بیت کوین یا اتریوم بخریم؟

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
بیت کوین یا اتریوم

به نظر شما بیت کوین یا اتریوم میتواند سرمایه گذاری مناسب تری برای شما باشد؟ ارزهای دیجیتال دیگر عضو جدایی ناپذیر از زندگی افراد هستند و نقش آن ها رفته رفته بین مردم و کسب و کارها پررنگ تر شده است و همین امر لزوم شناسایی بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری در بلندمدت را نشان می دهد و از طرفی، بیت کوین و اتریوم بهترین رمزارزهای دنیای کریپتوکارنسی به حساب می آیند و به همین خاطر در این مطلب تصمیم گرفتیم به این سوال پاسخ دهیم که بیت کوین یا اتریوم میتواند بهترین گزینه برای سرمایه گذاری محسوب شود، پس حتما تا انتها و نتیجه گیری ما همراه مای مانی بمانید.

بیت کوین یا اتریوم

بیت کوین را طلای دیجیتال می دانند، به این خاطر که مانند فلز گرانبهای طلا کمیاب و بادوام است. با این وجود برخلاف آن خیلی راحت‌ تر قابل تقسیم و ذخیره‌ سازی است. از طرفی اتریوم را یک کامپیوتر غیر متمرکز بین‌ المللی می دانند، به این دلیل که به منظور ساخت و اجرای اپلیکیشن‌ های غیر متمرکز کاربرد دارد. البته باید در نظر داشت که این برنامه‌ ها تحت کنترل یک مقام مرکزی نیستند، از همین روی در برابر سانسور، حذف و در کل اقدامات یک موجودیت خاص مثل یک فرد، گروه، تیم، شرکت، سازمان یا دولت مصونیت دارند.


در صورتی که تمایل دارید در ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، اتریوم و … سرمایه گذاری امن کنید و از امتیاز 10 درصد تخفیف کارمزد در معاملات رمزارزها بهره مند شوید، میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید؛

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال


البته بر اساس مقایسه بیت کوین و اتریوم شبکه اولین ارز دیجیتال دنیا هم شبیه آن کاملا غیر متمرکز و مصون از دست‌ کاری موجودیت‌ های متمرکز است. از لحاظ معیارهای گوناگون، بیت کوین و اتریوم دو ارز دیجیتال برتر بازار کریپتوکارنسی به حساب می آیند. برای مثال می بایست به فاکتور ارزش بازار، نرخ تسلط بر بازار یا همان مارکت دامیننس، تعداد آدرس‌ های منحصر به‌ فرد، حجم معاملات روزانه و پشتیبانی به وسیله صرافی‌ های دیجیتالی در سراسر دنیا اشاره کنیم. در ادامه به منظور درک بهتر تفاوت ها و شباهت ها بیت کوین و اتریوم با یک دیگر، این معیارها را آورده ایم.

  • حجم معاملات روزانه : بیانگر مقدار کل معامله یک دارایی طی هر روز می باشد.
  • ارزش بازار : مقدار سرمایه‌ ای که در بازار یک دارایی، برای مثال بیت کوین و اتریوم در گردش است.
  • نرخ تسلط بر بازار : سهم یک دارایی از کل مارکت کپ یک بازار خاص، برای مثال بازار ارزهای دیجیتال را نشان می‌ دهد.
  • تعداد آدرس‌ های منحصر به‌ فرد : تعداد حساب‌ های منحصر به فرد حاوی یک ارز دیجیتال را نشان می‌ دهد.
  • پشتیبانی توسط صرافی‌ ها : تعداد پلتفرم‌ های معاملاتی ارز دیجیتال با پشتیبانی از یک ارز خاص را نشان می دهد.

بر اساس مقایسه اتریوم و بیت کوین آن‌ ها ضمن داشتن یک سری تفاوت با یکدیگر، شباهت های بسیاری هم دارند. هر دو رمز ارزی غیر متمرکز مبتنی بر یک دفتر کل شفاف و عمومی به نام بلاک چین به حساب می آیند و می‌ توان آن‌ ها را داخل ولت های دیجیتالی نگهداری کرد. فرق اصلی بیت کوین و اتریوم اینجاست که بیت کوین، تنها شبکه‌ ای برای انتقال یک پول دیجیتال به شمار می رود ولی اتریوم، در کنار داشتن شبکه‌ ای مخصوص جابجایی یک پول غیر متمرکز، بستری برای ساخت اپلیکیشن‌ و حتی رمزارزهای جدید نیز می باشد، بنابراین می‌ توان روی اتریوم ارزهای دیجیتال جدید در قالب توکن ایجاد کرد. مقایسه تفاوت اتریوم و بیت کوین گزینه بهتر برای شما جهت سرمایه گذاری را تعیین خواهد کرد.


حتما برایتان جالب است : سوشال تریدینگ چیست و چطور کار میکند؟


هرچند بیت کوین در ابتدای امر به عنوان ابزاری برای انتقال پول شناخته و روانه بازار شد، ولی با گذشت زمان از مسیر اصلی خود و چشم‌ انداز خالقش فاصله گرفت و به یک دارایی دیجیتالی جهت ذخیره ارزش تبدیل شد. در حال حاضر این مهم ترین کاربرد ارز دیجیتالی بیت کوین به حساب می آید. از شبکه اتریوم نیز به منظور جابجایی پول و حتی ذخیره ارزش استفاده می‌ شود، ولی بیش ترین کاربرد آن پرداخت در بی‌ شمار اپلیکیشن غیر متمرکز ساخته شده روی این بلاک چین می باشد. در ادامه ارز دیجیتال بیت کوین و اتریوم را به صورت خلاصه خدمت شما معرفی می کنیم و سپس این دو ارز پرطرفدار را از 11 نگاه مختلف مورد مقایسه قرار خواهیم داد؛

ارز دیجیتال بیت کوین

بیت کوین اولین ارز دیجیتال رمزنگاری شده در جهان است. پیش از تولد آن تلاش‌ های زیادی برای خلق یک پول دیجیتال بین‌ المللی صورت گرفته بود، ولی هیچ کدام شبیه بیت کوین موفقیتی به دست نیاوردند. این رمزارز دو صفت غیر متمرکز و رمزنگاری شده را همراه دارد، به این خاطر که مستقل از هر فرد یا نهاد متمرکز کار می‌ کند و به هیچ موجودیت منحصر به‌ فردی متکی نمی باشد. همچنین در شبکه آن، به شکل گسترده از تکنیک‌ های رمزنگاری برای تامین امنیت بهره گرفته می شود. مقایسه اتریوم و بیت کوین نشان می‌ دهد یکی از تفاوت های آن‌ ها هویت سازنده است؛ بیت کوین در سال 2008 به دست فرد یا گروهی ناشناس به نام ساتوشی ناکاموتو طراحی شد و این در حالی است که خالق اتریوم فردی شناخته شده است.

از زمان شروع استخراج بیت کوین در سال 2009 روند پذیرش این رمزارز رفته رفته ادامه داشته است. بیان گفت که سازنده، بیت کوین را یک سیستم انتقال پول الکترونیکی همتا به همتا تعریف می‌ کند و این بدین معنی است که برای انجام تراکنش به هیچ موجودیت مرکزی مثل بانک مرکزی یک کشور وابستگی ندارد. وایت پیپر بیت کوین در سال 2008 ارائه شد، وقتی که به دلیل سیاست‌ های اشتباه دولت‌ ها و بانک‌ های مرکزی بحران مالی جهان را فرا گرفته بود. بیت کوین کاربران را قادر می سازد تا یک پول تمام دیجیتال را خارج از کنترل تمام دولت‌ ها، بانک‌ ها و موسسه‌ های مالی مدیریت نمایند.


حتما برایتان جالب است : مراحل سرمایه گذاری در بیت کوین


ولی این شبکه انتقال پول به چه صورت کار می کند؟ بیت کوین شبیه اتریوم بر اساس مقایسه شبکه‌ ای متشکل از گره‌ های غیر متمرکز و توزیع شده در سرتاسر جهان است؛ دست به دست هم دادن ده‌ ها هزار کامپیوتر در کل دنیا شبکه بیت کوین را سرپا نگه داشته است. مجموعه قوانین این نتورک توسط ساتوشی ناکاموتو تعریف شده، ولی در صورت تصمیم بخش عمده گره‌ ها، قابل تغییر خواهد بود. همه تغییرات در اینجا تنها با اتفاق نظر اکثریت گره‌ ها اعمال خواهند شد و یک موجودیت خاص مثل یک بانک مرکزی نمی‌ تواند بدون توجه به کاربران شبکه، خودسرانه کار مد نظر خود را انجام دهد.

نقاط قوت بیت کوین:

  • بیت کوین اولین ارز دیجیتال و رهبر بازار کریپتوکارنسی است.
  • بیت کوین سرعت تراکنش سریع تری نسبت به ارزهای فیات دارد.
  • هنوز بسیاری از کارشناسان رشد بالقوه بسیار بزرگی را برای بیت کوین پیش بینی می کنند.
  • ارزش آن بر اساس عرضه و تقاضا است و شاهد دخالت سیاسی و پشتوانه فیزیکی در آن نیستیم.
  • سقف ۲۱ میلیون بیت کوین می تواند با کمیاب تر کردن سکه، قیمت ها را رفته رفته افزایش دهد.
  • امروزه بیت کوین بیشترین نقدینگی را در اختیار که آن را به پرطرفدارترین رمزارز جهان تبدیل کرده است.
  • بیت کوین از فناوری بلاک چین بهره می گیرد که برای محافظت در برابر کلاهبرداری یا سرقت هویت طراحی شده است.

نقاط ضعف بیت کوین:

  • قیمت بیت کوین نوسان بالا است.
  • کاربردهای بیت کوین محدود است.
  • بیت کوین ۱۰۰ درصد ناشناس نیست.
  • ماینینگ بیت کوین انژی زیادی مصرف می کند که برای تغییرات آب و هوایی مضر است.

ارز دیجیتال اتریوم

اتریوم پتانسیل‌ و کاربردهای باورنکردنی فناوری بلاکچین را به ما نشان داد. مقایسه بیت کوین و اتریوم نشان می‌ دهد در شبکه اولین ارز دیجیتالی دنیا از فناوری دفتر کل توزیع شده جهت انتقال پول الکترونیک استفاده می‌ شود، ولی اتریوم با گسترش این کاربرد، در کنار ایجاد بستری برای انتقال یک پول الکترونیک، زمینه را برای ساخت انواع اپلیکیشن و حتی رمزارزهای جدید هم فراهم کرده است. اتریوم یک شبکه بلاک چین غیر متمرکز منبع باز و توزیع شده است که مثل کل پروژه‌ های کریپتویی، رمزارز اختصاصی خود را دارد. این ارز به نام اتر، دارای نماد ETH است.

می‌ توان از این ارز به منظور پرداخت، انتقال پول و ذخیره ارزش استفاده نمود، ولی کاربرد اصلی آن تعامل با بی‌ شمار برنامه ساخته شده روی بلاکچین اتریوم است. جالب است بدانید که وایت پیپر اتریوم در سال 2013 به وسیله یک نابغه جوان به نام ویتالیک بوترین ارائه شد، ولی نهایتا تیمی از توسعه‌ دهندگان آن را خلق کردند. بر اساس مقایسه خالق اتریوم برخلاف بیت کوین فردی شناخته شده است. ویتالیک بوترین، نابغه‌ ای که همیشه از افراد هم‌ سن خود درک بالاتری داشت، به شدت به دنیای گیم و مخصوصا بازی وارکرافت علاقه‌ مند بود، ولی اجرای یک آپدیت به وسیله توسعه‌ دهنده این بازی کاراکتر وی را به شکلی ناراحت‌ کننده تغییر داد.

این اتفاق او را جذب ایده سیستم‌ های غیر متمرکز نظیر بیت کوین کرد. ایده ویتالیک بوترین استفاده از قراردادهای هوشمند جهت طراحی انواع اپلیکیشن غیر متمرکز بود. قرارداد هوشمند تکه‌ ای کد کامپیوتری است که در صورت برآورده شدن یک سری شرایط مورد انتظار، عملی از پیش تعیین شده را اجرا می‌ کند.


حتما برایتان جالب است : سرمایه گذاری در ارز دیجیتال اتریوم


برنامه‌ های غیر متمرکز اتریوم عملا از تعداد زیادی قرارداد هوشمند ساخته می‌ شوند. این یک تفاوت مهم اتریوم و بیت کوین به حساب می آید؛ مقایسه بیت کوین و اتریوم تعیین کرد که هرچند پس از بروزرسانی تپ‌ روت بیت کوین امکان ساخت و اجرای اسمارت کانترکت روی این بلاک چین میسر شده، ولی سطح، پیچیدگی و کاربرد آن‌ ها از قراردادهای هوشمند اتریوم پایین‌ تر است.

نقاط قوت اتریوم:

  • جامعه توسعه دهندگان آن یکی از بزرگ ترین جامعه هاست.
  • پلتفرم اتریوم تراکنش ها را سریع تر از بیت کوین مورد پردازش قرار می دهد.
  • اتریوم از فناوری بلاک چین به منظور سیستم غیرمتمرکز و شفاف خود بهره می گیرد.
  • این فناوری عملکردی فراتر از رمزارز دارد مثل برنامه های DApp و قراردادهای هوشمند.
  • اتریوم چندی پیش ارتقایی را انجام داده است (اتریوم ۲.۰) که تولید گازهای مضر را برای محیط زیست تا ۹۹.۹۵ درصد کاهش داده است.

نقاط ضعف اتریوم:

  • مثل بیت کوین، پرطرفدارترین ارز دیجیتالی دنیا نیست.
  • کارمزد تراکنش هایش به صورت بالقوه بالاتر از پلتفرم بیت کوین می باشد.
  • عرضه نامحدود آن می تواند تقاضا برای توکن های اتریوم را تا حدود زیادی کاهش دهد.
  • اتریوم در قیاس با پلتفرم‌ های جایگزین که از آن ها به عنوان قاتل اتریوم یاد می‌ شود، مثل سولانا کند است، هرچند ارتقای اخیر می‌ تواند سرعت اتریوم را به شکل تصاعدی ارتقا دهد.

در ادامه به مقایسه بیت کوین و اتریوم، از 11 جهت مختلف خواهیم پرداخت؛

1) مقایسه بیت کوین و اتریوم از نظر قدرت سرمایه گذاران

این تنها سرمایه‌ گذاران نیستند که روی بیت کوین سرمایه‌ گذاری می‌ کنند، بلکه دیگر افراد هم به شکل روزانه قادرند بیت کوین را به طرق مختلف به دست آورند. با این وجود که این نقاط عطف بسیار مهم تلقی می شوند، ولی شاید بزرگ ترین علت ماندگاری و پذیرش بیت کوین این است که تعدادی از شرکت‌ های چند میلیارد دلاری و مشهور، بیت کوین خریداری کرده اند و آن را در ترازنامه خود به عنوان ذخیره ارزش می آورند.

این موضوع به روند پذیرش بیت کوین سرعت بخشیده است. جالب است بدانید که شرکت مایکرواستراتژی بزرگ ترین شرکتی است که بیت کوین را در دارایی‌ های خود ذخیره کرده‌ است، ولی در سالیان گذشته حتی شرکت‌ های شناخته‌ شده‌ تری مثل بلاک که قبلا با نام اسکوئر شناخته می‌ شد و حتی تسلا نیز بیت‌ کوین را به عنوان روش پرداخت قبول کردند.

2) مقایسه بیت کوین و اتریوم از نظر سرعت پذیرش

گفته می‌ شود برادران وینکلوس که از فارغ‌ التحصیلان دانشگاه هاروارد بودند و ادعا می‌ کنند مارک زاکربرگ ایده فیس‌ بوک را از آن‌ ها دزدیده است، زمانی تلاش کردند یک ETF مثل بیت‌ کوین راه‌ اندازی کنند؛ ولی کمیسیون بورس و اوراق بهادار با آن‌ ها مخالفت کرد. با این حال این نهاد درباره بیت کوین چندان با جدیت رفتار نکرد و در مقابل، سرمایه‌ گذاران نهادی به صورت فزاینده‌ ای نسبت به آن علاقه‌ مند شدند.


حتما برایتان جالب است : استخراج بیت کوین در منزل


بیت کوین نخستین رمزارزی بود که گروه بورس بازرگانی و کالای شیکاگو قراردادهای آتی آن را در اواخر سال 2017 ارائه کرد و این امکان را در اختیار سرمایه گذاران قرار داد تا روی قیمت‌ ها در تاریخ‌ های مشخصی در آینده سرمایه‌ گذاری داشته بانشد. در اکتبر 2021، صندوق سرمایه‌ گذاری راه‌ اندازی شد و نخستین ETF مبتنی بر ارز دیجیتال مورد تایید کمیسیون بورس و اوراق بهادار قرار گرفت و این در حالی بود که قراردادهای آتی اتریوم نیز نهایتا در فوریه 2021 در گروه بورس بازرگانی و کالای شیکاگو راه‌ اندازی شد ولی تسلط اولیه بیت کوین موجب شده بود تا سریع تر از اتریوم مورد پذیرش سازمانی قرار گیرد. برای مثال هنوز یک ETF هم وجود ندارد که قیمت اتریوم را حتی از طریق قراردادهای آتی ردیابی کند ولی بیت کوین بدین صورت نمی باشد.

3) مقایسه بیتکوین و اتریوم از نظر عرضه کل توکن

نهایتا تنها 21 میلیون واحد BTC استخراج می شود. در اصطلاح برای این رمزارز هاردکپ تعریف شده است. جالب است بدانید که از این تعداد تا به امروز بیش از 19 میلیون واحد آن استخراج شده، ولی تولید مابقی، به دلیل رویداد هاوینگ، تا حوالی سال 2140 زمان می برد. این محدودیت عرضه یکی از دلایل ارزشمند شدن بیت کوین در آینده خواهد بود؛ به مرور زمان رمز ارز بیت کوین کمیاب می شود، ولی اتریم عرضه نامحدود دارد!

همان طور که گفتیم، اتریوم فاقد هاردکپ است و سقف عرضه مشخصی برای آن در نظر گرفته نشده است. با این وجود از حدود 1 سال پیش مکانیزم توکن‌ سوزی به شبکه آن اضافه شده است. به لطف آن قسمتی از ارزهای اتریوم تزریق شده به شبکه از بین می رود. تا امروز بیش از 122 میلیون واحد اتریوم تولید و روانه بازار شده است.

4) مقایسه اتریوم و بیت کوین از نظر مکانیسم اجماع

نکته مهم در مقایسه اتریوم و بیت کوین این است که هر دو این شبکه‌ ها از تکنولوژی بلاک‌ چین بهره می گیرند ولی اتریوم قابل‌ اعتمادتر می باشد. اتریوم به اپلیکیشن‌ های غیرمتمرکز اجازه می‌ دهد بر روی این پلتفرم توسعه یابد. مکانیسم PoW که به وسیله بیت کوین استفاده می‌ شود به گره‌ ها یا نودهای شبکه اجازه می‌ دهد که با وضعیت همه اطلاعات ثبت‌ شده موافقت کنند و مانع از انواع خاصی از حملات به شبکه شوند.


حتما برایتان جالب است : توکن های بر بستر اتریوم


در سپتامبر ۲۰۲۲ با توسعه اتریوم ۲، مکانیسم اجماع اتریوم به PoS تغییر کرد و این موجب شد که اتریوم ایمن‌ تر و پایدارتر شود. یکی از انتقادهای اساسی به مکانیسم PoW این است که به دلیل قدرت محاسباتی مورد نیاز برای این مکانیسم، PoW بسیار انرژی‌ بر است. در حالی که PoS قدرت محاسباتی را با استیکینگ جایگزین می‌ کند و در نهایت، میزان مصرف انرژی را کاهش می‌ دهد و اعتبارسنج‌ ها را جایگزین ماینرها خواهد کرد. اعتبارسنج‌ ها با استیکینگ دارایی‌ های دیجیتالی خود، توانایی ایجاد بلوک‌ های جدید را فعال خواهند کرد.

5) مقایسه اتریوم و بیت کوین از نظر کاربردها

نکته حائز اهمیت دیگر در باره مقایسه اتریوم و بیت کوین، کاربرد این شبکه‌ هاست. از آنجایی که بیت کوین به‌ عنوان جایگزین ارز فیات توسعه یافته است، هم به‌ عنوان ابزاری برای معامله و هم به‌ عنوان ذخیره ثروت کاربرد دارد، در حالی که با اتریوم، کاربران مالکیت بیشتری بر اطلاعات خود خواهند داشت و از طریق آن می‌ توانند اپلیکیشن‌ هایی را بر روی بلاک‌ چین ایجاد و اجرا نمایند.

اتریوم بخریم یا بیت کوین

البته این در حالی است که هم بیت کوین و هم اتریوم رمز ارز هستند و در خصوص با تفاوت بلاک چین بیت کوین و اتریوم می‌ توان گفت که هدف اصلی ارز اتریوم، سودآورتر و ساده کردن قراردادهای هوشمند، اپلیکیشن‌ های غیرمتمرکز و دیگر راه‌ حل‌ های مبتنی بر بلاک‌ چین است. توکن‌ های ERC-۲۰ که مبتنی بر بیت کوین هستند هم در شبکه اتریوم وجود دارند. این نسخه‌ ای توکن‌ شده از بیت کوین است که بر روی اتریوم توسعه یافت تا از اپلیکیشن‌ های غیرمتمرکز استفاده کند.

6) مقایسه بیت کوین و اتریوم از نظر تامین مالی توسعه 

تفاوت بیت کوین و اتریوم را می توان از لحاظ تامین مالی برای توسعه پروژه هم در نظر گرفت. توسعه بیت کوین به صورت کامل رایگان بود و هیچ سود اقتصادی اولیه ای وجود نداشت. در حقیقت ساتوشی ناکاموتو این نرم افزار را بدون درخواست یا دریافت بودجه طراحی کرد. حتی توسعه دهندگان اصلی هم بدون دریافت هیچ مبلغی در توسعه این پروژه مشارکت کردند. این امروزه درباره بیشتر جنبه های توسعه بیت کوین صادق است. در حقیقت بیشتر توسعه دهندگان برای کار خود پولی نمی گیرند.

تنها بعضی از آن ها به وسیله کمک های مالی عمومی و سازمان های دوستدار رمزنگاری پرداخت می شوند. نهایتا تنها تعداد اندکی از افراد برای مشاغل مرتبط با بیت کوین در شرکت های دیگر که به صورت مستقیم با کار آن ها در پروتکل مرتبط نیستند، دستمزد می گیرند. روش تامین مالی اتریوم متفاوت خواهد بود. توسعه اتریوم در سال 2014 بعد از عرضه اولیه سکه با پتانسیل جذب 18 میلیون دلار به شکل نقدی شروع شد. در حققت اتریوم نخستین عرضه کننده سکه در دنیای رمزارزها و یکی از معدود نمونه هایی بود که موفقیت بسیار زیادی هم کسب کرد.

با این سرمایه، به توسعه دهندگان، طراحان، مترجمان و سایر مشارکت کنندگان در پروژه اتریوم، دستمزد اختصاص پیدا کرد. این روش تامین مالی و پرداخت ضرری ندارد ولی مدل ICO که برای توسعه اتریوم مورد استفاده قرار می گیرد، به یک مدل تبدیل شد. اجرای این الگو به وسیله دیگر پروژه ها به علت عرضه اولیه سکه های تقلبی یا ICO Scam می تواند عواقب جدی و میلیون ها دلار ضرر به همراه داشته باشد. از طرفی پروژه های قوی دیگری هم در این بلاک چین راه اندازی شد که تعداد زیادی از آن ها به علت استفاده از روش های مشکوک به وسیله گروه هایی مثل اتحاد سازمانی اتریوم رد صلاحیت شد.

7) مقایسه بیت کوین و اتریوم از لحاظ مقیاس پذیری

از دیگر تفاوت بیت کوین و اتریوم، موضوع مقیاس پذیری می باشد؛ امروزه مقیاس پذیری بلاک چین بیت کوین به 7-8 تراکنش در ثانیه محدود شده است و این در حالی است که این نرخ برای اتریوم به 16-20 تراکنش در ثانیه است. هرچند اتریوم مقیاس پذیری شبکه بیت کوین خود را دو برابر کرده است ولی در حال حاضر شلوغ تر شده است. دلیل اصلی آن این است که شبکه اتریوم همچنین هزاران توکن اضافی را مدیریت می کند که بار کلی شبکه را بیشتر می کند.


حتما برایتان جالب است : بهترین سبد سرمایه گذاری ارز دیجیتال


در صورتی که چنین وضعیتی در بلاک چین بیت کوین وجود ندارد. امروزه اندازه بلاک چین بیت کوین 300 گیگابایت و بلاک چین اتریوم 5 ترابایت است. اندازه دو بلاک چین به صورت چشمگیری بیشتر می شود و در نهایت مقیاس پذیری در هر دو ایجاد می شود. البته توسعه دهندگان به دنبال روشی برای حل این مشکل می گردند. به منظور بهبود مقیاس پذیری بیت کوین، توسعه دهندگان در حال بررسی استفاده از راه حل های سطح دوم مثل شبکه لایتنینگ و راه حل های زنجیره ای مثل Taproot و Schnorr هستند.

اتریوم در ابتدا به منظور استفاده از الگوریتم ها و بروزرسانی های مشابه برای بهبود مقیاس پذیری در نظر گرفته شده بود ولی توسعه دهندگان تمامی این راه حل ها را رها کردند و کل پروتکل را عوض کردند تا مقیاس پذیری بومی را در زنجیره ارائه دهند که در واقع، این همان تغییر اتریوم 2.0 بود که چندی پیش اجرایی شد. در این پروتکل به جای الگوریتم اثبات کار از اثبات ذخیره سهام استفاده می شود و قابلیت اشتراک گذاری به آن اضافه شده است.

8) تفاوت Bitcoin و Ethereum از نظر استخراج

تا اواسط سال 2022 روند استخراج هر دو ارز دیجیتال تقریبا مشابه بود و به دستگاه‌ های ماینر قدرتمند احتیاج داشت، ولی با تغییر الگوریتم اجماع در شبکه اتریوم مسیر آن از بیت کوین جدا شده است. به منظور تبدیل شدن به یک نود ماینر در شبکه بیت کوین به کامپیوترهایی بسیار قوی احتیاج خواهید داشت.

با توجه به افزایش رقابت در این حوزه و تبدیل حوزه استخراج بیت کوین به یک صنعت تمام عیار، این کار دیگر با کامپیوترهای خانگی ممکن نیست و به دستگاه‌ هایی به نام اسیک ماینر احتیاج خواهید داشت. در شبکه اتریوم به منظور کسب ارز اتریوم، نیازی به دستگاه‌ های ماینر نیست و برای این کار تنها کافی است مقداری از این ارز دیجیتال را در یک ولت استیک کنید. استیک رمزارز به زبان ساده قفل کردن مقداری از یک توکن داخل یک آدرس مشخص می باشد.

9) مقایسه اتریوم و بیت کوین از نظر شهرت

در زمان مقایسه اتریوم و بیت کوین متوجه خواهید شد که بیت کوین سابقه بیشتری نسبت به اتریوم دارد. در حقیقت شهرت بیت کوین از اتریوم و سایر ارزهای دیجیتال بیشتر است و مردم بیشتری در مورد آن شنیده اند. البته این که شرکت های بزرگ و مشهوری مانند مایکروسافت، استارباکس و BMW آن را پذیرفته اند نیز در پذیرش عمومی مردم بی تاثیر نیست.

10) مقایسه اتریوم با بیت کوین از نظر سطح تمرکززدایی

بیت کوین غیرمتمرکزترین ارز دیجیتال در بازار رمزارزها به حساب می اید، به این خاطر که بیت کوین، از بیشترین تعداد گره، ماینر، توسعه دهنده، قدرت محاسباتی و فورک برخوردار است. به علاوه، توسعه بیت کوین بسیار غیرمتمرکزتر از اتریوم می باشد، چرا که توسعه دهندگان رمزارز اتریوم به شدت بر روی بهینه سازی توسعه اتریوم تمرکز می کنند. از طرفی، پروژه اتریوم درگیر مشکل تغییر ناپذیری بلاک چین است.

در نتیجه این مشکل، یک سرقت بزرگ در سازمان The DAO رخ داد و اتریوم مجبور شد بخشی از تاریخچه بلاک چین خود را بازنویسی کند تا دارایی های خود را بازیابی نماید. این اقدامات بحث برانگیز موجبات شکاف عمیق در بلاک چین اتریوم را فراهم کرد که نهایتا منجر به تولد اتریوم کلاسیک شد. اتریوم کلاسیک، همان رمزارز و بلاک چین اصلی اتریوم است. در حالی که در رمزارز بیت کوین، چنین اتفاقی نیفتاده است، به این خاطر که یکی از اصول اساسی بلاک چین را نقض کرده و امکان سانسور را فراهم می نماید.

11) مقایسه بیتکوین و اتر از نظر قراردادهای هوشمند 

بدون شک مهم ترین تفاوت بیت کوین و اتریوم در قراردادهای هوشمند خلاصه می شود! بلاک چین بیت کوین با ظرفیت قرارداد هوشمند بسیار محدودی ایجاد شد که می توان از طریق اسکریپت بیت کوین از آن حداکثر استفاده را کرد. این زبان برنامه نویسی از یک سری OP_CODES برخوردار است که به وسیله گره ها پردازش می شوند و امکان برنامه نویسی منطق مورد نظر را در اجرای تراکنش فراهم می آورد، از همین روی ارز دیجیتال بیت کوین را ارز دیجیتال قابل برنامه ریزی نام داده اند. اسکریپت بیت کوین یک زبان برنامه نویسی محدودتر از اتریوم است. به ویژه که اتریوم فول تورینگ نیست.


حتما برایتان جالب است : منظور از ایردراپ در ارز دیجیتال چیست


به علاوه، بیت کوین بومی فاقد زبان میانی لازم برای تسهیل برنامه نویسی است که سیستم های برنامه نویسی پیشرفته را پیچیده می کند. اتریوم مزیت رقابتی این بلاک چین را محدود کرده است. توسعه دهندگان شبکه ماشین مجازی اتریوم را برای این کار ساخته اند. در نظر داشته باشید که یک ماشین مجازی که می تواند دستورالعمل ها را با قابلیت آموزش کامل اجرا کند. پلتفرم اتریوم یک زبان جاوا اسکریپت مانند برای این کار دارد، به صورتی که هر توسعه دهنده می تواند قرارداد هوشمند خود را برای اجرا بر روی بلاک چین طراحی کند. بنابراین می توان گفت که اتریوم بهترین پلتفرم برای توسعه برنامه های غیرمتمرکز به حساب می آید و از این جهت نسبت به بیت کوین و سایر رمزارزها برتری دارد.


نتیجه گیری و کلام پایانی

نهایتا بررسی مزایا و معایب سرمایه‌ گذاری در بیت کوین و اتریوم به میزان ریسک‌ پذیری هر سرمایه گذار باز می گردد. هر دو این ارزهای دیجیتال، پتانسیل این را دارند که در طول زمان سود بسیار خوبی برایتان ایجاد کنند، به این خاطر که جهان به تغییر مسیر خود به سمت رمزارزهاست و پذیرش آن ها همچنان در حال افزایش است. البته باید گفت که بیت کوین با پذیرش بیشتری روبرو است، چرا که جریان اصلی‌ تری نسبت به اتریوم دارد و این موجب می شود که گزینه کم ریسک تری نسبت به ارز دیجیتال اتریوم به حساب آید.

البته مثل بسیاری از سرمایه‌ گذاری‌ ها، ممکن است که ریسک بالاتر اتریوم پتانسیل سودهای بالاتری را هم فراهم کند. به هر حال دیگر در سال ۲۰۰۹ نیستیم و هر دو ارز دیجیتالی مرحله اثبات خود را پشت سر گذاشته‌ اند و در حال حاضر وقت آن است که سرمایه گذاران ریسک‌ پذیری که در گذشته این طبقه دارایی را نادیده می‌ گرفتند، بیش از پیش به آن توجه کرده و با توجه به این که کدام یک از موارد بالا از نظر آن ها وزن بیشتری دارد، سرمایه گذاری خود را آغاز نمایند.

در پایان می توان این طور گفت که اگرچه بیت کوین به عنوان ابزاری برای مبادله پول به شکل غیر متمرکز و ناشناس متولد شد،‌ ولی با گذشت زمان از چشم‌ انداز خالق خود دور شد و تبدیل به یک دارایی ذخیره ارزش شد. در حال حاضر در یک سبد سرمایه گذاری، بیت کوین می‌ تواند نقش یک دارایی ذخیره ارزش و پناهگاهی امن در برابر تورم را بازی کند، اما از طرفی دیگر اتریوم نیز دسترسی به دنیای بزرگ دیفای را به ارمغان می آورد تا به صورتی متفاوت از خدمات مالی استفاده کنید. با توجه به کاربردی بودن شبکه اتریوم برخلاف رقیب خود، به احتمال زیاد آینده روشن‌ تری نسبت به آن منتظر این ارز می باشد.

همان طور که در ابتدای مقاله قول دادیم، در این مطلب به این سوال که بیت کوین یا اتریوم برای سرمایه گذاری مناسب تر است، پرداختیم و این دو ارز را از 11 جهت مختلف با هم دیگر مورد مقایسه قرار دادیم تا دید خوبی برای سرمایه گذاری در هر کدام پیدا کنید.

همچنین اگر دوست دارید رمزارزهای هوش مصنوعی را که سروصدای زیادی بپا کرده اند، بشناسید، توصیه می کنم همین الان این مطلب را مطالعه کنید؛

از نظر شما بیت کوین یا اتریوم می تواند سود بیشتری در طول زمان به همراه داشته باشد؟ دلیلتان را هم حتما بنویسید؛

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *