بهترین صنایع بورسی کدامند؟

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
بهترین صنایع بورسی

از نظر شما بهترین صنایع بورسی کدامند؟ اگر بخواهید در بازار بورس ایران، هوشمندانه سرمایه گذاری کنید، باید در ابتدای امر اطلاعات کلی درباره بازار بورس و بهترین صنایع بورسی داشته باشید و سپس با توجه به داده ها و اطلاعاتی که در اختیار دارید، بهترین نوع سرمایه گذاری را با توجه به شخصیت سرمایه گذاری خود انتخاب کنید؛ بدین وسیله می توانید سوددهی بسیار خوبی در بازه زمانی مورد نظر خود از بازار بورس کسب کنید و تجربه سرمایه گذاری خود را نیز افزایش داده اید؛ بنابراین در این مطلب گام اول را محکم بردارید و همین الان با بهترین صنایع بورسی آشنا شوید؛

بهترین صنایع بورسی

همه کسانی که با بورس سروکار دارند، مطمئنا می دانند که در این بازار صنایع گوناگونی فعالیت می کنند که هر یک از آن ها نیز شرایط اقتصادی مخصوص به خود را دارا می باشند. تنوع صنایعی که در این حوزه فعالیت دارند، شرایط را به شکلی فراهم آورده است که سرمایه‌ گذاران با تحلیل‌ هایی که دارند، در هر شرایط اقتصادی بتوانند سهم های ارزشمندی را از صنایع مختلف انتخاب، تحلیل و خریداری نمایند.


حتما برایتان جالب است : تشخیص صنعت برتر در بورس


در حقیقت شرکت ها حاضر در بازار سرمایه ایران در قالب ۵۲ صنعت در این بازارها فعالیت دارند که عوامل گوناگونی بر قیمت سهام این شرکت‌ ها اثرگذار است. بنابراین چنانچه قصد دارید انواع صنایع بورسی حاکم بر بازار بورس ایران را بشناسید و همچنین با نحوه تحلیل این صنایع آشنا شوید، این مطلب مای مانی بهترین راهنما برای شماست؛

عوامل تاثیرگذار در تحلیل صنایع بورسی

بهترین صنعت بورس

به منظور بررسی وضعیت کلی یک صنعت و یا صنایع گوناگون، چندین عامل اساسی، باید در نظر گرفته شود؛ آگاهی از این عوامل و داشتن دید کلی نسبت به آن‌ ها، سرمایه‌ گذاران را یاری می کند تا آگاهانه‌ وارد سهام شرکت‌ های یک صنعت شوند. بنابراین ما هم در ابتدای امر این عوامل و موارد را خدمت شما معرفی خواهیم کرد و سپس به صورت کاربردی نحوه شناسایی صنایع مناسب برای سرمایه‌ گذاری را به شما آموزش خواهیم داد؛

1. میزان عرضه و تقاضا برای محصولات : عرضه و تقاضا برای محصولات و تولیدات یک صنعت، عامل تعیین کننده ای در مقدار فروش و نرخ فروش به حساب می آید؛ برای مثال با افزایش قیمت ارز، تمایل برای صادرات در شرکت‌ های داروسازی افزایش پیدا خواهد کرد.

به علت پایین تر بودن قیمت داروهای ایرانی در بازارهای خارجی به ویژه کشورهای همسایه، تقاضا برای این صنعت افزایش یافته و به افزایش در مقدار فروش و نرخ فروش محصولات صادراتی آن‌ ها منتهی می شود. البته باید این را هم در نظر داشت که قیمت محصولات دارویی در داخل کشور به وسیله سازمان‌ های دولتی تعیین شده و موضوع ذکر شده فقط در عرضه و تقاضا برای بازارهای صادراتی صادق است.

2. انحصاری یا رقابتی بودن صنعت : هر اندازه که رقبا در یک صنعت بورسی کم تر باشند، وضعیت برای آن صنعت مطلوب‌ تر خواهد بود، به این خاطر که به نوعی بازار فروش آن‌ ها تضمین شده بوده و در حالت مناسب می توانند هر قیمتی را برای محصولات خود در نظر بگیرند. در این صورت امکان سوددهی نیز برای این شرکت‌ ها بالاتر است.


حتما برایتان جالب است : بهترین صندوق های قابل معامله در بورس


بنابراین یک سرمایه‌ گذار بنیادی، پیش از ورود به یک صنعت می بایست شرکت‌ ها را از نظر رقابتی یا انحصاری بودن مورد آزمایش قرار دهد. البته این را هم باید در نظر داشت که در صورت ورود رقبای جدید به بازار احتمال کاهش میزان انحصار وجود خواهد داشت، ولی همیشه شرکت‌ هایی که در ارائه و تولید محصولات و خدمات جدیدتر، بروزتر و با کیفیت‌ تر پیش‌ رو هستند، وضعیت مناسب تری خواهند داشت.

3. روش قیمت‌ گذاری محصولات : نخستین عامل برای تعیین سوددهی در شرکت‌ های تولیدی و خدماتی، قیمت محصولات تولید شده و یا خدمات ارائه شده می باشد. قیمت‌ گذاری هر یک از صنایع بورسی، بسته به شرایط آن صنعت در ایران، روش متفاوتی دارد. به عنوان مثال این امر در شرکت‌ های صادرات محور مطابق با قیمت‌ های جهانی مشخص می شود.

همچنین در شرکت‌ هایی که کالاهای اساسی و استراتژیک مثل فولاد و یا مواد غذایی و دارویی تولید می‌ کنند، قیمت‌ گذاری طبق سیاست‌ های کلی دولت انجام می شود. به صورت کلی می‌ توان این طور گفت که با توجه به بازار هدف صنایع گوناگون، قیمت‌ گذاری محصولات به یکی از روش‌ های وابسته به قیمت‌ های جهانی، قیمت‌ گذاری دولتی، میزان عرضه و تفاضا در بازار آزاد و یا ترکیبی از آن‌ ها خواهد بود.

۴. اهمیت و استراتژیک بودن صنعت : بعضی از صنایع بورسی از جایگاه خاصی در اقتصاد کشورها برخوردار هستند. به عنوان مثال در ایران، بیش ترین درآمد ارزی کشور، از دو صنعت پتروشیمی و تولید فولاد حاصل می شود. بنابراین این صنایع به نوعی متعادل کننده تراز تجاری کشور به حساب می آیند. همچنین صنعت خودروسازی به دلیل ایجاد اشتغال بالا مستقیم و غیر مستقیم همیشه مورد توجه دولت قرار می گیرند.

صنعت داروسازی هم به دلیل ارتباط مستقیم با بحث سلامت از دیگر صنایع استراتژیک بازار سرمایه به حساب می آید. بررسی جایگاه این صنایع و اهمیت آن‌ ها برای دولت و همچنین اهمیت آن ها در وضعیت اقتصادی و اجتماعی کشور و بورس، می‌ تواند به پیش‌ بینی دورنمای این صنایع کمک شایانی نماید.

5. میزان سرمایه‌ گذاری کلان : هر اندازه حجم سرمایه‌ گذاری و مبادلات در یک صنعت بیشتر باشد، بیانگر رونق آن صنعت و انتظار سوددهیبالا در آن خواهد بود. در این باره روند سرمایه‌ گذاری کلان بخش دولتی و خصوصی در صنایع گوناگون می تواند جهت‌ گیری سرمایه‌ های هوشمند را به سرمایه‌ گذاران بورس نشان دهد.


حتما برایتان جالب است : صندوق های طلا در بورس


بنابراین ورود حجم سرمایه و نقدینگی  به صنایع گوناگون و سرمایه‌ گذاری‌‌ های کلان بخش دولتی و خصوصی بیانگر رشد یک صنعت در میان‌ مدت و بلندمدت می باشد.

6. نرخ رشد صنایع : برآیند ارزش بازار شرکت‌ های حاضر در صنعت و همچنین مجموع سود ناخالص آن‌ ها در بلند مدت، می‌ تواند از دیگر متغیرهای اساسی در تحلیل بنیادی صنایع به حساب آید. اگرچه در بازه‌ های زمانی گوناگون، این امکان وجود دارد که نوساناتی در این متغیرها رخ دهد، ولی بررسی روند کلی آن‌ ها کمک شایانی به سرمایه‌ گذاران در جهت پیش‌ بینی آینده این صنایع می کند.

این بررسی‌ ها می‌ تواند به شکل مقایسه ای بین نرخ رشد صنعت مورد نظر و وضعیت کلی اقتصاد و یا بین نرخ رشد آن صنعت و سایر صنایع و همچنین مقایسه شتاب رشد آن‌ ها انجام شود.

۷. چرخه حیات : در قسمت های مختلف درباره چرخه‌ حیات شرکت‌ ها حرف زدیم. این چرخه را می‌ توان برای صنایع گوناگون هم در نظر گرفت. این که یک صنعت در کدام یک از مراحل معرفی، رشد، بلوغ یا افول خود قرار دارد، برای سرمایه‌ گذاری بر روی آن صنعت بسیار حائز اهمیت است.

۸. رشد تکنولوژی و فناوری : هریک از صنایع بورسی همیشه در حال تغییر و بروزرسانی تکنولوژی‌ های مرتبط با ساخت محصولات و یا تجهیزات مورد استفاده هستند. البته باید در نظر داشت که سرعت این تحوالات در تمامی صنایع یکسان نمی باشد؛ لذا هر اندازه که یک صنعت دورنمای بهتری از نظر رشد تکنولوژی و فناوری‌ های مرتبط داشته باشد، قابلیت توسعه‌ یابی بیشتری دارد.

به عنوان مثال صنعت رایانه به نسبت صنایع کانی‌ های فلزی و غیرفلزی از سرعت تغییر و تحول بیشتری برخوردار می باشد. البته که میزان تطبیق‌ پذیری این شرکت‌ ها و احتمال جا ماندن از بعضی از این تحولات هم می تواند به عنوان یک ریسک غیر سیستماتیک برای شرکت‌ های مربوط به این حوزه به حساب آید.

9. عرضه و تقاضا برای سهام شرکت‌ ها : شاید مهم ترین و اصلی ترین عامل به دست آوردن سود و بازدهی مناسب در بورس، شناسایی وضعیت عرضه و تقاضا در بازار باشد. در حقیقت تمامی عوامل و متغیرهای قبلی، در نهایت بر روی عرضه و تقاضا برای سرمایه‌ گذاری روی شرکت‌ های یک صنعت اثرگذار خواهند بود.


حتما برایتان جالب است : پیش بینی نرخ تورم سال 1402


لذا هر چقدر تقاضا برای سرمایه‌ گذاری بر روی یک صنعت و سهام شرکت‌ های آن افزایش یابد، قیمت سهام شرکت‌ های آن صنعت نیز بیشتر خواهد شد و چنانچه عرضه از تقاضا بیشتر شود، قیمت‌ ها روند کاهشی به خود خواهند گرفت. در حقیقت عرضه و تقاضا به ما نشان می‌ دهد که صنعت مورد نظر با اقبال خریداران مواجه است یا خیر.

10. وضعیت صنایع بالادستی و پایین‌ دستی : به منظور سرمایه‌ گذاری در یک صنعت، می بایست همیشه وضعیت صنایع بالادستی یعنی تامین‌ کنندگان مواد اولیه و همچنین صنایع پایین دستی که مصرف‌ کننده این تولیدات هستند را در نظر گرفت. به عنوان مثال صنعت فولادسازی را در نظر بگیرید؛ شرکت‌ های تولید کننده سنگ‌ آهن (در گروه کانی‌ های فلزی) وظیفه تامین مواد اولیه برای این صنعت را عهده دار است.

طبیعی است که هر گونه تغییرات در قیمت‌ سنگ‌ آهن به عنوان ماده اولیه تولید فولاد، می‌ تواند بر قیمت نهایی محصولات فولادی و میزان سوددهی شرکت‌ های فولادسازی اثر مثبت یا منفی داشته باشد. همچنین رونق و یا رکود در صنایع پایین‌ دستی مثل خودروسازی و انبوه‌ سازی می‌ تواند بر مقدار تولید و فروش و در نهایت وضعیت سوددهی شرکت‌ های این صنعت اساسی موثر واقع شود.

بهترین صنایع بورس کدامند؟

همان طور که می دانید، بازار بورس ایران را صنایع بسیار زیادی تشکیل داده اند که پرداختن به همه آن ها در یک مطلب مختصر و مفید، کار چندان ساده ای نیست؛ به همین خاطر در این بخش قصد داریم به 10 تا از بهترین صنایع بورسی ایران از نظر سوابق گذشته، حال و چشم انداز آینده بپردازیم و در مورد هر یک به شما توضیحاتی دهیم تا دید شما نسبت به آن صنعت باز شود؛

1. صنعت فلزات اساسی

عوامل موثر بر این صنعت مهم و کلیدی را هم مثل بسیاری از صنایع حاضر در بورس کشور می‌ توان به دو دسته عوامل داخلی و خارجی تقسیم کرد؛ درباره عوامل خارجی می بایست به حوزه سیاست خارجی و عوامل اثرپذیر از آن اشاره کنیم. تحریم‌ ها از جمله این عوامل هستند که در کنار تاثیرگذاری بر صادرات محصولات مربوط به این گروه، از طریق روابط شرکت‌ های خارجی فعال در این حوزه با شرکت‌ های ایرانی هم بر وضعیت صنعت فلزات اساسی در کشور تاثیرگذار بوده است.

قیمت مواد اولیه هم از دیگر عواملی به حساب می آید که تحت تاثیر برجام قرار گرفته و نهایتا بر قیمت سهام شرکت‌ های گروه فلزات اساسی موثر واقع شده است. از جمله عوامل داخلی اثرگذار بر صنعت فلزات اساسی هم می توان به نظام پولی و مالی کشور، توجه به زیرساخت‌ های مورد نیاز برای توسعه صنعت فلزات و توجه به بازارهای هدف صنعت فولاد کشور اشاره داشت.

2. صنعت سیمان

سیمان از جمله صنایع مرتبط با وضعیت ساخت‌ و ساز و پروژه‌ های عمرانی در کشور به حساب می آید. همچنین عوامل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی گوناگونی بر این صنعت و قیمت سهام شرکت‌ های فعال در این حوزه در بورس اثرگذار هستند. قیمت‌ گذاری سیمان، مهم ترین عامل در تعیین قیمت سهام شرکت های سیمانی به حساب می آید.


حتما برایتان جالب است : چرا در بورس ضرر می کنیم ؟


حجم نقدینگی، محدودیت و شرایط دریافت تسهیلات بانکی برای نوسازی و بهینه‌ سازی کارخانه‌ های قدیمی، نرخ ارز، نرخ سود تسهیلات بانکی، وضعیت تورم، تأثیرات ناشی از هدفمندی یارانه‌ ها، رقابت میان شرکت‌ های سیمان در قیمت‌ گذاری و فروش محصولات، قیمت‌ حمل‌ و نقل و قیمت کالا و تجهیزات مصرفی کارخانه از دیگر عواملی به شمار می روند که بر وضعیت این صنعت در بورس اثر خواهند گذاشت. البته نباید از خاطر برد که تحریم‌ ها هم تاثیرات بسیاری بر قیمت سهام شرکت‌ های حاضر در این گروه داشته است که بیشتر به خاطر هزینه‌ هایی بوده که بر صنعت سیمان تحمیل کرده است. برجام و خروج آمریکا از آن از دیگر عواملی بوده‌ اند که بر وضعیت این صنعت در بورس موثر واقع شده اند.

3. صنعت داروسازی

داروسازی از دیگر بهترین صنایع بورسی می باشد که نوسانات زیادی را در این بازار پشت سر گذاشته است. تامین مواد اولیه تولید دارو در سایه وجود تحریم‌ ها، یکی از اصلی ترین چالش‌ هایی بوده که این صنعت در سالیان گذشته با آن مواجه بوده است. تحریم‌ ها باعث سخت‌ تر شدن گشایش اعتبار برای خریدهای خارجی شده و با ایجاد موانع در شبکه بانکی و مراودات بین‌ المللی، مشکلاتی در خصوص با تامین اعتبار برای شرکت‌ های دارویی ایجاد کرده است.

بدین ترتیب، این شرکت‌ ها با حذف یا کاهش قابل‌ توجه دوره خریدهای مدت‌ دار از تامین کنندگان خارجی مواد اولیه روبرو شده اند. بیش از ۳۰ شرکت از این صنعت در بازار سهام حضور دارند. محصولات این شرکت ها قرص، آمپول و شربت است. بخش عمده ای از محصولات این صنعت در داخل مصرف می شود، ولی واردات مواد اولیه به صورت میانگین وزن ۷۰ درصدی را در تامین مواد اولیه این شرکت ها دارد. از طرف دیگر یکی از اصلی ترین چالش های این صنعت در سال های گذشته، تامین مواد اولیه تولید دارو در سایه اعمال تحریم های بین المللی است. اعمال تحریم موجب دشوار شدن گشایش اعتبار شده است.

یوزانس در واقع نوعی اعتبار اسنادی است که در آن فروشنده کالا به خریدار مهلتی می دهد که تا در این فاصله (۱۸۰ روز تا یک سال) وجه اعتبار را بپردازد. یکی دیگر از چالشهای این صنعت، نوسانات و افزایش نرخ ارز مبادله ای و آزاد است. زیرا موجب افزایش هزینه تهیه مواد اولیه وارداتی ایـن صـنعت می گردد. از طرفی سازمان تأمین اجتماعی بـه عنـوان سهامدار مهـم گـروه دارویی به دلیل اینکه پرداخت کننده اصلی قیمت این محصولات است، با افزایش نرخ فروش این محصولات به آسانی موافقت نمی کند. میانگین سنی جمعیت، کاهش نرخ سود تسهیلات مالی، اختراع فرمول جدید ساخت دارو و … نیز از عوامل تاثیرگذار بر این صنعت است.

4. صنعت انبوه‌ سازی، املاک و مستغلات

انبوه‌ سازی، املاک و مستغلات از جمله موثرترین و بهترین صنایع بورسی در کشور است. عوامل موثر بر قیمت سهام  مختلفی برای شرکت‌ های فعال در این صنعت در بورس کشور اثرگذار هستند که بدیهی‌ ترین آن‌ ها، رونق و رکود بخش مسکن در بازار فیزیکی است. قیمت مصالح از جمله عوامل موثر بر صنعت انبوه‌ سازی، املاک و مستغلات است و می‌ تواند باعث افت یا رشد قیمت سهام شرکت‌ های بورسی در بازه‌ های زمانی گوناگون باشد. پروژه مسکن مهر از دیگر عواملی بوده است که بر قیمت سهام شرکت‌ های این گروه در بورس تاثیر داشته است.

حتی اخبار پیرامون مسکن مهر نیز بر بازار سهام اثرگذار بوده است و توانسته این صنعت را تحت تاثیر قرار دهد. قیمت ارز و برجام و اخبار محوریت آن هم مثل سایر صنایع بورسی بر بازار املاک و مستغلات موثر واقع می شود. بررسی پروژه‌ های در دست‌ ساخت و آماده تحویل شرکت‌ های گوناگون نیز می تواند دید خوبی نسبت به آینده شرکت‌ های فعال در این صنعت و روند سوددهی آن‌ ها ارائه دهد. به علاوه، تصمیمات کلان دولتی برای تحریک بخش تقاضا و عرضه نیز می‌ تواند از نظر روانی و کوتاه‌ مدت در نوسانات سهام شرکت‌ های این صنعت موثر واقع شود.

5. صنعت خودروسازی

در ادامه به یکی از محبوب‌ ترین صنایع بورسی در کشور یعنی صنعت خودروسازی که روزهای خوب و بد زیادی را در این بازار تجربه کرده است، می رسیم. از مهم‌ ترین عوامل موثر بر این صنعت، هزینه‌ تولید برای خودروسازها و قراردادهای بین‌ المللی بوده است. به علاوه، نرخ ورق فولاد هم به علت این که ماده عمده و اولیه تولید خودرو محسوب می شود، در رکود یا رونق این صنعت موثر می باشد.


حتما برایتان جالب است : اشتباهات رایج در بورس ایران


در خصوص با اثرگذاری میزان تقاضا بر صنعت خودروسازی هم باید به این نکته اشاره داشت که با توجه به این که در کشور همیشه تقاضا برای خودرو وجود دارد، این امر با وجود اثرگذاری از عوامل اصلی که صنعت خودروسازی را در بورس تحت تاثیر قرار می‌ دهد، نیست. نرخ ارز، تحریم‌ ها، برجام، واردات خودرو و … از دیگر عوامل موثر بر این صنعت در سالیان گذشته بوده‌ است. قیمت‌ گذاری‌ های دستوری از دیگر عوامل موثر بر این صنعت در بورس به شمار می رود که باید به آن توجه کرد.

6. صنعت پتروشیمی

گروه صنایع پتروشیمی که یکی از بزرگ ترین و بهترین صنایع بورسی در ایران و جهان است بر اساس نوع مواد اولیه (خوراک دریافتی) و محصول تولیدی، می‌ توان تقسیم بندی های گوناگونی را برای آن در نظر گرفت. مواد اولیه این صنعت به صورت معمول به وسیله دولت تامین می شود و این در حالی است که قسمت عمده ای از محصولات پتروشیمی به وسیله بخش خصوصی مصرف و مازاد تولید آن ها که عدد چشمگیری است، صادر می شود. مواد اولیه یا خوراک این شرکت ها به شکل مایع (میعانات گازی- نفتا) و گاز طبیعی در شرکت های تولیدی به انواع محصولات الفين، آروماتیک، آمونیاک و متانول تبدیل خواهد شد.

بیشتر شرکت های این گروه مواد اولیه خود را نسبتا ارزان و با نرخ دلار مبادله ای از دولت دریافت می نمایند، ولی محصولات خود را که به خارج از کشور صادر می کنند، با دلار آزاد درآمد کسب می کنند. برای مثال، شرکت های تولید کننده اوره و متانول مواد اولیه خود را که خوراک گاز طبیعی است، با دلار مبادله ای دریافت و قسمت عمده ای از محصولات خود را با نرخ دلار آزاد صادر می کنند. سیاست های پولی و تقاضای دولت چین به عنوان مصرف کننده اصلی، قیمت جهانی نفت و محصولات مشابه با تولید داخل، وضعیت تحریم های سیاسی و اقتصادی، تغییرات نرخ ارز مبادله ای و آزاد و قیمت گاز خوراک مصرفی، از جمله مهم ترین دلایل موثر در سوددهی این صنعت است.

7. صنعت بانکداری

بانکداری از جمله صنایعی است که جایگاه خوبی در بازار سرمایه دارد. جالب است بدانید که تیر ماه ۱۳۸۲ نخستین باری بود که سهام شرکت‌ های حاضر در این گروه روانه بازار شد و از آن زمان تا به امروز، روزهای خوب و بد زیادی را در این بازار به خود دیده است. تغییرات نرخ سود بانکی و به ‌تبع آن تغییرات در میزان سپرده بانک‌ ها و از طرفی وضعیت تسهیلات و بازپرداخت آن از مهم‌ ترین معیارهای تاثیرگذار در وضعیت سوددهی شرکت‌ های حاضر در گروه بانکداری به حساب می آیند.

به علاوه مواردی که گفتیم، میزان ارتباطات بین‌ المللی بانک‌ ها و ایفای نقش در روابط اقتصادی با کشورهای خارجی هم برای بانک‌ ها بسیار حیاتی و تاثیرگذار در سوددهی آن‌ هاست. از طرف دیگر انضباط مالی بانک‌ ها و بهبود نسبت‌ های مالی آن‌ ها نقش عمده ای در گسترش روابط و استفاده از ارتباطات بین‌ المللی دارد و بانک‌ هایی که از این نظر وضعیت مناسب تری دارند، چشم‌ انداز بهتری پیش روی آن‌ هاست.

از طرفی افزایش قیمت جهانی نفت در دهه ۸۰ از دیگر عوامل موثر بر قیمت سهام شرکت‌های این گروه در بورس به حساب می آید. تحریم‌ ها و امضای برجام هم بر این صنعت اثراتی را داشته اند و افت و خیزهایی را در صنعت بانکداری در بورس موجب شدند. قیمت ارز از دیگر عوامل حائز اهمیتی بوده که بر قیمت سهام شرکت‌ های حاضر در این گروه موثر بوده است و باعث شد این صنعت در سال ۹۷ موجی صعودی را در بازار تجربه نماید.

8. صنعت بیمه و صندوق‌ های بازنشستگی

از دیگر صنایع بورسی فعال در ایران، مربوط به بیمه و صندوق‌ های بازنشستگی است که به قراردادهای داخلی و خارجی وابستگی دارد. از نظر گستردگی صنعت، باید گفت که بیمه و صندوق‌ های بازنشستگی در دسته صنایع متوسط رو به پایین قرار می گیرند، به این خاطر که خصوصی‌ سازی در این زمینه ها هنوز گسترش پیدا نکرده است و این امر نشان از طولانی بودن راه آینده توسعه در این صنعت خواهد داشت.


حتما برایتان جالب است : بهترین سرمایه گذاری کم ریسک در ایران


به صورت کلی حدود ۲۵ شرکت گوناگون در صنعت بیمه و صندوق‌ های بازنشستگی فعالیت می کنند که از این ۲۵ شرکت، تعداد ۱۰ شرکت فعالیت خود را در بازار پایه پیگیری می‌ کنند. بیمه پاسارگاد و بیمه کوثر، دو شرکت مهم و البته بزرگ در این صنعت به حساب می آیند که حجم زیادی از ارزش بازار بیمه‌ ای را به خود اختصاص داده‌ اند.

9. صنعت قند و شکر

قند و شکر یکی از کالاهای اساسی در سبد مصرفی خانواده‌ ها می باشد و عوامل گوناگونی بر قیمت سهام شرکت‌ های حاضر در این صنعت در بورس موثر واقع می شود. قیمت حامل‌ های انرژی، قیمت کالاهای جایگزین، قوانین حمایتی و یا بازدارنده دولت مثل تعرفه واردات و قوانین مالیاتی و همچنین وضعیت کشاورزی در محصولات مرتبط مثل چغندرقند از اصلی ترین این عوامل به حساب می آید.

10. صنعت اطلاعات و ارتباطات و رایانه

یکی دیگر از بهترین صنایع بورسی بدون شک صنعت اطلاعات و ارتباطات است که می‌ توان گفت هنوز به‌ صورت کامل ایجاد نشده است، از همین روی آینده درخشانی برای آن پیش‌ بینی می‌ شود. جالب است بدانید که شرکت‌ های فعال در زمینه فناوری اطلاعات مانند “های وب”، “اپر داز” و “آوان” سرگروه های این صنعت به حساب می آیند که به دنبال خلق تکنولوژی‌ های بروز جهان هستند.

شرکت‌ هایی که در صنایع بورسی مربوط به رایانه و فعالیت‌ های وابسته به آن فعالیت می‌ کنند، تقریبا ۱۳ شرکت هستند که 30 هزار میلیارد تومان از ارزش صنایع بورسی را در ایران به خود اختصاص داده‌ اند. “فن آوا”، “رانفور”، “آپ”، “پرداخت”، “سپ”، “ر کیش” از جمله این شرکت ها به حساب می آیند که در حال حاضر می توانید از طریق بازار بورس آن ها را مورد معامله قرار دهید. لذا به صورت کلی به علت امکان عقد قراردادهای داخلی و خارجی شرکت‌ های فعال در صنعت رایانه و همچنین رونمایی از فناوری‌ های جدید در کشور، آینده‌ ای روشنی برای این شرکت‌ ها پیش بینی می شود.

نکته مهم : البته صنایع دیگری نیز هستند که جایگاه ویژه ای در بازار بورس دارند مثل صنعت سرمایه گذاری، کاشی و سرامیک، ساختمان، غذایی، زراعت، حمل و نقل و لاستیک که همگی صنایع فعال در بازار سرمایه ایران هستند ولی ما سعی کردیم 10 صنعت برتر، بزرگ تر و پرپتانسیل تر را در این بخش خدمت شما معرفی کرده و توضیح دهیم.

نکات مهم برای انتخاب بهترین صنعت بورس

بررسی عوامل بنیادی و به صورت کلی تحلیل بنیادی به دید تحلیلگرانه، موشکافانه و اختصاص انرژی و زمان کافی احتیاج دارد. در بعضی اوقات حتی این امکان وجود دارد که پس از صرف زمان و بررسی همه جانبه یک صنعت، تحلیلگر این طور نتیجه گیری کند که سرمایه‌ گذاری در آن صنعت نتیجه بخش نیست و بازدهی مناسبی به همراه نخواهد داشت! لذا تمامی این موارد موجب می شود که تحلیلگران به دنبال سریع‌ ترین روش‌ ها برای جمع‌ بندی موارد بنیادی ذکر شده باشند.


در صورتی که تمایل دارید در ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، اتریوم و … سرمایه گذاری امن کنید و از امتیاز 10 درصد تخفیف کارمزد در معاملات رمزارزها بهره مند شوید، میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید؛

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال


اگرچه همیشه این طور توصیه می کنند که شما نیز زمان کافی را برای بررسی بنیادی بهترین صنایع بورسی و سهام موجود در بازار اختصاص دهید تا ریسک سرمایه‌ گذاری خود را کمینه کنید، ولی برای راحتی هرچه بیشتر شما، در ادامه این بخش، اصلی ترین عوامل تعیین کننده مطلوب بودن سرمایه‌ گذاری بر روی یک صنعت خاص را برای شما به اختصار فهرست کرده ایم. در صورتی که یک صنعت از همه یا چند مورد از قابلیت های زیر برخودار باشد، می‌ توان آینده خوبی را از نظر بنیادی برای آن پیش بینی کرد؛

  1. روبه رشد بودن تقاضا برای محصولات آن صنعت
  2. محدود بودن کالاهای جانشین برای محصولات صنعت؛ در حقیقت هر اندازه تعداد کالاهای قابل جانشینی محدودتر باشد، موقعیت بازار آن صنعت قوی‌ تر خواهد بود.
  3. برخورداری از مزیت نسبی، به شکلی که انواع محصولات مشابه خارجی نتوانند تهدید جدی برای نفوذ در بازار محصول به شمار آیند. برای مثال مواد اولیه ارزان، نیروی کار ارزان و ماهر و در نهایت تولید با هزینه ای به مراتب پایین تر.
  4. وابستگی کم به مواد اولیه خارجی یا همان وارداتی و کم بودن میزان نیاز به ارز؛ با توجه به نوسان پذیری درآمدهای ارزی کشور، صنایعی می‌ توانند ثبات تولید بیشتری داشته باشند که وابستگی آن‌ ها به ارز کم تر باشد. این صنایع حتی در صورت کمبود ارز هم قادر به ادامه فعالیت خود هستند.
  5. استراتژیک بودن محصولات صنعت؛ بهترین صنایع بورسی در حقیقت محصولاتی تولید می‌ کنند که دولت برای آن‌ ها اولویت بیشتری قائل است؛ لذا تداوم تولید این محصولات مورد حمایت دولت قرار می‌ گیرد. این حمایت‌ ها موجب می شود که حتی در وضعیت کمبود ارز، این صنایع امکانات مورد نیاز را به دست آورده و به تولید خود ادامه دهند.
  6. ثبات فروش و سوددهی؛ صنایعی که کالاهای مصرفی تولید می‌ کنند، ثبات بیشتری در رویه فروش و سوددهی نسبت به صنایعی که کالاهای واسطه‌ ای و سرمایه‌ ای تولید می‌کنند، دارند. بنابراین ریسک سرمایه‌ گذاری در سهام شرکت‌ های تولید کننده کالاهای مصرفی، به مراتب کم تر از سهام شرکت‌ های تولید کننده کالاهای واسطه‌ ای و سرمایه‌ ای می باشد.

نتیجه گیری و کلام پایانی

در انتها اشاره به این نکته خالی از لطف نیست که یکی از روش‌ های تحلیل بورس و پیدا کردن بهترین صنایع بورسی برای سرمایه گذاری، رویکرد کل به جزو می باشد و این بدین معنی است که سرمایه‌ گذار باید در ابتدای امر وضعیت کلی بازار را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد و در ادامه برای بررسی صنایع گوناگون اقدام کند.

در گام بعدی و بعد از پیدا کردن صنایع مناسب و با چشم‌ انداز روشن برای سرمایه‌ گذاری، نوبت به پیدا کردن سهام شرکت‌ های با پتانیسیل بالا می رسد؛ به همین خاطر آگاهی از عوامل موثر بر تحلیل بنیادی صنایع فعال در بورس و پیدا کردن بهترین صنایع بورسی بسیار حائز اهمیت خواهد بود و می تواند سود شما را تا حدود بسیار زیادی افزایش دهد و حتی ریسک سرمایه گذاری بلندمدت شما در بورس را نیز کاهش دهد؛ پس همیشه سعی کنید در بهترین صنایع بورسی سرمایه گذاری کنید و بهترین سهم از بهترین صنعت را در پرتفوی خود داشته باشید و بلندمدت سهامداری کنید تا سود اصلی بورس به سرمایه شما منظور شود و بدون استرس و درگیری با نوسانات بازار، بتوانید ارزش دارایی های خود را افزایش دهید.

همان طور که در ابتدای مقاله قول دادیم، در این مطلب 10 تا از بهترین صنایع بورسی را خدمت شما عزیزان معرفی کردیم و در مورد هر کدام مفصل خدمت شما توضیح دادیم.

همچنین اگر دوست دارید از خطرات سرمایه گذاری در بورس ایران اطلاعات خوبی به دست آورید، همین الان روی لینک مورد نظر کلیک کنید؛

بهترین صنایع بورسی از نظر شما کدام صنعت ها هستند؟ چرا این طور فکر می کنید؟ (تجربیات سرمایه گذاری خود در صنایع مختلف بورسی را لطفا با ما و سایر مخاطبان مای مانی به اشتراک بگذارید)

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *