عوامل تعیین کننده قیمت مسکن

ایرانی ها به بازارهای مالی و به خصوص بازار مسکن علاقه بسیار زیادی دارند و با توجه به تورم موجود در این بازار و سودهای کلانی که به سرمایه گذاران رسیده است، علاقه مندان به بازار مسکن ایران همچنان در حال افزایش است. ولی تا به حال برایتان سوال پیش آمده است که عوامل تعیین کننده قیمت مسکن چیست و این عوامل، چطور در قیمت مسکن تاثیر می گذارند؟ عوامل تعیین کننده قیمت مسکن کم نیستند ولی ما در این مطلب مای مانی تصمیم گرفتیم که مهم ترین عوامل تعیین کننده قیمت مسکن را لیست کنیم تا دیدتان نسبت به بازار مسکن و تغییرات قیمتی آن عمیق تر شود، پس تا انتها همراه ما بمانید؛

عوامل تعیین کننده قیمت مسکن

تحولات قیمتی در بازار مسکن ایران از جمله مواردی است که در سالیان اخیر بسیار شاهد آن بودیم و در این راستا مطالعات زیادی به شکل بررسی عوامل تعیین کننده قیمت مسکن صورت گرفته است، اما در این مطلب قصد داریم تا نگاهی عمیق تر به تغییرات قیمتی در بازار مسکن بپردازیم و ببینیم که عوامل تاثیرگذار در بازار مسکن چه مواردی هستند و چطور می توانند بر قیمت مسکن تاثیرگذار باشند.


حتما برایتان جالب است : فوت و فن سرمایه گذاری در ملک


به صورت کلی می توان گفت که در کوتاه مدت، رابطه علیت دو طرفه میان متغیرهای قیمت زمین، شاخص بهای عمده فروشی مصالح ساختمانی و قیمت سکه طلا (تحت عنوان بازار جانشین) با قیمت مسکن برقرار است و همچنین علیت میان متغیرهای متوسط درآمد خانوار و سرمایه گذاری بخش خصوصی در مسکن با قیمت مسکن، در کوتاه مدت یک طرفه است. در ادامه بیشتر در مورد عوامل تاثیرگذار در قیمت مسکن صحبت خواهیم کرد؛

عوامل تاثیرگذار در قیمت مسکن کدامند؟

عوامل موثر بر قیمت مسکن به دو گروه اصلی تقسیم می شوند؛ اولی عوامل بنیادی که به وسیله نیروهای عرضه و تقاضای بازار مدیریت می شود و دسته دوم عوامل غیر بنیادی که مربوط به عملکرد اقتصاد مسکن نیستند، بلکه شامل نیروهایی می شوند که خارج از عملکرد بخش مسکن، بر قیمت مسکن اثرگذار هستند.

تغییرات قیمت زمین، قیمت میلگرد و آهن آلات، نرخ تورم و نقدینگی، نرخ بهره و ارز، ساختار جمعیتی، درآمد خانوار و متغیرهای فضایی مانند امکانات ساختاری مسکن و خصوصیات محله که در سالیان اخیر به خصوص در شهرهای بزرگ اتفاق افتاده است را می توان مهم ترین عوامل تاثیر گذار بر قیمت مسکن به حساب آورد. در حقیقت افزایش عمده قیمت مسکن متاثر از تغییرات ارزش زمین است، به این خاطر که زمین اصلی ترین و در حقیقت زیربنایی ترین رکن توسعه شهری به حساب می آید و محدودیت در عرضه آن در مقابل تقاضای روزافزون جمعیت شهری، افزایش قیمت شدید آن را به همراه خواهد داشت!

به همین خاطر است که در مناطقی که شدت استفاده از زمین بسیار زیاد است، قیمت زمین تاثیر زیادی در قیمت تمام شده یا قیمت کالای نهایی دارد، لذا به این خاطر که عرضه زمین نمی تواند تقاضای افراد را برطرف نماید، قیمت مسکن به صورت جهشی بیشتر خواهد شد. در ایران به علت توسعه نیافتگی و عدم کارآمدی بازارهای مالی و سرمایه، بازار مسکن نقش مهمی در جذب دارایی های افراد بر عهده دارد، بنابراین می توان آن را به عنوان نماینده بازار دارایی در نظر گرفت. حائز اهمیت ترین ترین موضوع حوزه مسکن از دیدگاه شهروندان قیمت زمین، مسکن و اجاره به شمار می رود. تاثیراتی که شوک قیمت زمین و مسکن در سالیان گذشته برجای گذاشته است، همین موضوع را نشان می دهد.


حتما برایتان جالب است : سرمایه گذاری در بازار مسکن


به این دلیل که قیمت مسکن از اصلی ترین علایق صاحبان املاک، بنگاه ها، سیاست گذاران و همچنین مالکان واحدهای مسکونی می باشد، تغییرات قیمت آن بر روی خانوارها، بنگاه های تولیدکننده مسکن و همین طور برای دولت اهمیت بسیار زیادی دارد. نوسانات قیمت در این عرصه شرایط جوامع را از نظر اقتصادی/اجتماعی تحت تاثیر قرار می دهد، لذا عوامل موثر بر این حوزه به حل برخی از مشکلات پیرامون موضوع مسکن کمک می کند و مطمئنا موضوع سیاست گذاری و برنامه ریزی در اعطای خدمات را در این عرصه تسهیل خواهد کرد.

بازار مسکن در سالیان اخیر یکی از نوسانی ترین حوزه های اقتصاد ایران بوده و این طور به نظر می آید که طی این سال ها قیمت مسکن در ایران تحت تاثیر عوامل کلان اقتصادی بوده است، بنابراین در قسمت بعدی در این مورد صحبت می کنیم که قیمت مسکن با تورم چه رابطه ای می تواند داشته باشد.

قیمت مسکن با تورم چه رابطه ای دارد؟

1) شاخص بازار سهام : همان طور که احتمالا می دانید، قیمت مسکن با شاخص بازار سهام در ارتباط است، چرا که بازار سهام به عنوان بازاری جانشین برای بازار مسکن عمل کرده و با ایجاد هرگونه کاهشی در شاخص قیمت بازار سهام، ممکن است بعضی از سرمایه گذاران حوزه بورس، برای ورود به بخش های دیگر اقتصاد از جمله بازار مسکن اقدام کنند و همین امر می تواند تاثیر مستقیمی بر افزایش تقاضا و به دنبال آن افزایش قیمت مسکن داشته باشد.

بنابراین بازار سهام را می توان به عنوان رقیب اصلی بازار مسکن در نظر گرفت و هرگونه رونقی در آن، اقبال بیشتر سرمایه گذاران به بازار سهام را به همراه خواهد داشت و این به معنی روی گردانی سرمایه گذاران از دیگر بازارهای رقیب از جمله بازار ارز، طلا و مسکن است، بنابراین قیمت مسکن ارتباط منفی با شاخص بازار سهام دارد.

2) رشد عرضه پول و تورم : رشد عرضه پول و حجم نقدینگی ضمن افزایش شاخص قیمت ها، افزایش قیمت مسکن به عنوان بخشی از سبد مصرف کننده را نیز به همراه خواهد داشت. در شرایط تورمی (همیشه)، هزینه ساخت یک واحد مسکن برای سازندگان بیشتر می شود و این افزایش می تواند دو دلیل داشته باشد؛ یکی افزایش هزینه مصالح ساختمانی و قیمت آهن آلات می باشد، چرا که یکی از دلایل افزایش تورم، افزایش در شاخص قیمت مصالح و خدمات ساختمانی به عنوان اجزای تشکیل دهنده سبد کالاهایی است که در محاسبه تورم وارد می شود.

بنابراین در زمان وجود تورم باید مطمئن بود که متوسط شاخص قیمت آهن و خدمات ساختمانی هم بیشتر شده است و افزایش هزینه تمام شده بنا و قیمت نهایی مسکن به سبب همین موضوع خواهد بود. از طرفی در شرایط تورمی کارگران ساختمانی هم با در نظر گرفتن تورم واقعی و با لحاظ انتظارات تورمی خود، دستمزد بیشتری را درخواست می دهند و این امر افزایش هزینه های تولید و ایجاد تورم ناشی از افزایش دستمزد در بخش مسکن را به همراه خواهد داشت. در حقیقت می توان این طور گفت که تولید مسکن چه کار بر باشد و چه سرمایه بر، از دید نظری افزایش حجم پول و افزایش سطح قیمت ها، موجبات افزایش قیمت در این حوزه را فراهم خواهد کرد.

3) درآمد سرانه خانوار : با در نظر گرفتن ثبات دیگر شرایط، با افزایش درآمد سرانه خانوار به علت نرمال بودن کالای مسکن، تقاضا برای آن بیشتر شده و قیمت آن افزایش پیدا خواهد کرد که این دلایل مختلفی دارد؛ نخست این که با افزایش درآمد، تمایل خانوارها به تملک مسکن و ترک اجاره نشینی خاصه در کلان شهرها که قیمت نسبی مسکن در آن بالاست، بیشتر خواهد شد، پس تقاضای خانوارها برای مسکن افزایش پیدا می کند.


حتما برایتان جالب است : سرمایه گذاری مسکن در پردیس


این بخش افزایش تقاضای مسکن به تقاضای مصرفی مسکن مرتبط است، ولی از طرفی با افزایش درآمد، تقاضای مسکن به عنوان کالای سرمایه ای هم بیشتر می شود و به این خاطر که میل نهایی به پس انداز با افزایش درآمد بالاتر می رود، بازار مسکن هم تحت عنوان بازاری که بخشی از سرمایه گذاری های کل اقتصاد را به خود اختصاص داده است، بین گزینه های خانوارها قرار خواهد گرفت. لذا افزایش درآمد سرانه خانوارها، سرمایه گذاری بیشتر آن ها در بازار مسکن را به همراه خواهد داشت و این طور می توان تاثیر این دو عامل بر یک دیگر را توجیه کرد.

4) سطح زیربنای ساختمان های تکمیل شده : سطح زیربنای ساختمان های تکمیل شده بیانگر عرضه مسکن در هر دوره می باشد. افزایش عرضه، کاهش قیمت را به همراه خواهد داشت، بنابراین می توان گفت که سطح زیربنای ساختمان های تکمیل شده و شاخص قیمت مسکن با یک دیگر ارتباط منفی دارند، لذا لازم است خریداران با عوامل موثر بر قیمت مسکن آشنا شوند و با در نظر گرفتن عوامل تاثیرگذار گوناگون، بهترین زمان خرید مسکن در ایران را به بهترین شکل تشخص دهند.

5) شاخص قیمت خدمات ساختمانی : خدمات ساختمانی نیز یکی دیگر از عواملی است که از اجزای هزینه ای در ساخت مسکن دخیل به حساب می آید و هرگونه افزایشی در قیمت آن، اعم از قیمت میلگرد و تیرآهن، افزایش هزینه تمام شده ساخت مسکن و به دنبال آن افزایش قیمت آن در بازار را به همراه خواهد داشت. بنابراین می توان این طور بیان کرد که ارتباط شاخص قیمت مسکن و شاخص قیمت آهن آلات مثبت است.

عوامل منفی اثرگذار در قیمت مسکن

ما پیش تر عوامل مثبت تاثیرگذار در قیمت مسکن را مورد بررسی قرار دادیم و در این بخش قصد داریم عوامل منفی اثیرگذار بر قیمت مسکن را معرفی کنیم تا دیدتان را وسیع تر کنیم؛ در واقع با افزایش این موارد قیمت خانه کم می شود؛ مثل عمر ساختمان، فاصله از ایستگاه‌ های وسایل نقلیه، تعداد طبقات خانه بدون آسانسور و مواردی از این دست. عوامل موثر بر قیمت مسکن چندین مورد هستند که یا بر قیمت ساختمان و سازه اثرگذارند و یا بر روی زمین ملک یا همان عرصه تاثیر می گذارند.

دلیل افزایش قیمت زمین به صورت کلی عوامل فیزیکی عواملی به حساب می آیند که به سادگی می توانید آنها را بررسی کنید و با چشم دید، ولی عوامل فیزیکی تاثیرگذار بر قیمت زمین بیشتر تحت کنترل شهردار ی‌ها و دولت هستند و تقریبا خریدار ملک قادر نیست تاثیری روی آن‌ ها بگذارند و اصلاح این موارد یا امکان پذیر نمی باشد یا اگر هم باشد، زمان به مراتب بیشتری برای تاثیرگذاری نیاز خواهد داشت. بنابراین پیش از هر چیزی آن ها را بررسی کنید. مهم ترین عوامل تاثیرگذار منفی در قیمت ملک و املاک به شرح زیر می باشد :

  • شیب تند معبر
  • امکان پارک خودرو در معبر
  • معابر ملک درختکاری شده باشد
  • قرار گرفتن ملک در بافت فرسوده
  • قرار گیری در طرح‌ های اجرایی مثل مترو
  • آسیب‌ پذیری در مقابل بلایای طبیعی و مواردی از این دست

عوامل تاثیر گذار بر قیمت زمین

از طرفی عامل مهم سیاست‌ های شهری نیز می تواند اثرات مثبت و منفی بسیاری بر بازار مسکن و قیمت زمین داشته باشد. سیاست‌ هایی مثل سیاست‌ های شهرداری در ارائه تراکم مازاد، ارزش یک زمین را با تحولاتی روبرو خواهد کرد. لذا بازیگران بازار مسکن با بررسی این تحولات، فعالیت‌ های سوداگرانه خود را در بازار زمین آغاز کرده و طی یک فرآیند روستایی را شهر می کنند که ارزش قیمتی زمین‌ های آن را تغییر داده و به مراتب بتوانند سود بیشتری برای خود بسازند!

عوامل تاثیر گذار بر قیمت زمین

عامل موثر دیگر بر قیمت زمین تغییر محدوده شهری به حساب می آید که در ایران با عنوان زمین‌ خواری شهرت پیدا کرده است! رونق بازار مسکن و سرعت ساخت را هم باید از دیگر عامل های تاثیرگذار بر قیمت زمین دانست، چرا که هر زمان که رکود در بازار مسکن را شاهد بودیم، نرخ زمین تغییر نکرده و برعکس این اتفاق هم صادق است. البته در نظر داشته باشید که این به دلیل آن است که مسکن و زمین بخش امن و کم ریسک در سرمایه‌ گذاری افراد محسوب می شوند و اطمینان خانوارها به آن به دلیل ریسک پایین سرمایه‌ گذاری در آن به نسبت دیگر حوزه های سرمایه‌ گذاری مثل دلار و طلاست.


حتما برایتان جالب است : دلایل سرمایه گذاری در املاک


در زمان هایی که به علت های گوناگون، انگیزه افراد برای سرمایه‌ گذاری در حوزه زمین و مسکن بیشتر می شود، سوداگری در این بازار هم به مراتب بیشتر خواهد شد، بنابراین جهش قیمتی زمین همیشه بیشتر از رشد قیمتی مسکن خواهد بود. از طرفی سفته‌ بازی در بازار زمین و ارزش‌ افزوده بالای آن تخلفات بسیاری را در این حوزه به دنبال دارد و همچنین به علت محدود بودن زمین و عرضه ثابت آن، در صورت افزایش تقاضا نسبت به عرضه، قیمت بیشتر خواهد شد.

از همین روی به منظور کنترل تورم این بخش، افزایش محدوده شهری راهکاری منطقی به شمار می رود. گسترش شهرنشینی به حومه شهرها یکی از روش های دولت به منظور جلوگیری از رشد تورمی در بازار مسکن و زمین می باشد. البته باید در نظر داشت که با این کار در کنار کنترل و رعایت شاخص‌ های تراکم، کیفیت زندگی هم بیشتر خواهد شد.

رانت‌ خواری چه تاثیری در بازار مسكن می گذارد؟

رانت‌ خواری ها در ساخت و ساز، افزايش قيمت مسكن را به همراه خواهد داشت و در صورتلی که امور اداری به شکل قانونی انجام شود، افزايش قيمت مسكن دیگر اتفاق نمی افتد. بنگاه های مشاورين املاک در زمينه تعيين قيمت مسكن بسیار تاثیرگذار هستند.

لذا بعضی اوقات افزايش معاملات مسكن تحت تاثیر آن هاست و گاهی اوقات تنها قادرند در نقش یک شركت لیزینگی عمل کنند. امروزه كاهش نرخ سود بانکی و جريان نفدینگی موجب رونق در معاملات مسكن می شود و می تواند معاملات مسكن را رونق دهد.


نتیجه گیری و کلام پایانی

همان طور که پیش تر هم اشاره داشتیم، قيمت مسكن همواره در نوسان است، از همین روی مردم هم به علت عدم ثبات قيمت مسكن قادر به خانه‌ دار شدن نیستند! قيمت مسكن تابع مواردی است كه می بایست همواره آن ها را در نظر داشت و تا بتوان با برنامه ریزی درست و صحیح، برای خانه دار شدن اقدام کرد. عواملی مثل افزایش قیمت دلار، معوقات نظام مهندسی و عوارض و قيمت زمين، قيمت مصالح ساختمانی، هزينه‌ های نيروی انسانی و … افزايش قيمت مسكن را به همراه خواهند داشت.

قيمت بی ثبات بازار مسكن هر روز لرزان تر است و مردم هم امیدی برای خانه‌ دار شدن ندارند و این در حالی است که اگر ساخت و ساز مسکن ها بر اساس قانون انجام شود، افزايش قيمت مسكن را به همراه نخواهد داشت اما اگر این ساخت و سازها مطابق با قانون نباشد، بی ثباتی قيمت مسكن را تشدید خواهد کرد.

همان طور که در ابتدای مقاله قول دادیم، در این مطلب عوامل تعیین کننده قیمت مسکن را یک به یک بررسی کردیم.

همچنین اگر دوست دارید بدانید حباب مسکن چیست و عوامل ایجاد آن کدامند، توصیه می کنم این مطلب را حتما مطالعه فرمایید.

بین عوامل تعیین کننده قیمت مسکن شما فکر می کنید کدام مورد اثر بیشتری دارد؟

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *