مطمئن ترین راه های سرمایه گذاری در ایران

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
مطمئن ترین راه های سرمایه گذاری

آیا از مطمئن ترین راه های سرمایه گذاری در ایران اطلاع دارید؟ اگر راه های سرمایه گذاری مطمئن را بشناسید، در بازه های زمانی مختلف قادرید بهترین بازارهای سرمایه گذاری را برای خودتان و سرمایه تان انتخاب کنید. اگر از طریق مطمئن ترین راه های سرمایه گذاری برای این کار اقدام کنید، همواره بیشترین سود را به دست خواهید آورد و کم ترین ریسک را برای سرمایه گذاری خود لحاظ کرده اید! چه چیز از این بهتر که مطمئن ترین راه های سرمایه گذاری را یک بار برای همیشه یاد بگیریم تا با شناختی که پیدا کردیم، در زمان های مختلف بهترین جا برای سرمایه گذاری را انتخاب و سرمایه گذاری خود را آغاز کنید.

مطمئن ترین راه های سرمایه گذاری

به صورت کلی هر گونه دارایی که به شکل نقدی مثل پول نقد، موجودی حساب بانکی و نیز دارایی های غیرنقدی مثل زمین، سهام، ارز، طلا و … سرمایه در نظر گرفته می شود. در حقیقت سرمایه دارای تعابیر گوناگونی است، البته معنای سرمایه بسته به مفهومی که کلمه سرمایه استفاده می شود گوناگون است. سرمایه گذاری یعنی سپرده گذاری پول و یا دارایی با هدف رسیدن به سود بیشتر که امکان دارد در کوتاه مدت و بلند مدت حاصل شود. به بیان دقیق تر می توان این طور گفت که سرمایه گذاری یعنی افراد مقدار مشخص پول را در بازاری مورد استفاده قرار دهند و از این طریق نه تنها پول و سرمایه آن ها حفظ شود، بلکه سود مناسبی نیز از این طریق به دست آورند.

حتما برایتان جالب است : بهترین سرمایه گذاری با 10 میلیون تومان در ایران

در حال حاضر افراد با هر مقدار سرمایه به دنبال بهترین روش برای سرمایه‌ گذاری و همچنین کسب سود بالا هستند، ولی این که در کجا این سرمایه گذاری صورت پذیرد، مهم ترین نکته سرمایه گذاری است، چرا که انجام این کار به دانش و تجربه کافی نیاز دارد، به همین خاطر کسانی که سرمایه کمی دارند، بایستی بیشتر دقت کنند، چرا که مثل افراد با سرمایه فراوان، امکان مانور سرمایه گذاری در بازارهای گوناگون را ندارند و به صورت معمول به انتخاب یک بازار برای سرمایه ‌گذاری باید بسنده کنند یا سرمایه گذاری هایی با سرمایه های اندک در بازارهای مالی مختلف داشته باشند که زمان و دانش به مراتب بیشتری نیاز دارد.

چگونه یک سرمایه گذاری مطمئن داشته باشیم؟

به بیانی ساده تر سرمایه گذاری به صورت معمول در راستای راه‌ اندازی و توسعه کسب و کارها و پروژه‌ ها یا خریدن اقلام و کالاهای ارزشمند استفاده می شود که در آینده نه تنها افزایش درآمد را به همراه خواهد داشت، بلکه ارزش آن نیز به مرات افزایش خواهد یافت. همان طور که پیش تر هم اشاره هایی داشتیم، معنای سرمایه گذاری در مورد هر اقدامی که با افزایش میزان درآمد و دارایی در آینده همراه است، مورد استفاده قرار می گیرد. از نظر مالی، این اقدامات شامل موارد گوناگون مثل خرید اوراق قرضه، کالا، مستغلات، املاک و … می شود. حتی ساختمان‌ ها و مکان‌ هایی که در آن جا به تولید محصولات پرداخته یا مواد اولیه‌ ای که در برخی کارخانه‌ ها تولید می‌ شود، نوعی سرمایه گذاری به حساب می آیند.

در همان زمانی که به فکر برنامه‌ ریزی برای آینده و پیدا کردن راهی برای ترقی هستید، دقیقا دارید سرمایه گذاری می کنید. فردی تصمیم گیری می کند تا تحصیلات خود را در دانشگاه ادامه دهد و به دنبال آن سطح علمی خود را بالا برد تا در ادامه بتواند به خواسته‌ های دیگری دست یابد، یا شخصی به حرفه ای خاص علاقه دارد و می خواهد با یادگرفتن آن کسب و کاری را تاسیس کند. به طور کلی سرمایه گذاری مطمئن امری است که در راستای آینده‌ نگری شما پیش می‌ رود، کاری است که حالا انجام می‌ شود ولی نتیجه آن در آینده مشخص خواهد شد.

ولی نکته ای که در این خصوص باید در نظر داشته باشید اینجاست که سرمایه گذاری همواره ریسک بالایی به همراه دارد و ممکن است نه تنها سودی در کار نباشد‎، بلکه سرمایه اولیه شما نیز از بین برود. به عنوان مثال سرمایه گذاری در کارخانه‌ ای صورت پذیرد که بعد از مدتی ورشکست یا پروژه‌ ها با شکست روبرو می‌ شوند. در واقع ریسک حتی در خصوص برنامه‌ ریزی‌ هایی که برای آینده می‌ کنید، نیز امکان دارد پیش بیاید. امکان دارد هیچ کدام از آن برنامه‌ ها آن طور شما برنامه ریزی کرده اید پیش نرود و با چالش های بسیاری در مسیر سرمایه گذاری در بازارهای مختلف روبرو شوید.

مطمئنا توجه داشته اید که در یک دوره زمانی فارغ‌ التحصیلان برخی رشته‌ ها، موقعیت شغلی خوبی نصیبشان شده است، بقیه افراد نیز به منظور کسب آن موقعیت شغلی به تحصیل در آن رشته می پردازند، ولی در آینده‌ ای نه چندان دور با به اصطلاح اشباع شدن متخصصان در آن زمینه دیگری خبری از موقعیت شغلی خوب نخواهد بود، در حقیقت شغلی نخواهد بود، به این خاطر که تعداد معمولا بیش از حد نیاز است. در ادامه به 4 بازار مالی که جزو مطمئن ترین راه های سرمایه گذاری در ایران هستند، اشاره کرده ایم و توضیحات مختصری در خصوص هر یک از آن ها داده ایم که قطعا برای شما مفید است؛

1) بازار املاک و مستغلات

خرید املاک و مستغلات یک استراتژی موفق سرمایه گذاری است که می تواند سود بسیار خوبی را در بلندمدت و بعضا میان مدت نصیب شما عزیزان بکند. بر خلاف سرمایه گذاری در سهام و اوراق قرضه ، شما برای خرید املاک و مستغلات و سرمایه گذاری در آن می توانید قسمتی از کل هزینه  را به صورت پیش پرداخت واریز کنید و مابقی مبلغ را در مدت زمان بلند تری بپردازید.

حتما برایتان جالب است : سرمایه گذاری در بازار مسکن – از صفر تا صد خرید و فروش مسکن

سرمایه گذاری در حوزه مسکن شامل خرید، مالکیت، مدیریت، اجاره و یا فروش املاک و مستغلات برای سود بیشتر است. افرادی که در طول سال ها املاک زیادی خریده اند، در حالح اضر و با افزایش قیمت زمین و املاک به سرمایه های بسیار بالایی رسیده اند. این افراد با اجاره و رهن املاک خود می توانند به صورت پیوسته درآمد های کلانی داشته باشند، بدون اینکه ریسکی را متحمل شوند یا خطر تورم سرمایه آن ها را تهدید کند.

محل املاکی که قصد سرمایه گذاری در آن را دارید، مهم ترین موضوعی است که باید به آن توجه کنید. به این خاطر که مکان ملک روی قیمت آن تاثیر زیادی دارد، در حال حاضر چنانچه شما بخواهید که در حوزه املاک برای انجام سرمایه گذاری مطمئن اقدام کنید، باید بتوانید بهترین مکان هایی که رشد آن ها بیشتر است را شناسایی نمایید، در غیر این صورت سرمایه گذاری شما با شکست روبرو می شود. چنانچه سرمایه شما در قالب زمین است یا مهارتی در ساخت و ساز هم دارید، می توانید =در بخش املاک سرمایه گذاری ها و فعالیت های سودده و جذابی داشته باشید.

2) سرمایه گذاری در بانک یا سپرده بانکی

فعالیت این بانک‌ ها از بانک‌ های معمولی متفاوت است! در حقیقت بانک‌ هایی که سرمایه گذاری در آن‌ ها انجام می شود، خدمات گوناگونی را در راستای افزایش مقدار پول ارائه می‌ دهند، لذا به این صورت که در این جا تمرکز بر فعالیت‌ های تجاری و مدیریت تجهیزات است و هر ماه سودی به عنوان سود سپرده به حساب واریز خواهد شد. سپرده بانکی به دو صورت قابل انجام است؛ سپرده بلندمدت و سپرده کوتاه‌ مدت. جالب است بدانید که در نوع بلندمدت سپرده سرمایه فرد در بازه زمانی طولانی به عنوان مثال 5 سال پولش را در اختیار بانک قرار می دهد، باتوجه به میزان سرمایه‌ ای که در بانک گذاشته است، سود دریافت می نماید.

چگونه یک سرمایه گذاری مطمئن داشته باشیم

از مزایای این سرمایه گذاری می توان به شرکت کردن فرد در فعالیت‌ های بلند مدت شرکت اشاره کرد و از محدودیت‌ های آن می توان به این دو موضوع اشاره کرد که سرمایه را در حساب سپرده بلندمدت نمی‌ توان از بانکی به بانک دیگر انتقال داد و مورد دوم اینکه پول را نمی‌ توان در بازه زمانی تعیین شده واریز یا برداشت کرد. برعکس حساب سپرده طولانی مدت، در حساب‌ های کوتاه‌ مدت می‌ توان هم واریز و برداشت را در دستور کار قرار داد. محدودیت زمانی به هیچ عنوان مطرح نیست و هر زمانی که شخص بخواهد پول را از حساب خود خارج کند، توانایی این کار را خواهد داشت. مورد دیگر این که فرد می‌ تواند از بانک بخواهید تا سود پول را به حساب واریز نمایند.

چنانچه نرخ سود بانکی طولانی مدت را سالانه  18 درصد در نظر بگیریم و 100 میلیون تومان پول به حساب سپرده باشیم، محاسبه سود به این صورت خواهد بود؛ یعنی هر ساله 18 درصد از 100 میلیون تومان معادل 18 میلیون تومان به حساب سپرده مشتری واریز خواهد شد. چنانچه همین میزان سود را تقسیم بر تعداد ماه‌ های سال یعنی 12 کنیم رقم سود ماهانه قابل محاسبه خواهد بود. حال آن که بانک هایی هستند که نرخ سود بلندمدت در آن ها حتی تا 22 درصد هم می رسد که خودتان باید آن بانک ها و آن نوع حساب ها را پیدا کنید و در بهترین و مطمئن ترین آن ها سرمایه گذاری نمایید ولی این را در خاطر داشته باشید که بهتر است تنها با بانک های معتبر و صندوق های سرمایه گذاری مطمئن اعتماد کنید و به موسسه های مالی و اعتباری که به وعده سود به مراتب بالاتر شما را جذب می کنند، اعتماد نکنید.

3) سرمایه گذاری در بازار بورس

خرید سهام شرکت ها و کارخانجات سهامی یکی دیگر از روش های سرمایه گذاری مطمئن در ایران به حساب می آید. با توجه به نکته ای که در ابتدای مقاله در مورد ریسک بیان کردیم، باید در نظر داشته باشید که بازار بورس نسبت به دو بازاری که پیش تر معرفی کردیم (مسکن و بانک) ریسک به مراتب بالاتری را می طلبد و به همان اندازه می تواند سود بیشتری نیز برای شما به همراه داشته باشد. البته با وجود تمامی شرایط خوب باید بدانید صبر در اینجا حرف اول را می‌ زن، لذا نباید انتظار داشته باشید در کوتاه مدت پول شما 3 برابر شود، بلکه باید صبور باشید و به تحلیل های خود اعتماد کافی را داشته باشید.

حتما برایتان جالب است : سرمایه گذاری در بورس – از صفر تا صد بورس

با وجود تمام خطراتی که سرمایه گذاری در بورس برای شما به همراه خواهد داشت، باید در نظر داشت که بیشترین بازدهی در سال‌ های اخیر در قیاس با سایر بازارهای مالی مثل مسکن، طلا و ارز را بازار بورس داشته است. در این راستا باید تلاش کنید تا با یادگیری تحلیل بنیادی و تکنیکال مهارت‌ های معامله‌ گری خود را بهبود ببخشید تا بتوانید بنا به شرایط تصمیم گیری های بهتری داشته باشید.

در حقیقت این اهمیت درد که شما در شرایط حساس رفتار هیجانی از خود نشان ندهید، به این دلیل که بازار بورس هم زمان اصلاح بازار را به‌ دنبال دارد  که با ضررهایی همراه خواهد بود و هم زمان سوددهی. در واقع نکته اصلی اینجاست که چه زمانی برای خرید و چه زمانی برای فروش دارایی های خود اقدام کنید و در این بین تحت تاثیر هیجانات بازار و شایعه هایی که در خصوص شرکت های مختلف و روند آتی شاخص کل بورس می شنوید، قرار نگیرید.

4) سرمایه گذاری در بازار ارز و دلار

بازار ارز هم از دیگر بازارهایی است که توجه سرمایه‌ گذاران را به خود جلب می‌ کند ولی چنانچه سرمایه گذاری در این بازار را دوست دارید، باید نکاتی را در نظر داشته باشید؛ صبر حرف اول را می‌ زند، چرا که سرمایه گذاری در بازار ارز هم مثل بازار بورس با ریسک بالایی همراه است، بنابراین با توجه به شرایط اقتصادی کشور می بایست برای خودتان موعد مقرر تعیین کنید که از حالا تا چه زمانی پول را وارد بازار سرمایه می‌ کنید.

سرمایه گذاری در دوره‌ های بلند مدت سود به مراتب بیشتری به همراه خواهد داشت. بنابراین باید اخبار اقتصادی را دنبال کنید تا ضمن آگاهی یافتن از وضعیت اقتصادی کشورهای گوناگون بتوانید بهترین تصمیم را برای سرمایه گذاری اتخاذ کنید. نکته بعدی اینجاست که باید از صرافی‌ های معتبر و رسمی ارز خرید کنید، چرا که وجود اسکناس‌ های تقلبی موجب شده تا خطر سرمایه گذاری در این بازار چند برابر شود. نمی‌ توان گفت که بازار ارزهایی که طرفداران بیشتری دارد، موفق و پر بازده هستند، چرا که امکان ارد از ارزهایی که در حاشیه هستند، سود به مرات بیشتری را برای شما به همراه داشته باشند.

حتما برایتان جالب است : سرمایه گذاری در بازار دلار – از صفر تا صد ارز و دلار

به صورت معمول زمانی که نرخ‌ ها رو به افزایش یا در بالاترین سطح خود هستند، افراد برای خرید اقدام می کنند و زمانی که قیمت‌ ها در حال کاهش یا پایین‌ ترین میزان است، برای فروش اقدام می نمایند که این کار اگر ضرر هم ندهند، 100 درصد سود نیز به همراه نخواهد داشت. لذا باید دقتتان را افزایش دهید و بدانید چه زمانی برای فروش اقدام کنید و چه زمانی وقت خرید کردن است.

در انتها ذکر این نکته الزامی است که قیمت دلار در ایران متاثر از سیاست گذاری های مختلف می باشد و سفته بازان نقش بسیار مهمی در تعیین روند بازار بر عهده دارند، پس نباید گول آن ها را بخورید و باید در این بازار نهایت دقت را به خرج دهید تا متضرر نشوید ولی به صورت کلی من به شخصه به هیچ فردی توصیه سرمایه گذاری در بازار ارز را نمی کنم، چرا که این بازار اصلا شوخی ندارد و برای کسب سود نیز طراحی نشده است و بهتر است به بازارهای مولد برای سرمایه گذاری رجوع کنید تا سهمی در سرعت بخشیدن به چرخه مالی در کشور داشته باشید تا این که پول خود را با خرید دلار و سایر ارزها بلکه کنید و خواسته یا ناخواسته موجبات افزایش تورم در کشور را فراهم کند و یا روند آن را تشدید کنید!


همان طور که ابتدای مقاله به شما قول دادیم، حال دیگر می توانید مطمئن ترین راه های سرمایه گذاری را به راحتی تشخیص دهید.

اگر همچنین به سرمایه گذاری در طلا و سکه علاقه دارید، از این مقاله جامع تر در اینترنت پیدا نخواهید کرد (به شرط).

از نظر شما سرمایه گذاری مطمئن با سود بالا چه ویژگی هایی دارد؟

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *