نحوه چیدن سبد سهام بصورت اصولی

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
نحوه چیدن سبد سهام

اگر نحوه چیدن سبد سهام به صورت اصولی را بلد نباشید، ممکن است سهام هایی را در بورس ایران بخرید که در آن زمان نباید می خریدید! وقتی بدون هیچ دانش و رعایت اصولی به خرید سهام های مختلف از صنایع گوناگون بورسی اقدام می کنیم، در واقع بدون آن که بدانیم، در حال متقبل شدن ریسک بسیار بزرگی هستیم! نحوه چیدن سبد سهام به صورت اصولی به ما یادآور میشود که در سبد سهام خود از یک صنعت، سهم های مختلفی را خریداری نکنیم و به ما یاد می دهد که طبق چه اصولی باید سهم های مختلف از صنعت های گوناگون را انتخاب و در کنار یک دیگر مدیریت کنیم. پس اگر دوست دارید نحوه چیدن سبد سهام را کاملا رایگان و به زبان ساده یاد بگیرید، این مطلب برای شما نوشته شده است.

نحوه چیدن سبد سهام

بازار بورس و به صورت کلی تمامی بازارهای مالی زمینه‌ ای برای کسب سودآوری محسوب می شوند، ولی انتظار هر فرد از سوددهی می‌ تواند با دیگری متفاوت باشد. در واقع این انتظارات به میزان ریسک‌ پذیری و سایر قابلیت های شخصیتی شما بستگی دارد. این عوامل در حقیقت همان معیارهایی هستند که باید در چیدن استراتژی معاملاتی و روش تشکیل و مدیریت سبد سهام نیز آن ها را مد نظر داشته باشید.

ولی تشکیل سبد سهام در بورس به بهره‌ مندی از دانش و تجربه کافی هم نیاز دارد. در این مطلب 5 اصول مهم تشکیل پرتفو را مورد بررسی قرار داده ایم که به شما کمک می‌ کند بنا به هدف، انتظارات و قابلیت های شخصیتی‌ شما، شیوه مدیریت دارایی متناسب با خود را پیش بگیرید.

حتما برایتان جالب است : اصول تشکیل سبد سهام بهینه و سودده در بورس

هنگامی که شما برای سرمایه‌ گذاری در بورس اقدام می کنید و سهم شرکت هایی که از نظرتان برای خرید و سرمایه گذاری مناسب است را خریداری می کنید، دارایی‌ های شما در پرتفوی نمایش داده خواهد شد. بدین ترتیب می‌ توان گفت پرتفوی یا سبد سهام ترکیبی از دارایی‌ هایی است که خریداری کرده‌ اید.

حتی امکان دارد یکی از دوستان‌ شما به شما چند سهم مناسب برای خرید پیشنهاد دهد. احتمالا دوست‌ شما مطابق با روحیات و استراتژی معاملاتی خودش این سهام ها را انتخاب و خریداری کرده است. حال جدا از این‌ که امکان دارد میزان ریسک‌ پذیری و همچنین دیدگاه شما با او بسیار متفاوت باشد، بنابراین توجه داشته باشید که به منظور تشکیل سبد سهام در بورس، نمی‌ توان برای همه یک نسخه پیچید. در این بین تنها راه مدیریت صحیح سبد سهام، آشنایی با اصول اولیه چیدمان سبد است که در ادامه به آن پرداخته ایم؛

آشنایی با اصول تشکیل سبد سهام بهینه در بورس

ما فرض را بر این می گذاریم که شما انواع سبد سهام در بورس را بلد باشید و تفاوت آن ها را بدانید، البته اگر ندانید هم می توانید از آموزش هایی که در این مطلب ارائه شده است استفاده کنید، بنابراین 5 مورد از اصول خیلی واجب برای تشکیل سبد سهامی در بورس را در ادامه آورده ایم. البته اصولی که برای تشکیل سبد وجود دارند بسیار بیشتر از این 5 مورد است، ولی در این قسمت همین 5 مورد را هم یاد بگیرید تا حدود زیادی می توانید گلیمتان را از آن بیرون بکشید.

1) مشخص کردن شیوه تخصیص دارایی مناسب شما

مشخص کردن اهداف سرمایه‌ گذاری و موقعیت مالی فردی نخستین وظیفه شما در ساخت پورتفولیو به حساب می آید. از موارد حائز اهمیت سن است و اینکه چه مدت زمان در اختیار دارید تا سرمایه‌ گذاری شما رشد کند و همچنین چه مقدار از سرمایه خود را برای سرمایه‌ گذاری نیاز دارید و نیازهای سرمایه‌ ای آینده شما چیست. مطمئنا استراتژی جوانی که تازه درس خود را در دانشگاه به اتمام رسانده است، مجرد و در شروع مسیر زندگی‌ است با استراتژی یک فرد 55 ساله که در شرف بازنشستگی است و همزمان باید هزینه دانشگاه فرزندش را هم بپردازد، متفاوت است.

عامل دیگری که باید در نظر داشته باشید، شخصیت شما و نوسانات ریسک است. آیا از جمله افرادی هستید که ریسک بیشتر برای دستیابی به بازدهی بیشتر می پذیرید؟ هر فردی قصد دارد هر سال نسبت به سال پیش بازده بیشتری کسب کند، ولی چنانچه شما شخصی هستید که وقتی سرمایه‌ گذار ی‌تان در کوتاه مدت افت می‌ کند، خواب به چشمانتان نمی آید و دچار تنش عصبی می‌ شوید، می بایست گفت که احتمال سود بردن کلان به تحمل فشار عصبی نمی ارزد و در واقع این کار ارزش ندارد.

شفاف سازی وضعیت کنونی و احتیاجات سرمایه‌ ای آینده و همچنین ریسک‌ پذیری شما عوامل تعیین‌ کننده‌ نحوه تخصیص سرمایه شما به طبقات گوناگون دارایی هاست. احتمال اخذ بازده بیشتر همیشه با هزینه همراه است و آن هزینه‌ ها هم مربوط به این ریسک است. یعنی هر چه ریسک بیشتری را بپذیرید، بازده به مراتب بیشتری به دست خواهید آورد.

حتما برایتان جالب است : سرمایه گذاری در بورس – از صفر تا صد بورس

بر اساس این قانونی که گفتیم، شما نمی‌ خواهید ریسک را حذف کنید، بلکه آن را برحسب شیوه و وضعیت خاص خود بهینه‌ سازی می‌ کنید. به عنوان مثال فرد جوانی که به درآمد سرمایه‌ گذاری اش وابسته نیست، می‌ تواند با سعی و جستجو بازده بیشتری در قبال تحمل ریسک بیشتر به دست آورد. به عبارتی فرد در زمان بازنشستگی تمرکزش بر حفظ دارایی‌ هایش می باشد، به صورتی که بتواند درآمدی از این دارایی‌ ها به دست آورد، البته به شکلی که از نظر مالیاتی هم صرفه اقتصادی داشته باشد.

2) بررسی صنایع و شرکت‌ ها

بازار بورس بستر وسیعی به حساب می آید که صنایع گوناگونی در آن فعالیت دارند، از همین روی می بایست از وضعیت این صنایع و آینده آن‌ ها باخبر شد. برای تشکیل سبد سهام در بورس لازم است که شرایط صنایع موردنظر خود را مورد بررسی قرار دهیم و با توجه به نکاتی که پیش تر اشاره کردیم و در ادامه نیز خواهیم گفت، سبدی متنوع از سهام صنایع گوناگون تشکیل دهیم.

اصول و فنون تشکیل سبد سهام

در کنار بررسی وضعیت صنایع و صورت‌ های مالی شرکت‌ هایی که می خواهیم برای سرمایه‌ گذاری در آن‌ ها اقدام کنیم، باید به کمک تحلیل تکنیکال روند قیمت آن سهم را مورد بررسی قرار دهیم، بدین ترتیب قادریم در مدیریت سبد سهام خود عملکرد به مراتب بهتری از خود نشان دهیم.

3) بررسی وضعیت سبد سهام

بعد از آن که تحلیل‌ های خود را انجام دادیم و سهام موردنظر را خریدیم، لازم است که وضعیت سبد خود را در بازه‌ های زمانی مشخصی مورد بررسی قرار دهیم. این بدین معنی است که باید به صورت دوره‌ ای، سود و زیان سبد سهام‌ خود را ارزیابی کنید. برای کم و زیاد کردن حجم سهام گوناگون و یا نگهداری آن‌ ها، استراتژی‌ های زیادی وجود دارد که می‌ توان با استفاده از آن‌ ها، عملکرد سرمایه‌ گذاری را بهتر کرد.

حتما برایتان جالب است : ترفندهای استثنایی خرید و فروش سهام

منطقی‌ ترین روش این است که قسمتی از سبد به سهام پرریسک اختصاص داشته باشد و قسمت دیگری را به سهام یا سهام هایی با ریسک متوسط و همچنین ریسک پایین اختصاص دهیم، لذا می‌ توان تعادل سبد سرمایه‌ گذاری را به درستی حفظ کرد. راهکار دیگر نیز تشکیل سبد سهام متنوع است. برای انجام این کار باید از صنایع گوناگون سهام مورد نظر خود را انتخاب کنیم تا در شرایطی که تعدادی از سهام روند نزولی را تجربه می‌ کنند، از رشد سهام دیگر استفاده کنیم و در واقع کل سبد سهامی ما قرمز نباشد.

4) بررسی وضعیت اقتصادی

کسانی که به کمک تحلیل فاندامنتال برای خرید سهام اقدام می کنند، همواره به دنبال اخبار، اطلاعات و رویدادهای حائز اهمیت در سطح ملی و بین‌ المللی هستند، به این خاطر که این وقایع می‌ تواند وضعیت صنایع و شرکت‌ های بورسی را عوض کنند. برای مثال با تغییر قیمت کالاها و محصولات در ایران و دنیا، شاهد تغییر قیمت سهام هستیم و این موضوع به خصوص در مورد کالاهایی مانند نفت یا فلزات اساسی بیشتر نمود پیدا خواهد کرد.

این بدین معنی است که تغییرات قیمتی ناچیز در سطوح جهانی، می‌ تواند در سهام شرکت‌ های داخلی اثراتی داشته باشد. همچنین آثار وضعیت اقتصادی داخلی، وقایع اقتصادی و سیاسی مانند تغییر نرخ بهره و نرخ ارز در کنار تصمیم‌ های دولت را می‌ توان بر قیمت سهام شرکت‌ های بورسی به وضوح مشاهده کرد، از همین روی در تشکیل یک سبد سهام بهینه بهتر است به وضعیت بازارهای داخلی و جهانی بسیار توجه کنید.

5) عدم نگاه متعصبانه نسبت به سهام شرکتها

توجه داشته باشید که چنانچه سهام یک شرکتی در چند سال گذشته همواره از سودآوری مناسبی برخوردار بوده است، دلیل نخواهد شد که در آینده هم این روند سوددهی را ادامه دهد! در واقع برخی از افراد با تکیه‌ بر این که سهام شرکتی در سال‌ های اخیر به صورت معمول سوددهی مناسبی داشته است، بدون توجه به دیگر روش‌ های تحلیل‌ علمی، حجم زیادی از سهام شرکت‌ مذکور را می خرند و سبد سهام خود را در ریسک قرار می دهند و این در حالی است که امکان دارد تحلیل‌ ها و بررسی‌ های کارشناسی برخلاف برداشت سرمایه‌ گذار، به خرید مجدد سهام شرکت مذکور توصیه نکند.

حتما برایتان جالب است : سهام بلند مدت یا کوتاه مدت بخریم؟

گروه دیگری از تریدرها تنها با توجه به این که از گذشته با یک شرکت خاص آشنا بوده اند، معمولا خرید سهام آن شرکت‌ را جزو گزینه‌ های اصلی‌ خود قرار می‌ دهند و این در حالی است که شناخت سطحی یک شرکت دلیل مناسبی برای سودده بودن سهام آن نمی باشد.


نتیجه گیری و کلام پایانی

مواردی که در این مطلب عنوان کردیم، از حائز اهمیت ترین معیارهایی به حساب می آیند که در چیدن تشکیل پرتفوی سهام بهینه نقش بسزایی ایفا می کنند و باید توجه بسیاری به آن ها کرد. با در نظر داشتن این که در بورس سبدهای گوناگون سهام و اصول چیدمان آن وجود دارد، افراد می بایست سبد سهام مخصوص به خود را از نظر ریسک و مدت سرمایه‌ گذاری جمع بندی کنند. در معاملات، تحت تأثیر قیمت‌ های روزانه سهام قرار نگیرند و تحلیل‌ های خود را بر اساس قابلیت های شرکت، صنعت و … انجام دهند.

نکته جالب توجه اینجاست که به تعداد افراد فعال در بورس، انواع گوناگونی از سبد سهام هم وجود دارد، چرا که قابلیت ها و انتظارات افراد نیز از یک دیگر متفاوت است، لذا به منظور چیدن سبد بهینه خود از روش کپی برداری از سبد سهام افراد دیگر استفاده نکنید و همواره تلاش کنید سبد مخصوص به خود را تشکیل دهید. از دیگر نکات مهم در زمینه نحوه تشکیل سبد سهام و سایر مسایل بازار بورس کسب آموزش و تجربه است. لذا با افزایش اطلاعات بورسی خود می‌ توان پرتفوی سهام را به شکلی تشکیل داد که سرمایه و ریسک به بهترین شکل کنترل گردد.

در بازار سرمایه می بایست به صورت منطقی تصمیم گیری کنید، چنانچه مطابق با تحلیل‌ های خود برای خرید سهمی اقدام کردید، ولی در ادامه روند مطابق با پیش‌ بینی‌ های شما پیش نرفت، بهتر است هرچه سریع‌ تر برای فروش آن اقدام نمایید و از ضرر بیشتر آن جلوگیری فرمایید. نکته انتایی که وظیفه دانستیم به آن اشاره کنیم، این است که افراد حرفه‌ ای می‌ توانند به شما در نحوه چیدن سبد سهام و داشتن سبد سهام بهینه کمک کنند. 

همان طور که ابتدای مقاله به شما قول دادیم، در این مطلب 5 مورد از مهم ترین اصول و فنون تشکیل سبد سهام را بررسی کردیم.

اگر همچنین به دنیای کریپتوکارنسی نیز علاقه دارید، مطلب فوت و فن خرید سهام در بورس ایران را حتما مطالعه کنید.

از نظر شما نحوه چیدن سبد سهام در سودآوری تاثیرگذار است؟

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *