عوامل موثر در قیمت بیت کوین چیست؟

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
عوامل موثر در قیمت بیت کوین

آیا عوامل موثر در قیمت بیت کوین را شناسایی کرده اید؟ اگر یک سرمایه گذار و فعال بازار ارزهای دیجیتال هستید، باید عوامل تاثیر گذار بر قیمت بیت کوین را بشناسید، چرا که قرار است در این بازار به ترید و سرمایه گذاری بپردازید و اگر عوامل موثر در قیمت بیت کوین را ندانید، چطور قادرید در بازه های زمانی مختلف و شرایط جوی گوناگون بازار، در مورد خرید، نگهداری یا فروش دارایی های دیجیتال خود اقدام کنید! بنابراین اگر در این بازار حتی 1 ریال پول دارید، همین الان و یک بار برای همیشه، تمامی عوامل موثر در قیمت بیت کوین را یاد بگیرید.

عوامل موثر در قیمت بیت کوین

به این دلیل که بیت کوین پرطرفدارترین و معتبر ترین رمزارز در بازار کریپتوکارنسی به حساب می آید، بنابراین سرمایه گذاران زیادی به دنبال اطلاعاتی در خصوص نحوه تغییر قیمت و پیش بینی روند قیمتی این ارز دیجیتال در آینده و به دست آوردن سود بدین وسیله هستند. به منظور پیش بینی قیمت بیت کوین یا هر گونه ارز دیجیتالی نیاز است تا عوامل موثر بر آن را شناخته و تاثیر این عوامل را بر  قیمت این رمزارز بررسی کرده تا با توجه به آن ها و شیوه تغییراتشان بتوانند قیمت بیت کوین را در آینده پیش بینی نمایند.


در صورتی که تمایل دارید در ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، اتریوم و … سرمایه گذاری امن کنید و از امتیاز 10 درصد تخفیف کارمزد در معاملات رمزارزها بهره مند شوید، میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید؛

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال


هر چقدر سرمایه گذاران فاکتورهای بیشتری را در این خصوص مورد نظر خود قرار دهند، می توانند روند قیمتی بیت کوین را به صورت دقیق تر رسم نمایند. به این خاطر که بیت کوین تحت نظارت و کنترل هیچ دولت یا سازمانی نیست، بنابراین عوامل اقتصادی تاثیری بر قیمت آن ندارند، به همین دلیل همه سرمایه گذاران بازار رمزارزها به دنبال شناختن عوامل تاثرگذار بر قیمت بیت کوین هستند، بنابراین 10 مورد از مهم ترین فاکتورهای تاثیرگذار در قیمت بیت کوین و بازار ارزهای دیجتال را در ادامه مورد بررسی قرار داده ایم.

همانطور که گفتیم به این دلیل که بیت کوین یک رمزارز است، تحت کنترل هیچ سازمانی قرار ندارد و هیچ دولت یا بانک مرکزی آن ها را تولید نمی کند، بنابراین بر خلاف ارز های فیات مثل دلار، ریال و … متغیر های اقتصادی مثل تورم، نرخ بهره، بیکاری و … تاثیری بر قیمت آن نخواهند داشت. همچنین با توجه به این که به منظور پیش بینی روند قیمیتی بیت کوین در آینده شناخت عوامل موثر بر قیمت آن ضروری است، بنابراین توجه به 10 عامل موثر در قیمت بیت کوین که در ادامه آورده ایم، الزامی است؛

1) مقدار عرضه و تقاضا

از بین همه عوامل موثر بر قیمت بیت کوین، مقدار عرضه و تقاضای آن در بازار بزرگ ترین تاثیر را بر روند تغییر قیمتی این ارز دیجیتال دارد. به صورتی که اگر به هر علتی تقاضا برای آن افزایش یابد، در نتیجه موجب افزایش قیمت می شود و چنانچه مقدار عرضه این ارز دیجیتال افزایش یابد، قیمت آن کاهش پیدا می کند.

از جمله فاکتورهایی که موجب افزایش تقاضا و در نهایت افزایش قیمت آن می شود، می توان به تقاضا های با حجم بالا در کوتاه مدت اشاره داشت، همچنین به این خاطر که حجم کل بیت کوین های موجود در دنیا محدود است، بنابراین با نزدیک شدن به پایان این تعداد و کاهش عرضه قیمت آن افزایش می یابد. از طرفی امروزه افزایش استخراج بیت کوین و عرضه آن به وسیله ماینرها موجبات کاهش قیمت و در نهایت افزایش تقاضا برای این ارز دیجیتال به وسیله سرمایه گذاران بازار ارز دیجیتال را فراهم خواهد کرد، لذا این افزایش تقاضا موجب افزایش قیمت بیت کوین خواهد شد.

2) هزینه تولید بلاک های جدید

با این وجود که بیت کوین ها مجازی هستند، ولی جزو محصولات تولیدی به حساب می آیند و هزینه واقعی تولید که مصرف برق حائز اهمیت ترین عامل تا به امروز به حساب آمده را متحمل می شوند. استخراج بیت کوین به یک امر پیچیده ریاضی رمزنگاری وابسته است که ماینرها به منظور حل آن با یک دیگر رقابت می کنند و نخستین کسی که این کار را انجام می دهد، با بلوکی از بیت کوین های تازه استخراج شده و هرگونه هزینه معامله ای که از آخرین بلوک جمع شده است، پاداش خود را دریافت خواهد کرد.


حتما برایتان جالب است : عوامل تاثیرگذار بر قیمت سهام چیست؟


آن چیزی که در مورد تولید بیت کوین باید در نظر داشته باشید اینجاست که برخلاف دیگر کالاهای تولیدی، الگوریتم بیت کوین تنها اجازه این را می دهد تا یک بلوک بیت کوین را به صورت متوسط هر ده دقیقه یک بار پیدا کنید. یعنی این که ماینرها بیشتری که برای حل مسئله ریاضی در مسابقه شرکت خواهند کرد فقط آن مشکل را دشوارتر کرده، لذا به منظور حل آن برای حفظ فاصله ده دقیقه ای گران تر خواهد شد.

3) قوانین و مقررات وضع شده توسط دولت ها

به این دلیل که بیت کوین و همه انواع رمزارزهای موجود یک بازار نوظهور را تشکیل می دهند و از طرفی با توجه به این که به هیچ دولت یا نهاد مشخصی تعلق ندارند، بنابراین تعداد زیادی از دولت ها تا به امروز آن را به رسمیت نمی شناسند و قوانین مشخصی برای برخورد با بازار رمزارزها در نظر نگرفته اند که دولت ایران هم از این قائله مستثنی نیست.

ولی با توجه به طرفداران بی شماری که بیت کوین و بازار ارزهای دیجیتال در حال حاضر دارند و همچنین تعداد روز افزون کسانی که برای سرمایه گذاری بر روی رمزارزها اقدام می کنند، دولت ها تصمیم به ایجاد قوانینی به منظور جلوگیری از سوء استفاده و کلاه برداری در این بازار گرفته اند. با افزایش قوانین مربوط به بازار دیجیتال به خصوص بیت کوین قیمت این ارز دیجیتال هم تحت تاثیر این قوانین قرار می گیرد و متناسب با آن نوساناتی را تجربه خواهد کرد.

4) اخبار و رسانه ها

رمزارزها و به خصوص بیت کوین امروزه برای سرمایه گذاران نوظهور و ناشناخته بوده و از طرف دیگر بسیاری از افرادی که در این بازار فعالیت دارند نیز تازه وارد و بی تجربه هستند، بنابراین شناخت کافی در خصوص با این ارز دیجیتال ندارند و بنابراین رخداد های بیرونی تاثیر بسیاری بر نحوه تصمیم گیری این اشخاص در مورد نوع سرمایه گذاری و نحوه معامله بیت کوین یا سایر ارزهای دیجیتال دارد. همه خبرهای جهانی مرتبط با این بازار حتی در صورت کذب بودن تاثیر مثبت یا منفی خود را به صورت مستقیم بر این بازار می گذارند و ممکن است که یک اخبار بتواند روند قیمتی بیت کوین را به صورت کامل تغییر دهد.

5) وجود رمز ارزهای رقیب

با این وجود که امروزه  بیت کوین مقام نخست را میان تمام رمزارزهای موجود در بازار در اختیار دارد و در حقیقت پرطرفدارترین ارز دیجیتال در کل دنیا به حساب می آید، ولی وجود رقبای قدرتمندی که امکان دارد هر لحظه گوی سبقت را از آن بدزدند و یا این احتمال که ارز دیجیتالی به شدت قدرتمند تر و بدون داشتن نقاط ضعف موجود در بیت کوین به وجود آید، در هر یک از این حالت ها امکان پایین آمدن قیمت بیت کوین و سقوط ارزش آن دور از انتظار نیست

6) فورک ها و ثبات دولت

از آنجا که بیت کوین به وسیله یک مرجع مرکزی مدیریت نمی شود، این عامل به دولوپرها و ماینرها وابسته است تا معاملات را پردازش کرده و بلاکچین را به صورت ایمن نگهداری کنند. تغییرات در نرم افزار به صورت اجماع صورت می پذیرد که تمایل به ناامید کردن جامعه بیت کوین دارد، چرا که رفع مسائل اساسی به صورت معمول مدت زمان طولانی نیاز دارد. موضوع مقیاس پذیری نقطه خاصی بوده است. تعداد معاملات قابل پردازش به اندازه بلوک ها وابسته است و امروزه نرم افزار بیت کوین تنها توانایی پردازش تقریبا 3 معامله در ثانیه را دارا می باشند.

عوامل تاثیر گذار بر قیمت بیت کوین

این در حالی است که نگرانی اصلی تقاضای کم برای رمزارزها نیست، بلکه بسیاری نگران این هستند که سرعت کند معاملات موجب شود سرمایه گذاران به سمت ارزهای رقابتی کشیده شوند. جامعه از بهترین راه افزایش تعداد معاملات تقسیم شده است.


حتما برایتان جالب است : تاثیر افزایش قیمت دلار بر بورس چگونه است؟ + نکات طلایی


تغییر در قوانین حاکم بر استفاده از نرم افزار “فورک” نام دارد. در واقع فورک نرم به تغییراتی مربوط می شوند که به ایجاد رمزنگاری جدید منجر نمی شوند و این در حالی است که تغییرات نرم افزار فورک سخت به ارزهای دیجیتالی جدید منتهی می شود. جالب است بدانید که فورک های سخت بیت کوین قبلی شامل بیت کوین کش و بیت کوین گلد بوده است.

7) میزان اعتبار و مقبولیت بیت کوین در جامعه جهانی

به این خاطر که بیت کوین و به صورت کلی رمزارزها وجود فیزیکی ندارند و تنها به صورت دیجیتالی موجود هستند، بنابراین حائز اهمیت ترین عامل برای بقای آن میزان اعتبار و مقبولیت این ارز دیجیتال میان افراد و سرمایه گذاران است. اگر به هر علتی از میزان محبوبیت و اعتبار بیت کویت پیش افراد کاسته شود، نهایتا آن شاهد کاهش قیمت این ارز دیجیتال خواهیم بود و برعکس.

8) معاملات نهنگ های بیت کوین

همان طور که احتمالا میدانید مالکیت بیت کوین به‌ شکل نابرابر در بازار توزیع‌ شده است. بسیاری از سرمایه‌ گذاران اصلی که معروف به نهنگ های بیت کوین هستند، حجم بسیاری از بیت کوین را در اختیار دارند، بنابراین سرمایه‌ گذاران بزرگ با فروش حجم زیادی بیت کوین در بازار موجب کاهش قیمت بیت کوین می‌ شوند. البته برعکس این اتفاق هم صدق می کند؛ در صورتی که سرمایه‌ گذاران اصلی حجم زیادی از بیت کوین بازار را بخرند، موجب کاهش میزان آن در بازار شده و نهایتا قیمت بیت کوین افزایش پیدا خواهد کرد.

9) صحبت ها و توییت های سلبریتی های بازار رمزارزها

یکی دیگر از عواملی که تاثیر زیاد در نوسان قیمت بیت کوین دارد، دنبال کردن افراد سلبریتی و فعال در این حوزه مثل ایلان ماسک و جاستین سان و بنیان گذاران ارزهای اتریوم و لایت کوین و صرافی بایننس است. این افراد در شبکه های اجتماعی گوناگون و به خصوص در توییتر فعالیت بسیاری دارند و توییت هایی که مرتبط با بازار ارزهای دیجیتال منتشر می کنند، به صورت معمول تاثیر زیادی در قیمت بیت کوین و سایر رمزرازها می گذارد.

10) هیجان در بازار کریپتوکارنسی

اخبار مثبت و منفی و موج احساسی پس از آن از دیگر عوامل تعیین کننده قیمت بیت کوین به حساب می آید. می توان گفت که دلیل بروز این موضوع این است که احساسات می‌ توانند ارزش ادراکی یک رمزارز را در ذهن مخاطب عوض کند. اتفاقی که برای ام‌ تی گاکس رخ داد مثال خوبی برای این موضوع می باشد. ام‌ تی گاکس یک صرافی دیجیتالی بیت کوین مستقر در ژاپن بود که نقشی مهمی در تراکنش‌ های بین‌ المللی بیت کوین در دنیا ایفا می کرد.


حتما برایتان جالب است : بهترین ارز دیجیتال برای ماینینگ در سال 2022


جالب است بدانید حدود 70 درصد از معاملات بیت کوین تا چند سال به وسیله این صرافی دیجیتالی انجام می پذیرفت. به دلیل بروز یک مشکل امنیتی در سایت این صرافی آنلاین، حدود 850 هزار بیت کوین ناپدید شد و این صرافی هم برای مدتی فعالیت خود را متوقف کرد! در طی این دوره، ارزش و قیمت بیت کوین 36 درصد کاهش پیدا کرد که این نشان دهنده دیدگاه منفی مخاطبان در آن بازه زمانی نسبت به بیت کوین بود. در حقیقت اتفاقی که برای ام‌ تی گاکس روی داد، تاثیری منفی بر دیدگاه عموم داشت.

البته بیت کوین بعد از یک دوره کاهش ارزش مجددا توانست رشدی صعودی در قیمت را تجربه کند، ولی با این حال این رویداد نشان دهنده اهمیت عامل احساسی در تعیین قیمت است. کاربردپذیری بیت کوین قبل و بعد از رویداد ام‌ تی ‌گاکس ثابت بود ولی دیدگاه احساسی نسبت به آن تاثیر بسیاری در قیمت به خصوص در همان زمان داشت. عامل کاربردپذیری وقتی بیشترین تاثیر را در قیمت دارد که یک رمزارز بتواند موضوعی مهم و جدی را به صورتی مطلوب برطرف کند و تنها در این شرایط است که قیمت آن چندان نوسان نمی کند.


خلاصه مطلب و نتیجه گیری

همان طور که ملاحظه کردید، در این مطلب سعی داشتیم به این بپردازیم که عوامل موثر بر قیمت بیت کوین چیست و هر کدام چطور در روند قیمتی بیت کوین و به صورت کلی بازار تاثیر گذار اند. در واقع مواردی مانند حاکمیت داخلی آن، مقررات حاکم بر فروش آن، تعداد ارزهای دیجیتال رقیب، عرضه بیت کوین و تقاضای بازار برای آن، هزینه تولید بیت کوین از طریق فرآیند استخراج معادن، جوایز صادر شده به ماینرهای بیت کوین برای تأیید معاملات به بلاک چین و موارد دیگری که در متن به آن اشاره داشتیم، همگی می توانند در روند قیمتی بیت کوین و به طور کلی بازار ارزهای دیجیتال تاثیرگذار باشند.

حال این که وزن هر کدام از این موارد چقدر است، با توجه به شرایط بازار و روند های مختلف، می تواند متفاوت باشد و نمی توان نظر قطعی در این مورد داد. همچنین باید در نظر داشته باشید که در کنار موارد ذکر شده در خصوص با عوامل تاثیر گذار بر قیمت بیت کوین ، موارد بسیار زیاد و متنوع تری می باشد ولی در این مطلب سعی داشتیم تا 10 تا از مهم ترین آن ها که بیشترین تاثیر را بر قیمت بیت کوین دارند توضیح دهیم.

همان طور که ابتدای مقاله به شما قول دادیم، در این مطلب به ذکر 10 مورد از عوامل موثر در قیمت بیت کوین پرداختیم.

همچنین اگر دوست دارید ارز دیجیتال در حال پیشرفت بازار رمزارزها را شناسایی کنید، این مطلب را حتما مطالعه نمایید.

به نظر شما بیشترین تاثیر در نوسانات قیمتی بیت کوین مربوط به کدامیک از 10 موردی است که گفتیم؟

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *