقدام کرده اید. فرد آنقدر به آینده سهام خود خوش‌ بین است که در سهام زیان ده باقی می‌ ماند، چرا که امیدوار است قیمت باز گردد؛ آن فکر می کنند نهایتا از ضرر خارج شده و به سود می‌ رسند. این سرمایه گذاران با تمرکز بر آرزوهای فراتر از واقعیت، خود را از مسیر موفقیت دور می‌ کنند و از فرصت‌ های خوب سرمایه‌ گذاری در سایر سهم ها محروم می‌ شوند.

چگونه با ضررهای خود کنار بیاییم؟

هیچکس دوست ندارد هیچوقت ضرر کند، ولی بهترین کار، معمولا تعیین یک حد ضرر منطقی است که در صورت فعال شدن آن، بایستی از معامله خروج کنید و فرصت های سرمایه گذاری و کسب سود دیگر را مد نظر قرار دهید. همچنین ضررهای خود را به یک تجربه یادگیری تبدیل کنید که می تواند به شما در ادامه مسیر کمک شایانی نماید. در این بخش قصد داریم مهم ترین نکات در زمان مواجه با ضرر در بورس را به شما گوشزد کنیم که به شرح زیر می باشند:

  • چنانچه به هر دلیلی در بازار بورس ضرر کردید، انتخاب های خود را به دقت مورد بررسی قرار دهید. تصمیماتی که اتخاذ کرده اید را بعد از گذشت مدتی با نگاهی جدید مجددا مرور کنید. در گذشته چه کاری را متفاوت انجام می دادید و چرا؟ چنانچه متفاوت عمل می کردید، کمتر یا شاید اصلا چیزی از دست نمی دادید؟ پاسخگویی به این سوالات شما را یاری می کند تا از تکرار دوباره یک اشتباه جلوگیری نمایید.
  • آنچه را که از دست داده اید، مجددا می توانید به دست آورید؛ چنانچه ضرر به اندازه کافی کم باشد، امکان دارد بتوانید آن را با کمی نظم و انضباط جبران کنید. آن پول را مجددا به دست آورید و دوباره سعی کنید و چیزهایی را که یاد گرفته اید، برای سری بعد که بازار متزلزل می شود، به خاطر بسپارید.
  • اجازه ندهید ضررها شما را توصیف کنند. ضرر را همواره به عنوان یک احتمال در نظر بگیرید. به خود یادآوری کنید که بسیاری از افراد موفق دیگر هم مثل شما متحمل ضرر شده اند و شاید حتی بیشتر از شما. در حقیقت ضرر، شما را توصیف نمی کند، ولی چنانچه به درستی با آن مواجه شوید، می تواند از شما معامله گر حرفه ای تری بسازد.

نکات مهم درباره سرمایه گذاری مطمئن در بورس

  • به هیچ وجه سهمی را برای سال های طولانی نگهداری نکنید، مگر این که این کار را بر مبنای اصول تحلیل فاندامنتال انجام داده باشید.
  • هیچ وقت تک سهم نشوید و کل سرمایه خود را روی یک سهام (حتی یک سهام رانتی) سرمایه گذاری نکنید.
  • قانون شماره یک این است که هرگز ضرر نکنید و قانون شماره دو این است که هیچ وقت قانون شماره یک را فراموش نکنید؛ در واقع شما باید ابتدا برای حفظ سرمایه اولیه خود بجنگید.
  • ریسک پذیر باشید، اما ریسک های معقولانه و متناسب با سطح ریسک پذیری و شخصیت سرمایه گذاری خود را متقبل شوید.
  • پیش از اقدام به سرمایه گذاری در یک سهم، حتما اطلاعات کافی از وضعیمت مالی شرکت مورد نظر کسب کنید.
  • نوسان گیری طولانی مدت مناسب اشخاص حرفه ای است ولی این ریسک همواره وجود دارد که در یک معامله، اشتباه کنید و هر چیزی که به دست آورده اید را از دست بدهید.
  • سرمایه گذاری موفق به زمان، نظم و صبوری احتیاج دارد؛ بنابراین اهمیتی ندارد که چقدر توانایی و استعداد دارید؛ در واقع برخی چیزها در هر صورت به زمان زیادی احتیاج خواهند داشت و شما باید این را در نظر بگیرید.

نتیجه گیری و کلام پایانی

روش های گوناگونی برای موفقیت در بازار سرمایه ایران وجود دارد و این چیزی نیست که بتوانید یک شبه آن را فرا بگیرید. با توجه کردن به نحوه تاثیر رویدادهای جهانی و چرخه های بازار بر قیمت سهام آغاز کنید و تلاش کنید که احساسات خود را با معاملات کوچک حذف کنید و انتظار نداشته باشید که خیلی سریع به ثروت بسیار زیادی دست پیدا کنید.

همواره همکاری با یک کارگزار یا مشاور مالی با تجربه کمک بسیار خوبی به حساب می آید. هیچگاه سهامی را بدون تحلیل و تنها بر مبنای حرف دیگران نخرید و با آموزش انواع تحلیل ها مثل تحلیل های تکنیکال و فاندامنتال (بنیادی)، خودتان تصمیم نهایی را راجع به سرمایه گذاری و تصمیمات خود اتخاذ کنید. پاسخ این سوال که چرا در بورس ضرر می کنیم را به صورت خلاصه میتوان این طور داد؛

  1. در معاملات خود حریص نشوید.
  2. استراتژی شخصی برای معاملات خود مشخص کنید.
  3. عملکرد دیگر معامله گران را دنبال نکنید.
  4. به شکل گروهی معامله انجام ندهید.
  5. همیشه حد ضرر تعیین کنید و به آن پایبند بمانید.
  6. کل دارایی خود را در معرض ریسک ناشی از سرمایه گذاری قرار ندهید.
  7. برای به دست آوردن علم به پول و برای به دست آوردن تجربه به زمان احتیاج دارید، پس این منابع را اختصاص دهید تا به چیزی که می خواهید دست پیدا کنید.
  8. هیچ شانسی در بازار بورس و به صورت کلی بازارهای مالی وجود ندارد؛ پس همه تمرکز خود را روی آموزش و کسب تجربه در بازارهای مالی با سرمایه های اندک بگذارید و اجازه دهید که رفته رفته به معامله گر حرفه ای تبدیل شوید.

همان طور که در ابتدای مقاله قول دادیم، در این مطلب به این سوال که چرا در بورس ضرر می کنیم پاسخ دادیم.

همچنین اگر دوست دارید از خطرات سرمایه گذاری در بورس ایران اطلاعات خوبی به دست آورید، همین الان روی لینک مورد نظر کلیک کنید؛

شما این سوال که چرا در بورس ضرر می کنیم را چطور پاسخ می دهید؟ دلیل ضررهای شما در بازار بورس، معمولا چیست؟

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *