زمان عرضه دارا دوم (پالایش یکم) – پالایش یکم چیست و ثبت نام آن چگونه است؟

زمان عرضه دارا دوم

صندوق دارا دوم قرار است روانه بازار بورس شود. بعد از گذشت زمان زیادی از وعده دولت در قالب واگذاری سهام صندوق etf به مردم، خرداد ماه امسال بود که صندوق دارا یکم در بازار بورس عرضه شد و اخیرا زمان عرضه دارا دوم هم مشخص شده است. سهام دارا دوم ، دارا سوم و حتی دارا چهارم هم قرار است در ادامه به مردم واگذار شود. این که صندوق دارا دوم چیست و شرایط ثبت نام دارا دوم در بانک و بورس به چه صورت است و همچنین صندوق سرمایه گذاری دارا دوم را تا چه مبلغی می توان خریداری کرد را در این مطلب مختصر خواهیم گفت. زمان عرضه دارا دوم به صورت دقیق 10 مرداد 99 مشخص شده است و زمان عرضه دارا دوم تمدید نخواهد شد. برای خرید دارا دوم می توانید از طریق بانک و کارگزاری های بورس اقدام به خرید کنید. خرید صندوق دارا دوم با توجه به قیمت سهام صندوق دارا یکم و بازدهی آن، به تمامی افراد توصیه می گردد.

زمان عرضه دارا دوم

پیش از این قرار بود صندوق دارا دوم برای نمادهای شبریز، شتران، شپنا و شبندر در میان مردم عرضه شود، اما با توجه به تصمیمی که اخیرا دولت گرفته است، قرار است سهام های ذکر شده در قالب صندوق دارا سوم به مردم واگذار شود و صندوق etf دارا دوم شامل سهام چهار شرکت بزرگ با نماد های؛ فولاد، فملی، خودرو و خساپا است که به ترتیب به شرکت های فولاد مبارکه اصفهان، صنعت مس ایران، ایران خودرو و سایپا مربوط می شود و قرار است که تا سقف 5 میلیون تومان از واحد های این صندوق به هر شخصی که در پذیره نویسی شرکت کند، اختصاص داده شود. هرچند صندوق دارایکم آن طور که باید و شاید مورد استقبال مردم قرار نگرفت و در حالی که باید 17 هزار میلیارد تومان وجه جذب می ‌کرد، ولی تنها 6 هزار میلیارد تومان جذب کرد، ولی بازدهی خوب این صندوق که ادامه دار شده است و افزایش تقریبا 3 برابری آن موجب شده بسیاری از مردم منتظر صندوق بعدی که قرار است از سوی دولت عرضه شود بنشینند.

تاریخی که اخیرا سازمان بورس برای پذیره نویسی صندوق دارادوم اعلام کرده است، از 10 مرداد ماه است و قرار است واحد های این صندوق از این تاریخ به مدت احتمالا 2 هفته پذیره نویسی گردد. همچنین تصمیم گرفته شده است تا مابقی سهام دولت در 5 شرکت؛ بانک تجارت، بانک ملت، بانک صادرات، بیمه البرز و بیمه اتکایی امین را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مجددا از طریق صندوق etf مالی (صندوق قابل معامله در بورس) تا آخر تیرماه جاری به مردم عرضه نمایند که این بدین معنی است که اگر فردی 2 میلیون تومان خریداری کرده بود، الان می تواند 3 میلیون تومان دیگر خریداری کند و افرادی که شرکت نکرده بودند می توانند 5 میلیون خریداری کنند و به صورت کلی هر فرد قادر است تا سقف 5 میلیون تومان دارایکم و 5 میلیون تومان دارا دوم خریداری کند، البته قرار بر این شده است که واحد های باقی مانده دولت از سهام صندوق دارا یکم ، تحت عنوان صندوق دارا چهارم به مردم واگذار شود که متعاقبا اطلاع رسانی دقیق خواهیم داشت. این را هم در نظر داشته باشید که همچنان مثل قبل، خرید واحد های دارا دوم از طریق درگاه بانک ‌ها و کارگزاری بورس امکان ‌پذیر خواهد بود.

زمان عرضه دارا دوم

دارا دوم شامل چه سهامی است ؟

همان طور که پیش تر هم گفتیم، صندوق دارا دوم بورس شامل سهام شرکت های زیر است :

  • شرکت فولاد مبارکه سپاهان با نماد فولاد
  • شرکت صنعت مس ایران با نماد فملی
  • شرکت ایران خودرو با نماد خودرو
  • شرکت سایپا با نماد خساپا

ثبت نام دارا دوم چگونه است ؟

خرید صندوق دارا دوم همانند صندوق دارا یکم از دو روش امکان پذیر است. در حقیقت برای خرید واحد های صندوق سرمایه گذاری دارا دوم تمامی اشخاص حقیقی می توانند از طریق بانک و کارگزاری بورس اقدام به خرید دارا دوم در بورس نمایند. بنابراین برای خرید واحدهای ETF می توانید به دو روش اقدام کنید. در روش اول باید کد معاملاتی یا کد بورسی فعال داشته باشید و با استفاده از سامانه معاملاتی کارگزاری خود نسبت به ثبت سفارش و خریداری دارا دوم اقدام نمایید، ولی در روش دوم، داشتن کد بورسی الزامی نیست و می توانید از طریق شعب بانک های منتخب اقدام به خرید سهام دارا دوم نمایید.

نکته قابل ذکر اینجاست که حداکثر تعداد واحد های قابل خریداری برای صندوق دارا دوم که در واقع همان قیمت صندوق دارا دوم به حساب می آید، 500 واحد معادل 5 میلیوت تومان تعیین شده است که این یعنی هر واحد آن قیمتی معادل 10 هزار تومان دارد. مهلت پذیره نویسی صندوق etf دارا دوم احتمالا مثل سهام دارا یکم 2 هفته باشد، ولی دقیق آن پیش از شروع فرآیند پذیره نویسی از طرف سازمان بورس اعلام خواهد شد و روش پذیره ‌نویسی دارا دوم در آن به قیمت ثابت بر مبنای ارزش اسمی هر واحد صندوق خواهد بود.

نتیجه گیری و کلام پایانی

نظر شخصیم این است که با توجه به عرضه صندوق دارا سوم و احتمالا صندوق دارا چهارم در ادامه عرضه های دولتی، دولت باید سود خوبی را از طریق خرید دارا یکم و خرید دارا دوم عاید مردم شود تا بتواند روی خرید صندوق دارا سوم و دارا چهارم نیز با مشارکت بالا حساب باز کند، پس خرید صندوق دارا دوم در این وحله زمانی به تمامی عزیزان توصیه می شود. البته این نظر شخصی من هست و نباید مبنای خرید و فروش شما عزیزان قرار گیرد.

بسیاری از افراد به دنبال سایت صندوق دارا دوم هستند که باید گفت سایتی برای سهام دارا دوم در نظر گرفته نشده است و سهام صندوق دارا دوم تنها از طریق بورس و بانک های منتخب خریداری و مدیریت می شود.

دامنه نوسان در نظر گرفته شده برای صندوق دارا یکم احتمالا برای صندوق دارا دوم بورس هم اعمال می شود و این صندوق هم دامنه نوسان 10 درصدی در طول روز کاری را خواهد داشت.

نحوه ثبت نام دارا دوم در بانک و بورس را در مقاله بعدی برای شما عزیزان خواهیم گفت.

پس الان فهمیده اید که صندوق دارا دوم چیست و ثبت نام دارا دوم از چه طریقی امکان پذیر است و صندوق سرمایه گذاری دارا دوم شامل سهام چه شرکت های است و می توانید برای خرید صندوق دارا دوم از یکی از دو روش موجود، تصمیم گیری نمایید و صندوق etf دارا دوم را خریداری کنید.

اگر سوال یا ابهامی درباره سرمایه گذاری روی صندوق etf دارا دوم و نحوه ثبت نام دارا دوم دارید، حتما از بخش ارسال نظرات و دیدگاه ها با من و مخاطبان ما به اشتراک بگذارید تا پاسخ شما عزیزان رو به ساده ترین شکل ممکن بدهم.

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *