کاربرد تحلیل تکنیکال در بورس + ناگفته های تحلیل تکنیکال

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
کاربرد تحلیل تکنیکال در بورس

مبانی تحلیل تکنیکال عضو جدایی ناپذیری از بازارهای مالی است و به همین خاطر نمی توان منکر کاربرد تحلیل تکنیکال در بورس شد. در واقع نمی شود کسی بخواهد در بازارهای مالی مثل ارز دیجیتال، طلا و سکه، بورس و سایر بازارها معاملات پرسود و اصولی داشته باشد ولی با تحلیل تکنیکال آشنایی نداشته باشد. کاربرد تحلیل تکنیکال در بورس که یک بازار مالی بسیار گسترده و پول ساز است همواره مشهود است و در این مطلب قصد داریم تحلیل تکنیکال در بورس را مورد بررسی قرار دهیم و ببینیم چه استفاده هایی می توان از تحلیل تکنیکی در بازار بورس و روند خرید و فروش سهم ها انجام داد. پس اگر شما هم سرمایه فعال در بورس دارید و دوست دارید روش چندبرابر کردن آن را یاد بگیرید، قطعا دانستن کاربرد تحلیل تکنیکال در بورس خالی از لطف نخواهد بود.

کاربرد تحلیل تکنیکال در بورس ایران

در مقاله آموزش تحلیل تکنیکال بورس به زبان ساده مفصل راجب تحلیل تکنیکال صحبت کردیم و در این مطلب قصد داریم در مورد کاربرد تحلیل تکنیکال در بورس اوراق بهادار صحبت کنیم. جالب است بدانید که علم تکنیکال تا جایی پیش رفته که در حال حاضر نه ‌تنها در بازارهای مالی توسعه‌ یافته دنیا به عنوان مبنایی برای تصمیم ‌گیری محسوب می شود که در ایران نیز به یکی از ابزارهای مهم راهنما در خرید و فروش سهام بدل شده است. این را هم در گوشه ذهن خود داشته باشید که نمودارهای شمعی، میله ‌ای و خطی ساده، مرسوم ترین نمودارهای قابل استفاده در تکنیکال به حساب می آیند که استفاده از نمودارهای خطی ساده و شمعی ژاپنی مرسوم تر می باشد.

حتما برایتان جالب است : بهترین کتاب تحلیل تکنیکال بورس کدام است؟

در واقع می توان این طور گفت که تحلیل تکنیکال علمی است که در آن قیمت یک واحد قابل معامله در بازار مالی حاصل می شود و از طرفی رفتار جبهه خرید و فروش به عنوان دو عامل موثر در آن رصد و شناسایی می ‌شود. در نهایت هم چنانچه اطلاعات نهانی وجود داشته باشد که ما از آن ‌ها خبر نداریم، با استفاده از علم تکنیکال قادر هستیم تاثیر آن را در عرضه و تقاضای سهام مورد بررسی قرار دهیم و دید خوبی نسبت به شرایط حاکم بر نمادهای بورسی کسب کنیم. بدین ترتیب تحلیل تکنیکال حتی تاثیر اخبار نهانی در هدف قیمتی سهام را در نظر می گیرد و این در حالی است که در علم تحلیل بنیادی یا همان فاندامنتال، احتمال تاثیر اطلاعات نهانی بر روند قیمت سهم به صورت کلی در نظر گرفته نمی شود! 

آیا تحلیل تکنیکال در بورس ایران قابل استفاده است؟

بسیاری این سوال را می پرسند که کاربرد تحلیل تکنیکال چیست؟ کاربرد تحلیل تکنیکال در بازه های مختلف زمانی، از بزرگ ترین نقاط قوت این نوع تحلیل به حساب می آید. معامله گران گوناگون می توانند از تحلیل تکنیکال سود کسب نمایند. خواه معامله گران بازار یا چند روزه باشند، خواه معامله گران کوتاه مدت و خریداران میان مدت باشند. حتی کسانی که مشغول خرید و فروش در بازه های زمانی طولانی باشند می توانند این تحلیل را مورد استفاده قرار دهند. در حقیقت تحلیل تکنیکال محدود به زمان خاصی نمی باشد و به صورت کامل به روش کار و سلیقه معامله گر بستگی دارد که در چه بازه ای تحلیل را انجام دهد.

جالب است بدانید که کاربرد تحلیل بنیادی بیشتر برای پیش بینی بلندمدت دارایی مورد نظر است و این در حالی است که تحلیل تکنیکال از فاکتورهای کوتاه مدت برخوردار است، ولی یک تحلیلگر تکنیکال، قصد پیش بینی برای مدت زمان لازم را با تعیین بازه زمانی موردنظر خود تعیین می کند، لذا اعتقاد به کاربردی بودن تحلیل تکنیکال صرفا در بازه های زمانی کوتاه مدت، اصلا صحیح نیست. تحلیلگر تکنیکال با استفاده از نمودارهای هفتگی، ماهیانه و سالیانه برطبق سلیقه موردنظر خود بازه های زمانی بلندمدت را پیش بینی می کند. در حقیقت به علت استفاده از این تکنیک ها، تحلیل تکنیکال نام گذاری شده است.  

روندها و الگوهای به وجود آمده در بازار های بورس بین المللی، اغلب به پیش بینی هایی که در مورد آن ها شده است، جواب مثبت می دهند، اما بورس ایران محدودیت هایی مثل محدودیت دامنه نوسان و حجم مبنا، عمق کم بازار، تغییرات قوانین دولتی و … دارد و ممکن است که در ابتدا به نتایج خیلی خوبی که مد نظرتان است دست نیابید، اما اطمینان داشته باشید که با آموزش گام به گام تحلیل تکنیکال و مطالعه مبانی تحلیل تکنیکال و داشتن نیم نگاهی به تحلیل های بنیادی کسب نتایج ایده آل، دور از انتظار نیست. با آموزش مستمر در این زمینه، می توانید معاملات پرسودی را تجربه کنید.

ابزارهای مورد استفاده در تحلیل تکنیکال

ابزارهای پیش ‌بینی یکی از مرسوم ترین ابزارهای قابل استفاده در تحلیل تکنیکال به حساب می آید، ابزارهایی که با کمک آن می ‌توان به سقف و کف قیمتی رسید و یا در نهایت به این نتیجه رسید که قیمت سهم در میانه رشد یا میانه افت قرار دارد. از طرفی ابزارهای Follow نیز از جمله ابزارهای مورد استفاده در تکنیکال می باشد که حمایت ‌ها و مقاومت ‌ها را به کمک این ابزار می ‌توان شناسایی کرد، در شرایطی که اندیکاتورها نیز به عنوان مرسوم ترین ابزارها در علم تکنیکال استفاده می شوند. جالب استب دانید که اندیکاتورها به دو دسته اسیلاتورها و دنبال کننده روند تقسیم بندی می ‌شوند. در اسیلاتورهایی مانند RSA، هیجان خرید و فروش نشان داده می‌ شود که می ‌تواند معیاری از هیجان معامله ‌گران در خرید و فروش ها به حساب آید.

حجم معاملات در تحلیل تکنیکال بورس

به تعداد معاملات خرید و فروش در یک بازه زمانی خاص مثلا یک هفته کاری، حجم معاملات گفته می شود. حجم معاملات یکی از دلایلی است که موجب می ‌شود الگوهای قابل اطمینان به ‌درستی پیش ‌بینی نشود. حجم و قیمت در بازار با هم رابطه مستقیم دارند؛ بدین صورت که با روند قیمت رو به بالا، حجم معاملات نیز در روزهای مثبت سنگین و در روزهای منفی سبک ‌تر می‌ شود.

آموزش تحلیل تکنیکال بورس به زبان ساده

این موضوع بدین معنی است که با روند صعودی در بازار، تعداد خریداران نسبت به فروشندگان افزایش پیدا می کند و در مقابل با روند نزولی، تعداد خریداران نسبت به فروشندگان کاهش پیدا می کند. تحلیلگران با استفاده از اطلاعاتی که در مورد حجم معاملات کسب می کنند فعالیت دارند. آن ‌ها بر این باورند که با مطالعه در مورد نوسانات قیمت سهام و حجم معاملات، قادرند در مورد پیش فروش و یا پیش خرید اظهار نظر حرفه ‌ای‌ تری انجام دهند. در این راستا به این دو نکته توجه کنید، شاید موضوع بیشتر برای شما شفاف شود :

  • ** چنانچه حجم معاملات در زمانی که قیمت رو به بالاست افزایش پیدا کند، بیانگر پیش خرید کردن سهام می باشد.
  • ** چنانچه وقتی که قیمت رو به بالاست اما حجم معاملات کاهش پیدا کند، نشان دهنده عدم پیش خرید و ابهام در بازار می باشد.

نکته مهم : کاهش حجم معاملات را باید به عنوان یک زنگ خطر بدانید، چرا که این موضوع بیانگر از دست دادن جایگاه سهام موجود در بازار خواهد بود.

حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال

حمایت و مقاومت مفاهیم عجیب و نامفهومی ندارد، بلکه همان مفهوم عرضه و تقاضا ولی به شکل دیگری است. به منظور فهمیدن مقدار عرضه و تقاضا در یک قیمت معین، از خطوط عرضه و تقاضا کمک می گیریم. خط عرضه و خط تقاضا را در ادامه توضیح داده ایم؛

  • ** خط عرضه : تعداد سهامی که فروشندگان قصد دارند آن‌ ها را در یک قیمت معینی عرضه کنند با استفاده از خط عرضه مشخص می ‌شود. در این شرایط وقتی که قیمت رو به بالاست، فروشندگان نیز افزایش می یابند.
  • ** خط تقاضا : تعداد سهامی که سهامداران قصد دارند در قیمت معینی بخریند با استفاده از خط تقاضا تعیین می شود.

به صورت کلی با افزایش قیمت سهام، تمایل خریداران به خریدن سهام در بورس کم تر می ‌شود. حمایت در زمانی رخ می دهد که خط عرضه به محور عمودی برسد. در بازار، قیمت از این مقدار پایین ‌تر نمی ‌آید به این دلیل که هیچ فروشنده ‌ای حاضر نمی ‌شود سهم خود را زیر قیمت به فروش برسانند، از طرفی مقاومت نیز در قیمتی که خط تقاضا به محور عمودی می ‌رسد رخ می ‌دهد. به صورت کلی قیمت از این خط بالاتر نمی‌ رود، چرا که هیچ خریداری تمایل به خرید بالاتر از این قیمت نخواهد بود.

فواید تحلیل تکنیکال در بورس ایران

یکی از حائز اهمیت ترین اهداف تحلیل تکنیکال در بورس پیش بینی قیمت در آینده به حساب می آید. با استفاده از تحلیل تکنیکال باید به صورت کامل تغییرات قیمت را در نظر بگیرید. تغییرات قیمت را می ‌توان یک موجود زیرک و حیله گر به شمار آورد. در بورس احتمال بروز تغییرات ناگهانی وجود دارد اما نشانه ‌های آن پیش از رخ دادن آن ظاهر می ‌شود و این جایی است که تحلیل تکنیکال به کمک تحلیلگران بورس می آید.

حتما برایتان جالب است : روش خرید و فروش پله ای سهام در بورس

همان ‌طور که می ‌دانید در تحلیل تکنیکال از نمودارهای گوناگونی استفاده می ‌شود. در این نمودارها می ‌توانید جزئیات گویا و دقیقی کسب کنید و با استفاده از آن به سادگی قادرید این ‌گونه اتفاقات را به ‌درستی پیش بینی نمایید. از دیگر فواید تحلیل تکنیکال این است که می ‌تواند شما را در تشخیص زمان درست برای خرید سهام مورد نظر یاری دند. تحلیل تکنیکال می‌ تواند در زمینه‌ تشخیص مقاومت و حمایت نیز کاربردهای بسیاری داشته باشد. با استفاده از این روش قادرید از روند سهم مورد نظرتان سابقه‌ ای کامل کسب کنید. طبیعتا با دانستن این سابقه به سادگی می‌ توانید تصمیم عاقلانه ‌تری برای  خرید سهام بگیرید. سابقه سهام بیانگر زمان خرید و یا فروش آن سهم می باشد.

چنانچه سهمی در گذشته به مدت یک یا دو سال رشد زیادی داشته می بایست منتظر برگشت رو به پایین آن باشید. در مقابل چنانچه سهمی تا حالا رشدی نداشته و با افت همراه بوده برای خرید مناسب است و با خرید آن قادرید منتظر روند رشد آن باشید. البته این موضوع به صورت کلی صادق نیست ولی تجربه این طور ثابت کرده است که با استفاده از برخی پارامترها، می‌ توان این طور نتیجه گرفت که چه سهامی برای خریدن مناسب است، اما با این حال تحلیل تکنیکال دقیق و واضح به شما برای این تصمیم‌ گیری کمک خواهد کرد.

انعطاف پذیری و سازگاری تحلیل تکنیکال در بورس

یکی از بزرگ ترین مزیت تحلیل تکنیکال سازگاری و تنوع آن برای انواع معاملات در بازه های زمانی مختلف است. تقریبا هیچ بازار و فضایی معاملاتی وجود ندارد که نتوان این اصول را در آن مورد استفاده قرار داد. تحلیل گر تکنیکال به سادگی قادر است، هر نوع بازاری را که تمایل داشته باشد مورد مطالعه قرار دهد، حتی چنانچه با دانش فاندامنتال او همخوانی نداشته باشد. یک تحلیل گر تکنیکال همواره می تواند تمرکز و توجه خود را به بخش فعال و قوی بازار معطوف کند و می تواند یک روند را در زمان خاص انتخاب کند یا روندی دیگر را از سیستم خود حذف نماید.

لذا تحلیل گر تکنیکال قادر است توجه و سرمایه خود را از هر نقطه از بازار در زمان مناسب به سمت نقطه ای دیگر از بازار انتقال دهد. طبیعت بازار، چرخش های آن است و این امتیاز بزرگی است که شخصی بتواند همراه با بازار حرکت نماید. تحلیل گر تکنیکال به صورت کامل آزادانه روندهای جدید را می بیند و انتخاب می نماید.

یک تحلیل گر بنیادی که معمولا در مورد گروه خاصی متخصص است، چنانچه حس کند در گروهی دیگر تحرکاتی به وجود آمده است، این انعطاف پذیری را ندارد که به راحتی از گروهی به گروهی دیگر برود و هر زمان نیز قصد انجام این کار را داشته باشد در واقع اوقات سخت تری را نسبت به تحلیلگران تکنیکال باید طی کند تا به نتیجه مورد قبول دست یابد. به عنوان یک امتیاز دیگر برای تحلیل گر تکنیکال می توان این نکته را برشمرد که از آنجایی که او همواره بازار را به صورت کلی زیر نظر دارد در نتیجه می تواند حرکات زیرین برخی از گروه های بازار را مشاهده کند و زیر نظر بگیرد و در نتیجه می تواند بهترین گروه بازار را برای سرمایه گذاری انتخاب نماید.

آیا تحلیل تکنیکال در بورس ایران جواب می‌ دهد؟

تحلیل تکنیکال در بازارهایی که طبق عرضه و تقاضای آزاد ایجاد می شود جواب می ‌دهد. این از فرضیات پایه ‌ای تحلیل تکنیکال است و هیچ کسی منکر آن نیست. بر این اساس می ‌توان گفت تحلیل تکنیکال برای تحلیل و پیش بینی قیمت دارایی ‌هایی که قیمت آن مطابق با مکانیزم عرضه و تقاضا مشخص می شود کاربرد دارد، اما دارایی هایی مثل قیمت بنزین، دارو و … که به صورت دستوری قیمت‌ گذاری می شود را نمی ‌توان طبق تحلیل تکنیکال مورد بررسی قرار داد. بنابراین به این دلیل که بورس ایران بر اساس نظام عرضه و تقاضا در حال فعالیت است، به سادگی می تواند از تمامی ابعاد تحلیل تکنیکال در آن بهره گرفت.

حتما برایتان جالب است : آموزش تحلیل بنیادی بورس به زبان ساده

توجه داشته باشید که هر گونه دستکاری در قیمت، روند طبیعی معاملات یک دارایی مانند  سهام را مختل می ‌کند، از این روی نمی ‌توان آن را با تحلیل تکنیکال مورد بررسی قرار داد. در بورس ایران این دستکاری قیمت زیاد دیده می ‌شود، ولی نه در همه سهام ‌ها. به صورت معمول دستکاری قیمت در سهامی قابل انجام است که نقدشوندگی پایینی دارند. با این اوصاف می ‌توان این طور بیان کرد که تحلیل تکنیکال برای نمادهایی که نقدشوندگی بالایی دارند به خوبی جواب می‌ دهد. 


نتیجه گیری و کلام آخر

می توان به این صورت نتیجه گرفت که بهتر است سرمایه گذار علاوه بر تحلیل و بررسی روندهای گذشته قیمت سهام، عوامل موثر بر قیمت سهام را مورد بررسی قرار دهد. در واقع سرمایه گذار صرفا نباید به نتایج حاصل از این تحلیل اکتفا کند. عوامل تاثیرگذار بر قیمت سهام شامل عوامل محیطی، عوامل مرتبط با صنعت، عوامل درونی و آثار حاصل از تغییر این عوامل بر قیمت سهم هستند که همگی باید در نظر گرفته شوند.

دلیل این توصیه این است که امکان دارد سهمی با روند قیمت صعودی در گذشته، براثر تغییرات در برخی عوامل، از وضعیت رشد مستمر خارج شده و تبدیل به یک سهم زیان ده شود. همچنین این امکان وجود دارد که تغییر در برخی عوامل موجب خارج شدن سهام یک شرکت از وضعیت نزولی و قرارگیری آن در مسیر رشد شود، لذا همیشه در نظر داشته باشید که هیچ گاه سبد سرمایه گذاری خود را بلاتکلیف رها نکنید. در این راستا تلاش کنید وضعیت تک تک سهام های خود را در نظر داشته و همگام با تغییرات در سایر عوامل موثر بر قیمت سهم، بروزرسانی ترکیب سهام خود را در دستور کار قرار دهید.

همانطور که قول داده بودیم، کاربرد تحلیل تکنیکال در بورس را در این مطلب مورد بررسی قرار دادیم.

همچنین اگر به موضوع فوت و فن خرید سهام در بورس ایران علاقه دارید این مطلب را مطالعه کنید.

اگرهم هر گونه سوالی هم در خصوص کاربرد تحلیل تکنیکال در بورس و سایر بازارهای مالی داشتید، حتما از بخش ارسال نظرات از ما بپرسید.

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *