نحوه ترکیب اندیکاتورهای مناسب در بازارهای مالی

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
نحوه ترکیب اندیکاتورهای مناسب

اگر در بازارهای مالی فعال هستید و از تحلیل تکنیکال برای انجام معاملات خود استفاده می کنید، باید نحوه ترکیب اندیکاتورهای مناسب را بلد باشید چرا که می توانید با یادگیری نحوه ترکیب اندیکاتورهای مناسب و انتخاب اندیکاتورهای مناسب و ترکیب اصولی آن ها با یکدیگر، سیگنال های خرید و فروش بسیار خوبی دریافت کنید و در راستای روند بازار معاملات سودآوری را تجربه نمایید. پس اگر دوست دارید نحوه ترکیب اندیکاتورهای مناسب را به زبان ساده یاد بگیرید، همین الان این مطلب را تا انتها مطالعه کنید. 

نحوه ترکیب اندیکاتورهای مناسب

در بازار سرمایه و به‌ صورت کلی در هر بازار مالی دیگری، افزایش سطح آگاهی و شناخت کافی از اصطلاحات مرسوم آن، بسیار مهم می باشد. در این بین ترکیب اندیکاتورها نیز یکی از کاربردی‌ ترین کارایی های تحلیل تکنکیال در بازار به حساب می آید که با استفاده از آن‌ ها می‌ توان به معاملات موفق و سودآور رسید. اندیکاتورها ابزارهای قدرتمند و هدفمندی در تحلیل تکنیکال به حساب می آیند که تحلیل گران به صورت معمول از آن به منظور پیش‌ بینی روند سهام و یا تعیین نقاط مهم برای ورود یا خروج، بهره می گیرند.

حتما برایتان جالب است : بهترین اندیکاتور بورس ؛ استفاده آسان و سودآوری عالی

ترکیب اندیکاتورها می‌ تواند اطلاعات دقیق و جامعی را در اختیار معامله‌ گران قرار دهد تا به نسبت روند سهام موردنظر خود، درک بهتری داشته باشند و بعضا سیگنال خرید یا فروش از آن بگیرند. در نظر داشته باشید که برای این که از نحوه ترکیب اندیکاتورهای مناسب در بازارهای مالی با خبر شویم، باید ابتدا بدانیم طبقه بندی اندیکاتورهای مختلف چگونه است و هر اندیکاتور در کدام گروه قرار می گیرد تا بتوانیم از هر گروه یک اندیکاتور را به درستی با اندیکاتورهای سایر گروه ها که همپوشانی دارند، ترکیب کنیم. بنابراین در بخش بعدی مطلب به ذکر انواع طبقه بندی اندیکاتورها پرداخته ایم.

انواع طبقه‌ بندی برای اندیکاتورها

به صورت کلی برای اندیکاتورها، سه نوع طبقه‌ بندی در نظر گرفته شده است. همین‌ طور با استفاده از آن می‌ توان چند اندیکاتور را با یک دیگر ترکیب کرد تا موثرترین و بهترین نتایج حاصل شود. این گروه بندی که گفتیم به شرح زیر می باشد :

1. اندیکاتورهای مومنتوم : این اندیکاتورها به اندازه حرکت وابسته هستند و آن را ارزیابی می کنند. این اندیکاتورها به صورت معمول قدرت نسبی حرکت را در بازار مورد بررسی قرار می دهند و در عددی بین 0 تا 100 نوسان دارند که به آن ها اوسیلاتور هم می گویند.

2. اندیکاتور تغییرپذیری : در این گروه از اندیکاتورها، قدرت تغییر در پارامترهای سهام مانند حجم و یا تغییرات نوسانی، بررسی می شود.

3. اندیکاتور روند : این دسته از اندیکاتورها در راستای شناسایی روند در نمودار بهترین گزینه ممکن به حساب می آیند. در این نوع از اندیکاتور، نمودار، بر اساس روند بازار که صعودی است و یا نزولی، به تحلیلگران سیگنال می‌ دهد. همین طور جهت روند را نیز تعیین می کند.

نکته : حال این که کدام‌ یک از این اندیکاتورها، ترکیب های کارایی را با یک دیگر تشکیل می دهند و یا نحوه ترکیب آن‌ ها به چه صورت است، از اصلی ترین نکاتی است که باید در نظر داشته باشید. این را هم باید گفت که چنانچه ترکیب اندیکاتورها به صورت اشتباه انجام شود، این امکان وجود دارد که تحلیل و نتیجه‌ گیری مختل شود، پس اگر نخواهید از اندیکاتورهای استفاده کنید، مشکلی نیست ولی اگر می خواهید استفاده کنید و به صورت اشتباه از آن بهره بگیرید، مطمئنا وضع خراب خواهد شد و سود که نمی کنید هیچ، بلکه امکان متضرر شدن شما نیز بسیار بالا خواهد بود.

ترکیب مناسب اندیکاتورهای مختلف

یک اشتباه مرسوم این است که از اندیکاتورهای یک طبقه‌ بندی واحد استفاده کرد، در واقع این موجب می‌ شود تا در تحلیل سهام، تنها یک جنبه خاص مانند قدرت حرکت و یا روند نمودار، بررسی شود و از سایر جنبه های این موضوع غافل شویم. ترکیب مناسب اندیکاتورها با استفاده از اصول خود، این امکان را در اختیار ما قرار می دهد تا بازار را از زوایای گوناگون و با پارامترهای متنوعی بررسی نماییم.

حتما برایتان جالب است : بهترین اندیکاتور حمایت و مقاومت کدام است؟

همان طور که پیش تر اشاره هایی داشتیم، به منظور تشکیل یک ترکیب اندیکاتور درست، بهتر است از هر دسته یک اندیکاتور را انتخاب و با دسته دیگر ترکیب کنیم و از انتخاب اندیکاتور از طبقه‌ بندی‌ های یکسان خودداری کنیم تا نتایج بهتری حاصل شود. هر کدام از اندیکاتورها در طبقه‌ بندی‌ های ذکر شده، یک بُعد را در بازار مورد بررسی قرار می دهند. با انتخاب اندیکاتور از هر سه دسته و ترکیب آن ها، به عبارتی تحلیل خود را سه‌ بعدی و جامع‌ تر کرده‌ ایم.

آموزش ترکیب اندیکاتورها

برای مثال ترکیب اندیکاتور استوکاستیک با RSI، امکان دارد نتیجه مناسبی به همراه نداشته باشد، به این خاطر که هر دو، پارامترهای حرکت سهام را بررسی می کنند، ولی ترکیب اندیکاتورهای RSI ،ADX و ATR می‌ تواند یک ترکیب اندیکاتور مناسب برای تحلیل به حساب آید. می توان گفت که اندیکاتور RSI، از نظر قدرت حرکت نمودار، ADX به نظر شناسایی روند نمودار و ATR تغییرات محسوس را در نمودار، مورد بررسی قرار می دهند، لذا می‌ توان این طور گفت که با این ترکیب، از چند جنبه تحلیل خود را پیش می‌ بریم. در بخش بعدی به معرفی 4 ترکیب جذاب از اندیکاتورهای مشهور پرداخته ایم؛

ترکیب های جذاب از اندیکاتورهای معروف

ترکیب اندیکاتورها به صورت کامل به هدف ما از معامله وابسته است. به منظور ترکیب مناسب اندیکاتورها بهتر است آن‌ ها را در دو یا سه اندیکاتور مورد بررسی قرار دهیم و تعداد زیادتر الزاما ترکیب بهتری نخواهد بود و این امکان وجود دارد که تحلیلگر را سردرگم کند. در این بخش به 4 مدل پیشنهادی برای ترکیب اندیکاتورها اشاره کرده ایم تا بتوانید نمودارهای قیمت را از جنبه های مختلف مورد بررسی قرار دهید؛

1) ترکیب اندیکاتور RSI با RSI 

با این که بیشتر اوقات، معامله‌ گران از اندیکاتور RSI در بازه‌ ای زمانی کوتاه‌ مدت استفاده می‌ کنند، ولی باید در نظر داشت که می‌ توان از این اندیکاتور در بازه‌ های زمانی هفتگی یا ماهانه به جای روزانه، ساعتی و دقیقه‌ ای نیز بهره گرفت. با استفاده از مقیاس‌ های زمانی بلند تر، قابلیت همسو کردن معاملات کوتاه مدت با روندهای بلند مدت وجود دارد.

حتما برایتان جالب است : آموزش رسم خطوط روند به زبان ساده

چنانچه RSI ماهانه همچنان به صورت منطقی پایین اما رو به رشد باشد، لذا RSI روزانه درصد احتمال موفقیت بالاتری را همراه خواهد داشت. به صورت مشابه نیز چنانچه یک RSI ماهانه بالا اما رو به کاهش باشد، احتمالا نشان دهنده سیگنال خرید مثبت کاذب RSI روزانه می باشد. در نهایت چنانچه RSI ماهانه بسیار نزولی باشد، سیگنال خرید RSI روزانه می‌ تواند آغاز یک روند جدید صعودی به حساب آید.

2) ترکیب اندیکاتور RSI و MACD

استراتژی ترکیب اندیکاتورهای مکدی و RSI می تواند یکی از محبوب ترین ترکیب اندیکاتورهای دنیا به حساب آید که برای انجام معاملات سودده و منطقی، گزینه بسیار منطقی و مناسبی به حساب می آید. در این ترکیب، هر دو اندیکاتور، اطلاعات مومنتوم حرکتی نمودار را بررسی می کنند. همان طور که احتمالا می دانید، در اندیکاتور RSI ما می توانیم به سادگی با در نظر گرفتن اعداد اندیکاتور، آگاهی خوبی نسبت به وضعیت اشباع خرید و یا اشباع فروش سهم کسب کنیم. در این اندیکاتور اعداد بالای 70 نشان از اشباع خرید در سهم و اعداد پایین تر از 30 نشان از اشباع فروش سهم خواهد داد.

وقتی این معیار در ترکیب با مکدی قرار می گیرد که نقش برجسته آن، تعیین روند حرکتی سهم است، به نوعی اعتبار تحلیل تکنیکال افزایش می یابد. اندیکاتور مکدی می تواند به سادگی یک روند صعودی قوی و یا یک روند نزولی قوی را پیش بینی نماید. این موضوع با بیشتر شدن مکدی، روند صعودی را اثبات خواهد کرد و با کم شدن مکدی، نزولی بودن روند را به ما می فهماند. چنانچه وقتی که RSI، اشباع فروش را نشان دهد و هم زمان مکدی بیشتر شود و خبر از صعودی شدن روند را بدهد، یک سیگنال خرید قوی صادر خواهد شد، به این خاطر که برای هر دو اندیکاتور هشداری حائز اهمیت برای شروع یک روند مناسب، به شمار می رود.

البته باید در نظر داشت که برعکس این مورد هم ممکن می باشد، در واقع هنگامی که RSI، اشباع خرید را نشان می دهد و مکدی کاهش می یابد، شاهد این موضوع هستیم. در این شرایط به نوعی سیگنال فروش صادر خواهد شد و بایستی با احتیاط حرکت کرد و در مواقعی سیو سود را مد نظر قرار داد، به این خاطر که هر لحظه احتمال این که فروشندگان سهم افزایش یابند و روند بازار نزولی شود وجود دارد، لذا زمانی که این دو اندیکاتور مکمل هم عمل می کنند، ما می توانیم برای تحلیل خود اعتبار بالاتری لحاظ کنیم و از داده هایی که به ما می دهند، استفاده های بیشتری بکنیم.

3) ترکیب اندیکاتورهای MACD-RSI-EMA

استراتژی ترکیب این سه اندیکاتور معروف در بازه زمانی روزانه و با تنظیماتی که خواهیم گفت، معمولا نتایج بسیار خوبی را از خود نشان داده است. سیگنال ورود به این استراتژی به وسیله دو اندیکاتور MACD و RSI صادر می شود؛ در واقع وقتی که اندیکاتور مکدی در ناحیه اشباع فروش که همان زیر سطح صفر قرار می گیرد و خط مکدی خط سیگنال را از پایین به بالا بشکند، شرط نخستی ورود به معامله صادر خواهد شد، ولی شرط دومی نیز در نقطه ورود این استراتژی الزامی است؛ به علاوه سیگنال مکدی باید موقعیت اندیکاتور RSI را نیز مورد ارزیابی قرار دهید.

حتما برایتان جالب است : آموزش تحلیل تکنیکال بورس به زبان ساده

هنگامی که مکدی سیگنال ورود داد، اندیکاتور RSI هم می بایست زیر سطح 60 قرار داشته باشد تا شرط ورود به معامله تکمیل شود. سیگنال خروج این استراتژی به وسیله اندیکاتور میانگین متحرک و RSI صادر می شود. در راستای بررسی سیگنال خروج به دو میانگین متحرک نمایی کوتاه مدت یعنی 13 روزه و بلند مدت یعنی 21 روزه احتیاج خواهیم داشت. زمانی که میانگین کوتاه مدت در بالای میانگین بلند مدت در حال حرکت باشد، حد ضرر و نقطه خروج ما هم به صورت شناور جابجا خواهد شد.

وقتی که میانگین کوتاه مدت از بالا به پایین با میانگین بلند مدت تقاطع به وجود آورد، شرط اول خروج از معامله صادر خواهد شد، ولی به منظور خروج از معامله نیز به شرط دومی احتیاج خواهیم داشت که به وسیله موقعیت اندیکاتور RSI مشخص می شود؛ به منظور تکمیل شرایط خروج از معامله باید اندیکاتور RSI بیش تر از سطح 30 قرار داشته باشد.

4) ترکیب اندیکاتور میانگین متحرک و اندیکاتور ATR 

در این ترکیب می‌ توان از اندیکاتور میانگین متحرک به منظور تشخیص روند و اندیکاتور OBV یا ATR جهت سنجش تغییرات حجم یا نوسانات سهم بهره برد تا عملکرد و نتیجه مطلوبی از تحلیل دریافت کرد. به صورت معمول برای معامله سهام در بلندمدت از اندیکاتورهای شناسایی روند و برای معاملات کوتاه‌ مدت و نوسانی از اندیکاتورهای تغییرات حجم و نوسان استفاده می‌ شود که این ترکیب اندیکاتور می‌ تواند گزینه مناسبی به حساب آید.


نتیجه گیری و کلام پایانی

انتخاب بهترین ترکیب اندیکاتور و چیدن استراتژی ایده آل برای معاملات، نقش حائز اهمیتی در انجام معامله موفق و سودآور ایفا می کند. هر اندیکاتور در تحلیل تکنیکال از قابلیت هایی برخوردار است که ترکیب اندیکاتورها می‌ تواند عملکرد و قدرت تحلیل را بهبود ببخشد. به منظور ترکیب اندیکاتورها اصول و مبانی خاصی را باید در نظر گرفت که در این مقاله تلاش داشتیم بعضی از مهم ترین آن ها را برای شما عزیزان بیان کنیم و همچنین ویژگی های یک ترکیب اندیکاتور مناسب را مطرح کردیم.

به صورت کلی برای رسیدن به بهترین ترکیب اندیکاتور و انتخاب استراتژی درست در معامله، به کسب تجربه در معامله‌ گری و افزایش میزان آگاهی و آموزش در این زمینه احتیاج خواهید داشت و نکته دیگر اینجاست که برای هر فرد، هر بازار و هر نموداری، می توان استراتژی خاصی را لحاظ کرد پس نمی توان به صورت کلی گفت که استراتژی الف همواره صحیح است و استراتژی ب همیشه غلط از آب در می آید، پس سعی کنید با کسب تجربه در بازارهای مالی و استفاده از ابزارهای مختلف، مهارت خود را در این حوزه تقویت کنید و مطمئن باشید در این بین استراتژی مناسب معامله گری خود را نیز پیدا خواهید کرد که ممکن است برای فرد دیگری یا در بازار دیگری کاربرد نداشته باشد، ولی برای شما سودساز باشد. 

همان طور که ابتدای مقاله به شما قول دادیم، در این مطلب نحوه ترکیب اندیکاتورهای مناسب در بازارهای مالی را آموزش دادیم.

اگر دوست دارید در مورد آموزش تحلیل بنیادی بورس به زبان ساده نیز اطلاعات لازم را کسب کنید، از این مطلب جامع تر در فضای وب پیدا نخواهید کرد.

به نظر شما بهترین ترکیب اندیکاتورها ها برای نوسان گیری کدام است؟

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *