نحوه خرید دلار دولتی با کارت ملی

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
نحوه خرید دلار دولتی با کارت ملی

در مورد خرید دلار دولتی با کارت ملی چه میدانید؟ اگر بخواهید از سهمیه 2000 دلاری خود برای خرید دلار با قیمت توافقی اقدام کنید، نحوه خرید دلار دولتی با کارت ملی را بلد هستید؟ شرایط خرید ارز دولتی با کارت ملی چگونه است؟ بنابراین اگر می خواهید در مورد نحوه خرید دلار دولتی با کارت ملی اطلاعات بیشتری کسب کنید و همه چیز درباره شرایط خرید دلار با کارت ملی را از صفر تا 100 یاد بگیرید، این مطلب راهنمای شماست.

نحوه خرید دلار دولتی با کارت ملی

همان طور که احتمالا می دانید، فروش دلار با قیمت ارزان‌ تر از بازار آزاد با کارت ملی از خرداد از سر گرفته شد، ولی سهمیه و مرجع قیمت آن عوض شده است. قیمت دلار توافقی که با سهمیه کارت ملی عرضه می شود، در حال حاضر از قیمت دلار آزاد پایین تر است و این اختلاف قیمت، سود چند میلیون تومانی را برای خریداران دلار به همراه می آورد. دلار توافقی در حقیقت به دلاری می گویند که بعضی صرافی‌ های مجاز در اختیار مشتریان خود قرار می دهند ولی تعداد آن محدود است و با کارت ملی خود می توانید برای خرید آن تنها یک بار در سال اقدام کنید.

از آنجایی که قیمت دلار توافقی از قیمت دلار در بازار آزاد کم تر است، شدیدا مورد استقبال قرار سرمایه گذاران و حتی افراد عادی قرار گرفته است و در مقاطغی مجددا شاهد صف‌ کشیدن مردم مقابل صرافی‌ ها در خیابان فردوسی بودیم. جالب است بدانید که دلار توافقی زمانی روی کار آمد که بانک مرکزی با هدف پاسخ به تقاضای بازار و کاهش التهابات قیمت دلار، به صرافان اجازه داد ارز اسکناس صادرکنندگان را با نرخی توافقی از آن ها بخرد. بانک مرکزی همچنین با احیای کد ۲۴ سرفصل مصارف ارزی، مجددا فروش ارز سهمیه‌ ای با کارت ملی را مجاز اعلام کرد تا شاهد دیدگاه تورمی و نوسان گیری روی قیمت دلار در بازار باشیم!


حتما برایتان جالب است : دلایل افزایش قیمت دلار در ایران


نکته شایان ذکر دیگر این که نرخ دلار توافقی ثابت نیست و به وسیله نهاد خاصی مشخص نمی‌ شود. بلکه در هر صرافی و در هر روز امکان دارد متفاوت باشد، به این خاطر که هر صرافی طی مذاکره با صادرکنندگان ارز را به نرخ توافقی از آن‌ ها خریداری می کند، از همین روی قیمت فروش دلار با کارت ملی در صرافی‌ های گوناگون اندکی با یکدیگر متفاوت خواهد بود. اختلاف قیمت دلار سهمیه کارت ملی و آزاد در گذشته سودهای چندین میلیون تومانی برای آن دسته از افرادی به همراه داشته است که با کارت ملی در صف منتظر می مانند و با فروش ارز سهمیه‌ ای در بازار آزاد، سودهای خوب و بدون دردسری به دست می آورند!

در این بین، اتفاقات عجیبی مثل اجاره کارت ملی یا آوردن افراد با اتوبوس به تهران برای استفاده از کارت ملی آن‌ ها، محصول همین رانت ارز سهمیه‌ ای و عدم صلاحیت تصمیم گیرندگان وقت بوده است؛ ولی نکته دیگر این که از آذر سال گذشته، بانک مرکزی این نوع فروش دلار را به مسافران محدود کرد. ارائه بلیط، گذرنامه، ویزا و رسید پرداخت عوارض خروج از کشور شرط جدید دریافت دلار ارزان به نرخ صرافی ملی بود. اما در حال حاضر بار دیگر رانت خرید ارز با کارت ملی احیا شده است که نمی تواند خبر خوبی برای معیشت مردم به حساب آید!

معرفی سامانه خرید دلار با کارت ملی

سامانه خرید دلار و یورو با کارت ملی یا سایت خرید ارز مسافرتی 1401 همان سامانه آنلاین بازار متشکل ارزی است. به منظور ورود به این سایت می بایست به نشانی سایت my.ice.ir مراجعه فرمایید و خرید دلار با کارت ملی را انجام بدهید. به صورت کلی می توان گفت که هدف از راه‌ اندازی سایت خرید ارز مسافرتی، ایجاد بستری آنلاین و مناسب جهت دریافت ارز دولتی و مسافرتی بوده است. صرفه جویی در زمان پاسخگویی به درخواست‌ های دریافت ارز مسافران از دیگر مزیت های این سایت به شمار می رود.

ثبت نام ارز مسافرتی ارزان‌ تر و البته محدود، یکی از کاربردهای خرید دلار با کارت ملی در این سامانه برای اشخاص حقیقی به حساب می آید. امکان ثبت نام دلار با کارت ملی در سامانه ارز my.ice.ir برای هر شخصی که کارت ملی دارد، مهیاست. سایت آنلاین بازار متشکل ارز ایران در بازه زمانی 8 تا 16:30 روزهای شنبه تا چهارشنبه و ساعت‌ های 8 تا 16 روز پنج شنبه آماده‌ ارائه‌ خدمات به مسافران دریافت ارز نقدی ایران است. البته این را هم باید در نظر داشت که در حال حاضر، این سامانه به مسافران حقیقی، خدمات خرید ارز را ارائه می کند.


حتما برایتان جالب است : تاثیر افزایش قیمت دلار بر بورس


بعد از ورود به سامانه ثبت نام ارز مسافرتی، باید اطلاعات هویتی خود را وارد سیستم نمایید و درخواست خرید خود را ثبت فرمایید. البته امکان دارد در آینده از سایت my.ice.ir به منظور ارائه دیگر مصارف ارزی با همکاری بانک مرکزی و برخی دیگر از نهادهای دولتی استفاده کنند. در انتهای این بخش بایستی به این موضوع اشاره داشت که مدت زمان خرید ارز در سایت ثبت نام دلار دولتی محدود می باشد، بنابراین زمان زیادی را صرف تکمیل فرم خرید ارز دولتی نفرمایید!

آموزش خرید دلار از صرافی ملی

در ابتدای امر می بایست در یکی از مرورگرهای خود آدرس my.ice.ir را جست و جو کنید تا مستقیما به سامانه ثبت نام خرید دلار هدایت شوید؛ در ادامه و در صفحه اصلی سایت، روی گزینه ورود به سامانه که در سمت چپ و پایین سایت قرار دارد، کلیک فرمایید و سپس کد ملی و رمز عبور خود را درج نمایید و روی گزینه ورود کلیک کنید تا وارد سامانه مورد نظر شوید.

بانک مرکزی اخیرا گفته است که صرافی ها باید نرخ معامله ارز را در درگاهی به عنوان درگاه یکپارچه اعلام نرخ ارز صرافی ها انتشار دهند تا تمامی متقاضیان بتوانند در کنار تابلوها از طریق این سایت نیز به قیمت ارز دسترسی پیدا کنند. به منظور خرید ارز دولتی و مسافرتی، بایستی در سامانه my.ice.ir ثبت نام کنید که برای این کار باید آدرس سامانه ثبت نام خرید دلار را در گوگل جست و جو کرده و سپس وارد آن شوید و در ادامه با توجه به مراحلی که در ادامه به آن اشاره کردیم، به منظور ثبت نام دلار دولتی اقدام کنید:

  1. ورود به سایت ثبت نام خرید دلار my.ice.ir
  2. ثبت کد ملی و شماره تلفن همراه شخص متقاضی
  3. دریافت پیامک و کد تایید و ورود به سامانه
  4. ورود مشخصات هویتی و انتقال به صفحه انتخاب صرافی
  5. انتخاب تاریخ مراجعه و صرافی مورد نظر متقاضی
  6. دریافت پیامک تایید را رد درخواست، بعد از ثبت درخواست
  7. مراجعه متقاضی به صرافی مشخص شده در زمان مقرر، به همراه کارت ملی و کارت بانکی به نام شخص متقاضی

لذا به منظور ثبت نام دلار دولتی به گذراندن مراحل زیادی احتیاج نیست و آنلاین شدن ثبت نام دلار این مزیت را داراست که متقاضی به طور غیرحضوری بتواند فقط با استفاده از کارت ملی برای ثبت نام دلار دولتی اقدام نماید. ثبت نام دلار دولتی با کارت ملی به طریقی که گفتیم قابل انجام است و بدین منظور کافی است به سامانه ثبت نام خرید دلار my.ice.ir مراجعه فرمایید و با کد ملی و شماره تلفن همراه ثبت نام خود را انجام دهید.

شرایط خرید ۲۰۰۰ دلار با کارت ملی

به منظور دریافت ارز با کارت ملی توجه بایستی به چهار نکته مهم توجه داشته باشید که به شرح زیر می باشد:

1) حضور شخص متقاضی الزامی است

2) سیم‌ کارت اعلامی فرد باید به نام خودش باشد

3) کارت ملی هوشمند در زمان درخواست متقاضی، بایستی ارائه شود؛ در حالی که کارت ملی هوشمند شما صادر نشده باشد، قادرید با در دست داشتن شناسنامه و برگه تعویض کارت ملی مراجعه فرمایید.

4) پرداخت با کارت بانکی که به نام شخص است امکان پذیر خواهد بود؛ بنابراین در نظر داشته باشید که با توجه به این که سقف تراکنش روزانه با هر کارت بانکی ۵۰ میلیون تومان است، به منظور پرداخت مبالغ بیشتر می بایست دو کارت بانکی به همراه بیاورید. به عنوان مثال، چنانچه ۲ هزار دلار با نرخ 40 هزار تومان خریداری کنید، به صورت کلی می بایست 80 میلیون تومان پرداخت کنید که پرداخت آن با استفاده از دو کارت بانکی امکان پذیر خواهد بود. البته این را هم باید گفت که بعضی از صرافی ها این امکان را در اختیار کاربران خود قرار می دهند که 30 میلیون تومان مازاد را به شکل اینترنتی کارت‌ به‌ کارت نمایید.

نکته مهم : به منظور دریافت دیگر ارزهای دولتی سایر کشورها مثل یورو اروپا و لیر ترکیه با ارائه کارت ملی هم رعایت این شرایط و قوانین برای خریداران الزامی است. تنها فرق بین دریافت ارزهای دولتی در تعداد سهمیه ارز دولتی تعلق گرفته شده بین خریداران بر اساس گروه های اسمی تعیین شده به وسیله بانک ملی مثل ارز مسافرتی یا دانشجویی می باشد.


حتما برایتان جالب است : سرمایه گذاری در بازار دلار – از صفر تا صد ارز و دلار


نکته مهم : بانک مرکزی هر گونه معامله خرید ارز دولتی خارج از سیستم بانکی و صرافی های معتبر را معامله طبق قاچاق محسوب می شود. بر اساس دستور العمل بانک مرکزی همه معاملات ارز دولتی می بایست از طریق سیستم بانکی و زیر نظر صرافی ها صورت پذیرند. همچنین بر اساس شیوه نامه این اطلاعیه بانک مرکزی، شخص متقاضی خرید ارز مجاز به خرید و نگهداری ۱۰ هزار یورو در کشور خواهد بود و نگهداری بیش از این مبلغ اعلام شده، جرم تلقی می شود!

از کجا با کارت ملی دلار بخریم؟

از کجا با کارت ملی دلار بخریم

این را باید گفت که همه صرافی ها با مشاهده کارت ملی به شما ارز نخواهند فروخت؛ لذا توجه به این نکته الزامی است که تنها برخی از صرافی‌ های مجاز بانکی وجود دارند که مجوز چنین کاری را دارند و در صورتی این کار را انجام می دهند که یا از صادرکننده دلار خریده باشند یا ارز دیگر صرافی‌ ها که به همین روش از صادرکننده دلار دریافت کرده‌ اند را در بازار متشکل ارزی از آن‌ ها خریداری کنند.

بنابراین به شما پیشنهاد می کنیم که قبل از مراجعه به صرافی، با آن ها تماس حاصل کنید و از فروش ارز به این روش در صرافی موردنظر اطمینان حاصل کنید، ولی روش دیگری که بعضی خریداران ارز در روزهای اخیر در خیابان فردوسی انجام داده اند، رهگیری صف‌ های پشت در صرافی‌ ها بوده است. به بیان دیگر هر صرافی که مردم مقابل آن صفی بلندی تشکیل داده‌ اند، احتمالا با کارت ملی دلار عرضه می کند!

تفاوت دلار سهمیه ای با دلار مسافرتی

سه تفاوت میان ارز مسافرتی و ارز سهمیه‌ ای وجود دارد که به شرح زیر می باشد:

  1. دلار مسافرتی نه تنها از دلار در بازار آزاد، بلکه از دلار سهمیه‌ ای هم قیمت به مراتب کمتری دارد.
  2. سهمیه ارز با کارت ملی بیشتر از ارز مسافرتی است؛ بدین شکل که هر کد ملی امکان خرید 2 هزار دلار در سال را دارد ولی سهمیه ارز مسافرتی برای کشورهای بدون ویزا مانند ترکیه 300 یورو و برای کشورهای با ویزا 500 یورو است.
  3. به منظور تهیه دلار مسافرتی باید مدارک سفر خود را که شامل اصل بلیط، گذرنامه، ویزا و رسید پرداخت عوارض خروج از کشور می شود را ارائه کنید ولی به منظور خرید دلار با کارت ملی فقط همراه‌ داشتن کارت ملی، کارت بانکی و سیم‌ کارت به نام شخص کافی خواهد بود که پیش تر در مورد نحوه خرید دلار دولتی با کارت ملی توضیحات کاملی خدمت شما عزیزان ارائه شد.

عوارض خرید دلار با کارت ملی

به دنبال نوسانات قیمت‌ در بازار ارز،‌ بازار اجاره کارت ملی برای خرید 2 هزار دلار با نرخ توافقی از صرافی‌ ها هم رونق گرفته است که بازار متشکل ارزی و قوه قضائیه نسبت به این امر به مردم هشدار داده است و آن‌ ها را از تبعات پولشویی و قاچاق کالا و ارز آگاه کرده است. اجاره کارت ملی جهت خرید دلار برای این است که سالانه هر نفر یک بار در ایران می‌ تواند تا سقف 2 هزار دلار از صرافی‌ های مجاز با کارت ملی و به نرخ توافقی خریداری نماید. در این بین، موضوعی که موجب اجاره کارت ملی می‌ شود، اختلاف قیمت ارز به‌ ویژه دلار در صرافی‌ ها و بازار آزاد است، چرا که امروزه همه افراد قادرند دلار را از صرافی‌ ها به نرخ کم تری بخرند و در جا به فروش برسانند و سود 5 الی 15 میلیون تومانی (بسته به اختلاف قیمت دلار سهمیه ای و بازار آزاد) به دست آورند.


حتما برایتان جالب است : سهام های دلاری و غیردلاری بازار بورس


در این بین موضوع اجاره کارت ملی مطرح شده و دلالان در بازار ارز کارت ملی افراد را به نرخ های مختلف اجاره و با آن برای خرید دلار سهمیه ای اقدام می نمایند؛ مبالغ گوناگونی از طرف دلالان جهت اجاره کارت ملی اعلام می‌ شود که کم ترین این رقم ۷۰۰ هزار تومان می باشد. بدین شکل، بازار متشکل ارزی کشور در اطلاعیه‌ ای گفت که با توجه به مشاهده موارد بسیار زیاد سوءاستفاده دلالان از کارت ملی و حساب بانکی دیگران برای خرید ارز با اهداف غیرقانونی و تبعات این اقدام برای دارنده کارت و حساب، اعلام کرد که خرید ارز تنها برای مصارف شخصی خودتان در دستور کارتان قرار گیرد. بدیهی است عواقب تخلف از مقررات قانونی از جمله مقررات مبارزه با پولشویی و قاچاق کالا و ارز برعهده دارنده کارت ملی و حساب بانکی است.

همچنین موضوع تغییر دهک‌ های یارانه‌ ای خریداران دلار هم مطرح می باشد که در این خصوص، سازمان هدفمندی یارانه‌ ها اعلام کرد که مطمئنا خرید ارز آن هم به میزان 2 هزار دلار جزو فعالیت‌ های اقتصادی خانوار محسوب می شود و اطلاعات آن برای سازمان هدفمندی یارانه‌ ها و وزارت رفاه در پایگاه اطلاعات اقتصادی خانوار و پایگاه رفاه ایرانیان فرستاده می شود که اتفاقا برحسب آن دهک‌ بندی‌ های گوناگون برای برقراری یارانه در دستور کار خود قرار خواهد گرفت.


نتیجه گیری و کلام پایانی

در زمان تحریم و شیوع کرونا که تامین درآمدهای ارزی خیلی ساده نیست، ارز صادراتی می بایست وارد چرخه اقتصادی کشور شود و صرف تامین و واردات کالاها و احتیاجات اساسی کشور شود. بدین صورت، شکل‌ گیری تقاضاهای کاذب به وسیله دلالان و سوداگران در بازار ارز می‌ تواند موجب اخلال در روند اجرای سیاست ارزی شود و منابع کشور را هدر دهد. تجربه ثابت کرده است حتی در صورت ورود حجم قابل توجه ارز صادراتی، در صورت عدم کنترل تقاضای کاذب، دلالان و سوداگران قادرند بخش زیادی از ارز تزریق شده به بازار را بلعیده و همچنان بازار ارز را متلاطم نمایند.

به صورت خلاصه، به منظور خرید دلار با کارت ملی می بایست به سامانه آنلاین بازار متشکل ارز ایران به آدرس my.ice.ir مراجعه فرمایید و در این سایت درخواست خرید دلار خود را با کارت ملی ارائه کنید. این سامانه برای تسهیل فرایند خرید ارز به وسیله اشخاص حقیقی و صرفه‌ جویی در وقت متقاضیان طراحی و تاسیس شده است. روش ثبت درخواست در این سامانه بدین شکل است که می بایست با ثبت کد ملی و شماره همراه خود وارد سامانه شوید و در ادامه با ورود اطلاعات هویتی خود، درخواست خرید ارز را ثبت فرمایید.

در صورت احراز هویت شما جهت خرید ارز، این سامانه فهرستی از نزدیک‌ ترین شرکت‌ های صرافی را نمایش می دهد. بعد از این که شما صرافی مورد نظر خود را انتخاب نمایید، اطلاعات درخواست برای آن صرافی فرستاده خواهد شد، بنابراین اگر که صرافی درخواست شما را تایید نماید، پیامکی حاوی اطلاعات صرافی به همراه تاریخ و ساعت مراجعه برای شما فرستاده خواهد شد و نهایتا قادرید با همراه‌ داشتن کارت ملی در زمان مشخص شده به صرافی مراجعه و ارز مورد نیاز را بخرید.

همان طور که در ابتدای مقاله قول دادیم، در این مطلب نحوه خرید دلار دولتی با کارت ملی را به صورت کامل برای شما توضیح دادیم تا در این خصوص دیگر سوال یا ابهامی برای شما باقی نماند.

همچنین اگر دوست دارید روش های کسب درآمد دلاری در ایران را هم به صورت رایگان یاد بگیرید، همین الان این مقاله را بخوانید؛

اگر بازهم در مورد شرایط خرید ارز با کارت ملی هر سوالی داشتید، لطفا در بخش دیدگاه ها بنویسید تا پاسخ دهیم؛

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *