تشخیص صنعت برتر در بورس

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
تشخیص صنعت برتر در بورس

تشخیص صنعت برتر در بورس بعضاً برای سرمایه گذاران بورسی دردسرساز و مشکل است ولی اگر روش های تشخیص صنعت برتر در بورس را بلد باشید، به سادگی می توانید برای میان مدت و بلندمدت، بهترین صنایع بورسی که می توانند عملکرد بسیار خوبی از خودشان نشان دهند را شناسایی کرده و با خرید شرکت های برتری که در آن صنایع فعالیت می کنند، سود خود را در آینده تضمین کنید، ولی به این منظور در ابتدای راه باید نحوه تشخیص صنعت برتر در بورس را در این مطلب به زبان ساده و رایگان یاد بگیرید تا من بعد از این با همین راهنمای ساده، بتوانید همیشه صنایع برتر بورسی را برای چند سال آینده شناسایی کنید، پس با مای مانی همراه بمانید؛

تشخیص صنعت برتر در بورس

همانطور که احتمالا می دانید، بورس ایران شامل چندین صنعت و تعداد زیادی شرکت مختلف است که در زمینه های مختلفی فعالیت می کنند و سهام آن ها را می توان در بازار بورس مورد معامله قرار داد. از بین این صنایع بورسی، قطعا صنعت هایی هستند که بازده مناسب تری برای سهامداران خود به همراه دارند و به اصطلاح سودده تر هستند و وضعیتشان در حال حاضر از سایر صنایع بهتر است. حال سوال اینجاست که ما چطور می توانیم این صنایع برتر بازار بورس را تشخیص دهیم و اصلا بر چه اساسی باید بهترین صنعت بورسی را شناسایی کنیم؟


حتما برایتان جالب است : سهام های ریالی در بورس کدامند؟


در این مطلب مای مانی قصد داریم به این بپردازیم که تشخیص صنعت برتر در بورس با توجه به چه معیارهایی صورت می پذیرد و ما برای شناسایی مناسب ترین و سودده ترین صنعت بورسی در بازه زمانی میان مدت و بلندمدت، چه مواردی را باید بررسی کنیم تا به بهترین صنعت بورسی برسیم و آیا تنها شرایط تولید آن شرکت، شرایط داخلی ایران و یا حتی جهان می تواند کمک حال ما باشد یا خیر. بنابراین اگر شما هم دوست دارید خیلی ساده این توضیحات را یاد بگیرید و همیشه برای خودتان بهترین صنایع بورسی را پیدا کنید و روی آن سرمایه گذاری کنید، این مطلب برای شما نوشته شده است و مطمئن هستم که در انتهای مطالعه آن، از وقتی که برای خواندن آن گذاشته اید، راضی خواهید بود، پس تا انتها با مای مانی همراه بمانید؛

1) مهم و استراتژیک بودن صنعت مورد نظر

بعضی از صنعت های بورسی اهمیت و جایگاه بسیار خاصی در کشور دارند. به عنوان مثال در کشور ما صنایع پتروشیمی و تولید فولاد سرآمدترین صنایع در زمینه ارزآوری و صادرات به حساب می آیند، لذا این صنایع به نوعی متعادل کننده تراز تجاری کشور محسوب می شوند. همچنین صنعت خودروسازی به دلیل ایجاد اشتغال بالا به شکل مستقیم و غیر مستقیم همیشه مورد توجه دولت بوده است.

از طرفی صنعت داروسازی هم به دلیل ارتباط مستقیم با بحث سلامت، از دیگر صنایع استراتژیک به حساب می آید. بررسی جایگاه این صنایع و اهمیت آن‌ ها برای دولت و همچنین اهمیت آن ها در وضعیت اقتصادی و اجتماعی کشور و بورس، می‌ تواند به پیش‌ بینی دورنمای این صنایع کمک شایانی نماید.

2) نحوه قیمت‌ گذاری محصولات در آن صنعت

شاید بتواند گفت نخستین عامل در تعیین سوددهی شرکت‌ های تولیدی و خدماتی، قیمت محصولات یا خدماتی است که آن ها ارائه می دهند. قیمت‌ گذاری هر یک از صنایع بورسی، با توجه به شرایط آن صنعت در ایران، روش های گوناگونی دارد. به عنوان مثال این موضوع در شرکت‌ های صادرات محور مطابق با قیمت‌ های جهانی مشخص می شود.

همچنین در شرکت‌ هایی که کالاهای اساسی و استراتژیک مثل فولاد و یا مواد غذایی و دارویی تولید می‌ نمایند، قیمت‌ گذاری مطابق با سیاست‌ های کلی دولت انجام می شود. به صورت کلی می‌ توان این طور گفت که با توجه به بازار هدف صنایع گونانگون، قیمت‌ گذاری محصولات به یکی از روش‌ های وابسته به قیمت‌ های جهانی، قیمت‌ گذاری دولتی، میزان عرضه و تفاضا در بازار آزاد و یا ترکیبی از آن‌ هاست.

3) رقابتی و یا انحصاری بودن صنعت

همانطور که قابل حدس است، هر چقدر که رقبا در یک صنعت بورسی کم تر باشند، وضعیت برای آن صنعت مناسب تر است، به این خاطر که به نوعی بازار فروش آن‌ ها تضمین شده بوده و در حالت ایده آل می‌ توانند هر قیمتی را برای محصولاتشان تعیین نمایند. در این صورت امکان سوددهی هم برای این شرکت‌ ها بیشتر فراهم خواهد آمد.


حتما برایتان جالب است : چگونه از حجم معاملات سهم سیگنال بگیریم


بنابراین یک سرمایه‌ گذار بنیادی، پیش از ورود به یک صنعت بایستی شرکت‌ ها را از لحاظ رقابتی یا انحصاری بودن مورد ارزیابی قرار دهد. البته این را هم باید در نظر داشت که در صورت ورود رقبای جدید به بازار احتمال کاهش میزان انحصار وجود خواهد داشت، ولی همیشه شرکت‌ هایی که در ارائه و تولید محصولات و خدمات جدیدتر، بروزتر و با کیفیت‌ تر پیش رو به حساب می آیند، وضعیت مناسب تری در بورس خواهند داشت.

4) میزان عرضه و تقاضا برای محصولات آن صنعت

عرضه و تقاضا برای محصولات و تولیدات یک صنعت، عامل مهمی در مقدار فروش و نرخ فروش می باشد. به عنوان مثال با افزایش قیمت ارز، تمایل برای صادرات در شرکت‌ های داروسازی بیشتر می شود.

به علت پایین تر بودن قیمت داروهای ایرانی در بازارهای جهانی، به ویژه کشورهای همسایه، تقاضا برای این صنعت افزایش پیدا کرده و افزایش مقدار فروش و نرخ فروش محصولات صادراتی آن‌ ها را به همراه خواهد داشت. البته این را هم باید در نظر داشته باشید که قیمت محصولات دارویی در داخل کشور به وسیله سازمان‌ های دولتی مشخص می شود و موضوع بیان شده، تنها در عرضه و تقاضا برای بازارهای صادراتی صادق است.

5) چرخه حیات آن صنعت

چرخه حیات را می‌ توان برای صنایع گوناگون در نظر گرفت؛ این که یک صنعت در کدام یک از مراحل معرفی، رشد، بلوغ یا افول خود قرار دارد، برای سرمایه‌ گذاری بر روی آن صنعت و تصمیم گیری در مورد مناسب بودن و یا نبودن آن صنعت در آن زمان خاص برای سرمایه گذاری به شدت اثیرگذار است.

6) نرخ رشد صنایع مختلف

برآیند ارزش بازار شرکت‌ های حاضر در صنعت و همین طور مجموع سود ناخالص آن‌ ها در طولانی مدت، می‌ تواند یکی دیگر از متغیرهای اساسی در تحلیل بنیادی صنایع به حساب آید. اگرچه در بازه‌ های زمانی گوناگون این امکان وجود دارد که نوساناتی را در این متغیرها شاهد باشیم، ولی بررسی روند کلی آن‌ ها کمک زیادی به سرمایه‌ گذاران به منظور پیش‌ بینی آینده این صنایع می کند.


حتما برایتان جالب است : نوسان گیری در بازار ارز دیجیتال با راهنمای گام به گام


این بررسی‌ ها می‌ تواند به صورت مقایسه‌ ای میان نرخ رشد صنعت مورد نظر و وضعیت کلی اقتصاد و یا بین نرخ رشد آن صنعت و سایر صنایع و همچنین مقایسه شتاب رشد آن‌ ها انجام شود.

7) میزان سرمایه‌ گذاری کلان در صنعت مورد نظر

همانطور که واضح است، هر اندازه حجم سرمایه‌ گذاری و مبادلات در یک صنعت بیشتر باشد، بیانگر رونق آن صنعت و انتظار سوددهی بالا در آن است. در این مورد روند سرمایه‌ گذاری کلان بخش دولتی و خصوصی در صنایع گوناگون می‌ تواند جهت‌ گیری سرمایه‌ های هوشمند را به سرمایه‌ گذاران بورس نشان دهد. بنابراین ورود حجم سرمایه و نقدینگی به صنایع مختلف و سرمایه‌ گذاری‌‌ های کلان بخش دولتی و خصوصی بیانگر رشد یک صنعت در میان‌ مدت و بلندمدت است.

8) وضعیت صنایع بالادستی و پایین‌ دستی

به منظور سرمایه گذاری در یک صنعت، همیشه می بایست وضعیت صنایع بالادستی یعنی تأمین‌ کنندگان مواد اولیه و همچنین صنایع پایین دستی که مصرف‌ کننده این تولیدات هستند را در نظر گرفت. به عنوان مثال صنعت فولادسازی را در نظر بگیرید؛ شرکت‌ های تولید کننده سنگ‌ آهن، وظیفه تامین مواد اولیه برای این صنعت را عهده دار هستند.

بهترین صنایع در بورس

طبیعی است که هرگونه تغییرات در قیمت‌ سنگ‌ آهن به عنوان ماده اولیه تولید فولاد، می‌ تواند بر قیمت نهایی محصولات فولادی و میزان سوددهی شرکت‌ های فولادسازی اثر مثبت یا منفی داشته باشد. همین طور رونق و یا رکود در صنایع پایین‌ دستی مانند خودروسازی و انبوه‌ سازی می‌ تواند بر مقدار تولید و فروش و در نهایت وضعیت سوددهی شرکت‌ های این صنعت اساسی موثر واقع شود.

9) عرضه و تقاضا برای سهام شرکت‌ ها

شاید مهم ترین و اصلی ترین عامل کسب بازدهی مناسب در بورس، شناسایی وضعیت عرضه و تقاضا در بازار به حساب آید. در حقیقت تمامی عوامل و متغیرهای پیشین، در نهایت بر روی عرضه و تقاضا برای سرمایه‌ گذاری روی شرکت‌ های یک صنعت اثرگذار هستند.


حتما برایتان جالب است : آموزش اندیکاتورهای مهم بورس


لذا هر چقدر تقاضا برای سرمایه‌ گذاری بر روی یک صنعت و سهام شرکت‌ های آن افزایش یابد، قیمت سهام شرکت‌ های آن صنعت نیز بیشتر شده و چنانچه عرضه بر تقاضا پیشی بگیرد، قیمت‌ ها کاهش می یابند. در حقیقت عرضه و تقاضا به ما نشان می‌ دهد که صنعت مورد نظر با اقبال خریداران همراه هست یا خیر.

10) تاثیر رشد فناوری و تکنولوژی در صنعت

هر کدام از صنایع بورسی همیشه در حال تغییر و بروزرسانی تکنولوژی‌ های مرتبط با ساخت محصولات و یا تجهیزات مورد استفاده هستند. البته این را هم باید در نظر گرفت که سرعت این تحوالات در همه صنایع مشابه نمی باشد. لذا هر چقدر که یک صنعت دورنمای بهتری از لحاظ رشد تکنولوژی و فناوری‌ های مرتبط داشته باشد، می تواند توسعه بیشتری در طول زمان پیدا کند.

به عنوان مثال صنعت رایانه نسبت به صنایع کانی‌ های فلزی و غیرفلزی، سرعت تغییر و تحول به مراتب بالاتری دارد. البته که میزان تطبیق‌ پذیری این شرکت‌ ها و احتمال جا ماندن از برخی از این تحولات هم می تواند به عنوان یک ریسک غیر سیستماتیک برای شرکت‌ های مربوط به این حوزه لحاظ شود.

11) گذشته و آینده صنایع بورسی

هیچ چیز در طول زمان ثابت نخواهد ماند و ماهیت بورس هم ناپایدار و متغییر می باشد، از همین روی سرمایه گذاران باید نه تنها با بررسی گذشته یک صنعت بلکه با بررسی آینده آن و ایجاد ارتباط بین این دو تصمیم گیری بهینه تری داشته باشند. بنابراین حتما بایستی به پیش بینی آینده صنعت، ریسک‌ های پیش رو، محدودیت‌ ها، سود مورد انتظار و مواردی این چنینی بپردازید.

12) وابستگی کم تر به مواد اولیه خارجی

صنایعی که مواد اولیه مورد نیاز آن ها از داخل کشور تامین می شود، به نسبت دیگر صنایع از وضعیت مناسب تری برخوردار هستند. در واقع می توان این طور گفت که وابستگی کم تر به مواد اولیه خارجی، در کنار کاهش نیاز به ارز، موجب خواهد شد تا این صنایع در شرایط تحریمی نیز بتوانند فعالیت های خود را ادامه دهند. یک نکته منفی برای صنایعی که مواد اولیهٔ آن‌ ها وارداتی است، این است که افزایش نرخ ارز، هزینه‌ های آن‌ ها را شدیدا افزایش می دهد و کاهش سوددهی آن ها را نیز به همراه خواهد داشت.

بهترین صنایع بورسی را با چه معیارهایی شناسایی کنیم؟

  1. صنایعی که به مواد اولیه خارجی کم تر وابسته باشند، برای سرمایه گذاری مناسب تر هستند.
  2. آن دسته از صنایعی که محصولات استراتژیک تولید می کنند، می توانند گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری به حساب آیند.
  3. صنایعی که تقاضا برای محصولات آن ها در حال افزایش است، می توانند آینده روشن تری نسبت به سایر صنایع داشته باشند.
  4. صنایعی که محصولی تولید می کنند یا خدمتی ارائه می دهند که جانشینی برای آن وجود ندارد، سرمایه گذاری های سوددهی برای سال های آتی به حساب می آیند.
  5. صنایعی که کالای مصرفی تولید می نمایند، مثل غذا و دارو به این دلیل که میزان تقاضای آن ها در طول سالیان مختلف معمولا ثابت است، می توانند گزینه های مناسبی برای سرمایه گذاری میان مدت و بلندمدت باشند.
  6. صنایعی که از مزایای خاص مانند مواد اولیه ارزان، دسترسی راحت به مواد اولیه، نزدیکی به بازار فروش، انحصاری بودن و مواردی این چنینی نسبت به شرکت های مشابه داخلی و خارجی برخوردار باشند، می توانند در اولویت سرمایه گذاری افراد باهوش در بورس ایران قرار گیرند.

همان طور که در ابتدای مقاله قول دادیم، در این مطلب 12 تا از مهم ترین روش های تشخیص صنعت برتر در بورس را به شما عزیزان معرفی کرده و به زبان ساده توضیح دادیم.

همچنین اگر دوست دارید نحوه انتخاب سهام مستعد رشد در بازار بورس را نیز یاد بگیرید، توصیه می کنم حتما این مقاله را مطالعه کنید.

به نظر شما در حال حاضر بهترین صنعت بورسی برای سرمایه گذاری کدام است و دلیل این انتخابتان چیست؟

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *